Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 3016 - konkurrenceevne
Offentligt
1453800_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
10123/10
(OR. en)
PRESSE 136
PRESSEMEDDELELSE
3016. samling i Rådet
konkurrenceevne (det indre marked, industri og forskning)
Bruxelles, den 25.-26. maj 2010
Formand
Miguel SEBASTIÁN
Spaniens industriminister
Cristina GARMENDIA
Spaniens videnskabs- og innovationsminister
Diego LÓPEZ GARRIDO
Spaniens statssekretær for EU
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 6715 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
10123/10
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453800_0002.png
25.V.2010
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede til politisk enighed om et udkast til forordning om ajourføring af betingelserne for
markedsføring af byggevarer
i det indre marked.
Rådet vedtog konklusioner om
rene og energieffektive køretøjer
med henblik på en
konkurrencedygtig bilindustri og vejtransport med reducerede CO
2
-emissioner.
Rådet vedtog konklusioner om en kommende revision af
varemærkeordningen
i EU.
***
Forskningsministrene udvekslede synspunkter om fastsættelse af nationale
mål for investeringer i
forskning
og udvikling, jf. strategien for skabelse af beskæftigelse og vækst (Europa 2020-
strategien), med henblik på Det Europæiske Råds møde i juni.
Rådet behandlede indgående udviklingen i
det europæiske forskningsrum
og vedtog et sæt
konklusioner, bl.a. om den sociale dimension, og en resolution om styringen.
Rådet vedtog også konklusioner om skabelse af et
innovativt Europa
og om
forenkling af
forskningsprogrammer.
***
På området international retsforfølgelse vedtog Rådet uden drøftelse konklusioner om
gennemgangskonferencen vedrørende Romstatutten for
Den Internationale Straffedomstol.
10123/10
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453800_0003.png
25.V.2010
INDHOLD
1
DELTAGERE..................................................................................................................................... 6
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Markedsføring af byggevarer............................................................................................................... 9
Bilindustrien: rene og energieffektive køretøjer -
Rådets konklusioner
............................................ 10
Varemærkeordningen i EU -
Rådets konklusioner
............................................................................ 10
Direktivet om forbrugerrettigheder.................................................................................................... 11
Servicedirektivet: gennemførelse og evaluering................................................................................ 12
Strategien for vækst og beskæftigelse: mål for investeringer i forskning.......................................... 13
Det europæiske forskningsrum -
Rådets konklusioner og resolution
................................................ 14
Forenklede og mere effektive programmer for forskning og innovation -
Rådets konklusioner.......
14
Skabelse af et innovativt Europa -
Rådets konklusioner....................................................................
14
EU-jordobservationsprogrammet (GMES) og dets første operationelle aktiviteter (2011-2013) ..... 15
Forskningsprojekt for Østersøen ("BONUS-169"-programmet) ....................................................... 16
ITER - forsøgsreaktor for nuklear fusion........................................................................................... 17
EVENTUELT .................................................................................................................................... 18
Elektrisk mobilitet i Europa ............................................................................................................... 18
Skibsbygningsindustrien .................................................................................................................... 18
Uformelt møde mellem ministrene for turisme.................................................................................. 18
Lovgivning om spil og væddemål...................................................................................................... 18
En digital dagsorden for Europa ........................................................................................................ 19
Resultattavle for forbrugermarkedet .................................................................................................. 19
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
10123/10
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.V.2010
Lovgivning om tekstilmærkning........................................................................................................ 19
Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT) ............................................................. 20
Europæisk samarbejde om videnskabelig og teknisk forskning (Cost) ............................................. 20
Strategisk Forum for Internationalt Videnskabeligt og Teknologisk Samarbejde (SFIC)................. 20
Initiativet "2030-udfordringer": en dagsorden for EU's borgere vedrørende videnskab og
innovation........................................................................................................................................... 20
Det kommende EU-formandskabs arbejdsprogram ........................................................................... 21
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
UDENRIGSANLIGGENDER
Gennemgangskonferencen vedrørende Romstatutten for Den Internationale Straffedomstol -
Rådets
konklusioner
.......................................................................................................................................................... 22
EU's mission til støtte for en reform af sikkerhedssektoren i Guinea-Bissau ........................................................ 22
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
EU-lovgivningen om narkotikaprækursorer: hvordan de fungerer og gennemføres -
Rådets konklusioner..........
