Europaudvalget 2009-10
3009+3010 Almindelige anl. Bilag 2
Offentligt
830170_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 16. april 2010
Rådsmøde (almindelige anliggender og udenrigsanliggender)
den 26.-27. april 2010
SUPPLERENDE SAMLENOTAT
11. Iran............................................................................................................................................ 2
12. Kirgisistan ................................................................................................................................ 5
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
830170_0002.png
11. Iran
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret notat af samlenotat forud for rådsmøde (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 22.-23.
marts 2010. Nye afsnit er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte situationen i Iran, herunder status og perspektiver i sagen om det iranske atomprogram.
2. Baggrund
Styret har i forbindelse med urolighederne efter præsidentvalget den 12. juni 2009 strammet
grebet om oppositionsbevægelsen, bl.a. har mobil og internet været nede i lange perioder, og
man har forsøgt at jamme satellitkanaler. Styret har desuden anholdt mange kritiske journalister,
menneskerettighedsforkæmpere og repræsentanter for oppositionsbevægelsen, samt forsøgt at
lægge yderligere pres på Mir-Hussein Mousavi og Mehdi Karroubi og kredsen omkring dem.
Den 4. januar 2010 offentliggjorde det iranske Efterretningsministerium en liste over 60 ameri-
kanske og europæiske universiteter og tænketanke, som det nu er ulovligt for iranere at samar-
bejde eller indgå kontrakter med. Derved gøres det i stigende grad mere risikofyldt for personer
fra oppositionsbevægelsen og for den almindelige iraner at have kontakter eller relationer med
omverdenen.
Menneskerettighedssituationen er fortsat meget bekymrende. Der sker en uforholdsmæssig og
hyppig brug af magt overfor demonstranter, udbredt brug af henrettelser (bl.a. af mindreårige),
uretmæssige anholdelser, mishandling af arrestanter, krænkelser af mediefolk samt generel inti-
midering af kritiske røster fra civilsamfundet. EU har ved flere lejligheder fordømt den udbred-
te brug af vold fra myndighedernes side.
F.s.v.a. atomprogrammet mangler Iran fortsat at levere på dele af de indgåede aftaler fra mødet
med EU3+3 den 1. oktober. Iran har afvist en tillidsskabende aftale om videreberigning og for-
arbejdning i udlandet af iransk uran for efterfølgende anvendelse til medicinske formål i en
forskningsreaktor i Teheran.
Fra iransk side gav man i oktober 2009 IAEA-inspektører adgang til atomanlægget i Qom. På
baggrund af besøget blev udarbejdet en rapport, der ikke er offentlig tilgængelig. Efterfølgende
blev der indenfor rammerne af IAEA den 27. november vedtaget en kritisk Iran-resolution.
Umiddelbart efter vedtagelsen af IAEA-resolutionen offentliggjorde den iranske regering planer
om etableringen af ti nye uranberigningsanlæg, og Iran gennemførte den 16. december 2009
yderligere missiltest. Obama-administrationen har signaleret ønske om direkte amerikansk en-
gagement og dialog med Iran, herunder, at man er parat til at sidde med ved bordet i forhand-
linger mellem Iran og EU3+3 (Storbritannien, Frankrig, Tyskland, USA, Rusland og Kina).
Samtidig har man gjort klart, at man vil arbejde for betydelige stramninger af FN-
sanktionsregimet, hvis engagementet slår fejl og Iran ikke viser vilje til at gå konstruktivt ind i
forhandlingerne.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
830170_0003.png
Præsident Ahmadinejad annoncerede i forbindelse med revolutionsdagen den 11. februar 2010,
at Iran nu var atommagt med henvisning til, at man havde foretaget forøget berigning af uran til
ca. 20%. IAEA udsendte den 18. februar 2010 en ny rapport om Iran. Heri bekræfter IAEA
præsident Ahmadinejads udmelding. Rapporten er stærk i sin kritik af manglende samarbejde,
herunder om levering af information og overholdelse af sine forpligtelser overfor IAEA. Ende-
lig udtrykker rapporten bekymring over militærets involvering i forskning og i projekter med en
mulig relation til atomprogrammet.
I FN-sporet er der ikke taget egentlige offentlige skridt mod sanktioner endnu, men den kinesi-
ske præsident Hu Jintao har i forbindelse med topmødet om nuklear sikkerhed i Washington
udtrykt kinesisk villighed til at deltage i forhandlinger om en ny sikkerhedsrådsresolution med
sanktioner overfor Iran. Det er endnu uklart, hvilke elementer man kan blive enige om, men
med den kinesiske udmelding er vejen nu banet for, at konkrete drøftelser kan begynde i New
York. Formålet med en resolution er at engagere Iran i forhandlinger om landets atomprogram
ved at gøre det klart for det iranske styre, at der er betydelige omkostninger forbundet med de
fortsatte overtrædelser af Irans internationale forpligtelser. Iran har reageret på det stigende
internationale pres ved at arrangere en konference om ikke-spredning og nedrustning i Teheran
umiddelbart forud for gennemgangs-konferencen for Ikke-spredningstraktaten (NPT) til maj.
