Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 3015 - Økofin Bilag 4
Offentligt
842040_0001.png
6. maj 2010
Supplement til samlenotat vedr. møde i Folketingets Europaud-
valg den 12. maj 2010
1.
(evt.) Finansielle tjenesteydelser, alternative investeringsenheder
Generel orientering
KOM(2009)207
Budget 2011
Præsentation af Kommissionen
KOM-dokumenter foreligger ikke
Skat
a)
Rentebeskatningsdirektivet
Politisk enighed
KOM(2008)727
b)
Administrativt samarbejde på skatteområdet (bistandsdirektivet)
Generel indstilling
KOM(2009)29
Anti-svigsaftaler med Liechtenstein
Generel indstilling
KOM-dokument foreligger ikke
Forhandlingsmandat til anti-svigsaftaler med andre tredjelande
Vedtagelse
KOM-dokument foreligger ikke
2.
3.
c)
d)
4.
Integrerede retningslinjer
Orienterende debat
KOM(2010)193
(evt.) Meddelse vedr. styrket økonomisk samarbejde (artikel 136)
Præsentation af kommissionen
KOM-dokument foreligger ikke
Finansielle exitstrategier
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
5.
6.
7.
Finansiel stabilitet og krisehåndtering
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
8.
Kommissionens arbejdsprogram for de kommende måneder vedr. finansielle tjene-
steydelser
Orienterende debat
KOM(2010)135
Finanspolitiske exitstrategier – Styrkelse af budgetmæssige rammer
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Forberedelse af G20 finansministermøde den 4.-5. juni 2010
Vedtagelse
KOM-dokument foreligger ikke
Klimafinansiering
Vedtagelse
KOM-dokument foreligger ikke
Sager vedrørende EU’s budget
a)
Regelændringer vedrørende EU’s budget som følge af Lissabontraktaten
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 18. maj
2010, men forventes vedtaget på et kommende rådsmøde
KOM(2010)71, KOM(2010)72, KOM(2010)73
b)
Gentlemanaftalen om samarbejde mellem Rådet og Parlamentet på budgetom-
rådet
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 18. maj
2010
KOM-dokument foreligger ikke
Tillægs- og ændringsbudget nr. 4 til EU’s budget for 2010.
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 18. maj
2010, men forventes vedtaget på et kommende rådsmøde
KOM(2010)169
9.
10.
11.
12.
Side 3
Side 6
c)
Side 8
13.
Eventuelt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Dagsordenspunkt 12a:
Sager vedrørende EU’s budget - regelændringer vedrø-
rende EU’s budget som følge af Lissabontraktaten
KOM(2010)71, KOM(2010)72, KOM(2010)73
Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag til forordning for den flerårige finansielle ramme, om ændring
af finansforordningen samt om ændring af den inter-institutionelle aftale mellem Europa-
Parlamentet, Rådet og Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomiske forvaltning.
Pakken af forslag udsendes for teknisk at tilpasse og ajourføre EU’s regelsæt på budgetområdet
til de ændringer vedrørende EU’s budget og finanser, som er indført med Lissabontraktaten,
herunder indførelse i traktaten af den flerårige finansielle ramme og indførelsen af den ny proce-
dure for vedtagelsen af det årlige budget.
Baggrund
Rammerne for samarbejdet om EU’s budget og finanser er fastlagt i både trakta-
ten, finansforordningen og i inter-institutionelle aftaler mellem Kommissionen,
Rådet og Europa-Parlamentet. Som konsekvens af indførelsen af den flerårige
finansielle ramme i traktaten og dens forbindelse til den i traktaten reviderede
årlige budgetprocedure fremlægges forslag til forordning for den flerårige finan-
sielle ramme, et forslag om ændring af finansforordningen samt et forslag til æn-
dring af den inter-institutionelle aftale mellem Europa-Parlamentet, Rådet og
Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning.
