Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 3015 - Økofin
Offentligt
1453797_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
9804/10
(OR. en)
PRESSE 123
PRESSEMEDDELELSE
3015. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den 18. maj 2010
Formand
Elena SALGADO
Spaniens anden viceministerpræsident samt økonomi- og
finansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 8914 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
9804/10
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453797_0002.png
18.V.2010
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog et mandat for forhandlingerne med Europa-Parlamentet om udkast til EU-regler for
enheder, der er ansvarlige for forvaltningen af alternative investeringsfonde såsom
hedgefonde
og
private equityfonde.
Direktivudkastet tager sigte på at fastlægge et regelsæt til overvågning af og tilsyn med de risici,
som alternative investeringsfonde påfører og sætte forvaltere af fonde i stand til at markedsføre
deres fonde i hele EU's fælles marked, idet de dog skal overholde strenge bestemmelser.
Forhandlingerne med Europa-Parlamentet har til formål at gøre det muligt at vedtage teksten ved
førstebehandlingen.
Rådet noterede sig, at
Spanien og Portugal
har indføjet supplerende
konsolideringsforanstaltninger i deres budgetter for 2010 og 2011 i overensstemmelse med
konklusionerne fra den ekstraordinære samling den 9. maj, hvor der blev vedtaget en pakke af
foranstaltninger til 500 mia. EUR til opretholdelse af den finansielle stabilitet i Europa.
Det vedtog også konklusioner om:
finansiel stabilitet og krisestyring
budgetrammer for
exitstrategier
for foranstaltninger, der blev truffet under den
økonomiske og finansielle krise
afvikling af de
statslige garantiordninger
til finanssektoren
finansiering af hurtige startfinansieringsforanstaltninger i udviklingslande til imødegåelse
af
klimaforandringerne.
Rådet besluttede endvidere at forlænge EU's politimission i Afghanistan,
EUPOL Afghanistan,
med tre år.
9804/10
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453797_0003.png
18.V.2010
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
OPFØLGNING AF RÅDETS EKSTRAORDINÆRE SAMLING DEN 9. MAJ .............................. 7
ALTERNATIVE INVESTERINGSFONDE - HEDGEFONDE......................................................... 8
FORSLAGET TIL EU'S BUDGET FOR 2011 ................................................................................... 9
RETNINGSLINJERNE FOR DE ØKONOMISKE POLITIKKER.................................................. 10
STYRKET SAMORDNING AF DEN ØKONOMISKE POLITIK.................................................. 11
BUDGETRAMMER
- Rådets konklusioner......................................................................................
12
FINANCIEL STABILITET OG KRISESTYRING
- Rådets konklusioner
...................................... 15
FORBEREDELSE AF G20-FINANSMINISTRENES MØDE ........................................................ 16
FINANSIELLE TJENESTEYDELSER - KOMMISSIONENS ARBEJDSPROGRAM ................. 17
MØDER I TILKNYTNING TIL SAMLINGEN I RÅDET .............................................................. 18
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Klimaforandringer - hurtig startfinansiering i udviklingslande -
Rådets konklusioner
......................................... 19
Exitstrategier: Finanssektoren -
Rådets konklusioner............................................................................................
