Europaudvalget 2009-10
3022+3023 - Almindelige Anl.
Offentligt
1453808_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
11021/10
(OR. en)
PRESSE 174
PR CO 10
PRESSEMEDDELELSE
3022. samling i Rådet
Almindelige anliggender
Luxembourg, den 14. juni 2010
Formand
Miguel Ángel MORATINOS
Spaniens udenrigsminister og minister for
udviklingssamarbejde
Diego LÓPEZ GARRIDO
Spaniens statssekretær for Den Europæiske Union
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 8914 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
11021/10
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453808_0002.png
14.VI.2010
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede til enighed om et udkast til forordning, der tager sigte på at fastsætte nærmere
bestemmelser om det europæiske
borgerinitiativ,
som gør det muligt for EU-borgerne at anmode
om, at der fremlægges lovgivningsmæssige forslag om et specifikt spørgsmål. Det anmodede
formandskabet om at indlede forhandlinger med Europa-Parlamentet med henblik på at kunne
vedtage forordningen ved førstebehandlingen.
Initiativet, der er blandt de største nyskabelser i Lissabontraktaten, vil gøre det muligt for borgerne
at anmode Kommissionen om at fremsætte lovgivningsmæssige forslag, hvis denne anmodning er
underskrevet af mindst en million borgere, der kommer fra et betydeligt antal medlemsstater. I
udkastet til forordning fastsættes der procedurer og betingelser for gennemførelsen af
borgerinitiativet.
Rådet vedtog konklusioner om følgende spørgsmål:
økonomisk og social samhørighed
i EU
regionerne i EU's
yderste periferi
fælles praksis med hensyn til
konsulær bistand
og krisekoordination
havpolitik.
Det godkendte desuden undertegnelsen på EU's vegne af en ændring af
Cotonouaftalen,
som er
EU's partnerskabsaftale med AVS-staterne.
11021/10
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453808_0003.png
14.VI.2010
INDHOLD
1
DELTAGERE..................................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
DET EUROPÆISKE BORGERINITIATIV ....................................................................................... 6
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS MØDE I JUNI ................................................. 7
TJENESTEN FOR EU'S OPTRÆDEN UDADTIL ............................................................................ 8
ØKONOMISK OG SOCIAL SAMHØRIGHED ................................................................................ 9
Rapport om samhørighedspolitikken ................................................................................................... 9
Regionerne i den yderste periferi ....................................................................................................... 13
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Integreret havpolitik -
Rådets konklusioner...........................................................................................................
15
UDENRIGSANLIGGENDER
Fælles praksis med hensyn til konsulær bistand og krisekoordination -
Rådets konklusioner
.............................. 15
FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Årsrapport om ESFP og ESFP-relateret uddannelse ............................................................................................. 16
UDVIKLINGSPOLITIK
AVS-EU-partnerskabsaftalen ................................................................................................................................ 16
TRANSPORT
Sikkerhedsmål for jernbaner.................................................................................................................................. 17
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
11021/10
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453808_0004.png
14.VI.2010
DELTAGERE
Belgien:
Steven VANACKERE
Olivier CHASTEL
Jean DE RUYT
Bulgarien:
Nickolay MLADENOV
Den Tjekkiske Republik:
Jan KOHOUT
Viteslav GREPL
Danmark:
Lene ESPERSEN
Tyskland:
Guido WESTERWELLE
Werner HOYER
Estland:
Urmas PAET
Irland:
Micheál MARTIN
Grækenland:
Dimitris DROUTSAS
Spyros KOUVELIS
Spanien:
Miguel Ángel MORATINOS CUYAUBÉ
