Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 2996+2997 - Almindelige anl. Bilag 1
Offentligt
794267_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 4. februar 2010
Rådsmøde (almindelige anliggender og udenrigsanliggender)
den 22.-23. februar 2010
SAMLENOTAT
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 25.-26. marts 2010 ................................................... 2
2. Iran ............................................................................................................................................. 4
3. Ukraine ...................................................................................................................................... 7
4. Zimbabwe .................................................................................................................................. 9
5. Sri Lanka ................................................................................................................................... 12
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
794267_0002.png
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 25.-26. marts 2010
- Formandskabets udkast til kommenteret dagsorden
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabets kommenterede dagsorden forud for mødet i Det Europæiske Råd den 25.-26. marts foreligger
endnu ikke. I lyset af formandskabets tidligere tilkendegivelser ventes mødets hovedpunkter at blive håndteringen
af den økonomiske krise og i den forbindelse efterfølgeren til Lissabon-strategien for vækst og beskæftigelse,
EU2020. Der vil afhængigt af udviklingen kunne komme yderligere emner på dagsordenen, men umiddelbart
lægger DER-formand van Rompuy op til en fokuseret dagsorden.
2. Baggrund
Mødet i Det Europæiske Råd den 25.-26. marts 2010 er et ordinært møde. I henhold til gæl-
dende praksis forbereder Rådet (almindelige anliggender) Det Europæiske Råds møder.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Et af hovedemnerne for Det Europæiske Råd den 25.-26. marts 2010 ventes at blive håndterin-
gen af den økonomiske krise og i den forbindelse efterfølgeren til Lissabon-strategien for vækst
og beskæftigelse, EU2020.
EU-kommissionen igangsatte ultimo november 2009 en konsultationsproces for en ny EU-
strategi for vækst og beskæftigelse i det kommende årti efter Lissabon-strategiens udløb i 2010.
EU2020-strategi er et af hovedtemaerne for det spanske formandskab. I EU-kommissionens
konsultationspapir identificeres tre prioriteter: værdiskabelse gennem videnbaseret vækst, bedre
jobmuligheder og plads til alle i samfundet samt skabelsen af en konkurrencedygtig, sammen-
koblet og grønnere økonomi. Kommissionens konsultationspapir flugter godt med de danske
prioriteter. Det ventes, at Kommissionen først fremlægger sit strategiudspil den 3. marts forud
for drøftelsen på forårstopmødet den 25.-26. marts, hvorfor det formentlig ikke vil være muligt
at vedtage EU2020-strategien på forårstopmødet, der i stedet ventes at udstikke retningslinjerne
for det videre arbejde frem mod DER-mødet i juni, hvor EU2020-strategien ventes endelig
vedtaget.
Der vil afhængigt af udviklingen kunne komme yderligere emner på dagsordenen, men umid-
delbart lægger DER-formand van Rompuy op til en fokuseret dagsorden.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den kommenterede dagsorden ventes præsenteret i Coreper forud for mødet i Rådet for al-
mindelige anliggender (GAC) den 22. februar 2010. Herefter vil der som vanligt blive udarbej-
det et udkast til konklusionstekst for DER, der vil blive drøftet inden topmødet på det næst-
kommende Råd for almindelige anliggender (GAC) den 22. marts 2010.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Det første udkast til den kommenterede dagsorden for Det Europæiske Råd den 25.-26. marts
2010 foreligger endnu ikke. Udkastet til den kommenterede dagsorden indebærer ikke i sig selv
statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at Det Europæiske Råd vil blive fulgt op af
konkrete retsakter, målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få sådanne konsekven-
ser. Disse kan dog ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Formandskabets udkast til kommenteret dagsorden foreligger endnu ikke. Regeringen ventes at
tage formandskabets orientering om udkastet til kommenteret dagsorden til efterretning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Idet der endnu ikke foreligger et udkast til kommenteret dagsorden, kendes andre landes hold-
ninger ikke på nuværende tidspunkt.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
794267_0004.png
2. Iran
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmøde (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 25.-26.
januar 2010. Nye afsnit er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte situationen i Iran, herunder status og perspektiver i sagen om det iranske atomprogram.
2. Baggrund
Spændingerne og sammenstødene mellem styret og oppositionsbevægelsen fortsætter. Senest
under og i dagene efter Ashura-højtidligholdelsen den 27. december 2009 med sammenstød i
mange byer med dræbte og mange sårede. Det officielle tal for dræbte i urolighederne er otte,
men oppositionsbevægelsen hævder, at der er tale om mange flere. Myndighederne har desuden
bekræftet, at Mir-Hussein Mousavis nevø, Ali Mousavi, er blevet dræbt af skud den 27. decem-
ber.
