Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 3001 - Transport, tele og energi
Offentligt
1453786_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
7332/10 (Presse 55)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
3001. samling i Rådet
Transport, telekommunikation og energi
Bruxelles, den 11.-12. marts 2010
Formand
José Blanco López
Spaniens minister for offentlige arbejder
Pedro Luis Marín Uribe
Spaniens statssekretær for energi
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 6083 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
7332/10 (Presse 55)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453786_0002.png
11.-12.III.2010
De vigtigste resultater af Rådets samling
Med hensyn til transport godkendte Rådet en generel indstilling vedrørende et udkast til direktiv om
transportabelt trykbærende udstyr
og et udkast til direktiv om
undersøgelse og forebyggelse af
flyvehavarier og flyvehændelser
inden for civil luftfart.
Rådet gennemgik fremskridtene i
anden etape af luftfartsforhandlingerne med USA.
Desuden vedtog Rådet uden debat førstebehandlingsholdninger med hensyn til forslag til forord-
ninger om
skibspassagerers og buspassagerers rettigheder.
Med hensyn til
energi
- nåede Rådet til politisk enighed om forslaget til Rådets forordning om
indberetning
til Kommissi-
onen om investeringsprojekter i energiinfrastruktur i Den Europæiske Union
- vedtog Rådet konklusioner om
den strategiske energiteknologiplan
(SET-Planen)
- fik Rådet forelagt Kommissionens meddelelse
"EUROPA 2020"
og udvekslede synspunkter om
energispørgsmål på grundlag af denne meddelelse som forberedelse af sit bidrag til Det Europæi-
ske Råd den 25.-26. marts.
Under frokosten drøftede ministrene Kommissionens arbejdsprogram for energi med den nye
energikommissær Günther Oettinger.
7332/10 (Presse 55)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453786_0003.png
11.-12.III.2010
INDHOLD
1
DELTAGERE.....................................................................................................................................5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
TRANSPORTABELT TRYKBÆRENDE UDSTYR .........................................................................7
LUFTFARTSSIKKERHEDSAFGIFTER ...........................................................................................8
UNDERSØGELSE OG FOREBYGGELSE AF FLYVEHAVARIER OG
FLYVEHÆNDELSER INDEN FOR CIVIL LUFTFART .................................................................9
ANDEN ETAPE AF LUFTFARTSFORHANDLINGERNE MED USA.........................................11
INDBERETNING OM INVESTERINGSPROJEKTER I ENERGIINFRASTRUKTUR................12
INVESTERING I UDVIKLINGEN AF TEKNOLOGI MED LAV CO
2
-UDLEDNING (SET-
PLANEN) -
Rådets konklusioner
.......................................................................................................13
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS MØDE DEN 25.-26. MARTS 2010: EN
EUROPÆISK STRATEGI FOR VÆKST OG BESKÆFTIGELSE.................................................14
EVENTUELT.....................................................................................................................................16
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
TRANSPORT
Førstebehandlingsholdninger om passagerers rettigheder ved sørejser og rejser på indre vandveje og
buspassagerers rettigheder* ...................................................................................................................................19
Kontrol med motorkøretøjer - Trafiksikkerhed - Udvalgsprocedure .....................................................................19
EU's holdning til Interbusaftalen ...........................................................................................................................20
Samarbejdsaftale om satellitnavigation mellem EU og Norge ..............................................................................20
FORSKNING
1
Aftale mellem EU og Færøerne om videnskabeligt og teknologisk samarbejde ...................................................21
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
7332/10 (Presse 55)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.III.2010
EKSTERNE FORBINDELSER
Status for missionen "EUTM Somalia" - forhandlinger med Uganda ...................................................................21
Våbenkontrolaktiviteter i det vestlige Balkan........................................................................................................21
MILJØ
CITES-konference om udryddelsestruede arter (marts 2010)................................................................................22
7332/10 (Presse 55)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453786_0005.png
11.-12.III.2010
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Etienne SCHOUPPE
Paul MAGNETTE
Bulgarien:
Alexander TSVETKOV
Trajtjo TRAJKOV
Den Tjekkiske Republik:
Gustáv SLAMEČKA
Danmark:
Hans Christian SCHMIDT
Lykke FRIIS
Tyskland:
Peter RAMSAUER
Jochen HOMANN
Estland:
Juhan PARTS
Irland:
Eamon RYAN
Grækenland:
Dimitris REPPAS
Yannis MANIATIS
Spanien:
José BLANCO LÓPEZ
