Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 3024 - transport, tele og energi Bilag 1
Offentligt
862701_0001.png
Udkast
NOTAT
DEPARTEMENTET
Dato
Dok.id
J. nr.
10. juni 2010
2010-2183
Internationalt Kontor
Samlenotat: Rådsmødet (transport, telekommunikation og energi)
den 24. juni 2010 - Transportdelen
Dagsordenspunkt 1: Luftfartsaftale med USA ..................................................... 2
Dagsordenspunkt 2: Konsekvenserne af de vulkanske askeskyer i det
europæiske luftrum ............................................................................................. 6
Dagsordenspunkt 3: Handlingsplan for bytrafikken........................................... 9
Dagsordenspunkt 4: Transportsektorens rolle i Europa 2020-strategien ........ 26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
862701_0002.png
Side 2/27
Dagsordenspunkt 1: Luftfartsaftale med USA
KOM(2010)208 og 209.
Resumé
I 2007 blev første fase af en luftfartsaftale mellem EU og USA undertegnet.
Aftalen erstatter medlemslandenes bilaterale luftfartsaftaler med USA og æn-
drer grundlaget væsentligt for de transatlantiske luftfartsforbindelser i kraft
af udvidet markedsadgang og et omfattende samarbejde om forskrifter på
områder som flyvesikkerhed, konkurrenceregler og miljøforhold. EU ønskede
yderligere muligheder for markedsadgang og investeringer, og der er gen-
nem forhandlinger om anden fase af aftalen opnået enighed om en protokol
om ændring af aftalen fra 2007, hvorefter der iværksættes en proces, der skal
føre til flere udenlandske investeringer i luftfartssektoren, åbne markedsad-
gangen yderligere samt styrke forskriftssamarbejdet inden for alle luftfarts-
politikkens aspekter, navnlig i arbejdet med luftfartens miljøpåvirkning. Det
ventes, at alle medlemsstater vil kunne tilslutte sig forslagene.
Formandsskabet har sat sagen på dagsordenen den 24. juni 2010 med henblik
på vedtagelse
1. Baggrund og indhold
Kommissionen har fremsendt to forslag, omhandlende henholdsvis
undertegnelse og midlertidig anvendelse samt indgåelse af luftfartsaf-
tale med Amerikas Forenede Stater, den 3. maj 2010. Forslagene skal
vedtages på basis af Traktatens artikel 207, stk. 5, sammenholdt med
artikel 218, stk. 2 og 5.
Der blev i april 2007 undertegnet en luftfartsaftale mellem på den ene
side Fællesskabet og dets medlemsstater og på den anden side USA.
Aftalen, der udgør første fase i en samlet luftfartsaftale, har været mid-
lertidig anvendt fra den 30. marts 2008. I medfør af aftalens bestem-
melser indledte Kommissionen i maj 2008 forhandlinger med USA
om en anden fase, og man nåede i marts 2010 til enighed om et udkast
til protokol om ændring af aftalen fra 2007.
Kommissionen foreslår nu, at denne protokol underskrives og anven-
des midlertidigt samt senere indgås mellem parterne.
Luftfartsaftalen fra 2007 mellem EU og USA udgjorde en betydelig
ændring af grundlaget for de transatlantiske civile luftfartsforbindel-
ser, idet den erstattede de separate bilaterale luftfartsaftaler mellem
EU’s medlemsstater og USA, gav vidtrækkende nye kommercielle ret-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
862701_0003.png
Side 3/27
tigheder for luftfartsselskaber fra de to parter og skabte en omfattende
ramme for forskriftssamarbejde mellem EU og USA om en bred vifte
af emner på luftfartens område, herunder flyvesikkerhed (security og
safety), konkurrenceregler, statsstøtte, miljøforhold og tekniske for-
hold.
EU søgte imidlertid yderligere muligheder for markedsadgang og gen-
sidig investering i luftfartsbranchen. I medfør af bestemmelser i første
fase af aftalen gennemførtes herefter forhandlinger om en anden fase,
og der er opnået enighed om en protokol, der ændrer aftalen.
Protokollen sigter mod at iværksætte en proces, der skal føre til yderli-
gere udenlandske investeringer i luftfartssektoren, åbne markedsad-
gangen yderligere samt styrke forskriftssamarbejdet yderligere inden
for alle luftfartspolitikkens aspekter, navnlig arbejdet med luftfartens
miljøpåvirkning.
Nærmere bestemt gennemføres et forbedret samarbejde om at be-
grænse luftfartens miljøpåvirkning bl.a. på områderne forskning og
udvikling samt innovation vedr. lufttrafikstyring. Der skal også sam-
arbejdes om markedsbaserede foranstaltninger for emissioner fra luft-
farten og om gennemsigtighed af støjbaserede begrænsninger i luft-
havnene. Der skal være et forbedret samarbejde om aftalens virknin-
ger for arbejdsmarkedet, idet parterne anerkender betydningen af ar-
bejdsmarkedsforholdene og fordelene ved høje arbejdsstandarder. Der
indføres en forpligtelse til mere smidig anerkendelse af parternes vur-
dering af bl.a. ejerforhold for luftfartsselskaber. Man styrker desuden
rollen for det Fælles Udvalg, som er nedsat i medfør af aftalen med
henblik på at kunne overvåge anvendelsen af aftalen og drøfte yderli-
gere aspekter for samarbejde.
Der er endvidere aftalt en proces, som kan føre til yderligere markeds-
adgang og investeringsmuligheder. Begge parter forpligter sig til fort-
sat at fjerne hindringer for markedsadgang, og efter en evt. lovæn-
dring, der styrker Kommissionens rolle i overvågningen af procedu-
rerne for støjbaserede restriktioner i større EU-lufthavne, vil EU-
luftfartsselskaber opnå yderligere markedsadgang til det amerikanske
marked. Efter en evt. lovændring i USA vil USA tillade EU-interesser
at erhverve majoriteten i og kontrollen med USA’s luftfartsselskaber
m.v. Hvis EU har opfyldt kravene angående støjrestriktioner, mens
der ikke er sket fremskridt i USA angående liberalisering af investe-
ringer, vil EU have ret til at fastfryse USA-luftfartsselskabers transat-
lantiske operationer m.v. Der gives ved aftalens indgåelse EU-
luftfartsselskaber forbedret adgang til USA’s regeringsfinansierede
lufttransport (offentlige rejser), hvilken indtil nu har været begrænset.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
862701_0004.png
Side 4/27
Endelig er der aftalt et konsultationsmemorandum, der inddrager
yderligere nye elementer med henblik på at udvide det eksisterende
samarbejde på områder som flyvesikkerhed (security og safety), miljø-
spørgsmål og konkurrencepolitik.
2. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Luftfartsrelationerne mellem Danmark og USA reguleres af lov om
luftfart, jf. lovbekendtgørelse nr. 731 af 21. juni 2007, samt af den bila-
terale luftfartsaftale af 1944, som senest ændret i 1995 (idet luftfartsaf-
talen mellem EU og USA af 2007 endnu ikke er trådt endelig i kraft). –
Der skal ikke som følge af forslagene gennemføres ændringer i disse
bestemmelser.
3. Høring
Forslagene har ikke været sendt i høring, men EU-luftfartsselskaber,
lufthavne og arbejdstagerorganisationer har været aktivt involverede i
forhandlingsprocessen mellem Kommissionen og USA og i koordine-
ringen med medlemslandene.
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrative
konsekvenser af forslaget
Forslagene skønnes ikke at ville have statsfinansielle konsekvenser for
Danmark.
