Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 2998 - RIA
Offentligt
1453782_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
6855/2/10 REV 2 (Presse 42)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2998. samling i Rådet
Retlige og indre anliggender
Bruxelles, den 25. og 26. februar 2010
Formand
Alfredo PÉREZ RUBALCABA
Indenrigsminister
Francisco CAAMAÑO DOMÍNGUEZ
Justitsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 8914 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
6855/2/10 REV 2 (Presse 42)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453782_0002.png
25.-26.II.2010
De vigtigste resultater af Rådets samling
Indenrigsministrene godkendte efter en offentlig debat en
strategi for den indre sikkerhed for Den
Europæiske Union.
I den forbindelse vedtog de også en institutionel afgørelse om oprettelse af en
Stående Komité for det Operationelle Samarbejde om den Indre Sikkerhed (COSI).
Rådet vedtog også konklusioner om 29 foranstaltninger til styrkelse af
beskyttelsen af de ydre
grænser og bekæmpelse af ulovlig indvandring.
Ministrene drøftede også spørgsmålet om
gensidig visumfritagelse med Canada
og havde en første
orienterende drøftelse om
en europæisk pagt vedrørende bekæmpelse af den internationale nar-
kotikahandel.
Under dagsordenspunktet
forbindelserne mellem EU og USA
fik Rådet en oriente-
ring af Kommissionen og drøftede det videre samarbejde med USA om behandling og overførsel af
finansielle betalingsdata med henblik på
programmet til sporing af finansiering af terrorisme
(TFTP)
I tilknytning til Rådets samling torsdag drøftede
Det Blandede Udvalg
(EU samt Norge, Island,
Liechtenstein og Schweiz) status med hensyn til udviklingen af
Schengen-informationssystem II
(SIS II).
Udvalget fik også en præsentation fra Kommissionen af et udkast til forordning om æn-
dring af bestemmelserne om
Frontexagenturet
og en anden præsentation fra direktøren for agen-
turet af dets arbejdsprogram for 2010. Under frokosten drøftede ministrene under punktet eventuelt
spørgsmålet om visa i relation til Libyen.
Om fredagen havde justitsministrene en offentlig orienterende debat om initiativet vedrørende et
direktiv om en
europæisk beskyttelsesordre.
To andre spørgsmål blev drøftet offentligt: status med
hensyn til et direktiv om
retten til tolke- og oversætterbistand i straffesager
og det forberedende
arbejde med henblik på
EU's tiltrædelse af Europarådets menneskerettighedskonvention.
Justits-
ministrene vedtog også en resolution om en
model til aftale
om oprettelse af et
fælles efterforsk-
ningshold.
Vigtige punkter, der blev vedtaget af ministrene uden drøftelse omfatter Rådets holdning og Rådets
begrundelse vedrørende en forordning om oprettelse af et
europæisk asylstøttekontor (EASO)
samt
en afgørelse om fastlæggelse af kontorets hjemsted.
