Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 3028+3029 - Almindelige anl. Bilag 1
Offentligt
876235_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 15. juli 2010
Rådsmøde (almindelige anliggender og udenrigsanliggender)
den 26. juli 2010
SAMLENOTAT
1. Præsentation af det belgiske formandskabsprogram ................................................................ 2
2. EU's udvidelse - Island ............................................................................................................. 5
3. Opfølgning på Det Europæiske Råd den 17. juni 2010 ............................................................. 7
4. Forberedelse af ekstraordinært møde i Det Europæiske Råd 16. september 2010.................... 9
5. Etablering af den Fælles Udenrigstjeneste .............................................................................. 11
6. Sudan ........................................................................................................................................ 16
7. Mellemøsten/Gaza ................................................................................................................... 19
8. Iran ........................................................................................................................................... 22
9. Strategiske Partnerskaber/forberedelse af ekstraordinært møde i Det Europæiske Råd ...... 26
10. (Evt.) Kirgisistan .................................................................................................................... 28
11. (Evt.) Georgien ........................................................................................................................ 31
12. (Evt.) Det vestlige Balkan ...................................................................................................... 34
13. Ny EFTA-EØS finansiel mekanisme 2009-2014 til social og økonomisk udligning i EØS .. 37
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
876235_0002.png
1. Præsentation af det belgiske formandskabsprogram
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Det belgiske formandskab har udover fortsat fokus på implementering af Lissabon-traktaten fem overordnede
prioriteter. For det første er den absolutte hovedprioritet de økonomiske og finansielle spørgsmål. For det andet
vil der fortsat være fokus på klima, energi og miljø. For det tredje tillægges retlige og indre anliggender stor vægt.
For det fjerde prioriteres styrkelse af EU’s sociale dimension. For det femte vil der være fokus på eksterne anlig-
gender og herunder etableringen af den Fælles Udenrigstjeneste. Det belgiske formandskabs prioriteter er sat på
dagsordenen for rådsmødet den 26. juli 2010.
2. Baggrund
Belgien indgår i trioformandskab med Spanien og Ungarn, og man har fra belgisk side klart
erklæret, at trioformandskabsprogrammet udgør grundlaget for det belgiske formandskabspro-
gram. Formandskabsprogrammet blev fremlagt ved en pressekonference den 25. juni, og det
belgiske formandskabs prioriteter er sat på dagsordenen for rådsmødet den 26. juli 2010. Fra
belgisk side er det fremhævet, at der generelt vil være tale om et formandskab for et EU, som
stadig befinder sig i en overgangsfase med en ny traktat, som endnu ikke er implementeret fuldt
ud, samt som følge heraf nye institutionelle rammer og ikke mindst nye embeder. Udover fort-
sat fokus på implementering af Lissabon-traktaten koncentrerer programmet sig om fem ho-
vedpunkter: (i) økonomiske og finansielle spørgsmål, (ii) klima, energi og miljø, (iii) retlige og
indre anliggender, (iv) styrkelse af EU’s sociale dimension, (v) eksterne anliggender.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet vil blive foretaget ved behandling af de enkelte forslag i
prioriteterne, efterhånden som de fremsættes.
5. Formål og indhold
I det belgiske formandskabsprogram noteres følgende:
Udover fortsat fokus på implementering af Lissabon-traktaten vil det belgiske formandskabs
absolutte hovedprioritet være de
økonomiske og finansielle spørgsmål,
hvor formandskabet
peger på vigtigheden af at finde den rette balance mellem budgetkonsolidering og vækst og
spørgsmålet om reguleringen og tilsynet med den finansielle sektor. Herunder peger formand-
skabet specifikt på en styrkelse af stabilitets- og vækstpagten samt øget finansiel regulering. Det
belgiske formandskabsprogram fokuserer også på Europa 2020-strategien, som blev vedtaget
på DER i juni 2010, hvor strategiens målsætninger og opfyldelsen af samme vil være grundlaget
for formandskabets socioøkonomiske dagsorden. Særligt flagskibsinitiativet om innovation, der
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
skal skabe bedre rammer for finansiering af forskning, udvikling og innovation vil være en prio-
ritet. Forskning, udvikling og innovation vil også være hovedemnet under Det Europæiske Råd
i december 2010. Endvidere forventes Kommissionen under formandskabet at fremlægge re-
view af EU’s budget, som vil blive drøftet i Rådet forud for de bredere drøftelser i 2011 om de
finansielle perspektiver 2014-2020.
Vedrørende
klima, energi og miljø
vil formandskabet fokusere på at forberede en fælles EU-
tilgang til klima- og biodiversitetskonferencerne i henholdsvis Cancun og Japan ultimo 2010.
Formandskabet lægger vægt på, at EU skal opretholde sin ledende rolle i kampen mod klima-
forandringer. Endvidere angiver formandskabet i programmet, at man særligt vil fokusere på at
forbedre de lovgivningsmæssige instrumenter på området.
retlige og indre anliggender
vil fokus være på implementeringen af Stockholm-
programmet på basis af Kommissionens handlingsplan. Herudover vil der være tale om et rela-
tivt omfattende arbejdsprogram på RIA-området, herunder både fortsættelse af drøftelserne fra
det spanske formandskab og påbegyndelse af drøftelser om nye forslag fra Kommissionens
arbejdsprogram. Særligt fremhæves skilsmisse-forordningen (ROM-III), som det første eksem-
pel på forstærket samarbejde, samt den samlede ansøgningsprocedure for en kombineret op-
holds- og arbejdstilladelse og den gensidige anerkendelse af retskendelser. Endvidere nævnes
kampen mod terrorisme, organiseret kriminalitet, illegal immigration og trafficking som priori-
teter.
Styrkelse af
EU’s sociale dimension
indskriver sig i et generelt ønske om styrkelse af det soci-
ale hensyn i EU’s arbejde. Konkret vil arbejdet under belgisk formandskab blandt andet kon-
centrere sig om vedtagelsen af beskæftigelsesretningslinjerne inden for EU’s beskæftigelsesstra-
tegi. På beskæftigelsesområdet vil der herudover være fokus på stimulering af ”grønne jobs”,
seniorers beskæftigelse, beskyttelse af gravide arbejdstagere, bekæmpelse af diskrimination på
arbejdspladsen og den fortsatte udvikling af flexicurity. Det noteres også, at man uden for råds-
regi agter at afholde en konference om bekæmpelse af fattigdom.
For så vidt angår
eksterne anliggender
er det en klar belgisk prioritet at få den Fælles Uden-
rigstjeneste på plads hurtigst muligt. Med hensyn til udvidelsen påpeges det, at EU stadig under
belgisk formandskab vil opretholde fokus på udvidelsesprocessen. Der lægges endvidere fra
formandskabets side vægt på, at fremgang i udvidelsesprocessen udelukkende vil afhænge af
kandidatlandenes egen fortjeneste. Formandskabsprogrammet nævner, at man herudover vil
arbejde for igangsættelse af optagelsesforhandlinger med den tidligere jugoslaviske republik
Makedonien (FYROM). På det udenrigspolitiske område agter formandskabet endvidere at
bruge ASEM topmødet samt EU-Afrika topmøde, som vil blive afholdt under belgiske for-
mandskab, til at styrke samarbejdet med de to verdensdele. Desuden vil menneskerettigheder
og frihedsrettigheder forblive en prioritet i forhold til EU’s eksterne relationer.
Udover disse hovedpunkter noteres formandskabets ønsker om at opnå håndgribelige resultater
på sager som Eurovignetten, færdiggørelsen af arbejdet med det europæiske patent, lægemid-
delpakken og borgerinitiativet.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke på forhånd udtalt sig om det belgiske formandskabs prioriteter,
men har haft en drøftelse heraf i forbindelse med den belgiske premierministers præsentation af
formandskabsprogrammet på Europa-Parlamentets plenarforsamling den 7. juli 2010.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget vurderes ikke umiddelbart at have nogen lovgivningsmæssige konsekvenser for Dan-
mark.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Forslaget ses ikke i sig selv at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, mil-
jøet eller beskyttelsesniveauet. Der vil blive taget konkret stilling til sådanne overvejelser i for-
bindelse med fremlæggelse af enkelte forslag inden for prioriteterne.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Rådet ventes på rådsmødet at modtage en generel præsentation af det belgiske formandskabs
prioriteter. Man forventer fra dansk side at byde det belgiske formandskabs prioriteter vel-
kommen.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Prioriteterne ventes generelt at få en positiv modtagelse.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
876235_0005.png
2. EU's udvidelse - Island
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På DER i juni 2010 besluttede Det Europæiske Råd at indlede tiltrædelsesforhandlinger med Island, og op-
fordrede Rådet til at vedtage en generel forhandlingsramme. I forbindelse med rådsmødet den 26. juli forelægges
EU's forhandlingsramme for Island med henblik på vedtagelse.
2. Baggrund
Island indgav sin medlemsansøgning den 17. juli 2009. På DER i juni 2010 noterede Det Euro-
pæiske Råd, at Island opfylder de politiske Københavnskriterier, og besluttede, at der bør indle-
des tiltrædelsesforhandlinger. Det Europæiske Råd opfordrede Rådet til at vedtage en generel
forhandlingsramme. Det erindrede om, at forhandlingerne vil tage sigte på, at Island helt og
fuldt overtager gældende EU-ret og sikrer dens fulde gennemførelse og håndhævelse, idet eksi-
sterende forpligtelser som dem, der er påpeget af EFTA-Tilsynsmyndigheden (ESA) i henhold
til EØS-aftalen, tages op tillige med andre udfordringer, der er nævnt i Kommissionens udtalel-
se, herunder på området finansielle tjenesteydelser.
I forbindelse med rådsmødet den 26. juli forelægges EU's forhandlingsramme for Island med
henblik på vedtagelse.
