Europaudvalget 2009-10
Ekstraordinært transportmøde 19/4-10 Bilag 1
Offentligt
830151_0001.png
830151_0002.png
Udkast
NOTATDEPARTEMENTETDatoDok.idJ. nr.19. april 2010
Internationalt KontorRasmus Winckelmann OttesenTelefon 33 92 43 65[email protected]
Samlenotat:Ekstraordinært transportministermødemandag 19. april2010 om vulkanaske i luftrummetNyt notatDer forefindes ikke et KOM-nr.1. Baggrund og indholdDet spanske EU-formandskab har i lyset af det islandske vulkanudbruds på-virkning af lufttrafikken i Europa indkaldt transportministeren til et ekstraor-dinært transportministermøde via videokonference mandag den 19. april.2. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforIkke relevant3. HøringDer er ikke gennemført en høring af EU-specialudvalget for transport, men sa-gen har været drøftet mellem luftfartsorganisationerne og transportministerenpå et møde i Dansk Industri om formiddagen den 19. april 2010.4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske, administrative og miljø-mæssige konsekvenser og beskyttelsesniveauIkke relevant, da der ikke forelægger et konkret forslag.5. NærhedsprincippetIkke relevant, da der ikke forelægger et konkret forslag.6. Regeringens foreløbige generelle holdningPå rådsmødet forventes der at være en udveksling af synspunkter omkring luft-trafiksproblemerne i Europa forårsaget af det islandske vulkanudbrud.Danmark vil på mødet oplyse om de faktuelle forhold omkring lufttrafikken i Dan-mark.Det danske luftrum har været lukket for alle former for flyvning siden
torsdag den 15. april 2010 kl. 18.00. Seneste melding modtaget fra flyvesik-ringstjenesten Naviair kl. 9.00 den 19. april 2010 er, at det nedre luftrum (un-der 35.500 fod) fortsat vil være lukket frem til kl. 02.00 tirsdag den 20. april2010. Det øvre luftrum er fra mandag den 19. april 2010 kl. 10.00 åbent forgennemflyvning over 35.500 fod (knapt 11 km).K Kommissionen har annonceret at den vil undersøge, hvilke økonomiske kon-sekvenser askeskyen har på den europæiske luftfartsbranche. Når dette er af-dækket vil Danmark forholde sig til spørgsmålet om evt. økonomisk kompensa-tion til luftfartsbranchen. Efter 11. september 2001 blev det fastsat, at der kun-ne ydes statsstøtte til at kompensere for de økonomiske virkninger for luftfarts-selskaberne. Der blev dog ikke givet statsstøtte til danske virksomheder i 2001.Situationen i dag er dog ikke sammenlignelig med 2001.Fra dansk side vil man spørge Kommissionen om, hvordan man mener, at passa-gerrettighedsforordningens regler om kompensation skal forvaltes i lyset af dengældende situation.
Side 2/2
Danmark vil desuden se positivt på forslag om at suspendere de regler i slots-forordningen, der handler om hvor mange slots man skal udnytte for at bevaresine rettigheder.Der er i dag en nulgrænse for flyvning i en askesky uanset partikelomfang. Deter Danmarks vurdering, at der er behov for at vurdere dette internationale re-gelsæt nærmere med henblik på at få fastlagt en række supplerende retnings-linjer.7. Generelle forventninger til andre landes holdningerSagen har ikke været behandlet i Rådets lufttransportarbejdsgruppe. Sagen erpå dagsorden for Coreper mandag den 19. april 2010.8. Europa-Parlamentets udtalelserIkke relevant, da der ikke forelægger et konkret forslag.9. Tidligere forelæggelser for EuropaudvalgetSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.