6855/2/10 REV 2 (Presse 42)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453782_0003.png
25.-26.II.2010
INDHOLD
1
DELTAGERE.....................................................................................................................................5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
EU-strategi for den indre sikkerhed .....................................................................................................7
Den Stående Komité for det Operationelle Samarbejde om den Indre Sikkerhed (COSI) ..................8
Den europæiske pagt vedrørende bekæmpelse af den internationale narkotikahandel........................8
Visumpligt indført af Canada for tjekkiske statsborgere......................................................................9
Beskyttelse af de ydre grænser og bekæmpelse af ulovlig indvandring -
Konklusioner
.....................9
Forbindelserne mellem EU og USA.....................................................................................................9
DET BLANDEDE UDVALG: SIS II*, ulovlig indvandring og Frontex ..........................................10
Den europæiske beskyttelsesordre .....................................................................................................11
Retten til tolke- og oversætterbistand i straffesager...........................................................................12
EU's tiltrædelse af EMRK ..................................................................................................................13
Model til aftale om oprettelse af et fælles efterforskningshold..........................................................14
EVENTUELT.....................................................................................................................................14
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
DEN FÆLLES UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK
EU's særlige repræsentanter - forlængelse og ændring af mandater ......................................................................15
EKSTERNE FORBINDELSER
EU-Serbien-interimsudvalget - forretningsorden...................................................................................................15
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
6855/2/10 REV 2 (Presse 42)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.-26.II.2010
ØKONOMI OG FINANS
Bobehandlinger, likvidationer og kuratorer ...........................................................................................................16
INSTITUTIONELLE ANLIGGENDER
Domstolen og Retten - embeder som dommere og generaladvokater....................................................................16
UDNÆVNELSER
Formand for Eurojust.............................................................................................................................................16
6855/2/10 REV 2 (Presse 42)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453782_0005.png
25.-26.II.2010
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Stefaan DE CLERCK
Annemie TURTELBOOM
Bulgarien:
Margarita POPOVA
Den Tjekkiske Republik:
Daniela KOVÁŘOVÁ
Martin PECINA
Danmark:
Poul Skytte CHRISTOFFERSEN
Tyskland:
Sabine LEUTHEUSSER-SCHNARRENBERGER
Thomas de MAIZIÈRE
Estland:
Rein LANG
Marko POMERANTS
Irland:
Rory MONTGOMERY
Grækenland:
Michael CHRISOCHOIDIS
Spanien:
Francisco CAAMAÑO DOMÍNGUEZ
Alfredo PÉREZ RUBALCABA
Frankrig:
Brice HORTEFEUX
Eric BESSON
Italien:
Angelino ALFANO
Roberto MARONI
Cypern:
Loukas LOUKA
Neoklis SYLIKIOTIS
Letland:
Mareks SEGLIĥŠ
Litauen:
Remigijus ŠIMAŠIUS
Stanislovas LIUTKEVIČIUS
Luxembourg:
Jean-Marie HALSDORF
François BILTGEN
Justitsminister og minister for institutionel reform
Minister for migrations- og asylpolitik
Justitsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Fast repræsentant
Forbundsjustitsminister
Forbundsindenrigsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Fast repræsentant
Justitsminister og minister for åbenhed og menneske-
rettigheder
Justitsminister
Indenrigsminister
Indenrigsminister og minister for oversøiske områder samt
lokale og regionale myndigheder
Indvandrings- og integrationsminister samt minister for
national identitet og solidarisk udvikling
Justitsminister
Indenrigsminister
Justitsminister og minister for offentlig orden
Indenrigsminister
Justitsminister
Justitsminister
Viceindenrigsminister
Minister for indenrigsspørgsmål og fysisk planlægning
Justitsminister, minister for offentlig forvaltning og ad-
ministrative reformer, minister for kultur, videregående
uddannelse og forskning samt minister for trossamfund
Minister, Justits- og retshåndhævelsesministeriet
Justits- og indenrigsminister
Justitsminister
Ungarn:
Imre FORGÁCS
Malta:
Carmelo MIFSUD BONNICI
Nederlandene:
Ernst HIRSCH BALLIN
6855/2/10 REV 2 (Presse 42)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453782_0006.png
25.-26.II.2010
Østrig:
Claudia BANDION-ORTNER
Polen:
Jerzy MILLER
Igor DZIALUK
Portugal:
Rui PEREIRA
José MAGALHÃES
Rumænien:
Vasile BLAGA
Rodica CONSTANTINOVICI
Slovenien:
Aleš ZALAR
Katarina KRESAL
Slovakiet:
Ivan KORČOK
Finland:
Anne HOLMLUND
Sverige:
Minna LJUNGGREN
Det Forenede Kongerige:
Meg HILLIER
Lord BACH
Forbundsjustitsminister
Indenrigs- og forvaltningsminister
Understatssekretær, Justitsministeriet
Indenrigsminister
Statssekretær for retlige anliggender
Indenrigs- og forvaltningsminister
Statssekretær, Justitsministeriet og Ministeriet for Borger-
rettigheder
Justitsminister
Indenrigsminister
Fast repræsentant
Indenrigsminister
Statssekretær for migrations- og asylpolitik
Statssekretær for identitetsspørgsmål
Statssekretær, Justitsministeriet
Kommissionen:
Viviane REDING
Cecilia MALMSTRÖM
Næstformand
Medlem
6855/2/10 REV 2 (Presse 42)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453782_0007.png
25.-26.II.2010
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
INDRE ANLIGGENDER
EU-strategi for den indre sikkerhed
Rådet godkendte efter en offentlig debat en strategi for den indre sikkerhed for Den Europæiske
Union (5842/2/10) - én af det spanske formandskabs prioriteter på området. Det Europæiske Råd vil
blive opfordret til at godkende dokumentet i overensstemmelse med artikel 68 i TEUF, og Kommis-
sionen forventes at vedtage en meddelelse om konkrete foranstaltninger på området.