Diego LÓPEZ GARRIDO
Frankrig:
Bernard KOUCHNER
Italien:
Franco FRATTINI
Ferdinando NELLI FEROCI
Cypern:
Markos KYPRIANOU
Andreas MAVROYIANNIS
Letland:
Aivis RONIS
Elita KUZMA
Litauen:
Audronius A�½UBALIS
Evaldas IGNATAVIČIUS
Luxembourg:
Jean ASSELBORN
Ungarn:
János MARTONYI
Gábor IVÁN
Malta:
Tonio BORG
Nederlandene:
Maxime VERHAGEN
Tom de BRUIJN
Vicepremierminister samt udenrigsminister og minister for
institutionelle reformer
Statssekretær for udenrigsanliggender, med ansvar for
forberedelsen af EU-formandskabet under
udenrigsministeren
Fast repræsentant
Udenrigs- og Europaminister
Vicepremierminister og udenrigsminister
Generaldirektør, Udenrigsministeriet
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Statssekretær, Forbundsudenrigsministeriet
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Stedfortrædende udenrigsminister
Viceudenrigsminister
Udenrigsminister og minister for udviklingssamarbejde
Statssekretær for Europaspørgsmål
Udenrigs- og Europaminister
Udenrigsminister
Fast repræsentant
Udenrigsminister
Fast repræsentant
Udenrigsminister
Ambassadør, Udenrigsministeriet
Udenrigsminister
Viceminister, Udenrigsministeriet
Vicepremierminister, udenrigsminister og
indvandringsminister
Udenrigsminister
Fast repræsentant
Vicepremierminister og udenrigsminister
Udenrigsminister
Fast repræsentant
11021/10
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453808_0005.png
14.VI.2010
Østrig:
Michael SPINDELEGGER
Hans Dietmar SCHWEISGUT
Polen:
Radoslaw SIKORSKI
Pawel WOJCIECHOWSKI
Portugal:
Luis AMADO
Pedro LOURTIE
Rumænien:
Teodor BACONSCHI
Doru COSTEA
Slovenien:
Samuel �½BOGAR
Dragoljuba BENČINA
Slovakiet:
Miroslav LAJČÁK
Olga ALGAYEROVA
Finland:
Astrid THORS
Sverige:
Carl BILDT
Det Forenede Kongerige:
William HAGUE
Forbundsminister for europæiske og internationale
spørgsmål
Fast repræsentant
Udenrigsminister
Understatssekretær, Udenrigsministeriet
Udenrigsminister
Statssekretær for Europaspørgsmål
Udenrigsminister
Statssekretær for internationale spørgsmål
Udenrigsminister
Statssekretær, Udenrigsministeriet
Udenrigsminister
Statssekretær, Udenrigsministeriet
Migrations- og Europaminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Kommissionen:
Maroš ŠEFČOVIČ
Johannes HAHN
Laszlo ANDOR
Næstformand
Medlem
Medlem
11021/10
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453808_0006.png
14.VI.2010
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
DET EUROPÆISKE BORGERINITIATIV
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling til et udkast til forordning, der tager sigte på at
gøre det muligt for EU-borgerne at anmode om, at der fremlægges lovgivningsmæssige forslag om
et specifikt spørgsmål.
Det anmodede formandskabet om at indlede forhandlinger med Europa-Parlamentet på grundlag af
den generelle indstilling med henblik på at kunne vedtage forordningen ved førstebehandlingen.
Initiativet, der er blandt de største nyskabelser i Lissabontraktaten, vil gøre det muligt for borgerne
at anmode Kommissionen om at fremsætte lovgivningsmæssige forslag, hvis denne anmodning er
underskrevet af mindst en million borgere, der kommer fra et betydeligt antal medlemsstater.
Nærmere herom i pressemeddelelse
11099/10.
11021/10
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453808_0007.png
14.VI.2010
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS MØDE I JUNI
Rådet drøftede udkastet til konklusioner fra Det Europæiske Råds møde, der finder sted den
17. juni, som udarbejdet af Herman Van Rompuy i samarbejde med det spanske formandskab og
Kommissionen.
De spørgsmål, der skal tages op på Det Europæiske Råd, og som foreligger i et forslag til
kommenteret dagsorden, der blev udsendt i maj (dok.
9282/10),
omfatter:
Beskæftigelse og vækst: vedtagelse af Europa 2020-strategien
G20: forberedelse af topmødet i Toronto
Udviklingspolitik: FN's millenniumudviklingsmål
Klimaforandringer.
Det forventes også, at formanden, Herman Van Rompuy, vil forelægge en interimsrapport om
arbejdet i Taskforcen om Økonomisk Styring, som han efter anmodning fra Det Europæiske Råd er
formand for, og som har holdt sine to første møder.
