Europaudvalget 2009-10, Det Udenrigspolitiske Nævn 2009-10
Rådsmøde 3004+3005 - almindelige anl. Bilag 2, UPN Alm.del Bilag 65
Offentligt
814571_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 17. marts 2010
Rådsmøde (almindelige anliggender og udenrigsanliggender)
den 22.-23. marts 2010
SUPPLERENDE SAMLENOTAT
9. Afghanistan ................................................................................................................................ 2
10. EU som Global Aktør/opfølgning på Gymnich ...................................................................... 4
11. EU-holdning forud for gennemgangskonferencen 2010 af ikke-spredningstraktaten (NPT) 6
12. Chile ......................................................................................................................................... 8
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
814571_0002.png
9. Afghanistan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Drøftelserne i Rådet den 22. marts 2010 ventes primært at fokusere på opfølgningen af London-konferencen den
28. januar 2010 forud for den kommende internationale ministerkonference om Afghanistan, som finder sted i
Kabul senere i år. Dernæst ventes Rådet at byde EU’s nye særlige repræsentant for Afghanistan og delegations-
chef i Kabul, Vygaudas Usackas, velkommen.
2. Baggrund
Den internationale ministerkonference om Afghanistan i London i januar 2010 markerede en
ny fase i det internationale engagement i Afghanistan. Konferencen igangsatte en række proces-
ser inden for planlægning af transition, reintegration, harmonisering af international støtte og
styrkelse af international donorkoordination, forbedret regeringsførelse og myndighedsudøvel-
se. Konferencen fremstod som et skridt i retning af øget afghansk ejerskab og gradvis overdra-
gelse af sikkerhedsansvaret til afghanerne. Enigheden fra London-konferencen vil på en kom-
mende international ministerkonference under afghansk lederskab i Kabul senere i år skulle
omsættes til konkrete planer både på det militære og det civile område, herunder for så vidt
angår etablering af sikkerhed og præsident Karzais løfter om politiske reformer og økonomisk
udvikling.
Den tidligere litauiske udenrigsminister Vygaudas Usackas er udpeget til EU’s nye særlige re-
præsentant for Afghanistan (EUSR) med virkning fra den 1. april 2010. EU’s nye særlige repræ-
sentant vil blandt andet skulle lede arbejdet med implementeringen af EU’s handlingsplan for
øget indsats i Afghanistan. Handlingsplanen blev vedtaget af Rådet (almindelige anliggender og
eksterne forbindelser) den 26.-27. oktober 2009 og endosseret af Det Europæiske Råd den 28.-
29. oktober 2009 med henblik på mere effektiv koordinering og større synergi mellem EU og
medlemslandenes indsats. Rådet, Kommissionen og medlemsstaterne har i forlængelse heraf
udfærdiget en implementeringsplan, der for så vidt angår Afghanistan opstiller følgende fem
prioritetsområder: Civil kapacitetsopbygning, subnational regeringsførelse, valgreform, reinte-
gration og økonomisk udvikling. I henhold til konklusionerne fra Rådet (almindelige anliggen-
der og eksterne forbindelser) den 26.-27. oktober 2009 vil man følge op med en første afrap-
portering om status for implementering af handlingsplanen til april 2010.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Formål og indhold
Rådet ventes at følge op på den internationale ministerkonference om London den 28. januar
2010 forud for den kommende internationale ministerkonference om Afghanistan i Kabul se-
nere i år. Endvidere ventes Rådet at byde EU’s nye særlige repræsentant for Afghanistan og
delegationschef i Kabul, Vygaudas Usackas, velkommen.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side vil man arbejde for klare udmeldinger på den kommende ministerkonference i
Kabul senere på året. Fra dansk side vil man særligt lægge vægt på konkret planlægning af af-
ghansk overtagelse af sikkerhedsansvaret og forbedret regeringsførelse. Fra dansk side har man
støttet arbejdet med etableringen af EU’s enhedsrepræsentation i Kabul og forventer således at
hilse EU’s nye særlige repræsentant for Afghanistan og delegationschef i Kabul velkommen.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at andre medlemslande vil hilse EU’s nye særlige repræsentant for Afghanistan
og delegationschef i Kabul velkommen.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Afghanistan har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 22. januar
2010.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
814571_0004.png
10. EU som Global Aktør/opfølgning på Gymnich
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes en drøftelse af EU som Global Aktør i opfølgning på tidligere drøftelser, herunder om tilrettelæggel-
sen af drøftelser i Udenrigsrådet, udviklingen af forholdet til andre globale aktører og etableringen af den fælles
udenrigstjeneste. Der forventes ikke vedtaget rådskonklusioner
2. Baggrund
Med Lissabon-traktatens ikrafttræden og udpegelsen af den Høje Repræsentant, Catherine Ash-
ton, vil EU få mulighed for at styrke sin rolle globalt. Fra årsskiftet har udenrigsrepræsentanten
ageret som fast formand for Rådet for Udenrigsanliggender. Der var på det uformelle uden-
rigsministermøde i Cordoba den 5.-6. marts 2010 drøftelser af bl.a. tilrettelæggelsen af Rådets
møder med henblik på at fremme bredere politiske og strategiske drøftelser, samt udviklingen
af EU’s strategiske partnerskaber med andre globale aktører.
