Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 3003 - økofin
Offentligt
1453784_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
7498/10 (Presse 63)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
3003. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den 16. marts 2010
Formand
Elena SALGADO
Spaniens anden viceministerpræsident
samt økonomi- og finansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 6319 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
7498/10 (Presse 63)
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453784_0002.png
16.III.2010
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet fulgte op på den afgørelse, som det vedtog i februar 2010 vedrørende Grækenland, idet det
vurderede tidsplanen for gennemførelse af foranstaltningerne til nedbringelse af
Grækenlands
offentlige underskud.
Rådet mente på grundlag af de nuværende oplysninger, at Grækenland
gennemfører Rådets afgørelse og Grækenlands stabilitetsprogram på en passende måde, og at de
foranstaltninger, der er bekendtgjort, forekommer tilstrækkelige til at sikre, at budgetmålene for
2010 nås.
Rådet godkendte en generel indstilling vedrørende et udkast til direktiv, der sigter mod at forenkle
momsfaktureringskravene,
især for så vidt angår elektronisk fakturering, og et direktiv om
styrkelse af den gensidige bistand mellem medlemsstaterne ved
inddrivelse af fordringer.
Det
vedtog desuden et direktiv, som har til formål at hindre momssvig inden for
handel med
drivhusgasemissionskvoter.
Som forberedelse til Det Europæiske Råds forårsmøde vedtog Rådet konklusioner om:
forberedelse af den
nye EU-strategi for vækst og beskæftigelse,
EU-strategien for 2020
exitstrategier
vedrørende støtteordninger i den finansielle sektor og kriserelaterede
foranstaltninger på arbejds- og produktmarkederne
opfølgning af FN's
klimakonference
i København for så vidt angår finansiering.
Endvidere vedtog Rådet konklusioner om fastlæggelse af prioriteter i forbindelse med EU's
almindelige
budget for 2011.
7498/10 (Presse 63)
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453784_0003.png
16.III.2010
INDHOLD
1
DELTAGERE..................................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
PROCEDUREN I FORBINDELSE MED UFORHOLDSMÆSSIGT STORE UNDERSKUD
– OPFØLGNING AF AFGØRELSEN VEDRØRENDE GRÆKENLAND ...................................... 6
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE.............................................. 7
Den nye EU-strategi for vækst og beskæftigelse: EU-strategien for 2020 –
Rådets
konklusioner
......................................................................................................................................... 7
Exitstrategier: støtteordninger i den finansielle sektor –
Rådets konklusioner..................................
13
Exitstrategier: kriserelaterede foranstaltninger på arbejds- og produktmarkederne –
Rådets
konklusioner
....................................................................................................................................... 14
Finansiering af politikker til imødegåelse af klimaændringerne –
Rådets konklusioner...................
17
EU'S ALMINDELIGE BUDGET...................................................................................................... 19
Rådets prioriteter i forbindelse med budgettet for 2011 –
Rådets konklusioner................................
19
MERVÆRDIAFGIFT – FAKTURERING ....................................................................................... 20
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING.................................................................... 21
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Kvoter for drivhusgasemissioner – omvendt momspligt ....................................................................................... 22
Gensidig bistand ved inddrivelse af fordringer...................................................................................................... 22
Finansielle formidlingstjenester til opgørelse af bruttonationalindkomsten.......................................................... 22
UDENRIGSANLIGGENDER
1
EU's særlige repræsentant – Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien – forlængelse af mandatet........ 22
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
7498/10 (Presse 63)
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453784_0004.png
16.III.2010
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Bulgarien:
Simeon DJANKOV
Den Tjekkiske Republik:
Eduard JANOTA
Danmark:
Claus HJORT FREDERIKSEN
Tyskland:
Jörg ASMUSSEN
Estland:
Jürgen LIGI
Irland:
Brian LENIHAN
Grækenland:
George PAPACONSTANTINOU
Spanien:
Elena SALGADO
José Manuel CAMPA
Frankrig:
Christine LAGARDE
Italien:
Giulio TREMONTI
Cypern:
Charilaos STAVRAKIS
Letland:
Einars REPŠE
Litauen:
Ingrida ŠIMONYT
Luxembourg:
Luc FRIEDEN
Ungarn:
Tamás KATONA
Malta:
Tonio FENECH
Nederlandene:
Jan Kees de JAGER
Østrig:
Josef PRÖLL
Polen:
Jan VINCENT-ROSTOWSKI
Portugal:
Fernando TEIXEIRA DOS SANTOS
Rumænien:
Sebastian VLADESCU
Vicepremierminister samt finansminister og minister for
institutionelle reformer
Vicepremierminister samt finansminister
Finansminister
Finansminister
Statssekretær, Finansministeriet
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Anden viceministerpræsident samt økonomi- og
finansminister
Statssekretær for økonomi
Økonomi-, industri- og beskæftigelsesminister
Økonomi- og finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Statssekretær, Finansministeriet
Finans-, økonomi- og investeringsminister
Finansminister
Vicekansler og forbundsfinansminister
Finansminister
Ministro de Estado, finansminister
Finansminister
7498/10 (Presse 63)
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453784_0005.png
16.III.2010
Slovenien:
Franc KRI�½ANIČ
Slovakiet:
Ján POČIATEK
Finland:
Jyrki KATAINEN
Sverige:
Anders BORG
Det Forenede Kongerige:
Alistar DARLING
Finansminister
Finansminister
Vicestatsminister, finansminister
Finansminister
Finansminister
Kommissionen:
Olli REHN
Michel BARNIER
Algirdas ŠEMETA
Janusz LEWANDOWSKI
Medlem
Medlem
Medlem
Medlem
Endvidere deltog:
Jean-Claude TRICHET
Philippe MAYSTADT
Thomas WIESER
Lorenzo CODOGNO
Formand for Den Europæiske Centralbank
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
7498/10 (Presse 63)
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453784_0006.png
16.III.2010
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
PROCEDUREN I FORBINDELSE MED UFORHOLDSMÆSSIGT STORE UNDERSKUD –
OPFØLGNING AF AFGØRELSEN VEDRØRENDE GRÆKENLAND
Rådet gennemgik en meddelelse fra Kommissionen om vurdering af de foranstaltninger, der er
truffet af Grækenland som svar på den afgørelse, som Rådet traf den 16. februar om korrektion af
Grækenlands uforholdsmæssigt store underskud.