Udkastet til konklusioner vil blive gennemgået igen på baggrund af Rådets drøftelser.
11021/10
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453808_0008.png
14.VI.2010
TJENESTEN FOR EU'S OPTRÆDEN UDADTIL
Rådet gjorde status over fremskridtene i forhandlingerne med Europa-Parlamentet om udkast til
afgørelser om oprettelse af en Tjeneste for EU's Optræden Udadtil og over de yderligere skridt, der
skal tages i de kommende uger.
Det igangværende arbejde har været koncentreret om, hvordan Tjenesten for EU's Optræden
Udadtil skal fungere og tilrettelægges, og om de nødvendige ændringer af EU's finansforordning og
personalevedtægt.
Oprettelsen af Tjenesten for EU's Optræden Udadtil er en af de mest betydningsfulde ændringer
som følge af Lissabontraktaten, der trådte i kraft den 1. december. Den tager sigte på at gøre EU's
optræden udadtil mere sammenhængende og effektiv og derigennem øge EU's indflydelse i verden.
Tjenesten for EU's Optræden Udadtil skal bistå Unionens højtstående repræsentant for
udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik med at opfylde hendes mandat. Den skal samarbejde med
medlemsstaternes diplomatiske tjenester og bestå af embedsmænd fra de relevante tjenestegrene i
Generalsekretariatet for Rådet og Kommissionen samt af udstationeret personale fra
medlemsstaternes nationale diplomatiske tjenester.
Rådet nåede til enighed om de vigtigste spørgsmål på samlingen den 26. april.
11021/10
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453808_0009.png
14.VI.2010
ØKONOMISK OG SOCIAL SAMHØRIGHED
Rapport om samhørighedspolitikken
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af en rapport om gennemførelsen af EU's politik
om økonomisk og social samhørighed i programmeringsperioden 2007-2013 og vedtog følgende
konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
SOM ERINDRER OM, at fremme af økonomisk, social og territorial samhørighed og solidaritet
mellem medlemsstaterne er et af Den Europæiske Unions mål, jf. artikel 3 i traktaten om Den
Europæiske Union,
SOM ERINDRER OM Rådets forordning (EF) nr. 1083/2006 af 11. juli 2006 om generelle
bestemmelser for Den Europæiske Fond for Regionaludvikling, Den Europæiske Socialfond og
Samhørighedsfonden, især artikel 30, stk. 3, i den forordning, hvori Rådet opfordres til at gennemgå
den strategiske rapport snarest muligt efter dens offentliggørelse,
SOM NOTERER SIG, at samhørighedspolitikken - selv om gennemførelsen heraf er blevet
forsinket af de ændrede økonomiske omstændigheder - har vist sig at være et relevant instrument til
fleksibelt og effektivt at reagere på de socioøkonomiske udfordringer, der er en følge af
finanskrisen, samtidig med at der stadig er fokus på mellem- og langsigtede mål, og har mulighed
for at bidrage til de socioøkonomiske perspektiver efter krisen,
SOM HENVISER TIL Det Europæiske Råds konklusioner af 25.-26. marts 2010, i henhold til
hvilke alle de fælles politikker, herunder samhørighedspolitikken, skal understøtte Europa 2020-
strategien, og at det er vigtigt at fremme økonomisk, social og territorial samhørighed også ved at
udvikle infrastruktur for at bidrage til, at den nye strategi bliver vellykket,
SOM NOTERER SIG de påviste resultater af samhørighedspolitikken i Europa og den merværdi,
den kan bibringe Europa 2020-strategien, også ved at sikre ejerskab til fælles europæiske mål på
alle styringsniveauer og foreslå skræddersyede og integrerede løsninger for hvert territorium,
11021/10
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.VI.2010
SER MED TILFREDSHED på Kommissionens strategirapport og de konklusioner og anbefalinger,
der er omhandlet deri, hvor der opfordres til en mere resultatorienteret politik, idet de aftalte
strategiers relevans og pålidelighed fremhæves, også i forbindelse med den økonomiske og
finansielle krise,
NOTERER SIG MED TILFREDSHED, at projekter udgørende 27 % af den samlede finansiering,
der er afsat til samhørighedspolitikken for perioden 2007-2013, allerede er udvalgt efter ca. 18
måneders aktiv gennemførelse takket være en reel acceleration siden sidste kvartal af 2009, og at
denne gennemsnitlige projektudvælgelsesfrekvens er nøje overholdt inden for de tre nuværende mål
– konvergens, regional konkurrenceevne og beskæftigelse og europæisk territorialt samarbejde - der
omfatter alle europæiske regioner,