Det skønnes, at den samlede luftfartsaftale med USA samfundsøko-
nomisk vil være til fordel dels for EU-landenes luftfartsselskaber, dels
for passager- og fragtkunder i kraft af større konkurrence på markedet
for transatlantiske flyvninger.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at der er tale om en ændring af en internatio-
nal traktat indgået på EU-niveau, hvilket kun kan ske på samme ni-
veau. Derudover kan målene med protokollen kun realiseres på EU-
niveau, da de omfatter en række områder, hvor Unionen har enekom-
petence. Forslagene er derfor i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet. - Regeringen deler denne opfattelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
862701_0005.png
Side 5/27
6. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark er positivt indstillet over for forslagene. Danmark har hele
tiden støttet bestræbelserne på at indgå en balanceret EU/USA-
luftfartsaftale. Danske luftfartsselskaber har ikke haft større interesse
mht. investeringer i amerikansk luftfart, og meget af det rent trafik-
mæssige findes i forvejen i Danmarks siden 1995 meget liberale bilate-
rale luftfartsaftale med USA. Men udviklingen mod liberalisering og
globalisering i luftfarten støttes generelt af Danmark og dansk luftfart.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslagene har været behandlet enkelte gange i Rådets Transportar-
bejdsgruppe. Det ventes, at alle medlemsstater vil kunne tilslutte sig
forslagene. Det forventes, at forslagene vil blive sat på dagordenen for
Rådsmødet den 24. juni 2010 til vedtagelse.
8. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslagene.
9. Tidligere forelæggelser for Europaudvalget
Spørgsmålet om forhandling af en luftfartsaftale mellem EU og USA blev fore-
lagt Europaudvalget til forhandlingsoplæg den 28. maj 2003. Europaudvalget
blev senest orienteret om forhandlingerne om luftfartsaftalen mellem EU og
USA den 5. marts 2010.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
862701_0006.png
Side 6/27
Dagsordenspunkt 2: Konsekvenserne af de vulkanske askeskyer i
det europæiske luftrum
Der forefindes ikke et KOM-nr.
1. Baggrund og indhold
Det islandske vulkanudbrud lammede fra torsdag den 15. april 2010 til tirsdag
den 21. april 2010 store dele af den europæiske lufttrafik. Der blev den 19. april
2010 afholdt et møde blandt EU's transportministre pr. videokonference. På
mødet blev det besluttet at tilslutte sig anbefalingen fra den europæiske flykon-
trol, Eurocontrol, om at fastholde en såkaldt no-fly zone i det europæiske luft-
rum i de områder, hvor der er en høj koncentration af aske, samt at der i zoner
med lav aske-koncentration vil kunne flyves under visse betingelser.
Tidligere var der en nul-grænse for flyvning i en askesky uanset partikelom-
fang.
For så vidt angår den vanskelige situation for luftfartsbranchen, blev dette rejst
af den danske transportminister uden dog at blive substansdrøftet, men kom-
missionens formand Barosso har bedt transportkommissær Kallas om, at sætte
sig for bordenden af en ad-hoc arbejdgruppe sammen med konkurrence- og
statstøttekommissæren Almunia og kommissæren for økonomiske og monetæ-
re anliggender Rehn. De skal se på konsekvenserne af aske-situationen for rej-
sebranchen og økonomien mere generelt.
Det spanske formandskab har bedt Kommissionen om at udarbejde en rapport,
om de foranstaltninger man på europæisk niveau kan træffe for at forbedre
EU’s handlemuligheder i lignende situationer.
Formandskabet vurderer at rapporten bl.a. bør indeholde overvejelser om:
-
Mulighederne for at fremskynde arbejdet med etablering af det fælles
luftrum (Single European Sky), herunder integrationen af Eurocontrol,
som administrator.
Revisionen af de nuværende procedurer i akutte situationer, som den
der netop har fundet sted
Udarbejdelsen af en beredskabsplan, der giver mulighed for at reagere
på en mere fleksibel og koordineret måde, når en krisesituation hindrer
mobilitet for europæiske borgere, og som behørigt tager hensyn til pas-
sagerernes rettigheder
-
-
Sagen blev behandlet på rådsmødet 4. maj 2010 på baggrund af udkast til råds-
konklusioner, som blev vedtaget på mødet: I forbindelse med sikkerhed og aske
blev det understreget, at det er vigtigt at arbejde videre med askeproblemstil-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
862701_0007.png
Side 7/27
lingen og risikoanalyser, og at der skal fastsættes ens retningslinjer og fælles
grænseværdier for, hvornår luftrummet skal lukkes.
Reglerne for passagerrettigheder skal anvendes og håndhæves ensartet, og man
ønskede en analyse af omkostningerne for flyselskaberne til passagerrettighe-
der i forbindelse med askeskyen. Sagen er endvidere en anledning til, at Single
European Sky realiseres og at de funktionelle luftrumsblokke bliver fremskyn-
det. Fvsa spørgsmålet om økonomisk kompensation oplyste Kommissionen, at
de havde haft drøftelser med branchen, som havde udtryk ønske om ens regler
for kompensation. Der var blandt medlemslandene udbredt skepsis mod ud-
skydelse af betaling af en-routeafgiften, samt mod egentlig statsstøtte. Dan-
mark rejste spørgsmålet om lånegarantier, som Kommissionen oplyste var en
mulig vej. Der var endelig enighed om, at der skal laves en mobilitetsplan.
Kommissionen vil til Rådsmøde 24. juni 2010 afrapportere status for de igang-
satte initiativer.
2. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant, da der ikke forelægger et konkret forslag.
3. Høring
Der er ikke gennemført en høring af EU-specialudvalget for transport, men sa-
gen har været drøftet mellem luftfartsorganisationerne og transportministeren
på et møde i Dansk Industri den 19. april 2010. Efterfølgende er sagen ved flere
anledninger blevet drøftet i en Task Force med deltagelse af Transportministe-
riet, herunder Naviair og SLV, Økonomi- og Erhvervsministeriet og repræsen-
tanter for de store og små luftfartsselskaber og lufthavne, pilotforeningen og
kabinebesætningsforeningen, Kongelig Dansk Aeroklub, Danske speditører,
Danmarks Rejsebureauforening, Rejsearrangørerne i Danmark, Konkurrence-
styrelsen, DANSAM, DMI, Dansk Erhverv samt Dansk Industri. Derudover blev
samlenotatet om det ekstraordinære Rådsmøde den 4. maj sendt til orientering
til specialudvalget den 28. april.
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske, administrative og miljø-
mæssige konsekvenser og beskyttelsesniveau
Ikke relevant, da der ikke forelægger et konkret forslag.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant, da der ikke forelægger et konkret forslag.
6. Regeringens foreløbige generelle holdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
862701_0008.png
Side 8/27
På rådsmødet forventes Kommissionens statusrapport at blive drøftet.
For så vidt angår mulighederne for at fremskynde arbejdet med etablering af
det fælles luftrum (Single European Sky) ser Danmark positivt på dette. Dan-
mark har allerede etableret en fælles luftrumsblok med Sverige.
Danmark finder det desuden fornuftigt at revidere relevante procedurer, så
akutte situationer bedre kan håndteres. Danmark finder bl.a. at der er behov
for bedst mulig koordination i forbindelse med askeforekomster og lukning af
luftrum, samt for at der i en kommende revision af passagerrettighedsforord-
ningen tages højde for erfaringerne fra askeskyerne.
Danmark vil desuden se positivt på, at man ændrer reglerne for tildeling af
slots, således at man eksplicit kan tage højde for situationer, hvor hele eller dele
af luftrummet er lukket igennem længere tid.
Danmark har fremsat forslag om midlertidig statsgaranti for udlån til visse rej-
seudbydere og rejseformidlere til dækning af likviditetstab, og er interesseret i
hvordan andre lande har håndteret problematikken.
Den principielle danske holdning til statsstøtte er, at statsstøtte skal anvendes
til at fremme horisontale mål i det europæiske fællesskabs interesse. Statsstøtte
skal alene anvendes, når det er nødvendigt og er det bedste egnede instrument,
og anvendes proportionalt, ikke diskriminerende og tidsbegrænset.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Sagen har senest været behandlet på ekstraordinært rådsmøde den 4. maj
2010, samt tidligere i Coreper II den 19. april 2010 og i Coreper I den 21. april.