Rådet hilste Grækenlands første rapport, indgivet den 8. marts, og Kommissionens meddelelse
velkommen. Det delte Kommissionens opfattelse, at Grækenland gennemfører Rådets afgørelse og
Grækenlands stabilitetsprogram på en passende måde. Det hilste de yderlige foranstaltninger
velkommen, som Grækenlands regering bekendtgjorde den 3. marts, og som beløber sig til 2 % af
bruttonationalproduktet (BNP) og består af varige indtægtsforøgende foranstaltninger og varige
udgiftsbeskæringer i lige dele. Rådet mente på linje med Kommissionens vurdering, at de yderligere
foranstaltninger forekommer tilstrækkelige til at sikre budgetmålene for 2010, forudsat at de
gennemføres effektivt, fuldstændigt og rettidigt.
Rådets afgørelse af 16. februar, som blev vedtaget i henhold til artikel 126, stk. 9, i traktaten om
Den Europæiske Unions funktionsmåde,
pålægger Grækenland at bringe sit offentlige underskud ned under 3 % af BNP, som er den
referenceværdi, der er fastsat i EU-traktaten, inden udgangen af 2012
fastsætter en tidsplan for de foranstaltninger, der skal træffes, herunder et mål på 8,7 % af
BNP for Grækenlands budgetunderskud i 2010, hvilket udgør en formindskelse på 4
procentpoint i forhold til dets anslåede underskud på 12,7 % i 2009
fastsætter den 16. marts som den første af en række rapporteringsfrister for de
foranstaltninger, der er truffet
specificerer, at i den udstrækning en række risici i forbindelse med de angivne underskuds-
og gældslofter bliver til virkelighed, meddeler Grækenland i sin første rapport yderligere
foranstaltninger, der skal sikre, at budgetmålet for 2010 nås.
Grækenland har været omfattet af en procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud
siden april 2009.
7498/10 (Presse 63)
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453784_0007.png
16.III.2010
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE
Den nye EU-strategi for vækst og beskæftigelse: EU-strategien for 2020
Rådets konklusioner
Rådet havde en udveksling af synspunkter om forberedelsen af den nye EU-strategi for vækst og
beskæftigelse med henblik på Det Europæiske Råds møde, der finder sted den 25.-26. marts.
Det Europæiske Råd skal nå til enighed om strategiens generelle rammer på baggrund af en
meddelelse fra Kommissionen (dok.
7110/10)
og det forberedende arbejde, som er udført af flere
rådssammensætninger. Det forventes at vedtage den nye strategi på mødet i juni.
Rådet vedtog følgende konklusioner og besluttede at fremsende dem til Det Europæiske Råd:
"Mål og prioriteter
1.
Rådet NOTERER SIG Kommissionens meddelelse med titlen "Europa 2020 – En strategi
for intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst". Den skitserer en passende ramme for,
hvordan Den Europæiske Union og medlemsstaterne kan komme ud af krisen og tackle
den europæiske økonomis strukturelle svagheder og de makroøkonomiske udfordringer,
som krisen har gjort større. Samlet set udgør den et godt svar på de synspunkter, som
Økofinrådet gav udtryk for på samlingen den 2. december 2009 i forbindelse med
Lissabonstrategien for tiden efter 2010.
Rådet LÆGGER VÆGT PÅ, at EU er nødt til at slå ind på en vej med bæredygtig vækst
og jobskabelse, og TILSLUTTER SIG de tre foreslåede prioriteter i Europa 2020-
strategien: intelligent vækst, bæredygtig vækst og inklusiv vækst. Rådet MENER, at de
"flagskibsinitiativer", som Kommissionen har fremsat, udgør et godt grundlag for
overvejelser om, hvordan bestræbelserne fokuseres på hensigtsmæssige områder.
Rådet LÆGGER også VÆGT PÅ, at vækst og beskæftigelse er afhængig af, at den
makroøkonomiske stabilitet bliver genskabt, og at medlemsstaternes offentlige finanser
bringes tilbage på en bæredygtig vej, og at vækst er vigtig som støtte for den
finanspolitiske konsolidering. Rådet UNDERSTREGER derfor, at strukturreformer og
finanspolitisk konsolidering under stabilitets- og vækstpagten (SVP) nødvendigvis må
følges ad, og FREMHÆVER nødvendigheden af at sikre, at makroøkonomiske og
finanspolitiske begrænsninger overholdes fuldt ud, da de er forudsætningen for vore
samfundsmodellers bæredygtighed på lang sigt.
2.