NOTERER SIG, at der i henhold til strategirapporten er øremærket ca. 230 mia. EUR ud af i alt
347 mia. EUR til de godkendte operationelle programmer for investering i aktiviteter i
overensstemmelse med Lissabonstrategien og Europa 2020-strategien, og HILSER DET
VELKOMMEN, at disse prioriteter udvælges i samme takt eller lidt hurtigere end andre
foranstaltninger,
NOTERER SIG, at en forbedret koncentration af midlerne under samhørighedspolitikken kan sikre
et relevant bidrag fra denne politik til fremme af konkurrenceevne, innovation og beskæftigelse i
EU,
NOTERER SIG ikke desto mindre en vis forsinkelse i udvælgelsen af projekter inden for vigtige
områder såsom jernbanesektoren, visse energi- og miljøinvesteringer, digital økonomi, social
inklusion og forvaltning og kapacitetsopbygning, og OPFORDRER i overensstemmelse hermed de
pågældende medlemsstater til at arbejde videre med at forbedre projektudvælgelsen på disse særlige
områder,
SER MED TILFREDSHED på medlemsstaternes indsats for at forelægge deres nationale
strategirapporter, der indeholder både relevante kvalitative og kvantitative elementer om
gennemførelsen af de samhørighedspolitiske programmer,
HILSER denne strategirapport VELKOMMEN som en betydelig præstation, der bør lette den
fremtidige vurdering af samhørighedspolitikkens effektivitet med hensyn til at indfri de europæiske
strategiske mål, og NOTERER SIG, at denne strategirapport giver mulighed for i Rådet at drøfte
resultaterne af samhørighedspolitikken, det bidrag, som den er i stand til at bibringe andre
europæiske mål og den indvirkning, som andre politikker har på økonomisk, social og territorial
samhørighed,
11021/10
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.VI.2010
FREMHÆVER, at evaluering af på hinanden følgende programmeringsperioder er nødvendig for at
øge policy-læring med henblik på at optimere politikkens gennemslagskraft, og OPFORDRER
derfor medlemsstaterne til at fortsætte deres indsats i forbindelse med evaluering og rapportering,
navnlig for at tilvejebringe mere dokumentation om samhørighedspolitikkens virkninger,
FREMHÆVER behovet for yderligere at forbedre koordineringen af samhørighedspolitikken og
andre EU-politikker og nationale politikker, hvor det er nødvendigt, med henblik på mere effektivt
at indfri de fælles mål på en mere koordineret måde,
UNDERSTREGER, at samhørighedspolitikken har vist sin nytte og skal spille en vigtig rolle i
Europa 2020-strategien, eftersom denne politik fremmer strukturændringer i hele Europa og støtter
centrale investeringsprioriteter,
ERINDRER OM de værdifulde erfaringer, der er gjort i forbindelse med øremærkningen, og
behovet for at koncentrere aktiviteterne i regionerne om et begrænset antal prioriteter for at sikre, at
de får en konkret indvirkning, mens medlemsstater og regioner bør gives tilstrækkelig fleksibilitet
til at fastlægge den politiksammensætning, der er mest hensigtsmæssig for deres specifikke behov
og aktiver, og OPFORDRER medlemsstaterne og Kommissionen til at arbejde hen imod en
forbedring af de nuværende mekanismer for koncentration,
OPFORDRER Kommissionen til at udforske alle muligheder for en bedre koordineret og yderligere
forenklet samhørighedspolitik med det formål at strømline programmerings-, forvaltnings- og
kontrolprocedurerne og mindske unødvendige administrative byrder, idet der tages hensyn til
proportionalitets- og subsidiaritetsprincippet i overensstemmelse med princippet om forsvarlig
økonomisk forvaltning, for således at give mulighed for hurtig og effektiv anvendelse af EU's
budget,
TILSKYNDER til alle foranstaltninger rettet mod strategisk rapportering af højere kvalitet om
gennemførelse af de samhørighedspolitiske programmer, herunder anvendelse af og rapportering
om et begrænset antal fælles nøgleindikatorer, begyndende på programniveau, for at lette
sammenligning og danne grundlag for fremtidige rapporter på nationalt plan og EU-plan,
OPFORDRER Kommissionen til fortsat at udforske mulighederne på området finansieringsteknik
med det formål at øge samhørighedspolitikkens løftestangseffekt og indvirkning og opnå de bedst
mulige resultater af de udvalgte projekter,
BETONER den reelle merværdi, der skabes af én strategisk tilgang og af fælles
gennemførelsesbestemmelser for Den Europæiske Fond for Regionaludvikling,
Samhørighedsfonden og Den Europæiske Socialfond inden for samhørighedspolitikkens generelle
rammer.