Alle lande er enige i det alvorlige i situationen. En række lande har givet udtryk
for vigtigheden af, at EU kan agere hurtigt og effektivt i sådanne situationer.
Opfølgningen på begivenhederne er meget vigtig. Bl.a. må man skaffe bedre vi-
den om vulkanaskens påvirkning af fly.
8. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant, da der ikke forelægger et konkret forslag.
9. Tidligere forelæggelser for Europaudvalget
Folketingets Europaudvalg blev senest orienteret om spørgsmålet om konse-
kvenserne af askeskyer i det europæiske luftrum, mandag den 3. maj 2010.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
862701_0009.png
Side 9/27
Dagsordenspunkt 3: Handlingsplan for bytrafikken
KOM (2009)490
Revideret notat
Resumé
Kommissionen har den 30. september 2009 offentliggjort en meddelelse om
en handlingsplan for bytrafikken i EU's medlemslande. I handlingsplanen
formulerer Kommissionen en række forslag til praktiske foranstaltninger, der
skal imødekomme bytrafikale udfordringer for EU's byer.
I handlingsplanen fremlægges der seks temaer, der indeholder i alt 20 forslag
til foranstaltninger Kommissionen ønsker gennemført. Foranstaltningerne
handler bl.a. om emner som opfordring til vidensdeling og energibæredygtig-
hed i byer.
Sagen er på dagsordenen på Rådsmødet (TTE) den 24. juni 2010 med henblik
på vedtagelse af rådskonklusioner.
1. Baggrund og indhold
Kommissionen har den 30. september 2009 offentliggjort en meddelelse om en
handlingsplan for bytrafikken. Handlingsplanen bygger bl.a. på den debat fra
borgere, organisationer og fra EU's institutioner og organer, der opstod i køl-
vandet på den grønbog Kommissionen fremlagde den 25. september 2007 om
mobilitet i byerne.
I handlingsplanen formulerer Kommissionen 20 forslag til foranstaltninger,
som Kommissionen ønsker gennemført. Foranstaltningerne er beskrevet under
seks forskellige temaer.
1.1 Tema 1 - Fremme af helhedsstrategier
Kommissionen fremhæver behovet for, at der udarbejdes helhedsstrategier i
forbindelse med planlægning af byernes transportsystemer. Der bør være en
helhedsstrategi, der tager højde for sammenhæng mellem by og opland, gensi-
dig afhængighed mellem transportformer og begrænsningerne inden for det
bymæssigt bebyggede område. Der bør desuden være en helhedsstrategi, der
indtænker forskellige politikområder, der har indflydelse på formulering af
transportpolitik, såsom miljø-, klima-, boligpolitik, mv.
Kommissionen opfordrer medlemslandene til at skabe platforme til udveksling
af bedste praksis, hvor landene kan lære af hinanden og udveksle erfaringer og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
862701_0010.png
Side 10/27
gode arbejdsmetoder, der kan fremme udarbejdelsen af strategier for bæredyg-
tig bytrafik.
Kommissionen vil fremme kendskabet til den støtte medlemslandene kan få fra
EU's struktur- og samhørighedsfonde i forbindelse med udviklingen af bytrafik.
1.2 Tema 2 – Fokus på borgerne
Kommissionen ønsker at fremme effektiviteten af det kollektive transportsy-
stem i byerne ved at medvirke til at skabe en højere grad af pålidelighed, in-
formation, sikkerhed og tilgængelighed. Et attraktivt kollektivt transportsystem
beskrives som rygraden i et bæredygtigt bymæssigt transportsystem.
Kommissionen lægger desuden vægt på, at der sikres passagerrettigheder i den
kollektive trafik, herunder bedre tilgængelighed for bevægelseshæmmede.
Kommissionen ønsker at sikre bedre rejseinformation ved at støtte udviklingen
af nationale og regionale rejseplanlæggere for alle transportformer. I sidste en-
de ønsker Kommissionen, at der opsættes en rejseportal for kollektiv trafik i
hele EU, til rådighed for befolkningen
1.3 Tema 3 – Mere miljøvenlig bytransport
Kommissionen ønsker en indsats på EU-niveau for at fremme en strategi for
bedre bymiljøer. En samlet indsats vil styrke markederne for nyere og renere
køretøjsteknologi, vil støtte industrien og fremme et sundere miljø. Internalise-
ring af eksterne omkostninger, såsom trængsel, miljø og andet, nævnes som et
muligt værktøj, som kan medvirke til at få brugere af transportsystemet til at
overgå til renere køretøjer eller rejse på mindre belastede tidspunkter.
Kommissionen ønsker at fremme forskning og udvikling af lav- og nulemissi-
onskøretøjer, så afhængighed af fossile brændstoffer mindskes. Kommissionen
ønsker særligt at fokusere på projekter vedrørende elektriske køretøjer, herun-
der standardisering af infrastruktur til opladning.
Kommissionen vil gøre det lettere for politiske beslutningstagere at udveksle
erfaringer om systemer for bytrafikafgifter i EU vedr. information af borgerne,
offentlighedens accept af ordningerne, mv. Kommissionen vil ligeledes under-
søge de bymæssige aspekter af en evt. rammebestemmelse til internalisering af
de eksterne omkostninger.
1.4 Tema 4 – Flere finansieringsmidler
Kommissionen identificerer under dette tema den største udfordring som det
forhold, at der vil være et stigende behov for at finansiere komplekse transport-
systemer sammenholdt med den omstændighed, at den offentlige sektor efter
al sandsynlighed vil få færre muligheder for at stille finansieringsmidler til rå-
dighed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
862701_0011.png
Side 11/27
Kommissionen ønsker at imødegå denne udfordring bl.a. ved at bistå myndig-
heder og interessenter med at udforske de eksisterende finansieringsmulighe-
der og udvikle nye former for offentlig-private partnerskaber. Det gælder især
udbredning af kendskab til struktur- og samhørighedsfondene, der tilsammen
råder over mere end 8 mia. euro til renere bytrafik i indeværende finansie-
ringsperiode.
1.5 Tema 5 – Udveksling af viden og erfaringer
Kommissionen vil hjælpe med at udnytte de erfaringer, der findes, og vil støtte
informationsudveksling, især om modelordninger, der er udviklet under fælles-
skabsprogrammer. Bedre vidensdeling kan hjælpe byer med mindre erfaring og
viden og færre økonomiske midler til at udnytte erfaringer fra byer, der er
kommet længere med bæredygtig trafik.
Kommissionen ønsker at oprette et observatorium for bytrafik til udveksling af
oplysning, data og statistik, overvågning af udvikling og udveksling af bedste
praksis. Kommissionen ønsker desuden at fremme den internationale dialog og
informationsudveksling.
1.6 Tema 6 – Optimering af bytrafikken
Det er Kommissionens hensigt at få borgerne i EU's byer til i højere grad at be-
nytte kollektive transportmidler, cykle eller gå og i det hele taget være mindre
afhængige af bilen. Dette skal bl.a. opnås ved at gøre det kollektive transportsy-
stem mere økonomisk overkommeligt og mere familievenligt.
Kommissionen vil desuden hjælpe til at indarbejde godstrafikken bedre i lokale
planer og strategier.
Endelig ønsker Kommissionen at se på ITS-applikationer i bytrafikken, som fx
elektronisk billettering og betaling, trafikregulering, rejseinformation, ad-
gangsregulering og efterspørgselsstyring.
