Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 2999 - konkurrenceevne Bilag 1
Offentligt
801710_0001.png
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
18. februar 2009
Samlenotat vedr. rådsmøde (konkurrenceevne) d. 1.-2. marts 2010
Indholdsfortegnelse:
1. Industripolitik: rådskonklusioner om vækst og beskæftigelse for den eu-
ropæiske industri – behovet for en ny industripolitik
- Vedtagelse af rådskonklusioner
- Udveksling af synspunkter
2. Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet og Det Eu-
ropæiske Økonomiske og Sociale Udvalg om bedre håndhævelse af intellek-
tuelle ejendomsrettigheder i det indre marked
-
Vedtagelse af rådsresolution
3. Meddelelse fra Kommissionen om Europa 2020
-
Orientering fra Kommissionen
-
Udveksling af synspunkter
2
6
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
801710_0002.png
2/12
1. Industripolitik: rådskonklusioner om vækst og beskæftigelse for den
europæiske industri – behovet for en ny industripolitik.
Resumé
Formandskabet fremlagde den 8. januar 2010 første udkast til rådskonklusioner
vedr. industripolitik, som forventes at blive vedtaget på rådsmødet (konkurrence-
evne) den 1.-2. marts 2010. I Konklusionerne understreges det, at en succesfuld
transition til en mere konkurrencedygtig og ressourceeffektiv økonomi samt im-
plementeringen af en bæredygtig industripolitik bør fokusere på erhvervsmulig-
hederne ved klimaudfordringerne.
Rådskonklusionerne skal danne grundlag for en meddelelse, som Kommissionen
skal udarbejde omkring en ny fælles europæisk industripolitik inden udgangen af
2010. Rådskonklusionerne skal ligeledes ses i sammenhæng med den kommende
Europa 2020-strategi for vækst og beskæftigelse.
1. Baggrund og indhold
Det spanske formandskab fremlagde den 8. januar 2010 et udkast til råds-
konklusioner om industripolitik (5067/10), som er sat på dagsordenen for
rådsmødet (konkurrenceevne) den 1.-2. marts 2010.
Rådskonklusionerne skal ses i sammenhæng med den kommende Europa
2020-strategi, som formandskabet mener især bør baseres på optimale
rammevilkår for virksomheder, omstillingen af Europa til en ressourceef-
fektiv økonomi, videreudvikling af det indre marked, udvidelse af bedre
reguleringsindsatsen samt forøgelse af indsatsen for forskning og innova-
tion.
Industripolitikken yder et vigtigt bidrag til vækst og jobskabelse og til ud-
vikling og innovation, hvorfor det er nødvendigt med en ny tilgang, der kan
støtte industrien ved at lægge hovedvægten på bæredygtighed, innovation
og de kvalifikationer hos arbejdskraften, der er behov for at bevare EU-
industriens konkurrenceevne på verdensmarkederne.
Udkastet til rådskonklusioner lægger således op til, at en omstilling af den
europæiske industri skal lægge vægt på en styrkelse af produktiviteten og
udnytte de økonomiske muligheder, som følger af klimaforandringerne,
Endvidere skal en fælles industripolitik medvirke til at styrke rammevilkå-
rene og fjerne barrierer på det indre marked. I den sammenhæng lægges
der vægt på, at industrien selv har hovedansvaret i en omstrukturerings-
proces, men at denne med fordel kan ske med inddragelse af de sociale
parter. Endelig skal Europa forblive åben over for sine handelspartnere og
arbejde for at øge adgangen til tredjelandsmarkeder gennem både multila-
terale og bilaterale aftaler, promovering af reguleringsmæssigt samarbejde
og internationale standarder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
801710_0003.png
3/12
Formandskabet lægger op til, at en ny fælles industripolitik skal baseres på
horisontale industripolitiske initiativer med sektormæssige dimensioner for
at imødekomme særegne udfordringer og muligheder i forskellige indu-
strisektorer og øge koordinationen af medlemsstaternes industrielle og
teknologiske politikker. I den forbindelse inviteres Kommissionen til at
lancere en handleplan for elbiler (og plug-in hybridbiler) samt andre biler
fremført af alternative energikilder.
