Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 3016 - konkurrenceevne Bilag 2
Offentligt
840067_0001.png
8. Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 479/2009 for så vidt angår
kvaliteten af de statistiske data til brug ved proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt
store underskud
KOM(2010) 53 af 15. februar 2010.
Resumé
Hvert år undersøger Kommissionen de enkelte medlemsstaters offentlige finanser. Proceduren for
uforholdsmæssigt store underskud skal sikre, at medlemsstaternes offentlige underskud ikke
overstiger 3 pct. af BNP og at den offentlige gæld ikke overstiger 60 pct. af BNP. Undersøgelsen
gennemføres på baggrund af statistiske oplysninger fra medlemsstaterne. De eksisterende rammer
for indrapportering af statistik imødegår ikke i tilstrækkelig grad risikoen for indrapportering af
fejlagtige data. Dette er blevet klart efter tilbagevendende uregelmæssigheder med navnlig et enkelt
medlemslands indberetninger (Grækenland). Formålet med indeværende forslag er at forbedre
Kommissionens muligheder for at kvalitetssikre medlemsstaternes indberettede data.
1. Baggrund og indhold
Kommissionen fremsatte den 16. februar 2010 ovennævnte forslag til forordning.
Forslagets retsgrundlag er traktatens artikel 126 om overvågning og sanktioner vedr.
uforholdsmæssigt store underskud. Forslaget skal vedtages i form af en forordning efter særlig
lovgivningsprocedure.
Kommissionens undersøgelser af medlemsstaternes offentlige underskud og gæld tager
udgangspunkt i protokollen til EU-traktatens artikel 126 om proceduren i forbindelse med
uforholdsmæssigt store underskud (EDP). Her fastlægges det i artikel 4, at det er Kommissionen,
der tilvejebringer datagrundlaget til brug for EDP. Kommissionen (repræsenteret ved Eurostat)
benytter data, som indberettes af medlemsstaterne. Rådsforordning (EF) nr. 479/2009 fastlægger de
nærmere regler og procedurer for medlemsstaternes indberetninger.
Som følge af tilbagevendende uregelmæssigheder med navnlig et enkelt lands indberetninger
(Grækenland) vurderer Kommissionen, at der ikke på nuværende tidspunkt eksisterer tilstrækkelig
gode muligheder for at sikre kvaliteten af de indberettede data.
Forslaget vil, i sin nuværende form, bl.a. medføre:
at Kommissionen vil foretage hyppigere ordinære statistikbesøg i medlemsstaterne,
at Kommissionen kan få adgang til samtlige offentlige regnskaber, der ligger til grund for de
indberettede statistiske data,
at øvrig relevant dokumentation skal stilles til rådighed for Kommissionen,
At den eksisterende dokumentation udbygges, hvilket indebærer mere detaljerede beskrivelser af
beregninger bag de indberettede tal, og hvordan kilder, som for eksempel stats- og
kommuneregnskaber, udnyttes.
At dokumentationen foreligger på engelsk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
840067_0002.png
Denne adgang og dokumentation skal navnlig stilles til rådighed i forbindelse med såkaldte
metodebesøg, som gennemføres, hvis det vurderes, at der kan rejses berettiget tvivl om kvaliteten af
et lands indberettede data.
Derudover skal medlemsstaterne sikre, at de ansvarlige for udarbejdelse samt indberetning af data
til Kommissionen handler i overensstemmelse med de ”statistiske principper”, som fastsat i artikel 2
i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 223/2009. Medlemsstaterne forpligtes også til
at stille eksperter til rådighed for metodebesøg i andre medlemsstater.
2. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal udtale sig i henhold til traktatens artikel 289 vedrørende lovgivningsmæssige
retsakter. Der foreligger endnu ingen udtalelse fra Europa-Parlamentet.
3. Nærhedsprincippet
Forordningsforslaget indebærer, at det fortsat vil være landenes ansvar at beregne og indberette de tal,
der ligger til grund for vurderingen af, om ØMU-kriterierne er opfyldt, at underskuddet på den
offentlige saldo ikke må overstige 3 pct. af BNP og at den offentlige gæld ikke må overstige 60 pct. af
BNP. Øget kontrol af de tal, landene indberetter, vil bidrage til at øge både kvaliteten og
gennemsigtigheden i beslutningsgrundlaget. Kommissionen anfører, at de øgede beføjelser i
forbindelse med metodebesøg skal respektere hensyn til lovgivning om databeskyttelse og statistisk
fortrolighed. Kommissionen vurderer, at denne kontrol mest hensigtsmæssigt gennemføres på
fællesskabsniveau.
Regeringen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
4. Gældende dansk ret
Gældende dansk lovgivning på området er:
Rådets forordning (EF) nr. 479/2009 af 25. maj 2009 om gennemførelse af den protokol
om proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud, der er knyttet som bilag til
traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab.
5. Høring
Forslaget er sendt i høring i Specialudvalget for Vækst og Konkurrence med svarfrist den 28. april
2010.
6. Andre landes holdninger
Der er blandt medlemsstaterne generel tilslutning til ændringsforslagets sigte om at styrke
Kommissionens muligheder for at sikre kvaliteten af de indberettede data. Dog ønsker et flertal af
lande klare regler for, hvornår der foreligger berettiget tvivl om de indberettede datas kvalitet. Desuden
ønskes større inddragelse af medlemsstaterne i vurderingen af behovet for gennemførelse af
metodebesøg.
7. Foreløbig dansk holdning
Regeringen kan tilslutte sig sigtet i forordningsforslaget om at sikre den statistiske kvalitet i de
indberettede data, idet man dog ønsker en præcisering af Kommissionens beføjelser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
840067_0003.png
8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forordningsforslaget har ingen lovmæssige konsekvenser.
De øgede krav til dokumentation og gennemsigtighed vil give Danmarks Statistik meromkostninger på
0,7 mio. kr. årligt. Hertil kommer de meromkostninger, som andre offentlige myndigheder måtte have
som følge af denne retsakt.
Forslaget har ingen konsekvenser for EU’s budget.
9. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen samfundsøkonomiske konsekvenser.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ingen direkte administrative konsekvenser for erhvervslivet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.