Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 76
Offentligt
928219_0001.png
928219_0002.png
928219_0003.png
J.nr. 2010-353-0034Dato: 6. december 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 76 - Forslag til lov om ændring af pensionsafkastbeskatningsloven, pen-sionsbeskatningsloven og forskellige andre love (Forlængelse af ratepen-sionsordninger under udbetaling, justering af reglerne for pensionsordnin-ger med løbende udbetalinger og krav til placering af midlerne i godkend-te udenlandske pensionsordninger m.v.).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 26. november 2010. Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Klaus Hækkerup (S).
Troels Lund Poulsen/ Carsten Vesterø

Spørgsmål 2:

Hvordan vil SKAT kunne sikre, at der ved overtrædelse af henholdsvis § 15 C, stk. 3, § 30B, stk. 1 og § 30 B, stk. 5 i pensionsbeskatningsloven sker sanktion over for forsikringsta-geren og / eller det udenlandske forsikringsselskab?

Svar:

De foreslåede regler i pensionsbeskatningslovens § 15 C, stk. 3, går ud på at gøre dettil en betingelse for godkendelse af forsikringsselskaber i andre EU/EØS-lande til at udby-de fradrags- eller bortseelsesberettigede pensionsordninger til herboende, at midlerne påpensionsordningen ikke kan anbringes i nærmere angivne aktiver. Den foreslåede nye be-tingelse supplerer dermed de nuværende betingelser for godkendelse af udenlandske pensi-onsordninger og pensionsinstitutter, der er fastsat i pensionsbeskatningslovens § 15 C, stk.1 og 2.Den foreslåede regel i pensionsbeskatningslovens § 30 B, stk. 1, fastsætter til hvilket beløb,kontohaveren med en ordning i et godkendt udenlandsk pengeinstitut - i det tilfælde, hvoranbringelsesreglerne ikke overholdes - skal købe aktierne m.v. tilbage for, hvis kontohave-ren erhverver aktierne for frie midler. Det foreslås, at aktierne m.v. skal anskaffes for dethøjeste beløb af enten det beløb, som de blev anskaffet til af pensionsinstituttet, eller vær-dien på udlodningstidspunktet. I det gældende regelsæt er der en frist for kontohaveren på 3måneder til at nedbringe en ejerandel, der overskrider 25 pct.’s ejergrænsen, til under 25pct.Den foreslåede regel i pensionsbeskatningslovens 30 B, stk. 5, går ud på, at hvis forsik-ringstageren med en ordning i et godkendt udenlandsk pensionsinstitut alligevel foretageranbringelser i strid med de foreslåede betingelser i pensionsbeskatningslovens § 15 C, stk.3, har forsikringstageren en frist på 3 måneder til at opfylde betingelserne. Den foreslåederegel i pensionsbeskatningslovens § 30 B, stk. 6, regulerer til hvilket beløb, forsikringstage-ren - i det tilfælde, hvor anbringelsesreglerne ikke overholdes - skal købe aktiverne tilbagefor, hvis forsikringstageren erhverver aktierne for frie midler.Det er for pensionsordninger i såvel godkendte udenlandske pengeinstitutter som udenland-ske forsikringsselskaber i et andet EU/EØS-land fastsat, at hvis fristen på 3 måneder til atbringe de anbringelser i aktiver, der er i strid med betingelserne for godkendelsen, til ophør,ikke overholdes, skal der efter pensionsbeskatningslovens § 30 betales afgift på 60 pct.Efter pensionsbeskatningslovens § 38 påhviler afgiftspligten den eller dem, der ville væreforpligtet til udbetalingen, hvis ordningen var blevet udbetalt på det pågældende tidspunkt.Det pågældende udenlandske forsikringsselskab eller pengeinstitut skal tilbageholde afgif-ten og indbetale den til statskassen inden 1 måned efter, at pensionsinstituttet har fået kend-skab til afgiftspligten. Det er en af betingelserne for godkendelsen af det udenlandske pen-sionsinstitut, at det opfylder de betingelser, der stilles til sådanne pensionsinstitutter i pen-sionsbeskatningslovens kapitel 1, og indvilliger i at påtage sig de forpligtelser, der stilles tilSide 2
pensionsinstitutter, der udbyder pensionsordninger omfattet af pensionsbeskatningslovenskapitel 1. Det betyder, at det godkendte udenlandske pensionsinstitut er forpligtet til atoverholde de nævnte regler i pensionsbeskatningslovens § 38.SKAT har mulighed for at bede et godkendt udenlandsk pensionsinstitut i et andetEU/EØS-land om oplysninger med henblik på at vurdere, om betingelserne for godkendel-sen er opfyldt. Hvis det udenlandske pensionsinstitut ikke imødekommer anmodningen omat give de ønskede oplysninger til SKAT, kan SKAT anmode om bistand af skattemyndig-hederne i pensionsinstituttets hjemland til tilvejebringelse af oplysningerne. Rådets direktiv77/799 om gensidig bistand mellem medlemsstaternes kompetente myndigheder inden forområdet direkte skatter, visse punktafgifter og afgiftsbelastning af forsikringspræmier ogDanmarks dobbeltbeskatningsoverenskomst med den pågældende stat gælder herfor. Ifølgedirektivet er det bl.a. muligt for SKAT at anmode en anden medlemsstats kompetente myn-dighed om at fremskaffe oplysninger i enkeltsager eller at anmode den anden medlemsstatom tilladelse til, at repræsentanter for SKAT opholder sig i den anden medlemsstat.Efter pensionsbeskatningslovens § 15 C, stk. 3, der med lovforslaget bliver § 15 C, stk. 4,kan SKAT tilbagekalde en godkendelse efter § 15 C, stk. 1-3, hvis betingelserne for god-kendelse ikke længere er opfyldt. Som udgangspunkt vil en tilbagekaldelse af en godken-delse efter § 15 C, stk. 1, af en enkelt pensionsordning have den retsvirkning, at ordningenmå anses for ophævet. Konsekvensen er, at der skal svares en afgift på 60 pct. efter reglernei pensionsbeskatningslovens § 30, stk. 1.Tilbagekaldelsessituationen vil typisk opstå i situationer, hvor pensionsinstituttet ikke erindstillet på at overholde sine forpligtelser i henhold til godkendelsen. Tilbagekaldelsen ersåledes en sanktionsmulighed over for forsikringsselskaber m.v., som ikke overholder deresforpligtelser m.v. I selve tilbagekaldelsen kan det være anført, hvorledes forsikringsselska-bet mv. kan komme ud af en tilbagekaldelse. Der er således tale om en fleksibel sanktions-mulighed over for selskabet m.v., hvor fastsættelsen af vilkårene for tilbagekaldelsen kanafstemmes med grovheden af selskabets m.v. misligholdelse af sine forpligtelser. Uansetgraden af misligholdelse fra pensionsinstituttets side vil en virksom tilbagekaldelse altidmedføre et stop for godkendelse af nye pensionskunder.
Side 3