Kommissionen inviteres endvidere til at præsentere en meddelelse om in-
dustripolitik inden udgangen af 2010, som skal danne grundlag for en ny
omfattende industripolitisk dagsorden.
Sammen med udkastet til rådskonklusioner har formandskabet vedlagt en
følgeskrivelse
”Anden rapport om gennemførelsen af Fællesskabets Lissa-
bonprogram 2008-2010”
(5034/10) samt en rapport vedr. den økonomiske
krises effekt på hovedsektorer i EU (5035/10).
Udkastet til rådskonklusioner er på dagsordenen til rådsmødet (konkurren-
ceevne) den 1.-2. marts 2010 med henblik på vedtagelse af rådskonklusio-
ner. Rådskonklusionerne skal ligeledes ses i sammenhæng med den kom-
mende 2020-strategi for vækst og beskæftigelse.
2. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om udkastet til rådskonklusioner.
3. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevante.
4. Gældende dansk ret
Udkastet til rådskonklusioner har ikke konsekvenser for gældende dansk ret.
5. Høring
Udkastet til rådskonklusioner er sendt i høring i specialudvalget for konkur-
renceevne fredag den 15. januar 2010 med frist torsdag den 21. januar 2010.
Der er modtaget høringssvar fra følgende organisationer:
DI – Organisationen for Erhvervslivet, Dansk Erhverv, Danske Maritime og
LO.
DI:
DI støtter udkastet til rådskonklusioner og finder det vigtigt at holde fokus på
at sikre en konkurrencedygtig industri i EU gennem udvikling af det indre
marked, lovgivning og forskning og udvikling.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
801710_0004.png
4/12
DI ser en altomfattende handlingsplan for elbiler som et vigtigt skridt mod
fremtidens energisystem, hvor elbiler bliver en vigtig byggesten. I forlængelse
af EU2020-strategien om indpasningen af 20 pct. vedvarende energi, mener
DI, at handlingsplanen specielt bør fokusere på, hvordan elbiler kobles smart
og intelligent sammen med energisystemet. Med smart mens bl.a., at elbilerne
bruges til at understøtte og udjævne den påvirkning, som en fremtidig meget
varierende produktion af vedvarende energi har på de europæiske energisy-
stemer.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv opfordrer til, at man i dansk kontekst konsekvent oversætter
”industry policy” til ”erhvervspolitik” for at favne hele erhvervet og ikke
blot fremstillingsindustrien. Yderligere mener Dansk Erhverv, at der bør
kommenteres på implementeringen af Servicedirektivet, da det er afgørende,
at servicesektoren indtænkes konstant i EU-erhvervspolitik, sådan at EU’s
til tider snævre fokus på industripolitikken kan udvides og nuanceres.
Endvidere har Dansk Erhverv vedlagt deres høringssvar til Kommissionens
offentlige høring om EU2020-strategien.
LO:
Ift. afsnittet vedr. EU2020 fremfører LO vigtigheden af, at strategien bliver
ambitiøs og mere forpligtende end den hidtidige Lissabonstrategi og ser in-
dustripolitikken som en helt central del af den kommende EU2020-strategi.
For LO er det helt afgørende at påpege, at et godt arbejdsmiljø, social an-
svarlighed, gode arbejdsvilkår mv. er forudsætningen for en stabil økono-
misk vækst.
LO vil endvidere opfordre til, at konsekvenserne for beskæftigelsen i EU
står centralt i EU’s politikker vedr. klima og energieffektivitet, da der vil
være en beskæftigelsesmæssig gevinst i Danmark og EU ved at føre en am-
bitiøs klima- og energipolitik.
Dansk Maritime:
Dansk Maritime finder, at udkastet til konklusioner bør følge op på tidligere
drøftelser i rådet (konkurrenceevne) om LeaderSHIP, som er den maritime
industris vision for industripolitik, og som bør indgå i den ny industripolitik.