22
Narkotika - Mefedron ............................................................................................................................................ 22
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
Samarbejde med EØS om den offentlige forvaltning i Europa ............................................................................. 23
SELSKABSRET
Sammenkobling af selskabsregistre -
Rådets konklusioner
................................................................................... 23
LANDBRUG
Foder og pesticider - komitéprocedure .................................................................................................................. 23
TRANSPORT
Aftale mellem EU og Mexico om lufttrafik *........................................................................................................ 24
TOLDUNIONEN
International banegodstransport - Procedurer for grænsepassage.......................................................................... 24
HANDELSPOLITIK
Antidumping - Silicium fra Kina og Korea ........................................................................................................... 24
10123/10
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.V.2010
UDNÆVNELSER
Kontoret for Harmonisering i det Indre Marked (Varemærker og Design) ........................................................... 25
Regionsudvalget .................................................................................................................................................... 25
10123/10
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453800_0006.png
25.V.2010
DELTAGERE
Belgien:
Vincent VAN QUICKENBORNE
Jean-Claude MARCOURT
Benoît CEREXHE
Erhvervsminister og minister for forenkling
Minister for økonomi, SMV'er, ny teknologi,
udenrigshandel og videregående uddannelser (regionen
Vallonien)
Minister i regeringen for hovedstadsregionen Bruxelles
med ansvar for beskæftigelse, økonomi, videnskabelig
forskning, handel og sundhed
Økonomi-, energi- og turismeminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister for industri og handel
Viceminister for uddannelse, ungdom og sport
Minister for videnskab, teknologi og udvikling
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for uddannelse og forskning
Forbundsminister for økonomi og teknologi
Uddannelses- og videnskabsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Erhvervs-, handels- og innovationsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Uddannelsesminister og minister for trossamfund
Statssekretær for uddannelse, livslang læring og
trossamfund
Generalsekretær
Generalsekretær for forbrugerspørgsmål
Minister for industri, turisme og handel
Videnskabs- og innovationsminister
Statssekretær for Den Europæiske Union i
Udenrigsministeriet og Ministeriet for
Udviklingssamarbejde
Statssekretær for forskning i Videnskabs- og
Innovationsministeriet
Generalsekretær for industri
Industriminister
Minister for videregående uddannelse og forskning
Statssekretær med ansvar for handel, håndværk, små og
mellemstore virksomheder, turisme, serviceerhverv og
forbrugerspørgsmål
Statssekretær for uddannelse, universiteter og forskning
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær
Statssekretær
Bulgarien:
Traicho TRAIKOV
Peter STEFANOV
Den Tjekkiske Republik:
Martin TLAPA
Vlastimil RŮ�½IČKA
Danmark:
Charlotte SAHL-MADSEN
Jonas BERING LIISBERG
Tyskland:
Anette SCHAVAN
Rainer BRÜDERLE
Estland:
Tõnis LUKAS
Gert ANTSU
Irland:
Batt O'KEEFFE
Geraldine BYRNE-NASON
Grækenland:
Anna DIAMANTOPOULOU
Ioannis PANARETOS
Alexandros FOURLAS
Dimitris SPYRAKOS
Spanien:
Miguel SEBASTIÁN
Cristina GARMENDIA MENDIZÁBAL
Diego LÓPEZ GARRIDO
Felipe PÉTRIZ
Teresa SANTERO
Frankrig:
Christian ESTROSI
Valérie PECRESSE
Hervé NOVELLI
Italien:
Giuseppe PIZZA
Vincenzo GRASSI
Cypern:
Zeta EMILIANIDOU
George GEORGIOU
10123/10
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453800_0007.png
25.V.2010
Letland:
Artis KAMPARS
Mareks GRUSKEVICS
Litauen:
Dainius KREIVYS
Nerija PUTINAITE
Luxembourg:
Jeannot KRECKÉ
Michèle EISENBARTH
Ungarn:
Agnes VARGHA
Malta:
Jason AZZOPARDI
Theresa CUTAJAR
Nederlandene:
Peter KOK
Østrig:
Reinhold MITTERLEHNER
Beatrix KARL
Polen:
Marcin KOROLEC
Olgierd ROMAN DZIEKOŃSKI
Portugal:
José VIEIRA DA SILVA
José MARIANO GAGO
Rumænien:
Adrian CURAJ
Cristian BADESCU
Slovenien:
Jozsef GYÖRKÖS
Uroš VAJGL
Slovakiet:
Peter JAVORCIK
Finland:
Mauri PEKKARINEN
Katariina POSKIPARTA
Sverige:
Ewa BJÖRLING
Jöran HÄGGLUND
Det Forenede Kongerige:
Vince CABLE
David WILLETS
Økonomiminister
Statssekretær, Uddannelses- og Videnskabsministeriet
Økonomiminister
Viceminister for uddannelse og videnskab
Minister for økonomi og udenrigshandel
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for økonomi samt familie- og
ungdomsspørgsmål
Forbundsminister for videnskab og forskning
Understatssekretær, Økonomiministeriet
Understatssekretær
Økonomiminister
Minister for videnskab, teknologi og videregående
uddannelse
Statssekretær for forskning, Ministeriet for Uddannelse,
Forskning, Ungdom og Sport
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær i Ministeriet for Videregående Uddannelser,
Videnskab og Teknologi
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Økonomiminister
Statssekretær, Ministeriet for Beskæftigelse og Økonomi
Handelsminister
Statssekretær, Erhvervs-, Energi- og
Kommunikationsministeriet
Erhvervsminister
Viceminister for universiteter og videnskab
10123/10
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453800_0008.png
25.V.2010
Kommissionen:
Antonio TAJANI
Viviane REDING
Neelie KROES
Máire GEOGHEGAN-QUINN
Michel BARNIER
John DALLI
Androulla VASSILIOU
Næstformand
Næstformand
Næstformand
Medlem
Medlem
Medlem
Medlem
10123/10
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453800_0009.png
25.V.2010
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Markedsføring af byggevarer
Under en offentlig debat nåede Rådet med kvalificeret flertal til politisk enighed om et udkast til
forordning om ajourføring af betingelserne for markedsføring af byggevarer i det indre marked
(9459/10).
Når de juridiske og sproglige tilpasninger af teksten er afsluttet, vil den blive sendt til Europa-
Parlamentet til andenbehandling efter Rådets og Parlamentets almindelige lovgivningsprocedure.