Op til og efter urolighederne har styret strammet grebet om oppositionsbevægelsen, bl.a. har
mobil og internet været nede i lange perioder og man har forsøgt at jamme satellitkanaler. Styret
har desuden anholdt mange kritiske journalister, menneskerettighedsforkæmpere og repræsen-
tanter for oppositionsbevægelsen, samt forsøgt at lægge yderligere pres på Mir-Hussein Mou-
savi og Mehdi Karroubi og kredsen omkring dem. Den 4. januar 2010 offentliggjorde det iran-
ske Efterretningsministerium en liste over 60 amerikanske og europæiske universiteter og tæn-
ketanke, som det nu er ulovligt for iranere at samarbejde eller indgå kontrakter med. Derved
gøres det i stigende grad mere risikofyldt for personer fra oppositionsbevægelsen og for den
almindelige iraner at have kontakter eller relationer med omverdenen.
Menneskerettighedssituationen er fortsat meget bekymrende. Der sker en uforholdsmæssig og
hyppig brug af brutal magt overfor demonstranter, udbredt brug af henrettelser (bl.a. af min-
dreårige), uretmæssige anholdelser, mishandling af arrestanter, krænkelser af mediefolk samt
generel intimidering af kritiske røster fra civilsamfundet. EU har ved flere lejligheder fordømt
den udbredte brug af vold fra myndighedernes side.
Senest den 25. januar 2010 hvor Udenrigsministeriet – på linje med de andre EU-lande – havde
den iranske ambassadør til en samtale i ministeriet om menneskerettighedssituationen.
F.s.v.a. atomprogrammet mangler Iran fortsat at levere på dele af de indgåede aftaler fra mødet
med EU3+3 den 1. oktober. Iran har afvist en tillidsskabende aftale om videreberigning og for-
arbejdning i udlandet af iransk uran for efterfølgende anvendelse til medicinske formål i en
forskningsreaktor i Teheran. I stedet har den iranske udenrigsminister Mottaki den 2. januar
2010 stillet Vesten et ultimatum om inden januars udløb at genforhandle aftalen, ellers vil Iran
selv foretage videreberigning af uran. Ligeledes udestår fastsættelsen af et nyt møde med
EU3+3.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
794267_0005.png
Fra iransk side gav man i oktober 2009 IAEA-inspektører adgang til atomanlægget i Qom. På
baggrund af besøget blev udarbejdet en rapport, der ikke er offentlig tilgængelig. Efterfølgende
blev der indenfor rammerne af IAEA den 27. november vedtaget en kritisk Iran-resolution.
Umiddelbart efter vedtagelsen af IAEA-resolutionen offentliggjorde den iranske regering planer
om etableringen af ti nye uranberigningsanlæg, og Iran gennemførte den 16. december 2009
yderligere missiltest. Obama-administrationen har signaleret ønske om direkte amerikansk en-
gagement og dialog med Iran, herunder, at man er parat til at sidde med ved bordet i forhand-
linger mellem Iran og EU3+3 (Storbritannien, Frankrig, Tyskland, USA, Rusland og Kina).
Samtidig har man gjort klart, at man vil arbejde for betydelige stramninger af FN-
sanktionsregimet, hvis engagementet slår fejl og Iran ikke viser vilje til at gå konstruktivt ind i
forhandlingerne.
EU har løbende understreget ønsket om at engagere Iran, herunder i spørgsmålet om Irans
atomprogram. Ved seneste rådsmøde (udenrigsanliggender) i januar drøftede man situationen i
Iran, herunder udviklingen af det iranske atomprogram og de internationale forhandlinger her-
om. Der var enighed om, at Irans manglende engagement og forhandlingsvilje måtte have kon-
sekvenser i første omgang gennem vedtagelse af sanktioner fra FN’s Sikkerhedsråd. I tilfælde af
eventuelle sanktioner er det endnu for tidligt at sige, hvilke mulige områder, der vil kunne op-
nås enighed om.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte situationen i Iran, herunder status og perspektiver i sagen om det iranske
atomprogram, herunder muligheden for sanktioner i FN-regi.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
794267_0006.png
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
I atomsagen er Regeringens målsætning en fuldstændig og verificerbar iransk efterlevelse af
IAEA’s og Sikkerhedsrådets vedtagelser, herunder garanti for det iranske atomprograms ude-
lukkende civile karakter. Der bakkes fra dansk side fuldt op om Obama-administrationens til-
gang og EU3+3 kredsens arbejde for at afprøve alle muligheder i forhandlingssporet. Samtidig
støttes, at det multilaterale pres over for Iran fastholdes; tiltag vedtaget i FN er førsteprioritet,
men man er rede til at støtte EU-sanktioner i et forsøg på at fremme mulighederne i forhand-
lingssporet.
