Europaudvalget 2009-10
3022+3023 - Almindelige Anl. Bilag 4
Offentligt
868032_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa
REDEGØRELSE
EUK j.nr. 400.A.5-0-0
Den 22. juni 2010
Rådsmøde (almindelige anliggen-
der og udenrigsanliggender) den
14.-15. juni 2010.
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 17.-18. juni 2010
Relativt kort og fokuseret bordrunde om udkastet til konklusioner, som viste, at teksten i det
store og hele har bred tilslutning. Væsentligste bemærkninger vedrørte teksten om Van Rom-
puy taskforcens konklusioner – herunder tekstens elementer om budgetkonsolidering og om
eventuelle sanktioners natur. Spørgsmålet om bankskat og en fælles international tilgang blev
desuden drøftet, og Europa 2020-bilagsteksten om social inklusion vil blive bragt i overens-
stemmelse med EPSCO-konklusionerne. Endelig var der enighed om teksten vedrørende for-
handlingssart med Island.
2. Etablering af Den Fælles Udenrigstjeneste
EU's Udenrigsrepræsentant, Ashton briefede kort om forhandlingerne med Europa-
Parlamentet om etableringen af den Fælles Udenrigstjeneste. Der arbejdes på en politisk aftale
med Parlamentet i juni, som forhåbentlig kan vedtages formelt i Parlamentet i juli.
3. Kommissionens forslag til forordning vedr. etablering af Borgerinitiativet
Der blev på rådsmødet opnået enighed om et kompromisforslag vedr. forordningen om etab-
lering af Borgerinitiativet. Forslaget skal nu drøftes med Europa-Parlamentet før det endeligt
vedtages. Kommissionens oprindelige forslag om to antagelighedstjek fastholdes, men til gen-
gæld sættes tærsklen ned til 100.000 underskrifter for den substantielle kontrol af et initiativ og
ikke 300.000, som foreslået af Kommissionen i det oprindelige forslag. For at sikre den direk-
te dialog med borgerne vil Kommissionen på sigt oprette en help desk-funktion, hvor borgere
kan få rådgivning om formalia i forbindelse med udarbejdelse af initiativer. Forordningen om
etablering af Borgerinitiativet indeholder – udover en revisionsklausul på 3 år, fra forordnin-
gen træder i kraft – en særordning for bl.a. Danmark, hvorved borgere i visse lande ikke for-
pligtes til at oplyse personlige identifikationsnumre i forbindelse med underskrivelsen af et
borgerinitiativ.
4. Kommissionens strategiske rapport om implementering af samhørighedspro-
grammerne 2010
Kommissær for regionalpolitik Johannes Hahn orienterede om Kommissionens strategiske
rapport om implementeringen af samhørighedsprogrammerne 2010. Omkring 230 mia. euro
af de samlede midler gik til programmer, som var prioriteret under Lissabon-strategien og nu
under Europa 2020-strategien. Hahn nævnede, at der desværre var forsinkelser med imple-
menteringen i visse sektorer – særligt jernbane, energi- og miljøinvesteringer. Kommissær for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
868032_0002.png
2
beskæftigelse Laszlo Andor tilføjede, at samhørighedspolitikken havde vist sig at være et nyt-
tigt instrument mht. at sikre beskæftigelsen, særligt i forbindelse med den aktuelle økonomiske
situation. Der var dog fortsat behov for forbedringer mht. øget social inklusion og kapacitets-
opbygning.
Det kommende belgiske formandskab oplyste, at man forventeligt i november ville gennem-
føre en bredere debat om samhørighedspolitikken.
Der blev vedtaget Rådskonklusioner.
5. Regionerne i den yderste periferi
Punktet blev vedtaget uden debat.
6. Regeringskonference om overgangsforanstaltninger vedr. sammensætningen af
Europa-Parlamentet
Punktet var ikke på dagsorden for rådsmødet men blev forelagt Folketingets Europaudvalg til
orientering.
7. Europa 2020
Se dagsordenspunkt 1.
8. Iran
Irans atomprogram blev drøftet på rådsmødet i lyset af de netop vedtagne sanktioner i FN’s
sikkerhedsråd. Der var enighed om, at EU støttede opnåelsen af en forhandlet løsning om
landets atomprogram. Det blev i rådskonklusioner meldt ud, at EU’s udenrigsrepræsentant,
Ashton var rede til at mødes med det iranske styre for at drøfte atomprogrammet og andre
spørgsmål af fælles interesse. I forberedelse af Det Europæiske Råd drøftedes spørgsmålet om
vedtagelse af EU-sanktioner til støtte for og som supplement til FN’s sanktioner.
9. Det vestlige Balkan
Rådet drøftede især Serbiens EU-tilnærmelse på baggrund af en rapport om Serbiens samar-
bejde med Krigsforbryderdomstolen for det tidligere Jugoslavien (ICTY) fra ICTY-
chefanklager Brammertz. I lyset af, at Brammertz - som også i december 2009 - beskrev sam-
arbejdet mellem Serbien og Krigsforbryderdomstolen som godt, besluttede Rådet at iværksæt-
te de nationale ratifikationsprocesser for stabiliserings- og associeringsaftalen mellem Serbien
og EU. Rådet noterede sig desuden den serbiske ansøgning om medlemskab af EU og beslut-
tede at vende tilbage til denne på et senere tidspunkt. Endelig vedtog Rådet konklusioner om
EU-Vestbalkan high-level-mødet i Sarajevo den 2. juni 2010 og om den bekymrende politiske
situation i Albanien.