Flere delegationer og Kommissionen afgav erklæringer om følgende nøgleaspekter af spørgsmålet:
– kravet om, at fabrikanter skal fremlægge en ydeevneerklæring;
– den mulige indvirkning af ydeevneerklæringen på SMV'er og mikrovirksomheder og ydeevne-
erklæringens forenelighed med principperne for bedre regulering;
– de oplysninger om indholdet af farlige stoffer, der ledsager ydeevneerklæringen;
– anvendelsesområdet for delegerede retsakter om tilpasning af forordningen til den tekniske
udvikling fremover; og
– medlemsstaternes mulighed for at foretage markedsovervågning i forbindelse med ydeevne-
erklæringen.
Den foreslåede forordning skal forenkle og tydeliggøre de nuværende rammer for omsætning af
byggevarer og træder i stedet for foranstaltningerne i det nuværende direktiv 89/106/EØF for at
sikre fri bevægelighed for byggevarer i det indre marked.
10123/10
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453800_0010.png
25.V.2010
Formålet er at klarlægge grundbegreberne i forbindelse med og brugen af "CE-mærkning", at
indføre forenklede procedurer for at nedbringe virksomhedernes omkostninger og at øge hele
systemets troværdighed ved at indføre nye og strengere kriterier for udpegelse af organer, der
beskæftiger sig med vurdering og kontrol af konstansen af byggevarers ydeevne. Mere specifikt
skal der sikres nøjagtige og pålidelige oplysninger om byggevarer i relation til deres ydeevne.
I den nye forordning er der også taget hensyn til de "nye retlige rammer" for markedsføring af
produkter, der blev vedtaget i 2008
1
.
Efter at Europa-Parlamentet havde afgivet førstebehandlingsudtalelse i april 2009
(8906/09),
forelagde Kommissionen et ændret forslag den 20. oktober 2009
(14989/09).
Kommissionen fremsatte sit oprindelige forslag i maj 2008, og Rådet noterede sig en interims-
rapport i december 2009
(16570/09).
Bilindustrien: rene og energieffektive køretøjer -
Rådets konklusioner
Rådet havde en drøftelse og vedtog konklusioner om rene og energieffektive køretøjer med henblik
på en konkurrencedygtig bilindustri og vejtransport med reducerede CO
2
-emissioner.
Konklusionerne findes i
10151/10.
Varemærkeordningen i EU -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner, der skal give Kommissionen input til dens igangværende undersøgelse
vedrørende en kommende revision af varemærkeordningen i EU.
Konklusionerne findes i
9412/10.
1
http://ec.europa.eu/enterprise/policies/single-market-goods/regulatory-policies-common-rules-for-products/new-legislative-
framework/
10123/10
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453800_0011.png
25.V.2010
Direktivet om forbrugerrettigheder
På en offentlig samling havde Rådet en orienterende debat om et udkast til direktiv, der skal
forbedre det indre markeds funktion og samtidig sikre et højt niveau for forbrugerrettigheder i hele
EU; det reviderer og supplerer fire gældende direktiver
1
og indfører nye bestemmelser om levering
og risikoovergang.
Denne anden ministerdebat (den første fandt sted den 3. december 2009) resulterede i retningslinjer
og et solidt grundlag for det videre arbejde, mens Europa-Parlamentets udtalelse afventes.
Debatten var struktureret ved hjælp af en række spørgsmål fra formandskabet (9480/10).
Ministrene behandlede centrale politiske aspekter af forslaget, navnlig vedrørende størst mulig
harmonisering som generelt princip i direktivet og harmoniseringsniveauet for forbrugeroplysning,
fortrydelsesret og garantier (forslagets kapitel II-IV) for aftaler vedrørende fjernsalg (inkl. aftaler
indgået uden for fast forretningssted) og aftaler indgået ved direkte kontakt.
Alle delegationerne tilsluttede sig målet om et ajourført, klart og mere ensartet regelsæt vedrørende
forbrugerrettigheder ved køb af varer og tjenesteydelser med henblik på at bidrage til et
velfungerende indre marked og sikre et højt forbrugerbeskyttelsesniveau.
Kommissionens forslag
(14183/08)
vedrører oplysnings- og fortrydelsesret i forbindelse med
fjernsalg og salg uden for fast forretningssted, refusion når aftalen bringes til ophør på grund af
forsinket levering, og afhjælpning i tilfælde af mangelfulde varer. Det indeholder også et forbud
mod urimelige kontraktvilkår.
1
Direktiv 85/577/EØF om aftaler indgået uden for fast forretningssted, direktiv 93/13/EØF
om urimelige kontraktvilkår i forbrugeraftaler, direktiv 97/7/EF om aftaler vedrørende
fjernsalg og direktiv 1999/44/EF om forbrugerkøb og garantier.
11
10123/10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453800_0012.png
25.V.2010
Servicedirektivet: gennemførelse og evaluering
Rådet noterede sig oplysninger fra Kommissionen om status med hensyn til gennemførelse af
servicedirektivet i det indre marked
(9475/10).
Flere delegationer gav yderligere oplysninger om, hvilke fremskridt der er gjort med at gennemføre
direktivet i deres nationale lovgivning.
Rådet noterede sig også en rapport fra formandskabet om den gensidige evaluering
(9327/10).
Den gensidige evaluering bygger på resultaterne af den screening af medlemsstaternes lovgivning
(dvs. identificering, vurdering og om nødvendigt ændring af kravene til tjenesteudbydere), som
medlemsstaterne har foretaget i gennemførelsesperioden. Efter denne proces vil Kommissionen
aflægge rapport til Rådet og Europa-Parlamentet.