1.7. Rådskonklusioner på rådsmøde (TTE) den 24. juni 2010
Det spanske formandskab har fremlagt udkast til rådskonklusioner vedr. hand-
lingsplanen vedr. bytrafik. Det foreslås i udkastet – med udgangspunkt i at
subsidiaritetsprincippet er centralt i denne sammenhæng - at Rådet bl.a.
understreger at kravene til mobilitet ikke er ens i alle byer og bymiljøer
og at eventuelle tiltag skal tilpasses hver enkelt situation af de lokale
myndigheder
anerkender at lokale og regionale infrastrukturer skal forbedres, hvor
det er nødvendigt, og forbindes med nationale netværk og de transeu-
ropæiske transportnet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
862701_0012.png
Side 12/27
anerkender vigtigheden af adgang af høj kvalitet til og fra havneområ-
der i byer og af deres forbindelse til nationale vej-, jernbane og indre
vandvejsnet samt transeuropæiske transportnet
opfordrer til koordination af planlægning af infrastruktur og transport-
tjenester med fysisk planlægning i by- og landområder
anerkender vigtigheden af at reducere trængsel og udledning af driv-
husgasser fra private køretøjer og af behovet for at fremme en hen-
sigtsmæssig anvendelse af private køretøjer i byområder
anerkender at mobilitetskrav kan imødekommes mere bæredygtigt og
hensigtsmæssigt ved af fremme brugen af kollektiv transport
anerkender vigtigheden af at udvikle et kollektivt transportsystem, der
er tilgængeligt for alle samfundsgrupper og tilpasset personer med ned-
sat mobilitet.
anerkender at godstransport og distribution er vigtige for økonomisk
vækst i byer, men også har sociale og miljømæssige virkninger i byer og
opfordrer til at etablere multimodale logistikcentre i byer og anvende
bæredygtige transportmidler designet til distribution i byer
anerkender behovet for at reducere transportsektorens afhængighed af
fossile brændstoffer og reducere udledningen af drivhusgasser
opfordrer til en samlet tilgang til begrænsning af udledningen af foru-
renende stoffer i byområder, som omfatter en række tiltag så som al-
ternative drivmidler, innovativ filterteknologi og alternative kørsels-
koncepter
tilkendegiver at en særlig trafiksikkerhedspolitik for byer er et grund-
læggende element for opnåelse af en bæredygtig, sund og sikker mobili-
tet i byer
støtter Kommissionens initiativ vedrørende identifikation af eksiste-
rende muligheder for finansiel støtte af mobilitet i byer og undersøgelse
af nye muligheder for støtte til at opnå en bæredygtig, sund og sikker
mobilitet i byer
mener at intelligente transportsystemer kan tilbyde strategiske mulig-
heder på kort og mellemlangt sigt for at forbedre effektivitet, bæredyg-
tighed og sikkerhed for mobilitet i byer, herunder adgangen til kollektiv
transport
opfordrer Kommissionen til at sikre, at den ny Hvidbog om transport
indeholder mål og politikker, der kan fremme en mere effektiv, bære-
dygtig, sikker og sund mobilitet i byer.
2. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
862701_0013.png
Side 13/27
3. Høring
Meddelelsen har været sendt i høring i EU-specialudvalget for transport i okto-
ber 2009.
Der er modtaget følgende høringssvar:
DI hilser Europa-Kommissionens initiativ til en handlingsplan for bytrafik vel-
kommen.
Samtidig finder DI det tilfredsstillende, at Kommissionen henviser til de be-
grænsninger, der som følge af subsidiaritetsprincippet er for EU lovgivning om
bytransport. Det fremgår af meddelelsen, at det politiske ansvar i første række
ligger hos nationale, regionale og lokale myndigheder, og at EU skal samarbej-
de med disse myndigheder. Med denne realistiske indstilling fra Kommissio-
nen mener DI, at der er gode muligheder for, at europæisk samarbejde om de
stigende udfordringer for trafikken i byområderne kan skabe synergieffekter.
DI har følgende kommentarer til de seks hovedbudskaber fra høringen om
grønbogen, der er nævnt som temaer.
Tema 1 Fremme af helhedsstrategier
Kommissionen lægger med handlingsplanen op til en helhedsstrategi for bære-
dygtig bytrafik, der sammentænker og effektivt kobler transportformerne
sammen. Kun ved at sammentænke hele transportkæden og optimere de enkel-
te led i værdikæden skabes et mere effektivt og bæredygtigt transportsystem.
Kommissionen peger i helhedsstrategien på behovet for at sikre en optimal tra-
fikal sammenhæng mellem byer og deres oplande og omgivende regioner.
DI er enig i denne betragtning, men ønsker at understrege behovet for effektiv
sammenhæng mellem transportformerne som en nødvendig forudsætning for
en effektiv og bæredygtig bytrafik. Herudover vil en udbygning af infrastruktur
i og omkring byområderne kunne aflaste den nære bytrafik, så byens gennem-
gående trafik ledes uden om bymidten.
DI har noteret sig, at havne og havnes rolle i forhold til byerne ikke indgår i
handlingsplanen. Havne er ofte placeret inde i byen eller i tæt forbindelse med
byen. DI ønsker at understrege vigtigheden af, at havne får en central placering
i det fremadrettede arbejde med handlingsplanen for bæredygtig bytrafik, her-
under ikke mindst at adgangsforhold og godskorridorer til og fra havne integre-
res i byernes trafikale planlægning.
Tema 2 Fokus på borgerne
Kommissionen fremhæver sine intentioner om at formulere retningslinjer for
passagerrettigheder vedrørende kollektiv bytransport. DI finder ikke, at Kom-
missionen skal påtage sig nogen større opgave på dette område, bl.a. fordi or-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
862701_0014.png
Side 14/27
ganisering og struktur i bytransport er væsentlig forskellig fra land til land.
Denne forskellighed vil gøre det nærmest umuligt at opstille generelle regler.
Kommissionens rolle bør maksimalt være at opstille overordnede anbefalinger.
Miljøzoner eksisterer i dag i en række europæiske byer, men miljøzonerne re-
guleres ikke af et fælles europæisk regelsæt. Det fører til uhensigtsmæssigheder
med forskellige og individuelle regler og administration af miljøzoner i med-
lemslandene. Et dansk miljøzonemærkat kan for eksempel ikke bruges som ad-
gang til de tyske miljøzoner og omvendt.
DI bifalder Kommissionens initiativer om en analyse og udveksling af god
praksis om miljøzoner i EU. DI ønsker imidlertid også, at Kommissionen med
handlingsplanen sikrer ens regler for miljøzoner i EU. Dette vil være til gavn for
en mere enkel og effektiv adgang til byer i medlemslandene.
Tema 3 Mere miljøvenlig bytransport
Kommissionen ønsker med handlingsplanen at styrke lokale strategier for bed-
re bymæssigt miljø. Kommissionen peger i handlingsplanen på behovet for at
undersøge de bymæssige aspekter af dens arbejde med internalisering af gods-
transportens eksterne omkostninger.
DI forholder sig skeptisk til Kommissionens arbejde med at internalisere gods-
transportens eksterne omkostninger (støj, trængsel mv.) Der er kun meget rin-
ge belæg for, at internalisering af godstransportens eksterne omkostninger vil
medføre et skifte til renere transportformer. I byerne er der ikke noget brugbart
alternativt transportmiddel til distributionskørsel med lastbil. Internalisering
af eksterne omkostninger vil derfor kun medføre højere transportomkostnin-
ger.
Når det gælder Kommissionens ønske om at fremme miljøvenlige lastbiler skal
DI påpege, at valg af mere miljøvenlige lastbiler i dag er fremmet gennem mil-
jøzonerne, som ikke har sammenhæng med internalisering af eksterne om-
kostninger.
DI ønsker at henlede Kommissionens opmærksomhed på, at godstransport i
byer er udfordret af, at der findes mange lokale restriktioner, f.eks. tidsrestrik-
tioner, parkering, vægtgrænser etc. Restriktionerne udfordrer målsætningen
om en effektiv logistik. Flere restriktioner bidrager endvidere direkte til at øge
CO2–og partikeludledningen, da der enten skal køres omveje eller omlæsses til
mindre biler, der har højere CO2 udledning pr. transporteret godsmængde.
Øget omlæsning til f.eks. mindre lastbiler øger desuden transport- og distribu-
tionsomkostningerne voldsomt.