Hjemmelsgrundlag
Lissabon-traktatens art. 312 om den flerårige finansielle ramme m.fl. Forslaget til
forordning for den flerårige finansielle ramme vil skulle vedtages med enstemmig-
hed i Rådet, mens ændringen af finansforordningen samt ændringen af den inter-
institutionelle aftale vil skulle vedtages med kvalificeret flertal.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant
Formål og indhold
Forslag til forordning om den flerårige finansielle ramme
EU’s flerårige finansielle ramme er blevet traktatfæstet med Lissabontraktatens
art. 312. Formålet med den flerårige finansielle ramme er at sikre budgetdisciplin
og en velordnet udvikling i EU’s udgifter inden for rammerne af EU’s egne ind-
tægter. Samarbejdet i EU om dette formål har forud for Lissabontraktaten været
reguleret gennem den inter-institutionelle aftale (IIA) mellem Europa-
Parlamentet, Rådet og Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomi-
ske forvaltning. Således er den flerårige finansielle ramme gældende for 2007 –
2013 vedtaget gennem den inter-institutionelle aftale af 17. maj 2006 mellem Eu-
ropa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen.
Af Lissabontraktatens art. 312 stk. 2 fremgår det, at Rådet med enstemmighed
skal vedtage en forordning, der nærmere fastlægger den flerårige finansielle ram-
me. Et flertal i Europa-Parlamentet skal desuden godkende denne forordning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Det forslag til forordning, som Kommissionen har fremsat, er en teknisk repro-
duktion og ajourføring af de bestemmelser om den flerårige finansielle ramme
mv., som fremgår af den inter-institutionelle aftale mellem Europa-Parlamentet,
Rådet og Kommissionen. I medfør af Lissabontraktaten flyttes en del af disse
bestemmelser fra IIA’en til den ny forordning om de flerårige finansielle rammer.
Forslag til ændring af finansforordningen
Finansforordningen indeholder regler og procedurer for anvendelsen af EU's mid-
ler. Særligt på grund af traktatfæstelsen af den flerårige finansielle ramme stiller
Kommissionen forslag om at indskrive nogle af bestemmelserne fra den nuvæ-
rende inter-institutionelle aftale (IIA) direkte i finansforordningen. Det gøres bl.a.
for at etablere en forbindelse mellem den flerårige finansielle ramme og den årlige
budgetprocedure.
Den årlige budgetprocedure blev revideret med Lissabontraktatens art. 313. Med
den ny budgetprocedure skelnes der bl.a. ikke længere mellem obligatoriske og
ikke-obligatoriske udgifter i EU’s budget. Hvor Rådet tidligere havde det sidste
ord ved vedtagelsen af de obligatoriske udgifter, mens Europa-Parlamentet havde
det sidste ord i vedtagelsen af de ikke-obligatoriske udgifter, gælder det som følge
af Lissabontraktaten, at der kun er én budgetprocedure, som gælder for alle typer
af udgifter, og hvor Rådet og Europa-Parlamentet er fuldt ud ligestillede.
Afskaffelsen af sondringen mellem obligatoriske og ikke-obligatoriske udgifter har
indvirkning på finansforordningens bestemmelser om overførsler og foreløbige
tolvtedele (det finansieringssystem, der træder i kraft, hvis der ikke har kunnet
vedtages et budget inden budgetårets begyndelse), jf. finansforordningens art. 13.
Kommissionen forslag tilpasser finansforordningen i forhold til Lissabontrakta-
tens art. 313.
Forslag til inter-institutionel aftale mellem Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen om
budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning
Den første IIA blev indgået i 1988, og i over 20 år har det været praksis at indgå
sådanne aftaler med det formål at gennemføre budgetdisciplin, forbedre den årlige
budgetprocedures forløb og det inter-institutionelle samarbejde på budgetområ-
det.
Forslaget til en ny IIA indeholder alle bestemmelser fra den nuværende IIA af 17.
maj 2006, som ikke er overflødiggjort af Lissabontraktaten, foreslået inkluderet i
forslaget til forordning om den flerårige finansielle ramme eller foreslået inklude-
ret i forslaget til ændring af finansforordningen.