Fra dansk side lægges der vægt på, at EU fortsætter en fælles konsekvent og fast linje i forhold
til Iran, herunder på menneskerettighedsområdet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes samme holdninger i de øvrige EU-lande.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 22. januar 2010.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
794267_0007.png
3. Ukraine
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte forløbet af anden runde af præsidentvalget samt EU´s muligheder for at støtte Ukraine i
den forestående økonomiske og politiske reformproces. Der ventes vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Anden runde af det ukrainske præsidentvalg finder sted den 7. februar 2010. I første runde, der
forløb uden større uregelmæssigheder og med en valgdeltagelse på 67 pct., opnåede tidligere
premierminister Janukovitj 36 pct. af stemmerne, mens den nuværende premierminister Ti-
mosjenko fik 25 pct. af stemmerne. Meningsmålingerne for anden valgrunde tyder på et meget
tæt løb mellem de to kandidater.
Valgkampen bærer præg af, at Ukraine befinder sig i en vanskelig økonomisk og politisk situati-
on. Denne situation forventes også at begrænse en ny præsidents manøvrerum. Landet er blevet
hårdt ramt under den globale finanskrise med et kraftigt fald i BNP og Ukraines eksport. IMF
har valgt at tilbageholde fjerde tranche (3,8 mia. USD) af et lån på 16,4 mia. USD, eftersom
Ukraine ikke lever op til IMF´s lånebetingelser, herunder krav om reformfremgang. Indtil vide-
re har Ukraine formået at betale sine månedlige gasregninger til Rusland til tiden.
I samarbejdet mellem EU og Ukraine fokuseres på forhandling af en associeringsaftale, der
omhandler politisk samarbejde og økonomisk integration, inklusiv en omfattende frihandelsaf-
tale. Det forventes, at forhandlingerne vil kunne intensiveres efter en afklaring af den politiske
situation i Ukraine. Den langstrakte og intense valgkamp har for en periode i nogen grad flyttet
fokus fra gennemførelse af politiske og økonomiske reformer og tilnærmelse til EU.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte forløbet af anden runde af præsidentvalget samt EU’s muligheder for at
støtte Ukraine i den forestående økonomiske og politiske reformproces. På baggrund heraf
ventes der vedtaget rådskonklusioner om EU’s muligheder for at sikre den nødvendige frem-
drift i Ukraines økonomiske og politiske reformer.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen sendes ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark støtter fortsat bestræbelser på ukrainsk tilnærmelse til EU, som nyder bred støtte i
den ukrainske befolkning. En drøftelse af præsidentvalget vil være en god anledning for EU til
at gøre status over den politiske og økonomiske situation i Ukraine, samarbejdet mellem EU og
Ukraine, samt at se på muligheder for, hvordan EU kan sikre fremdrift i landets politiske og
økonomiske reformer.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om synspunkter, som svarer til de danske.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 17. november
2009.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
794267_0009.png
4. Zimbabwe
KOM (2010) 0019
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at foretage en begrænset lempelse af EU’s sanktionsregime over for Zimbabwe i anerkendelse af
overgangsregeringens tiltræden og de faktiske om end begrænsede fremskridt i implementeringen af magtdeling-
saftalen inden for det seneste år. Som led heri ventes foretaget en mindre reduktion i antallet af zimbabwiske
virksomheder, der er omfattet af restriktive foranstaltninger, ligesom der vil ske en teknisk opdatering af person-
og virksomhedslisterne. Med hensyn til de ledsagende foranstaltninger vedrørende fællesskabsbistanden lægges op
til åbning for finansiering af projekter, der støtter implementering af magtdelingsaftalen. Det er endnu usikkert,
hvorvidt der vil blive vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
EU’s sanktionsregime over for Zimbabwe blev indført i 2002 som en reaktion på den negative
udvikling på menneskerettighedsområdet samt den zimbabwiske regerings afvisning af interna-
tionale valgobservatører. Sanktionsregimet omfatter dels restriktive foranstaltninger mod en
række navngivne zimbabwiske enkeltpersoner og virksomheder med tæt tilknytning til præsi-
dent Mugabe (indrejseforbud, indefrysning af aktiver samt forbud mod våbeneksport), dels led-
sagende foranstaltninger vedr. fællesskabsbistanden under EU’s partnerskabsaftale med AVS-
landene (Cotonou-aftalen). Sidstnævnte indebærer bl.a. suspension af budgetstøtte og støtte til
projekter, der ikke har humanitær karakter eller direkte kommer befolkningen til gode på områ-
der som fremme af menneskerettigheder og demokratisering. Ved den seneste opdatering af
sanktionsregimet primo 2009 (før overgangsregeringens dannelse) vedtog Rådet en substantiel
udvidelse af sanktionslisterne.