Pedro Luis MARÍN URIBE
Concepción GUTIÉRREZ DEL CASTILLO
Frankrig:
Philippe LEGLISE-COSTA
Italien:
Claudio SCAJOLA
Cypern:
Constantinos CHRISTOFIDIS
Letland:
Arturs BERGHOLCS
Litauen:
Arvydas SEKMOKAS
Rimvydas VASTAKAS
Luxembourg:
Claude WISELER
Ungarn:
Lajos CSEPI
Malta:
George PULLICINO
Statssekretær for mobilitet under premierministeren
Klima- og energiminister
Minister for transport, informationsteknologi og kommu-
nikation
Økonomi-, energi- og turismeminister
Transportminister
Transportminister
Klima- og energiminister og minister for ligestilling
Forbundsminister for transport, anlægsarbejder og byud-
vikling
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi og
Teknologi
Økonomi- og kommunikationsminister
Minister for kommunikation, energi og naturressourcer
Minister for infrastruktur, transport og netværker
Viceminister for energi
Minister for infrastruktur og transport
Statssekretær for energi
Statssekretær for transport, Ministeriet for Offentlige
Arbejder
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for økonomisk udvikling
Attaché, den faste repræsentation
Statssekretær, Transport- og Kommunikationsministeriet
Energiminister
Viceminister for transport og kommunikation
Minister for bæredygtig udvikling og infrastruktur
Statssekretær, Transport-, Telekommunikations- og
Energiministeriet
Minister for ressourcer og landdistriktspørgsmål
7332/10 (Presse 55)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453786_0006.png
11.-12.III.2010
Nederlandene:
Camiel EURLINGS
Østrig:
Doris BURES
Reinhold MITTERLEHNER
Polen:
Marcin KOROLEC
Radosław STĘPIEŃ
Portugal:
José Carlos ZORRINHO
Rumænien:
Adriean VIDEANU
Constantin DASCALU
Slovenien:
Patrik VLAČIČ
Slovakiet:
Milan MOJŠ
Luboš HALÁK
Finland:
Riina NEVAMÄKI
Sverige:
Maud OLOFSSON
Åsa TORSTENSSON
Det Forenede Kongerige:
Andy LEBRECHT
Minister for transport, offentlige arbejder og vandforvalt-
ning
Forbundsminister for transport, innovation og teknologi
Forbundsminister for økonomi samt familie- og ungdoms-
spørgsmål
Viceminister, Økonomiministeriet
Viceminister, Infrastrukturministeriet
Statssekretær for energi og innovation
Minister for økonomi, handel og erhvervsmiljø
Statssekretær, Ministeriet for Transport og Infrastruktur
Transportminister
Statssekretær, Ministeriet for Transport, Postvæsen og
Telekommunikation
Statssekretær, Økonomiministeriet
Statssekretær, Erhvervsministeriet
Erhvervsminister, vicestatsminister
Infrastrukturminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Kommissionen:
Siim KALLAS
Günther OETTINGER
Næstformand
Medlem
7332/10 (Presse 55)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453786_0007.png
11.-12.III.2010
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
TRANSPORTABELT TRYKBÆRENDE UDSTYR
Rådet nåede i afventen af Europa-Parlamentets førstebehandlingsholdning frem til en generel ind-
stilling vedrørende et udkast til direktiv om transportabelt trykbærende udstyr (6856/10).
Spørgsmålet om de proceduremæssige bestemmelser om delegation af beføjelser til Kommissionen
for gennemførelse af retsakter står imidlertid fortsat åbent og vil blive drøftet yderligere under for-
handlingerne med Europa-Parlamentet om teksten.
Udkastet til lovgivning er en revision af direktiv 1999/36 om samme emne, som blev vedtaget for at
forbedre sikkerheden under transport af dette udstyr og sikre fri bevægelighed herfor på det indre
transportmarked. Teksten indeholder bestemmelser om de forskellige erhvervsdrivendes forpligtel-
ser, udstyrets overensstemmelse og inspektions- og overvågningsorganerne og den gensidige aner-
kendelse heraf.
Formålet med revisionen er at ajourføre og strømline bestemmelserne i 1999-direktivet i lyset af
nylige lovgivningsmæssige udviklinger i EU og internationalt, især direktiv 2008/68 om indlands-
transport af farligt gods samt forordning 765/2008 og afgørelse 768/2008, som fastsætter de fælles
rammer for markedsføring af produkter på EU's indre marked. Dette vil udelukke modstridende reg-
ler og forenkle rammerne, især med hensyn til procedurerne for overensstemmelsesvurdering, uden
væsentligt at ændre det anvendelsesområde og de foranstaltninger, der er fastsat i det eksisterende
direktiv.
Som følge af denne revision vil flere direktiver vedrørende trykbærende udstyr blive ophævet.
Kommissionen forelagde sit forslag i september 2009 (13566/09). Rådet agter at nå til enighed med
Europa-Parlamentet hurtigt, således at de to institutioner kan vedtage teksten under førstebehand-
lingen.
7332/10 (Presse 55)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453786_0008.png
11.-12.III.2010
LUFTFARTSSIKKERHEDSAFGIFTER
Rådet noterede sig en fremskridtsrapport om et forslag til et direktiv om fælles principper for op-
krævning af sikkerhedsafgifter i EU's lufthavne (6439/10).
De foreslåede rammer er udformet således, at de garanterer ikke-diskrimination og gennemsigtig-
hed, giver tilstrækkelig mulighed for samråd med hensyn til sikkerhedsafgifternes niveau og sikrer,
at afgifterne er direkte forbundet med omkostningerne ved at yde luftfartssikkerhed. Endvidere bør
der oprettes en uafhængig tilsynsmyndighed i hver medlemsstat for at sikre korrekt anvendelse af
direktivet.