Forslaget opdaterer også IIA’en i forhold til den reviderede procedure for vedta-
gelse af EU’s årlige budget i Lissabontraktatens art. 313, herunder afholdelse af
trialog møder mellem Rådet, Europa-Parlamentet og Kommissionen samt arbej-
det i det særlige Forligsudvalg, hvor forlig om vedtagelse af EU’s budget kan ind-
gås mellem Rådet og Europa-Parlamentet.
Særlige juridiske problemstillinger vedrørende regulering af den flerårige finansielle ramme
Det fremgår af Lissabontraktatens art. 313 stk. 2, at Rådet fastlægger den flerårige
finansielle ramme ”med enstemmighed”. I henhold til den nuværende IIA kan, jf.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
IIA’ens art. 22, en revision af den finansielle ramme på indtil 0,03 pct. af EU’s
BNI vedtages med kvalificeret flertal i Rådet. Kommissionen har i sit forslag til
forordning om den flerårige finansielle ramme fastholdt en fortolkning i overens-
stemmelse med den nuværende IIA, hvor den omtalte revidering af den finansielle
ramme kan bestemmes med kvalificeret flertal i Rådet. Ligeledes har Kommissio-
nen i sit forslag til ny IIA fastholdt den eksisterende bestemmelse om, at den fi-
nansielle ramme kan revideres med op til 0,03 pct. ved brug af kvalificeret flertal.
Eftersom det fremgår af Lissabontraktaten, at den flerårige finansielle ramme fast-
sættes med enstemmighed i Rådet, har Rådets juridiske tjeneste udtalt, at det stri-
der imod traktaten, hvis princippet om enstemmighed fraviges.
På den baggrund arbejder det spanske formandskab med at revidere Kommissio-
nens pakke af forslag, således at de bringes i overensstemmelse med traktaten, og
der ikke gives mulighed for anvendelse af kvalificeret flertal når den finansielle
ramme revideres.
Europa-Parlamentets holdning
Kommissionens pakke af forslag vil skulle godkendes af et flertal i Europa-
Parlamentet. Europa-Parlamentet har endnu ikke fastlagt en holdning. Det må for-
ventes, at Europa-Parlamentet vil være skeptisk overfor, at muligheden for med kva-
lificeret flertal at revidere den flerårige finansielle ramme med op til 0,03 pct. falder
væk.
Gældende dansk ret og konsekvenserne herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Pakken af forslag har ingen statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser.
Høring
Ikke relevant.
Regeringens holdning
Regeringens støtter, at ajourføringen af EU’s regelsæt på budgetområdet bør gen-
nemføres i fuld overensstemmelse med Lissabontraktaten tekniske og juridiske
grundlag.
På baggrund af, at Rådets juridiske tjeneste har udtalt, at en fastholdelse af de nu-
værende bestemmelser i IIA’en om brug af kvalificeret flertal ved revision af den
finansielle ramme ville stride imod traktaten, kan man fra dansk side støtte, at der
ikke gives mulighed for anvendelse af kvalificeret flertal, når den finansielle ram-
me revideres med op til 0,03 pct. af BNI.
Andre landes holdninger
Nogle lande beklager, at muligheden for at vedtage ændringer i de finansielle per-
spektiver med mindre end 0,03 pct. af EU-BNI med kvalificeret flertal ifølge udta-
lelsen fra Rådets juridiske tjeneste ikke vil være teknisk-juridisk muligt. De fleste
øvrige lande har omvendt lagt vægt på udtalelsen fra Rådets juridiske tjeneste, og
at en fastholdelse af disse bestemmelser ville stride imod traktaten.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Dagsordenspunkt 12b:
Sager vedrørende EU’s budget - gentlemanaftalen om
samarbejde mellem Rådet og Parlamentet på budget-
om-rådet
Resumé
Siden 1970 har samarbejdet mellem Rådet og Europa-Parlamentet vedrørende deres administra-
tive budgetter og regnskaber være reguleret gennem den såkaldte ”gentlemanaftale”. Europa-
Parlamentet såvel som flere medlemsstater har udtrykt ønske om at indlede drøftelser om en
revidering af gentlemanaftalens bestemmelser bl.a. i lyset af Lissabontraktatens vedtagelse, der
har forandret relationerne mellem Råd og Parlament på det budgetmæssige område.