En smidig og effektiv afvikling af godstransport og varedistribution i byer er en
kompleks størrelse. DI foreslår, at Kommissionen i sin handlingsplan også ind-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
862701_0015.png
Side 15/27
drager forsøg med nat- og morgendistribution. Det giver mulighed for at afvikle
en del nødvendige distributionsaktiviteter uden for det tidsrum, hvor trængslen
i byer er størst.
Tema 4 Flere finansieringsmidler
Kommissionen understreger betydningen af europæiske byområder som effek-
tive bindeled mellem det europæiske transportnetværk og de endelige bestem-
melsessteder for gods, varer og personer og at der er brug for investeringer. DI
er enig i at finansieringsbehovet er stigende, og støtter Kommissionens syns-
punkt om behovet for at udvikle offentlige private partnerskaber. Man kan også
overveje, at allokere TEN-T midler til transportløsninger i byer og i forbindelse
med adgang til havne.
Tema 5 Udveksling af viden og erfaringer
En indsats på EU plan er i følge Kommissionen afgørende for at fremme infor-
mationsudveksling og forbedre indsamling af data, statistikker og oplysninger
inden for transportsektoren.
DI støtter dette synspunkt, men lægger afgørende vægt på, at indsamlingen af
data ikke øger erhvervslivets administrative byrder. Dette synspunkt ligger på
linje med EU’s handlingsplan for administrative byrder (KOM (2009) 544),
hvor EU forpligter sig til at reducere erhvervslivets administrative byrder i for-
bindelse med implementering af EU lovgivning med 25 pct. i 2012.
Tema 6 Optimering af bytrafikken
I relation til ITS i bytrafikken kan DI støtte den skitserede rolle for EU. DI fin-
der det vigtigt, at når der indføres intelligente trafikløsninger inden for elektro-
nisk billettering og betaling, at de så bygger på en fælles europæisk standard. I
det omfang der ikke for nærværende er udviklet en fælles standard, bør Dan-
mark sikre sig, at alle systemer, der udvikles i EU regi bl.a. inden for GNSS sy-
stemer, bygger på anbefalinger fra Kommissionen om, at der som minimum
skal være interoperabilitet imellem platforme og systemer og derfor en vished
om, at alle kommende ITS systemer er kompatible med de platforme, som man
på europæisk niveau er enige om at støtte op om.
Hvis der stadig er usikkerhed omkring fremtidige standarder og platforme, an-
befaler DI, at der nedsættes en tværgående arbejdsgruppe i EU-regi, der kan
kortlægge disse udfordringer og dermed kvalificere kommende anbefalinger og
indsatsområder fra Kommissionen.
Danske Havne gør opmærksom på det forhold, at havne af historiske årsager
ofte er placeret i by- eller bynære områder, hvorfor den tunge trafik til og fra
havnene ofte foregår gennem disse byområder. EU's politik for trafik i byområ-
der bør derfor tænkes nøjere sammen med den overordnede transportpolitiske
målsætning om at styrke søtransporten. For hvis godset ikke kan komme til og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
862701_0016.png
Side 16/27
fra havne, så kører det i stedet længere på lastbil. Tiltag til at begrænse den
tunge trafik i byområder kan derfor få en negativ miljøeffekt, hvis man ikke
tænker havnene ind i politikken.
Konkrete løsninger er at forbedre infrastrukturen i havnenes bagland – fx via
havnetunneler – samt at sørge for transitruter i tilfælde af miljøzoner, lastbil-
forbud etc.
Danske Handicaporganisationer (DH) har følgende bemærkninger til hand-
lingsplanen for bytrafikken.
Generelle bemærkninger:
DH ser meget positivt på handlingsplanen og intentionen om at skabe en bære-
dygtig bytrafik, der kan bidrage til at løse de hastigt voksende trængselspro-
blemer i og omkring byerne. Ved at skabe bedre vilkår og større kapacitet i den
kollektive trafik tror vi det vil flytte flere over i denne transportform.
For DH er det afgørende, at udviklingen og investeringer altid sker, så det i vi-
dest muligt omfang forbedrer mobiliteten for mennesker med handicap. Det
kræver, der tænkes i tilgængelige løsninger, design for alle og sammenhæng
mellem transportformer.
I forhold til tilgængeligheden er denne en grundlæggende forudsætning for, at
personer med handicap kan rejse med den kollektive trafik på lige fod med an-
dre. En række handicapgrupper er direkte afhængige af kollektiv trafik for at
komme rundt, så enhver forbedring vil give større personlig mobilitet og fleksi-
bilitet i dagligdagen, både til og fra arbejde og i fritiden. Målet må være at sikre,
at flest muligt kan benytte bytrafikken med mindst mulig behov for assistance
fra personalet, og en tilgængelig kollektiv bytrafik vil ikke kun give passagerer
med handicap store lettelser og fordele i hverdagen, men også rejsende med
bagage, cykler, familier med barnevogne mv.
En sammenhæng mellem transportformer er nødvendigt for at sikre en mere
effektiv infrastruktur og større mobilitet, og for mennesker med handicap er
det afgørende nødvendigt, at stoppesteder og stationer, både ved af- og påstig-
ning og skift mellem transportformer, ligeledes er tilgængelige og kan benyttes
spontant.
Hvis tilgængelighed og sammenhæng skal løftes, kræver det investeringer i den
eksisterende infrastruktur og fokus på universelt design ved nye investeringer.
Design for alle betyder i denne sammenhæng, at en given stationsbygning, et
givent tog eller bus, en given servicefunktion eller selvbetjeningsløsning som
udgangspunkt skal kunne benyttes af alle brugere.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
862701_0017.png
Side 17/27
Danske Handicaporganisationer ser det som et centralt tema i forbindelse med
udmøntningen af denne handlingsplan, at der afsættes penge til og opstilles
planer for investeringer, der på sigt kan gøre bytrafikken tilgængelig for men-
nesker med handicap. Danske Handicaporganisationer støtter derfor hand-
lingsplanens forslag om at sætte et arbejde i gang, der skal fremme udveksling
af bedste praksis, sikre kompatible løsninger ud fra fælles standarder samt
styrke informationsindsatsen i forhold til, hvilke investeringsmidler i EU-
systemet, der kan søges til projekter til forbedringer af bytrafikken.
Kommentarer til specifikke temaer i handlingsplanen:
Tema 1 - Fremme helhedsstrategier
I forhold til spørgsmålet om at fremme helhedsstrategier ser Danske Handi-
caporganisationer det som særlig vigtigt at afdække og finde løsninger for trafi-
kale knudepunkter, hvor der ikke er sammenhæng eller koordinering mellem
transportformer og udbydere.
Samtidig støttes handlingsplanens forslag om, at der i forhold til den konkrete
planlægning af bytrafikken sker en større udveksling af erfaringer mellem loka-
le myndigheder om deres indsats og succesfulde referenceprojekter. I den for-
bindelse er information fra Kommissionen om støttemuligheder vigtig, da det
kan sikre det økonomiske grundlag for, at der sættes handling bag at give by-
trafikken et løft.
Tema 2 - Fokus på borgerne
Hos Danske Handicaporganisationer er man særligt opmærksomme på passa-
gerrettighedsforordningen, der skal sikre mennesker med handicap konkrete
rettigheder på persontransportområdet. Danske Handicaporganisationer vil
opfordre til, at handicaporganisationerne i Europa bliver inddraget i den dia-
log, Kommissionen lægger op til i handlingsplanen med henblik på at styrke
passagerrettighederne i bytrafikken.
Danske Handicaporganisationer bakker ligeledes op om forslaget om at ind-
drage kollektiv transport som et indsatsområde i udarbejdelsen af EU’s handi-
capstrategi for perioden 2010-2020, en strategi, der nødvendigvis må tage ud-
gangspunkt i at opfylde forpligtelserne i FN’s Handicapkonvention.