Situationen for dette forslag har ikke ændret sig meget siden sidste fremskridtsrapport, der blev fo-
relagt Rådet på samlingen i december (jf. pressemeddelelse
17456/09).
Rådet besluttede derfor at
afvente Europa-Parlamentets førstebehandlingsholdning, der sandsynligvis vedtages i april 2010, og
opfordrede sine forberedende organer til at genoptage behandlingen, så snart Europa-Parlamentet
har stemt om forslaget.
Det nøglespørgsmål, som der er forskellige holdninger til, er fortsat den foreslåede lovgivnings an-
vendelsesområde. I henhold til Kommissionens oprindelige forslag finder direktivet anvendelse på
alle EU-lufthavne. Flere medlemsstater går imidlertid ind for, at anvendelsesområdet kun skal om-
fatte lufthavne, hvis årlige passagertrafik overstiger en vis tærskel. Mens en tærskel på fem millio-
ner passagerbevægelser vil være acceptabel for de fleste delegationer, foretrækker en række med-
lemsstater at medtage alle kommercielle lufthavne eller at sænke tærsklen. Som et kompromis fore-
slog det spanske formandskab en tærskel på to millioner passagerbevægelser, men dette forslag gik
et flertal af medlemsstaterne imod, da de frygter, at en sænkning af tærsklen vil kunne medføre en
stor administrativ byrde.
Bestemmelserne om konsekvensanalyse og omkostningssammenhæng samt en eventuel undtagelse
fra pligten til at have en uafhængig tilsynsmyndighed er også spørgsmål, som fortsat er under drøf-
telse.
Kommissionen forelagde sit forslag i maj 2009 (9864/09) som svar på et tilsagn, som den gav
Europa-Parlamentet i 2007 under de forhandlinger, der førte til vedtagelsen af rammeforordning
300/2008 om luftfartssikkerhed.
7332/10 (Presse 55)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453786_0009.png
11.-12.III.2010
UNDERSØGELSE OG FOREBYGGELSE AF FLYVEHAVARIER OG
FLYVEHÆNDELSER INDEN FOR CIVIL LUFTFART
Rådet nåede i afventen af Europa-Parlamentets førstebehandlingsholdning frem til en generel ind-
stilling vedrørende et udkast til forordning om undersøgelse og forebyggelse af flyvehavarier og
flyvehændelser inden for civil luftfart (7085/10).
Det generelle formål med udkastet til forordning er at sikre, at sikkerhedsundersøgelser gennemfø-
res hurtigt og på et højt kvalitetsniveau for at forebygge fremtidige flyvehavarier uden at fastslå
skyld eller erstatningsansvar. Med henblik herpå omdannes det nuværende uformelle samarbejde
mellem de nationale sikkerhedsundersøgelsesmyndigheder til et europæisk netværk af den civile
luftfarts sikkerhedsundersøgelsesmyndigheder. Det således styrkede samarbejde vil blive suppleret
med et sæt af obligatoriske bestemmelser om sikkerhedsundersøgelser.
Under drøftelsen af forordningsudkastet kunne de delegationer, som fortsat tog forbehold med hen-
syn til visse spørgsmål, frafalde deres forbehold. Nogle medlemsstater anførte imidlertid, at visse
spørgsmål som f.eks. forholdet mellem sikkerhedsundersøgelser og retslige undersøgelser vil skulle
drøftes yderligere under forhandlingerne med Europa-Parlamentet om teksten. Desuden mener
Kommissionen, at undersøgelsespligten også bør omfatte alvorlige hændelser med mindre fly og
agter at tage dette spørgsmål op under de kommende drøftelser med Europa-Parlamentet.
Med hensyn til tidsfristen for at stille listen over personer om bord på et luftfartøj til rådighed, når
dette havarerer, var Rådet enigt om, at denne liste bør forelægges så hurtigt som muligt, men senest
inden for to timer efter havariet, således at de pårørende til personer om bord kan informeres straks.
Det netværk, der skal etableres, vil bestå af cheferne for den civile luftfarts sikkerhedsundersøgel-
sesmyndigheder eller repræsentanter for disse og vil blive ledet af et af medlemmerne i en mandat-
periode på tre år. Formålet hermed er at bidrage til en bedre gennemførelse af EU-lovgivningen om
undersøgelser inden for civil luftfart og en større undersøgelseskapacitet i hele EU. Samarbejdet
gennem netværket omfatter udveksling af oplysninger, fremme af bedste praksis, ressourcedeling
og ydelse af bistand. Netværket vil også lette samarbejdet med Kommissionen og Det Europæiske
Luftfartsikkerhedsagentur (EASA). Det vil have en rådgivende og koordinerende rolle og vil ikke
have status af et nyt EU-organ. Ansvaret for sikkerhedsundersøgelserne vil forblive hos de nationale
myndigheder.