19
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
EUPOL Afghanistan - Forlængelse af missionen.................................................................................................. 21
BUDGETTER
1
Supplerende ressourcer til Europa-Parlamentet..................................................................................................... 22
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
9804/10
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.V.2010
SOCIALPOLITIK
Det Europæiske Institut for Ligestilling mellem Mænd og Kvinder - Udpegelse af medlemmer af
bestyrelsen............................................................................................................................................................. 22
9804/10
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453797_0005.png
18.V.2010
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Bulgarien:
Ana MIHAYLOVA
Den Tjekkiske Republik:
Eduard JANOTA
Danmark:
Claus HJORT FREDERIKSEN
Tyskland:
Wolfgang SCHÄUBLE
Estland:
Jürgen LIGI
Irland:
Rory MONTGOMERY
Grækenland:
George PAPACONSTANTINOU
Spanien:
Elena SALGADO
José Manuel CAMPA
Frankrig:
Christine LAGARDE
Italien:
Giulio TREMONTI
Cypern:
Charilaos STAVRAKIS
Letland:
Normunds POPENS
Litauen:
Rytis MARTIKONIS
Luxembourg:
Luc FRIEDEN
Ungarn:
Péter OSZKÓ
Malta:
Tonio FENECH
Nederlandene:
Jan Kees de JAGER
Østrig:
Josef PRÖLL
Polen:
Jan VINCENT-ROSTOWSKI
Portugal:
Fernando TEIXEIRA DOS SANTOS
Rumænien:
Alexandru NAZARE
Vicepremierminister samt finansminister og minister for
institutionelle reformer
Vicefinansminister
Finansminister
Finansminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Fast repræsentant
Finansminister
Anden viceministerpræsident samt økonomi- og
finansminister
Statssekretær for økonomi
Økonomi-, industri- og beskæftigelsesminister
Økonomi- og finansminister
Finansminister
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Finansminister
Finansminister
Finans-, økonomi- og investeringsminister
Finansminister
Vicekansler og forbundsfinansminister
Finansminister
Ministro de Estado, finansminister
Statssekretær, Finansministeriet
9804/10
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453797_0006.png
18.V.2010
Slovenien:
Franc KRI�½ANIČ
Slovakiet:
Peter KA�½IMÍR
Finland:
Jyrki KATAINEN
Sverige:
Anders BORG
Det Forenede Kongerige:
George OSBORNE
Finansminister
Statssekretær, Finansministeriet
Vicestatsminister, finansminister
Finansminister
Finansminister
Kommissionen:
Olli REHN
Michel BARNIER
Janusz LEWANDOWSKI
Medlem
Medlem
Medlem
Endvidere deltog:
Jean-Claude TRICHET
Philippe MAYSTADT
Thomas WIESER
Lorenzo CODOGNO
Formand for Den Europæiske Centralbank
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
9804/10
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453797_0007.png
18.V.2010
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
OPFØLGNING AF RÅDETS EKSTRAORDINÆRE SAMLING DEN 9. MAJ
Rådet gjorde status over den opfølgning, der skal ske af dets ekstraordinære samling den 9. maj.
Det udtrykte tilfredshed med den spanske og den portugisiske delegations indlæg om supplerende
budgetkonsolideringsforanstaltninger for 2010 og 2011, i overensstemmelse med konklusionerne
fra mødet, og udtrykte enighed om, at Kommissionen i juni som led i proceduren i forbindelse med
uforholdsmæssigt store underskud bør vurdere, om disse foranstaltninger er egnede.
På samlingen den 9. maj tog Rådet og medlemsstaterne stilling til en samlet pakke af
foranstaltninger, der skal opretholde den finansielle stabilitet i Europa, herunder en europæisk
finansiel stabiliseringsmekanisme med en samlet kapacitet på op til 500 mia. EUR.
I denne forbindelse understregede Rådet, at det er fast besluttet på at sikre finanspolitisk holdbarhed
og øget økonomisk vækst i alle medlemsstaterne, og det var enigt om, at planerne for den
finanspolitiske konsolidering og strukturreformerne skulle accelereres, hvor der er behov for det.
Det fremhævede også behovet for at gøre hurtige fremskridt med hensyn til regulering af og tilsyn
med de finansielle markeder, særlig for så vidt angår derivatmarkederne og
kreditvurderingsinstitutternes rolle.
9804/10
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453797_0008.png
18.V.2010
ALTERNATIVE INVESTERINGSFONDE - HEDGEFONDE
Rådet nåede frem til en generel indstilling vedrørende et direktivudkast om indførelse af
harmoniserede EU-regler for enheder, der er ansvarlige for forvaltningen af alternative
investeringsfonde såsom hedgefonde og private equityfonde (dok.
