Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 2991+2992 - Almindelige anl. Bilag 2
Offentligt
786796_0001.png
Supplerende samlenotat for rådsmøde (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den
25.-26. januar 2010
8. Haiti
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
I opfølgning på det ekstraordinære rådsmøde den 18. januar 2010 ventes Rådet at drøfte situationen i Haiti
efter jordskælvet i landet den 12. januar 2010 og EU-initiativer i den forbindelse.
2. Baggrund
Haitis hovedstad Port-au-Prince med 4 mio. indbyggere blev tirsdag d. 12. januar 2010 ramt af
et voldsomt jordskælv, som lagde store dele af hovedstaden i ruiner. Nødhjælpen kommer nu
langsomt ind i landet, men distributionen af nødhjælpen volder problemer, især på grund af den
ødelagte skibshavn og lufthavn. De lokale myndigheder oplyser, at der formentlig er 50.000
døde, men det endelige dødstal forventes at være væsentligt højere.
Haiti var allerede før jordskælvet præget af fattigdom og ustabilitet og omkring 1,8 millioner
mennesker var hårdt ramt af fødevaremangel. Sikkerhedssituationen i landet blev forbedret
med udsendelsen af FNs MINUSTAH-mission i 2004. Styrken omfattede før jordskælvet ca.
7000 soldater, 1800 politifolk og 600 civile rådgivere. FN koordinerer nødhjælpsarbejdet på
Haiti. Danmark har allerede ydet 30 millioner. kr. til FN’s nødhjælpsindsats i Haiti og
finansierer desuden efter anmodning fra FN med op til 6 mio. kr. udsendelsen via
Beredskabsstyrelsen af en del af FN’s felthovedkvarter, som kan danne udgangspunkt for
koordinationen af indsatsen. De danske NGO’er støttes med knap 23 mio. kr. til
nødhjælpsarbejdet i landet. Endelig trækker FN’s humanitære koordinator på FN’s
katastrofefond, og FN’s særorganisationer som UNICEF og Verdensfødevareprogrammet på
deres kernebidrag i forbindelse med operationen. Danmark er en af de store bidragsydere til
disse fonde.
EU’s Udenrigsråd drøftede situationen i Haiti den 18. januar, og der var enighed om at yde
massiv EU-støtte til Haiti; om at koordinere indsatsen tæt under ledelse af FN; og om at støtte
afholdelsen af en international donorkonference, når der forelå tilstrækkeligt information om
behovene for mere langsigtet bistand.
Blandt de mulige tiltag i EU-regi er støtte til FN’s MINUSTAH-mission. På Udenrigsrådets
møde 18. januar var der enighed om at undersøge mulighederne for at koordinere EU-landenes
bistand til MINUSTAH. Blandt mulighederne er en CSDP-mission til Haiti til støtte for
MINUSTAH. Det er uklart om en sådan mission vil være civil eller militær.
Der var desuden enighed om at fortsætte drøftelsen på udenrigsrådsmødet 25. januar 2010.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes en politisk drøftelse af situationen i Haiti, herunder EU-initiativer i den forbindelse.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget vurderes ikke at have nogen lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Forslaget har ikke konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen lægger stor vægt på, at EU og det internationale samfund i øvrigt yder den
nødvendige hjælp til Haiti, at det sker på en koordineret måde og at dækningen af de
umiddelbare humanitære behov følges af en strategi for at tilgodese de langsigtede
udviklingsbehov som følge af jordskælvskatastrofen i landet.
Hvis den konkrete bistand til FNs MINUSTAH-mission bliver i form af en militær CSDP-
mission, vil denne være omfattet af det danske forbehold.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige landes holdning ventes at ligge på linje med de danske.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til skriftlig orientering den 15.
januar 2010.
2