Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 2999 - konkurrenceevne Bilag 2
Offentligt
Notat
Samlenotat
Rådsmøde (konkurrenceevne) (det indre marked, industri, forskning)
den 1.-2. marts 2010.
Forskningsdelen:
Punkt 4:
s. 2
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om
Fællesskabets deltagelse i et fælles forsknings- og
udviklingsprogram for Østersøen (BONUS-169), der iværksættes
af flere medlemsstater.
KOM (2009) 610 endelig
- Status
Forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om EU jord-
observationsprogrammet (GMES) og dets første operationelle ak-
tiviteter (2011-2013).
KOM (2009) 223 endelig
- Status
Meddelelse fra Kommissionen om Europa 2020
- Præsentation
- Udveksling af synspunkter
Udvikling af en bedre styring og organisering af ERA: nyt mandat
for CREST (rådgivende komité for Ministerrådet)
- Vedtagelse af rådsresolution
Evaluering af Det Europæiske Forskningsråds mekanismer og
strukturer.
- Vedtagelse af rådskonklusioner
Europæiske forskeres mobilitet og karrierer
- Vedtagelse af rådskonklusioner
11. februar 2010
Punkt 5:
s. 8
Ministeriet for Videnskab
Teknologi og Udvikling
Telefon
Telefax
E-post
3392 9700
7226 5546
[email protected]
Punkt 6:
s. 12
Punkt 7:
s. 15
Punkt 8:
s. 18
Punkt 9:
s. 21
Dok nr.
Side
1227261
1/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
801716_0002.png
Punkt 4: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om
Fællesskabets deltagelse i et fælles forsknings- og udviklingsprogram for
Østersøen (BONUS-169), der iværksættes af flere medlemsstater.
KOM (2009) 610 endelig
- Status/ evt. generel indstilling
1. Resumé
Formålet med Kommissionens forslag, der har EF-traktatens artikel 169 som
retsgrundlag (artikel 185 i den nye Lissabontraktat), er at sikre Fællesskabets
deltagelse i et fælles forsknings- og udviklingsprogram for Østersøen (BONUS-
169), der iværksættes af alle otte EU-medlemslande omkring Østersøen til støtte
for den bæredygtige udvikling i regionen.
Allerede i Rådets beslutning om særprogrammet ”Samarbejde” under FP7 blev
BONUS-169 udtrykkeligt nævnt som et af fire potentielle artikel 169-initiativer til
samordning af nationale forskningsprogrammer.
Bæredygtige løsninger på miljøproblemer og udvikling og gennemførelse af en
økosystembaseret tilgang i Østersøen kræver ny videnskabelig viden til at belyse,
hvordan det komplekse Østersøsystem opfører sig, og hvordan samspillet med de
mange naturlige og menneskeskabte faktorer foregår. Selv om der foregår mange
forskningsaktiviteter i Østersøregionen, er disse bestræbelser stadig for en stor
dels vedkommende ukoordinerede, og der mangler en regional handlingsplan,
der er aftalt i fællesskab. Dette bevirker en noget fragmenteret indsats.
Således er der behov for en indsats på fællesskabsplan i Østersøregionen, for at
de omkringliggende lande i fællesskab kan varetage Østersøens komplekse mil-
jømæssige udfordringer. På den baggrund har Kommissionen forelagt sit forslag
til det fælles forsknings- og udviklingsprogram BONUS-169.
På rådsmødet den 1. – 2. marts vil Kommissionen give en status for forhandlin-
gerne.
2. Baggrund
Østersøens økosystem, der er et halvt indesluttet europæisk indhav, er et af ver-
dens største brakvands-områder og påvirkes i dag massivt af mange naturlige og
menneskeskabte faktorer. Det omhandler f.eks. forurening med tungmetaller, per-
sistente organiske miljøgifte, radioaktive stoffer, olieudslip og andre skadelige og
farlige stoffer, uforholdsmæssigt store tilførsler af næringsstoffer og organisk
materiale, der øger eutrofieringen, indførelse af skadelige fremmede organismer,
overudnyttelse af fiskebestande, negative virkninger af klimaforandringer, tab af
biodiversitet og de menneskelige aktiviteters stigende krænkelser af både kyst-
områder og det åbne hav, herunder turisme, der ikke er økologisk bæredygtig.
Disse faktorer har i alvorlig grad forringet Østersøens kapacitet til på et bæredyg-
tigt niveau at tilvejebringe de varer og tjenesteydelser, som mennesker er direkte
eller indirekte afhængige af.
Dette har kritisk betydning for hele Østersøregionen og Det Europæiske Fælles-
skab i det hele taget. I de kommende årtier forudsiges de globale (kli-
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
2/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ma)forandringer og de langsigtede og vidtrækkende påvirkninger at blive værre,
hvilket vil øge presset på Østersøsystemet.
Bæredygtige løsninger på miljøproblemer og udvikling og gennemførelse af en
økosystembaseret tilgang i Østersøen kræver ny videnskabelig viden, der belyser,
hvordan det ekstremt komplekse Østersøsystem opfører sig, og hvordan samspil-
let med de mange naturlige og menneskeskabte faktorer foregår. Selv om der fo-
regår mange forskningsaktiviteter i Østersøregionen, er disse bestræbelser stadig
for en stor dels vedkommende ukoordinerede, og der mangler en regional hand-
lingsplan, der er aftalt i fællesskab. Som følge heraf bliver den indsats, som der
ellers er så akut brug for med henblik på at klare de komplekse udfordringer i re-
gionen, særdeles fragmenteret.
De tidligere støttede initiativer BONUS ERANET og ERA-NET PLUS har alle-
rede ydet betydelige bidrag til en forbedret koordinering af havforskningen i
Østersøen. Kommissionens forslag om Fællesskabets deltagelse i et fælles forsk-
nings- og udviklingsprogram for Østersøen (BONUS-169) skal imidlertid forbed-
re effektiviteten og resultaterne af Østersøregionens fragmenterede miljøforsk-
ningsprogrammer og forskningstilgang ved at integrere forskningen i Østersøsy-
stemet i et multinationalt program, der skal være varigt, samarbejdsbaseret, tvær-
fagligt og målrettet, og til støtte for regionens bæredygtige udvikling.
Ved at samle alle otte EU-medlemslande omkring Østersøen tager initiativet sigte
på at opnå en varig koordinering og et vedvarende samarbejde mellem disse lan-
des forskningspolitikker og videnskabelige samfund med henblik på at håndtere
de fælles udfordringer og bidrage til en fjernelse af hindringer mellem nationalt
finansierede forskningsprogrammer. Deltagerlandene har desuden godkendt, at
den europæiske økonomiske firmagruppe Baltic Organisations Network for Fun-
ding Science (BONUS-EØFG), som er beliggende i Helsinki, Finland, bliver den
særlige gennemførelsesstruktur for BONUS-169.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget til BONUS-169 er baseret på EF-traktatens artikel 169 (Lissabontrakta-
tens artikel 185), der åbner mulighed for Fællesskabets deltagelse i forsknings-
programmer, der iværksættes af flere medlemslande, herunder deltagelse i de
strukturer, der oprettes til at gennemføre disse programmer.
Desuden nævnes BONUS-169 udtrykkeligt i Rådets beslutning nr. 2006/971/EF
af 19. december 2006 om særprogrammet ”Samarbejde” til gennemførelse af Det
Europæiske Fællesskabs syvende rammeprogram for forskning, teknologisk ud-
vikling og demonstration (2007-2013) som et af fire potentielle artikel 169-
initiativer til samordning af andre forskningsprogrammer end Fællesskabets.