3.
7498/10 (Presse 63)
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453784_0008.png
16.III.2010
4.
Rådet UNDERSTREGER, at Europa 2020-strategien under hensyntagen til de enkelte
landes forskellige udgangspositioner og særlige karakteristika bør udgøre en
vækstfremmende dagsorden for alle medlemsstaterne.
Det MENER desuden, at strategien vil bidrage til at støtte den økonomiske, sociale og
territoriale sammenhængskraft på tværs af EU's medlemsstater og regioner.
Mobilisering af instrumenter på EU-plan
5.
Rådet NOTERER SIG forslaget om at mobilisere EU-politikker og -instrumenter, herunder
retlige og finansielle instrumenter (inkl. samhørighedspolitikken), i bestræbelserne på at nå
EU 2020-målene. Rådet STØTTER navnlig forslaget om at:
udnytte politikken for det indre marked fuldt ud med henblik på at begrænse
fragmentering og fjerne hindringer for grænseoverskridende aktiviteter
udvikle en stærk ekstern økonomisk dagsorden, og
forbedre de instrumenter, der skal bidrage til finansieringen af Europa 2020. I den
forbindelse kan der lægges større vægt på at udnytte Fællesskabets eksisterende
politikinstrumenter bedre og bringe prioriteterne i EU's budget på linje med Europa
2020-strategien uden at foregribe de kommende drøftelser om den nye finansielle
ramme; og desuden bør der udvikles innovative finansielle instrumenter, navnlig
forslag i samarbejde med EIB-Gruppen om strømlining og en bedre løftestangseffekt
af EU-budgetmidlerne og finansiering fra EIB-Gruppen.
Exitstrategier og strukturreformer
6.
Rådet ER ENIGT OM, at Europa 2020-strategien i tiden efter krisen skal tage den
udfordring op, der ligger i, at politikkerne i stedet for at fokusere på krisestyring skal
orienteres mod indførelse af reformer, der på mellemlang til lang sigt vil fremme de
offentlige finansers bæredygtighed og styrke vækstmulighederne. Rådet har allerede
påtaget sig en aktiv rolle, idet det har vedtaget principperne for en samordnet strategi for
afvikling af de finanspolitiske incitamenter og støtten til de finansielle markeder samt for
timing og rækkefølge af udfasningen af de kortsigtede kriserelaterede foranstaltninger på
arbejds- og produktmarkederne. Rådet er FAST BESLUTTET PÅ fortsat at følge
gennemførelsen af exitstrategierne nøje inden for de forskellige områder.
7498/10 (Presse 63)
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453784_0009.png
16.III.2010
7.
Rådet ER ENIGT OM, at det er nødvendigt at begynde at indkredse, hvilke områder der
udgør flaskehalse, bl.a. inden for infrastruktur, for vækst på EU-plan og på nationalt plan,
og at udvikle politikker, der vil skabe de rigtige betingelser for bæredygtig og afbalanceret
vækst og beskæftigelse i fremtiden. Det vil bidrage til at beskytte både de europæiske
samfundsmodeller og miljøet. Rådet OPFORDRER Kommissionen til sammen med
medlemsstaterne og Udvalget for Økonomisk Politik og Det Økonomiske og Finansielle
Udvalg og på grundlag af de eksisterende analytiske rammer at arbejde videre med henblik
på at indkredse de vigtigste flaskehalse for vækst i de enkelte medlemsstater og på
europæisk plan tidsnok for Økofinrådets samling i juni.
Rådet UNDERSTREGER betydningen af, at gennemførelsen af strukturreformerne sættes i
gang omgående. Der bør omgående iværksættes strukturreformer, der indebærer lave
omkostninger og en lav risiko for negative økonomiske virkninger på kort sigt i den
nuværende situation (f.eks. indvirkning på de finanspolitiske rammer, kvaliteten af de
offentlige finanser, pensioner og andre lignende beløb, konkurrencefremmende politikker
og initiativer til at reducere urimelige administrative byrder). Derudover skal andre
strukturreformer, f.eks. på arbejdsmarkedet, tages op til overvejelse.
8.
Mål
9.
Rådet NOTERER SIG forslaget om at fastsætte fem overordnede mål, som EU skal nå
inden 2020, og at omsætte disse mål til nationale mål. Med hensyn til de overordnede mål
UNDERSTREGER Rådet betydningen af at vælge resultatorienterede mål og sikre, at der
er sammenhæng mellem de forskellige overordnede mål og mellem målene på EU-plan og
på nationalt plan. Rådet UNDERSTREGER desuden, at det er nødvendigt at have en
tydelig forbindelse til produktivitetsforøgelse, vækst og beskæftigelse og at overholde
subsidiaritetsprincippet. Rådet MENER, at det haster med at overveje en bredere indikator
for F&U og innovation. Der må arbejdes videre med princippet i og den korrekte
udformning af et eventuelt mål for social inddragelse. Det er nødvendigt på EU-plan og på
nationalt plan at foretage yderligere analyser af, hvad referenceværdierne indebærer, på
grundlag af et partnerskab mellem Kommissionen, medlemsstaterne og Rådet, idet der
tages hensyn til de nationale udgangspositioner og forhold.
Rådet ANBEFALER, at udviklingen i retning af at nå af EU-målene og de nationale mål
følges nøje mindst årligt af Det Europæiske Råd på grundlag af bidrag fra Europa-
Kommissionen og de relevante rådssammensætninger. Det Europæiske Råd kan eventuelt
overveje at fastlægge delmål i retning af at nå 2020-målene.