Det bemærkes, at EFTA’s Tilsynsmyndighed (ESA), der er den ansvarlige institution, som
overvåger Islands efterlevelse af forpligtelser ift. EØS-aftalen, har fundet, at Island er forpligtet
til at stille en statsgaranti bag sin indskydergaranti, som bl.a. britiske og hollandske kunder i Ice-
save-banken er omfattet af.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
EU's forhandlingsramme for Island forelægges til vedtagelse.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter op om en konsekvent og ansvarlig udvidelsesproces. Alle ansøgerlande skal
behandles ens. Danmark har hele tiden varmt støttet Islands EU-ansøgning. Icesave er med
ESA’s udtalelse et EU-anliggende, som må håndteres i optagelsesforhandlingerne i det relevan-
te kapitel (kap. 9, finansielle tjenesteydelser).
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes ingen drøftelse af emnet.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev senest forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 11. juni 2010. Sagen
blev forelagt til forhandlingsoplæg den 19. marts 2010 i forbindelse med forelæggelse af råds-
mødet den 22.-23. marts 2010.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
876235_0007.png
3. Opfølgning på Det Europæiske Råd den 17. juni 2010
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Ifølge Lissabon-traktatens artikel 16(6) sørger Rådet for almindelige anliggender for opfølgningen på møder i
Det Europæiske Råd. På mødet den 26. juli 2010 ventes opfølgning på implementeringen af Europa 2020-
strategien samt eventuelt økonomiske emner.
2. Baggrund
Der blev afholdt møde i Det Europæiske Råd den 17. juni 2010. Ifølge Lissabon-traktatens ar-
tikel 16(6) sørger Rådet for almindelige anliggender for opfølgningen heraf. Opfølgningen vil
finde sted på førstkommende møde i Rådet for almindelige anliggender den 26. juli 2010.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
I henhold til Lissabon-traktatens artikel 16 (6) forbereder Rådet for almindelige anliggender
møder i Det Europæiske Råd, ligesom det også sørger for opfølgningen. Rådet for almindelige
anliggender vil derfor den 26. juli følge op på Det Europæiske Råd fra den 17. juni 2010.
Det Europæiske Råd vedtog i forbindelse med mødet i juni Europa 2020-strategien. Fremadret-
tet arbejdes der med implementering af strategien samt formuleringen af de nationale målsæt-
ninger. Flagskibsinitiativet om innovation og forskning forventes at være hovedemnet for Det
Europæiske Råd i december. Øvrige flagskibsinitiativer knyttet til Europa 2020-strategien for-
ventes fremlagt af Kommissionen i løbet af det belgiske EU-formandskab.
På Det Europæiske Råd den 17. juni 2010 blev der endvidere gjort status for det foreløbige
arbejde i Van Rompuy task forcen. Dette ventes også berørt på det ekstraordinære møde i Det
Europæiske Råd den 16. september, og de endelige konklusioner fra task forcens arbejde ventes
fremlagt i forbindelse med Det Europæiske Råd i oktober.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Opfølgningen på Det Europæiske Råd den 17. juli 2010 indebærer ikke i sig selv statsfinansielle
konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at opfølgningen på Det Europæiske Råd vil blive fulgt op
af konkrete retsakter, målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få sådanne konse-
kvenser. Disse kan dog ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Med udgangspunkt i afrapporteringen til Folketingets Europaudvalg og tidligere fremlæggelser
af mødet i Det Europæiske Råd den 17. juni 2010 forventer regeringen at kunne tage opfølg-
ningen til efterretning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes holdninger kendes endnu ikke.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forberedelsen af Det Europæiske Råd den 17. juni 2010 blev forelagt Folketingets Europaud-
valg til orientering den 7. maj 2010 og den 11. juni 2010. Statsministeren afrapporterede fra Det
Europæiske Råd den 23. juni 2010.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
876235_0009.png
4. Forberedelse af ekstraordinært møde i Det Europæiske Råd 16. september 2010
-
Udkast til kommenteret dagsorden
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Den kommenterede dagsorden forud for det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd den 16. september
2010 foreligger endnu ikke. I lyset af tidligere tilkendegivelser ventes mødets hovedpunkt at være EU’s strategi-
ske partnerskaber. Endvidere forventes også statusdrøftelse af Van Rompuy task forcens arbejde med øget øko-
nomisk koordination. Der vil afhængigt af udviklingen kunne komme yderligere emner på dagsordenen.
2. Baggrund
Der afholdes ekstraordinært møde i Det Europæiske Råd den 16. september 2010. DER-
formanden Van Rompuy har lagt op til, at mødet afholdes på én dag. I henhold til gældende
praksis forbereder Rådet (almindelige anliggender) Det Europæiske Råds møder.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Hovedemnet for Det Europæiske Råd den 16. september vil være EU’s strategiske partnerska-
ber. Der henvises til separat samlenotat vedr. strategiske partnerskaber.
Den økonomiske og finansielle situation forventes også bragt op. Her ventes fokus at være en
statusdrøftelse af Van Rompuy task forcens arbejde med øget økonomisk koordination. Van
Rompuy task forcens resultater forventes endelig fremlagt ved Det Europæiske Råds møde i
oktober 2010.
Der vil afhængigt af udviklingen kunne komme yderligere emner på dagsordenen.
Den kommenterede dagsorden ventes præsenteret i Coreper forud for mødet i Rådet for al-
mindelige anliggender den 26. juli 2010. Herefter vil der som vanligt blive udarbejdet et udkast
til konklusionstekst for DER, der vil blive drøftet inden topmødet på det næstkommende
rådsmøde (almindelige anliggender) den 13. september 2010.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Det første udkast til den kommenterede dagsorden for det ekstraordinære møde i Det Europæ-
iske Råd den 16. september 2010 foreligger endnu ikke. Udkastet til den kommenterede dags-
orden indebærer ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s bud-
get, for samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at Det Eu-
ropæiske Råd vil blive fulgt op af konkrete retsakter, målsætninger, konklusioner eller andet, der
vil kunne få sådanne konsekvenser. Disse kan dog ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Udkast til kommenteret dagsorden foreligger endnu ikke. Regeringen ventes at tage formandens
orientering om udkastet til kommenteret dagsorden til efterretning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Idet der endnu ikke foreligger et udkast til kommenteret dagsorden, kendes andre landes hold-
ninger ikke på nuværende tidspunkt.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
876235_0011.png
5. Etablering af den Fælles Udenrigstjeneste
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmødet (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 14.-15.
juni 2010. Nye afsnit er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Udenrigsrepræsentant, Catherine Ashton har fremlagt forslag til etablering af den Fælles Udenrigstjeneste som
en separat tjeneste mellem Rådssekretariatet og Kommissionen. Tjenesten vil blive etableret af eksisterende tjene-
stegrene i Rådssekretariatet og Kommissionen, mens der også vil være mulighed for udsendelse af personale fra
medlemsstaternes diplomatiske tjenester. Rådet nåede i kredsen af udenrigsministre til enighed om forslaget på
mødet den 26. april 2010. Forhandlingerne med Europa-Parlamentet, som formelt skal høres om forslaget, og
hvis medvirken kræves til fastlæggelsen af en række nødvendige følgeretsakter, blev afsluttet i Madrid den 21.
juni, og Europa-Parlamentet har den 8. juli godkendt forslaget. På rådsmødet den 26. juli ventes forslaget ved-
taget.
2. Baggrund
Ifølge Lissabon-traktatens art. 27, stk. 3 (TEU), skal udenrigsrepræsentanten fremsætte forslag
til etablering af den Fælles Udenrigstjeneste. Forslaget skal vedtages med enstemmighed i Rådet
efter høring af Europa-Parlamentet og med samtykke fra Kommissionen. Der vil derudover
være behov for at tilpasse en række øvrige retsakter, særligt vedr. budget og personale. På disse
områder kræves fuld medvirken fra Europa-Parlamentet.
Det fremgår af en erklæring til Lissabon-traktaten, at det forberedende arbejde med etablerin-
gen af den Fælles Udenrigstjeneste skal igangsættes umiddelbart efter underskrivelsen af trakta-
ten. På den baggrund godkendte Det Europæiske Råd den 29. oktober 2009 en rapport fra det
svenske formandskab med en række anbefalinger til etableringen af tjenesten. Samtidig vedtog
Europa-Parlamentet en betænkning om den Fælles Udenrigstjeneste med anbefaling om en tæt-
tere tilknytning til Kommissionen.
Catherine Ashton blev den 19. november 2009 af Det Europæiske Råd designeret som uden-
rigsrepræsentant, men kunne først optage hendes fulde ansvar som også viceformand i Kom-
missionen med tiltrædelsen af den samlede Kommission den 10. februar 2010.
På opfordring fra Ashton stillede den danske regering ultimo februar sin hidtidige EU-
ambassadør, Poul Skytte Christoffersen, til rådighed som hendes særlige rådgiver for etablerin-
gen af den Fælles Udenrigstjeneste.
Udenrigsrepræsentanten fremsatte derefter den 25. marts 2010 forslag om etableringen af tjene-
sten. Samtidig har Kommissionen fremsat forslag om konsekvensændringer i hhv. finansfor-
ordningen og personalestatutten.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
876235_0012.png
Rådet, Kommissionen og udenrigsrepræsentanten nåede på rådsmødet (almindelige anliggen-
der) 26. april 2010 til politisk enighed om forslaget til etablering af den Fælles Udenrigstjeneste.
Mandag den 21. juni 2010 blev der opnået enighed om en samlet pakke for den Fælles Uden-
rigstjeneste efter afsluttende forhandlinger i Madrid mellem de fire parter, dvs. Rådet (ved
spansk udenrigsminister Moratinos), Kommissionen (ved Kommissær Sefcovic), Europa-
Parlamentet (ved MEP Verhoftstadt (ALDE) og MEP Brok (EPP)), samt Ashton selv.
Europa-Parlamentet godkendte aftalen den 8. juli 2010.
