Europaudvalget 2009-10
Det Europæiske Råd 25-26/3-10 Bilag 7
Offentligt
820094_0001.png
DET EUROPÆISKE RÅD
Bruxelles, den 26. marts 2010
(OR. en)
EUCO 7/10
CO EUR 4
CONCL 1
FØLGESKRIVELSE
fra:
Generalsekretariatet for Rådet
til:
delegationerne
Vedr.:
DET EUROPÆISKE RÅD
DEN 25.-26. MARTS 2010
KONKLUSIONER
Hermed følger til delegationerne konklusionerne fra Det Europæiske Råd (den 25.-26. marts 2010).
________________________
EUCO 7/10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
820094_0002.png
Konklusioner - den 25.-26. marts 2010
Det Europæiske Råd drøftede Den Europæiske Unions nye strategi for beskæftigelse og vækst. Det
nåede til enighed om strategiens hovedelementer, herunder de centrale mål, der skal være retnings-
givende for dens gennemførelse, og ordninger med henblik på en bedre overvågning af strategien.
Stats- og regeringscheferne havde ligeledes en udveksling af synspunkter om konkurrenceevne, som
er et kritisk aspekt af Europas vækstperspektiver, og drøftede status over forberedelserne med hen-
blik på næste G20-topmøde. Med hensyn til klimaforandringer blev Det Europæiske Råd enigt om,
at det nu er nødvendigt at tilføre forhandlingerne ny dynamik, og det udstak de næste skridt.
I.
EUROPA 2020: EN NY EUROPÆISK STRATEGI FOR BESKÆFTIGELSE OG
VÆKST
1.
De seneste to år har vi stået over for den værste økonomiske krise i verden siden 1930'erne.
Denne krise har betydet et tilbageslag for mange af de fremskridt, der var opnået siden 2000.
Vi står nu med alt for høje gældsniveauer, svag strukturel vækst og høj arbejdsløshed. Den
økonomiske situation er ved at blive bedre, men opsvinget er stadig skrøbeligt.
2.
Det er en betingelse for vækst og beskæftigelse, at den makroøkonomiske stabilitet bliver
genskabt, og at de offentlige finanser bringes tilbage på en bæredygtig vej. Som der blev op-
nået enighed om i december 2009, bliver exiten fra de ekstraordinære støtteforanstaltninger,
der er indført for at bekæmpe krisen, når opsvinget er fuldt sikret, vigtig i den forbindelse.
3.
Strukturreformer er afgørende for et stærkt og holdbart opsving og for at bevare bæredygtig-
heden i vores sociale modeller. Det er beskæftigelsen og den sociale velfærd, der står på spil.
Hvis vi ikke handler, mister Europa terræn. Det er Det Europæiske Råds ansvar at vise vejen
frem.
4.
EU har behov for en ny strategi, der bygger på en øget koordinering af de økonomiske poli-
tikker for at kunne levere øget vækst og beskæftigelse. På baggrund af Kommissionens med-
delelse "Europa 2020: En strategi for intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst" og drøftelser-
ne i Rådet nåede Det Europæiske Råd til enighed om følgende elementer i denne nye strategi,
som vil blive formelt vedtaget i juni.
EUCO 7/10
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
820094_0003.png
Konklusioner - den 25.-26. marts 2010
5.
Vores indsats skal være mere målrettet for at sætte skub i Europas konkurrenceevne, produk-
tivitet, vækstpotentiale og økonomiske konvergens:
a)
Den nye strategi skal fokusere på de nøgleområder, hvor der er behov for en indsats:
viden og innovation, en mere bæredygtig økonomi, høj beskæftigelse og social inklusi-
on.
