Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 3001 - Transport, tele og energi Bilag 5
Offentligt
815649_0001.png
Udkast
NOTAT
DEPARTEMENTET
Dato
Dok.id
J. nr.
18. marts 2010
2010-1716
Referat af rådsmødet (TTE) den 11. marts 2010 i Bruxelles
Internationalt Kontor
Dagsordenpunkt 1: Direktivforslag om luftfartssikkerhedsafgifter
Formandskabet fremlagde en fremskridtsrapport om forslaget. Der var ingen
bemærkninger fra medlemslandene og formanden konkluderede, at Rådet vil
afvente Europa-Parlamentets 1. læsning og derefter tage sagen op igen.
Dagsordenspunkt 2: Forslag til forordning om undersøgelse og fo-
rebyggelse af flyvehavarier og flyvehændelser inden for civil luft-
fart
Forslaget til forordning om undersøgelse og forebyggelse af flyvehavarier og
flyvehændelser inden for civil luftfart har til hensigt at ajourføre og modernise-
re de væsentligste bestemmelser i det nuværende direktiv. Formålet er at for-
bedre effektiviteten af systemerne til undersøgelse og forebyggelse af flyvehava-
rier og flyvehændelser inden for civil luftfart. Et af formålene er desuden at
fremme samarbejdet yderligere mellem medlemslandenes havarikommissioner
ved at udvikle et såkaldt europæisk netværk af havarikommissioner. Forslaget
introducerer endvidere en større rolle til Det Europæiske Luftfartssikkerheds-
agentur.
Forslaget var på dagsordenen til generel indstilling og blev vedtaget.
Alle lande tilkendegav tilfredshed med, at det var lykkedes at komme så langt
med forslaget, og lagde i den forbindelse vægt på uafhængigheden af undersø-
gelsen af flyvehavarier og flyvehændelser. Det blev desuden besluttet, at fristen
for, hvornår passagerlister skal være tilgængelige for myndighederne efter et
havari skal være så snart som muligt og senest i løbet af 2 timer.
Dagsordenpunkt 3: 2. etape af forhandlingerne om en luftfartsafta-
le med USA
Kommissionen redegjorde for status i forhandlingerne. Flere lande fremhæve-
de, at det er vigtigt, at der i aftalen åbnes op for udenlandske investeringer i
amerikanske selskaber. Flere lande påpegede endvidere, at spørgsmålet om
støjrestriktioner er et anliggende for medlemslandene, og man kunne ikke fore-
stille sig en lempelse af de nuværende restriktioner.
Dagsordenpunkt 4: Konferencen om det fælles europæiske luftrum
(Single European Sky) i Madrid den 25. – 26. februar 2010
Belgien bekendtgjorde, at det vil være en prioritet under det kommende belgi-
ske formandskab at realisere Single European Sky II. Ifølge målsætningen skal
der skabes et reelt fælles europæisk luftrum inden udgangen af 2012.