I Rådet blev aftalen forelagt Coreper den 23. juni 2010 samt den 30. juni 2010. Herefter vil Rå-
det skulle vedtage forslaget med enstemmighed på rådsmødet for almindelige anliggender den
26. juli 2010.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget har hjemmel i Lissabon-traktatens art. 27, stk. 3 (TEU), hvoraf det fremgår, at uden-
rigsrepræsentanten skal fremsætte forslag til etablering af den Fælles Udenrigstjeneste. Forslaget
skal vedtages med enstemmighed i Rådet efter høring af Europa-Parlamentet og med samtykke
fra Kommissionen.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Forslaget til etablering af den Fælles Udenrigstjeneste ventes vedtaget på rådsmødet den 26. juli
2010.
Det fremgår af forslaget, at den Fælles Udenrigstjeneste skal have sit hovedkontor i Bruxelles
og være et funktionelt selvstændigt organ separat fra såvel Kommissionen som Rådssekretaria-
tet.
Den Fælles Udenrigstjeneste skal fungere under ledelse af udenrigsrepræsentanten og støtte
denne i alle dens funktioner, dvs. i gennemførelsen af den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik,
i varetagelsen af formandskabet for Udenrigsrådet, samt i varetagelsen af udenrigsrepræsentan-
tens rolle som viceformand i Kommissionen med særligt ansvar for Unionens eksterne relatio-
ner og for koordinering af andre aspekter af EU’s eksterne politikker. Den Fælles Udenrigstje-
neste skal tillige bistå Kommissionsformanden, Kommissionen og formanden for Det Europæ-
iske Råd.
Den Fælles Udenrigstjeneste skal arbejde sammen med medlemsstaternes diplomatiske tjenester
samt Rådssekretariatet og Kommissionen for at sikre sammenhæng mellem de forskellige om-
råder af Unionens eksterne politikker.
Det fremgår også af forslaget, at den Fælles Udenrigstjeneste skal ledes af en generalsekretær og
to vice-generalsekretærer. Tjenesten skal bestå af et antal geografiske og horisontale generaldi-
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
876235_0013.png
rektorater samt et antal stabsfunktioner for blandt andet juridiske og inter-institutionelle anlig-
gender. De eksisterende enheder i Rådssekretariatet for krisestyring – dvs. den samlede plan-
lægningsenhed, den civile kapacitetsenhed, militærstaben og situationscentret – skal indgå i den
Fælles Udenrigstjeneste med direkte reference til udenrigsrepræsentanten. Den Fælles Udenrigs-
tjeneste vil i øvrigt blive sammensat af en række eksisterende udenrigspolitiske enheder i Bru-
xelles, herunder primært de respektive generaldirektorater for udenrigsanliggender i hhv.
Kommissionen og Rådssekretariatet. Der forudses tilknyttet en liste over disse enheder til den
endelige rådsafgørelse.
Udenrigsrepræsentanten skal udpege den faste formand for komitéen for politiske og sikker-
hedspolitiske spørgsmål (PSC) blandt medarbejderne i den Fælles Udenrigstjeneste, samt for de
øvrige arbejdsgrupper under Rådet, der forventes at overgå til fast formandskab, herunder de
geografiske arbejdsgrupper og en række horisontale arbejdsgrupper.
Udover de centrale enheder i Bruxelles vil den Fælles Udenrigstjeneste bestå af Unionens eksi-
sterende delegationer i tredjelande og ved internationale organisationer. EU-delegationerne vil
skulle ledes af en delegationschef under udenrigsrepræsentantens autoritet. Delegationschefen
skal sikre sammenhæng i alle dele af EU-delegationens arbejde og skal modtage instruktioner
fra udenrigsrepræsentanten. Inden for områder hvor Kommissionen er tildelt særlige beføjelser
ifølge Traktaten – og det vil primært sige inden for forvaltning af de operationelle budgetter –
vil Kommissionen også kunne sende instruktioner til delegationerne. EU-delegationerne vil
skulle arbejde sammen med medlemsstaternes repræsentationer, og delegationerne forudses at
kunne støtte medlemsstaterne i deres konsulære bistand til borgerne efter anmodning fra med-
lemsstaterne.
Den Fælles Udenrigstjeneste skal bestå af personale fra institutionerne og fra medlemsstaternes
diplomatiske tjenester. Sidstnævnte vil få status af midlertidige agenter, men alle medarbejdere
vil blive behandlet på lige fod. Udenrigsrepræsentanten vil have ansættelsesmyndigheden, mens
der skal sammensættes en ansættelseskomité med deltagere fra de to institutioner og medlems-
staterne. Alle ansættelser skal baseres på kvalifikationer ud fra den bredest mulige geografiske
base. Der vil være lige adgang for alle typer medarbejdere til alle stillinger i tjenesten. Personalet
i tjenesten skal omfatte en meningsfuld tilstedeværelse af statsborgere fra alle medlemslande.
Når tjenesten er fuldt etableret skal mindst en tredjedel af personalet komme fra medlemssta-
terne. Der skal fastlægges regler for mobilitet internt i tjenesten og i forhold til tilbagevending
til de afsendende tjenester.
Udenrigsrepræsentanten skal være ansvarlig for FUSP-budgettet, dele af stabilitetsinstrumentet,
instrumentet for samarbejde med de industrialiserede lande, public diplomacy og valgobservati-
onsmissioner. Kommissionen vil dog være ansvarlig for deres tekniske implementering. Den
enhed, som vil skulle udføre implementeringen vil blive placeret fysisk indenfor den Fælles
Udenrigstjeneste.
Den Fælles Udenrigstjeneste skal desuden bidrage til programmeringen for alle de eksterne in-
strumenter, dvs. udviklingsinstrumentet, den europæiske udviklingsfond, menneskerettigheds-
instrumentet, naboskabsinstrumentet og instrumentet for nukleart samarbejde. Den Fælles
Udenrigstjeneste skal her have særligt ansvar for at forberede Kommissionens beslutninger
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
876235_0014.png
vedr. den strategiske og flerårige programmering, inkl. den regionale landeallokering, lande- og
regionalstrategier samt nationale og regionale indikative programmer, der skal fremlægges for
Kommissionens kollegium i fællesskab af udenrigsrepræsentanten og den relevante kommissær.
Inden for alle disse skridt skal arbejdet foregå i tæt samarbejde med Kommissionens tjeneste-
grene og under direkte opsyn af den relevante kommissær, dvs. udviklingskommissæren fsva.
udviklingsinstrumentet og udviklingsfonden, samt naboskabskommissæren fsva. naboskabsin-
strumentet.
Den Fælles Udenrigstjeneste underlægges reglerne for aktindsigt i forordning 1049/2001.
Udenrigsrepræsentanten skal fremlægge en rapport om etableringen af den Fælles Udenrigstje-
neste senest ultimo 2011. Endvidere skal udenrigsrepræsentanten senest medio 2013 foretage
en gennemgang af, hvordan den Fælles Udenrigstjeneste tilrettelægges og fungerer. Såfremt
denne gennemgang medfører forslag til revision, reviderer Rådet senest primo 2014 rådsafgø-
relsen. Udenrigsrepræsentanten skal desuden fremlægge årlige rapporter om sammensætningen
af personalet i den Fælles Udenrigstjeneste.
Afgørelsen træder i kraft samme dag som dens vedtagelse; dog således at de elementer, som
kræver vedtagelse af følgeretsakterne vedr. ændringer af hhv. personalestatutten, finansforord-
ningen og budgettet først træder i kraft samtidig med disse ændringers ikrafttræden.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har godkendt forslaget til etablering af den Fælles Udenrigstjeneste den 8.
juli 2010.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelses-
niveauet.
Udenrigsrepræsentanten ventes efter forslagets vedtagelse at fremlægge et skøn over indtægter
og udgifter for den Fælles Udenrigstjeneste, inkl. en etableringsplan, med henblik på at Kom-
missionen kan opstille et budget for tjenesten.
Etableringen af den Fælles Udenrigstjeneste skal basere sig på omkostningseffektivitet med
budgetneutralitet som mål. Med henblik herpå ventes der at blive tale om en gradvis opbygning,
ligesom at alle muligheder for rationaliseringer bør udnyttes.
For at sikre passende tilstedeværelse af personale fra medlemslandene – udover de eksisterende
stillinger, der ventes overflyttet til den Fælles Udenrigstjeneste fra Kommissionen og Rådsse-
kretariatet – skal der sikres stillinger via omformning af eksisterende midlertidige stillinger i
Kommissionen og Rådssekretariatet samt via naturlig afgang og på anden vis. Derudover vil der
blive behov for et begrænset antal yderligere stillinger til midlertidigt ansatte fra medlemslande-
ne, som vil skulle finansieres inden for rammerne af de nuværende finansielle perspektiver.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
876235_0015.png
Ifølge Kommissionens netop fremlagte foreløbige ændringsforslag nr. 6 til EU’s 2010-budget
vedrørende etableringen af den Fælles Udenrigstjeneste, lægges i fjerde kvartal af 2010 op til
oprettelsen af 100 nye faste generaliststillinger, ansættelse af ti kontraktansatte i tjenestens ho-
vedkvarter i Bruxelles samt oprettelse af 60 stillinger for lokalt ansatte på EU-delegationerne.