b)
Det Europæiske Råd nåede til enighed om følgende overordnede mål, som udgør de fæl-
les målsætninger, der skal være vejledende for medlemsstaternes og EU's indsats:
at sigte mod at bringe beskæftigelsesfrekvensen op på 75 % for kvinder og mænd
mellem 20 og 64 år, bl.a. ved øget deltagelse af unge mennesker, ældre arbejdsta-
gere og lavtuddannede arbejdstagere og bedre integration af lovlige indvandrere
at forbedre betingelserne for forskning og udvikling, navnlig med det mål at få de
kombinerede offentlige og private investeringer i denne sektor op på 3 % af BNP;
Kommissionen skal udarbejde en indikator for FoU- og innovationsintensitet
at reducere drivhusgasemissionerne med 20 % sammenlignet med 1990-
niveauerne, at øge vedvarende energikilders andel af det endelige energiforbrug til
20 % og bevæge sig hen imod en stigning på 20 % i energieffektivitet;
EU forpligter sig til at træffe en afgørelse om at øge reduktionen til 30 % i 2020
sammenlignet med 1990-niveauerne som sit betingede tilbud med henblik på en
global og samlet aftale for perioden efter 2012, forudsat at andre udviklede lande
forpligter sig til tilsvarende emissionsreduktioner, og at udviklingslandene bidra-
ger i tilstrækkeligt omfang i overensstemmelse med deres ansvar og respektive
kapaciteter
at forbedre uddannelsesniveauerne, navnlig ved at sigte mod at reducere skolefra-
faldet og ved at øge den andel af befolkningen, der har afsluttet en videregående
eller tilsvarende uddannelse; under hensyntagen til Kommissionens forslag agter
Det Europæiske Råd at fastsætte de numeriske værdier for disse mål i juni 2010
at fremme social inklusion, navnlig gennem reduktion af fattigdom. Der skal ar-
bejdes videre med at finde de rette indikatorer. Det Europæiske Råd vender tilba-
ge til dette spørgsmål på mødet i juni 2010.
EUCO 7/10
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
820094_0004.png
Konklusioner - den 25.-26. marts 2010
Disse mål dækker de vigtigste områder, hvor der er behov for en hurtig indsats. De
hænger indbyrdes sammen og er gensidigt forstærkende. De skal bidrage til at måle
fremskridt med gennemførelsen af strategien. Mens nogle af disse mål afspejles i EU's
lovgivning, er andre ikke af reguleringsmæssig karakter og indebærer ikke byrdeforde-
ling; de udgør et fælles mål, der skal søges nået gennem en blanding af foranstaltninger
på nationalt plan og på EU-plan.
c)
På baggrund af de overordnede mål skal medlemsstaterne fastsætte deres nationale mål
under hensyn til deres relative udgangspositioner og nationale forhold. Dette skal de gø-
re i overensstemmelse med deres nationale beslutningsprocedurer i dialog med Kom-
missionen for at kontrollere sammenhængen med EU's overordnede mål. Resultaterne af
denne dialog skal drøftes af Rådet inden udgangen af juni 2010.
d)
Den nye strategi skal tackle de vigtigste flaskehalse, der hæmmer væksten på nationalt
plan og på EU-plan, herunder flaskehalse i forbindelse med det indre markeds virke-
måde og infrastrukturerne.
e)
Medlemsstaterne skal udarbejde nationale reformprogrammer med en detaljeret redegø-
relse for de foranstaltninger, de vil iværksætte for at gennemføre den nye strategi, med
særlig vægt på indsatsen for at nå de nationale mål samt på foranstaltninger, som kan
fjerne de flaskehalse, der hæmmer væksten på nationalt plan.
f)
Kommissionen skal videreudvikle og forelægge Rådet de foranstaltninger, som den fo-
reslår truffet på EU-plan, navnlig ved hjælp af flagskibsinitiativer.
EUCO 7/10
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
820094_0005.png
Konklusioner - den 25.-26. marts 2010
g)
Alle de fælles politikker, herunder den fælles landbrugspolitik og samhørighedspolitik-
ken, skal understøtte strategien. En bæredygtig, produktiv og konkurrencedygtig land-
brugssektor skal yde et vigtigt bidrag til den nye strategi under hensyn til vækst- og be-
skæftigelsespotentialet i landområderne, samtidig med at der sikres fair konkurrence.
Det Europæiske Råd understreger betydningen af at fremme økonomisk, social og terri-
torial samhørighed samt udvikle infrastruktur for at bidrage til, at den nye strategi bliver
vellykket.
h)
Strategien skal indeholde en stærk ekstern dimension for at sikre, at der sættes ind med
EU-instrumenter og -politikker, der kan fremme vores interesser og positioner på den
globale scene gennem deltagelse i åbne og fair markeder verden over.