Servicedirektivet har til formål at fjerne hindringer for handel med tjenesteydelser, således at de
grænseoverskridende transaktioner kan udvikles, priserne bringes ned og kvaliteten og valget
forbedres for forbrugerne.
*
*
*
Under frokosten den 25. maj udvekslede ministrene med ansvar for det indre marked synspunkter
om de prioriterede områder, hvor der skal pustes nyt liv i det indre marked, og forbindelserne
mellem integrationen af markederne for varer, tjenesteydelser, arbejdskraft og kapital og Europas
sociale og borgerorinterede dimensioner. Forud for den uformelle debat hørte de et indlæg ved
professor Mario Monti, der er formand for universitetet i Bocconi, og som den 9. maj forelagde
Kommissionen en rapport om det indre markeds fremtid
1
.
Næstformand Antonio Tajani, kommissær for erhvervsliv og iværksætteri, Michel Barnier,
kommissær for det indre marked og tjenesteydelser, og Malcolm Harbour, formand for Europa-
Parlamentets Udvalg om det Indre Marked, deltog også i ministrenes frokost.
1
http://ec.europa.eu/commission_2010-2014/president/news/press-releases/pdf/20100510_1_en.pdf
10123/10
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453800_0013.png
25.V.2010
Strategien for vækst og beskæftigelse: mål for investeringer i forskning
Rådet udvekslede synspunkter om den nye EU-strategi for skabelse af vækst og beskæftigelse på
grundlag af resultaterne af dialogen mellem Kommissionen og medlemsstaterne om nationale mål
for investeringer i forskning og udvikling (FoU).
Delegationerne var enige med Kommissionen i, at der skal fastsættes ambitiøse og realistiske
nationale mål for investeringer i FoU.
De hilste det også velkommen, at Kommissionen vil fortsætte arbejdet med at udforme passende
indikatorer for overvågning af forskningens indvirkning på den økonomiske vækst. I den
forbindelse nævnte nogle ministre, at midlerne til innovation skal øges, men at de bestående
forskningsinstrumenter samtidig skal anvendes mere effektivt.
Nogle delegationer fremhævede, at der skal findes midler til at tilskynde den private sektor til at
investere i forskning og innovation.
Andre deltagere understregede betydningen af uddannelse, betingelserne for at tiltrække
videnskabsfolk og fremme af en innovationskultur blandt Europas borgere.
Endelig foreslog nogle delegationer, at fremskridtene med at nå 2020-målene overvåges ved hjælp
af en midtvejsevaluering i 2015.
På det seneste forårstopmøde blev Det Europæiske Råd enigt om flere af elementerne i Europa
2020-strategien og om overordnede mål. Inden for viden og innovation er målet at bringe de
kombinerede offentlige og private investeringer i forskning op på 3 % af bruttonationalproduktet.
Med henblik på det næste EU-topmøde den 17. juni opfordrede Det Europæiske Råd
medlemsstaterne til at fastsætte deres nationale mål under behørigt hensyn til deres relative
udgangspositioner, nationale forhold og potentiale for at øge forskningsudgifterne og kontrollere
overensstemmelsen med EU's overordnede mål gennem en dialog med Kommissionen.
10123/10
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453800_0014.png
25.V.2010
Det europæiske forskningsrum -
Rådets konklusioner og resolution
Rådet behandlede indgående udviklingen af det europæiske forskningsrum (EFR) og vedtog
følgende tekster:
Den fremtidige udvikling af EFR - Rådets konklusioner:
10246/10
Styringen af EFR - Rådets resolution:
10255/10
EFR's sociale dimension - Rådets konklusioner:
9450/10
Forenklede og mere effektive programmer for forskning og innovation -
Rådets konklusioner
I forbindelse med udviklingen af EFR vedtog Rådet konklusionerne i
9449/10.
Skabelse af et innovativt Europa -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om skabelse af et innovativt Europa. Konklusionerne findes i
9448/10.
10123/10
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453800_0015.png
25.V.2010
EU-jordobservationsprogrammet (GMES) og dets første operationelle aktiviteter (2011-2013)
Rådet noterede sig en statusrapport fra formandskabet
(9862/10)
om et udkast til forordning om
EU-jordobservationsprogrammet (GMES) og dets indledende operationelle aktiviteter (2011-2013).
Formålet er at etablere GMES som et operationelt program og tilvejebringe supplerende midler til
de indledende operationelle aktiviteter i GMES og derved muliggøre en gradvis opbygning af
kapaciteter frem til slutningen af EU's nuværende finansielle ramme i 2013 samt skabe de
nødvendige strukturer for forvaltningen af programmet.
Rapporten omhandler de tre vigtigste udestående spørgsmål i forslaget, nemlig finansieringen for
2011-2013, forvaltningen samt behandlingen af data og informationspolitikken.
Efter Parlamentets afstemning på plenarmødet midt i juni forventes det at blive bekræftet, at der er
opnået enighed med Europa-Parlamentet ved førstebehandlingen, således at der kan investeres
yderligere 107 mio. EUR i den indledende operationelle fase af GMES som foreslået af
Kommissionen i maj 2009
(10285/09).