Forslaget skal vedtages ved den almindelige lovgivningsprocedure, jf. artikel 188
og artikel 294.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen angiver, at til trods for alle de bestræbelser, der er udfoldet for at
afhjælpe fragmentering og dobbeltarbejde i Østersøforskningen, er der stadig
brug for en styrket integration blandt nationalt finansierede forskningsaktiviteter
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
3/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
for helt og fuldt at løse de miljømæssige udfordringer, som Østersøregionen står
over for, og som for en stor dels vedkommende er af tværnational karakter. De
strategiske målsætninger for dette initiativ, nemlig integration af nationale miljø-
forskningsprogrammer for Østersøen med henblik på en omgående indsats mod
miljøproblemerne i regionen og de mangler, der fører til fragmenteringen af ind-
satsen, kan ikke opfyldes af medlemslande, der handler alene og inden for ram-
merne af deres nationale forfatningssystem. Endvidere har rent mellemstatslige
initiativer til koordinering af offentlig miljøstøtte i Østersøen heller ikke udviklet
sig de seneste år og har hidtil heller ikke kunnet løse de miljømæssige udfordrin-
ger tilfredsstillende.
Det ekstra tilskud, der skal ydes i medfør af artikel 169, skal 1) støtte tværtema-
tisk finansiering, der er meget relevant i lyset af de reelle forskningsbehov, men
som falder uden for de traditionelle finansieringsordninger, såsom projekter med
en kombination af naturvidenskab, samfundsvidenskab, humaniora osv., 2)
fremme udjævningen mellem øst og vest med hensyn til finansiering af forskning
og udvikling, og 3) tilskynde nationale forskningsfinansieringsorganer til delvis
at opgive deres uafhængighed til fordel for en mere virkningsfuld overnational
styring, der iværksættes til at overvåge forskningen i Østersøsystemet. Dette an-
erkendes i kraft af en stærk politisk opbakning og støtte fra de nationale regerin-
ger i Østersø-landene, Det Europæiske Råd og Europa-Parlamentet.
Yderligere vil initiativet ud over den forventede regionale merværdi være en
hjælp for andre europæiske havområder med hensyn til at udvikle lignende mo-
deller til forskningsstyring.
Det er regeringens vurdering, at de komplekse og grænseoverskridende aspekter
af hele Østersøsystemet kræver et velkoordineret og effektivt forsknings- og ud-
viklingssamarbejde på tværs af Østersølandene, som vil bidrage afgørende til
gennemførelsen af en bæredygtig udvikling i Østersøregionen til gavn for alle.
Således vurderes nærhedsprincippet at være overholdt.
5. Formål og indhold
Kommissionens forslag til BONUS-169 er det sidste i rækken af de fire potentiel-
le artikel 169-initiativer, som nævnes i FP7’s særprogrammer ”Samarbejde” og
”Kapaciteter”.
Formålet med forslaget er at sikre Fællesskabets deltagelse i et fælles forsknings-
program for Østersøen, der iværksættes af alle otte EU-medlemslande omkring
Østersøen (Danmark, Tyskland, Estland, Letland, Litauen, Polen, Finland og
Sverige) til støtte for den bæredygtige udvikling i regionen. BONUS-169 vil give
videnskabelige resultater, der kan befordre gennemførelsen af en økosystembase-
ret forvaltning i Østersøregionen og støtte udviklingen og gennemførelsen af
formålstjenlige økosystembaserede love, regler, politikker og forvaltningsmeto-
der med det formål at sikre den bæredygtige udnyttelse af de varer og tjeneste-
ydelser, som økosystemet genererer.
BONUS-169 vil integrere de nationale forskningsprogrammer og aktiviteter i de
otte Østersølande i et enkelt fælles forskningsprogram og navnlig støtte de forsk-
nings- og miljørelaterede målsætninger for Østersøstrategien, strategien for hav-
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
4/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forskning og maritim forskning samt vandrammedirektivet. Endvidere vil kombi-
nationen af EU-midler og nationale midler danne en kritisk masse med hensyn til
kapacitet, ekspertise og ressourcer, som vil stimulere de strukturelle forandringer
i forskningssystemerne inden for havforskning i Østersøen og forskning i Østers-
øens afvandingsområde og kystzone og fremme udvikling og gennemførelse af et
program, der skal være varigt, samarbejdsbaseret, tværfagligt, velintegreret og
målrettet, og som gennemføres i fællesskab af alle deltagende medlemslande.
For at nå målene for initiativet foreslår Kommissionen at gennemføre BONUS-
169 i to adskilte faser: 1) en indledende strategisk fase på to år, hvori der skal op-
rettes egnede høringsplatforme for aktiv inddragelse af interessenter, udarbejdes
en strategisk forskningsagenda og foretages en yderligere udvidelse og udform-
ning af de præcise gennemførelsesbestemmelser; 2) Samt en gennemførelsesfase
på mindst fem år, hvori der offentliggøres mindst tre fælles opslag for støtte til
forskningsaktiviteter med henblik på strategisk målrettet finansiering af BONUS-
169-projekter, som specifikt retter sig mod initiativets målsætning.
Det er Kommissionens opfattelse, at den tofasede tilgang vil gøre det muligt at
mobilisere en bredere vifte af finansieringsorganer - og dermed yderligere midler
- og at etablere en sammenhængende, politikdrevet og langsigtet forskningsagen-
da til støtte for den bæredygtige udvikling i regionen.
Det er endvidere Kommissionens opfattelse, at den fremtidige succes med BO-
NUS-169 i vidt omfang vil afhænge af, at målsætningerne for den strategiske fase
opfyldes. Derfor forbeholder Kommissionen sig ret til at foretage en evaluering
heraf og på den baggrund indgå aftale med BONUS-EØFG om gennemførelse-
saftalen. BONUS-EØFG vil således få ansvaret for at tildele, administrere, over-
våge og rapportere om anvendelsen af Fællesskabets tilskud og medlemslandenes
finansielle bidrag.
Det Europæiske Fællesskab vil matche deltagerlandenes støtteberettigede bidrag
op til et maksimum af 50 mio. EUR, hvilket bringer det samlede forventede bud-
get for initiativet op på 100 mio. EUR. Det er Kommissionens intention, at delta-
gerlandenes finansielle bidrag og EF-tilskuddet vil blive forvaltet som en fælles
pulje.
Den strategiske fase vil skulle gennemføres ved hjælp af et tilskud i henhold til
reglerne i denne beslutning og reglerne i Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EF) nr. 1906/2006 om regler for virksomheders, forskningscentres og uni-
versiteters deltagelse i foranstaltninger under syvende rammeprogram og for
formidling af forskningsresultater (2007-2013). Gennemførelsesfasen vil foregå
ved indirekte centraliseret forvaltning i overensstemmelse med bestemmelserne i
finansforordningens artikel 54, stk. 2, litra c).
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
5/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljø-
et eller sikkerhedsniveauet
De budgetmæssige konsekvenser af dette tværgående forslag, hvad angår Fælles-
skabets tilskud til BONUS-169, er allerede beskrevet i retsgrundlaget for FP7 og
i særprogrammet ”Samarbejde” under FP7. EU vil maksimalt bidrage med 50
mio. EUR. Danmark betaler ca. 2 pct. af udgifter, hvilket svarer til en indirekte
dansk udgift på maksimalt 1 mio. EUR.