10. EU’s kriserespons i relation til Haiti
Kommissæren for humanitære anliggender og EU's udenrigsrepræsentant, Ashton præsente-
rede Rådet for den rapport, der netop var blevet færdiggjort om erfaringsopsamlingen i relati-
on til katastrofeberedskabet ved jordskælvet på Haiti. Udgangspunktet var, at man efter
Tsunamien i 2004 havde forstået betydningen af en koordineret og hurtig indsats. I Haiti hav-
de EU’s samlede indsats således været hurtig, koordineret og omfattende. Lissabon-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
868032_0003.png
3
traktaten havde medført en ny ramme med en række nye instrumenter, som man måtte støtte
op om i relation til fremtidige katastrofeindsatser.
11. Cuba
Rådet drøftede kort forholdet til Cuba. Rådskonklusioner om Cuba vil blive drøftet til sep-
tember i lyset af bl.a. udviklingen i situationen for de politiske fanger i landet.
12. Korfu-processen
EU's udenrigsrepræsentant, Ashton præsenterede et oplæg til EU’s prioriteter i forhold til det
videre arbejde med Korfu-processen frem mod et evt. OSCE-topmøde i december i 2010.
Ifølge oplægget skal EU prioritere forbedring af OSCE’s muligheder for at løse og forebygge
konflikter, fremme løsning af de såkaldt frosne konflikter, styrket våbenkontrol og styrket
indsats inden for menneskerettigheder samt nye transnationale trusler. Rådet havde en kort
drøftelse af oplægget, hvor der var generel støtte til de opstillede prioriteter.
13. Somalia, Østafrika og pirateri
Udviklingsministrene drøftede håndteringen af de dybereliggende årsager til pirateriet ud for
Afrikas Horn i relation til udvikling af langsigtede løsninger. EU's udenrigsrepræsentant, Ash-
ton orienterede i den forbindelse om sin rundrejse i Østafrika i slutningen af maj. Rådet støt-
tede en samlet, flerstrenget EU-tilgang i regionen, der forbinder de sikkerhedspolitiske og ud-
viklingsmæssige indsatser. Udenrigsministrenes drøftelse fokuserede på Operation Atalanta ud
for Somalias kyst, hvor den afgående chef for EU's flådeoperation orienterede om status for
operationen. Rådet vedtog rådskonklusioner om forlængelse af Operation Atalanta med yder-
ligere to år og tilkendegav samtidig at ville gennemføre en strategisk drøftelse om operationen
til efteråret som del af EU's samlede engagement i regionen.
14. Georgien
Punktet blev taget af dagsordenen.
15. Sudan
Punktet blev taget af dagsordenen.
16. Børnearbejde
Punktet blev vedtaget uden debat.
17. MDG’erne (2015-målene)
Den 20.-22. september 2010 afholdes et højniveaumøde i New York om status for 2015-
målene i forbindelse med FN’s 65. Generalforsamling. På rådsmødet godkendte udviklings-
ministrene rådskonklusioner, der vil udgøre grundlaget for EU’s endelige forhandlingsposition
i forbindelse med forhandlingerne blandt FN’s medlemslande om indholdet af sluterklæringen
til FN’s højniveaumøde.
18. Skat og udvikling
Punktet blev vedtaget uden debat.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
868032_0004.png
4
19. Arbejdsdeling mellem lande (Cross-Country Division of Labour)
Punktet blev vedtaget uden debat.
20. Orienteringsdebat om kønsaspektet og udvikling med udgangspunkt i udkast til
EU handlingsplan for ligestilling og kvinders muligheder i udviklingssamarbejdet
2010-2015
Drøftelsen fandt sted på svensk foranledning. Sveriges udviklingsminister understregede be-
hovet for en seriøs EU-indsats ift. ligestilling og reproduktiv sundhed gennem udrulningen af
EU's handlingsplan, der blev vedtaget som bilag til MDG-konklusionerne. Danmark støttede
Sverige i behovet for, at EU fortsat spiller en stærk og progressiv rolle på ligestillingsområdet,
herunder i forhold til kvinders ret til at bestemme over egen krop. Fra dansk side fremhævede
man også behovet for en styrket indsats for kvindernes frihed, og deres ret og muligheder for
at deltage aktivt i den politiske og økonomiske udviklingsproces.
21. EU’s integrerede maritime politik
Punktet blev vedtaget uden debat.
22. Mellemøsten/Gaza
Drøftelsen fokuserede blandt andet på opfølgning på konfrontationen ud for Gazas kyst, for-
bedring af adgangsforholdene til og fra Gaza, samt EU’s bidrag hertil. Ministrene fik en brie-
fing af Kvartetrepræsentant Tony Blair. Der blev vedtaget rådskonklusioner.
23. Eventuelt
Kirgisistan
På rådsmødet var der en kort orientering ved EU's udenrigsrepræsentant, Ashton om den al-
vorlige situation i Kirgisistan. Det blev aftalt, at EU’s særlige udsending til Centralasien skal
arbejde tæt sammen med FN’s og OSCE’s særlige udsendinge med henblik på koordineret
tilbagemelding inklusiv anbefalinger. I de vedtagne rådskonklusioner blev der insisteret på
behovet for, at Kirgisistan fastholder den igangværende proces mod at bygge demokratiske
institutioner og afholdelse af folkeafstemning om ny forfatning og senere nyvalg til parlamen-
tet.