Etableringen af den fælles udenrigstjeneste er det væsentligste udestående i forbindelse med
implementeringen af Lissabontraktaten. Der er endnu ikke fremsat forslag til etableringen af
den fælles udenrigstjeneste. Den fælles udenrigstjeneste forventes at samle de forskellige eksi-
sterende udenrigspolitiske tjenestegrene i Bruxelles. Udover medarbejdere fra institutionerne vil
tjenesten skulle bestå af medarbejdere udstationeret fra de nationale udenrigstjenester. De nær-
mere vilkår herfor er endnu uafklarede.
3. Hjemmelsgrundlag
Ifølge Lissabontraktatens art 27, stk 3 (TEU), skal udenrigsrepræsentanten fremsætte forslag til
etablering af den fælles udenrigstjeneste. Forslaget skal vedtages med enstemmighed i Rådet
efter høring af Europa-Parlamentet og med samtykke fra Kommissionen. Der vil derudover
være behov for at tilpasse en række øvrige retsakter, særligt vedr. budget og personale. På disse
områder kræves fuld medvirken fra Europa-Parlamentet,
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der forventes en fortsat drøftelse mellem udenrigsministrene og den nyudpegede Høje Repræ-
sentant om forventningerne til EU som global aktør i lyset af Lissabon-traktatens ikrafttræden.
Drøftelserne forventes både at komme ind på institutionelle emner, herunder det kommende
forslag fra den Høje Repræsentant om indretningen af den fælles udenrigstjeneste og aktuelle
udenrigspolitiske udfordringer. Drøftelsen vil følge op på de hidtidige drøftelser herom, herun-
der senest i forbindelse med det uformelle udenrigsministermøde i Cordoba den 5.-6. marts
2010. Der forventes ikke rådskonklusioner.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. Europa-Parlamentet udtalelser
Europa-Parlamentet skal høres om det kommende forslag til etablering af den fælles udenrigs-
tjeneste.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelses-
niveauet. De mulige statsfinansielle konsekvenser af det ventede forslag om etablering af den
fælles udenrigstjeneste vil blive vurderet på baggrund af forslaget, når det foreligger og finansie-
res efter gældende retningslinjer.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støttes, at EU kommer til at spille en større rolle på verdensscenen.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes enighed om, at EU skal have styrket sin rolle globalt.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 4. december
2009.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
814571_0006.png
11. EU-holdning forud for gennemgangskonferencen 2010 af ikke-spredningstraktaten
(NPT)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Udkast til Rådsbeslutning om gennemgangskonferencen i maj 2010 for ikke-spredningstraktaten NPT.
2. Baggrund
Der afholdes i perioden den 1.– 28. maj 2010 gennemgangskonference om traktaten om Ikke-
spredning af Atomvåben (Non-Proliferation Treaty, NPT). NPT betragtes som hovedhjørne-
stenen i det internationale samfunds bestræbelser på at hindre spredning af atomvåben og i sid-
ste ende at afskaffe disse våben. Der afholdes hvert femte år en gennemgangskonference for
Ikke-spredningstraktaten, hvor der gøres status og særlige indsatsområder identificeres. Siden
gennemgangskonferencen i 2005 er NPT kommet under pres, bl.a. fordi Nordkorea har foreta-
get to atomsprængninger samtidig med, at der er alvorlig tvivl om karakteren af Irans atompro-
gram. Mange lande har derfor understreget vigtigheden af, at gennemgangskonferencen i maj
2010 får et forløb og et resultat, der styrker traktaten. Samtidig har Obama-administrationens
nye kurs på nedrustnings- og ikke-spredningsområdet skabt nye forhåbninger.
