Udkast
NOTAT
DEPARTEMENTET
Dato
Dok.id
J. nr.
26. april 2010
2010-2391
Internationalt Kontor
Rasmus Winckelmann Ottesen
Telefon 33 92 43 65
Samlenotat:
Ekstraordinært transportrådsmøde
tirsdag den 4. maj
2010 om konsekvenserne af de vulkanske askeskyer i det europæi-
ske luftrum
Nyt notat
Der forefindes ikke et KOM-nr.
1. Baggrund og indhold
Det islandske vulkanudbrud lammede fra torsdag den 15. april 2010 til tirsdag
den 20. april 2010 store dele af den europæiske lufttrafik. Der blev den 19. april
2010 afholdt et møde blandt EU's transportministre pr. videokonference. På
mødet blev det besluttet at tilslutte sig anbefalingen fra den europæiske flykon-
trol, Eurocontrol, om at fastholde en såkaldt no-fly zone i det europæiske luft-
rum i de områder, hvor der er en høj koncentration af aske, samt at der i zoner
med lav aske-koncentration vil kunne flyves under visse betingelser.
Tidligere var der en nul-grænse for flyvning i en askesky uanset partikelom-
fang.
For så vidt angår den vanskelige situation for luftfartsbranchen, blev dette rejst
af den danske transportminister uden dog at blive substansdrøftet, men kom-
missionens formand Barosso har bedt transportkommissær Kallas om, at sætte
sig for bordenden af en ad-hoc arbejdgruppe sammen med konkurrence- og
statstøttekommissæren Almunia og kommissæren for økonomiske og monetæ-
re anliggender Rehn. De skal se på konsekvenserne af aske-situationen for rej-
sebranchen og økonomien mere generelt.
Det spanske formandskab har bedt Kommissionen om at udarbejde en rapport,
om de foranstaltninger man på europæisk niveau kan træffe for at forbedre
EU’s handlemuligheder i lignende situationer.
Formandskabet vurderer at rapporten bl.a. bør indeholde overvejelser om:
-
Mulighederne for at fremskynde arbejdet med etablering af det fælles
luftrum (Single European Sky), herunder integrationen af Eurocontrol,
som administrator.
Revisionen af de nuværende procedurer i akutte situationer, som den
der netop har fundet sted
-