Strategiens hovedformål er:
at præsentere offentligheden for de eksisterende EU-instrumenter, der allerede bidrager til
at garantere EU-borgernes sikkerhed og frihed, samt den merværdi, som EU's foranstalt-
ninger indebærer på dette område
at videreudvikle fælles redskaber og politikker ved anvendelse af en mere integreret til-
gang, der håndterer årsagerne til usikkerhed og ikke kun virkningerne
at styrke retshåndhævelse og det retlige samarbejde, grænseforvaltning, civilbeskyttelse og
katastrofehåndtering.
Strategien indeholder en europæisk sikkerhedsmodel, som bl.a. integrerer indsatsen for retshåndhæ-
velse og retligt samarbejde, grænseforvaltning og civilbeskyttelse med behørig respekt for de fælles
europæiske værdier såsom de grundlæggende rettigheder. Den identificerer de primære trusler og
udfordringer, som Europa står over for, såsom terrorisme, organiseret kriminalitet, internetkrimina-
litet, narkotika- og våbenhandel, menneskehandel, seksuel udnyttelse af mindreårige og børnepor-
nografi, økonomisk kriminalitet og korruption samt vold blandt unge. Naturkatastrofer og menne-
skeskabte katastrofer såsom skovbrande og energimangel kræver også beredskab og respons på
tværs af grænserne. En anden udfordring er at håndtere fælles fænomener, der udgør trusler for bor-
gere i hele Europa, f.eks. trafikulykker.
Det Europæiske Råd efterlyste på sit møde den 10.-11. december 2009 med henvisning til
Stockholmprogrammet, der blev vedtaget ved samme lejlighed, en strategi for den indre sikkerhed,
der yderligere skal fremme sikkerheden i EU og dermed beskytte de europæiske borgeres liv og
sikkerhed. Det Europæiske Råd ønskede især at imødegå organiseret kriminalitet, terrorisme og
naturkatastrofer.
6855/2/10 REV 2 (Presse 42)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453782_0008.png
25.-26.II.2010
Den Stående Komité for det Operationelle Samarbejde om den Indre Sikkerhed (COSI)
Rådet vedtog en afgørelse om nedsættelse af Den Stående Komité for det Operationelle Samarbejde
om den Indre Sikkerhed (COSI) (16515/09 og
5949/10).
Ministrene drøftede også komitéens ar-
bejdsområde og opgaver samt nogle andre nøglespørgsmål i forbindelse med denne nye komités
funktionsmåde på grundlag af et dokument fra formandskabet og medlemsstaternes reaktioner.
Det forventes, at komitéen holder sit første møde den 11. marts.
COSI har hjemmel i artikel 71 i TEUF: "Der nedsættes en stående komité i Rådet, der skal sikre, at
det operationelle samarbejde om den indre sikkerhed fremmes og styrkes i Unionen."
