Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 2998 - RIA Bilag 5
Offentligt
798750_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
Det Internationale
Kontor
2010-3061/1-0062
SJE43299
Supplerende samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsmini-
steriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retli-
ge og indre anliggender) og mødet i det blandede udvalg den 25. - 26
februar 2010.
Side:
2-4
Dagsordenspunkt 15 Bekæmpelse af narkotikasmugling
-præsentation
KOM-dokument foreligger ikke
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dagsordenspunkt 15: Europæisk Narkotika Pagt
Nyt notat.
KOM-dokument foreligger ikke.
Resumé
Det forventes, at formandskabet på rådsmødet (retlige og indre anliggen-
de) den 25.–26. februar 2010 vil lægge op til en orienterende debat af et
fransk initiativ om udarbejdelse af en Europæisk Pagt om bekæmpelse af
narkosmugling. Sagen rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincip-
pet og har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekven-
ser. Fra dansk side agter man at tage orienteringen til efterretning.
1.
Baggrund
I forbindelse med drøftelsen af den kommende interne sikkerhedsstrategi
for Den Europæiske Union på det uformelle rådsmøde i Toledo den 20.-
22. januar 2010 stillede Frankrig forslag om, at der udarbejdes en Euro-
pæisk Pagt om bekæmpelse af narkotikasmugling. Det er hensigten, at
dette instrument skal supplere den eksisterende EU narkohandlingsplan
2009-2012 (2008/C 326/09) og udgøre en del af den kommende interne
sikkerhedsstrategi, hvor narkosmugling er identificeret som en af de sær-
lige trusler, som EU’s medlemsstater står over for.
Frankrig understregede i forbindelse med det uformelle rådsmøde, at EU
navnlig bør fokusere på kokain- og heroinsmugling samt på konfiskation
af aktiver hidrørende fra narkotikakriminalitet.
Formandskabet har lagt op til en orienterende debat om initiativet på
rådsmødet den 25.-26. februar 2010 med henblik på at afklare, om der er
støtte til forslaget. Formandskabet vil efter det oplyste i samarbejde med
Frankrig udarbejde et dokument, som skal danne grundlag for drøftelser-
ne.
2.
Indhold
Det nærmere indhold af forslaget er endnu ikke kendt. Det forventes dog,
at dokumentet vil indeholde følgende tre elementer:
Fokus på kokainruter, herunder navnlig kokainstrømme fra Sydamerika
til Vestafrika, og i denne forbindelse lægges der bl.a. op til en styrkelse
af allerede eksisterende samarbejde med tredjelande.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
798750_0003.png
For det andet forventes det, at der vil blive sat fokus på heroinruter, her-
under navnlig på etableringen af et samarbejde med eksterne samar-
bejdsparter og videreudvikling af SECI-samarbejdet (Southeast European
Co-operative Initiative).
Det er endelig forventningen, at forslaget vil fokusere på konfiskation af
aktiver hidrørende fra narkotikakriminalitet, herunder implementering af
Rådets rammeafgørelse om konfiskation af udbytte, redskaber og for-
muegoder fra strafbart forhold (2005/212/RIA) og muligheden for an-
vendelse af sådanne redskaber i kampen mod narkotikasmugling.
Det danske retsforbehold
Hvis forslaget fremsættes med hjemmel i TEUF, 3. del, afsnit V, vil det i
givet fald være omfattet af Danmarks forbehold vedrørende retlige og
indre anliggender. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til
Lissabon-traktaten, vil på den baggrund finde anvendelse.
Ifølge protokollens artikel 1 deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse
af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF, 3. del, afsnit V, og
ifølge artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold
til TEUF, 3. del, afsnit V, bindende for eller finder anvendelse i Danmark
(”retsforbeholdet”).
I givet fald vil en gennemførelse af forslaget således ikke være bindende
for eller finde anvendelse i Danmark.
3.
Gældende dansk ret
Sagen giver ikke i øvrigt på det foreliggende grundlag anledning til at
redegøre nærmere for gældende ret.
4.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Som anført under pkt. 2 vil forslaget være omfattet af Danmarks forbe-
hold vedrørende retlige og indre anliggender, hvis forslaget fremsættes
med hjemmel i TEUF, 3. del, afsnit V. Danmark deltager således ikke i
vedtagelsen af direktivet, som ikke vil være bindende eller finde anven-
delse i Danmark.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er på det foreliggende grundlag ikke muligt at vurdere, om gennem-
førelsen af forslaget ville have lovgivningsmæssige konsekvenser eller
statsfinansielle konsekvenser, hvis forslaget fandt anvendelse i Danmark.
5.
Høring
Der er ikke på nuværende tidspunkt foretaget høring i sagen.
6.
Nærhedsprincippet
Sagen rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet.
7.
Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-
lemsstaters holdning til sagen.
8.
Foreløbig generel dansk holdning
Det er ikke på nuværende tidspunkt muligt at tage stilling til indholdet af
forslaget. Fra dansk side forventer man dog at kunne tage orienteringen
til efterretning.
9.
Europa-Parlamentet
Sagen har endnu ikke været forelagt Europa-Parlamentet.
10. Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde
Sagen har ikke været drøftet på et møde i Specialudvalget for politimæs-
sigt og retligt samarbejde.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Rets-
udvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg og
Retsudvalget.
4