7332/10 (Presse 55)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453786_0010.png
11.-12.III.2010
Med hensyn til gennemførelsen af sikkerhedsundersøgelser indeholder forordningsudkastet især
følgende fælles krav:
ethvert flyvehavari skal undersøges af et uafhængigt organ, dvs. sikkerhedsundersøgelses-
myndigheden i den medlemsstat, hvor flyvehavariet fandt sted; der skal også foretages en
sådan undersøgelse i tilfælde af en alvorlig flyvehændelse, hvori der er involveret luftfartø-
jer med en maksimalt tilladt startmasse på over 2250 kg
registreringsstaten, operatørens hjemstedsstat, konstruktionsstaten og fabrikationsstaten for
det pågældende luftfartøj vil blive opfordret til at udpege akkrediterede repræsentanter med
henblik på deltagelse i sikkerhedsundersøgelsen
Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur (EASA) bør, når det er relevant, opfordres til
at udpege en repræsentant, der kan deltage som rådgiver i undersøgelser under den ledende
nationale myndigheds kontrol og myndighed
der skal sikres koordinering mellem sikkerhedsundersøgelser og eventuelle retlige under-
søgelser, der er indledt parallelt hermed.
Teksten fastsætter sikkerhedsundersøgelsesinspektørernes rettigheder og forpligtelser og indeholder
bestemmelser om beskyttelse af følsomme oplysninger og procedurer for opfølgning af sikkerheds-
anbefalinger, der er udstedt som følge af undersøgelserne. Den indeholder også bestemmelser om
bistand til ofre og deres familier.
Den foreslåede forordning er udformet således, at den ajourfører og moderniserer EU's eksisterende
retlige rammer på dette område. Den erstatter direktiv 94/56, som lagde grundlaget for det europæi-
ske undersøgelses- og forebyggelsessystem inden for civil luftfart.
Kommissionen forelagde sit forslag (15469/09) i oktober 2009.
7332/10 (Presse 55)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453786_0011.png
11.-12.III.2010
ANDEN ETAPE AF LUFTFARTSFORHANDLINGERNE MED USA
Rådet blev af Kommissionen briefet om situationen i forhandlingerne om anden etape af luftfartsaf-
talen med USA, som skal videreudvikle "Open Skies"-aftalen mellem EU og USA, der blev under-
tegnet i 2007, og som har været anvendt midlertidigt siden marts 2008.
Den syvende og seneste runde af forhandlingerne fandt sted i Madrid den 15.-17. februar 2010. Rå-
det udtrykte tilfredshed med de betydelige fremskridt, der blev gjort under denne runde på områder
som miljøbeskyttelse, arbejdsstandarder, konkurrenceregler og gensidig anerkendelse af regule-
ringsbeslutninger. Under forudgående runder var der allerede fundet et fælles grundlag, især med
hensyn til luftfartssikkerhedsspørgsmål og aftalens forvaltning.
Rådet gentog, at det er vigtigt at nå frem til en ny transportaftale i 2010. Det noterede sig imidlertid,
at der fortsat er visse hindringer, der skal overvindes. Ministrene understregede især betydningen af
at åbne yderligere transatlantiske investeringsmuligheder for luftfartsindustrien. Rådet anmodede
indtrængende Kommissionen om at fortsætte forhandlingerne.
Der skal afholdes en yderligere runde i forhandlingerne den 23.-25. marts i Bruxelles med det mål
at nå til enighed om de udestående spørgsmål.
"Open Skies"-aftalen fra 2007 fastlagde en ramme for lovgivningsmæssigt samarbejde med USA og
medførte nye kommercielle frihedsrettigheder for luftfartsselskaberne. Den gav imidlertid ikke fuld
adgang til USA's indenrigsmarked. Den indeholdt derfor en køreplan for yderligere forhandlinger,
der blev indledt i maj 2008.
7332/10 (Presse 55)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453786_0012.png
11.-12.III.2010
INDBERETNING OM INVESTERINGSPROJEKTER I ENERGIINFRASTRUKTUR
Rådet nåede til politisk enighed om dette forslag (6687/10), som fastsætter ensartede rammer for
medlemsstaternes indberetning af data og oplysninger om investeringsprojekter i energiinfrastruktur
i sektorerne for olie, naturgas, elektricitet (herunder fra vedvarende kilder), biobrændsler og
biobrændstoffer samt investeringsprojekter vedrørende opsamling og lagring af CO
2
. Flere og bedre
data om planlagte investeringer vil bidrage til at tegne et klart og fuldstændigt billede af udviklin-
gen af og behovene for energiinfrastruktur i EU og således gøre det muligt at forudse potentielle
risici og foretage en bedre samordning mellem de pågældende medlemsstater og på fællesskabs-
plan.
Denne forordning udgør et vigtig led i EU's energipolitiske instrumenter, der tager hensyn til ener-
gistrukturens ændrede karakter inden for og uden for Fællesskabet, den stadig større tilstrømning af
energi fra vedvarende energikilder fra et stigende antal producenter og tilbagevendende forsynings-
problemer, energiforsyningssikkerheden, gennemførelsen af det indre marked og overgangen til en
økonomi med lavt CO
2
-udslip.