COSI's koordinerende rolle vedrører bl.a. politi- og toldsamarbejde, beskyttelse af de ydre grænser
og retligt samarbejde i straffesager med relevans for det operationelle samarbejde om den indre sik-
kerhed. Komitéen forelægger regelmæssigt Rådet en rapport om sine aktiviteter, og Rådet holder
Europa-Parlamentet og de nationale parlamenter orienteret.
COSI har også ansvar for at vurdere den overordnede ledelse og effektiviteten af det operationelle
samarbejde med det formål at identificere eventuelle mangler og vedtage henstillinger til afhjælp-
ning heraf. Den kan også indbyde repræsentanter for Eurojust, Europol, Frontex og andre relevante
organer til sine møder og forventes at medvirke til at sikre sammenhæng i disse organers indsats.
Den europæiske pagt vedrørende bekæmpelse af den internationale narkotikahandel
Ministrene havde en første orienterende debat om den europæiske pagt vedrørende bekæmpelse af
den internationale narkotikahandel. Formålet med initiativet er at styrke EU's indsats på området på
grundlag af den eksisterende EU-narkotikastrategi og EU's handlingsplan for bekæmpelse af narko-
tikamisbrug for perioden 2009-2012.
6855/2/10 REV 2 (Presse 42)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453782_0009.png
25.-26.II.2010
Visumpligt indført af Canada for tjekkiske statsborgere
Rådet opfordrede til en hurtig genopretning af visumfri indrejse for tjekkiske statsborgere i relation
til Canada og til, at der gøres konkrete fremskridt i retning af at opnå fuld gensidig visumfritagelse.
Rådet enedes om fortsat at overvåge situationen nøje.
I oktober 2009 forelagde Kommissionen en rapport om emnet tre måneder efter at den tjekkiske re-
gering havde underrettet Kommissionen og Rådet om den foranstaltning, Canada havde iværksat.
Den 14. juli 2009 indførte Canada ensidigt visumpligt for tjekkiske statsborgere. Efterfølgende har
Kommissionen i samråd med de tjekkiske myndigheder undersøgt spørgsmålet med den canadiske
regering med det formål at genindføre visumfri indrejse for tjekkiske statsborgere.
Canada er et af de tredjelande, hvis statsborgere ikke er omfattet af visumpligt ifølge forordning
nr. 539/2001. Denne forordning, der er ændret ved forordning nr. 851/2005, giver dog også mulig-
hed for gensidige foranstaltninger i tilfælde, hvor et land, hvis statsborgere har visumfri indrejse i
EU, indfører visumpligt for statsborgere fra en eller flere EU-medlemsstater.
Canada fortsætter også med at opretholde visumpligt for bulgarske og rumænske statsborgere.
Beskyttelse af de ydre grænser og bekæmpelse af ulovlig indvandring -
Konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om 29 foranstaltninger til styrkelse af beskyttelsen af de ydre grænser og
bekæmpelse af ulovlig indvandring (6435/3/10).
Forbindelserne mellem EU og USA
Under dette punkt fik både justits- og indenrigsministrene en orientering fra Kommissionen og
drøftede det videre samarbejde med USA om behandling og overførsel af finansielle betalingsdata
med henblik på programmet til sporing af finansiering af terrorisme (TFTP).
6855/2/10 REV 2 (Presse 42)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453782_0010.png
25.-26.II.2010
DET BLANDEDE UDVALG: SIS II*, ulovlig indvandring og Frontex
I tilknytning til Rådets samling drøftede Det Blandede Udvalg (EU samt Norge, Island,
Liechtenstein og Schweiz) status med hensyn til udviklingen af Schengen-informationssystem II
(SIS II). Ministrene enedes om at vende tilbage til spørgsmålet på samlingen i april, når evalue-
ringsrapporten fra den første etapemålstest, der blev gennemført indtil slutningen af januar, forelig-
ger.
Udvalget drøftede også:
udkastet til Rådets konklusioner om 29 foranstaltninger til styrkelse af beskyttelsen af de
ydre grænser og bekæmpelse af ulovlig indvandring, der senere blev vedtaget af Rådet, og
et udkast til forordning om ændring af bestemmelserne om Frontexagenturet, som Kom-
missionen vedtog den 24. februar og forelagde for Rådet i dag.
