Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 3024 - transport, tele og energi Bilag 2
Offentligt
872140_0001.png
Udkast
NOTAT
DEPARTEMENTET
Referat af rådsmødet (TTE) den 24. juni 2010 i Luxembourg
Dato
Dok.id
J. nr.
2010-2183
Internationalt Kontor
Dagsordenspunkt 1: Luftfartsaftale med USA
Formandskabet fremlagde forslag om undertegnelse, midlertidig anvendelse og
senere indgåelse af anden fase af luftfartsaftalen med USA.
I den oprindelige luftfartsaftale med USA, som har været i anvendelse siden
marts 2008, indgik det, at der skulle forhandles videre om en fase 2 der sigtede
på yderligere integrering og liberalisering. EU, såvel som USA, forpligter sig i
anden fase af aftalen til at fjerne yderligere hindringer for markedsadgang. I
takt med at aftalen implementeres, vil europæiske luftfartsselskaber opnå yder-
ligere adgang til det amerikanske marked. Aftalen medfører også en bedre ad-
gang for europæiske investeringer i amerikanske luftfartsselskaber. Derudover
gennemføres et forbedret samarbejde om at begrænse luftfartens miljøpåvirk-
ning.
Forslaget blev på rådsmødet vedtaget og aftalen blev efterfølgende undertegnet
af EU’s transportministre og USA i marginen af rådsmødet.
Dagsordenspunkt 2: Konsekvenserne af de vulkanske askeskyer i
det europæiske luftrum.
Kommissionen præsenterede sin statusrapport for de igangsatte initiativer i
forbindelse med askekrisen. En række initiativer var iværksat for at håndtere
krisen, herunder etableringen af en krise-koordinations-enhed hvori den rele-
vante ekspertviden inddrages tidligt i processen. Det europæiske luftfartssik-
kerhedsagentur (EASA) arbejdede fortsat med at afklare de tekniske konse-
kvenser af at flyve i aske, hvilket havde vist sig sværere at få belyst. Derudover
havde Kommissionen arbejdet for at fremskynde etableringen af det fælleseu-
ropæiske luftrum, Single European Sky.
En række lande anmodede Kommissionen om at overveje den rette balance
mellem passagerernes rettigheder og den finansielle byrde for luftfartsselska-
berne i en kommende revision af passagerrettighedsforordningen.
Kommissionen blev anmodet om, at arbejde videre med at tilvejebringe viden-
skabelige analyser af konsekvenserne ved at flyve i aske. Enkelte lande lagde
desuden vægt på nødvendigheden af, at Kommissionen snarligt fremlægger
konkrete forslag der kan sikre ensartede procedurer i medlemslandene for
håndteringen af en lignende fremtidig situation.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
872140_0002.png
Enkelte lande, herunder Danmark, anmodede Kommissionen om at afklare
hvorvidt lukningen af luftrummet vil få konsekvenser for tildelingen af gratis
CO2-kvoter under systemet for emissionshandel for luftfarten. Ifølge de fore-
liggende regler foregår tildelingen af gratis kvoter på baggrund af luftfartsakti-
vitet i 2010, hvorfor askeskyen, der særligt ramte Nord- og Vesteuropa, kunne
tænkes at få indflydelse på den regionale fordeling af kvoter.
Dagsordenspunkt 3: Handlingsplan for bytrafikken
Formandskabets udkast til rådskonklusioner blev vedtaget.
Dagsordenspunkt 4: Transportsektorens rolle i Europa 2020-
strategien
Det spanske formandskab havde lagt op til en generel politisk drøftelse af
transportsektorens rolle i Europa 2020-strategien.
Fra medlemslandenes side blev der ytret en generel opbakning til at tænke
transportsektoren ind i strategien.
En række lande argumenterede for, at transportsektoren skal udvikles mod en
mere CO2-neutral og bæredygtig sektor. Transportens udledning af CO2 skal
reduceres og i stedet bør man fokusere på alternative drivmidler samt intelli-
gente og teknologibaserede løsninger til energieffektivitet.
Andre lande fokuserede i højere grad på, at den europæiske infrastruktur skal
udvikles yderligere. Ved at stille finansieringsmuligheder til rådighed for med-
lemslandene bør EU være med til at sikre, at den generelle europæiske infra-
struktur forbedres, til gavn for EU’s overordnede konkurrenceevne.
Generelt blev der desuden argumenteret for nødvendigheden af, at EU arbejder
for øget interoperabilitet imellem de nationale transportsystemer og udvikler
den europæiske infrastruktur i retning af et integreret transportnetværk.
Side 2/2