Indberetningen i henhold til denne forordning vil vedrøre projekter, hvor anlægsarbejdet er indledt,
eller hvor der er truffet endelig beslutning om investering; medlemsstaterne kan endvidere indberet-
te projekter, hvor anlægsarbejdet forventes påbegyndt inden for fem år eller som forventes nedlagt
inden for tre år. Med hensyn til al eksisterende energiinfrastruktur, der er i drift, skal kun de samle-
de tal for den installerede produktions-, transmissions- og oplagringskapacitet indberettes. Kommis-
sionen er ved at udarbejde et indberetningsskema, som vil blive forelagt på et senere tidspunkt.
Det nuværende forslag er en opfølgning af energihandlingsplanen for Europa 2007-2009
1
og den
anden strategiske energiredegørelse
2
: Kommissionen og medlemsstaterne var blevet opfordret til at
fastlægge de investeringer, der er nødvendige for at dække EU's strategiske behov i forbindelse med
udbud af og efterspørgsel efter gas og el. Høring af Europa-Parlamentet var frivillig, men Rådet har
medtaget af ændringer fra Europa-Parlamentet i teksten.
1
2
7224/07,
Bilag I.
6692/09.
12
7332/10 (Presse 55)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453786_0013.png
11.-12.III.2010
INVESTERING I UDVIKLINGEN AF TEKNOLOGI MED LAV CO
2
-UDLEDNING
(SET-PLANEN) -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner om den strategiske energiteknologiplan (SET-Planen) (6688/10
+
6688/10 COR 1)
på grundlag af Kommissionens meddelelse "Investering i udviklingen af tekno-
logi med lav CO
2
-udledning" (14230/09), der blev forelagt på samlingen i TTE-Rådet (energi) i de-
cember 2009.
SET-planen skal bidrage til at fremskynde udviklingen og en udbredt anvendelse af rene, bæredyg-
tige og effektive energiteknologier og samtidig fremme EU's lederskab på de pågældende forsk-
nings- og udviklingsområder samt EU's konkurrenceevne og forsyningssikkerhed. Disse teknologier
skal også gøre det muligt at nå EU's ambitiøse energi- og klimamål for 2020 (mindst en firedobling
af de globale investeringer i energirelateret FoU, navnlig på området vedvarende energi og energief-
fektivitet) samt indfri EU's intention om at gennemføre overgangen til en lav-CO
2
-økonomi senest i
2050.
Gennemførelsen af SET-planen er skredet godt frem: de europæiske industriinitiativer (EII)
1
har
udviklet deres teknologikøreplaner (2010-2020) og arbejder med etableringen af effektive europæi-
ske programmer, den europæiske energiforskningsalliance (EERA) er rede til at iværksætte sine før-
ste forskningsaktiviteter, og initiativet om intelligente byer er ved at blive udviklet. Alle identifice-
rede EII'er bør indledes senest i 2011 og de EII'er, der udviser modenhed og er omkostningseffekti-
ve, allerede i 2010.
1
Det europæiske vindkraftinitiativ, det europæiske solenergiinitiativ, det europæiske el-
netsinitiativ, det europæiske initiativ om bæredygtig bioenergi, det europæiske initiativ for
CO
2
-opsamling, -transport og -oplagring, initiativet om bæredygtig nuklear fission og initia-
tivet om brændselsceller og brint.
13
7332/10 (Presse 55)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453786_0014.png
11.-12.III.2010
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS MØDE DEN 25.-26. MARTS 2010: EN
EUROPÆISK STRATEGI FOR VÆKST OG BESKÆFTIGELSE
Ministrene fik af kommissær Günther Oettinger forelagt Kommissionens meddelelse "EUROPA
2020" (7110/10).
Et af de tre prioriterede områder i "EUROPA 2020" er fremme af en mere ressourceeffektiv, grøn-
nere og mere konkurrencedygtig økonomi, hvilket omfatter gennemførelse af EU's klima-
/energimål. Hvad energi angår er "Et ressourceeffektivt Europa" et af de flagskibsinitiativer, Kom-
missionen har fremsat, og det tager sigte på at adskille økonomisk vækst fra ressourceforbruget,
herunder energiressourceforbruget, støtte overgangen til en lavemissionsøkonomi, øge anvendelsen
af vedvarende energikilder, modernisere transportsektoren og fremme energieffektivitet.
Meddelelsen blev godt modtaget af ministrene og udgjorde baggrunden for en udveksling af syns-
punkter inden for rammerne af de to spørgsmål, som formandskabet havde formuleret:
1.
Hvordan kan den europæiske energipolitik og navnlig udviklingen af energiinfrastruktur -
som fastsat i anden strategiske energiredegørelse - bidrage til stærkere økonomisk vækst og
skabelse af flere job i Europa?
Hvordan kan TTE-Rådet (energi) i praksis bidrage til den europæiske strategi for vækst og
beskæftigelse?
2.
Ministrene fandt, at en energipolitik for Europa bør bygge på de tre søjler konkurrencedygtighed,
forsyningssikkerhed og bæredygtighed. TTE-Rådet (energi) har en afgørende rolle med hensyn til
aktivt at støtte Europa 2020-strategien for intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst.