Endelig præsenterede direktøren for Frontex agenturets arbejdsprogram for 2010.
6855/2/10 REV 2 (Presse 42)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453782_0011.png
25.-26.II.2010
RETLIGE ANLIGGENDER
Den europæiske beskyttelsesordre
Rådet havde en offentlig debat om status for initiativet vedrørende et direktiv om en europæisk be-
skyttelsesordre (17513/09). Formålet med direktivet er at lette og forbedre beskyttelsen af ofre for
kriminalitet eller potentielle ofre for kriminalitet, der flytter til og fra EU-medlemsstater.
Ministrene henviste til mange nøglespørgsmål, der er skitseret i en offentlig note (6538/10). Disse
nøglespørgsmål omfatter instrumentets anvendelsesområde, forbindelsen med andre instrumenter,
en liste over de foranstaltninger, som den europæiske beskyttelsesordre kan anvendes på, og udste-
delsesstatens og fuldbyrdelsesstatens beføjelser.
Når direktivet er vedtaget, kan en kompetent myndighed i en medlemsstat udstede en europæisk
beskyttelsesordre, på grundlag af hvilken en kompetent myndighed i en anden medlemsstat træffer
foranstaltninger med henblik på at fortsætte beskyttelsen af den pågældende person. Disse foran-
staltninger omfatter forpligtelser eller forbud, som pålægges den person, der forårsager fare. Initia-
tivet fokuserer på kriminalitet, som kan være til fare for ofrenes liv, fysiske, psykiske eller seksuelle
integritet samt deres personlige frihed. Det endelige mål er at undgå nye kriminelle handlinger og
reducere følgerne af tidligere kriminelle handlinger.
Forslaget til en europæisk beskyttelsesordre bygger på et fælles initiativ fra tolv EU-medlemsstater.
I henhold til Stockholmprogrammet, der blev vedtaget i december 2009, kan gensidig anerkendelse
udvides til at omfatte alle former for domme og retsafgørelser. Programmet foreskriver også, at
særlige beskyttelsesforanstaltninger bør have virkning inden for EU, med særlig fokus på dem, der
er mest sårbare, eller som befinder sig i meget udsatte situationer, såsom personer der er udsat for
gentagne voldshandlinger i nære forhold eller er ofre for kønsbaseret vold.
Initiativet er blevet forelagt for Europa-Parlamentet og Kommissionen samt for medlemsstaternes
nationale parlamenter med henblik på at vurdere overholdelsen af nærhedsprincippet ifølge
Lissabontraktaten. Fristen på otte uger for høring af de nationale parlamenter udløber den
30. marts 2010.
6855/2/10 REV 2 (Presse 42)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453782_0012.png
25.-26.II.2010
Retten til tolke- og oversætterbistand i straffesager
Rådet havde en offentlig debat om status med hensyn til et direktiv om retten til tolke- og oversæt-
terbistand i straffesager. Ministrene ønskede at komme hurtigt videre med sagen på grundlag af det
initiativ, der blev fremlagt af 13 medlemsstater i december 2009.
Formandskabet er overbevist op, at arbejdet med medlemsstaternes initiativ, der udføres i et godt
samarbejde mellem Rådet, Europa-Parlamentet og Kommissionen, vil resultere i en tekst, der er til-
fredsstillende for alle berørte parter. Målet er, at EU's borgere snarest muligt kan nyde godt af en
mærkbar, praktisk forbedring af deres rettigheder i straffesager, som der er et bredt anerkendt behov
for.
Initiativet er allerede forelagt for Europa-Parlamentet og Kommissionen samt for medlemsstaternes
nationale parlamenter med henblik på at vurdere overholdelsen af bærhedsprincippet ifølge
Lissabontraktaten. Fristen på otte uger for høring af de nationale parlamenter udløber den
30. marts 2010.