Efter vanskelige forhandlinger underskrev Zimbabwes præsident Robert Mugabe og de to op-
positionsledere Morgan Tsvangirai og Arthur Mutambara i september 2008 en politisk magtde-
lingsaftale, som i februar 2009 resulterede i indsættelse af en ny overgangsregering med Tsvan-
girai som premierminister og Mutambara som vice-premierminister.
Implementeringen af magtdelingsaftalen er underlagt interne magtkampe i overgangsregeringen
og skrider langsomt fremad, men der er sket en række reformfremskridt i regeringens første år i
form af selve regeringsdannelsen, stabilisering og genopretning af økonomien, genopretning af
sociale ydelser, fremskridt i forfatningsrevisionsprocessen og planlægning af nye kommissioner
vedr. medier, valg og menneskerettigheder. Omfanget af politisk motiverede overgreb på bl.a.
menneskerettighedsaktivister og politiske modstandere er reduceret. Udestående områder om-
fatter jordreformer, hvor farmovertagelser ikke er fuldstændig ophørt, reformer på sikkerheds-
området, sikring af retssystemets uafhængighed og mediefrihed. De tre politiske partier, civil-
samfundet og privatsektoren er enige om, at magtdelingsaftalen er udgangspunktet for den vi-
dere reformproces, og at der ikke er noget politisk alternativ til overgangsregeringen.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
EU's anerkendelse af overgangsregeringens resultater i 2009 er indtil nu primært sket gennem
en genåbning af den politiske dialog under Cotonou-aftalen (artikel 8-dialogen).
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
I lyset af de konstaterede fremskridt inden for det seneste år ventes Rådet at vedtage en mindre
lettelse af de restriktive foranstaltninger i form af sletning af otte ud af 40 virksomheder fra
sanktionslisten. Samtidig foretages en teknisk opdatering af personlisten, som omfatter fjernelse
af i alt seks individer samt et firma fra sanktionslisterne (fire personer er afgået ved døden, en
person har politisk distanceret sig fra Mugabes parti og en person er sammen med sit firma i sin
tid fejlagtigt blevet optaget på listen). For så vidt angår de ledsagende foranstaltninger vedr.
fællesskabsbistanden ventes åbnet for finansiering af projekter, der understøtter implementering
af den zimbabwiske regerings magtdelingsaftale. Der er således først og fremmest tale om en
politisk gestus som udbedt af reformkræfterne.
Det er endnu usikkert, om Rådet samtidig vil vedtage rådskonklusioner, hvori det fremhæves, at
EU er rede til at se på yderligere lempelser af sanktionsregimet, såfremt udviklingen i reform-
processen tilsiger det.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen ventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt en mere strategisk anvendelse af sanktionsregimet over for Zim-
babwe, herunder specifikt den foreslåede lempelse af de restriktive foranstaltninger og viderefø-
relsen af de ledsagende foranstaltninger, i lyset af, at det trods en meget vanskelig politisk situa-
tion er lykkedes for overgangsregeringen at opnå en række positive reformresultater.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes enighed i EU-kredsen om forslaget.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 23. januar 2009.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
794267_0012.png
5. Sri Lanka
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at vedtage en forordning om midlertidig tilbagetrækning af EU's særlige handelspræference til Sri
Lanka (GSP+).
2. Baggrund
Toldpræferencen GSP er EU’s handelsinstrument rettet mod 176 udviklingslande, som giver
særlig adgang til EU's indre marked for derved at bidrage til fattigdomsreduktion, samt fremme
bæredygtig udvikling og god regeringsførelse. Under GSP+, som pt. omfatter 15 udviklingslan-
de, tildeles mere omfattende handelspræferencer, betinget af, at modtagerlandet har implemen-
teret en række internationale konventioner vedrørende menneskerettigheder og arbejdsforhold.