10.
7498/10 (Presse 63)
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453784_0010.png
16.III.2010
Styring
11.
Rådet ANERKENDER den nye styrkede ramme for styring, der er foreslået for Europa
2020. Rådet STØTTER den tilgang, der på den ene side går ud på at følge den nye
reformdagsorden gennem initiativer på EU-plan og på nationalt plan og fastsætte
overordnede tematiske mål og på den anden side består af en effektiv landeovervågning,
idet der fokuseres på gennemførelse af exitstrategier, makroøkonomiske spørgsmål i
tilknytning til vækst og konkurrenceevne, herunder makroøkonomiske skævheder og
makrofinansiel stabilitet, samt sikring af bæredygtige offentlige finanser. Rådet STØTTER
navnlig Det Europæiske Råds aktive engagement og udøvelse af ejerskab i form af
regelmæssig drøftelse af disse spørgsmål, politisk vejledning inden for de enkelte
politikområder og evaluering af de fremskridt, der gøres hen imod Europa 2020-målene.
Rådet MENER, at processernes timing bør evalueres for at gøre rådgivningen af
medlemsstaterne om deres politikker mere konsekvent. Rådet UNDERSTREGER den
tætte forbindelse mellem politikkerne vedrørende strukturreformer og offentlige finanser:
strukturreformer bidrager til bæredygtige offentlige finanser, både direkte (f.eks.
pensionsreformer) og indirekte ved at støtte vækst og beskæftigelse.
Rådet NOTERER SIG, at de landespecifikke henstillinger i de overordnede retningslinjer
for de økonomiske politikker (BEPG, traktatens artikel 121, stk. 2) vil fokusere på
rådgivning om politikker til imødegåelse af makroøkonomiske skævheder, til styrkelse af
konkurrenceevnen og til gennemførelse af strukturreformer som afgørende
vækstfremmere. Rådet VIL undersøge, hvordan det kan sikres, at sådanne landespecifikke
henstillinger som led i BEPG er i overensstemmelse med de finanspolitiske rammer på
nationalt plan og på EU-plan og begrænsningerne i de offentlige finanser. For at sikre
overordnet sammenhæng mellem den makroøkonomiske/finanspolitiske ramme og de
tematiske dagsordener NOTERER Rådet SIG forslaget om, som led i BEPG, at fremsætte
henstillinger om de foreslåede tematiske spørgsmål, der har betydelige makroøkonomiske
konsekvenser.
Rådet ER ENIGT OM, at øget landeovervågning vil være en væsentlig forudsætning for at
nå de overordnede mål i Europa 2020-strategien. Det vil indebære både, at der skal
fremsættes mere præcise og uforbeholdne henstillinger til medlemsstaterne om
politikkerne, og at henstillingerne skal følges mere nøje op, end det tidligere har været
tilfældet.
Det vil desuden være nødvendigt med en tæt koordination af exitstrategierne for at sikre
sammenhæng og undgå negative spillovereffekter i EU.
12.
13.
14.
7498/10 (Presse 63)
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453784_0011.png
16.III.2010
15.
Under hensyn til de meget omfattende spillovereffekter i Den Monetære Union MENER
Rådet, at tættere samordning af exitstrategier, mere robuste opfølgningsmekanismer med
hensyn til landeovervågning og mere uforbeholden rådgivning om politikker er særlig
vigtigt inden for euroområdet for at sikre, at ØMU fungerer efter hensigten.
Lissabontraktaten (artikel 136) har åbnet nye muligheder i den forbindelse. Rådet SER
FREM TIL, at Kommissionen i god tid inden Økofinrådets samling i juni fremsætter
forslag om en mere formaliseret ramme.
Rådet FREMHÆVER betydningen af at udvikle gennemsigtige og evidensbaserede
evalueringsrammer for at sikre en effektiv overvågning både i landet og med hensyn til
temaerne og de sammenhængende henstillinger, og det OPFORDRER Udvalget for
Økonomisk Politik til at bidrage til udviklingen af sådanne rammer i god tid inden Det
Europæiske Råds møde i juni.
Rådet UNDERSTREGER endvidere, at der bør overvejes at styrke EU-dimensionen og
udnytte EU-instrumenterne for at få mest ud af potentialet på EU-plan, og at
overvågningen af fremskridtet i initiativerne på EU-plan skal styrkes endnu mere for at
sikre en virkelig, konkret og samordnet dagsorden for politikkerne og sikre, at EU's
politikker og de nationale politikker gensidigt styrker hinanden.
16.
17.
Meddelelse
18.
Rådet ERINDRER også om, at bevidsthed og støtte i offentligheden har betydning for en
vellykket gennemførelse af politikker og reformer. Rådet MENER derfor, at rådgivning
om politikker bør være offentlig. Desuden bør de fremskridt, der gøres med hensyn til både
de overordnede mål i Europa 2020-strategien og andre vigtige makroøkonomiske variabler
offentliggøres på grundlag af relevante indikatorer, der er tæt forbundet med indsatsen for
at nå de endelige mål.
7498/10 (Presse 63)
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453784_0012.png
16.III.2010
Afsluttende bemærkninger
19.