Denne merbemanding skønnes at ville indebære merudgifter på 9,5 mio. euro. på 2010-
budgettet. Med en dansk andel af EU-budgettet på cirka 2 % svarer dette til ca. 1 mio. kr.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støttes, at EU kommer til at spille en større rolle på verdensscenen. Som del her-
af søges det fra dansk side aktivt at bidrage til en konstruktiv etableringsproces for den Fælles
Udenrigstjeneste, ligesom der arbejdes for, at de nye instrumenter og muligheder i Lissabon-
traktaten bringes til aktiv anvendelse med henblik på at styrke Europas gennemslagskraft.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være enighed om forslaget til etableringen af den Fælles Udenrigstjeneste.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget til etablering af den Fælles Udenrigstjeneste har været forelagt Folketingets Euro-
paudvalg til forhandlingsoplæg den 23. april 2010 og til orientering den 7. maj og den 11. juni
2010.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
876235_0016.png
6. Sudan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resume
Der ventes en drøftelse af situationen i Sudan med fokus på forberedelsen af folkeafstemningen i januar 2011
om Sydsudans fremtidige status og den proces, der skal lede frem til folkeafstemningen samt EU’s muligheder for
at støtte bestræbelserne for fredelig sameksistens. Nord-syd fredsaftalen i Sudan kommer til sin afslutning i juli
2011, og væsentlige dele af fredsaftalen er endnu ikke gennemført. Sudan har ikke ratificeret ændringen af Co-
tonou-aftalen fra 2005 som følge af henvisningen i aftalen til samarbejde med Den Internationale Straffedomstol
og kan dermed ikke få andel i de meget betydelige bistandsmidler under denne aftale. Det ventes derfor besluttet,
at op til 150 mio. euro fra den gamle Cotonou-aftale (9. EDF) kan anvendes til støtte for udsatte grupper i
Sudan. Der forventes vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Den aktuelle politiske situation domineres af overvejelserne om håndteringen af perioden frem
til juli 2011, hvor nord-syd fredsaftalen udløber og tiden derefter. De to regeringsbærende par-
tier i henholdsvis Nord- og Sydsudan er blevet enige om etablering og sammensætning af en
Folkeafstemningskommission, der får ansvaret for planlægning og gennemførelse af folkeaf-
stemningen i januar 2011, og der er opnået enighed om de emner, der skal drøftes vedr. de ind-
byrdes relationer efter fredsaftalens ophør, men egentlige forhandlinger er endnu ikke startet.
Der er endnu ikke opnået enighed om demarkering af vigtige dele af grænsen mellem nord og
syd.
Kun den største af oprørsgrupperne i Sydsudan, Sydsudans befrielsesbevægelse (SPLM), under-
skrev fredsaftalen i 2005. De øvrige oprørsgrupper deltog enten ikke i forhandlingerne i Kenya
eller var utilfredse med resultatet, og har siden forsøgt at underminere aftalen. Det stigende
antal væbnede interne konfrontationer, dette har medført mellem parterne i Sydsudan, giver
fortsat anledning til bekymring.
Sudan nægter fortsat at samarbejde med Den Internationale Straffedomstol, der har udstedt
arrestordre mod præsident Bashir, en tidligere sikkerhedschef i Darfur og en militsleder for de-
res ansvar for overgrebene i Darfur. Sammen med EU støtter Danmark Den Internationale
Straffedomstols arbejde og værner om domstolens uafhængighed. EU og EU’s medlemslande
kan i denne situation ikke mødes med Sudans præsident med mindre, det er helt essentielt.
EU forudser udsendelse af en mission til overvågning af folkeafstemningen. Indsatserne inklu-
derer endvidere støtte til den Afrikanske Unions Højniveaupanel under ledelse af den tidligere
sydafrikanske præsident Thabo Mbeki, der forsøger at løse konflikterne i Darfur og mellem
Nord- og Sydsudan, fremme af retfærdighed, forsoning og respekt for menneskerettighederne,
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
inkl. samarbejde med Den Internationale Straffedomstol, samt skabe adgang for humanitært
arbejde over hele Sudan.
Sudan har ikke ratificeret ændringen af Cotonou-aftalen fra 2005 som følge af henvisningen i
aftalen til samarbejde med Den Internationale Straffedomstol. Det bevirker, at landet ikke har
mulighed for at nyde godt af de meget betydelige bistandsmidler fra EU, hvilket især har kon-
sekvenser for det sydlige Sudan og andre marginaliserede områder. Det ventes derfor besluttet,
at disse områder kan modtage andele af de resterende midler fra den gamle Cotonou-aftale (9.
EDF) gennem allokering af op til 150 mio. euro til brug for udsatte grupper i Sudan, samt i et
vist omfang kan nyde godt af indsatser finansieret via EU’s Stabiliseringsinstrument og andre
relevante instrumenter. I tilfælde, hvor kanalisering af midler via regeringen i Khartoum ikke
kan undgås, vil medlemslandene blive konsulteret.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes en drøftelse af situationen i Sudan med fokus på forberedelsen af folkeafstemningen
i januar 2011 og EU’s muligheder for at støtte bestræbelserne for etablering af betingelser for
fredelig sameksistens.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil under drøftelserne i Rådet arbejde for, at EU fortsat støtter gennemførelsen af
nord-syd fredsaftalen. Fra dansk side støttes, at EU´s indsats på kort og mellemlangt sigt foku-
serer på sikkerhed, stabilitet, retfærdighed og forsoning, samt en fredelig overgang til tiden efter
fredsaftalens afslutning foruden maksimal involvering i processen af og samarbejde med den
Afrikanske Union (AU), samarbejdsorganisation på Afrikas Horn (IGAD) samt FN.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes fortsat enighed om behovet for at sikre gennemførelsen af nord-syd fredsaftalen
for Sudan, herunder gennemførelse af folkeafstemningen i Sydsudan om områdets fremtidige
status i 2011, og udsendelse af en EU-observationsmission.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 23. april 2010.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
876235_0019.png
7. Mellemøsten/Gaza
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes i forlængelse af rådsmødet i juni at drøfte situationen i Gaza og den mellemøstlige fredsproces, her-
under EU’s videre arbejde for at forbedre adgangen til Gaza. Der forventes vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Der er fortsat betydelig fokus på situationen i Gaza, og der er løbende medierygter om nye ski-
be på vej mod Gaza. Udenrigsrepræsentanten kommenterede disse forlydender den 9. juli. Den
israelske regering nedsatte den 14. juni 2010 en israelsk undersøgelseskommission. Kommissio-
nen ledes af en tidligere højesteretsdommer og har deltagelse af to udenlandske observatører.
Mandatet omfatter bl.a. vurdering af overensstemmelse mellem den israelske maritime blokade
og international lov, og mellem aktionen den 31. maj og international lov, samt vurdering af
aktivisternes handlinger og identitet etc.
Det væsentlige emne for det internationale samfunds dialog med Israel den seneste tid har væ-
ret forbedring af adgangsforholdene til og fra Gaza. Den israelske regering vedtog den 20. juni
en lempelse af adgangsregimet for Gaza på tre planer: For det første ændres adgangsregimet fra
en positivliste til en negativliste. For det andet vil man søge at åbne nye grænseovergange samt
øge kapaciteten for Kerem Shalom-overgangen, der har fungeret på nedsat kapacitet siden Ga-
za-konflikten. For det tredje vil Israel lempe adgangsbetingelserne for internationale nødhjælps-
arbejdere, og gøre det nemmere for medicinske patienter at få udrejsetilladelse.
Den israelske regering offentliggjorde den 5. juli mere detaljerede og konkrete planer for den
justerede politik over for Gaza med den såkaldte negativliste, samt en liste med genopbyg-
ningsmaterialer til projekter, der er godkendte af de palæstinensiske selvstyremyndigheder og
som gennemføres af det internationale samfund.
De internationale reaktioner og vurderinger ovenpå den israelske regerings offentliggørelse af
den justerede politik over for Gaza har været overvejende positive, idet der samtidig fra interna-
tional side lægges vægt på den konkrete gennemførelse af de israelske tiltag, samt videre skridt.
Fra EU’s side udsendte udenrigsrepræsentant Ashton en erklæring, der fastslår, at den israelske
regerings udmelding udgør endnu et væsentligt skridt i retning af en revurdering af Israels poli-
tik overfor Gaza. Detaljerne omkring de israelske lister vil dog fortsat skulle studeres nærmere,
og det vil være afgørende, at tiltagene bliver implementeret på jorden. Desuden gentages kendte
EU-prioriteter ift. Gaza.
EU’s udenrigsministre vedtog den 14. juni rådskonklusioner med særligt fokus på opfølgning
på den israelske aktion og adgang til Gaza. Arbejdet for at forbedre adgangsforholdene til og
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fra Gaza er en prioritet for EU, og der har været flere drøftelser i EU om, hvordan man aktivt
kan bidrage til en forbedring af situationen, sætte sagen højt på den internationale dagsorden,
samt konkret bidrage til gennemførelsen af den nye politik, hvis EU anmodes herom.
De amerikansk-ledede indirekte forhandlinger mellem parterne blev indledt primo maj, og de
indirekte forhandlinger fortsætter. Den amerikanske administration er meget fokuserede på at
beskytte forhandlingsprocessen, og det bakker EU op om. Den amerikanske Mellemøst-
udsending, senator George Mitchell, er jævnligt i regionen for at føre forhandlinger. Både den
palæstinensiske præsident Abbas, og den israelske premierminister Netanyahu har den seneste
tid mødtes med præsident Obama i Washington. Forhandlingerne føres meget diskret fra ame-
rikansk side, men formålet er at kunne overgå til direkte forhandlinger snarest muligt, og at der
skabes de rette betingelser herfor, ikke mindst i situationen på jorden. Der er ikke fremskridt i
de øvrige konfliktspor, og generelt er stemningen i regionen ikke præget af optimisme.
EU har støttet de amerikanske bestræbelser på at genstarte forhandlingerne og har ved flere
lejligheder over for parterne, herunder den israelske regering, understreget forventningen om, at
parterne arbejder for fred, en tostats-løsning samt gennemførelse af Køreplanen for Fred. EU
har med rådskonklusionerne om Mellemøsten af 8. december 2009 præsenteret klare budskaber
og fremadrettet tekst om EU’s rolle. EU drøfter løbende bidrag til fredsprocessen, og hvordan
man kan understøtte de indirekte forhandlinger.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet ventes i forlængelse af rådsmødet i juni at drøfte situationen i Gaza og den mellemøstlige
fredsproces. Der forventes særlig fokus på EU’s rolle i forhold til Gaza, herunder hvordan man
fra EU’s side aktivt kan arbejde videre med at forbedre adgangen for nødhjælp, varer og perso-
ner til og fra Gaza, samt mulig konkret bistand til gennemførelsen af den nye politik, hvis EU
anmodes herom. Der ventes vedtaget konklusioner.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter EU’s hidtidige linje ifht. Gaza, og at EU aktivt følger op på rådskonklusio-
nerne fra den 14. juni. Målet er fri og uhindret adgang til Gaza. EU må aktivt medvirke til at
forbedre situationen i Gaza, politisk og økonomisk, samt mulig konkret bistand til gennemfø-
relsen af den nye politik, hvis EU anmodes herom.