GMES er et EU-ledet initiativ til udvikling af Europas egen operationelle jordobservationskapacitet
med henblik på at indsamle oplysninger om planetens fysiske, kemiske og biologiske systemer
eller, mere overordnet, at overvåge det naturlige miljø. Der anvendes både rumbaserede (dvs.
satellitter) og ikke-rumbaserede faciliteter, herunder luftbårne, søbårne og jordbaserede ("in situ-")
installationer. Data indsamlet ved hjælp af satellitter og in situ-infrastrukturen behandles og indgår i
informationstjenester, der sikrer bedre forvaltning af miljøet og bedre sikkerhed for borgerne.
10123/10
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453800_0016.png
25.V.2010
Forskningsprojekt for Østersøen ("BONUS-169"-programmet)
Rådet noterede sig en fremskridtsrapport fra formandskabet
(9423/10)
om en beslutning med
henblik på godkendelse af Fællesskabets deltagelse i et forskningsprojekt for Østersøen ("BONUS-
169"-programmet), der iværksættes af flere EU-lande.
BONUS-169 er et fælles forskningsprogram, der iværksættes af otte medlemsstater omkring
Østersøen (Danmark, Estland, Finland, Tyskland, Letland, Litauen, Polen og Sverige ) til støtte for
den bæredygtige udvikling i Østersøregionen.
Dets hovedformål er at kunne reagere effektivt på centrale udfordringer i regionen i forbindelse med
miljøbeskyttelse og bæredygtig udvikling, turisme, akvakultur, fødevaresikkerhed, søtransport og
socioøkonomiske spørgsmål.
Efter Parlamentets afstemning på plenarmødet midt i juni forventes det at blive bekræftet, at der er
opnået enighed med Europa-Parlamentet ved førstebehandlingen, således at EU kan bidrage med op
til 50 mio. EUR under hele projektets varighed.
BONUS-169, som er i overensstemmelse med målene i den europæiske strategi for havforskning og
EU's strategi for Østersøområdet, skal ses som et pilotprojekt for andre lignende regionale
initiativer.
10123/10
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453800_0017.png
25.V.2010
ITER - forsøgsreaktor for nuklear fusion
Ministrene udvekslede synspunkter om status og fremtidsperspektiver for ITER-projektet for
forskning i nuklear fusion
1
med henblik på at etablere en solid og bæredygtig finansiel ramme for
op-førelsen af den termonukleare reaktor, efter at der er anslået en forøgelse af udgifterne til
projektet.
Rådet gentog sit engagement i ITER-projektets succes. Alle medlemsstaterne erkendte dets
betydning og behovet for rettidigt at finde en løsning på den finansielle situation. De erkendte også
projektets strategiske betydning for Europas konkurrenceevne.
Med henblik herpå foreslog formandskabet, at der nedsættes en taskforce, der skal analysere
mulighederne for at finde en bæredygtig løsning.
Resultatet af drøftelserne om denne taskforce vil bidrage til arbejdet i Rådets forberedende organer
med henblik på yderligere drøftelser i Rådet (konkurrenceevne) forud for mødet i ITER-rådet.
Drøftelsen fandt sted på grundlag af Kommissionens meddelelse, offentliggjort den 4. maj
(9424/10),
om de finansielle og forvaltningsmæssige muligheder for projektets videreførelse.
I november 2009 anmodede Rådet Kommissionen om at behandle den finansielle situation og de
rammebetingelser, der skal opfyldes for at sikre et vellykket projekt til en rimelig pris og med
rimelige risici, bl.a. omkostningsoverslag og strategier for omkostningsbegrænsning, en realistisk
tidsplan og sund forvaltning.
ITER-projektet gennemføres i henhold til en international aftale
2
mellem EU og seks andre lande
(Kina, Indien, Japan, Korea, Rusland og USA), der trådte i kraft i oktober 2007. Aftalen løber
foreløbig i 35 år for at kunne bygge (10 år), drive (20 år) og nedlukke (5 år) ITER-anlægget. ITER
opføres i Cadarache i Frankrig.
* * *
Under en arbejdsfrokost den 26. maj udvekslede forskningsministrene synspunkter om emnet
"status over og udfordringer i forbindelse med udviklingen af det europæiske forskningsområde:
fastsættelse af prioriteter på baggrund af den økonomiske krise" med deltagelse af kommissæren for
forskning, innovation og videnskab, Máire Geoghegan-Quinn.
1
2
http://www.iter.org/
EUT L 358 af 16.12.2006, s. 62-
80
.
10123/10
DA
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453800_0018.png
25.V.2010
EVENTUELT
Elektrisk mobilitet i Europa
Rådet noterede sig en fælleserklæring (10199/10) fra Frankrig, Tyskland, Portugal og Spanien om
elektrisk mobilitet i Europa i forbindelse med Rådets konklusioner om rene og energieffektive
køretøjer. De erklærer, at elektriske køretøjer skal ses som en central mulighed inden for udvikling
og konkurrenceevne, fordi de forbinder forskning, innovation, industriudvikling og bæredygtighed.
De opfordrer også Kommissionen til at yde finansiel støtte til pilotprojekter inden for elektrisk
mobilitet, navnlig til tværnationale pilotprojekter.
Skibsbygningsindustrien
Rådet noterede sig oplysninger fra formandskabet
(10040/10)
og Kommissionen vedrørende
situationen og udsigterne for den europæiske skibsbygningsindustri
(9840/10),
navnlig hvordan
indvirkningen af den globale økonomiske krise på denne sektor skal håndteres ved fremme af ny
efterspørgsel efter sikrere og mindre forurenende skibe, bedre adgang til finansiering, etablering af
lige vilkår, stimulering af forskning og innovation og et fornyet tilsagn om bedre job i
skibsbygningssektoren.