Såfremt Danmark endelig beslutter sig for at deltage i BONUS-169 programmet,
vil den danske finansielle andel blive afholdt inden for eksisterende nationale
forskningsbevillinger, og i så fald forventeligt via Det Strategiske Forskningsråd.
9. Høring
Sagen har været behandlet i EF-specialudvalget for forskning. Der fremkom ikke
nogen bemærkninger.
Forsknings- og
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at der etableres et BONUS-169 forsknings- og udviklingspro-
gram på EF-traktatens artikel 169 (Lissabontraktatens artikel 185), idet det tjener
et vægtigt formål og vil udgøre et bærende element i realiseringen af EU’s strate-
gi for Østersøregionen samt handlingsplanen for redningen af Østersøen HEL-
COM Baltic Sea Action Plan.
Regeringen finder, at netop videnskaben spiller en nøglerolle i forhold til at tage
udfordringerne op og finde løsninger på miljøproblemerne i Østersøen. De kom-
plekse og grænseoverskridende aspekter af hele Østersøsystemet kræver et vel-
koordineret og effektivt forsknings- og udviklingssamarbejde på tværs af Øster-
sølandene, som vil bidrage afgørende til gennemførelsen af en bæredygtig udvik-
ling i Østersøregionen til gavn for alle.
Regeringen finder desuden, at en fælles indsats vil modvirke fragmentering, styr-
ke kapacitets- og ekspertiseopbygningen samt sikre en bedre udnyttelse af res-
sourcerne, hvilket tilsammen vil bidrage til at realisere det fulde forsknings- og
udviklingspotentiale. De resultater, som BONUS-169 forventeligt vil medføre,
vil kunne bidrage væsentligt til langsigtede og virkningsfulde, tværnationale løs-
ninger for Østersøregionen.
11. Generelle forventninger til andre landes holdning
Generelt er der stor tilslutning til et BONUS-169 forslag fra de deltagende med-
lemslande omkring Østersøen. Imidlertid har der vist sig uoverensstemmelser i de
indledende forhandlinger, hvad angår indholdet af forslaget, mellem de deltagen-
de medlemslande på den ene side og Kommissionen på den anden side. Dette
skyldes, at forslaget til BONUS-169 på adskillige punkter adskiller sig fra de øv-
rige artikel 169-initiativer.
De væsentligste knaster er i den forbindelse: 1) Kommissionens krav om en reel
”common pot” under hele forløbet, idet visse af de implicerede østersølande ikke
har de retlige rammer, modsat Danmark, der tillader fordeling af midler til inter-
nationalt forskningssamarbejde, hvor der kan anvendes en fælles kasse uden ga-
ranti for national hjemtag; samt 2) østersølandene vil gerne vil sikre den fornødne
Innovationsstyrelsen
Side
6/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
sikkerhed for, at implementeringsfasen følger lige efter identifikationen af den
strategiske forskningsagenda (den strategiske fase).
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
7/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
801716_0008.png
Punkt 5: Forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om EU jord-
observationsprogrammet (GMES) og dets første operationelle aktiviteter
(2011-2013).
KOM (2009) 223 endelig
- Status
1. Resumé
Formålet med forordningsforslaget er at etablere et retsgrundlag for EF’s finan-
siering af de første operationelle GMES-aktiviteter (2011-2013) ved et EU jord-
observationsprogram.
GMES (Global Monitoring for Environment and Security) er et miljø- og klima-
monitoreringsprojekt, der koordineres af EU. GMES skal forbedre adgangen til
information om de fysiske, kemiske og biologiske systemer og danne grundlag for
en forbedret overvågning af vores miljø. GMES vil være et vigtigt redskab til un-
derstøttelse af biodiversitet, overvågning af økosystemer og afbødning og tilpas-
ning til klimaændringer. GMES-tjenesterne skal sikre et bedre grundlag for nati-
onal, international og global lovgivning om miljø og klimaforandringer. Samtidig
vil GMES give adgang til præcise data vedr. sikkerhedsspørgsmål eksempelvis
grænseovervågning og natur- og menneskeskabte katastrofer.
På rådsmødet den 1. – 2. marts 2010 forventes, at Kommissionen give en status
for forhandlingerne.
2. Baggrund
GMES er et miljø- og klimaovervågningsprojekt, der koordineres af EU. GMES
bygger både på jord- og rumbaserede observationer. De indsamlede data indgår i
informationstjenester, der skal gøre det muligt at forvalte miljøet, naturressour-
cerne og biodiversiteten mere effektivt. Samtidig skal GMES overvåge oceaner-
nes tilstand og atmosfærens kemiske sammensætning, hvilket er to vigtige fakto-
rer bag klimaforandringer. GMES skaber dermed et bedre grundlag for at reagere
på natur- og menneskeskabte katastrofer.
Udviklingsfasen af GMES finansieres med midler fra det syvende rammeprogram
(FP7) og fra den Europæiske Rumorganisation (ESA). Dette omfatter både udvik-
ling og præoperation af en række tjenester inden for landhav- og atmosfæreover-
vågning samt beredskabstjenester, og udvikling af første fase af rumsegmentet,
som består af en række GMES-satellitter benævnt ”Sentinel’er”.
GMES er nu så langt fremme, at visse tjenester inden for få år er parate til at gå i
drift. Der er således behov for at fastlægge et retsgrundlag for EF’s finansiering
af de første egentlige operationelle GMES-tjenester i perioden 2011-2013 med
midler uden for forskningsbudgettet.
Forordningsforslaget har til formål at sikre dette retsgrundlag og dermed opstart
af en operationel fase for GMES i indeværende finansielle ramme for EU budget-
tet.
Forordningen skal sikre midler til drift af tjenester i perioden 2011-2013 og har
fokus på dataadgang, infrastrukturoperationer og tjenesteudbydning.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
8/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der er tale om tjenester inden for monitorering og overvågning af hav, land og
atmosfære samt bidrag til katastrofeberedskab, sikkerhedstjenester og monitore-
ring af klimaforandringer.
Et fuldt udviklet EU GMES program ventes på plads i den næste flerårige finan-
sielle ramme (fra 2014).
3. Hjemmelsgrundlag
Kommissionen anfører i forslaget, at forordningen skal etableres under henvis-
ning til EF-traktaten, særlig artikel 157 stk. 3 (Lissabontraktatens artikel 173 stk.
3).
Forordningen skal vedtages ved den almindelige lovgivningsprocedure, jf. artikel
294.
Forsknings- og
4. Nærhedsprincippet
Når det gælder tjenester med europæisk (eller endog global) dækning, især fæl-
leseuropæiske arealdækketjenester, kan medlemsstaterne ikke i tilstrækkelig grad
nå målet for den foreslåede aktion, da bidragene fra de forskellige medlemsstater
skal samles på europæisk plan. Andre jordobservationstjenester, der er omfattet
af forslaget (f.eks. beredskabskort og tematiske landovervågningskort i begrænset
geografisk målestok), kan endvidere bedre tilvejebringes af Fællesskabet. Nær-
hedsprincippet må derfor anses for overholdt.
5. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at fastlægge retsgrundlaget for et EU GMES-program
og EF’s finansiering af de første operationelle GMES-aktiviteter (2011-2013).
Der er behov for investeringer for at lancere produkter baseret på de prototyper,
der er udviklet gennem tidligere forskningsaktiviteter med henblik på fælleseuro-
pæisk dækning og stabil drift med kortest mulige responstider.