Sri Lanka blev i 2005 tildelt GSP+, hvorved landet for langt de fleste varer opnåede told- og
kvotefri adgang til EU’s marked. Sri Lanka opfyldte da betingelserne for den præferentielle be-
handling ved at være et lille handelsmæssigt sårbart land, og samtidig oplyste Sri Lanka i sin
ansøgning at have ratificeret samt effektivt implementeret 16 konventioner vedrørende menne-
skerettigheder og arbejdsforhold, hvilket er en betingelse for GSP+.
Baseret på kritiske FN-rapporter besluttede Kommissionen i oktober 2008 at undersøge om Sri
Lanka efterlevede konventionerne om civile og politiske rettigheder, tortur og børns rettighe-
der. Kommissionens undersøgelse omfatter perioden fra medio 2005 og fire år frem. Undersø-
gelsen omfatter ikke De Tamilske Tigre, men alene de forhold, som den srilankanske stat har
haft kontrol over. På baggrund af sine undersøgelser konkluderede Kommissionen utvetydig, at
Sri Lanka ikke har efterlevet tre internationale konventioner om civile og politiske rettigheder,
tortur og børns rettigheder eller sin egen, nationale lovgivning. Krænkelserne omfatter bl.a. tor-
tur og bortførelser.
Sri Lanka har haft mulighed for at kommentere rapporten og har indsendt en række indsigelser
og dokumenter til Kommissionen. Dette har ikke givet anledning til ændringer af betydning i
rapporten. Det srilankanske materiale fokuserer hovedsageligt på konventionernes indarbejdelse
i srilankansk lov frem for effektiv implementering af disse.
Kommissionen har på denne baggrund udarbejdet forslaget til rådsforordning om midlertidig
tilbagetrækning af Sri Lankas GSP+ status. Forslaget omfatter ikke de almindelige og forskellig-
artede toldpræferencer under GSP-ordningen generelt, hvorfor Sri Lanka fortsat vil have ad-
gang til EU's indre marked på samme vilkår som andre udviklingslande med GSP-status.
Kommissionen har oplyst, at man fortsat vil søge en dialog med Sri Lanka på baggrund af de
forhold rapporten har beskrevet. Kommissionen håber, at Sri Lanka vil engagere sig konstruk-
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tivt. Kommissionen vil holde medlemsstaterne løbende orienteret om dialogen. Hvis der sker
en væsentlig forbedring af situationen i Sri Lanka, kan Kommissionen komme med et nyt for-
slag til Rådsforordning om genoptagelse af GSP+.
3. Hjemmelsgrundlag
Kommissionen har ved KOM (2009) 671 af den 15. december 2009 fremsendt forslag om mid-
lertidig tilbagetrækning af EU's særlige handelspræference til Sri Lanka GSP+. Begrundelsen for
Kommissionens forslag er, at Sri Lanka ikke lever op til kravene i Rådsforordning (EC) Nr.
732/2008 af 22. juli 2008 (”GSP-forordningen”), som foreskriver generelle toldpræferencer
omfattende perioden fra den 1. januar 2009 til den 31. december 2011. GSP-forordningen har
hjemmel i Traktaten om Det Europæiske Fællesskabs artikel 133.
Kommissionens forslag skal i henhold til artikel 19(4) i GSP-forordningen vedtages med kvali-
ficeret flertal.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet forventes at vedtage en forordning om midlertidig tilbagetrækning af EU's særlige han-
delspræference til Sri Lanka (GSP+).
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Danmarks import fra Sri Lanka var i 2008 på ca. 158 mio. kr. svarende til 0,03 pct. af den sam-
lede danske import. Danske importører af srilankanske tekstiler vil som følge af vedtagelse af
Rådsforordningen blive berørt af den forhøjede toldsats på 10 pct., hvilket i givet fald vil kunne
medføre et fald i importen fra Sri Lanka.
Endvidere vil Rådsforordningen medføre en ændring i den danske toldvejledning.
9. Høring
Sagen sendes ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Sammen med et flertal af de øvrige EU-medlemslande har man fra dansk side støttet en konse-
kvent EU-linje, hvor Sri Lanka holdes fast på kravet i GSP+ ordningen om at efterleve menne-
skerettighedskonventionerne. Samtidig støtter Danmark op om EU's videre dialog med Sri
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Lanka med det formål at få Sri Lankas regering til at fremme god regeringsførelse og respekt
for menneskerettigheder.
Regeringen kan derfor støtte Kommissionens forslag til Rådsforordning om midlertidig tilbage-
trækning af Sri Lankas GSP+ status. Hvis Sri Lankas regering ændrer adfærd og effektuerer de
berørte konventioner, vil EU's beslutning på basis af kvalificeret flertal når som helst kunne
omgøres.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes at være generel opbakning til Kommissionens forslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
14