Flere af aktionerne under flagskibsinitiativet "Et ressourceeffektivt Europa" stemmer allerede
overens med Rådets prioriteter med hensyn til infrastruktur, navnlig gennemførelse af det indre
marked, revision af handlingsplanen for energieffektivitet, investering i energieffektive bygninger,
integrering af vedvarende energi i nettet (intelligente net og supernet) samt fremme af hybride biler
og elbiler.
7332/10 (Presse 55)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.III.2010
Investering i energiinfrastruktur hænger tæt sammen med energisikkerhed, og der bør derfor udfor-
mes en klar energisamarbejdspolitik med fuld brug af EU's finansielle instrumenter, således at der
oprettes offentlig-private partnerskaber. Det indre marked bør også være et middel til at stille energi
til overkommelige priser til rådighed for private og erhvervslivet.
Overgangen til en lavemissionsøkonomi kræver på den ene side betydelig FoU, og på den anden
side vil de nye kvalifikationer og menneskelige ressourcer, der er nødvendige for anvendelsen af
vedvarende energi, fremme jobskabelse og omskoling, navnlig i små og mellemstore virksomheder
og andre mindre organisationer over hele EU. Anvendelsen af informations- og kommunikations-
teknologi vil så igen kræve uddannelse, et andet element i EU 2020-strategien.
Kommissionen vil skulle gennemføre disse politikker på konsekvent og nøje planlagt vis med fokus
på initiativer med en klar europæisk merværdi både internt og eksternt, og gennemførelsen bør kon-
centreres om tre områder: fysisk kapital (infrastruktur), teknologisk kapital (vedvarende energi med
lavt CO
2
-udslip) og menneskelig kapital (uddannelse).
På grundlag af debatten drog formandskabet konklusioner, som vil blive forelagt Det Europæiske
Råd via Rådet for Almindelige Anliggender.
7332/10 (Presse 55)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453786_0016.png
11.-12.III.2010
EVENTUELT
TRANSPORT
Konference om det fælles europæiske luftrum
Rådet noterede sig orienteringen fra formandskabet om resultaterne af den konference om det fælles
europæiske luftrum, der blev holdt i Madrid den 25.-26. februar 2010. Konferencen, der var organi-
seret af det spanske formandskab og Kommissionen i fællesskab, samlede beslutningstagere og re-
præsentanter for luftfartssektoren for at drøfte køreplanen for gennemførelse af den anden lovgiv-
ningspakke under initiativet om det fælles europæiske luftrum.
I deres endelige konklusioner (6708/10) understregede konferencens deltagere betydningen af ini-
tiativets mål, dvs. at nedskære omkostningerne og reducere flytrafikkens miljøvirkninger, øge kapa-
citeten og yderligere forbedre sikkerheden. De understregede, at det for at nå disse mål især haster
med at få øget præstationerne inden for lufttrafikstyring, med en bedre forvaltning, ibrugtagning af
SESAR, den teknologiske grundpille i den europæiske lufttrafikstyring, samt passende social dialog
og personaleuddannelse.
Uformelt transportministermøde
Det spanske formandskab briefede ministrene om resultatet af det uformelle transportministermøde
i La Coruña den 12. februar 2010 (7118/10). Mødet var koncentreret om to hovedemner: mobilitet i
byer, som formandskabet agter at forelægge et udkast til konklusioner om på næste samling i Rådet
(transport) i juni og sikkerhed inden for civil luftfart, især spørgsmålet om kropsscannere, som kan
være en af mulighederne inden for rammerne af en fælles EU-strategi på dette område. Kommissio-
nen vil forelægge en rapport om brugen af nye teknologier inden for sikkerhedskontrol i april.
International Transport Forum
Den tyske delegation informerede Rådet om det kommende møde i International Transport Forum
(ITF) i Leipzig den 26.-28. maj 2010 (6648/10). Transportministrene fra 52 ITF-medlemsstater vil
med repræsentanter for videnskab og industri drøfte emnet "Transport and innovation - unleashing
the potential".
7332/10 (Presse 55)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453786_0017.png
11.-12.III.2010
Den cypriotiske delegation anførte, at Cypern, som endnu ikke er medlem af ITF, har anmodet om
at få status som observatør ved de årlige ITF-møder.
ITF er en global platform for transport-, logistik- og mobilitetsspørgsmål inden for rammerne af
Organisationen for Økonomisk Samarbejde og Udvikling (OECD). Den tyske by Leipzig er udpeget
til permanent årligt mødested.
Togulykken i Buizingen
(Belgien)
Rådet noterede sig orienteringen fra Kommissionen og Belgien om den togulykke, der fandt sted i
Buizingen (Belgien) den 15. februar 2010. Belgien anførte, at efterforskningen fortsætter for at fast-
lægge årsagerne til ulykken. I denne forbindelse fremhævede Kommissionen vigtigheden af en ret-
tidig ibrugtagning af European Rail Traffic Management System (ERTMS).