6.
Nøglen til en vellykket gennemførelse af strategien er effektive overvågningsmekanismer:
a)
Det Europæiske Råd skal en gang om året på grundlag af Kommissionens overvågning
og det arbejde, der udføres i Rådet, foretage en samlet vurdering af de fremskridt, der er
opnået på såvel EU-plan som på nationalt plan i forbindelse med gennemførelsen af
strategien. Udviklingen i produktiviteten er en væsentlig indikator for fremskridt. Den
makroøkonomiske og den strukturelle udvikling samt udviklingen med hensyn til kon-
kurrenceevne skal drøftes under ét og ledsages af en vurdering af den samlede
finansielle stabilitet på grundlag af input fra Det Europæiske Udvalg for Systemiske
Risici.
b)
Det Europæiske Råd skal regelmæssigt afholde drøftelser om den økonomiske udvik-
ling og hovedprioriteterne i strategien. I oktober 2010 skal det drøfte forskning og ud-
vikling og navnlig se på, hvordan der kan sættes skub i Europas innovationspotentiale i
lyset af de nuværende udfordringer. I begyndelsen af 2011 skal det drøfte energipolitik-
ken, herunder hvordan den bedst kan støtte overgangen til en effektiv lavemissionsøko-
nomi og større forsyningssikkerhed.
EUCO 7/10
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
820094_0006.png
Konklusioner - den 25.-26. marts 2010
c)
Den generelle økonomiske politiske samordning skal styrkes ved at gøre bedre brug af
instrumenterne i artikel 121 i traktaten (TEUF).
d)
Samordningen i euroområdet skal styrkes for at tackle de udfordringer, euroområdet står
over for. Kommissionen skal inden udgangen af juni 2010 fremsætte forslag herom un-
der anvendelse af de nye instrumenter til økonomisk samordning i artikel 136 i traktaten
(TEUF).
e)
EU er nødt til at fokusere på de hastende udfordringer med hensyn til konkurrenceevnen
og betalingsbalancen. Det Europæiske Råd vil vende tilbage til dette spørgsmål i ju-
ni 2010.
f)
Timingen af rapporteringen om og vurderingen af de nationale reformprogrammer og
stabilitets- og konvergensprogrammerne bør afpasses bedre for at forbedre den overord-
nede sammenhæng i policyrådgivningen til medlemsstaterne. Disse instrumenter skal
dog holdes klart adskilt. Stabilitets- og vækstpagtens integritet skal bevares fuldt ud
ligesom Økofinrådets specifikke ansvar for at føre tilsyn med gennemførelsen.
g)
En tæt dialog mellem medlemsstaterne og Kommissionen skal bidrage til at øge kvalite-
ten af tilsynet og fremme udvekslingen af bedste praksis. Dette kunne omfatte møder
mellem eksperter fra Kommissionen og medlemsstaterne med henblik på at vurdere
situationen.
EUCO 7/10
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
820094_0007.png
Konklusioner - den 25.-26. marts 2010
h)
Sikring af kvaliteten, pålideligheden og rettidigheden af de statistiske oplysninger fra de
nationale statistiske kontorer bliver af central betydning for en troværdig og effektiv
overvågning. Der er behov for hurtigt at træffe beslutning om Kommissionens forslag
på dette område.
i)
Der skal fortsat være et tæt samarbejde med Europa-Parlamentet og andre EU-
institutioner. De nationale parlamenter, arbejdsmarkedets parter, regionerne og andre
interessenter skal inddrages for at øge ejerskabet til strategien.
°
°
°
7.
Det Europæiske Råd anmoder formanden for Det Europæiske Råd om i samarbejde med
Kommissionen at oprette en taskforce med repræsentanter for medlemsstaterne, det roterende
formandskab og ECB, som inden udgangen af indeværende år skal forelægge Rådet de foran-
staltninger, der er nødvendige for at nå målet om en forbedret kriseløsningsramme og bedre
budgetdisciplin, idet den undersøger alle muligheder for at styrke den retlige ramme.
8.