Direktivet er en del af en større pakke med lovgivningsmæssige og ikke-lovgivningsmæssige initia-
tiver, der har til formål at styrke mistænktes eller tiltaltes proceduremæssige rettigheder i straffesa-
ger. Rådet vedtog med enstemmighed denne større pakke eller køreplan i oktober 2009
(14552/1/09).
Køreplanen identificerer seks hovedområder, hvor lovgivningsmæssige eller andre initiativer er øn-
skelige i de kommende måneder eller år:
oversættelse og tolkning
oplysninger om rettigheder og om tiltalen
juridisk rådgivning og retshjælp
kommunikation med pårørende, arbejdsgivere og konsulære myndigheder
særlig beskyttelse af mistænkte eller tiltalte, som er sårbare, og
en grønbog om varetægtsfængsling.
6855/2/10 REV 2 (Presse 42)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453782_0013.png
25.-26.II.2010
EU's tiltrædelse af EMRK
Rådet drøftede i en offentlig debat det hidtidige arbejde med hensyn til EU's tiltrædelse af Europa-
rådets konvention til beskyttelse af menneskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder
(EMRK).
Ministrene understregede den politiske betydning af en hurtig færdiggørelse af henstillingen med
henblik på et forhandlingsmandat og opfordrede Kommissionen til hurtigt at forelægge denne hen-
stilling. Formandskabet så gerne mandatet vedtaget inden udgangen af formandskabsperioden.
Drøftelserne fremhævede også en række juridiske og tekniske spørgsmål, som skal behandles i for-
handlingsmandatet og under selve forhandlingerne. Det drejer sig bl.a. om:
spørgsmålet om omfanget af EU's tiltrædelse af EMRK-systemet, dvs. om EU ikke kun
skal tiltræde selve konventionen, men også tillægsprotokollerne, og i bekræftende fald
hvilke af disse protokoller
spørgsmålet om, hvordan det bedst kan sikres, at tiltrædelsen overholder betingelserne i
Lissabontraktaten, såsom at de enkelte medlemsstaters situation i forhold til EMRK ikke
berøres, at Unionens kompetencer ikke berøres, eller at EU-Domstolen fortsat har eneret til
at fortolke EU-lovgivningen
det tilrådelige i at indføre en ordning med medindstævning, der sikrer, at både EU og den
pågældende medlemsstat i visse tilfælde kan være parter i sager for Den Europæiske Men-
neskerettighedsdomstol, hvis det er hensigtsmæssigt
EU's repræsentation i de af Europarådets organer, der udfører opgaver vedrørende EMRK,
såsom den parlamentariske forsamling for så vidt angår udnævnelse af dommerne ved Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol eller ministerkomitéen i forbindelse med dens
overvågning af fuldbyrdelsen af afgørelser i henhold til artikel 46, stk. 2, i EMRK og
forbindelserne mellem EU-Domstolen og Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol.
6855/2/10 REV 2 (Presse 42)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453782_0014.png
25.-26.II.2010
Lissabontraktaten skaber et retsgrundlag for EU's tiltrædelse af EMRK. Det hedder i art. 6, stk. 2, i
TEU, at: "Unionen tiltræder den europæiske konvention til beskyttelse af menneskerettigheder og
grundlæggende frihedsrettigheder".
Endvidere opfordrer Stockholmprogrammet til en "hurtig" tiltrædelse af EMRK og opfordrer
Kommissionen til "hurtigt at forelægge" en henstilling for Rådet.
Model til aftale om oprettelse af et fælles efterforskningshold
Justitsministrene vedtog en resolution om en ny model til aftale om oprettelse af et fælles efter-
forskningshold.
Den nye aftalemodel erstatter den eksisterende aftalemodel, der blev vedtaget i 2003, og bygger på
den bedste praksis, der er indsamlet gennem de seneste år. Den ikke-bindende model vil være et
nyttigt værktøj og kan bruges som checkliste for de aktører, der skal oprette de fælles efterforsk-
ningshold. Den er omfattende, men samtidig fleksibel, så det sikres, at de kompetente myndigheder
kan tilpasse den til de særlige omstændigheder i hvert enkelt tilfælde.