7377/10).
Rådet noterede sig nogle delegationers betænkeligheder ved visse aspekter af den generelle
indstilling, navnlig ved bestemmelserne vedrørende tredjelande. Det opfordrede formandskabet til
at indlede forhandlinger med Europa-Parlamentet på grundlag af den generelle indstilling under
hensyntagen til delegationernes betænkeligheder med henblik på at få direktivet vedtaget ved
førstebehandlingen.
Direktivudkastet tager sigte på:
at fastlægge et harmoniseret regelsæt til overvågning af og tilsyn med de risici, som
alternative investeringsfonde påfører deres investorer, modparter, andre markedsdeltagere
og den finansielle stabilitet
at sætte forvaltere af alternative investeringsfonde (FAIF) i stand til at levere ydelser og
markedsføre fonde i hele EU's fælles marked, idet de dog skal overholde strenge
bestemmelser.
Det tager sigte på at leve op til de tilsagn, der blev givet i G20 i kølvandet på den globale
finanskrise, og til Det Europæiske Råds pålæg om at regulere alle de markedsaktører, der vil kunne
udgøre en risiko for den finansielle stabilitet.
Nærmere herom i pressemeddelelse
7500/10.
9804/10
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453797_0009.png
18.V.2010
FORSLAGET TIL EU'S BUDGET FOR 2011
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af sit forslag til EU's almindelige budget for 2011.
Det pålagde De Faste Repræsentanters Komité at behandle forslaget, så Rådet kan tage stilling til
det.
Den 16. marts opstillede Rådet principperne for udarbejdelsen af budgettet for 2011 (dok.
6794/10).
De vil blive benyttet af det kommende belgiske formandskab som en reference i forhandlingerne
med Europa-Parlamentet og Kommissionen senere på året.
Kommissionen foreslår i budgetforslaget et samlet beløb på 142,6 mia. EUR i
forpligtelsesbevillinger (+0,8 % i forhold til 2010) og 130,1 mia. EUR i betalingsbevillinger
(+5,9 % i forhold til 2010). Forpligtelsesbevillingerne udgør 1,15 % af EU's BNI og
betalingsbevillingerne 1,05 %.
Hovedformålet er at støtte det økonomiske opsving i Europa ved at øge væksten og forbedre
beskæftigelsesmulighederne i overensstemmelse med den nye Europa 2020-strategi for beskæftigel-
se og vækst. For at stimulere opsvinget udviser budgetforslaget betydelige forhøjelser af
betalingsbevillingerne til aktiviteter under underområde 1a (Konkurrenceevne for vækst og
beskæftigelse) og 1b (Samhørighed for vækst og beskæftigelse).
9804/10
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453797_0010.png
18.V.2010
RETNINGSLINJERNE FOR DE ØKONOMISKE POLITIKKER
Rådet havde en drøftelse om et udkast til henstilling om de overordnede retningslinjer for EU's og
medlemsstaternes økonomiske politikker, som tager sigte på at gennemføre EU's nye Europa 2020-
strategi for beskæftigelse og vækst.
Udkastet til henstilling udgør sammen med et udkast til afgørelse om retningslinjer for
medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker integrerede retningslinjer, der etablerer en ramme for
strukturreformer, som medlemsstaterne skal gennemføre.
Den 8. juni forventes Rådet at vedtage en rapport til godkendelse på Det Europæiske Råds møde
den 17. juni. Det vil derefter formelt vedtage henstillingen på den følgende samling den 13. juli.
Det Europæiske Råd forventes den 17. juni at godkende Europa 2020-strategien, som skal
opgradere og træde i stedet for den nuværende strategi for vækst og beskæftigelse, der blev lanceret
i Lissabon i marts 2000. Den nye strategi vil indebære en styrkelse af samordningen af de
økonomiske politikker og fokusere på nøgleområder, hvor der er behov for en indsats for at øge
Europas potentiale for en holdbar og inklusiv vækst og konkurrenceevne.