Generelt ift. fredsprocessen støtter regeringen fuldt ud en aktiv rolle for EU i samarbejde med
relevante regionale og internationale partnere, herunder den amerikanske administration. Målet
med EU’s bestræbelser er, i samarbejde med det internationale samfund og regionale partnere,
at understøtte fredsforhandlingerne.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være enighed blandt medlemslandene om EU’s overordnede linje som opfølg-
ning på rådskonklusionerne af 14. juni, herunder at EU fortsat må bidrage aktivt til forbedring
af situationen i Gaza på en række områder.
Der forventes endvidere at være enighed blandt medlemslandene om behovet for en fortsat
aktiv og bredspektret EU-indsats i samarbejde med internationale og regionale aktører med det
hovedsigte at støtte fredsforhandlingerne og den amerikansk-ledede proces.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 11. juni 2010.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
876235_0022.png
8. Iran
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmødet (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 14.-15.
juni 2010. Nye afsnit er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte situationen i Iran, herunder status og perspektiver i sagen om det iranske atomprogram.
Rådet forventes ved en rådsafgørelse at implementere FN-resolution 1929 samt ledsagende EU-foranstaltninger
over for Iran i opfølgning af erklæringen fra Det Europæiske Råd den 17. juni 2010.
2. Baggrund
Der var i forbindelse med årsdagen den 12. juni for sidste års omstridte præsidentvalg protester
i Teheran, men ikke i nærheden af det omfang, man så de første måneder efter valget. Sikker-
hedsmyndighederne har ført en intimideringskampagne de sidste 6-9 måneder. Næste større
indenrigspolitiske udfordring for det iranske styre vil være den længe varslede subsidiereform,
der ventes gennemført til september. Det er ventet, at den i sin nuværende form for den iranske
borger vil medføre stigninger på udgifter til benzin, gas og el på flere hundrede procent og
rummer således potentiale for fornyede folkelige protester. Menneske-rettighedssituationen er
fortsat meget bekymrende. Der sker en uforholdsmæssig og hyppig brug af magt overfor de-
monstranter, udbredt brug af henrettelser (bl.a. af mindreårige), uretmæssige anholdelser, mis-
handling af arrestanter, krænkelser af mediefolk samt generel intimidering af kritiske røster fra
civilsamfundet. EU har ved flere lejligheder fordømt den udbredte brug af vold fra myndighe-
dernes side. Således har udenrigsrepræsentant Ashton senest den 6. juli på vegne af EU udtrykt
sin dybe bekymring over en række dødsstraffe, herunder særligt en kvinde, der blev idømt
dødsstraf ved stening grundet påstået utroskab. Grundet massivt internationalt pres fra bl.a. EU
omgjorde det iranske styre beslutningen om at stene kvinden til døde.
I spørgsmålet om Irans atomprogram lever landet fortsat ikke op til sine internationale forplig-
telser i forhold til flere FN og IAEA resolutioner.
Præsident Ahmadinejad annoncerede i forbindelse med revolutionsdagen den 11. februar 2010,
at Iran nu var atommagt med henvisning til, at man havde foretaget forøget berigning af uran til
ca. 20 %. IAEA udsendte den 18. februar 2010 en ny rapport om Iran. Heri bekræftede IAEA
præsident Ahmadinejads udmelding. Rapporten er stærk i sin kritik af manglende samarbejde,
herunder om levering af information og overholdelse af sine forpligtelser overfor IAEA. Ende-
lig udtrykker rapporten bekymring over militærets involvering i forskning og i projekter med en
mulig relation til atomprogrammet.
Brasilien og Tyrkiet udsendte den 17. maj 2010 en fælleserklæring med Iran, Teheran-
erklæringen, hvor man søgte at skabe ny fremdrift i forhandlingerne gennem en tillidsskabende
aftale om udveksling af atombrændsel til en civil reaktor i Teheran. Erklæringen ligner på man-
ge måder det tilbud fra Rusland, Frankrig og USA tilbage fra oktober 2009, som Iran vel at
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
876235_0023.png
mærke dengang afviste. Iran har efterfølgende den 27. maj 2010 sendt brev til IAEA-
generaldirektør Amano, hvor man præsenterer erklæringen.
FN’s Sikkerhedsråd vedtog den 9. juni 2010 Resolution 1929 med nye sanktioner over for Iran.
Resolutionen blev vedtaget med 12 stemmer for. Brasilien og Tyrkiet stemte imod, idet de øn-
skede mere tid til drøftelse af Teheran-erklæringen. Libanon afstod fra at stemme. Resolutionen
bygger på tidligere FN-resolutioner og gentager kravet om, at Iran skal standse sine berignings-
og øvrige spredningsaktiviteter. Der er en række forslag til sanktioner inden for en bred vifte af
områder: Finans-, handels- og transportområdet, samt målrettede sanktioner over for Revoluti-
onsgarden og virksomheder med tilknytning hertil. Derudover bemærker resolutionen i præ-
amblen en forbindelse mellem Irans betydelige indtægter fra energieksport og finansieringen af
atomprogrammet. Formålet med nye sanktioner er at engagere Iran i forhandlinger om landets
atomprogram ved at gøre det klart for det iranske styre, at der er betydelige omkostninger for-
bundet med fortsat at afvise reelle forhandlinger om atomprogrammet.
I opfølgning af FN-resolution 1929 vedtog Det Europæiske Råd (DER) den 17. juni 2010 en
erklæring, hvori man understreger ønsket om at engagere Iran i forhandlinger om atompro-
grammet, og at man for at bringe Iran tilbage til forhandlingsbordet er parat til at vedtage led-
sagende EU-foranstaltninger. I erklæringen opfordrer Det Europæiske Råd EU’s udenrigsmini-
stre til på sit næste møde (26. juli 2010) at vedtage foranstaltninger til gennemførelse af Sikker-
hedsrådsresolution 1929 og ledsageforanstaltninger hertil. Erklæringen fra DER indeholdt ek-
splicit fremhævelse af områder, som sanktioner bør omfatte. Disse vedrører: handel, transport,
den finansielle sektor og visumrestriktioner og indefrysning af aktiver over for enkeltpersoner
og virksomheder med tilknytning til Revolutionsgarden og atom-programmet. Det er områder,
som også er dækket af FN-resolutionen. Erklæringen nævner desuden sanktioner på energiom-
rådet. I den forbindelse har regeringen lagt vægt på, at sanktionerne mod Iran tilrettelægges, så
de så effektivt som muligt sætter det iranske styre, og i særdeleshed Revolutionsgarden, under
pres for at fremme en forhandlingsløsning, og i videst muligt omfang undgår at ramme den
iranske civilbefolkning.
De konkrete EU-sanktioner skal gennemføres ved en Rådsafgørelse og efterfølgende en Råds-
forordning.
I supplement til FN-sanktionerne vedtog USA den 24. juni 2010 ny sanktionslovgivning over
for Iran, der går videre end FN-resolution 1929, og som udbygger eksisterende amerikanske
sanktioner, bl.a. ved at indføre nye sanktioner i olie- og finanssektoren. Som noget nyt indføres
sanktioner mod personer, der har begået menneskerettighedskrænkelser i forbindelse med eller
efter det iranske præsidentvalg i 2009.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
876235_0024.png
5. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte situationen i Iran, herunder status og perspektiver i sagen om det iranske
atomprogram. Rådet forventes ved en rådsafgørelse at implementere FN-resolution 1929 samt
ledsagende EU-foranstaltninger over for Iran i opfølgning af erklæringen fra DER den 17. juni
2010.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, miljøet eller beskyttelsesniveau-
et.
Sanktioner over for Iran vil kunne få konsekvenser for dansk samhandel med Iran inden for de
berørte områder, som eventuelle EU-sanktioner vil berøre.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
I atomsagen er Regeringens målsætning en fuldstændig og verificerbar iransk efterlevelse af
IAEA’s og Sikkerhedsrådets vedtagelser, herunder garanti for det iranske atomprograms ude-
lukkende civile karakter. Der bakkes fra dansk side fuldt op om Obama-administrationens til-
gang og EU3+3 kredsens arbejde for at afprøve alle muligheder i forhandlingssporet. Samtidig
støttes, at det multilaterale pres over for Iran fastholdes. Fra dansk side støttes, at EU vedtager
foranstaltninger med henblik på at gennemføre og supplere FN-resolution 1929 for at fremme
mulighederne i forhandlingssporet.
Regeringens har lagt vægt på, at sanktionerne mod Iran tilrettelægges, så de så effektivt som
muligt sætter det iranske styre, og i særdeleshed Revolutionsgarden, under pres for at fremme
en forhandlingsløsning, og i videst muligt omfang undgår at ramme den iranske civilbefolkning.
Fra dansk side lægges der vægt på, at EU fortsætter en fælles konsekvent og fast linje i forhold
til Iran, herunder på menneskerettighedsområdet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om EU’s overordnede politik om at støtte gennemførelsen af
sanktioner vedtaget i FN, herunder at EU følger op med ledsagende foranstaltninger.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
876235_0025.png
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg den 11. juni
2010.
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
876235_0026.png
9. Strategiske Partnerskaber/forberedelse af ekstraordinært møde i Det Europæiske
Råd
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der forventes en uformel drøftelse af EU’s strategiske partnerskaber, herunder ikke mindst i forhold til BRIK-
landene. Der forventes at være særlig fokus på EU’s relationer til Indien og Brasilien.