Der er behov for hurtigt at gøre fremskridt med hensyn til styrkelse af den finansielle regule-
ring og det finansielle tilsyn, både i EU og i internationale fora som G20, idet der samtidig
sikres lige vilkår på globalt plan. Der er navnlig behov for fremskridt i spørgsmål som f.eks.
kapitalkrav, systemiske institutioner, finansieringsinstrumenter til krisestyring, øget gennem-
sigtighed på derivatmarkederne og overvejelse af specifikke foranstaltninger i relation til
credit default swaps på statsgæld samt gennemførelse af internationalt aftalte principper for
bonusser i sektoren for finansielle tjenesteydelser. Kommissionen skal inden længe forelægge
en rapport om mulige innovative kilder til finansiering som f.eks. en global afgift på finansiel-
le transaktioner.
EUCO 7/10
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
820094_0008.png
Konklusioner - den 25.-26. marts 2010
9.
Dette kræver, at EU internt hurtigt gør fremskridt med hensyn til alle disse spørgsmål. Navn-
lig skal arbejdet med den nye europæiske tilsynsramme afsluttes så betids, at Det Europæiske
Udvalg for Systemiske Risici og de tre europæiske tilsynsmyndigheder kan påbegynde arbej-
det i begyndelsen af 2011.
10.
Rådet og Kommissionen skal aflægge rapport om disse spørgsmål til Det Europæiske Råd i
juni 2010 forud for topmødet i Toronto.
II.
KLIMAFORANDRINGER: NYT FOKUS FOR VORES BESTRÆBELSER EFTER
KØBENHAVN
11.
En global og samlet juridisk aftale er fortsat det eneste effektive middel til at nå det vedtagne
mål om at holde den globale temperaturstigning under 2 °C. i forhold til de førindustrielle
niveauer. På grundlag af Rådets konklusioner af 15.-16. marts 2010 og under hensyn til
Kommissionens meddelelse af 9. marts 2010 er det nu nødvendigt at tilføre den internationale
forhandlingsproces ny dynamik.
12.
Der bør følges en trinvis tilgang med udgangspunkt i Københavnsaftalen, som hurtigt bør
gennemføres:
a)
Som et første skridt bør de næste møder i Bonn udstikke køreplanen for de videre for-
handlinger. Fokus bør ligge på at få de politiske retningslinjer fra Københavnsaftalen
indarbejdet i de forskellige forhandlingstekster.
b)
COP16 i Cancún bør som et minimum træffe konkrete beslutninger, der forankrer
Københavnsaftalen i FN-forhandlingsprocessen og tackler de resterende lakuner, herun-
der for så vidt angår tilpasning, skovbrug, teknologi og overvågning, rapportering og
verifikation.
EUCO 7/10
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
820094_0009.png
Konklusioner - den 25.-26. marts 2010
13.
EU er parat til at spille sin rolle i denne proces:
a)
EU og dets medlemsstater skal opfylde deres tilsagn om at give 2,4 mia. EUR årligt i
perioden 2010-2012 til hurtig startfinansiering sideløbende med bidrag fra andre centra-
le aktører og inden for rammerne af gennemførelsen af Københavnsaftalen. En hurtig
gennemførelse af dette tilsagn er yderst vigtig. EU skal med henblik herpå indlede drøf-
telser om, hvordan hurtig startfinansiering i praksis kan gennemføres på specifikke om-
råder. EU og dets medlemsstater vil fremlægge en foreløbig statusrapport om deres til-
sagn på UNFCCC-samlingen i maj/juni 2010 og forelægge koordinerede rapporter om
gennemførelsen i Cancún og derefter en gang om året.
b)
EU og andre udviklede lande har givet tilsagn om i fællesskab at mobilisere
100 mia. USD om året senest i 2020 for at hjælpe udviklingslandene med at bekæmpe
klimaforandringer. De finansielle bidrag på lang sigt skal ses som led i dels menings-
fyldte og gennemsigtige tiltag, som udviklingslandene skal iværksætte for at modvirke
klimaforandringerne, dels den samlede balance i den globale indsats for at tackle klima-
forandringerne.
c)
Det Europæiske Råd støtter fortsat fuldt ud UNFCCC-processen. Det støtter de igang-
værende bestræbelser på at gøre processen mere effektiv. I betragtning af den korte tid,
der er til rådighed inden Cancún, kan denne proces med fordel suppleres og støttes med
drøftelser i andre sammenhænge og om specifikke spørgsmål.
d)
EU skal styrke sin opsøgende virksomhed over for tredjelande. Det vil det gøre ved at
tage klimaforandringer op på alle regionale og bilaterale møder, herunder på topmøde-
niveau, samt i andre fora som f.eks. G20. Formandskabet og Kommissionen skal indle-
de aktive konsultationer med andre partnere og hurtigt rapportere tilbage til Rådet.