9804/10
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453797_0011.png
18.V.2010
STYRKET SAMORDNING AF DEN ØKONOMISKE POLITIK
Rådet noterede sig kommissær Olli Rehns forelæggelse af en meddelelse fra Kommissionen om
initiativer, der skal træffes med henblik på en styrket samordning af den økonomiske politik i
euroområdet og i EU som helhed.
Det havde en udveksling af synspunkter.
Meddelelsen vil understøtte det arbejde, der skal udføres i en taskforce, som Det Europæiske Råd
på sit møde den 25.-26. marts anmodede om at få nedsat med henblik på at forelægge de
foranstaltninger, der er nødvendige for en forbedret kriseløsningsramme og bedre budgetdisciplin i
EU.
Taskforcen, der består af repræsentanter for medlemsstaterne, Rådets formandskab og Den
Europæiske Centralbank, og som har formanden for Det Europæiske Råd som formand, forventes at
aflægge rapport til Det Europæiske Råd i oktober. Dens første møde er berammet til den 21. maj.
9804/10
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453797_0012.png
18.V.2010
BUDGETRAMMER
- Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
Rådet ANERKENDER, at robuste og effektive nationale finanspolitiske rammer spiller en
afgørende rolle for styrkelsen af den finanspolitiske konsolidering og holdbare offentlige
finanser. Under de nuværende omstændigheder FREMHÆVER Rådet på ny betydningen
af deres bidrag til de finanspolitiske exitstrategier, gennemførelsen af stabilitets- og
vækstpagten og troværdigheden af de tilsvarende finanspolitiske forpligtelser. Rådet
FREMHÆVER også de finanspolitiske rammers bidrag til de offentlige finansers
holdbarhed og den trestrengede strategi til tackling af de finanspolitiske udfordringer, der
er forbundet med den aldrende befolkning.
Rådet SER MED TILFREDSHED på Kommissionens rapport om "Domestic Fiscal
Frameworks: How National Fiscal Governance Can Contribute to Budgetary Consolidation
over the Medium Term" og det oplæg, som Udvalget for Økonomisk Politik har udarbejdet
om styrkelse af de nationale finanspolitiske rammer.
Selv om der med styrkelsen af den nationale finanspolitiske styring skal tages hensyn til
det enkelte lands politiske, institutionelle og kulturelle baggrund, MENER Rådet, at der
kan peges på visse ønskelige kendetegn ved robuste og effektive nationale finanspolitiske
rammer.
Rådet FREMHÆVER værdien af omfattende finanspolitiske rammer, der indeholder
numeriske finanspolitiske regler, mellemfristede budgetrammer, kontrol- og
håndhævelsesinstrumenter, der er gennemsigtige og troværdige, budgetprocedurer og
troværdige finanspolitiske institutioner, og OPFORDRER medlemsstaterne til at fremme
ordningerne med henblik på at styrke deres finanspolitiske styring. Disse elementer
arbejder sammen og kan supplere hinanden og bør derfor indgå i en samlet overvejelse i
forbindelse med iværksættelse af reformer. Det er også vigtigt, at reformerne gennemføres
i den rigtige rækkefølge. Helt konkret bør statistiske samt de regnskabs- og tilsynsmæssige
funktioner leve op til de internationale standarder, inden der indføres mere avancerede re-
former.
2.
3.
4.
9804/10
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.V.2010
5.
Rådet ER ENIGT OM, at et stærkt nationalt ejerskab og en klar politisk opbakning
bidrager til at sikre de finanspolitiske rammers effektivitet og troværdighed. Denne
forpligtelse bør gælde for alle regeringsniveauer, navnlig i stærkt decentraliserede lande.