Rådet (økonomi og finans) ER REDE TIL at arbejde videre med strukturen for styring i
Europa 2020-strategien, herunder at forberede de nye integrerede retningslinjer på
grundlag af Kommissionens forslag, som skal godkendes af Det Europæiske Råd på mødet
i juni. Rådet (Økofin) ER også REDE TIL at:
støtte Det Europæiske Råd med strategisk vejledning, hvis det ønskes, bl.a. om et
eventuelt årligt økonomisk topmøde
spille sin rolle fuldt ud i den foreslåede makrostrukturelle økonomiske
landeovervågning under Europa 2020 og således sikre, at der er sammenhæng og
konsekvens mellem politikkerne under Europa 2020, navnlig med hensyn til en nøje
overholdelse af medlemsstaternes makroøkonomiske og finanspolitiske
begrænsninger
arbejde tæt sammen med andre rådssammensætninger om at tilvejebringe analytisk
støtte til de enkelte flagskibsinitiativer under den nye strategis tematiske søjle, og
udvikle og udføre makrostrukturel landeovervågning med fokus på offentlige
finanser, skævheder og potentielle vækstfremmere under fuld hensyntagen til
følgevirkningerne.
Endelig LÆGGER Rådet VÆGT PÅ, at det vil være hensigtsmæssigt at foretage en
midtvejsrevision af strategien i 2013/14."
7498/10 (Presse 63)
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16.III.2010
Exitstrategier: støtteordninger i den finansielle sektor –
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner og besluttede at fremsende dem til Det Europæiske Råd med
henblik på dets forårsmøde (den 25.-26. marts):
"Rådet NÅEDE i december TIL ENIGHED om hovedprincipperne for exitstrategier fra
regeringernes finansielle støtteordninger og navnlig om, at udfasningen bør koordineres mellem
medlemsstaterne under hensyntagen til landenes særlige forhold, da krisen har berørt
medlemsstaterne og deres finanssektorer forskelligt.
Rådet NÅEDE også TIL ENIGHED om, at der ved fastlæggelsen af tidsplanen for exitstrategien
bør tages hensyn til en række elementer, herunder makroøkonomisk stabilitet og finanssektorens
stabilitet, kreditkanalernes funktion, en systemisk risikovurdering og bankernes naturlige udfasning,
og at udfasningen af støtte bør begynde med statsgarantierne.
Rådet OPFORDREDE Det Økonomiske og Finansielle Udvalg til i samarbejde med
Kommissionen, CEBS og ECB at følge udviklingen nøje og yderligere drøfte mulige veje frem
samt aflægge rapport til Rådet i februar 2010.
Rådet UDTRYKKER TILFREDSHED med den foreliggende rapport fra Det Økonomiske og
Finansielle Udvalg. Det NOTERER SIG, at der er konstateret konkrete forbedringer med hensyn til,
hvordan finansmarkederne fungerer, men noterer sig også de tegn på skrøbelighed, der stadig findes
inden for banker og bankudlån i EU, og at situationen langt fra er normal. Rådet NOTERER SIG
også, at der stadig er problemer inden for visse dele af banksektoren, som skal afhjælpes hurtigt ved
hjælp af en hensigtsmæssig omstrukturering.
På denne baggrund UDTRYKKER Rådet TILFREDSHED med indsatsen fra Kommissionens
tjenestegrene, der er i færd med at foretage en analyse af prisforholdene og den faktiske brug af
garantiordningerne, og det NOTERER SIG de foreløbige resultater af denne analyse, som tyder på,
at brugen af sikkerhedsstillelse for gæld er faldende, selv om der fortsat blev stillet sikkerhed for
betydelige beløb inden udgangen af 2009. Rådet BEMÆRKER også, at visse medlemsstater ikke
har forlænget deres garantiordning, og at yderligere en medlemsstat ønskede refinansiering på andre
vilkår.
Endelig OPFORDRER Rådet Kommissionen til at fortsætte sit arbejde sammen med ECB og
færdiggøre sin vurdering af sikkerhedsstillelse for bankers gæld og navnlig af udgifterne til
finansiering med og uden sikkerhedsstillelse samt af udviklingen med hensyn til
markedsfinansiering inden for EU's banksektor. Rådet OPFORDRER også Det Økonomiske og
Finansielle Udvalg til hurtigt at drøfte resultaterne af en sådan vurdering, fremme en koordineret
udfasning af støtteforanstaltningerne i medlemsstaterne, yderligere at analyse, hvorledes negative
spillovereffekter kan undgås under hensyntagen til de særlige forhold i de enkelte medlemsstater,
samt til at overvåge udviklingen på finansmarkederne og regelmæssigt aflægge rapport til Rådet,
herunder med henblik på Det Europæiske Råd i juni 2010."
7498/10 (Presse 63)
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16.III.2010
Exitstrategier: kriserelaterede foranstaltninger på arbejds- og produktmarkederne
Rådets
konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner og besluttede at fremsende dem til Det Europæiske Råd med
henblik på dets forårsmøde (den 25.-26. marts):
"Medlemsstaterne har implementeret en bred vifte af midlertidige foranstaltninger for at dæmme op
for den økonomiske krise og støtte det spirende opsving under den europæiske økonomiske
genopretningsplan. Det store flertal af disse foranstaltninger er i overensstemmelse med
genopretningsplanen, idet de er midlertidige, rettidige og målrettede, og fordi de har været et nyttigt
supplement til de automatiske stabilisatorers vigtige rolle som støtte til beskæftigelse og økonomisk
aktivitet, da krisen var værst.