GMES vil bidrage til og implementeres i overensstemmelse med både det fælles
miljøinformationssystem (SEIS) og direktivet for geografisk information (IN-
SPIRE).
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udvalg for Industri, Forskning og Energi (ITRE-udvalget)
har ved betænkning dateret 17. december 2009 (2009/0070(COD)) kommenteret
på forordningsforslaget.
Parlamentet finder, at fordelene ved GMES til fulde berettiger offentlig finansie-
ring. I den forbindelse finder Parlamentet det vigtigt, at der fra 2011 – 2013 stil-
les tilstrækkelige finansielle midler til rådighed, således at data og tjenester kan
stå til rådighed pålideligt og kontinuerligt. Det er Parlamentets opfattelse, at det
af Kommissionen foreslåede budget på 107 meuro vil ikke kunne dække behovet
for finansiering til opbygningen af de næste faser af rumsegmentet. Parlamentet
finder det derfor positivt, hvis de i forordningsforslaget planlagte finansielle mid-
ler i perioden 2011 – 2013 kan øges, da der dermed kan indgås forpligtelsesbevil-
linger til fremskyndelse af opbygningen af rumkomponenten. Det påpeges, at en
Innovationsstyrelsen
Side
9/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fremskyndelse efter sigende vil kunne lede til store besparelser, idet man kan op-
nå fordelagtige kontrakter med de virksomheder, der står for bygningen af satel-
litterne.
Parlamentet gør opmærksom på, at da der er tale om bevillinger, der under alle
omstændigheder skal gives, vil der ikke være tale om en forøgelse af omkostnin-
gerne for rumsegmentet. Fremskyndelsen af bevillingerne vil medføre besparel-
ser, da det vil være muligt at indgå kontrakter og fastlægge priser for satellitterne
tidligere end forventet. Parlamentet finder det endvidere vigtigt, at GMES indret-
tes således, at det vil styrke jordobservationsmarkederne i Europa med sigte på
vækst og beskæftigelse.
Kommissionen ser positivt på evt. forhøjelse af budgettet og vil snarest forelægge
konkret forslag til, hvordan yderligere midler skal anvendes.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Kommissionens forslag til forordning har ikke konsekvenser for gældende dansk
ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljø-
et eller sikkerhedsniveauet
Kommissionens forslag til forordning har ikke i sig selv konsekvenser for statsfi-
nanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
Kommissionen lægger i forordningsforslaget op til en fællesskabsfinansiering på
107 mio. euro i perioden 2011-2013 ved omfordeling af det allerede vedtagne
budget.
Danmark betaler ca. 2 pct. af EU ’s udgifter, hvilket svarer til en indirekte dansk
udgift på ca. 2,1 mio. euro (ca. 16 mio. kr.) i perioden. Fællesskabets finansielle
bidrag tages fra de budgetbevillinger, der allerede er afsat inden for det erhvervs-
politiske område til konkurrenceevne, erhvervspolitik, innovation og iværksæt-
terånd.
9. Høring
Sagen har været behandlet i EF-specialudvalget for forskning. Der fremkom ikke
nogen bemærkninger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter forordningen, der sikrer etablering af et retsgrundlag for et EU
GMES-program, samt finansiering af de første operationelle GMES-tjenester ved
omfordeling af det vedtagne budget.
En vellykket udbredelse af GMES-tjenesterne er afhængig af brugen af medlems-
staternes reference data i GMES, da der således sikres en sammenhæng til de na-
tionale informationssystemer, som GMES-tjenesterne skal arbejde sammen med i
de reelle anvendelsessituationer. Anvendelsen af nationale geografiske reference-
data i GMES programmet vil sikre, at GMES opnår størst mulig synergi med det
arbejde, der udføres af medlemsstaterne i forhold til at indføre den nationale
geodatainfrastruktur som en del af den europæiske infrastruktur for geodata i
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
10/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
henhold til INSPIRE direktivet. Det skal sikres, at de investeringer som med-
lemsstaterne bruger til at gennemføre INSPIRE direktivet, ikke gentages af
GMES-programmet.
Regeringen arbejder for, at det i forordningen fremgår mere tydeligt, at GMES
skal baseres på geografiske reference data fra nationale datakilder. Det bør ikke
være muligt at erstatte eksisterende nationale geografiske reference data med ad-
hoc producerede data. Endvidere at det præciseres, at data (både in-situ data, re-
ferencedata og satellitdata) kun kan stilles til rådighed i overensstemmelse med
nationale videregivelsesprincipper og nationale data politikker.
Regeringen afventer afklaring af anvendelsesområdet for GMES for så vidt angår
”security”, da der i det seneste udkast til forordning (annex punkt 5) anføres, at
”Security Services shall provide useful information in support of the challenges
Europe is facing in the security fiels such as border control, humanitarian opera-
tions, counterterrorism, illegal immigration and drug dealing”.
Regeringen afventer endvidere yderligere information om, hvordan en evt. for-
øgelse af budgettet skal realiseres.
11. Generelle forventninger til andre landes holdning
Der er generel enighed blandt medlemslandene om fordelene ved gennemførelsen
af forordningen. Der er også generel enighed om behovet for tekstmæssig præci-
sering vedrørende ledelsesstrukturen, data- og informationspolitikken samt bud-
gettet.
Nyt forordningsudkast afventes fra det spanske EU-formandskab.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Grundnotat om forslag til forordning oversendt til Folketingets Europaudvalg i
august 2009.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
11/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
801716_0012.png
Punkt 6:
Meddelelse fra Kommissionen om Europa 2020 (forskning og
innovation)
KOM-dokument foreligger ikke
- Præsentation v. kommissionen
- Udveksling af synspunkter
1.
Resumé
Resumé
EU´s nye strategi for vækst og beskæftigelse udløber i 2010. Den kommende stra-
tegi, der betegnes Europa 2020, ventes vedtaget på Det Europæiske Råd i juni.
Kommissionen har gennemført en høringsproces om den kommende strategi og
vil på den baggrund fremlægge et udkast til Europa 2020-strategien primo marts.
På Konkurrenceevnerådsmødet den 1. – 2. marts (forskningdelen) forventes
Kommissionen at præsentere sine overordnede tanker på forskningsområdet,
herunder værdiskabelse gennem videnbaseret vækst.
Forsknings- og
2. Baggrund
Lissabon-strategien – EU´s strategi for vækst og beskæftigelse – udløber i 2010.
Den kommende strategi, der betegnes Europa 2020-strategien, er et af hovedte-
maerne for det spanske formandskab.
Kommissionen har gennemført en høringsproces om den kommende strategi på
basis af et konsultationspapir, som Kommissionen udsendte ultimo november
2009. Høringssvarene vil indgå i det strategiudkast, som Kommissionen frem-
lægger primo marts 2010. Stats- og regeringscheferne havde en første drøftelse af
den kommende strategi på det ekstraordinære, uformelle møde i Det Europæiske
Råd den 11. februar. Dernæst ventes Kommissionens strategiudkast at blive
drøftet på forårstopmødet den 25.-26. marts med henblik på endelig vedtagelse af
Europa 2020-strategien på mødet i Det Europæiske Råd den 17.-18. juni.