Under behørig hensyntagen til nationale særtræk OPFORDRER Rådet medlemsstaterne til
at styrke samspillet mellem aktørerne inden for den offentlige forvaltning og fremme
effektive håndhævelsesmekanismer på alle regeringsniveauer. Dette er særlig relevant for
numeriske finanspolitiske regler og gælder også for mellemfristede finanspolitiske rammer
og budgetprocedurer. Udformningen af nationale finanspolitiske rammer er af lige stor
vigtighed for såvel effektiviteten som troværdigheden. I denne sammenhæng har
håndhævelsesmekanismer, der giver en passende grad af fleksibilitet til at kunne tackle
uforudsete begivenheder, altafgørende betydning, da de styrker den finanspolitiske
disciplin og desuden kan sikre markedets tillid til de offentlige finansers holdbarhed.
Rådet OPFORDRER medlemsstaterne til at forbedre budgetprocedurerne, navnlig ved at
styrke de aspekter, som er mest fremmende for budgetdisciplin, såsom centralisering af
budgetplanlægningen og top-down-budgetlægning.
Rådet UNDERSTREGER også betydningen af, at de finanspolitiske regler udformes med
henblik på at undgå procykliske budgetpolitikker og -effekter og støtte de offentlige
udgifters efficiens og effektivitet. At dømme ud fra lande med gode erfaringer synes
numeriske finanspolitiske regler, der er indarbejdet i mellemfristede budgetrammer for den
finanspolitiske planlægning, at være befordrende herfor.
Der er ingen standardløsning, der kan anvendes af alle, men Rådet ANERKENDER en
række landes gode erfaringer, der kombinerer forskellige typer numeriske finanspolitiske
regler med andre finanspolitiske ordninger. Disse eksempler på politikker synes at have
fremmet den finanspolitiske disciplin og de makroøkonomiske målsætninger om
stabilisering i løbet af den økonomiske cyklus, herunder i opgangstider. I disse lande har
budgetbalanceregler kombineret med flerårige udgiftsregler og i nogle tilfælde suppleret af
en indtægtsregel styrket finanspolitikkens kontracykliske adfærd samtidig med, at de har
styrket budgetdisciplinen. Nogle eksempler viser, at uafhængige finanspolitiske
institutioner bidrager til at øge finanspolitikkernes troværdighed. Det har også vist sig at
være effektivt for fremme af en forsvarlig finanspolitik at overdrage ansvaret for en række
tekniske opgaver i budgetproceduren til uafhængige organer. Baggrunden og betingelserne
for uafhængige institutioner varierer imidlertid fra land til land, og de nationale særtræk
skal derfor nøje overvejes.
6.
7.
8.
9804/10
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.V.2010
9.
På baggrund af medlemsstaternes finanspolitiske rammers bidrag til en effektiv
gennemførelse af stabilitets- og vækstpagten OPFORDRER Rådet til, at der gennemføres
en regelmæssig vurdering og peerevaluering heraf med udgangspunkt i:
En tjekliste med ønskelige kendetegn ved nationale finanspolitiske rammer, der
bygger på bedste praksis og anerkender forskellene i politiske, institutionelle og
kulturelle forhold
Medlemsstaternes politiske erfaringer med reformer af den finanspolitiske styring,
navnlig de lande, som har finanspolitiske rammer, der har vist sig at have en effektiv
virkning på budgetdisciplinen og den makroøkonomiske stabilisering, og
En analyse af krisens følgevirkninger på eksisterende rammer og igangværende
reformer.
10.
Rådet OPFORDRER Kommissionen og Udvalget for Økonomisk Politik til at fremme
udvekslingen af bedste praksis, navnlig på baggrund af de elementer, der har vist sig at
give de bedste resultater med hensyn til at støtte den finanspolitiske konsolideringsindsats
og bidrage til opbygningen af holdbare offentlige finanser, og til fortsat at følge
udviklingen af de finanspolitiske rammer nøje. Rådet OPFORDRER Kommissionen og
Udvalget for Økonomisk Politik til at rapportere om hovedtrækkene ved eksempler på
vellykkede reformer af finanspolitiske rammer i bestemte medlemsstater."