TEN-T-ministerkonference
Rådet noterede sig orienteringen fra formandskabet og Kommissionen om den årlige ministerkonfe-
rence om det transeuropæiske transportnet (TEN-T) (7288/10). Dette års konference, som organise-
res af det spanske formandskab og Kommissionen i fællesskab i Zaragoza den 8.-9. juni, vil fokuse-
re på de metoder, der skal anvendes ved udarbejdelsen af den fremtidige TEN-T-planlægnings- og
gennemførelsesramme. Finansieringsstrategien og den eksterne dimension af Europas transportnet
vil også blive drøftet.
Planlagte EU-foranstaltninger til fremme af elektrisk mobilitet
Formandskabet orienterede kort ministrene om resultaterne af debatten om elektriske køretøjer på
det uformelle møde i Rådet for Konkurrenceevne i San Sebastián den 9. februar 2010 (7119/10).
Det informerede dem også om resultatet af drøftelserne om dette emne på den ordinære samling i
Rådet for Konkurrenceevne den 1.-2. marts i Bruxelles.
7332/10 (Presse 55)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453786_0018.png
11.-12.III.2010
Flere medlemsstater har allerede iværksat foranstaltninger til fremme af e-køretøjer. I San Sebastián
nåede ministrene til enighed om en samordnet indsats, især med hensyn til standardisering, støtte til
forskning, tilskyndelsesforanstaltninger, opgradering af elproduktionskapaciteten og -koordinerin-
gen. På Rådets samling den 1.-2. marts opfordrede ministrene Kommissionen til at fremlægge en
handlingsplan for rene og energieffektive køretøjer, herunder 100 %-elbiler og hybride plug-in kø-
retøjer.
ENERGI
Uformelt energiministermøde
Formandskabet orienterede Rådet om resultatet af mødet i Sevilla den 15.-16. januar 2010 på grund-
lag af de oplysninger, der er indeholdt i dokument
6689/10.
Internationale forbindelser på energiområdet mellem Rusland og Ukraine
Kommissær Günther Oettinger orienterede Rådet om situationen i forbindelserne mellem Rusland
og Ukraine på energiområdet på grundlag af en orienterende note (6690/10).
Rapport om det indre gas- og elmarked (2009)
Kommissær Günther Oettinger forelagde Rådet Kommissionens årlige rapport om det indre gas- og
elmarkeds funktion (7474/10) (sammenfattet i en orienterende note (6691/10).
Visegradlandenes topmøde om energisikkerhed
Den ungarske minister orienterede kort Rådet om resultatet af Visegradlandenes (Polen, Den
Tjekkiske Republik, Slovakiet, Ungarn) topmøde om energisikkerhed, som blev holdt i Budapest
den 24. februar 2010, på grundlag af en orienterende note (6954/10).
7332/10 (Presse 55)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453786_0019.png
11.-12.III.2010
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
TRANSPORT
Førstebehandlingsholdninger om passagerers rettigheder ved sørejser og rejser på indre
vandveje og buspassagerers rettigheder*
Rådet vedtog sine førstebehandlingsholdninger til to forslag til forordning, som har til formål at
forbedre passagerers rettigheder ved sørejser og rejser på indre vandveje (14849/09 +
6979/1/10
ADD 1 REV 1)
og buspassagerers rettigheder (5218/10 +
6978/10 ADD 1).
Det vedtog også de til-
hørende rådsbegrundelser (14849/09
ADD 1 REV 1
og
5218/10 ADD 1).
Holdningerne vil nu blive
sendt til Europa-Parlamentet med henblik på andenbehandling.
Begge forslag fastlægger regler, som er tilpasset til deres specifikke anvendelsesområde, om ikke-
forskelsbehandling og bistand til handicappede eller personer med reduceret mobilitet. For så vidt
angår alle kategorier af passagerer indeholder teksterne især bestemmelser om passagerers rettighe-
der i tilfælde af forsinkelser eller aflysninger, oplysninger, som passagererne skal have, og behand-
ling af klager. Forslaget om buspassagerers rettigheder indeholder desuden bestemmelse om erstat-
ning i tilfælde af død eller tilskadekomst samt bortkomst eller beskadigelse af bagage på grund af
ulykker.
De to forslag indgår i en generel EU-politik, som skal sikre ligebehandling af passagerer uanset den
valgte transportform og samtidig styrke passagerernes rettigheder med særlig vægt på ikke-
forskelsbehandling af personer med handicap eller reduceret mobilitet. Der er allerede vedtaget en
lignende lovgivning for passagerer, der rejser med fly eller tog.
Der blev opnået politisk enighed om forordningen om passagerers rettigheder ved sørejser og rejser
på indre vandveje den 9. oktober 2009 og om forordningen om buspassagerers rettigheder den
17. december 2009.
Kontrol med motorkøretøjer - Trafiksikkerhed - Udvalgsprocedure
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af et direktiv om tilpasning til den
tekniske udvikling af direktiv 2009/40/EF med henblik på at forbedre den tekniske kontrol med mo-
torkøretøjer i EU
(5841/10
og
6286/10 ADD 1).
7332/10 (Presse 55)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453786_0020.png
11.-12.III.2010
EU's holdning til Interbusaftalen
Rådet vedtog Den Europæiske Unions holdning med hensyn til administrationen af Interbusaftalen
om lejlighedsvis international personbefordring med bus og de regler, der skal anvendes i den for-
bindelse (6087/10).