Fra Danske Handicaporganisationers side, og gennem vores europæiske para-
plyorganisation EDF (European Disability Forum), bidrages der gerne med in-
put til egnede kvalitetsindikatorer og indberetningsmekanismer, der kan sikre
udviklingen på området bliver fulgt tæt og der sker en benchmarking af med-
lemsstaterne. Ligeledes er det vigtigt at følge, hvordan de oprettede klagein-
stanser evner at håndtere klager, hvorvidt de handicapfagligt er klædt på til at
behandle klager med udgangspunkt i passagerrettighedsforordningen og der-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
862701_0018.png
Side 18/27
med hvilken retspraksis, der bliver lagt for dagen i forhold til klager fra passa-
gerer med handicap.
Sidst, men ikke mindst, bør trafikselskaber i byerne forpligtes til at udforme en
handicapstrategi, hvor de skal beskrive, hvordan de sikrer tilgængelighed for
alle i deres transportnet, eks. servicestandarder, information om tilgængelighed
på enkelte linjer og stoppesteder, mulighed for spontankørsel, regler for brug af
lifte og automatisk annoncering af stoppested mv. Og handlingsplanens forslag
på dette område bør følges af øremærkede midler til at gennemføre forsøg og
implementering af nye tilgængelighedsløsninger. Lykkes det ikke ad frivillighe-
dens vej, må der stilles konkrete krav til udbud gennem fælles standarder og
opstilles servicekriterier via lovgivning.
Tema 3 – Mere miljøvenlig bytransport
Danske Handicaporganisationer er særligt opmærksomme på udviklingen i af-
gifter for kørsel i byerne og effekterne af roadpricing og bytrafikafgifter har
særlig betydning for mennesker med handicap, der er afhængig af kørsel i egen
specialindrettet bil, og hvor kollektiv transport ikke er et alternativ. For disse
borgere er det en nødvendighed at kunne benytte sin egen bil og finde en han-
dicapparkeringsplads tæt på sin destination. Derfor skal afgiftssystemer kunne
tage højde for disse særlige behov.
Fremadrettet skal det sikres, at ladestationer for ”eltrafik” designes for alle, er
let tilgængelige og infrastrukturen planlægges, så der også er parkeringsmulig-
heder for mennesker i handicapbil.
Tema 6 – Optimering af bytrafikken
For Danske Handicaporganisationer er det vigtigt, at personer med handicap
kan benytte den kollektive bytrafik på lige fod med andre. Der vil imidlertid
være en gruppe, der er afhængige af at have en personlig hjælper med, og de
skal kunne tages med på rejsen uden merudgifter.
Det videre arbejde – Vejen frem
Danske Handicaporganisationer anbefaler, at der i det videre arbejde med
handlingsplanen inddrages ekspertviden om tilgængelighed for mennesker
med handicap, så de konkrete initiativer bliver inkluderende for borgere med
handicap i stedet for ekskluderende. Ligeledes bør det løbende vurderes, om
der skal konkret lovgivning til for at sikre mennesker med handicap de samme
rettigheder og muligheder for brug af den kollektive trafik, som alle andre.
Danske Busvognmænd kan overordnet tilslutte sig de fleste af de formål,
Kommissionen orienterer sig efter. Foreningen ønsker blot at knytte en kom-
mentar til foranstaltning 7 - Adgang til miljøzoner, hvorefter EU-
Kommissionen vil undersøge de eksisterende miljøzoner og deres virkemåde og
dermed fremme udveksling af god praksis.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
862701_0019.png
Side 19/27
Indtil videre er der etableres miljøzoner i Sverige, Danmark, Tyskland, Hol-
land, Italien og London. Derudover er der konkrete planer herom i Norge.
Formålet med de eksisterende miljøzoner (Low emission zones) er at reducere
mængden af sundhedsskadelige emissioner fra tunge køretøjer, der færdes i tæt
befolkede byområder. Dette sker ved, at der indenfor udvalgte byers grænser
stilles krav om, at køretøjets motor (bussen eller lastbilen) skal leve op til en
bestemt Euro-norm. Alternativt kan køretøjet være udstyret med et eftermon-
teret partikelfilter, der reducerer partikeludslippet i forhold til det
niveau som motorens Euro-norm tilsiger.
Med afsæt i de praktiske problemer, bustransportbranchen har oplevet med de
eksisterende danske og udenlandske miljøzoner foreslås det, at EU-
Kommissionen blandt andet fokuserer på følgende emner i sin undersøgelse:
-
Der synes ikke umiddelbart at være saglige forhold der taler for, at
miljøzoneordningerne (kravene) er forskellige fra by til by. Emissi-
onerne og deres indvirkning på den menneskelige organisme er ge-
nerelle. Dog kan der være lokale miljø- eller vejrforhold, der gør det
mere eller mindre vanskeligt at sikre, at den lokale luftforurening er
på et acceptabelt niveau.
Der bør være én mærkningsordning eller som minimum en gensi-
dig anerkendelse af forskellige medlemsstaters mærkningsordnin-
ger.
Der bør være fælles og enkle regler for, hvordan et motorkøretøjs
”miljøprofil” kan forbedres med et velfungerende partikelfilter. I
modsætning til euro-normerne for køretøjernes motorer, er der i
dag ikke fællesskabsretlige normer eller godkendelsesordninger for
partikelfiltrene. Her bør også ske en fælles anerkendelse af lande-
nes normer.
Det bør tilsikres, at der ikke sker forskelsbehandling af transport-
virksomheder og køretøjsejere på baggrund af f.eks. virksomhedens
etableringssted eller køretøjets indregistreringssted.
-
-
-
EU-Kommissionen og medlemsstaterne bør anerkende, at bustransport i sig
selv har et stort potentiale i forhold til reduktion af trængsel, CO2-udslip og
luftforurening i øvrigt. Som et billigt og meget fleksibelt alternativ til både bil-
trafik og jernbanetrafik kan bustrafikken på kort sigt og til lave omkostninger
bidrage til at løse de miljømæssige, økonomiske og sociale problematikker i by-
områderne, som Kommissionens handlingsplan er møntet på.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
862701_0020.png
Side 20/27
Dansk Transport og Logistik (DTL) er kommet med følgende bemærkninger:
Bemærkningerne er udformet som input til en eventuel politisk drøftelse af,
hvilke aktiviteter Kommissionen bør prioritere og eventuel tilføje til handlings-
planen.
Indledningsvis bemærker DTL, at Kommissionens arbejde med mobilitet i byer
i høj grad har båret præg af en fokusering på persontransport og kollektiv
transport. DTL har direkte og gennem arbejde med flere europæiske organisa-
tioner (IRU, EUROCOMMERCE, Eurochambres m.fl.) vedvarende påpeget
denne skævhed i tilgangen til mobilitet i byer, idet man ikke kan løse udfor-
dringerne for mobilitet i byer uden at se på al trafik og dermed alle transport-
behov i byområder.
Den nu foreliggende handlingsplan har rettet op på denne skævhed i et vist om-
fang og det hilses velkomment. En løsning af mobilitetsproblemer i byer kræver
handlinger for både person- og godstransport.
DTL understreger endvidere betydningen af nederste afsnit, s. 2 i den dansk-
sprogede udgave, hvor Kommissionen understreger, at lokale beslutninger i
EU's Indre Marked ikke træffes i et tomrum, men inden for rammer fastlagt re-
gionalt, nationalt og i EU. Til dette kan tilføres, at beslutninger på lokalt plan –
om f.eks. særlige tekniske krav til køretøjer – har effekter længere end i lokal-
området, da brugere af det lokale område kan komme fra regionen, landet, EU.
Derfor støtter DTL også fuldt ud bemærkningen i første afsnit s. 3 i den dansk-
sprogede udgave om at en indsats på EU-plan kan gøre en forskel.