9804/10
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453797_0015.png
18.V.2010
FINANSIEL STABILITET OG KRISESTYRING
- Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusionerne i dokument
9378/10
+
COR 1
9804/10
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453797_0016.png
18.V.2010
FORBEREDELSE AF G20-FINANSMINISTRENES MØDE
Rådet gjorde status over forberedelserne til det møde mellem G20-finansministrene og
centralbankcheferne, som skal afholdes den 4.-5. juni i Busan (Sydkorea).
Det godkendte mandatet med den holdning, som EU skal indtage på dette møde.
9804/10
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453797_0017.png
18.V.2010
FINANSIELLE TJENESTEYDELSER - KOMMISSIONENS ARBEJDSPROGRAM
Rådet noterede sig kommissær Michel Barniers forelæggelse af Kommissionens arbejdsprogram
vedrørende finansielle tjenesteydelser.
Det havde en kort udveksling af synspunkter om, hvilken strategi der bør anlægges.
På en ekstraordinær samling den 9. maj (se side 7) fremhævede Rådet behovet for at gøre hurtige
fremskridt med hensyn til regulering af og tilsyn med de finansielle markeder, særlig for så vidt
angår derivatmarkederne og kreditvurderingsinstitutternes rolle. Det understregede også behovet for
at arbejde med en såkaldt stabilitetsafgift for at sikre, at finanssektoren i fremtiden kommer til at
bære sin del af byrden, hvis der opstår en krise (se side 7).
9804/10
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453797_0018.png
18.V.2010
MØDER I TILKNYTNING TIL SAMLINGEN I RÅDET
Følgende møde blev afholdt i tilknytning til samlingen i Rådet:
-
Eurogruppen
Ministrene for euroområdets medlemsstater deltog i et møde i Eurogruppen den 17. maj.
-
Morgenmadsmøde for ministrene
Ministrene drøftede på et morgenmadsmøde den økonomiske situation, hvorunder de noterede sig
Kommissionens økonomiske forårsprognoser.
-
Ministrenes dialog med EU-kandidatlandene
Ministrene afholdt deres årlige dialog om den økonomiske politik med finansministrene og
repræsentanterne for centralbankerne i EU-kandidatlandene: Kroatien, Den Tidligere Jugoslaviske
Republik Makedonien og Tyrkiet.
Konklusionerne fra dette møde findes i dokument
9563/10.
*
*
*
Ministrene holdt en fælles frokost sammen med finansministrene fra EU's Middelhavspartnerlande
for at drøfte gennemførelsen af Euro-Middelhavs-faciliteten for investeringer og partnerskab
FEMIP).
9804/10
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453797_0019.png
18.V.2010
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Klimaforandringer - hurtig startfinansiering i udviklingslande -
Rådets konklusioner
Rådet noterede sig en rapport fra Udvalget for Økonomisk Politik og Det Økonomiske og
Finansielle Udvalg, der giver en foreløbig vurdering af de midler, som EU og dets medlemsstater
har stillet til rådighed til de såkaldte hurtige startfinansieringsforanstaltninger i udviklingslande til
imødegåelse af klimaforandringerne (dok.
9437/10).
Det vedtog følgende konklusioner:
"Det Europæiske Råd gentog den 25. marts, at EU og dets medlemsstater skal opfylde deres tilsagn
om at give 2,4 mia. EUR årligt i perioden 2010-2012 til hurtig startfinansiering inden for rammerne
af gennemførelsen af Københavnsaftalen, og forpligtede EU og dets medlemsstater til at fremlægge
en foreløbig statusrapport på UNFCCC-samlingen i maj/juni 2010.
Økofinrådet BEKRÆFTER EU's og medlemsstaternes tilsagn om hurtig startfinansiering i perioden
2010-2012 og UNDERSTREGER, at EU og dets medlemsstater har gjort væsentlige fremskridt i
gennemførelsen af deres tilsagn om hurtig startfinansiering for 2010. Økofinrådet TILSLUTTER
SIG den foreløbige statusrapport om tilsagnene om hurtig startfinansiering, der skal forelægges på
samlingen i maj/juni 2010 i Bonn.
