Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 67
Offentligt
933396_0001.png
933396_0002.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 9. december 2010 stillet følgende spørgsmålnr. 10 (L 67), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra LennartDamsbo-Andersen (S).
13. December 2010J.nr. 2010-0018205

Spørgsmål nr. 10:

”Ministeren bedes oplyse, om ministeren er enig i, at kommunerne med den nye re-fusionsmodel får et væsentligt økonomisk incitament til at fravælge tilbud efter ka-pitel 10 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats til fordel for virksomhedspraktik ogjob med løntilskud?”

Endeligt svar:

Den nye refusionsmodel giver høj refusion (50 pct.) af forsørgelsesudgifterne vedvirksomhedsrettede tilbud, ordinær uddannelse og delvis raskmelding (kun for sy-gedagpengemodtagere) og lav refusion (30 pct.) ved øvrig vejledning og opkvalifi-cering. Den del af tilbuddene efter kapitel 10 (vejledning og opkvalificering), dervedrører ordinær uddannelse, giver således en høj refusion.Det er derfor min forventning, at refusionsomlægningen vil øge brugen af delviseraskmeldinger, tilbud på virksomheder og brug af ordinær uddannelse. Derimod vilbrugen af tilbud i øvrig vejledning og opkvalificering reduceres. Og det er netop etaf formålene med at lave denne refusionsomlægning. Vi har set alt for mange ek-sempler på sygemeldte, der er kommet i tilbud på standardprojekter, som ikke harhaft fokus på at få den sygemeldte tilbage i job.Kommunerne skal imidlertid fortsat tilrettelægge indsatsen ud fra den enkelte sy-gemeldtes helt konkrete behov. Hvis kommunerne vurderer at tilbud, der medføreren refusion på 30 pct. kan få en borger i beskæftigelse, vil det altid kunne betale sigfor kommunen at anvende disse tilbud. For kommunerne kan det altid bedst betalesig, at borgerne kommer i arbejde. Jeg vurderer derfor, at kommunerne fortsat vilgive tilbud i form af motion mv., hvis den sygemeldtes behov tilsiger, at det erdenne indsats, der gives.
Det kan oplyses, at i de situationer, hvor en sygemeldt fx får et tilbud på 2 timerom ugen i form af vejledning og opkvalificering, som ikke er ordinær uddannelse, ikombination med, at den sygemeldte er vendt gradvist tilbage i arbejde, kan kom-munen som hovedregel hjemtage den høje statsrefusion. Tilsvarende kan staten ud-betale høj refusion ved en kombination mellem fx virksomhedspraktik og vejled-ning og opkvalificering, som ikke er ordinær uddannelse.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2