Endelig hilser DTL Kommissionens betragtning på s. 4 i den dansksprogede
udgave velkomment, at det tilkommer erhvervslivet en central rolle som bi-
dragyder til løsning på fremtidens udfordringer. DTLs erfaring med kontakter
med kommuner i Danmark, der gerne vil indføre miljø-zoner bekræfter værdi-
en af dette udsagn. Det er DTL’s opfattelse, at oplevelser i resten af EU ligeledes
bekræfter dette udsagn. Megen tid og ressourcer kan være sparet ved så tidligt i
processen at involvere erhvervslivet – og borgere – i overvejelserne om mobili-
tets-fremmende foranstaltninger.
Tema 1 Helhedstrategier
Jævnfør ovenstående kan DTL kun hilse velkommen at man tænker i helheds-
strategier, i ordets bredeste forstand. Til foranstaltning 3 om transport og
sundhed, skal DTL dog ikke undlade at bemærke, at f.eks. luftkvalitet bestem-
mes af en række faktorer, hvor transport kun er en blandt flere.
Tema 2 Fokus på borgere
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
862701_0021.png
Side 21/27
DTL finder det lettere forvirrende, at Foranstaltning 7 – Adgang til miljøzoner
– placeres under dette tema. Transportministeriet anmodes om at sikre, at
Foranstaltning 7 eksplicit vil omfatte både person og erhvervstransport.
DTL ønsker samtidig, at Kommissionen allerede nu også pålægges at skulle se
på, i hvilket omfang tiltag på EU-niveau vil have en positiv effekt for så vidt an-
går harmonisering af krav i miljøzoner, frem for blot at skulle fremme udveks-
ling af god praksis. DTL finder, at der er en reel risiko for, at forskellige former
for miljøzoner – både for privat og erhvervskørsel – vil skabe et kludetæppe af
forskellige krav der skal opfyldes for at kunne bevæge sig gennem i EU i per-
sonbil eller lastbil. Og det er vigtigt, at byer tilbydes kvalificeret bistand og assi-
stance til løsning af problemerne i samarbejde med erhvervslivet. Det vil øde-
lægge EUs Indre Marked, hvis en lastbil ikke længere kan bevæge sig gennem
forskellige byer i EU, fordi man støder på mange forskellige krav. Transportmi-
nisteriet opfordres derfor til at arbejde for, at denne foranstaltning oppriorite-
res og at den går længere end blot at overveje udveksling af god praksis.
Der er også et akut behov for ens regler om partikelfiltre – og på en måde, så et
filter, der er godkendt i ét land, også automatisk er godkendt i et andet land. I
dag skal en vognmand f.eks. have en godkendelse i Danmark og en i Tyskland.
DTL og ITD har i samarbejde i Færdselsstyrelsens regelforenklingsgruppe bedt
om, at der aftales en gensidig godkendelsesordning mellem Danmark og Tysk-
land, og sådanne bilaterale aftaler må gennemføres, indtil der måtte være en
koordination på EU-plan på plads.
DTL mener også, at montering af et partikelfilter automatisk bør kunne kvalifi-
cere til en højere Euro-norm, og f.eks. kunne opnå billigere afgiftssatser.
Tema 3 - Mere Miljøvenlig bytransport
DTL skal ikke her gentage holdningen til internalisering af de eksterne afgifter
og forslaget om revision af Eurovignette-direktivet, men blot gentage skepsis-
sen over for, om afgifter på lastbiler – særligt i byområder – vil have en effekt
for miljø, trængsel mv. Det afgørende er, at der findes alternative distributions-
systemer og alternative transportformer og midler. Så længe det ikke findes, vil
en afgift reelt blot være en skat.
Hertil kommer, at denne slags afgifter er meget dyre i administration og at en
bedre indsigt i de finansielle forhold bag disse tiltag kan også være nyttig. Et
eksempel på hvad tallene kan gemme, er at London Congestion Charge havde
en omsætning på £123 millioner i 2006/2006, hvoraf de £65 millioner stam-
mer fra bøder fra bilister, der har overtrådt reglerne; en indtægt der i princip-
pet burde falde. (Kilde: Prof. Alexander Eisenkopf, Zepperlin Universitet, ”Ur-
ban Access Charging”, draft version, March 2008)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
862701_0022.png
Side 22/27
Med foranstaltning 12 – Undersøgelse om internalisering af bytrafikkens eks-
terne omkostninger vil Kommissionen se på metoder for afgiftsløsninger i by-
mobilitet, ”Når EU’s rammebetingelser til internalisering af eksterne omkost-
ninger ligger fast”. Samtidig angiver Kommissionen i det indledende afsnit i
Tema 3 (nederste afsnit s.7 i den dansksprogede udgave), at gældende EU reg-
ler ikke hindrer ikke-diskriminerede afgifter i byområder.
DTL er derfor uforstående overfor, at Kommissionen vil afvente afslutningen af
diskussionen om revisionen af Eurovignette-direktivet – en diskussion der må-
ske aldrig finder en afslutning. Transportministeriet opfordres til at arbejde for
at Kommissionen allerede nu kigger på metoder, fordele og ulemper, omkost-
ninger ved afgifter i byområder. Den planlagte igangsættelse i 2011 finder vi er
for sent.
Tema 5 – Udveksling af viden og erfaring
DTL opfordrer Transportministeriet til aktivt at arbejde for at Foranstaltning
16 – Forbedring af data og statistik gives en så høj prioritet som muligt. Særligt
på byområdet er der en fornemmelse af, at man politisk baserer sig på nogle
antagelser, der ikke afspejler sig i data og statistik. Der er derfor behov for en
forbedret statistik, ikke mindst for at kunne identificere, hvilke praksis der reelt
er gode eller dårlige.
Tema 6 – Optimering af bytrafikken
DTL hilser Foranstaltning 19 – Godstransport i byområder velkommen og lige-
ledes bindeleddet til Handlingsplanen for godstransportlogistik. Selvom DTL
støtter en overordnet integreret tilgang til mobilitet i byer, er det også vigtigt at
skabe bedre viden og opmærksomhed om de særlige udfordringer for gods-
transport, som byområder står overfor. Den omtalte konference bør derfor af-
holdes snarest muligt. I Bilag 1, er 2012 angivet som årstal for igangsættelse.
Det er under alle omstændigheder ikke acceptabelt.
DSB har følgende bemærkninger:
Set med DSB's øjne er det et vigtigt skridt, at Kommissionen er fremkommet
med en handlingsplan for bytrafikken, inklusive en oversigt over bytrafikpoliti-
ske beslutninger 2009 - 2012. DSB har noteret sig, at Kommissionen fokuserer
på at styrke den kollektive transport og bærerdygtigheden, med skarpt fokus på
grøn og miljøvenlig kollektivtransport, samt anbefaler en "height lighting" af
den økonomiske og sociale sammenhængskraft i samfundet af hensyn til bevæ-
gelseshæmmede, familier og børn.
Som opfølgning på Tema 2 - Fokus på borgerne - kan DSB oplyse, at arbejdet
med beskyttelsen af passagerernes rettigheder herunder DSB's bevægelses-
hæmmede kunder i togtrafikken er opstartet i relation til såvel den fysi-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
862701_0023.png
Side 23/27
ske/funktionelle tilgængelighed i forhold til PRM-TSI og ved den fælles EU im-
plementering af " Rail passengers' rights and obligations".
Endvidere har DSB indgået i et nordisk udredningssamarbejde omkring udvik-
ling af et sæt nordiske indikatorer til brug for koordinering/sikring af sammen-
hængskraften i den kollektive trafik i byområder og samspillet mellem de for-
skellige transportformer. Ligeledes indgår DSB i dialogen om, at sikre og for-
bedre informations tilgængeligheden for alle i den nationale rejseplanlægger.
DSB afventer med interesse Kommissionens udspil til inddragelse af bytrafik i
EU's handicapstrategi 2010-2020.
For god ordens skyld skal DSB dog afsluttende gøre opmærksom på, at en en-
delig stillingtagen fra DSB's side til Kommissionens handlingsplan ikke er mu-
ligt, så længe de eventuelle økonomiske konsekvenser for DSB ikke kan over-
skues.