Der oprettes fælles efterforskningshold med henblik på grænseoverskridende og multinationale kri-
minalefterforskninger. Hovedformålet er at indsamle oplysninger og beviser om kriminalitet, der
efterforskes. Behovet for at ajourføre modelaftalen fra 2003 erkendes også i Stockholmprogrammet.
EVENTUELT
Italien oplyste, at man vil arrangere det første justitsministermøde inden for Middelhavsunionen den
10. og 11. maj 2010 i Agrigento, Sicilien.
Litauen præsenterede bogen: "Europa 70 år efter Molotov-Ribbentrop-pagten".
6855/2/10 REV 2 (Presse 42)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453782_0015.png
25.-26.II.2010
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
DEN FÆLLES UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK
EU's særlige repræsentanter - forlængelse og ændring af mandater
Rådet vedtog afgørelser om følgende særlige repræsentanters mandater (EUSR):
for Afghanistan og Pakistan forlænges mandatet for Ettore F. SEQUI med en måned fra den
1. marts indtil den 31. marts 2010. Ettore Sequis mandat er også blevet suppleret for navnlig at
fremme EU's overordnede politiske koordinering i regionen (6193/10)
for Den Afrikanske Union forlænges mandatet for Koen VERVAEKE fra den 1. marts indtil den
31. august 2010 eller indtil ikrafttrædelsen af afgørelsen om oprettelse af Tjenesten for EU's Op-
træden Udadtil, afhængigt af hvad der kommer først. Koen Vervaekes mandat er også blevet
suppleret for navnlig at fremme EU's overordnede politiske koordinering i regionen (6191/10)
for Kosovo forlænges mandatet for Pieter FEITH fra den 1. marts indtil den 31. august 2010 eller
indtil ikrafttrædelsen af afgørelsen om oprettelse af Tjenesten for EU's Optræden Udadtil, af-
hængigt af hvad der kommer først (6082/10).
EKSTERNE FORBINDELSER
EU-Serbien-interimsudvalget - forretningsorden
Rådet vedtog en afgørelse om den holdning, EU skal indtage i EU-Serbien-interimsudvalget vedrø-
rende udvalgets forretningsorden (6098/10).
6855/2/10 REV 2 (Presse 42)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453782_0016.png
25.-26.II.2010
ØKONOMI OG FINANS
Bobehandlinger, likvidationer og kuratorer
Rådet vedtog en gennemførelsesforordning om ændring af listerne over bobehandlinger, likvidatio-
ner og kuratorer i bilag A, B og C til forordning (EF) nr. 1346/2000 om konkurs og om kodificering
af bilag A, B og C til nævnte forordning.
INSTITUTIONELLE ANLIGGENDER
Domstolen og Retten - embeder som dommere og generaladvokater
Rådet vedtog en afgørelse om forretningsordenen for det udvalg, der har til opgave at afgive udta-
lelse om kandidaternes kvalifikationer til at udøve embederne som dommer og generaladvokat
(6176/10).
Domstolens og Rettens dommere og generaladvokater udnævnes af medlemsstaternes regeringer
efter fælles overenskomst efter høring af det udvalg, der er omhandlet i artikel 255 i traktaten om
EU's funktionsmåde.
Rådet vedtog også en afgørelse om udpegelse af syv medlemmer af udvalget for en periode på fire
år fra den 1. marts 2010
(6177/10).
UDNÆVNELSER
Formand for Eurojust
Rådet godkendte valget af Aled WILLIAMS (Det Forenede Kongerige) som ny formand for
Eurojusts kollegium
(6653/10).
http://www.eurojust.europa.eu/press_releases/2010/17-02-2010.htm
6855/2/10 REV 2 (Presse 42)
16
DA