Lissabon-strategien, der blev etableret i 2000, havde til formål at skabe vækst og
beskæftigelse, styrke de økonomiske reformer i medlemslandene samt sikre den
sociale samhørighed i EU. Lissabon-strategien blev midtvejsevalueret i 2005,
hvilket førte til en fokusering af strategiens målsætninger samt en revision af
strategiens midler. Strategien blev fokuseret på tre områder 1. Viden, 2. Gennem-
førelse af det indre marked, 3. Beskæftigelse og social samhørighed. Med sigte
på at sikre en bedre gennemførelse af målsætningerne blev det besluttet, at alle
medlemslande skulle udarbejde et såkaldt nationalt reformprogram (NRP), lige-
som Kommissionen udsendte fællesskabets reformprogram. Den grundlæggende
idé med de nationale reformprogrammer var at tilskynde medlemsstaterne til at
gennemføre reformer.
Der er generel enighed om, at Lissabon-strategien hverken var en stor succes el-
ler det modsatte. Det lykkedes at skabe klare fremskridt på en lang række områ-
der i forhold til beskæftigelse, indre marked, forskning og udvikling, en større
konvergens i reformtænkningen i medlemslandene samt konkrete forbedringer
for borgerne m.m. Det lykkedes imidlertid ikke at nå de målsætninger, som i sin
tid blev fastlagt, og reformtempoet har generelt været for langsomt, hvilket bl.a.
skyldes en svag styring og overvågning af strategien.
Innovationsstyrelsen
Side
12/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Formål og indhold
Europa 2020-strategien skal vedtages på et tidspunkt, hvor EU står over for en
række globale udfordringer på grund af den aktuelle økonomiske krise, globalise-
ring, klimaændringer, en aldrende befolkning, presset på biodiversiteten og natur-
ressourcer m.v. Kommissionens konsultationspapir lægger op til, at den nye stra-
tegi skal være del af en sammenhængende økonomisk politik, der sikrer makro-
finansiel stabilitet og en succesfuld tilbagetrækning/exit fra de ekstraordinære til-
tag, som er gennemført under den økonomiske krise, samt adresserer de globale
udfordringer, som EU står over for. Sigtet er at skabe fornyet vækst og beskæfti-
gelse i EU.
I Kommissionens høringspapir fra november 2009 identificeres tre hovedpriori-
teter for Europa 2020-strategien: værdiskabelse gennem videnbaseret vækst, bed-
re jobmuligheder og plads til alle i samfundet samt skabelsen af en konkurrence-
dygtig, sammenkoblet og grønnere økonomi. Kommissionen lægger endvidere op
til en styrkelse af strategiens instrumenter og redskaber til styring og overvågning
(generelt betegnet som strategiens governance-struktur) for sikre en bedre im-
plementering.
4. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Europa-parlamentets udtalelser
Kommissionen lægger op til, at Europa-Parlamentet får mulighed for at udtale sig
om Europa 2020-strategien forud for mødet i Det Europæiske Råd den 25.-26.
marts.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet
Sigtet med Europa 2020-strategien er at skabe øget vækst og beskæftigelse, hvor-
for det må forventes, at den kommende strategi vil få positive effekter på sam-
fundsøkonomien.
9. Høring
Sagen har været behandlet i EF-specialudvalget for forskning.
AC
foreslår, at en strategi til erstatning af Lissabon-strategien tillige skal have fo-
kus på at skabe fornyet velfærd i EU. AC finder det endvidere vigtigt, at der i
"omstillingen til en videnbaseret, innovativ, kreativ, iværksættende og grønnere
økonomi" både lægges vægt på mål og strategier for udviklingen af den anvendte
forskning og for den grundforskning, som udgør en afgørende del af grundlaget for
den.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
13/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen har afgivet et officielt høringssvar, som har været sendt i høring i
Kontaktudvalget for Lissabon-strategien. Høringssvaret er oversendt til Euro-
paudvalget. Regeringens høringssvar bygger videre på et dansk non-paper om ef-
terfølgeren til Lissabon-strategien fra marts 2009, som også tidligere er oversendt
til Europaudvalget.
Regeringen støtter bestræbelserne på at opnå enighed om en ny strategi til erstat-
ning af Lissabon-strategien med et klart fokus på at skabe fornyet vækst og be-
skæftigelse i EU gennem omstilling til en vidensbaseret, innovativ, kreativ,
iværksættende og grønnere økonomi. Danmark kan især støtte, at man indskræn-
ker antallet af temaer, målsætninger og integrerede retningslinjer betydeligt. Et
begrænset og fokuseret antal målsætninger skal suppleres af et sæt kvantitative
out-put orienterede målsætninger.
Forsknings- og
11. Generelle forventninger til andre landes holdning
Generelt er der blandt medlemslandene stor enighed om den overordnede analyse
af de globale udfordringer, EU står over for, herunder at der er behov for en efter-
følger til Lissabon-strategien. Der er også generelt stor opbakning til Kommissi-
onens konsultationspapir. Det gælder både det helt overordnede fokus i Europa
2020 på vækst og beskæftigelse samt de tre tematiske prioriteter (værdiskabelse
gennem videnbaseret vækst; bedre jobmuligheder og plads til alle i samfundet;
samt skabelsen af en konkurrencedygtig, sammenkoblet og grønnere økonomi).
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt forud for rådsmødet (generelle anliggender) den
22. februar 2010.
Innovationsstyrelsen
Side
14/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
801716_0015.png
Punkt 7: Udvikling af en bedre styring og organisering af det europæiske
forskningsrum: nyt mandat for CREST.
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse af rådsresolution
1. Resumé
Medlemsstaterne vedtog på rådsmødet i maj 29.-30. maj 2008 i Ljubljana, at Eu-
ropa skal udvikle en effektiv styring og organisering af Det Europæiske Forsk-
ningsrum (ERA) baseret på en fælles vision 2020 for ERA. Igangsættelsen af
”Ljubljana-processen” er således rettet mod en bedre styring og organisering på
basis af en langsigtet vision for ERA.
På Rådsmødet den 1. – 2. december 2008 vedtog alle medlemslandene vision
2020 for ERA. Som et middel til at nå vision 2020 blev der på rådsmødet den 3.
december 2009 vedtaget en rådsresolution om forbedret governance af ERA.
Rådsresolutionen fastslog, at forbedret governance af ERA og herunder en styr-
ket rolle til medlemsstaterne, er en forudsætning for at nå 2020 visionen for ERA
samt målene i den kommende EU 2020 strategi. Resolutionen understreger end-
videre, at målet med en bedre governance af ERA er at fremme ejerskabet til alle
ERA-aktiviteter, programmer og politikker. Det spanske EU-formandskab arbej-
der for vedtagelse af et nyt mandat for CREST, som er Ministerrådets rådgivende
organ i spørgsmålet om videreudviklingen af ERA.
Det spanske EU-formandskab lægger op til, at rådet vedtager rådsresolutionen
på rådsmødet den 1.-2. marts 2010.
2. Baggrund
Medlemsstaterne vedtog på rådsmødet den 29.-30. maj 2008 i Ljubljana, at EU's
medlemslande skal blive enige om en fælles vision 2020 for ERA og på den bag-
grund udvikle en effektiv styring og organisering heraf. Igangsættelsen af ”Ljub-
ljana-processen” er således rettet mod en bedre styring og organisering på basis
af en langsigtet vision for ERA.
På baggrund af vision 2020 for ERA blev der på Konkurrenceevnerådsmødet
(forskningsdelen) den 3. december 2009 vedtaget rådsresolution om forbedret
styring og organisering af ERA, der ses som er en forudsætning for at nå målene i
visionen. I rådsresolutionen lægger der bl.a. op til, at der skal vedtages et nyt
mandat for Kommisisonens og Rådets rådgivende organ CREST (Scientific and
Technical Research Committee) medio 2010. På den baggrund har det spanske
EU-formandskab fremlagt forslag til rådsresolution med forslag til nyt mandat
for CREST.
3. Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
15/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Formål og indhold
Det nye trio-formandskab (Spanien, Belgien og Ungarn) fortsætter arbejdet med
at sikre fremdriften af ”Ljubljana-processen”. Første skridt var vedtagelse af visi-
on 2020 for ERA og herefter vedtagelse af rådsresolution om bedre styring og
organisering af ERA. Næste skridt er at opnå enighed om et nyt mandat for
CREST.
Forslaget til rådsresolution fastslår bl.a. med henvisning til rådsresolutionen om
bedre styring og organisering af ERA, at der er behov for styrke rådgivning af
ministerrådet i spørgsmål vedrørende videntrekanten. Resolutionen opfordrer
herunder de kommende formandskaber til at afholde ministerkonferencer med
ERA på dagsordenen. Der lægges endvidere op til at ændre navnet ”CREST” til
”ERAC” (European Research Area Committee). CREST komiteens arbejdsområ-
de præciseres, herunder at CREST fremadrettet skal rådgive proaktivt og strate-
gisk.
Forsknings- og
Forslaget til nyt mandat for CREST fastslår dets mere strategiske rolle. Arbejds-
området (mandatets punkt 3) opdeles overordnet i tre indsatsområder:
1) give strategisk rådgivning til Rådet, Kommissionen og medlemsstaterne i
forsknings- og innovationsspørgsmål,
2) monitorere udviklingen i ERA med særlig fokus på instrumenter og initiativer,
inklusiv rammeprogrammet,
3) koordinere og skabe platform for ”mutual learning”.
Hvad angår organiseringen af CREST lægger formandskabet op til en konstrukti-
on, hvor formanden skal vælges af medlemsstaterne med absolut flertal for en pe-
riode af 2 år (mandatets punkt 9) i modsætning til det nuværende mandat, hvor
Kommissionen er formand. Formanden skal bistås af Kommissionen som vice-
formand (mandatets punkt 10) samt en styregruppe bestående af rådssekretariatet,
en repræsentant for Kommissionen, samt en repræsentant for fra hvert land fra
den nuværende og indkommende trio (mandatets punkt 12).
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Ikke relevant.
9. Høring
Sagen har været behandlet i EF-specialudvalget for forskning. Der fremkom ikke
nogen bemærkninger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser ”Ljubljana-processen” velkommen, herunder en løbende og
konsistent opfølgning på vision 2020 for ERA. Regeringen støtter, at arbejdet
Innovationsstyrelsen
Side
16/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
med bedre organisering og styring tages udgangspunkt i et tæt samspil med alle
tre sider af videntrekanten. Regeringen støtter endvidere, at medlemsstaterne skal
tage et større ejerskab i organiseringen og styringen af ERA, herunder at CREST
skal fokusere sit arbejde på at rådgive Rådet og monitorere udviklingen af ERA.
Med hensyn til organiseringen af arbejdet i CREST arbejder Regeringen for en
løsning, hvor Kommissionen fortsat sikres en central rolle i tilrettelæggelse og
fremdriften af arbejdet. Endvidere lægger Regeringen vægt på, at rammerne for
organiseringen af arbejdet bliver så enkle som muligt og samtidig sikre en konti-
nuitet og sammenhæng med arbejdet i konkurrenceevnerådet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdning
Der er grundlæggende enighed om, at CREST skal favne hele videntrekanten
(forskning, uddannelse og innovation). Hvad angår spørgsmålet om organiserin-
gen af CREST, er der forskellig tilgang til spørgsmålet om formand og sammen-
sætning af styregruppe. Holdningerne kan groft opdeles i følgende tre grupper: 1)
en gruppe, der entydigt ønsker en valgt formand fra en medlemsstat, 2) en grup-
pe, der er åben over for en valgt formand fra en medlemsstat under forudsætning
af en stærk og ligeværdig deltagelse fra Kommissionen – enten som co-chair eller
vice-chair, 3) en gruppe, som ikke ønsker forandring eller ikke har meldt sin
holdning ud.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud
for rådsmøderne den 2. – 3. december 2009 (rådsresolution om bedre organise-
ring og styring af ERA), den 28. – 29. maj 2009 (rådskonklusioner på baggrund
af statusrapport for implementering af vision 2020 for ERA), den 5. – 6. marts
2009 (Ljubljana-processens bidrag til Lissabonstrategien), den 1. – 2. december
2008 (vedtagelse af vision 2020 for ERA) samt den 29.-30. maj 2008 (igangsæt-
telse af Ljubljana-processen).
Kommissionens grønbog
”Nye perspektiver på Det Europæiske Forskningsrum”
har været forelagt på møde den 16. november 2007 for Folketingets Europaud-
valg.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
17/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
801716_0018.png
Punkt 8. Evaluering af det Europæiske Forskningsråds (ERC) strukturer og
mekanismer
KOM-dokument foreligger ikke.
- Vedtagelse af rådskonklusioner
1. Resumé
Et uafhængigt panel blev nedsat i december 2008 med det formål at forestå en
evaluering af Det Europæiske Forskningsråds (ERC) struktur og mekanismer i
forbindelse med midtvejsevalueringen af FP7. Panelet afsluttede sit arbejde i juli
2009. Evalueringspanelets overordnede konklusion er, at ERC er en succes som
et paneuropæisk forskningsfinansierende organ, Samtidig understreges behovet
for justeringer i ERC’s struktur for at skabe et bæredygtigt forskningsfinansie-
rende organ.
I udkastet til rådskonklusioner støttes Kommissionens respons på evalueringen.
Der skitseres initiativer, som skal forbedre evalureringsprocesserne, governance
af ERC, bedre gennemsigtighed og simplificering af regler. Der opfordres ligele-
des til, at Kommissionen gennemfører en opfølgende evaluering af ERC inden ju-
li 2011 med henblik på at undersøge om ERC’s struktur i tilstrækkelig grad er
tilpasset ERC’s mission eller om en alternativ struktur er nødvendig.
Det forventes, at rådet vedtager rådskonklusioner om evalueringen af ERC’s
strukturer og mekanismer på sit møde den 1.-2. marts 2010.
2. Baggrund
Det Europæiske Forskningsråd (ERC) blev oprettet under det 7. rammeprogram
for Forskning (FP7) i det specifikke program ”IDEAS” for at fremme banebry-
dende grundforskning.
I programmet er det indbygget, at der skal foretages en uafhængig evaluering af
ERC’s struktur og mekanismer i forbindelse med midtvejsevalueringen af FP7.
Et uafhængigt panel blev nedsat i december 2008 med det formål at forestå denne
evaluering. Panelet startede sit arbejde i februar 2009.
Nøgleelementerne i evalueringen var at:
Analysere ERC’s struktur og mekanismer i forhold til kriterierne viden-
skabelig excellence, uafhængighed, effektivitet og gennemsigtighed,
Vurdere processen og kriterierne for udvælgelsen af medlemmer af det
Videnskabelige Råd,
Vurdere fordele og ulemper ved en struktur baseret på et Executive
Agency eller en struktur baseret på Artikel 171 i EU Traktaten.
Panelet afsluttede sit arbejde i juli 2009. Evalueringspanelets overordnede kon-
klusion er, at ERC er en succes som et paneuropæisk forskningsfinansierende or-
gan, Samtidig understreges behovet for justeringer i ERC’s struktur for at skabe
et bæredygtigt forskningsfinansierende organ.