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrative konse-
kvenser af forslaget
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Hvis handlingsplanen udmøntes i konkrete forslag, vil konsekvenserne blive
vurderet i nærhedsnotater herom.
6. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark er grundlæggende af den holdning, at regional og lokal infrastruktur-
planlægning bør reguleres af medlemsstaterne og noterer derfor med tilfreds-
hed Kommissionens tilbageholdende tilgang i handlingsplanen. Danmark er
positiv over for Kommissionens ønske om at fungere som facilitator og koordi-
nator af informationsudveksling og
best practice
mellem medlemsstaterne.
Danmark er overordnet positivt indstillet over for Kommissionens meddelelse,
idet tiltag, som medfører en bedre afvikling af såvel person- som godstrafikken
i byer på et bæredygtigt grundlag generelt hilses velkommen.
Danmark hilser desuden Kommissionens hensigt om at optimere den kollektive
transport velkommen, idet regeringen deler Kommissionens ambition om at
overføre så meget bytrafik som muligt fra bil til kollektive transportformer og
cykel.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
862701_0024.png
Side 24/27
Danmark er enig med Kommissionen i, at det er vigtigt at sikre en sammen-
hæng mellem transportsystemerne i henholdsvis byer og opland. Det er ligele-
des vigtigt, at der sikres sammenhæng mellem transportformerne for på den
måde at fremme effektiviteten i det overordnede transportsystem.
Danmark mener, at udvikling og investering i bytrafikken bør forbedre forhol-
dene for bevægelseshæmmede, således at flest muligt mennesker får mulighed
for at benytte bytrafikken. Det er dog samtidig vigtigt, at omkostninger og an-
vendelsesgrad står i et rimeligt forhold til hinanden, samt at der ikke sker en
svækkelse af den kollektive transports konkurrencedygtighed for flertallet af
borgere. Det er desuden Danmarks holdning, at egentlig EU-regulering ikke
bør omfatte lokal og regional trafik.
Danmark deler Kommissionens ambition om bedre rejseinformation i den kol-
lektive trafik og ønsker i tillæg til Kommissionens forslag om at oprette en rej-
seportal, at rejseinformationen også skal kunne benyttes aktivt under rejsen.
Danmark støtter generelt tiltag, der forenkler reglerne for transporterhvervet,
dog under hensyntagen til bl.a. klima- og miljøspørgsmål. For så vidt angår ad-
gangen til miljøzoner mener Danmark, at det er vigtigt, at reglerne for miljøzo-
ner harmoniseres med henblik på at skabe en mere enkel og effektiv adgang til
miljøzoner, særligt for transporterhvervet. Danmark mener i denne forbindelse
desuden, at der er behov for en standardisering af kravene for godkendelse af
partikelfiltre i EU.
Danmark støtter Kommissionens ambition om at fremme data- og statistikud-
veksling om transport og mobilitet i byerne, som kan medvirke til at identifice-
re
best practice.
En indkredsning af nødvendige behov og forpligtelser ved
etablering af statistiksystemer på det bytrafikale område vil kunne medvirke til
forbedringer i planlægningen af by- og regionaltrafik. Det er dog samtidig vig-
tigt, at denne dataindsamling ikke forøger transporterhvervets administrative
byrder.
Danmark finder det vigtigt, at de ITS-tiltag, der indføres i byernes transportsy-
stemer bygger på fælles standarder, således at brugere af den kollektive trans-
port og godstransporterhvervet sikres en så effektiv brug af transportsystemer-
ne som muligt.
Endelig mener Danmark, at det er vigtigt i planlægningen af bytrafikken at op-
timere adgangen til havne, der traditionelt er placeret i byområder. Et sådant
tiltag vil medvirke til at fremme Kommissionen og Danmarks ønske om at
overføre transport af gods fra vejtransport til søtransport.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
862701_0025.png
Side 25/27
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Konklusionsudkastet har været drøftet på en række møder i Rådets Transport-
arbejdsgruppe, og det må forventes, at der på rådsmødet vil kunne opnås enig-
hed blandt medlemslandene om disse.
8. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om handlingsplanen.
9. Tidligere forelæggelser for Europaudvalget
Grundnotat om Kommissionens handlingsplan for bytrafik blev sendt som ori-
entering til Folketingets Europaudvlag den 16. november 2009. Sagen blev
desuden forelagt mundtligt under dagsordenspunktet ”siden sidst” på mødet i
Folketingets Europaudvlag den 11. december 2009.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
862701_0026.png
Side 26/27
Dagsordenspunkt 4: Transportsektorens rolle i Europa 2020-
strategien
Kommissionens Europa 2020-strategi har KOM 2010 (2020).
Der forefindes ikke et KOM-nummer for så vidt angår transportsektorens rolle.
1. Baggrund og indhold
Det spanske formandskab har sat Kommissionens Europa 2020-strategi på
dagsorden for transportministrene på rådsmødet den 24. juni 2010. Sagen er
på dagsordenen til politisk drøftelse.
Formandskabet har varslet, at man vil udsende en kort note med et par
spørgsmål, som ministerdrøftelsen kan tage udgangspunkt i. Denne er dog
endnu ikke tilgået landene.
Europa 2020-strategien afløser Lissabon-strategien for vækst og beskæftigelse
og forventes vedtaget på Det Europæiske Råd den 17. juni 2010.
Strategien har et særligt fokus på vækst og beskæftigelse i EU gennem en om-
stilling til en grøn, videnbaseret og konkurrencedygtig økonomi. Strategien
inddrager således en bred vifte af områder herunder beskæftigelses- og øko-
nomisk politik, forskning og udvikling, klima og energi, socialpolitik og trans-
port.
Som instrument til opfyldelse af de overordnede målsætninger i Europa 2020,
har Kommissionen formuleret syv flagskibsinitiativer. Heraf forventes initiati-
vet ”Et
ressourceeffektivt Europa”
at inddrage transportpolitiske spørgsmål.
Flagskibsinitiativet hører under den overordnede målsætning om bæredygtig
vækst. Målsætningen er, at støtte overgangen til et ressourceeffektivt lavemis-
sionssamfund ved at adskille den økonomiske vækst fra ressource- og energi-
forbruget, nedbringe CO2-emissioner, styrke konkurrenceevnen og sikre større
energisikkerhed. Flagskibsinitiativet er endnu ikke fremlagt og Kommissionens
konkrete forslag til inddragelse af transportpolitiske spørgsmål foreligger lige-
ledes ikke.
Der henvises i øvrigt til Udenrigsministeriets samlenotat af 2. juni om Europa
2020-strategien, hvoraf regeringens generelle holdning til strategien fremgår.
2. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant
3. Høring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
862701_0027.png
Side 27/27
Ikke relevant.
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrative konse-
kvenser af forslaget
Ikke relevant
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant
6. Regeringens foreløbige generelle holdning
En velfungerende infrastruktur i Europa er en nødvendig forudsætning for
fremtidig vækst, beskæftigelse og øget produktivitet i EU.
Regeringen støtter overordnet Europa 2020-strategien som et redskab til at
sikre bæredygtig grøn vækst, beskæftigelse og finanspolitisk holdbarhed.
Regeringen er i udgangspunktet positivt indstillet over for de syv flagskibspro-
jekter, herunder initiativet ”et
ressourceeffektivt Europa”,
der inddrager trans-
portpolitiske spørgsmål.
Flagskibsinitiativerne vil dog blive vurderet selvstændigt i takt med at Kommis-
sionen fremlægger initiativerne.
Regeringen vil forholde sig til konkrete forslag på transportområdet, når disse
bliver forelagt af Kommissionen.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Sagen har ikke været drøftet i transportarbejdsgruppen, og der er ikke kend-
skab til landes holdninger til sagen.
8. Europaparlamentets udtalelser
Europaparlamentet har ikke udtalt sig i sagen
9. Tidligere forelæggelser for Europaudvalget
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.