3. Hjemmelsgrundlag
Traktaten om Den Europæiske Union artikel 29.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
EU’s holdning vil fastlægge EU-landenes tilgang på gennemgangskonferencen til generelle
aspekter vedrørende NPT-traktaten og emner under NPT-traktatens tre søjler (ikke-spredning,
civil udnyttelse af kernekraft samt nedrustning). Fra EU’s side lægges der vægt på at styrke det
internationale nukleare ikke-spredningsregime ved at fremme et substantielt og afbalanceret
udfald af gennemgangskonferencen. Der foreslås således en række konkrete, effektive, pragma-
tisk og konsensuelle skridt til styrkelse af traktaten inden for alle dens tre søjler. Forslaget ligger
i forlængelse af EU’s mangeårige politik til støtte for ikke-spredningstraktaten og dens effektive
opfyldelse.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark lægger vægt på, at NPT-konferencen resulterer i en afbalanceret styrkelse af traktat-
regimet, som omfatter alle tre søjler, dvs. ikke-spredning, retten til civil udnyttelse og nedrust-
ning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes enighed om forslaget.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
814571_0008.png
12. Chile
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Det ventes, at Rådet vil blive orienteret om situationen i Chile efter jordskælvet i landet den 27. februar 2010,
samt om EU-initiativer i denne forbindelse.
2. Baggrund
Chile blev natten til den 27. februar 2010 ramt af et voldsomt jordskælv med styrke 8,8 på Rich-
terskalaen, efterfulgt af adskillige kraftige efterskælv. Flere kystbyer blev efterfølgende ramt af
en tsunami. Det var det største jordskælv i 50 år i Chile og det femtestørste, som er blevet regi-
streret globalt i nyere tid. Det antages, at knap to millioner mennesker er berørt af jordskælvet,
og at antallet af omkomne er i størrelsesordenen 530. I hovedstadsregionen er følgerne af jord-
skælvet relativt begrænsede, blandt andet fordi mange bygninger er konstrueret til at kunne
modstå jordskælv. Andre dele af landet er alvorligere ramt og det skønnes, at omkring 500.000
boliger er svært beskadiget eller ødelagt. Genopbygningen vil formodentlig tage tre til fire år.
Chiles regering anmodede efter jordskælvet om international humanitær bistand blandt andet i
form af felthospitaler, kommunikationsudstyr og vandrensning. EU bevilgede den 28. februar
nødhjælp i størrelsesordenen 3 millioner euro i form af blandt andet sundheds- og kommunika-
tionsudstyr samt støtte til den pan-amerikanske sundhedsorganisations og Røde Kors’ nød-
hjælpsarbejde. EU har endvidere bl.a. sendt et feltkontor til Chile, bemandet af et EU-
finansieret sekspersoners hold fra den danske Beredskabsstyrelse. Desuden er der udsendt et
hold eksperter, der skal bistå med at vurdere yderligere behov for bistand.
Den chilenske regering har erklæret, at der ikke er behov for bistand i form af fødevarer og
brændstof, og det forventes, at Chile i ganske stort omfang selv vil have ressourcer til at finan-
siere genopbygningen. Indsatsen forventes blandt andet finansieret via midler fra en statslig
stabiliseringsfond med opsparede indtægter (omkring 11 milliarder USD) fra landets betragteli-
ge kobber-eksport, ligesom Chile også ventes at få bevilget lån fra bl.a. Verdensbanken og den
Interamerikanske Udviklingsbank.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Formål og indhold
Der ventes en orientering om situationen i Chile efter jordskælvet i februar, herunder EU-
initiativer i den forbindelse.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget vurderes ikke at have nogen lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Forslaget har ikke konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen lægger vægt på, at EU samarbejder konstruktivt med Chile om indsatsen efter jord-
skælvet; og at EU yder bistand efter de behov, som identificeres af den chilenske regering i
samarbejde med blandt andet EU-eksperter og under hensyntagen til landets egen relativt høje
kapacitet til håndtering af nødsituationer og genopbygning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige landes holdning ventes at ligge på linje med de danske.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
9