Baggrund
Siden 1970 har samarbejdet mellem Rådet og Europa-Parlamentet vedrørende
deres administrative budgetter og regnskaber være reguleret gennem den såkaldte
”gentlemanaftale”. Gennem denne aftale har Råd og Parlament givet hinanden
autonomi i fastlæggelsen og implementeringen af deres respektive interne admini-
strative budgetter og i den efterfølgende regnskabsgodkendelse (decharge).
Formål og indhold
Ifølge gentlemanaftalen skal Rådet og Parlamentet afholde sig fra at intervenere i
hinandens administrative budgetter.
Danmark har som bekendt fremlagt et forslag, der vil erstatte gentlemanaftalen
med en ny ordning specifikt vedrørende dechargesamarbejdet mellem Rådet og
Europa-Parlamentet. Europa-Parlamentet har derudover på det seneste, gennem
en række resolutioner, sat spørgsmålstegn ved gentlemanaftalens bestemmelser og
givet udtryk for et ønske om at revidere aftalen generelt. Flere medlemsstater har
tilsvarende overvejet, om man burde revidere aftalen generelt.
Folketinget vedtog således den 29. maj 2009 enstemmigt beslutningsforslag B 152
om Europa-Parlamentets beslutningsgrundlag for at godkende Rådet for Den
Europæiske Unions regnskab. Folketingsbeslutningen pålægger regeringen at ar-
bejde aktivt for en aftale mellem Rådet og Parlamentet om en formalisering af
dechargeproceduren, som kan føre til større gennemskuelighed og øget parlamen-
tarisk kontrol med forvaltningen af EU’s budget.
Folketingets Europaudvalg afgav den 20. maj 2009 beretning om sagen. Det
fremgår bl.a. af beretningen, at der er behov for øget gennemsigtighed i både Rå-
dets og Parlamentets gennemførelse af deres respektive budgetter. Endvidere be-
mærkes, at ”gentlemanaftalen” fra 1970 mellem Råd og Parlament ikke længere er
tidssvarende, når det gælder dechargesamarbejdet mellem de to institutioner.
Det danske ønske om at overveje relevansen af ”gentlemanaftalen” på decharge-
området er i september 2009 blevet fremført på et møde i COREPER. Endvidere
har Finansministeriet og EU-repræsentationen fra november 2009 haft uformelle
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
møder med Rådssekretariatet om sagen, hvor man fra dansk side har redegjort for
Folketingets dechargebeslutning og drøftet opfølgningen herpå.
En fornyet drøftelse af gentlemanaftalens bestemmelser skal også ses i lyset af
vedtagelsen af Lissabontraktaten. Lissabontraktatens procedure for vedtagelsen af
EU’s årlige budget har forandret relationerne mellem Rådet og Parlamentet, og
sidestillet dem fuldt ud i vedtagelsen af det overordnede budget for EU, og her-
under i vedtagelsen af Rådets og Parlamentets egne administrative budgetter.
Hjemmelsgrundlaget
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Da der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles på
EU-niveau. Forslaget er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har endnu ikke fastlagt en formel holdning, men har i praksis
givet udtryk for et ønske om at revidere den eksisterende gentlemanaftale.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En revidering af gentlemanaftalen vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
En revidering af gentlemanaftalen vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.
Høringer
Ikke relevant.
Regeringens holdning
På baggrund af mandater fra Folketingets Europaudvalg har regeringen arbejdet
aktivt for at revidere gentlemanaftalens bestemmelser på dechargeområdet. Rege-
ringen er også positivt indstillet overfor en indledning af drøftelser mellem Rådet
og Europa-Parlamentet vedrørende en revidering af gentlemanaftalen.