Rådet UNDERSTREGER, at det er vigtigt at supplere de eksisterende principper for exitstrategier
på områderne finanspolitik og finansielle markeder med principper, der understøtter en koordineret
tilbagetrækning af kortsigtede foranstaltninger på arbejds- og produktmarkederne. Hvis disse
foranstaltninger opretholdes for længe, vil de kunne hindre tilpasningsprocesser inden for og på
tværs af sektorer ved at forvrænge pris- og omkostningssignaler og ved at indføre fejlagtige
incitamenter. Rådet NOTERER sig, at der i nogen udtrækning har været tale om forlængelse af
midlertidige foranstaltninger i tiden efter 2010, og opfordrer medlemsstaterne til at trække disse
foranstaltninger tilbage så hurtigt som muligt.
En troværdig, langsigtet, dagsorden for strukturreformer er en integrerende del af enhver samlet
exitstrategi. Rådet UNDERSTREGER endvidere, at exitstrategier på produkt- og
arbejdsmarkederne bør ledsages af en indfasning af mellem- og langsigtede reformer, som
understøtter potentiel vækst og beskæftigelse, forbedrer konkurrenceevnen og støtter bestræbelserne
på at opnå finanspolitisk konsolidering. Disse reformer vil blive taget op til videre drøftelse som led
i EU-2020-strategien.
Rådet er ENIGT om følgende principper for tilbagetrækning af midlertidige foranstaltninger på
produkt- og arbejdsmarkederne, idet det dog understreger, at der bør tages hensyn til
landespecifikke betingelser, herunder den økonomiske situation og forskellige finanspolitiske
begrænsninger. De bør også opfattes som et supplement til og i overensstemmelse med tidligere
aftaler om exitstrategier på det finanspolitiske område og i finanssektoren og afslutningen på den
midlertidige ramme for statsstøtte i december 2010.
7498/10 (Presse 63)
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16.III.2010
For så vidt angår de midlertidige kriserelaterede sektorstøtteforanstaltninger:
disse bør udfases så hurtigt som muligt i betragtning af deres relativt høje
budgetomkostninger og risiciene for, at en fortsættelse af foranstaltningerne på
udbudssiden hindrer en effektiv ressourceallokering og derfor forvrider konkurrencen og
det indre markeds funktion
der bør i betragtning af de nylige økonomiske prognoser fra Kommissionen ikke indføres
nye kortsigtede ordninger, og de eksisterende ordninger bør ikke forlænges
hvis foranstaltningerne har mere langsigtede målsætninger, og det overvejes at videreføre
dem, f.eks. inden for strukturomlægning, økologisering eller forskning og innovation, bør
de fortsat kontrolleres i medfør af de relevante bestemmelser om statsstøtte.
For så vidt angår foranstaltninger til afhjælpning af finansieringsvanskeligheder:
tilbagetrækning af midlertidige ordninger til afhjælpning af finansieringsvanskeligheder
bør afhænge af finansieringsinstitutternes kapacitet til at udbyde tilstrækkelige kreditter til
den kreditværdige del af erhvervslivet og være i overensstemmelse med aftalte
exitprincipper vedrørende støtteordninger i den finansielle sektor og afslutningen på den
midlertidige ramme for statsstøtte
der er behov for et fortsat nøje tilsyn for at hindre, at opsvinget hæmmes af unødige
begrænsninger af kreditudbuddet
det er muligt, at SMV'erne fortsat møder flere begrænsninger i deres adgang til finansiering
end større virksomheder, også efterhånden som opsvinget får fodfæste, og der bør i
betragtning af SMV'ernes rolle i omstruktureringen af økonomien tages hensyn til dette,
når der træffes afgørelse om tilbagetrækning af foranstaltningerne til afhjælpning af
finansieringsvanskeligheder.
For så vidt angår midlertidige arbejdsmarkedsforanstaltninger:
disse bør gradvis trækkes tilbage, når opsvinget er sikret. På grundlag af Kommissionens
seneste vækstprognose kan dette indledes med et benchmark medio 2010 for EU som
helhed under hensyn til den historiske tidsforskydning mellem en stigende økonomisk
aktivitet og en positiv effekt på beskæftigelsen
den præcise tidsplan for tilbagetrækningen bør afhænge af den landespecifikke situation
7498/10 (Presse 63)
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16.III.2010
den gradvise udfasning af de midlertidige foranstaltninger til støtte for arbejdsmarkedet bør
om nødvendigt ledsages af en styrkelse af aktivering, uddannelse og andre
flexicuritypolitikker for at fremme omfordelingen af arbejdspladser og omskolingen af
arbejdstagerne.
Ordninger for nedsat arbejdstid
hvis foranstaltningerne trækkes tilbage for sent, kan det medføre betydelige omkostninger,
i form af at arbejdskraften fastlåses til aktiviteter i tilbagegang, således at den nødvendige
reallokering af ressourcer hindres, fremtidige vækstperspektiver skades, konkurrencen
forvrides og der gribes ind i det indre markeds funktion.
Midlertidige forøgelser af arbejdsløshedsunderstøttelsens omfang og dækning
de midlertidige foranstaltninger, der øger omfanget af og dækningen for
arbejdsløshedsunderstøttelse og andre former for indkomststøtte bør udfases på en måde,
der fuldt ud er i overensstemmelse med målsætningen om at fremme en sektormæssig
omfordeling af arbejdskraften og jobskabelse under hensyn til den relative dækningsgrad
og støtteordningerne i socialsikringssystemet.