Økofinrådet opfordrer EU og dets medlemsstater til inden Cancún og derefter en gang om året at
rapportere fuldt ud og koordineret om deres bidrag til hurtig startfinansiering på klimaområdet."
Exitstrategier: Finanssektoren -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet BLEV i december 2009 ENIGT om, at det var hensigtsmæssigt at begynde at udforme en
koordineret og gennemsigtig strategi for udfasning af de forskellige støtteordninger til fordel for
finansielle institutioner.
9804/10
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.V.2010
Rådet BLEV også ENIGT om en række aspekter, som der bør tages hensyn til i forbindelse med
disse exitstrategier, og som hovedsagelig vedrører makroøkonomisk og finansiel stabilitet,
kreditkanalernes funktion og den hastighed, hvormed bankernes naturlige udfasning sker, samt om
at begynde med udfasningen af statsgarantierne for bankernes gæld, og OPFORDREDE Det
Økonomiske og Finansielle Udvalg til i samarbejde med Kommissionen, CEBS og ECB endvidere
at drøfte mulige løsninger.
Som opfølgning hertil HILSTE Rådet i marts Kommissionens tjenestegrenes første analyse af den
faktiske brug af garantiordningerne VELKOMMEN og OPFORDREDE Kommissionen til sammen
med ECB at fortsætte sit arbejde navnlig vedrørende udgifterne til finansiering med og uden
sikkerhedsstillelse inden for EU's banksektor. Det OPFORDREDE endvidere INDTRÆNGENDE
EFC til at drøfte resultaterne af dette arbejde, fremme en koordineret udfasning og analysere,
hvordan der kan tages hensyn til landespecifikke omstændigheder, idet der regelmæssigt aflægges
rapport til Rådet med henblik på Det Europæiske Råd i juni 2010.
Rådet HILSER det arbejde VELKOMMEN, som Kommissionen har udført i tæt samarbejde med
ECB, og som omfatter en grundig vurdering af brugen af og udgifterne til statsgarantier, herunder
også sammenlignet med markedsfinansiering uden sikkerhedsstillelse. Rådet DELER den
opfattelse, at der fortsat er risiko for konkurrenceforvridning mellem banker, hvis finansiering er
baseret på markedspriser, og banker, der er stærkt afhængige af statsgarantier.
Rådet HILSER indholdet af de omfattende retningslinjer VELKOMMEN, som Kommissionen har
bebudet med henblik på yderligere at anspore til udfasning af garantiordningerne. Rådet
ERKENDER navnlig, at det er hensigtsmæssigt med en passende forhøjelse af garantigebyrerne for
at tilnærme finansieringsudgifterne til markedsvilkårene og OPFORDRER INDTRÆNGENDE til
anvendelse af nye betingelser fra juli 2010.
Rådet ER også ENIGT om, at adgangen til likviditet på markederne i den nuværende situation
generelt er mindre vanskelig, end den var, da krisen var mest akut, og at tilfælde af udstrakt brug af
statsgarantier bør overvåges. Rådet HILSER det derfor VELKOMMEN, at Kommissionen har til
hensigt at indføre særlige krav med henblik på den nye ydelse af garantier efter fristen den
30. juni 2010. Med henblik herpå bør banker, der fortsat er stærkt afhængige af garantier og derfor
trækker på nye garantier, og som ikke er omfattet af omstruktureringsforpligtelser, have deres
langsigtede levedygtighed undersøgt, hvilket Kommissionen vil stå for. Kombinationen af skærpede
prisbetingelser og krav om fremlæggelse af en levedygtighedsplan vil anspore bankerne til enten
gradvis at trække sig ud af garantiordninger eller at tage fat på deres strukturelle svagheder,
herunder om nødvendigt at gennemgå en omstruktureringsproces. Denne tilgang vil også give
tilstrækkelig fleksibilitet til, at der kan tages behørigt hensyn til risikoen for negative
spillovereffekter, til muligheden for tilbagegang eller fornyet pres på de finansielle markeder og til
de mange forskellige forhold i de enkelte medlemsstater."