Andre landes holdninger
En række medlemsstater ser gerne, at der indledes drøftelser om en revidering af
gentlemanaftalen, men de fleste lande har endnu ikke taget stilling til spørgsmålet.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
842040_0008.png
8
Dagsordenspunkt 12c:
Sager vedrørende EU’s budget - Tillægs- og æn-
dringsbudget nr. 4 til EU’s budget for 2010
KOM(2010)169
Resumé
Kommissionen har fremlagt foreløbigt ændringsforslag nr. 4 til EU’s 2010-budget. Forslaget
indebærer, at et overskud på EU's budget for 2009 på 2,3 mia. euro indbudgetteres som en
indtægt under EU's budget for 2010. Som konsekvens reduceres det danske EU-bidrag i 2010
isoleret set med godt 0,3 mia.kr.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt foreløbigt ændringsforslag nr. 4 til EU’s budget for
2010 (KOM (2010) 169).
Beslutningsproceduren følger de normale regler for budgetforslag fra Kommissi-
onen, hvorefter Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal, og Europa-
Parlamentet træffer afgørelse med et flertal af dets medlemmers stemmer og med
tre femtedele af de angivne stemmer.
Hjemmelsgrundlag
Traktatens art. 314 (beslutningsprocedure for budgettet) og finansforordningens
art. 15. (OJ L 248, 16.9.2002.)
Nærhedsprincippet
Da der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles på
EU-niveau, og det er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Formål og indhold
Kommissionen foreslår, at et overskud på EU's budget for 2009 på godt 2,3 mia.
euro indbudgetteres som en indtægt under EU's budget for 2010. Dette, som i
tidligere år, i henhold til princippet om, at der skal være balance mellem EU’s ind-
tægter og udgifter, og finansfordningens art. 15, hvoraf det fremgår, at saldoen for
hvert regnskabsår skal opføres på budgettet for det følgende regnskabsår som en
indtægt, hvis der er tale om et overskud eller som en betalingsbevilling, hvis der er
tale om et underskud.
Det samlede overskud for 2009 på godt 2,3 mia. euro kan primært henføres til en
positiv difference mellem regnskabsårets indtægter og det indeværende års beta-
lingsbevillinger samt fremførte betalingsbevillinger. Hertil kommer overskud fra
annullering af ikke-udnyttede betalingsbevillinger fremført fra 2008 samt overfør-
sel af indtægter, jf. tabel 1.
Tabel 1
Opgørelse af overskud på 2009-budgettet for EU (mio. euro)
Regnskabsårets indtægter
Betalinger over bevillinger for indeværende år
117.407
-116.374
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
842040_0009.png
9
Betalingsbevillinger overført til år 2010
Annullering af ikke-udnyttede betalingsbevillinger overført fra
2008
Difference mellem overførte indtægter fra 2008-2009 og 2009-2010
Saldo for omveksling af valuta i 2009
Overskud på 2009-budgettet
-1.755
337
2.454
185
2.254
Da overskuddet i 2009 indbudgetteres som en indtægt under EU’s budget for
2010 mindskes det samlede bidrag til EU’s 2010-budget fra EU’s medlemsstater
isoleret set tilsvarende. Kommissionen oplyser, at budgettets indtægtsside endvi-
dere vil blive påvirket af en kommende ajourføring af overslag over egne indtæg-
ter (traditionelle egne indtægter, moms- og BNI-indtægter), herunder en ajourfø-
ring af UK-rabatten. Effekterne heraf vil indgå i et særskilt forslag til ændrings-
budget, som Kommissionen forventer fremlagt primo juni 2010.
Europarlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning er endnu ikke kendt, men forventes at være positiv.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Med vedtagelsen af forslaget, som tilbagefører godt 2,3 mia. euro til medlemslan-
dene i alt, vil det danske bidrag til EU’s 2010-budget isoleret set blive nedjusteret
med godt 0,3 mia.kr. Det seneste skøn for det danske EU-bidrag i 2010, inklusive
ændringsbudget 1-4, er på 19,6 mia.kr.
Høring
Ikke relevant.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark kan støtte forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemslande kan støtte forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.