Med hensyn til rækkefølgen af exitstrategierne bør tilbagetrækningen fra sektorstøtteordningerne
have førsteprioritet, efterfulgt af tilbagetrækning af foranstaltningerne til støtte for
arbejdsmarkedet, når opsvinget er sikret, og tilbagetrækning af foranstaltninger til afhjælpning af
finansieringsvanskeligheder på grundlag af økonomiske beviser og i overensstemmelse med andre
aftalte principper for exitstrategier som anført ovenfor.
Det er også nødvendigt at sikre, at eventuelle permanente foranstaltninger, der er vedtaget under
krisen, støtter langsigtet vækst og beskæftigelse og er i overensstemmelse med strategierne til
finanspolitisk konsolidering.
Rådet opfordrer på denne baggrund Kommissionen til at foretage en vurdering af de vigtigste
udfordringer i forbindelse med en strukturreform og de eksisterende flaskehalse, medlemsstaterne
står over for, og til at aflægge rapport i maj i overensstemmelse med den tidsplan, der er fastsat i
EU-2020-strategien."
7498/10 (Presse 63)
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16.III.2010
Finansiering af politikker til imødegåelse af klimaændringerne
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner og besluttede at fremsende dem til Det Europæiske Råd med
henblik på dets forårsmøde (den 25.-26. marts):
"1.
Rådet HILSER det VELKOMMEN, at parter, som står for (80 %) af de globale emissioner
fra energianvendelse, har tilsluttet sig Københavnsaftalen, og at et betragteligt antal af
parterne har indberettet deres modvirkningsforpligtelser og foranstaltninger i henhold til
bilaget; UNDERSTREGER, at der i denne aftale er enighed om en forhøjelse af midlerne
til udviklingslandene for at muliggøre og støtte en øget indsats inden for tilpasning,
modvirkning – herunder REDD-plus – teknologi og kapacitetsopbygning, blandt andet til
oprettelse af gennemsigtige og effektive målings-, rapporterings- og
verificeringsordninger, udvikling af lavemissionsudviklingsstrategier og nationalt passende
modvirkningstiltag og vilje til at udnytte markedsmekanismerne. Københavnsaftalens
betydning for EU's holdning til klimafinansiering skal undersøges nærmere.
MINDER OM, at de udviklede lande har forpligtet sig til at stille midler på ca.
30 mia. USD til rådighed i perioden 2010-2012 med en afbalanceret fordeling mellem
tilpasning og modvirkning, herunder REDD-plus og investeringer gennem internationale
institutioner, og med særlig vægt på de mest sårbare og mindst udviklede lande;
UNDERSTREGER, at denne hurtige startfinansiering hurtigt må mobiliseres og indsættes
både for at imødekomme behovet for umiddelbare tilpasnings- og modvirkningstiltag og
for at lægge grundlaget for en effektiv indsats på mellemlang og lang sigt og undgå, at
ambitiøse tiltag forsinkes.
BEKRÆFTER PÅ NY EU's og dets medlemsstaters tilsagn om at bidrage med
2,4 mia. EUR årligt i perioden 2010-2012 og OPFORDRER andre parter til at meddele
deres bidrag til en hurtig opstart. UNDERSTREGER, at EU og dets medlemsstater er rede
til at aflægge en foreløbig statusrapport om disse tilsagn på UNFCCC-samlingen i Bonn
(den 31. maj til 11. juni 2010) og forelægge EU-koordinerede rapporter om
gennemførelsen af denne forpligtelse på klimakonferencen i Cancún og derefter hvert år,
og OPFORDRER andre bidragydere til at gøre det samme.
2.
3.
7498/10 (Presse 63)
DA
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16.III.2010
4.
MINDER også om, at de udviklede lande i forbindelse med udviklingslandenes
betydningsfulde modvirkningstiltag og åbenheden omkring gennemførelsen har forpligtet
sig til et mål om i fællesskab at mobilisere 100 mia. USD om året senest i 2020 fra en bred
vifte af både offentlige og private kilder for at bistå udviklingslandene i at bekæmpe
klimaændringer; SER i den forbindelse MED TILFREDSHED på FN's generalsekretærs
oprettelse af en rådgivende gruppe vedrørende finansiering af bekæmpelsen af
klimaændringer med henblik på at udvikle praktiske forslag til, hvordan den langsigtede
finansiering af modvirknings- og tilpasningsstrategier i udviklingslandene fra forskellige
offentlige såvel som private, herunder alternative, kilder for at opfylde dette mål kan
forøges betydeligt og give et konsolideret overblik over internationale kilder til
finansiering af klimarelaterede investeringer i udviklingslandene, der inddrager alle
relevante aktører.
UDTRYKKER interesse for, at der snarest muligt forelægges en rapport om gruppens
arbejde med henblik på at integrere rapportens resultater i udformningen af den fremtidige
finansielle arkitektur på klimaområdet; UNDERSTREGER i den forbindelse, at der bør
tages hensyn til potentialet i innovative finansieringskilder og markedsbaserede
instrumenter, herunder CO
2
-markeder, samt fremme af private finanser gennem offentlige
finanser; i den forbindelse er EU PARAT til at støtte arbejdet ved at give input om
potentielle indkomstkilder; UNDERSTREGER nødvendigheden af at bistå
udviklingslandene på den mest effektive måde og indlede en gennemsigtig proces for at få
skabt grundlaget for Den Grønne Københavnsklimafond på grundlag af erfaringerne fra
eksisterende fonde og internationale finansieringsinstitutter, navnlig med hensyn til
behovet for at sikre omkostningseffektiv indsætning af øgede finansielle strømme.