6. Andre landes holdninger
Der er generelt opbakning til vedtagelse af fælles rådskonklusioner om indu-
stripolitik, og det forventes, at konklusionerne vedtages på rådsmødet (konkur-
renceevne) den 1.-2. marts 2010.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
801710_0005.png
5/12
7. Foreløbig dansk holdning
Regeringen hilser formandskabets udkast til rådskonklusioner velkommen.
Regeringen finder det vigtigt, at der udarbejdes en industripolitik, som har fo-
kus på en bæredygtig omstilling af erhvervslivet i EU og skaber gode rammer
for, at virksomhederne kan udnytte den stigende globale efterspørgsel efter
grønne løsninger, som bl.a. klimaudfordringerne medfører.
Regeringen anerkender, at udgangspunktet for rådskonklusionerne om indu-
stripolitik er knyttet til overvejelserne om den nye 2020-strategi, idet en
fremsynet industripolitik kan bidrage til at transformere Europa til en grøn
vækstøkonomi.
I den forbindelse finder regeringen, at den europæiske industripolitik overord-
net skal fokusere på at styrke produktiviteten i hele erhvervslivet, fjerne barrie-
rer på det indre marked og styrke dets eksterne dimension.
EU’s kommende innovationsplan skal favne bredt ved at fokusere på områder
som ikke-teknologisk- og brugerdreven innovation, men også ved at fremme
sammenhængen og synergien mellem forskellige sektorer, industrier og tekno-
logier.
Fx lægger regeringen vægt på, at en kommende plan for elbiler og andre ikke-
fossile brændstoffer især indarbejder en ambitiøs og koordineret indsats for at
integrere infrastrukturen og bilernes opkobling til elektricitetsnettet samt effek-
tiv udnyttelse af vedvarende energi.
Et andet led, som regeringen positivt støtter som en del af formandskabets
rådskonklusioner for EU’s industripolitik, er at der udarbejdes en velkoordine-
ret exitstrategi, som skal sikre udfasningen af det midlertidige statsstøtteregi-
me, som blev vedtaget i forbindelse med krisen.
8. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Overvejelser omkring lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
forventes ikke at være relevant.
9. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Udkastet til rådskonklusioner vurderes ikke at medføre samfundsøkonomiske
konsekvenser.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Udkastet til rådskonklusioner vurderes ikke at medføre administrative konse-
kvenser for erhvervslivet.
11. Tidligere forelæggelser i Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
801710_0006.png
6/12
2. Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet og Det
Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg om bedre håndhævelse af
intellektuelle ejendomsrettigheder i det indre marked
Resumé
På rådsmødet (konkurrenceevne) den 1.-2. marts 2010 ønsker formandska-
bet at opnå vedtagelse af rådsresolution om Meddelelse fra Kommissionen
til Europa-Parlamentet, Rådet og Det Europæiske Økonomiske og Sociale
Udvalg om bedre håndhævelse af intellektuelle ejendomsrettigheder i det
indre marked. Rådet (konkurrenceevne) forventes at vedtage formandska-
bets udkast til rådsresolution.
Rådsresolutionen skal følge op på en rådsresolution fra 25. september 2008
om en global europæisk plan for bekæmpelse af varemærkeforfalskning og
piratkopiering (2008/C 253/01), hvor etableringen af et europæisk Observa-
torium om piratkopiering og varemærkeforfalskning blev vedtaget. Obser-
vatoriet startede arbejdet i april 2009.
Rådsresolutionen omfatter primært
-
fastlæggelse af Observatoriets struktur
-
evaluering af gældende regelsæt om gældende regelsæt om håndhæ-
velse af immaterielle rettigheder
-
initiativer til bedre erfaringsudveksling
1. Baggrund og indhold
Omfanget af handelen med piratkopierede og varemærkeforfalskede varer
har i de senere år været stigende. Den økonomiske betydning af denne han-
del er blevet en trussel mod innovation og kreativitet, der er en væsentlig
drivkraft for europæisk økonomi. Hertil kommer, at europæiske forbrugere
vildledes af forfalskede produkter, der fremstår som ægte, og som endog
kan udgøre sikkerheds- og sundhedsmæssige risici. Desuden udgør omfan-
get af krænkelser af ophavsrettigheder på internettet et væsentligt problem
for musik-, film og softwarebrancherne.