2. Baggrund
Med Lissabon-traktatens ikrafttræden og udpegelsen af udenrigsrepræsentanten, Ashton, er
EU’s mulighed for i højere grad at kunne agere som en samlet og slagkraftig aktør over for
EU’s strategiske partnere blevet styrket. Også den globale økonomiske og politiske udvikling
tilsiger behovet for, at EU tager sine strategiske partnerskaber op til revision.
Der har tidligere været drøftelser i Udenrigsrådet om EU’s strategiske partnerskaber, blandt
andet på det uformelle udenrigsministermøde i Cordoba den 5.-6. marts 2010, hvor udenrigs-
ministrene blandt andet drøftede tilrettelæggelsen af Rådets møder med henblik på at fremme
bredere politiske og strategiske drøftelser, samt udviklingen af EU’s strategiske partnerskaber
med andre globale aktører. I forlængelse heraf foreslog Ashton på rådsmødet den 22.-23. marts
2010, at Rådet snarligt skulle have en strategisk drøftelse af EU’s globale indsats, herunder en
strategisk drøftelse af EU’s relationer til andre globale aktører, som f.eks. BRIK-landene samt
USA. Ligeledes var der en drøftelse af EU’s strategiske partnerskaber med særligt fokus på Ki-
na på udenrigsrådsmødet den 10. maj 2010.
Spørgsmålet om EU’s relationer til sine strategiske partnere ventes ligeledes at skulle drøftes på
det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd i september, hvor stats- og regeringscheferne
sammen med udenrigsministrene vil have en samlet drøftelse af EU’s strategiske partnerskaber.
I relation til EU’s strategiske partnerskaber forventes ikke mindst EU’s relation til BRIK-
landene, herunder Indien og Brasilien, at stå centralt. Indien og Brasilien har, med deres hastige
fremmarch som politiske og økonomiske globale aktører, fået sat fokus på behovet for en in-
tensivering af drøftelserne i EU af, hvorledes man konkret og mest effektivt håndterer de man-
gesidede forhold til landene.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Formål og indhold
På rådsmødet forventes en uformel drøftelse af EU’s relationer til sine strategiske partnere. Der
forventes at være særlig fokus på EU’s relationer til Indien og Brasilien.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke sendes i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side bydes drøftelsen velkommen, der vil være en god anledning til at få sat mulighe-
den og behovet for en mere strategisk tilgang til de nye globale aktører − herunder BRIK-
landene − højere på EU’s dagsorden. Fra dansk side anses en drøftelse af EU’s strategiske
partnerskaber vigtig for at sikre et handlekraftigt og effektivt EU.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være generel enighed om at give større prioritet til EU’s relationer til de nye
globale aktører – ikke mindst i forhold til BRIK-landene.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Spørgsmålet om EU’s strategiske partnerskaber har tidligere været forelagt Folketingets Euro-
paudvalg til orientering den 7. maj 2010.
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
876235_0028.png
10. (Evt.) Kirgisistan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der forventes en drøftelse om situationen i Kirgisistan i lyset af urolighederne i april samt folkeafstemningen den
27. juni 2010, hvor der blev vedtaget en ny forfatning i Kirgisistan. Samtidig blev Roza Otunbajeva, der har
været midlertidig leder af Kirgisistan siden urolighederne i april, godkendt som præsident frem til årsskiftet. Der
forventes vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Kirgisistan har været rammen om voldsomme begivenheder i både april og juni dette år. I april
førte et kup til, at den hidtidige præsident Bakijev, blev afsat. Bakijev kom selv til magten i 2005
efter urolighederne kendt som ”tulipanrevolutionen” og lovede opgør med korruption og den
autoritære styreform. Disse løfter blev aldrig indfriet, og især den sidste del af Bakijevs rege-
ringstid var præget af altomfattende korruption, nepotisme og forringede vilkår for oppositionel
aktivitet. Efter omvæltningerne i april 2010 blev der nedsat en midlertidig regering under ledelse
af Roza Otunbajeva. Denne regering meddelte kort efter dens konsolidering, at den ville afhol-
de afstemning om en ny forfatning inden for tre måneder og nyvalg til parlamentet inden for 6
måneder. I begyndelsen af juni blev Kirgisistan endnu en gang ramt af voldsomme uroligheder.
Denne gang foregik urolighederne i den sydlige del af landet med centrum i byerne Osh og
Jalal-Abad. I modsætning til omvæltningerne i april, var der denne gang ikke tale om protester
rettet mod regeringen, men derimod endnu ukendte bagmænds udnyttelse af etniske spændin-
ger mellem kirgisere og usbekere. Først og fremmest var det etniske kirgisere, der udøvede vold
mod etniske usbekere. Der er ikke overblik over, hvor mange, der blev berørt af volden, men
foreløbige officielle tal peger på mere end 300 døde, mere end 2.300 sårede og op mod 100.000
flygtninge, da volden var på sit højeste. Der er heller ikke klarhed over, hvad der udløste vol-
den, men den midlertidige regering har beskyldt personer og kriminelle elementer med tilknyt-
ning til det tidligere Bakijev-styre for at udløse volden. Det sydlige Kirgisistan er kendetegnet
ved, at der alle dage har været en meget ringe grad af styring fra hovedstaden Bisjkek over om-
rådet, og i det hele taget meget få fungerende officielle magtstrukturer. Det sydlige Kirgisistan
er blandt andet af denne grund en meget vigtig transitrute for afghansk heroin, og kriminelle
elementer menes at have haft en interesse i, at området er kaotisk frem for integreret i en funge-
rende stabil stat. Den af den midlertidige regering planlagte folkeafstemning skulle både frem-
me stabiliteten, samt gøre op med det stærke præsidentstyre, der var kendetegnende for tiden
med Bakijev.
Folkeafstemningen den 27. juni var på en gang en afstemning om den nye forfatning, om god-
kendelse af Roza Otunbajeva som præsident frem til den 31. december 2010 og en afstemning
om godkendelse af opløsningen af den hidtidige forfatningsdomstol. På trods af at der stadig er
mange internt fordrevne i Kirgisistan som følge af de voldsomme etniske uroligheder tidligere
på måneden, blev valgdeltagelsen på næsten 70 %. Cirka 90 % af vælgerne valgte at stemme ja
til de tre spørgsmål. OSCE/ODIHR har været forholdsvis positive over for forløbet af afstem-
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ningen, der markerede en skarp kontrast til afviklingen af afstemninger og valg under den tidli-
gere præsident Bakijev. Grundet sikkerhedssituationen var der dog ikke korttidsobservatører fra
OSCE, men valget blev i alt overvåget af 189 internationale observatører fra 17 forskellige in-
ternationale organisationer.
Med vedtagelsen af en ny forfatning og godkendelsen af Roza Otunbajeva som præsident har
Kirgisistan taget et vigtigt skridt i retning af at skabe demokratisk legitimitet for magthaverne.
Processen må dog stadig siges at være igangværende, da der stadig skal afholdes parlamentsvalg
den 10. oktober, før Kirgisistan kan få en regering nedsat af et folkevalgt parlament.
Den overordnede stabilitet i Kirgisistan må, på trods af den seneste tids tilbagevenden til en
relativ ro, siges at være ganske skrøbelig. Stridigheder kan bryde ud i lys lue, især i den sydlige
del af landet, hvor centralmagten står meget svagt. Den umiddelbare humanitære krise i køl-
vandet på urolighederne i juni lader til at være aftaget i takt med, at langt hovedparten af de
flygtede er vendt tilbage til Kirgisistan. Men de berørte områder står over for en stor genop-
bygningsindsats, ikke mindst for at sikre, at alle familier vil have adgang til opvarmede hjem, når
vinteren kommer. EU donerede 5 mio. euro i nødhjælp i kølvandet på flygtningekrisen. EU
følger situationen nøje, og står klar til at yde yderligere bistand, hvis dette skønnes nødvendigt.
Desuden har EU-landene ydet en betydelig bilateral bistand. Blandt andet forventes der huma-
nitær dansk støtte på i alt 1.760.000 DKK, der omfatter både materiel nødhjælp og udsendelse
af beredskab. FN er ’spydspids’ for koordination af nødhjælp, og EU påtænker ikke at etablere
et parallelt system.
EU har på det politiske plan været i tæt kontakt til magthaverne i Kirgisistan og Usbekistan for
at sikre, at situationen ikke blev eskaleret yderligere, samt at der blev taget hånd om de mange
flygtede. EU's særlige udsending for Centralasien, Pierre Morel, har besøgt området flere gange
og har kraftigt understreget behovet for demokratisk legitimitet for magthaverne i Kirgisistan.
EU støtter også, at der etableres en uafhængig undersøgelse af begivenhederne i juni.
På sikkerhedsområdet bakker EU fuldt ud op om indsættelsen af en politimission i OSCE-regi.
Da både Kirgisistan og Usbekistan er medlemmer af OSCE, vil en mission forankret heri nød-
vendigvis skulle have bred opbakning og vil derfor sandsynligvis i det konkrete tilfælde have de
bedste forudsætninger.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der forventes en drøftelse af EU’s rolle i forhold til situationen i Kirgisistan på det diplomati-
ske og humanitære område. Blandt andet forventes forberedelserne til valget i oktober at blive
drøftet samt bestræbelser på at få foretaget en uafhængig international undersøgelse af de etni-
ske uroligheder i juni. Der forventes vedtaget rådskonklusioner.