Uformelt møde mellem ministrene for turisme
Formandskabet fremlagde en orienterende note om det uformelle møde mellem ministrene for
turisme, der fandt sted i Madrid den 14.-15. april
(9864/10).
På dette møde var der lejlighed til at
udveksle synspunkter om den fremtidige udvikling i og politik for turismen i Europa. Ministrene
vedtog også en erklæring om en ny model for social turisme.
I henhold til Lissabontraktatens artikel 195 kan Unionen supplere medlemsstaternes indsats ved at
fremme konkurrenceevnen i turistsektoren.
Lovgivning om spil og væddemål
Rådet noterede sig en rapport fra formandskabet om resultatet af drøftelserne om lovgivningen om
spil og væddemål (9495/10). Drøftelserne under det spanske formandskab fokuserede især på
definitionen og de negative virkninger af ulovligt spil.
10123/10
DA
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453800_0019.png
25.V.2010
En digital dagsorden for Europa
Kommissærerne Neelie Kroes og Michel Bannier præsenterede en meddelelse med titlen "En digital
dagsorden for Europa", offentliggjort den 19. maj
1
, som er et af de syv flagskibsinitiativer i Europa
2020-strategien.
Dette initiativ omfatter politiske tiltag på seks hovedområder, nemlig meget hurtig internetadgang,
et digitalt indre marked, et bæredygtigt digitalt samfund, tillid og sikkerhed, forskning og
innovation og åbne standarder og interoperabilitet.
Den vil blive drøftet på næste samling i Rådet (telekommunikation) den 31. maj.
Resultattavle for forbrugermarkedet
Kommissionen præsenterede første del af den tredje resultattavle for forbrugermarkedet, der
fokuserer på integrationen af EU's detailmarked
(9821/10 og
9821/10 ADD1).
I dokumentet anføres
det, at detailmarkedet langtfra er integreret, og at der skal gøre en vedholdende indsats for at tackle
de bestående hindringer, navnlig i den digitale økonomi.
Fra 2010 offentliggøres resultattavlen for forbrugermarkedet i to dele, og anden del udsendes til
efteråret.
Under præsentationen henviste kommissær John Dalli også til henstillingen om en harmoniseret
metode til klassificering og indberetning af klager og forespørgsler fra forbrugerne, som Kommis-
sionen vedtog den 12. maj
(9821/10).
Lovgivning om tekstilmærkning
Rådet noterede sig Kommissionens indledende bemærkninger
(10120/10)
til Europa-Parlamentets
udtalelse om revision af EU-lovgivningen om tekstilmærkning efter førstebehandlingsafstemningen
den 18. maj.
I 2009 forelagde Kommissionen et forslag til forenkling af bestemmelserne om mærkning af
tekstilprodukter og tilskyndelse til innovation i tekstilindustrien.
Forslaget behandles i øjeblikket i Rådet af en gruppe eksperter fra medlemsstaterne.
1
http://ec.europa.eu/information_society/digital-agenda/documents/digital-agenda-communication-en.pdf
10123/10
DA
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453800_0020.png
25.V.2010
Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT)
Rådet noterede sig forberedelserne til igangsætningen af EIT's første tre VIF'er (videns- og inno-
vationsfællesskaber) vedrørende følgende emner: modvirkning af og tilpasning til klimaændringer
("Klima-VIF"), bæredygtig energi ("InnoEnergi") og det fremtidige informations- og kommunika-
tionssamfund ("EIT IKT-laboratorier")
(9917/10).
Europæisk samarbejde om videnskabelig og teknisk forskning (Cost)
Rådet noterede sig en anmodning fra den portugisiske delegation om, at Rådet (konkurrenceevne)
drøfter fremtidsudsigterne for Cost
(9918/10).
Anmodningen blev støttet af den tjekkiske, nederlandske og italienske delegation.
Cost er et af de europæiske instrumenter til støtte for samarbejde mellem forskere i hele Europa, der
har eksisteret længst. Dets mellemstatslige ramme blev oprettet i 1971 og har i dag 36 deltagende
lande. Cost modtager finansiel støtte til sine koordinerende aktiviteter fra EU's forskningsprogram.
Strategisk Forum for Internationalt Videnskabeligt og Teknologisk Samarbejde (SFIC)
Rådet noterede sig den tyske delegations præsentation af den første årsrapport om SFIC's aktiviteter
(1354/10).
Initiativet "2030-udfordringer": en dagsorden for EU's borgere vedrørende videnskab og
innovation
Forskningsministrene blev orienteret om resultaterne af initiativet "2030-udfordringer - en dags-
orden for EU's borgere vedrørende videnskab og innovation", som er et formandskabsprojekt, der
giver EU's borgere mulighed for via internettet (www.reto2030.eu) at vælge de videnskabs- og
innovationsudfordringer, der skal tages op fremover.
"2030-udfordringer" er en proces, hvor offentligheden inddrages, og hvor eksperter har foreslået
videnskabelige udfordringer for 2030. Borgerne vælger de udfordringer, som de mener skal
prioriteres, og resultaterne sendes til de politiske beslutningstagere.