I henhold til en rådsresolution af 25. september 2008 om en global europæ-
isk plan for bekæmpelse af varemærkeforfalskning og piratkopiering
(2008/C 253/01) blev et europæisk observatorium for varemærkeforfalsk-
ning og piratkopiering oprettet. Observatoriets arbejde, der blev sat i gang i
april 2009, omfatter beskrivelse af omfanget af varemærkeforfalskning og
piratkopiering og udbredelse af erfaringer og viden om såvel myndigheders
som erhvervslivets indsats mod disse fænomener.
I en meddelelse af 11. september 2009 fra Kommissionen til Europa-
Parlamentet, Rådet og Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg om
”Bedre håndhævelse af intellektuelle ejendomsrettigheder i det indre mar-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
801710_0007.png
7/12
ked” (KOM(2009) 467 endelig) har Kommissionen præsenteret en plan for
struktureringen af Observatoriets arbejde.
Formandskabet har med udgangspunkt i Kommissionens meddelelse frem-
sat forslag til en rådsresolution om rammerne for arbejdet i Observatoriet.
Forslaget indeholder mulighed for etablering af arbejdsgrupper knyttet til
Observatoriet og udarbejdelse af fælles metodologi til indsamling af oplys-
ninger.
Forslaget indeholder også opfordring til evaluering af gældende regelsæt.
I
relation til den igangværende evaluering af direktivet om civil håndhævelse
af immaterielle rettigheder (direktiv 2004/48/EF) foreslås inddragelse af ud-
viklingen på det digitale område. Herudover skal forenkling af reglerne om
gensidig anerkendelse af civile retsafgørelser
fortsat
overvejes, og et analy-
searbejde vedrørende udarbejdelse af et direktiv om strafferetlig håndhævel-
se af immaterielle rettigheder iværksættes. Der er videre foreslået initiativer
til formidling af relevante myndigheders viden til rettighedsindehaverne.
Formandskabet støtter Kommissionens dialogmøder med rettighedsindeha-
vere og andre interesserede parter.
Resolutionen indeholder ikke lovgivningsmæssige initiativer.
2. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om rådsresolutionen.
Europa-Parlamentet arbejder på en rapport om varemærkeforfalskning og
piratkopiering. Rapporten er baseret på Kommissionens meddelelse om
”Bedre håndhævelse af intellektuelle ejendomsrettigheder i det indre mar-
ked” (KOM(2009) 467 endelig).
3. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevante.
4. Gældende dansk ret
Sagen har ikke konsekvenser for gældende dansk ret.
5. Høring
Sagen har ikke været i høring.
6. Andre landes holdninger
Der er bred opbakning til Kommissionens indsats mod piratkopiering og va-
remærkeforfalskning og Observatoriets arbejde. Der forventes at kunne op-
nås enighed om rådsresolutionen.
7. Foreløbig dansk holdning
Danmark forventes at kunne støtte resolutionen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
801710_0008.png
8/12
Danmark støtter fastlæggelsen af Observatoriets struktur og arbejdsområde,
ligesom Danmark støtter, at der løbende sker evaluering af gældende lov-
givning og gennemføres analyser om behovet for ny lovgivning.
Danmark lægger stor vægt på, at dokumentationen for den samfundsmæssi-
ge betydning af piratkopiering og varemærkeforfalskning styrkes, og at så-
vel myndigheders som virksomheders viden og erfaring med håndhævelse
af immaterielle rettigheder udbredes.
8. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Resolutionen kræver ikke lovændring og skønnes ikke at ville få statsfinan-
sielle konsekvenser for Danmark.
9. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Udkastet til rådsresolution vurderes ikke at medføre samfundsøkonomiske
konsekvenser.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Resolutionen giver ikke anledning til administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
11. Tidligere forelæggelse i Europaudvalget
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
801710_0009.png
9/12
3. Meddelelse fra Kommissionen om Europa 2020
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Det spanske formandskab har sat Kommissionens kommende meddelelse om
Europa 2020 på dagsordenen for rådsmødet (konkurrenceevne) den 1.-2.
marts 2010. Sagen er på dagsordnen til orientering fra Kommissionen med
efterfølgende udveksling af synspunkter vedrørende konkurrenceevne. EU´s
strategi for vækst og beskæftigelse udløber i 2010. Den kommende strategi,
der betegnes Europa 2020, ventes vedtaget på Det Europæiske Råd i juni
2010. Kommissionen har gennemført en høringsproces om den kommende
strategi og vil på den baggrund fremlægge et udkast til Europa
2020strategien primo marts.
1. Baggrund og indhold
Lissabon-strategien – EU´s strategi for vækst og beskæftigelse – udløber i
2010. Den kommende strategi, der betegnes Europa 2020-strategien, er et af
hovedtemaerne for det spanske formandskab. Det er derfor forventningen, at
Europa 2020 vil præge EU´s dagsorden i det kommende halvår.
Kommissionen har gennemført en høringsproces om den kommende strate-
gi, som Kommissionen iværksatte ultimo november 2009. Høringssvarene
vil indgå i det strategiudkast, som Kommissionen fremlægger primo marts
2010. Stats- og regeringscheferne havde en første drøftelse af den kom-
mende strategi på det ekstraordinære, uformelle møde i Det Europæiske Råd
den 11. februar 2010. Dernæst ventes Kommissionens strategiudkast at bli-
ve drøftet på forårstopmødet den 25.-26. marts med henblik på endelig ved-
tagelse af Europa 2020-strategien på mødet i Det Europæiske Råd den 17.-
18. juni.
Lissabon-strategien, der blev etableret i 2000, havde til formål at skabe
vækst og beskæftigelse, styrke de økonomiske reformer i medlemslandene
samt sikre den sociale samhørighed i EU. Lissabon-strategien blev midt-
vejsevalueret i 2005, hvilket førte til en fokusering af strategiens målsætnin-
ger samt en revision af strategiens midler. Strategien blev fokuseret på tre
områder 1. Viden, 2. Gennemførelse af det indre marked, 3. Beskæftigelse
og social samhørighed. Med sigte på at sikre en bedre gennemførelse af
målsætningerne blev det besluttet, at alle medlemslande skulle udarbejde et
såkaldt nationalt reformprogram (NRP), ligesom Kommissionen udsendte
fællesskabets reformprogram. Den grundlæggende idé med de nationale re-
formprogrammer var at forpligte medlemsstaterne til at gennemføre refor-
mer.
Der er generel enighed om, at Lissabon-strategien hverken var en stor suc-
ces eller det modsatte. Det lykkedes at skabe klare fremskridt på en lang
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
801710_0010.png
10/12
række områder i forhold til beskæftigelse, indre marked, forskning og ud-
vikling, en større konvergens i reformtænkningen i medlemslandene samt
konkrete forbedringer for borgerne m.m. Det lykkedes imidlertid ikke at nå
de målsætninger, som i sin tid blev fastlagt, og reformtempoet har generelt
været for langsomt, hvilket bl.a. skyldes en svag styring og overvågning af
strategien.
Europa 2020strategien skal vedtages på et tidspunkt, hvor EU står over for
en række globale udfordringer, herunder den aktuelle økonomiske krise,
globalisering, klimaændringer, en aldrende befolkning, presset på biodiver-
siteten og naturressourcer m.v. Kommissionens papir lægger op til, at den
nye strategi skal være del af en sammenhængende økonomisk politik, der
sikrer makro-finansiel stabilitet og en succesfuld tilbagetrækning/exit fra de
ekstraordinære tiltag, som er gennemført under den økonomiske krise, samt
adresserer de globale udfordringer, som EU står over for. Sigtet er at skabe
fornyet vækst og beskæftigelse i EU.