Konferencen forventes ikke at give mulighed for dialog om EU's politik, både for så vidt angår
NPT generelt, såvel som Irans atomprogram. Konferencen anses derfor som en iransk propa-
ganda begivenhed, hvor der er enighed i EU-kredsen om ikke at deltage. Danmark har støttet
dette synspunkt.
Der er enighed om, at Irans manglende engagement og forhandlingsvilje må have konsekvenser
i første omgang gennem vedtagelse af sanktioner fra FN’s Sikkerhedsråd. I tilfælde af eventuelle
sanktioner er det endnu for tidligt at sige hvilke mulige områder, der vil kunne opnås enighed
om.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte situationen i Iran, herunder status og perspektiver i sagen om det iranske
atomprogram, herunder muligheden for sanktioner i FN-regi.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
830170_0004.png
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
I atomsagen er Regeringens målsætning en fuldstændig og verificerbar iransk efterlevelse af
IAEA’s og Sikkerhedsrådets vedtagelser, herunder garanti for det iranske atomprograms ude-
lukkende civile karakter. Der bakkes fra dansk side fuldt op om Obama-administrationens til-
gang og EU3+3 kredsens arbejde for at afprøve alle muligheder i forhandlingssporet. Samtidig
støttes, at det multilaterale pres over for Iran fastholdes; tiltag vedtaget i FN er førsteprioritet,
men man er rede til at støtte EU-sanktioner i et forsøg på at fremme mulighederne i forhand-
lingssporet.
Fra dansk side lægges der vægt på, at EU fortsætter en fælles konsekvent og fast linje i forhold
til Iran, herunder på menneskerettighedsområdet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes samme holdninger i de øvrige EU-lande.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 19. marts 2010.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
830170_0005.png
12. Kirgisistan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På udenrigsrådsmødet forventes en drøftelse af situationen i Kirgisistan efter de voldsomme begivenheder den 6.-7.
april 2010, der førte til præsident Bakijevs fald og etableringen af en midlertidig regering under ledelse af tidlige-
re udenrigsminister Roza Otunbajeva.
2. Baggrund
Den 6.-7. april 2010 blev Kirgisistan rystet af voldsomme uroligheder i såvel hovedstaden Bisj-
kek, som i en række provinsbyer. Kulminationen på disse uroligheder blev, at oppositionen
overtog centrale ministerier, parlamentet, nationalt tv mm. Præsident Bakijev flygtede til den
sydlige del af landet, hvor han har sin traditionelle base. Her opholdt han sig indtil den 15. april,
hvor han, efter fælles mæglingsindsats fra USA, Rusland og OSCE-formandskabet Kasakhstan,
forlod landet, og nu opholder sig i nabolandet Kasakhstan. Den midlertidige regering under
ledelse af tidligere udenrigsminister Roza Otunbajeva har erklæret, at den inden for tre måneder
vil sende en revideret forfatning til folkeafstemning med henblik på nyvalg inden for seks må-
neder. Udkastet til revideret forfatning er ikke færdiggjort, men første melding går på, at man
sigter på at styrke parlamentets rolle i forhold til den hidtil magtfulde præsident. Situationen i
landet er fortsat anspændt, og en tilbagevenden til dagligdagen sker kun langsomt. Landet er
også præget af, at administrationsbygninger er blevet brændt ned og/eller plyndret, samt at
mange embedsmænd enten er jaget på flugt eller er gået i skjul, hvilket påvirker den institutio-
nelle infrastruktur. Internationalt Røde Kors har vurderet, at der ikke er en humanitær katastro-
fesituation.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der forventes en drøftelse af den aktuelle situation i Kirgisistan.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres i sagen.
7. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesnivauet
Sagen vurderes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen sendes ikke i høring
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være enighed om fortsat støtte til indsatser på retsstatsområdet og til videre stabi-
lisering i form af dialog med den midlertidige regering om sikring af en kommende regerings legi-
timitet.
11. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark ønsker fortsat bl.a. gennem EU’s fælles Centralasienstrategi at støtte, at Kirgisistan ud-
vikler sig i en retning mod større respekt for demokrati og menneskerettigheder. Den nye midler-
tidige regering har meldt ud, at den ønsker at fremme denne udvikling.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6