Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 2998 - RIA Bilag 4
Offentligt
798568_0001.png
Administrationsafdelingen
Internationalt kontor
NOTAT
Dato:
Journalnummer:
Sagsbehandler:
11. februar 2010
10/00599
AHL
Supplerende samlenotat til brug for rådsmødet (retlige og indre anliggender) og møde
i det blandede udvalg den 25.-26. februar 2010
Dagsordenspunkt 16): Canada og visumreciprocitet
Revideret notat. Ændringer i forhold til notat forud for rådsmødet den 23. oktober 2009 er
markeret med kursiv
Resumé:
Det forventes, at Kommissionen på rådsmødet vil informere om sine drøftelser med Canada
i forhold til at få løftet det genindførte visumkrav over for statsborgere fra Tjekkiet, og at der
vil blive lejlighed til en diskussion blandt medlemsstaterne om sagen. Sagen har ingen lov-
givningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Nærhedsprincippet er ikke relevant for
sagen. Regeringen støtter en drøftelse af sagen i rådsregi.
1. Baggrund
Ifølge bilag II i visumforordningen (Rådets forordning EF 539/2001 som ændret ved forord-
ning EF 851/2005) er canadiske statsborgere fritaget for visum ved indrejse til Schengen-
lande.
Canada ophævede visumpligten for statsborgere fra Tjekkiet i 2007, men genindførte den i
juli 2009 under henvisning til en markant vækst i antallet af asylansøgere fra Tjekkiet.
Kommissionen vedtog den 20. oktober 2009 en ad-hoc rapport om genindførsel af visa i
Canada over for tjekkiske statsborgere (KOM(2009) 562 endelig), hvoraf blandt andet frem-
går, at der er tale om første gang et tredjeland genindfører en visumforpligtelse for et EU-
land.
På rådsmødet den 23. oktober 2009 præsenterede Kommissionen sin rapport om Canadas
genindførsel af visumpligt for tjekkiske statsborgere. Der var flere solidaritetstilkendegivelser
til Tjekkiet fra andre medlemsstater og støtte til Kommissionens forslag i rapporten om fort-
satte mæglingsforsøg og eventuelt genindførelse af visumpligt for bestemte kategorier af
canadiske statsborgere (ihændehavere af diplomat- og servicepas).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
798568_0002.png
På rådsmødet den 25. -26. februar 2010 ventes Kommissionen at give en orientering om
status på sagen, og der forudses en drøftelse blandt medlemsstaterne herom.
2. Formål og indhold
Hvis et tredjeland, der er opført på visumforordningens liste (bilag II) over lande, hvis stats-
borgere er fritaget for visum, indfører visumpligt for en medlemsstats statsborgere, aflægger
Kommissionen ifølge visumforordningens artikel 1, stk. 4, litra c, i samråd med den berørte
medlemsstat rapport til Rådet. Rapporten kan være ledsaget af et forslag om midlertidig
genindførelse af visumpligten for det pågældende tredjelands statsborgere. Rådet træffer
senest tre måneder efter et sådant forslag fra Kommissionen afgørelse med kvalificeret fler-
tal.
Tjekkiet er som følge af EU’s fælles visumpolitik frataget muligheden for at foretage en
egenhændig genindførelse af visumpligt over for canadiske statsborgere. Tjekkiet har imid-
lertid i medfør af visumforordningen mulighed for egenhændigt at indføre visumpligt for inde-
havere af diplomat- og tjenestepas, hvilket Tjekkiet, efter det oplyste, har gjort.
Efter rådsmødet den 23. oktober 2009 har Kommissionen været i dialog med Canada og
forsøgt mægling med Canada i forhold til at få løftet det genindførte visumkrav over for
statsborgere fra Tjekkiet.
I brev af 3. februar 2010 har Canada redegjort for sit syn på sagen, herunder at Canada
inden for de sidste 4 år har indført visumfrihed for 7 EU lande, at det er Canadas suveræne
ret at beslutte, hvilke landes borgere, der er visumpligtige, og at Canada siden visumfrihed
blev indført over for Tjekkiet har modtaget næsten 3.000 asylansøgninger fra tjekkiske stats-
borgere. Canada mener derfor, hverken at det er rimeligt eller proportionalt, at Kommissio-
nen truer med gengældelsesskridt.
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter en drøftelse af sagen i rådsregi,
herunder en drøftelse af genindførsel af
visumkrav for canadiske ihændehavere af diplomat- og servicepas.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
Der foreligger ikke kendskab til officielle tilkendegivelser om andre landes holdning til sagen.
6. Høring
Sagen har senest været sendt i skriftlig procedure i Specialudvalget vedrørende Asyl- og
Indvandringssamarbejdet (SPAIS)
forud for rådsmødet den 25. -26. februar 2010.
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
798568_0003.png
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres om sagen.
8. Nærhedsprincippet
Da der er tale om spørgsmål om gensidighed i forhold til krav om visum mellem Schengen-
landene og et tredjeland, har nærhedsprincippet ikke relevans for sagen.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser. Sagen har endvi-
dere hverken miljømæssige eller forbrugerbeskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har været forelagt for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlæn-
dinge- og Integrationspolitik forud for rådsmødet den 23. oktober 2009.
Side 3 af 3