I Kommissionens høringspapir fra november 2009 identificeres tre hoved-
prioriteter for Europa2020-strategien: værdiskabelse gennem videnbaseret
vækst, bedre jobmuligheder og plads til alle i samfundet samt skabelsen af
en konkurrencedygtig, sammenkoblet og grønnere økonomi. Kommissionen
lægger også op til en styrkelse af strategiens instrumenter og redskaber til
styring og overvågning (generelt betegnet som strategiens governance-
struktur) for sikre en bedre implementering.
2. Europa-Parlamentets holdning
Kommissionen lægger op til, at Europa-Parlamentet får mulighed for at ud-
tale sig om Europa 2020-strategien forud for mødet i Det Europæiske Råd
den 25.-26. marts 2010.
3. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevante.
4. Gældende dansk ret
Sagen har ikke konsekvenser for gældende dansk ret.
5. Høring
Flere danske organisationer har afgivet selvstændige høringssvar til Kom-
missionen.
6. Forhandlingssituationen
Alle medlemslandene har afgivet nationale høringsbidrag. Generelt er der i
høringssvarene stor enighed om den overordnede analyse af de globale ud-
fordringer, EU står over for, herunder at der er behov for en efterfølger til
Lissabon-strategien. Der er også generelt stor opbakning til Kommissionens
høringspapir. Det gælder både det helt overordnede fokus i Europa 2020 på
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
801710_0011.png
11/12
vækst og beskæftigelse samt de tre tematiske prioriteter. Det gælder især en
udbygning af det indre marked, herunder et indre marked for energi samt
tilknyttede foranstaltninger i form af energi- og transportnetværk. Godt
halvdelen fremhæver sammenhængen mellem strategiens økonomiske, soci-
ale og miljømæssige dimension, mens flere ønsker øget fokus på den sociale
dimension. Der er endvidere generel opbakning til at skabe en bedre sam-
menhæng mellem Europa 2020 og andre relevante strategier. I forhold til
den eksterne dimension er der til gengæld forskellige betoninger af den øge-
de konkurrence fra 3. lande og de vækstmuligheder, de globale markeder
giver. Generelt synes der blandt medlemslandene – omend med forskellig
betoning – også opbakning til en stærkere struktur for styring og implemen-
tering.
7. Foreløbig dansk holdning
Regeringen har afgivet et officielt høringssvar, som har været sendt i høring
i Kontaktudvalget for Lissabon-strategien. Høringssvaret er oversendt til
Europaudvalget. Regeringens høringssvar bygger videre på et dansk non-
paper om efterfølgeren til Lissabon-strategien fra marts 2009, som også tid-
ligere er oversendt til Europaudvalget.
Regeringen støtter Kommissionens og Rådssekretariatets bestræbelser på at
opnå enighed om en ny strategi til erstatning af Lissabon-strategien med et
klart fokus på at skabe fornyet vækst og beskæftigelse i EU gennem omstil-
ling til en videnbaseret, innovativ, kreativ, iværksættende og grønnere øko-
nomi. Høringssvaret slår fast, at en ny strategi skal udformes i lyset af de
globale udfordringer samt udfordringerne for holdbarheden af de offentlige
finanser, herunder den aktuelle krise og den demografiske aldring. Dette
øger behovet for et skærpet fokus i strategien på prioritering af de offentlige
udgifter og på strukturreformer, der skaber vækst og beskæftigelse.
Signalerne fra Kommissionen (og formanden for Det Europæiske Råd) vedr.
styring og overvågning flugter i vidt omfang med de danske tilkendegivel-
ser. Danmark kan især støtte, at man indskrænker antallet af temaer og mål-
sætninger mv. betydeligt, herunder også for at muliggøre få, tematiske drøf-
telser i Det Europæiske Råd i praksis.
8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Overvejelser omkring lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
forventes ikke at være relevant.
9. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sigtet med Europa 2020-strategien er at skabe øget vækst og beskæftigelse,
hvorfor det må forventes, at strategien vil få positive effekter på samfunds-
økonomien.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
801710_0012.png
12/12
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Meddelelsen medfører ikke administrative konsekvenser for erhvervslivet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt forud for rådsmødet (generelle anliggender)
den 22. februar 2010.