Holdningen omfatter tre elementer:
forretningsordenen for det fælles udvalg, der har til opgave at administrere aftalen, og som
repræsenterer alle de kontraherende parter
tilpasning af listerne over de regler, der skal anvendes for at tage hensyn til ny EU-
lovgivning, der er vedtaget siden aftalens ikrafttræden; disse regler vedrører de betingelser,
der gælder for transportvirksomheder, som udfører personbefordring ad vej, de tekniske
normer for busser (f.eks. teknisk kontrol, kontrolapparat, udstødningsgas) og bestemmelser
på det sociale område
en henstilling om, at de kontraherende parter, der ikke er medlemmer af EU, anvender en
teknisk rapport for busser for at lette kontrollen med anvendelsen af de tekniske normer,
der er fastlagt i aftalen.
Disse elementer vil blive forelagt det fælles udvalg til vedtagelse.
Interbusaftalen trådte i kraft den 1. januar 2003. De kontraherende parter er EU, Albanien, Bosnien-
Hercegovina, Kroatien, Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien, Republikken Moldova,
Montenegro og Tyrkiet. Dens vigtigste formål er at liberalisere personbefordringen. Det fælles ud-
valg, der har til opgave at gennemføre aftalen, mødes mindst én gang hvert femte år.
Samarbejdsaftale om satellitnavigation mellem EU og Norge
Rådet vedtog en beslutning om undertegnelse af en samarbejdsaftale om satellitnavigation mellem
EU og Norge og om midlertidig anvendelse heraf. Formålet med aftalen er at fastlægge principper-
ne for samarbejdet generelt og Norges rettigheder og forpligtelser på relevante områder, der ikke er
omfattet af det gældende regelværk om Galileo.
7332/10 (Presse 55)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453786_0021.png
11.-12.III.2010
FORSKNING
Aftale mellem EU og Færøerne om videnskabeligt og teknologisk samarbejde
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af undertegnelse og midlertidig anvendelse af en aftale
om videnskabeligt og teknologisk samarbejde med Færøerne, der associerer dette land i EU's sy-
vende rammeprogram for forskning 2007-2013
(5475/10).
EKSTERNE FORBINDELSER
Status for missionen "EUTM Somalia" - forhandlinger med Uganda
Rådet bemyndigede den højtstående repræsentant til med bistand fra Generalsekretariatet for Rådet
at indlede forhandlinger i henhold til artikel 37 i TEU og artikel 218 i TEUF med henblik på at ind-
gå en aftale mellem EU og Republikken Uganda om status for de EU-ledede styrker i Uganda.
Våbenkontrolaktiviteter i det vestlige Balkan
Rådet vedtog en afgørelse til støtte for de våbenkontrolaktiviteter i det vestlige Balkan, der udføres
af styringsgruppen vedrørende kontrol med håndvåben og lette våben i Sydøsteuropa og Østeuropa.
Denne afgørelse er fokuseret på destruktion af håndvåben og lette våben (SALW), forbedret lager-
forvaltning samt indsamling og registrering af våben.
7332/10 (Presse 55)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453786_0022.png
11.-12.III.2010
MILJØ
CITES-konference om udryddelsestruede arter (marts 2010)
Rådet vedtog EU's holdning til forslag, der er forelagt 15. konference mellem parterne i konventio-
nen om international handel med udryddelsestruede vilde dyr og planter (CITES), som skal finde
sted i Doha i Qatar fra den 13. til den 25. marts 2010.
Afgørelsen har til formål at bevare biodiversiteten ved at begrænse den internationale handel med
udryddelsestruede arter inden for rammerne af CITES. EU's holdning til de foreslåede ændringer af
CITES er baseret på de pågældende arters bevaringsstatus. EU går ind for, at der sættes større fokus
på effektiv håndhævelse af CITES-kontrollen for at begrænse krybskytteri og ulovlig handel.
EU er især bekymret over den ringe bevaringsstatus for
atlantisk tun;
EU støtter et forbud mod in-
ternational handel for denne art, hvis en række betingelser er opfyldt, for at sikre en bæredygtig
fremtid for fiskere, der berøres af de nye foranstaltninger.
EU er fortsat imod, at den kommercielle
handel med elfenben
genoptages, medmindre det kan sik-
res, at dette ikke vil medføre en stigning i antallet af ulovlige drab på
elefanter.
EU opfordrer alle
stater, hvor der forekommer elefanter, til at samarbejde om at bevare og forvalte arten.
EU er desuden af den opfattelse, at klimaændringer og habitattab som følge af, at havisen smelter,
er den største trussel for
isbjørne.
På baggrund heraf vil foranstaltninger til modvirkning af klima-
ændringer som foreslået af EU i de igangværende internationale forhandlinger yde et væsentligt og
mere passende bidrag til at begrænse nedgangen i bestanden.
EU foreslår, at en strengere kontrol med handelen med
koraller
træder i kraft med en forsinkelse på
18 måneder, hvor det vil overveje, hvordan de mulige følger for håndværkere i EU kan mindskes.
7332/10 (Presse 55)
22
DA