5.
Økofinrådet ER PARAT til at bidrage nærmere med hensyn til de praktiske aspekter ved
de finansieringsordninger og institutioner, som Københavnsaftalen kræver, herunder
ovennævnte elementer. EFC, EPC og Gruppen af Formandskabets Venner opfordres til at
arbejde videre med disse spørgsmål i samarbejde med de øvrige relevante EU-aktører og
enheder."
7498/10 (Presse 63)
DA
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453784_0019.png
16.III.2010
EU'S ALMINDELIGE BUDGET
Rådets prioriteter i forbindelse med budgettet for 2011
Rådets konklusioner
Rådet vedtog de konklusioner, der findes i dokument
6794/10.
7498/10 (Presse 63)
DA
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453784_0020.png
16.III.2010
MERVÆRDIAFGIFT – FAKTURERING
Rådet blev i afventning af Europa-Parlamentets udtalelse enigt om en generel indstilling vedrørende
et udkast til direktiv, der sigter mod at forenkle momsfaktureringskravene, især for så vidt angår
elektronisk fakturering (dok.
7132/2/10
REV 2).
Direktivet vil blive vedtaget af Rådet, når Europa-Parlamentet har afgivet udtalelse.
De nuværende EU-bestemmelser om momsfakturering har ført til et sæt regler, der ikke er egentligt
harmoniseret på grund af de mange valgmuligheder, som medlemsstaterne stadig har. Målet med de
nuværende bestemmelser er derfor ikke nået fuldt ud.
Overholdelsen af reglerne har endvidere hindret indførelsen af de teknologier, der er nødvendige for
udviklingen af elektronisk fakturering. Kommissionen anslår de sandsynlige årlige
omkostningsbesparelser for virksomhederne til op til 18 mia. EUR, hvis forhindringerne for
elektronisk fakturering i momsreglerne blev fjernet.
Udkastet til direktiv har til formål at sikre, at skattemyndighederne accepterer e-fakturaer på samme
betingelser som papirfakturaer, og at de retlige hindringer for fremsendelse og opbevaring af e-
fakturaer fjernes.
Direktivudkastet indeholder desuden foranstaltninger, der skal bistå skattemyndighederne med at
sikre, at momsen betales, og således bekæmpe momssvig bedre. Disse foranstaltninger omfatter
indførelse af tidsfrister for udstedelse af fakturaer, hvilket muliggør hurtigere udveksling af
oplysninger om levering af varer og ydelser inden for EU.
7498/10 (Presse 63)
DA
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453784_0021.png
16.III.2010
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
Der blev afholdt følgende møder i tilknytning til Rådets samling:
-
Møde med Europa-Parlamentet
Rådets trojka (det nuværende og de to følgende formandskaber) mødtes med en delegation fra
Europa-Parlamentet den 15. marts for at drøfte reformen af EU's tilsynsramme for finansielle
tjenesteydelser og forberedelsen af den nye EU-strategi for vækst og beskæftigelse.
-
Eurogruppen
Ministrene fra medlemsstaterne i euroområdet deltog i Eurogruppens møde den 15. marts.
-
Morgenmadsministermøde
Ministrene havde et morgenmadsmøde for at drøfte den økonomiske situation. De havde desuden en
udveksling af synspunkter med David Tweedie, formand for International Accounting Standards
Board (IASB), og Gerrit Zalm, formand for fondsbestyrelsen, IASB's tilsynsorgan.
*
*
*
Under frokosten havde ministrene en udveksling af synspunkter med formanden for Det
Europæiske Råd Herman Van Rompuy om den nye EU-strategi for vækst og beskæftigelse.
7498/10 (Presse 63)
DA
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453784_0022.png
16.III.2010
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Kvoter for drivhusgasemissioner – omvendt momspligt
Rådet vedtog et direktiv, der gør det muligt for medlemsstaterne på valgfrit og midlertidigt grundlag
at indføre omvendt momspligt for handel med drivhusgasemissionskvoter (dok.
5984/6/10 REV 6
+
6606/10 ADD 1).
For flere oplysninger, se pressemeddelelse
6945/10.
Gensidig bistand ved inddrivelse af fordringer
Rådet vedtog et direktiv, der har til formål at stramme grebet om skatteunddragelse ved at styrke
den gensidige bistand mellem medlemsstaterne ved inddrivelse af fordringer (dok.
5567/4/10
+
7081/10
+
7081/10 ADD 1
+
7081/10 ADD 1 COR 1).
For flere oplysninger, se pressemeddelelse
7403/10.
Finansielle formidlingstjenester til opgørelse af bruttonationalindkomsten
Rådet vedtog en afgørelse om fordeling af indirekte målte finansielle formidlingstjenester til
opgørelse af bruttonationalindkomsten med henblik på
EU's
budget og egne indtægter
(dok.
5946/10).
UDENRIGSANLIGGENDER
EU's særlige repræsentant – Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien – forlængelse
af mandatet
Rådet vedtog en afgørelse af forlængelse af mandatet for EU's særlige repræsentant for Den
Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien, Erwan Fouéré, fra den 31. marts til den
31. august 2010, eller indtil afgørelsen om oprettelse af Tjenesten for EU's Optræden Udadtil træder
i kraft, afhængigt af hvilken af disse datoer der kommer først
(dok.
6901/10).
7498/10 (Presse 63)
DA
22