11021/10
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.VI.2010
OPFORDRER alle interessenter til at fortsætte drøftelserne vedrørende økonomisk, social og
territorial samhørighed, især med hensyn til forenkling og med det formål at sikre de nødvendige
offentlige finansielle midler på nationalt, regionalt eller lokalt plan ud over de disponible EU-
budgetmidler, og sikre, at der anvendes effektive forvaltningssystemer,
SER FREM TIL Kommissionens meddelelser, der skal offentliggøres i 2010 om
samhørighedspolitikkens bidrag til Europa 2020-strategien og Kommissionens kommende forslag
inden for rammerne af den femte samhørighedsrapport,
Med forbehold af den fremtidige finansielle ramme:
UNDERSTREGER RÅDET behovet for en fortløbende EU-debat om politiske og
strategiske spørgsmål vedrørende samhørighedspolitikken for at have en fælles fortolkning
af de strategiske mål og gennemførelsesprincipper, idet der ERINDRES OM, at selv om
den er koncentreret om de mindre velstående regioner, bør samhørighedspolitikken fortsat
fremme konkurrenceevne, innovation, beskæftigelse og økonomisk, social og territorial
samhørighed i Den Europæiske Union,
ERINDRER RÅDET OM erfaringer fra de anvendte overgangsordninger, og NOTERER
SIG, at eventuelle drøftelser bør tage hensyn til eksisterende overgangsordninger, bl.a. for
at tilstræbe lignende behandling af regioner i lignende situationer, hvilket også giver
mulighed for at organisere programmerne effektivt,
ERINDRER RÅDET OM, at samhørighedspolitikken gennem såvel programmer for
territorialt samarbejde som et system med flerniveaustyring inden for rammerne af delt
forvaltning fremmer grænseoverskridende og tværnational integration og udveksling af
god praksis,
OPFORDRER Kommissionen til at sikre, at dens forslag til nye lovgivningsbestemmelser for
politikkens fremtid opstilles i en tidsplan, der giver mulighed for de nye programmers faktiske start
den 1. januar 2014,
SER FREM TIL anden fase af strategirapporterne i 2012-2013 om gennemførelse af de
samhørighedspolitiske programmer i henhold til Rådets forordning (EF) nr. 1083/2006."
11021/10
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.VI.2010
Regionerne i den yderste periferi
Rådet blev af Kommissionen informeret om resultatet af dens 2010-forum for de fjernest liggende
europæiske regioner, der fandt sted den 27.-28. maj i Bruxelles, og vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
SOM MINDER OM de særlige ordninger, der gælder for regionerne i den yderste periferi, og som
gør det muligt at vedtage foranstaltninger, der fremmer EU-politikkernes effektivitet og relevans, jf.
traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
SOM TAGER HENSYN TIL Kommissionens meddelelse "Strategien for regionerne i den yderste
periferi: resultater og fremtidsudsigter" og Kommissionens meddelelse "Regionerne i den yderste
periferi: et aktiv for Europa",
SOM MINDER OM, at Det Europæiske Råd i sine konklusioner af 11. december 2009 hilste det
velkommen, at Kommissionen havde til hensigt at etablere et forum for de fjernest liggende
europæiske regioner, der skulle være åbent for alle medlemsstater og regioner i den yderste periferi,
og at åbningsmødet skulle finde sted i 2010 og derefter hvert andet år,
HILSER DET VELKOMMEN, at Kommissionen har forelagt sin meddelelse
"Samhørighedspolitik: Strategirapport 2010 om gennemførelsen af programmerne for perioden
2007-2013", der bl.a. henviser til regionerne i den yderste periferi og den centrale rolle, det
territoriale samarbejde spiller i integrationen af regionerne i den yderste periferi med deres naboer,
NOTERER SIG det fælles memorandum, som regionerne i den yderste periferi og Spanien,
Frankrig og Portugal har undertegnet om et nyt perspektiv (vision) for den europæiske strategi for
regionerne i den yderste periferi,
HILSER DET VELKOMMEN, at det første møde i forummet for de fjernest liggende europæiske
regioner fandt sted den 27.-28. maj i Bruxelles med stor deltagelse, hvor de europæiske
institutioner, medlemsstaterne, regionerne i den yderste periferi, deres offentlige instanser,
erhvervslivet, forskere og civilsamfundet var repræsenteret,
11021/10
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.VI.2010
UNDERSTREGER, at forummet gjorde det muligt at skabe opmærksomhed om de spørgsmål, som
regionerne i den yderste periferi står over for, og var en vigtig lejlighed til at udvikle idéer og
bidrage til definitionen af de næste strategiske retningslinjer og forslag,
FREMHÆVER den vigtige rolle, som natur- og kulturarven spiller i forbindelse med økonomisk
udvikling og jobskabelse i regionerne i den yderste periferi,
OPFORDRER til udvikling af aktiverne i regionerne i den yderste periferi til fordel for hele Den
Europæiske Union og af hensyn til behovet for at fremme de initiativer, der finder sted i de regioner
i den yderste periferi, og som har en klar merværdi for EU, f.eks. på området forskning og
innovation, vedvarende energikilder, biodiversitet, landbrug, fiskeri, sundhed, informations- og
kommunikationsteknologi, kulturelle industrier, maritime anliggender og territorialt samarbejde,
UNDERSTREGER, at Europa 2020-strategien med dens tre centrale prioriteter, nemlig udvikling af
en økonomi baseret på viden og innovation, fremme af en mere ressourceeffektiv, grønnere og mere
konkurrencedygtig økonomi og fremme af en økonomi med høj beskæftigelse, der sikrer social og
territorial samhørighed, skal anvendes fuldt ud, herunder også i regionerne i den yderste periferi,
idet der tages hensyn til disse regioners særlige karakteristika og begrænsninger og
flagskibsinitiativerne,
ANERKENDER behovet for at skabe balance mellem på den ene side de foranstaltninger, der sigter
mod at modvirke de specifikke og permanente begrænsninger, som regionerne i den yderste periferi
må leve med, og på den anden side de foranstaltninger, der sigter mod at fremme deres fordele og
muligheder,
UNDERSTREGER behovet for på et passende tidspunkt at forny strategien for regionerne i den
yderste periferi,
OPFORDRER Kommissionen til
i den forbindelse at tage passende hensyn til de behov og de muligheder, som regionerne i
den yderste periferi har og giver, i dens revision af Den Europæiske Unions politikker
på et passende tidspunkt at vedtage en meddelelse med en revideret strategi for regionerne
i den yderste periferi
at fortsætte arbejdet med specifikke foranstaltninger for regionerne i den yderste periferi og
i relevant omfang styrke partnerskabet og systematisk evaluere virkningerne af Den
Europæiske Unions politikker på regionerne i den yderste periferi, navnlig i forbindelse
med konsekvensanalyser."
11021/10
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453808_0015.png
14.VI.2010
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Integreret havpolitik -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner, hvori det opfordrer Kommissionen til at forelægge lovgivningsforslag
til finansiering af aktioner under den integrerede havpolitik med sigte på ikrafttræden senest i 2011.
I konklusionerne opfordres Kommissionen til i tæt samarbejde med de berørte medlemsstater senest
i juni 2011 at forelægge en EU-strategi for Atlanterhavsregionen, der skal give en klar merværdi og
behandle de fælles udfordringer, som landene i regionen står over for. Disse udfordringer bør
omfatte havforskning, havovervågning samt miljømæssige og økonomiske udfordringer.