Kommissionen offentliggjorde den 22. oktober 2009 sin respons til evaluerings-
panelets rapport, som imødekom de fleste anbefalinger i rapporten.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
18/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
801716_0019.png
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Udkastet til rådskonklusioner støtter Kommissionens respons på evalueringen.
Herunder skitseres initiativer, som skal imødekomme rapportens anbefalinger.
Initiativerne dækker:
a) Evalueringsprocesserne, hvor udvælgelse af evaluatorer og paneldeltage-
re skal udføres af en underkomité af det videnskabelige råd.
b) Integrering af de videnskabelige og administrative funktioner ved at slå
direktørstillingen sammen med generalsekretærstillingen i ERC.
c) Forbedret vejledning om interessekonflikter ved at nedsætte en underko-
mité af det videnskabelige råd med den opgave at rådgive om interesse-
konflikter, bedrageri og etiske spørgsmål.
d) Bedre gennemsigtighed i det videnskabelige råds arbejde gennem at pub-
licere referater fra møder i dette råd samt danne en uafhængig komité,
som kan identificere navne på kandidater, som kan indtræde i ERC’s vi-
denskabelige råd efterhånden som dens medlemmer skal udskiftes.
e) Simplificering af regler og tilpasning af dem så de passer til ERC’s mis-
sion.
f) Forbedret ekstern kommunikation med henblik på at promovere ERC.
Endelig opfordres der til, at Kommissionen inden juli 2011 gennemfører en op-
følgende uafhængig evaluering af ERC med henblik på at undersøge om ERC’s
struktur i tilstrækkelig grad er tilpasset ERC’s mission eller om en alternativ
struktur er nødvendig. Eventuelle ændringsforslag ville herefter blive implemen-
teres ved opstarten af det 8. rammeprogram.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Udkastet til Rådskonklusioner har ikke konsekvenser for gældende dansk ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller sikkerhedsniveauet
Udkastet til Rådskonklusioner har i sig selv ingen væsentlige konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har været behandlet i EF-specialudvalget for forskning. Der fremkom ikke
bemærkninger til forslaget.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
19/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark lægger vægt på, at der skabes de rigtige rammebetingelser til at sikre et
stærkt og uafhængigt ERC. Danmark støtter således Evalueringsrapportens anbe-
falinger og Kommissionens respons og kan således bakke op om udkastet til
rådskonklusioner.
11. Forhandlingssituationen
Det forventes, at Rådet vedtager rådskonklusioner på sit møde den 1.-2. marts
2010.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
20/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
801716_0021.png
Punkt 9:
-
Europæiske forskeres mobilitet og karriere
KOM-dokument foreligger ikke
Vedtagelse af rådskonklusioner
1. Resumé
Det spanske formandskab har fremlagt udkast til rådskonklusioner omhandlende
velkendte forhold, som har indvirkning på forskeres mobilitet og karriere. For-
mandskabet finder, at der er behov for fremdrift i løsningen af de aktuelle udfor-
dringer.
Følgende hovedområder fremhæves, hvor der er behov for handling:
Bedre information til mobile forskere om deres socialsikringsrettigheder
Forskeres behov for tilstrækkelig dækning, hvad angår social sikring
Supplerende pensionsrettigheders bevægelighed i forhold til mobile for-
skere
Anvendelse af de fælles principper for flexicurity i forhold til forskerkar-
riere, som gerne forudsætter mobilitet
Vigtigheden af dagsordenen om ”nye kompetencer til nye jobs”, og vig-
tigheden af forskere i den henseende.
Det spanske formandskab agter at lade en delegation af forskningsministre præ-
sentere indholdet af rådskonklusionerne på mødet i Rådet for beskæftigelse, soci-
alpolitik, sundhed og forbrugerpolitik (EPSCO) den 8.-9. marts 2010 med hen-
blik på at drøfte disse anliggender med de ansvarlige ministre for arbejdsmar-
keds-, beskæftigelses- og socialpolitik.
Det forventes, at der vedtages rådskonklusioner om europæiske forskeres mobili-
tet og karriere på Rådsmødet den 2. marts 2010.
2. Baggrund
Behovet for tilstrækkelige menneskelige ressourcer til forskning og udvikling
blev allerede identificeret som en central udfordring ved lanceringen af Lissabon-
strategien i 2000 og er siden løbende blevet bekræftet. Med grønbogen ”Nye per-
spektiver på det europæiske forskningsrum” fra 2007 blev der blandt andet sat
yderligere fokus på forskeres karrieremuligheder og mobilitet, og i den efterføl-
gende opfølgning, blev der lagt vægt på, at forskere i EU skulle have mulighed
for at få den rette uddannelse og spændende karrierer, og at hindringerne for de-
res mobilitet skulle fjernes.
Netop mobilitet er blevet understreget som et vigtigt middel til at finde en bedre
balance mellem udbud og efterspørgsel efter forskere. Desuden er mobilitet et af
de mest effektive midler til videnspredning og -deling og dermed til realiseringen
af den såkaldte ”femte frihed” – den fri bevægelighed for viden. Samtidig er den i
stigende grad et krav for udvikling af forskeres kvalifikationer og karrierer i
forskningsverdenen.
Europas udfordring består dog i, at mange europæiske forskeres muligheder fort-
sat er begrænset af institutionelle og nationale grænser, uhensigtsmæssige ar-
bejdsvilkår og snævre karriereudsigter. Det er derfor løbende blevet understreget,
at der er behov for at gøre en særlig indsats for at fjerne økonomiske, administra-
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
21/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tive og praktiske barrierer for mobilitet – herunder spørgsmålet om social sikring
og supplerende pensionsrettigheder, forbedre arbejdsforhold for forskere, forene
arbejds- og familieliv samt håndtere køns- og aldersspørgsmål. Desuden er det
vigtigt fortsat at forbedre forskeres uddannelse og videreuddannelse, idet forske-
res kvalifikationer skal kunne gavne deres karriereforløb.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Det spanske formandskab har fremlagt udkast til rådskonklusioner omhandlende
velkendte forhold, som har indvirkning på forskeres mobilitet og karriere. Disse
forhold har løbende været på den forskningspolitiske dagsorden. Imidlertid gør
flere af udfordringerne sig stadig gældende. Således finder formandskabet, at der
er behov for fremdrift i løsningen af udfordringerne, men anerkender samtidig det
arbejde, som allerede er sat i gang under rammerne af det europæiske partnerskab
for forskere mellem medlemslandene og Kommissionen.
Idet særligt aspekterne vedrørende social sikring og supplerende pensionsret-
tigheder samt arbejdsforhold er af en tværgående karakter, lægger formandska-
bets udkast til rådskonklusioner op til, at indsatsen bør koordineres på tværs af
relevante nationale myndigheder og mellem medlemslandene og Kommissionen.
Konkret agter det spanske formandskab at lade en delegation af forskningsmini-
stre præsentere indholdet af rådskonklusionerne på mødet i Rådet for beskæfti-
gelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik (EPSCO) den 8.-9. marts 2010
med henblik på at drøfte disse anliggender med de ansvarlige ministre for ar-
bejdsmarkeds-, beskæftigelses- og socialpolitik. Desuden anbefales det,
at anbefalingerne i rådskonklusionerne inddrages i forhold til den kommende EU
2020 strategi.