9804/10
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453797_0021.png
18.V.2010
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
EUPOL Afghanistan - Forlængelse af missionen
Rådet vedtog en afgørelse om Den Europæiske Unions politimission i Afghanistan (EUPOL
Afghanistan), som forlænger missionen og dens mandat med en treårig periode fra den
31. maj 2010 til den 31. maj 2013.
EUPOL Afghanistan blev oprettet den 30. maj 2007 ved fælles aktion 2007/369/FUSP, og skulle
udløbe den 30. maj 2010.
Den bidrager i væsentligt omfang til, at der etableres holdbare og effektive civile politiforhold
under afghansk ejerskab, hvilket vil sikre et passende samspil med det strafferetlige system i bred
forstand. Missionen skal støtte en reformproces, der tager sigte på et tillidsvækkende og effektivt
politi inden for rammerne af retsstatsprincippet og respekt for menneskerettighederne. En holdbar
politireform er en forudsætning for en vellykket overdragelse af ansvaret for sikkerheden til de af-
ghanske myndigheder. EUPOL tilbyder specialviden i civile politiopgaver og er målrettet mod den
strategiske reform af det afghanske politi. Missionen benytter mentor- og uddannelsesprogrammer
til at forbedre politiets resultater i Afghanistan.
EUPOL Afghanistan er i tæt samspil med, koordinerer og samarbejder med Afghanistans regering
og de relevante internationale aktører, herunder NATO's uddannelsesmission, de ledende stater i de
provinsbaserede genopbygningshold, De Forenede Nationers bistandsmission i Afghanistan
(UNAMA) og tredjelande, der i øjeblikket medvirker til politireformen i Afghanistan.
Afgørelsen vil blive taget op til fornyet overvejelse hver sjette måned med henblik på eventuelt at
justere missionens arbejdsområder.
Nærmere oplysninger om EUPOL Afghanistan:
www.eupol-afg.eu/
Videoer:
tvnewsroom.consilium.europa.eu
9804/10
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453797_0022.png
18.V.2010
BUDGETTER
Supplerende ressourcer til Europa-Parlamentet
Rådet vedtog sin holdning og accepterede uden ændringer forslaget til ændringsbudget nr. 1 til det
almindelige budget for 2010 og tildelte dermed Europa-Parlamentet supplerende budgetmæssige og
menneskelige ressourcer for at dække virkningerne af Lissabontraktatens ikrafttræden (udvidelse af
den fælles beslutningstagning og en øget lovgivningsaktivitet).
Hovedelementerne i forslaget til ændringsbudget nr. 1/2010 er:
styrkelse af udvalgenes sekretariater og af et direktorat for forbindelser med de nationale
parlamenter ved oprettelse af i alt 75 nye faste stillinger (2,3 mio. EUR)
styrkelse af de politiske gruppers bistandskapacitet ved oprettelse af 75 nye midlertidige
stillinger (2,3 mio. EUR)
styrkelse af den personlige assistance til medlemmerne ved en forhøjelse af deres
sekretariatsgodtgørelse (8,8 mio. EUR)
nedsættelse af reserven til bygninger (4 mio. EUR).
Den finansielle nettovirkning af det foreløbige ændringsbudget nr. 1/2010 er på 9,4 mio. EUR.
SOCIALPOLITIK
Det Europæiske Institut for Ligestilling mellem Mænd og Kvinder - Udpegelse af medlemmer
af bestyrelsen
Rådet vedtog en afgørelse om udpegelse af medlemmer af og suppleanter til bestyrelsen for Det
Europæiske Institut for Ligestilling mellem Mænd og Kvinder (dok.
9311/10).
9804/10
22
DA