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen arbejder aktivt for den gældende EU-linje, som er, at man har opfordret de kirgisi-
ske magthavere til at søge at skabe demokratisk legitimitet i Kirgisistan efter omvæltningerne i
april. Med afstemningen i juni må man sige, at der er taget et vigtigt skridt i denne retning. Fra
dansk side ses frem til, at der afholdes nyvalg til parlamentet, så der kan dannes en regering med
ministre udpeget af og blandt folkevalgte. Regeringen støtter, at EU fortsat spiller en rolle inden
for først og fremmest god regeringsførelse og på demokratiområdet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være bred enighed blandt EU-landene om at hilse afholdelsen af afstemningen
velkommen og opmuntre til fortsatte bestræbelser på at sikre den demokratiske legitimitet.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 23. april 2010.
30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
876235_0031.png
11. (Evt.) Georgien
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at have en drøftelse af situationen i Georgien i lyset af den nyligt lancerede georgiske handlingsplan
vedr. samarbejde og dialog med Abkhasien og Sydossetien samt den forestående indledning af forhandlinger om
en associeringsaftale mellem EU og Georgien.
2. Baggrund
I kølvandet på krigen i august 2008 blev samarbejdet mellem EU og Georgien intensiveret. EU
oprettede bl.a. en observatørmission i Georgien (EUMM), som for nuværende udgør den ene-
ste internationale observatør-tilstedeværelse i landet. EU og Georgien har endvidere færdigfor-
handlet en visumlempelses- og tilbagetagelsesaftale, som ventes at træde i kraft i den nærmeste
fremtid. På det regionale plan er Georgien sammen med Armenien og Aserbajdsjan klar til at
indlede forhandlinger om en associeringsaftale med EU, efter at Rådet den 10. maj 2010 vedtog
forhandlingsmandaterne herfor. Georgien er også en del af EU’s Østlige Partnerskab, som blev
lanceret i maj 2009. Det Østlige Partnerskab inkluderer seks lande, herunder de tre lande i Syd-
kaukasus. Både politisk og økonomisk har Georgien et stærkt ønske om at intensivere samar-
bejdet med EU.
På den indenrigspolitiske bane afholdt Georgien lokalvalg den 30. maj 2010, hvor regeringspar-
tiet United National Movement (UNM) vandt en meget sikker sejr. UNM fik absolut flertal i
samtlige byråd i Georgien og må således siges at have konsolideret sin magt i landet. Valgdelta-
gelsen var på ca. 50 pct. Resultatet af de seneste to valg (præsident- og parlamentsvalg) i 2008
førte til voldsomme protester fra oppositionens side med anklager om valgsvindel, og derfor
blev udfaldet af lokalvalget ventet med spænding. OSCE/ODIHR observerede lokalvalget og
har vurderet, at valget viste klare fremskridt ift. OSCE- og Europaråds-standarder. Der blev
dog også observeret visse betydelige mangler, bl.a. i forhold til valglovens udformning og lige
vilkår for kandidater, herunder lige adgang til medier. Derudover så man også enkelte tilfælde af
decideret valgsvindel. Store dele af oppositionen synes imidlertid at have accepteret valgresulta-
tet.
Den georgiske regering vedtog i begyndelsen af juli en handlingsplan for, hvordan man kan
forbedre relationerne og intensivere dialogen mellem Georgien og udbryderregionerne. Hand-
lingsplanen er en opfølgning på den strategi over for udbryderregionerne, som den georgiske
regering vedtog i begyndelsen af året. Hensigten med planen er at skabe den fornødne tillid
imellem de stridende parter, som kan føre til bedre social og økonomisk integration.
Planen er delt op i fire dimensioner som dækker over humanitære, (mellem)menneskelige, so-
ciale og økonomiske aspekter af et samarbejde mellem Georgien og udbryderregionerne. Der
31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
lægges bl.a. op til at tilbyde befolkningerne i udbryderregionerne status-neutrale identifikations-
og rejsedokumenter, som også kan anvendes internationalt. Derudover foreslås det også at op-
rette frihandelszoner til styrkelse af den økonomiske integration mellem Georgien og udbryder-
regionerne. Handlingsplanen præsenterer ligeledes en række tiltag, som skal styrke kontakten
mellem befolkningerne på kulturelle og religiøse områder.
EU har hilst handlingsplanen velkommen og har støttet op omkring udarbejdelsen af både stra-
tegien og handlingsplanen. Det er forhåbningen, at handlingsplanen i første omgang vil kunne
bidrage til at skabe bedre forudsætninger på befolkningsniveau for at kunne mødes og bevæge
sig frit ind og ud af udbryderregionerne. Handlingsplanen kan være et vigtigt skridt på vejen
mod en løsning af konflikten i Georgien. Under udarbejdelsen af handlingsplanen har den ge-
orgiske regering konsulteret EU og andre internationale aktører, og der synes at være blevet
taget højde for mange af de internationale bidrag. Samtidigt må man dog erkende, at situationen
i Georgien længe har været fastlåst, da der er en fundamental mangel på tillid imellem parterne.
Derfor bliver implementeringen af handlingsplanen en prøve på de stridende parters reelle vilje
til at forhandle og opnå resultater. Genève-processen, som udgør det eneste forum for forhand-
linger vedr. krisen i Georgien, har kun gjort små fremskridt og er kommet under yderligere pres
pga. abkhasisk udmelding om, at man ønsker at suspendere sin deltagelse. Genève-processen og
handlingsplanen må formodes at have en vis parallel udvikling, da succes i begge spor er bundet
op på tillid imellem parterne. Derfor er det vanskeligt at forestille sig reelle gennembrud i det
ene spor, hvis der er stilstand i det andet.
EU’s tilstedeværelse i Georgien værdsættes i meget høj grad af Georgien, og særligt EUMM
høster stor ros. EUMM’s mandat udløber i september 2010, men ventes forlænget med yderli-
gere et år, hvilket er et udtryk for EU’s klare støtte til Georgiens territorielle integritet og en
løsning af konflikten i landet.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes en generel drøftelse af EU’s forhold til Georgien og situationen i landet i lyset af
den nyligt lancerede handlingsplan vedr. Abkhasien og Sydossetien samt den forestående ind-
ledning af forhandlinger om en associeringsaftale mellem EU og Georgien.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant
32
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-økonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen er ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter et fortsat positivt og meritbaseret samarbejde mellem EU og Georgien, her-
under den snarlige ikrafttrædelse af en visumlempelses- og tilbagetagelsesaftale samt indlednin-
gen af forhandlingerne om en associeringsaftale. Regeringen bakker samtidigt op om den geor-
giske handlingsplan, som har til hensigt at lette kontakten til Abkhasien og Sydossetien mhp. at
skabe en tillidsbaseret platform for en fremadrettet og konstruktiv dialog imellem de stridende
parter.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed blandt EU-landene om at styrke det positive samarbejde med
Georgien.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Situationen i Georgien har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den 11. juni 2010.
33
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
876235_0034.png
12. (Evt.) Det vestlige Balkan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes en drøftelse af det Vestlige Balkan med forventet fokus på især den tidligere jugoslaviske republik
Makedonien (FYROM), Serbien/Kosovo i lyset af den forestående udtalelse fra Den Internationale Domstol
(ICJ) om Kosovos selvstændighed samt situation i Bosnien-Hercegovina.
2. Baggrund
Den tidligere jugoslaviske republik Makedonien (FYROM) har kandidatstatus, og Kommissio-
nen anbefalede i sin fremskridtsrapport i efteråret 2009, at der blev åbnet optagelsesforhandlin-
ger med landet. Spørgsmålet kompliceres imidlertid af den såkaldte navnestrid med nabolandet
Grækenland. På rådsmødet i december 2009 noterede Rådet sig Kommissionens anbefaling og
fremhævede desuden behovet for en løsning af navnestriden. Det blev besluttet at vende tilbage
til Kommissionens anbefaling. Der har ikke siden kunnet konstateres fremskridt i forsøgene på
at finde en løsning på navnestriden.
På baggrund af den positive udvikling i Serbiens samarbejde med Krigsforbryderdomstolen for
det tidligere Jugoslavien (ICTY) besluttedes det på rådsmødet i juni 2010, at EU-landene kunne
påbegynde de nationale ratifikationer af SA-aftalen med Serbien. Serbien har ansøgt om med-
lemskab af EU, og der vil i 2. halvår af 2010 formentlig skulle tages stilling til, hvorvidt med-
lemskabsansøgningen skal videresendes til Kommissionen med anmodning om en udtalelse.
Danmark er rede til at støtte en oversendelse af Serbiens ansøgning om medlemskab til Kom-
missionen.
Den Internationale Domstol i Haag (ICJ) forventes den 22. juli at fremkomme med sin vejle-
dende udtalelse om lovligheden af Kosovos uafhængighedserklæring. Udtalelsen vil sandsynlig-
vis blive genstand for en drøftelse på rådsmødet. Danmark har, på linje med 21 af de øvrige
medlemslande, anerkendt Kosovos selvstændighed. ICJ-udtalelsen forventes ikke at være en-
stemmig, og den vil givet blive nærlæst i de forskellige hovedstæder. På trods af, at fem med-
lemslande ikke har anerkendt Kosovos selvstændighed, er der i EU enighed om at opfordre
Serbien og Kosovo til at arbejde pragmatisk sammen mhp. at løse en række problemer, herun-
der ikke mindst mindretalsspørgsmål.
Der skal være parlamentsvalg i Bosnien-Hercegovina den 3. oktober. Fredsimplementerings-
rådet (PIC), som rådgiver Den Høje Repræsentant i Bosnien-Hercegovina, konstaterede på sit
seneste møde den 30. juni, at betingelserne for en lukning af Den Høje Repræsentants Kontor
ikke var opfyldt. Fredsimplementeringsrådet vil ultimo november igen gøre status i spørgsmålet
om eventuel lukning af Den Høje Repræsentants kontor (OHR) og den deraf følgende over-
gang (transition) til en styrket EU-tilstedeværelse i landet. EU opfordrer generelt de politiske
ledere af de tre bosniske etniske grupper til i højere grad at medvirke til at skabe de politiske
rammer for en stabil og funktionel stat, der vil være i stand til at gennemføre de nødvendige
34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
reformer for at tilnærme sig EU, og til under den forestående valgkamp ikke at eskalere den
etniske retorik.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet forventes at gøre status for Kommissionens anbefaling af at indlede optagelsesforhand-
linger med den tidligere jugoslaviske republik Makedonien.