10123/10
DA
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453800_0021.png
25.V.2010
Det kommende EU-formandskabs arbejdsprogram
Den belgiske delegation orienterede Rådet om arbejdsprogrammet vedrørende konkurrencepolitik
under det belgiske formandskab i andet halvår af 2010. Prioriteterne stemmer overens med det
kombinerede program, som det spanske, belgiske og ungarske formandskab har udarbejdet for
perioden fra januar 2010 til juni 2011
(16771/09).
10123/10
DA
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453800_0022.png
25.V.2010
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
UDENRIGSANLIGGENDER
Gennemgangskonferencen vedrørende Romstatutten for Den Internationale Straffedomstol -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusionerne i
9809/10.
EU's mission til støtte for en reform af sikkerhedssektoren i Guinea-Bissau
Rådet vedtog en afgørelse om ændring og forlængelse af fælles aktion 2008/112/FUSP om Den
Europæiske Unions mission til støtte for en reform af sikkerhedssektoren i Republikken Guinea-
Bissau (EU SSR GUINEA-BISSAU)
(9140/10).
EU SSR GUINEA-BISSAU forlænges med fire måneder indtil den 30. september 2010 med
henblik på at træffe en endelig afgørelse om yderligere engagement i Guinea-Bissau senest i juli
2010 på baggrund af en strategisk gennemgang samt udviklingen på stedet.
I februar 2008 godkendte Rådet fælles aktion 2008/112/FUSP
1
om EU SSR GUINEA-BISSAU, der
skulle finde anvendelse til den 31. maj 2009.
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
EU-lovgivningen om narkotikaprækursorer: hvordan de fungerer og gennemføres -
Rådets
konklusioner
Rådet vedtog konklusionerne i
8427/10.
Narkotika - Mefedron
Rådet traf en beslutning om at anmode om, at risiciene ved brug og fremstilling af samt ulovlig
handel med mefedron (4-metylmetkatinon), og for at organiserede kriminelle grupper er involveret,
samt de mulige følger af en kontrolforanstaltning, vurderes efter proceduren i afgørelse
2005/387/RIA
(EUT L 127 af 20.5.2005).
1
EUT L 40 af 14.2.2008, s. 11.
10123/10
DA
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453800_0023.png
25.V.2010
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
Samarbejde med EØS om den offentlige forvaltning i Europa
Rådet vedtog en afgørelse om den holdning, som EU skal indtage i Det Blandede EØS-udvalg
vedrørende samarbejde på områder ud over de fire friheder. Den godkendte EU-holdning tager sigte
på at udvide samarbejdet mellem EU og EØS-medlemmerne (Island, Liechtenstein og Norge) om
den offentlige forvaltning i Europa (ISA) med virkning fra den 1. januar 2010.
SELSKABSRET
Sammenkobling af selskabsregistre -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusionerne i
9678/10.
LANDBRUG
Foder og pesticider - komitéprocedure
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af følgende fire kommissionsforordninger:
om ændring af forordning nr. 767/2009 for så vidt angår forbuddet mod, at proteinprodukter, der
er fremstillet på basis af gærsorterne Candida dyrket på n-alkaner, markedsføres eller anvendes
som foder (7637/10);
om ændring af forordning nr. 396/2005 for så vidt angår maksimalgrænseværdierne for visse
pesticidrester i eller på visse produkter (7069/10);
om ændring af forordning nr. 396/2005 for så vidt angår maksimalgrænseværdierne for rest-
koncentrationer af visse pesticider i eller på visse produkter (8924/10);
om ændring af forordning nr. 396/2005 for så vidt angår tilføjelser og ændringer af eksemplerne
på beslægtede sorter eller andre produkter, for hvilke den samme maksimalgrænseværdi gælder
(8056/10).
10123/10
DA
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453800_0024.png
25.V.2010
Rådet kan i henhold til forskriftsproceduren med kontrol modsætte sig en retsakt, der indebærer en
overskridelse af Kommissionens beføjelser, ikke er forenelig med basisretsaktens formål eller
indhold eller ikke overholder subsidiaritetsprincippet eller proportionalitetsprincippet, hvis
forskrifts-udvalget tidligere har støttet de påtænkte foranstaltninger.
TRANSPORT
Aftale mellem EU og Mexico om lufttrafik *
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse af aftalen med Mexico om visse aspekter af lufttrafik
(7158/2/09).
TOLDUNIONEN
International banegodstransport - Procedurer for grænsepassage
Rådet vedtog en afgørelse om den holdning, der bør indtages af EU under den internationale
konvention om harmonisering af kontrol af varer ved grænserne vedrørende ændring af
konventionen med henblik på lettelse af procedurer for grænsepassage for international
banegodstransport.
HANDELSPOLITIK
Antidumping - Silicium fra Kina og Korea
Rådet vedtog en forordning om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af silicium
med oprindelse i Kina, som udvidet til også at omfatte importen af silicium afsendt fra
Republikken Korea, uanset om varen er angivet med oprindelse i Korea eller ej, efter en
udløbsundersøgelse og en delvis interimsundersøgelse i henhold til forordning nr. 1225/2009
(9308/10).
10123/10
DA
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453800_0025.png
25.V.2010
UDNÆVNELSER
Kontoret for Harmonisering i det Indre Marked (Varemærker og Design)
Rådet udnævnte præsidenten, vicepræsidenten, præsidenten for appelkamrene og tre formænd for
appelkamrene ved Kontoret for Harmonisering i det Indre Marked (Varemærker og Design)
(9453/10):
– António-Serge DE PINHO CAMPINOS, præsident;
– Christian L.L.G. ARCHAMBEAU, vicepræsident;
– Paul Alexandre MAIER, præsident for appelkamrene;
– Théophilos MARGELLOS, Tomas DE LAS HERAS LORENZO og Detlef Michael
SCHENNEN, formænd for appelkamrene.