EUCO 7/10
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
820094_0010.png
Konklusioner - den 25.-26. marts 2010
e)
Muligheder for samarbejde, herunder med industrialiserede partnere, skal udnyttes på
områder som grønne teknologier og standarder og verifikationsteknikker. Der bør hur-
tigt udpeges områder, hvor der er et interessefællesskab med nye vækstlande, så der kan
skabes en løftestangseffekt i drøftelserne om klimaforandringerne.
14.
Det haster med at vende den fortsatte tendens med tab af biodiversitet og forringelse af økosy-
stemet. Det Europæiske Råd er engageret i den langsigtede 2050-vision for biodiversitet og
2020-målet som fastsat i Rådets konklusioner af 15. marts 2010.
°
°
°
15.
Formanden for Det Europæiske Råd meddelte, at han vil indkalde til et særligt møde i Det
Europæiske Råd i september 2010 med deltagelse af udenrigsministrene for at drøfte, hvordan
EU bedre kan samarbejde med sine strategiske partnere om globale spørgsmål.
°
°
°
Det Europæiske Råd udnævnte Vítor Constancio til næstformand for ECB.
Det godkendte også strategien for den indre sikkerhed.
________________________
EUCO 7/10
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
820094_0011.png
Konklusioner - den 25.-26. marts 2010
BILAG
NY EUROPÆISK STRATEGI FOR BESKÆFTIGELSE OG VÆKST
DE NÆSTE SKRIDT
a)
Under hensyn til EU's overordnede mål skal Kommissionen i overensstemmelse med
traktaten hurtigt fremlægge sine forslag om mere fokuserede integrerede retningslinjer,
herunder retningslinjer for beskæftigelsen og de overordnede retningslinjer for de øko-
nomiske politikker. Retningslinjerne skal drøftes i Rådet, således at de efter høring af
Europa-Parlamentet og andre institutioner om retningslinjerne for beskæftigelsen kan
blive godkendt på mødet i Det Europæiske Råd i juni 2010.
b)
De vigtigste flaskehalse, der hæmmer væksten på EU-plan, er ved at blive identificeret
af Kommissionen og skal drøftes af Rådet; medlemsstaterne skal gøre det samme på
deres niveau i tæt samarbejde med Kommissionen. Det Europæiske Råd vil på mødet i
juni 2010 gøre status over dette arbejde, således at der kan tages hensyn til det ved ud-
arbejdelsen af de nationale reformprogrammer.
c)
De nationale mål, der er omhandlet i punkt 5, litra b), i disse konklusioner, bør forelæg-
ges så betids, at der kan tages hensyn til dem ved udarbejdelsen af de nationale reform-
programmer.
d)
I dette første år af den nye strategi skal medlemsstaterne forelægge deres nationale re-
formprogrammer i efteråret 2010 med en detaljeret redegørelse for de foranstaltninger,
de vil iværksætte for at gennemføre strategien. Disse bør støttes fuldt ud ved en mobili-
sering af alle relevante EU-instrumenter, herunder innovative finansielle instrumenter i
samarbejde med EIB-Gruppen, som incitament til reform.
EUCO 7/10
BILAG
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
820094_0012.png
Konklusioner - den 25.-26. marts 2010
e)
Kommissionen skal inden udgangen af oktober 2010 forelægge de tiltag, der er behov
for på EU-plan for at gennemføre den nye strategi, navnlig ved hjælp af flagskibsinitia-
tiver.
f)
Rådet skal afpasse timingen af processerne bedre med henblik på at forbedre den over-
ordnede sammenhæng i policyrådgivningen til medlemsstaterne.
________________________
EUCO 7/10
BILAG
11
DA