Udkastet til rådskonklusioner fremhæver følgende hovedområder, hvor der er be-
hov for handling:
Information til individuelle mobile forskere om socialsikringsrettigheder
Inviterer medlemslandene og Kommissionen til at udbygge den eksisterende in-
formationsservice, således at individuelle forskere ved transnational mobilitet kan
få lettilgængelig og præcis information om deres rettigheder på socialsikringsom-
rådet. Endvidere inviteres Kommissionen til at komme med forslag til forbedring
af eksisterende servicefunktioner, hvor det vurderes nødvendigt. Samtidig invite-
res medlemslandene til at styrke deres nationale servicefunktioner via koordinati-
on mellem relevante nationale myndigheder.
Forskeres behov for social sikring
Inviterer Kommissionen til at identificere mangler, der eventuelt måtte være på
nationalt og europæisk plan i forhold til social sikring, som hindrer mobilitet eller
har en negativ indvirkning på forskeres ansættelse, arbejdsforhold og karriere.
Kommissionen inviteres endvidere til at undersøge de mest relevante foranstalt-
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
22/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ninger på europæisk plan og analysere behov og mulighed for lovgivende foran-
staltninger med henblik på at sikre tilstrækkelig social sikring til alle forskere.
Samtidig inviteres medlemslandene til at sikre tilstrækkelig social sikring til alle
lønnede forskere, herunder ph.d.-studerende.
Supplerende pensionsrettigheder for forskere
Hilser Kommissionens intentioner om at lancere en grønbog om udviklingen af
en europæisk ramme for pensionsspørgsmålet og det igangværende arbejde med
supplerende pensioners bevægelighed velkommen, herunder hvad der eventuelt
måtte følge af opfølgende politiske overvejelser. I den forbindelse inviteres
Kommissionen til at undersøge behovet for et nyt direktivforslag om supplerende
pensioners bevægelighed, hvor de særlige problemer for og behov hos højtkvali-
ficerede, mobile arbejdstagere, herunder forskere, tages med i betragtning.
Anvende de fælles principper for flexicurity i forhold til forskerkarriere
Inviterer medlemslandene til at kombinere det indbyggede behov om mobilitet i
en forskerkarriere med tilstrækkelig social sikring og derved anvende de fælles
principper for flexicurity i de politikker, som understøtter flere og bedre jobs for
forskere. Kommissionen inviteres til at indtænke højtkvalificerede arbejdstagere
som forskere i den europæiske strategi for beskæftigelse, som understøtter den
kommende EU-2020 strategi.
Bidrag til dagsordenen om ”nye kompetencer til nye jobs”
Det hilses velkomment, at Kommissionen har fokus på, at særligt uddannelses-,
immigrations- og beskæftigelsespolitik bør fokusere på at opgradere og tilpasse
kompetencer med henblik på at udvikle en arbejdsstyrke, som er højt uddannet og
kan respondere på de samfundsmæssige og økonomiske behov. I den forbindelse
anerkendes behovet for at betone og udvikle de vidensintensive arbejdstageres
rolle i den fremtidige europæiske arbejdsstyrke, ligesom det understreges, at pro-
fessionerne relateret til forskning og innovation vil bidrage betydeligt i forhold til
den kommende EU-2020 strategi.
Desuden inviteres Udvalget for Social Beskyttelse samt Beskæftigelsesudvalget
til at kommentere på de relevante dele af rådskonklusionerne til Rådet inden me-
dio 2010. Samtidig inviteres den Administrative Kommission for Vandrende Ar-
bejdstageres Social Sikring til at undersøge yderligere måder, hvorpå barrierer i
relation til social sikring for forskere kan håndteres. Derudover inviteres med-
lemslandene og Kommissionen til at reflektere over muligheden for lovgivende,
retningsgivende eller administrative instrumenter på nationalt og europæisk ni-
veau, som kan hjælpe til med enten at fjerne barriere for eller fostre forskeres
mobilitet.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
23/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljø-
et eller sikkerhedsniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
9. Høring
Sagen har været behandlet i EF-specialudvalget for forskning.
AC
fremkom med følgende bemærkning: ”AC vil gerne henlede opmærksomheden
på, at der ud over de nævnte temaer vedr. mobilitet også er behov for at sætte fokus
på mulighederne for konkrete ordninger med forskningssemestre eller forskningsår,
hvor en forsker får mulighed for et kortere oplæg ved en udenlandsk institution og
så har sin faste ansættelse i hjemlandet and vende tilbage til. Sådanne ordninger vil
give en større tilskyndelse for forskerne til at være mobile, fordi de reducerer den
store usikkerhed og økonomiske risiko, der er ved at påtage sig en tidbegrænset an-
sættelse i udlandet. Samtidig vil sådanne ordninger kunne føre til en større grad
af umiddelbar mobilitet, som også vil understøtte den længerevarende mobilitet.
Derudover er der i forbindelse med drøftelserne om at fremme mobiliteten også
behov for at sætte fokus på behovet for generelle internationale bestemmelser om
gensidig anerkendelse af professionelle kompetencer tilsvarende de konventioner
om gensidig anerkendelse, som findes på uddannelsesområdet. Det vil styrke for-
skernes incitament til at være mobile, hvis der er større garanti for at få anerkendt
de forskningsmæssige kompetencer i de øvrige europæiske lande.
Endelig er det vigtigt at tage i betragtning, at øget forskermobilitet ikke fører til, at
de nyere medlemslande i EU eller tredjelande bliver drænet for deres videnskabeli-
ge kapacitet, fordi de ældre medlemslande i EU kan tilbyde bedre vilkår. Derfor må
der arbejdes med incitamenter til, at den øgede indsigt og viden, som forskeren op-
når ved øget mobilitet, også bringes tilbage til forskerens hjemland”.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte det foreliggende udkast til rådskonklusioner, idet regerin-
gen finder, at initiativer, der har til hensigt at nedbryde barrierer i forhold til for-
skeres uhindrede mobilitet samt har fokus på at sikre optimale arbejdsforhold og
synlige karriereudsigter for forskere, bør understøttes.
Desuden noteres det, at rådskonklusionerne ikke forpligter på områder som social
sikring og supplerende pensionsrettigheder, som er national kompetence. Danske
regler på området om social sikring og supplerende pensionsrettigheder er uni-
verselle. Regeringen har derfor som udgangspunkt den principielle holdning, at
der ikke bør fastsættes særlige regler for særskilte faggrupper, hvad angår social
sikring og supplerende pensionsrettigheder.
10. Generelle forventninger til andre landes holdning
Forhandlingerne har indtil nu vist, at der er en nogenlunde anerkendelse af, at de
tre generelle problemer (dårlig information, manglende social sikring og supple-
rende pensionsrettigheder for mobile forskere) er de rette. Men det har ligeledes
været tydeligt, at der generelt set ikke er opbakning til formuleringer, der kunne
give indtryk af et behov for fælles lovgivning på området. I den henseende har
følgende centrale områder været genstand for drøftelse: (1) nødvendigheden af
særlige regler for forskere, (2) fokus på koordinering snarere end harmonisering
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
24/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
og (3) nationale handlingsplaner indenfor rammerne af det europæiske partner-
skab for forskere skal have en mere fremtrædende placering. Det er samtidig vur-
deringen, at det foreliggende udkast kan blive revideret yderligere, hvorfor der vil
blive tale om vedtagelse af relativt vage og uforpligtende rådskonklusioner.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Spørgsmål om forskermobilitet og forskerkarriere har tidligere været forelagt
Folketingets Europaudvalg til orientering og senest forud for rådsmødet (konkur-
renceevne) den 1.-2. december 2008.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
25/25