Regionsudvalget
Rådet beskikkede Jan BOYE (Danmark) som medlem af Regionsudvalget for den resterende del af
mandatperioden, dvs. indtil den 25. januar 2015
(9509/10).
10123/10
DA
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453800_0026.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
Bruxelles, den 26. oktober 2010 (11.11)
(OR. en)
10410/10
ADD 1
PV/CONS 30
COMPET 188
RECH 217
ADDENDUM til UDKAST TIL PROTOKOL
Vedr.:
3016.
samling i Rådet for den Europæiske Union
(KONKURRENCEEVNE (det indre
marked, industri og forskning))
den 25.-26. maj 2010
10410/10 ADD 1
DQPG
mn/UB/cs
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453800_0027.png
PUNKTER PÅ DAGSORDENEN VEDRØRENDE
OFFENTLIGE FORHANDLINGER
1
Side
DAGSORDEN (dok. 9953/10 OJ/CONS 29 COMPET 163 RECH 190)
Punkt 2. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fastlæggelse af
harmoniserede betingelser for markedsføring af byggevarer ................................................ 3
Punkt 3. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om forbrugerrettigheder....................... 3
Punkt 8. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om EU-jordobservations
programmet (GMES) og dets første operationelle aktiviteter (2011-2013) .......................... 4
Punkt 9. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om Fællesskabets deltagelse
i et fælles forsknings- og udviklingsprogram for Østersøen (BONUS-169), der
iværksættes af flere medlemsstater ........................................................................................ 4
°
°
°
1
Forhandlinger om EU's lovgivningsmæssige retsakter (artikel 16, stk. 8, i traktaten om Den
Europæiske Union) og andre forhandlinger, der er tilgængelige for offentligheden, og
offentlige debatter (artikel 8 i Rådets forretningsorden).
mn/UB/cs
DQPG
10410/10 ADD 1
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453800_0028.png
2.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fastlæggelse af harmonisere-
de betingelser for markedsføring af byggevarer
-
Politisk enighed
10037/08 MI 167 ENT 110 COMPET 197 CODEC 676
9459/10 MI 134 ENT 47 COMPET 148 CODEC 395
Rådet nåede - med kvalificeret flertal - til politisk enighed om teksten til forslaget, som den
foreligger i bilaget til dokument 10163/10. Det noterede sig også erklæringerne fra Kommis-
sionen og delegationerne i addendum A-F til dokument 10163/10.
3.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om forbrugerrettigheder
-
Orienterende debat
9480/10 CONSOM 44 JUSTCIV 92 CODEC 398
+ COR 1
Den orienterende debat fokuserede på tre emner i formandskabets note.
Næstformand Viviane Reding gentog først sin hensigt om at opnå fremskridt og egentlige
fordele for forbrugere og erhvervsdrivende, da den nuværende situation, der er baseret på
minimumsharmonisering, ikke er tilfredsstillende, og at undersøge muligheden for at målrette
harmonisering på grundlag af pragmatiske løsninger.
En lang række delegationer støttede Kommissionens pragmatiske og fleksible tilgang ledsaget
af en gennemgang artikel for artikel i det fremtidige arbejde i stedet for først at forsøge at bli-
ve enige om principper.
Med hensyn til det andet spørgsmål støttede medlemsstaterne ikke idéen om anvendelse af
forskellige juridiske regler for aftaler, der er indgået på den erhvervsdrivendes forretningssted
(dvs. "på fast forretningssted") på den ene side, og aftaler, der er indgået "uden for fast
forretningssted" eller vedrørende fjernsalg på den anden side.
Hvad angår spørgsmålet om fuld harmonisering af informationskravene for aftaler, der er
indgået "uden for fast forretningssted" eller vedrørende fjernsalg, var det den generelle
opfattelse, at fuld harmonisering måske vil være mulig, hvis fleksibiliteten for
medlemsstaterne bevares i visse specifikt definerede sektorer. Dette kræver dog yderligere
drøftelser.
10410/10 ADD 1
DQPG
mn/UB/cs
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453800_0029.png
8.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om EU-jordobservations-
programmet (GMES) og dets første operationelle aktiviteter (2011-2013)
-
Rapport fra formandskabet om den foreslåede enighed ved førstebehandlingen
10285/09 RECH 172 COMPET 294 IND 68 TRANS 215 POLARM 13
ECOFIN 399 TELECOM 119 ENER 194
9862/10 RECH 186 COMPET 160 IND 69 TRANS 129 POLARM 17
ECOFIN 282 TELECOM 50 ENER 153 CODEC 438
Rådet noterede sig statusrapporten i dokument 9862/10.
9.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om Fællesskabets deltagelse i et
fælles forsknings- og udviklingsprogram for Østersøen (BONUS-169), der iværksættes
af flere medlemsstater
-
Rapport fra formandskabet om den foreslåede enighed ved førstebehandlingen
15234/09 RECH 369 COMPET 457 ENV 756 CODEC 1260
9423/10 RECH 166 COMPET 139 ENV 263 CODEC 390
Rådet noterede sig statusrapporten i dokument 9423/10.
________________________
10410/10 ADD 1
DQPG
mn/UB/cs
DA
4