I konklusionerne opfordres medlemsstaterne og Kommissionen til at fortsætte arbejdet med at flytte
maritime interesser højere op på klimaændringsdagsordenen, styrke indsatsen på internationalt plan
for beskyttelse af havets biodiversitet, især i områder, der ligger uden for national jurisdiktion.
Rådet opfordrer medlemsstaterne og Kommissionen til at fremme løbende forbedringer af
sikkerheden, miljømæssige resultater og arbejdsvilkår ved at styrke en effektiv gennemførelse af de
internationale regler, som alle flag-, havne og kyststater har aftalt.
Konklusionerne findes i dok.
10300/10.
UDENRIGSANLIGGENDER
Fælles praksis med hensyn til konsulær bistand og krisekoordination -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusionerne i dok.
10698/10.
11021/10
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453808_0016.png
14.VI.2010
FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Årsrapport om ESFP og ESFP-relateret uddannelse
Rådet noterede sig en årsrapport fra sin politisk-militære gruppe om den europæiske sikkerheds- og
forsvarspolitik (ESFP) og ESFP-relateret uddannelse og tilsluttede sig rapportens konklusioner.
I årsrapporten 2010, som bygger på bidrag fra Det Europæiske Sikkerheds- og Forsvarsakademi, fra
andre uddannelsesaktører på EU-plan og fra medlemsstaterne, konstateres der forbedringer på nogle
områder med hensyn til ESFP og ESFP-relateret uddannelse, men samtidig konstateres det, at
situationen fortsat er lig den situation, der beskrives i rapporterne for 2008 og 2009.
I rapporten konkluderes det, at der er behov for nærmere overvejelser, for så vidt angår
forvaltningen af uddannelsesaktiviteter inden for efterretning baseret på åbne kilder, som tidligere
blev tilrettelagt af Det Europæiske Forsvarsagentur. Muligheder bør sendes til Rådet, helst inden
udgangen af 2010. Mulige synergier mellem Det Europæiske Forsvarsagentur og relevante
uddannelsesaktører, herunder Det Europæiske Sikkerheds- og Forsvarsakademi, for så vidt angår
uddannelse og erhvervsuddannelse i forbindelse med samarbejde om forsvarsmateriel, bør fremmes
og undersøges nærmere.
Med hensyn til uddannelse for så vidt angår kønsaspekter i forbindelse med FSFP-missioner og
-operationer opfordres medlemsstaterne til at følge de henstillinger, der blev vedtaget i slutningen af
2009, om gennemførelsen af FN's Sikkerhedsråds resolution 1325 og 1820. I denne sammenhæng
opfordres medlemsstaterne til at gennemføre og tilbyde uddannelseskurser i integrering af
menneskerettighederne og kønsspørgsmål under FSFP.
Årsrapporten for 2010 findes i dok.
9472/10.
UDVIKLINGSPOLITIK
AVS-EU-partnerskabsaftalen
Rådet godkendte en afgørelse om bemyndigelse til undertegnelse på Den Europæiske Unions vegne
af den anden revision af AVS-EU-partnerskabsaftalen (Cotonouaftalen), som udgør grundlaget for
EU's forbindelser med 78 AVS-stater (dok.
10160/10).
11021/10
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453808_0017.png
14.VI.2010
Det godkendte også en aftale om ændring (dok.
9565/10).
Nærmere oplysninger om revisionen i
pressemeddelelse
7774/10.
Cotonouaftalen blev indgået i 2000 og skal revideres hvert femte år.
Rådet vedtog endvidere en afgørelse om den holdning, som Den Europæiske Union skal indtage i
AVS-EU-Ministerrådet vedrørende de overgangsforanstaltninger, der finder anvendelse fra datoen
for undertegnelsen til datoen for ikrafttrædelsen af den reviderede aftale (dok.
10515/10).
TRANSPORT
Sikkerhedsmål for jernbaner
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en afgørelse om fastlæggelse af
værdierne for fælles sikkerhedsmål i overensstemmelse med direktiv 2004/49/EF om
jernbanesikkerhed i EU (dok.
7730/10).
11021/10
DA
17