Da ICJ’s udtalelse om lovligheden af Kosovos uafhængighedserklæring vil foreligge forud for
rådsmødet, vil den med stor sandsynlighed give anledning til en drøftelse.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støtter man Kommissionens anbefaling om åbning af optagelsesforhandlinger
med den tidligere jugoslaviske republik Makedonien og vil kunne tilslutte sig en eventuel kon-
sensus herom.
Fra dansk side vil man nøje granske udtalelsen fra ICJ, og regeringens holdning vil afhænge af
udtalelsens indhold.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
I lyset af den uløste navnestrid mellem den tidligere jugoslaviske republik Makedonien og Græ-
kenland er det næppe sandsynligt, at der kan skabes enighed om åbning af optagelsesforhand-
linger med den tidligere jugoslaviske republik Makedonien.
35
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Fem medlemslande har ikke anerkendt Kosovos selvstændighed. Det er endnu for tidligt at
vurdere, om den kommende udtalelse fra ICJ kan give anledning til, at disse fem lande bevæger
sig i spørgsmålet.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 11. juni 2010.
36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
876235_0037.png
13. Ny EFTA-EØS finansiel mekanisme 2009-2014 til social og økonomisk udligning i
EØS
KOM (2010) 0234
Nyt notat.
1. Resumé
De gældende aftaler om EFTA-EØS landenes finansielle bidrag til økonomiske og social udligning i EØS
udløb den 30. april 2009. Kommissionen fik i 2008 mandat til afslutning af forhandlinger om en ny finansiel
mekanisme, som vil kunne sikre, at EFTA-EØS landene fortsat bidrager på et passende niveau efter 2009.
Norge (og Island) er ligesom under gældende aftale blevet kompenseret gennem aftaler om forbedret markedsad-
gang for en række fiskeprodukter. Det norske finansielle bidrag øges med ca. 25 % til 1,8 mia. euro. Islands
bidrag fastholdes på uændret niveau grundet dets økonomiske situation. Forhandlingerne, der skulle have været
afsluttet i 2009, pågår fortsat, idet Bulgarien og Malta har gjort indsigelser til fordelingsnøglen, og i den forbin-
delse er der rejst spørgsmål om hjemmelsgrundlaget. Forhandlingerne forventes afsluttet snarest. Forslag til råds-
beslutning mhp. undertegnelse og midlertidig anvendelse af aftalen blev fremlagt den 17. maj 2010.
2. Baggrund
Aftalen vedrørende Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS-aftalen) gør det
muligt for Norge, Island og Liechtenstein (EFTA-EØS landene) at deltage i EU’s indre marked.
I forbindelse hermed bidrager EFTA-EØS landene med at udligne økonomiske og sociale for-
skelle i EØS, jfr. EØS-aftalens art. 115.
De finansielle bidrag har været indeholdt i forskellige instrumenter siden 1994. Fra 1994 til
2004 blev to på hinanden følgende fem-årige finansielle mekanismer implementeret under
EØS-aftalens Protokol 38. I forbindelse med EU’s udvidelse i 2004 og den deraf følgende
EØS-udvidelse blev der opnået enighed om en væsentlig forøgelse af det finansielle bidrag til i
alt 1,2 mia. euro over en fem-årig periode (1. maj 2004 til 30. april 2009). Et yderligere samlet
bidrag på 140 mio. euro til Bulgarien og Rumænien for de resterende 28 måneder af den fem-
årige periode blev forhandlet i forbindelse med 2007 EU-EØS-udvidelserne. Seneste aftaler om
EFTA-EØS landenes finansielle bidrag udløb den 30. april 2009. I 2008 påbegyndtes forhand-
linger mhp. at sikre, at EFTA-EØS landene fortsat bidrager på et passende niveau efter 2009
samt sikre en effektiv administration af bidragene.
Formandskabet fremlagde den 17. maj 2010 forslag til rådsbeslutning mhp. undertegnelse og
midlertidig anvendelse af aftale om EFTA-EØS finansiel mekanisme 2009-2014 med tillægs-
protokoller til hhv. Norge og Island i forbindelse med indførelsen af visse fiskeprodukter til
EU. Aftalen indebærer en væsentlig forhøjelse af det norske bidrag for 2009-2014 på hhv. 31 %
fsva. EØS’ finansielle mekanisme og 21 % i den særlige norske finansielle mekanisme til i alt 1,8
mia. euro. Som følge af dets økonomiske situation sker der ingen forhøjelse af Islands bidrag.
Med hensyn til fiskeriprotokollerne gives mindre indrømmelser til Norge om øget markedsad-
gang med uændret adgang for Island.
37
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Hjemmelsgrundlag
EØS-aftalen er indgået med hjemmel i den daværende EF-traktats artikel 310 om associerings-
aftaler med tredjelande. Forslaget er i dets nuværende formulering baseret på TEUF artikel 175,
stk. 3 og art. 207 i sammenhæng med art. 218, stk. 6. a, men der kan vise sig enighed om at til-
føje en henvisning til residualbestemmelsen i art. 352 TEUF eller art. 217 i TEUF om associe-
ringsaftaler eller udelukkende basere forslaget på sidstnævnte bestemmelse.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
EFTA-EØS landenes bidrag under den eksisterende finansielle mekanisme vurderes som væ-
rende en succes. De finansierede projekter vurderes at have bidraget til at fremme økonomisk
og social udligning i EØS, og der har været en høj grad af komplementaritet mellem EU’s sam-
hørighedspolitik og implementeringen af EFTA-EØS landenes finansielle bidrag. EFTA-EØS
landene har signaleret villighed til at indgå en ny aftale om en ny finansiel mekanisme. Fra norsk
side har man lagt vægt på, at en ny finansiel mekanisme fokuserer på spørgsmål i relation til
miljø og klima. Norge og Island blev under de tidligere forhandlinger kompenseret gennem
aftaler om forbedret markedsadgang for en række fiskeprodukter. Disse aftaler blev ligesom
aftalerne vedrørende de finansielle mekanismer tidsbegrænset til den 30. april 2009. Disse afta-
ler er også blevet genforhandlet. Et krav fra Kommissionen om et forhøjet EFTA-bidrag til
EØS-finansieringsmekanismen er blevet mødt af et norsk og islandsk krav om forbedret ad-
gang for fiskeprodukter til EU’s marked.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil med de mulige hjemmelsgrundlag skulle godkende forslaget. Sagen har
endnu ikke været forelagt Europa-Parlamentet.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Danmarks deltagelse i EØS-samarbejdet sker i henhold til lov nr. 963 af 9. december 1992 om
Danmarks tiltrædelse af aftale om Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde som æn-
dret ved lov nr. 264 af 20. april 2004 om ændring af lov om Danmarks tiltrædelse af aftale om
Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde.
Forhandlingerne ses ikke at medføre behov for ændringer i dansk lovgivning.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Forslaget skønnes at indebære en begrænset reduktion af EU´s toldindtægter med afledte kon-
sekvenser for EU’s budget til følge. Som konsekvens heraf kan der alt andet lige blive tale om
begrænsede statsfinansielle konsekvenser via Danmarks medfinansiering (ca. 2 %) af EU´s
budget. Forbedret adgang for fiskeprodukter til EU’s marked kan indebære en skærpet konkur-
rencesituation for dansk fiskeforarbejdningsindustri.
38
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
876235_0039.png
9. Høring
Relevante interessenter i den danske fiskeindustri er løbende blevet hørt under forhandlingerne,
ligesom Grønlands Selvstyre og Færøernes Landsstyre er blevet hørt.
Den danske forarbejdningsindustri ønsker, at den foreliggende aftale træder i kraft snarest mu-
ligt.
I en tillægsprotokol til aftalen med Norge tilbydes Norge toldfri adgang for 7.000 tons norske
kogte og pillede dybhavsrejer. Grønlands Selvstyre finder, at dette er endnu en udhulning af
den præferencestatus, som EU giver Grønland iht. fiskeripartnerskabsaftalen. Selvstyret har
påpeget, at forhøjelsen af det norske rejekontingent fra 4.500 tons til 7.000 tons i den nye fiske-
riprotokol vil presse prisen på kogte og pillede dybhavsrejer, som i forvejen er faldende, med
konsekvenser for konkurrencedygtigheden i den grønlandske forarbejdningsindustri.
Færøernes Landsstyre er blevet hørt om fiskeriprotokollerne og er ikke fremkommet med be-
mærkninger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at forhandlingerne om en ny EFTA-EØS finansiel mekanisme til social og
økonomisk udligning i EU afsluttes snarest og støtter det fremlagte forslag til rådsbeslutning
mhp. undertegnelse og midlertidig anvendelse af aftalen. Regeringen har under forhandlingerne
lagt vægt på, at EU´s tilbud til Norge om øget markedsadgang (reel kompensation) skal være så
begrænset som mulig, dog afhængig af hvor stor forhøjelsen af det nuværen-de finansielle bi-
drag fra Norge bliver, og at der ikke sker en (direkte) kobling mellem norsk finansielt bidrag og
øget markedsadgang for fiskeriprodukter.
Regeringen finder, at forhøjelsen af det norske rejekontingent er af begrænset omfang i betragt-
ning af den store forhøjelse af det norske finansielle bidrag.
Regeringen kan støtte forslag om at tilføje TEUF art. 352 og art 217 til de foreslåede hjemmels-
grundlag eller evt. udelukkende basere forslaget på sidstnævnte bestemmelse, såfremt der viser
sig enighed om, at bestemmelserne om samhørighed i TEUF art. 175, stk. 3 og den fælles han-
delspolitik i TEUF art. 207 ikke konkret vil være tilstrækkelige.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes enighed om Rådets beslutningsforslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 23. maj 2008.
39