Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 3033 - Landbrug og fiskeri Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer
Den 16. september 2010
FVM 794
____________________________________________________________________
SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 27. september 2010
____________________________________________________________________
1.
Rapport fra gruppen af højtstående eksperter på mælkeområdet
- Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Side 3
2.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af direktiv
2001/18/EF for så vidt angår medlemsstaternes mulighed for at begrænse eller for-
byde dyrkning af gmo'er på deres område og Meddelelse til Europa-Parlamentet,
Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om
valgfrihed for medlemsstaterne til at træffe beslutninger om dyrkning af genetisk
modificerede afgrøder
- Udveksling af synspunkter
KOM (2010) 375 og KOM (2010) 380
Side 8
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1290/2005 om fi-
nansiering af den fælles landbrugspolitik og forordning (EF) nr. 1234/2007 om en
fælles markedsordning for landbrugsprodukter og om særlige bestemmelser for
visse landbrugsprodukter (fusionsmarkedsordningen), for så vidt angår uddeling af
fødevarer til de socialt dårligst stillede personer i Fællesskabet
- Præsentation
KOM (2008) 563
Side 15
Forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning (EU) om særlige for-
anstaltninger på landbrugsområdet i EU’s fjernområder og Rapport til Eu-
ropa-Parlamentet og Rådet om særlige foranstaltninger på landbrugsområ-
det i EU’s fjernområder
- Præsentation og udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
Side 18
3.
4.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
Forslag til Rådets afgørelse om fastsættelse af bestemmelser vedrørende import til
Den Europæiske Union fra Grønland af fiskevarer, levende toskallede bløddyr,
pighuder, sækdyr, havsnegle og biprodukter heraf
- Tidlig forelæggelse
KOM (2010) 176
Side 20
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) om ændring af Rådets
forordning (EF) nr. 1234/2007 (fusionsmarkedsordningen) for så vidt angår støtte
ydet inden for rammerne af Tysklands alkoholmonopol og Rapport fra Kommissi-
onen til Europa-Parlamentet og Rådet om Tysklands alkoholmonopol
- Tidlig forelæggelse
KOM (2010) 336 og KOM (2010) 337
Side 23
6.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
890206_0003.png
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)
den 27. september 2010
1.
Rapport fra gruppen af højtstående eksperter på mælkeområdet
KOM-dokument foreligger ikke
Revideret genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 1. juli 2010.
Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Kommissionen har offentliggjort en rapport, der opsummerer drøftelserne i gruppen af højtstående
eksperter på mælkeområdet. Gruppen, der blev nedsat i oktober 2009 som følge af den vanskelige
situation for mælkesektoren i 2009, fremsætter i rapporten syv henstillinger til Kommissionen.
Baggrund
Kommissionen har den 15. juni 2010 offentliggjort en rapport, der opsummerer drøftelserne i grup-
pen af højtstående eksperter på mælkeområdet
1
.
Sagen er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 27. september 2010 med hen-
blik på vedtagelse af rådskonklusioner.
Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om stillingta-
gen til konkrete forslag.
Formål og indhold
Som følge af den vanskelige markedssituation for mælk i 2009 nedsatte den daværende kommissær
for landbrug og udvikling af landdistrikter i oktober 2009 en gruppe af højtstående eksperter på
mælkeområdet. Ekspertgruppen skulle drøfte, hvilke foranstaltninger, der kan overvejes for mejeri-
sektoren på mellemlangt og langt sigt set i lyset af, at mælkekvoterne udløber den 1. april 2015.
Den blev opfordret til, under hensyntagen til resultaterne af sundhedstjekket, at overveje, hvilke re-
gulerende foranstaltninger, der kan bidrage til at stabilisere markederne og producenternes indkom-
ster og øge gennemsigtigheden på markedet.
Gruppen bestod af repræsentanter for medlemsstaterne og havde Kommissionens tjenestegrene som
formand. Der er blevet afholdt ti møder i perioden fra oktober 2009 til juni 2010, og på baggrund af
drøftelserne i gruppen er der blevet udarbejdet en rapport. Rapporten afspejler drøftelserne i grup-
pen og indeholder 7 henstillinger, men ingen konkrete forslag. Det anføres, at rapporten ikke præju-
dicerer holdningen i de europæiske institutioner, herunder Kommissionen, Rådet og Europa-
1
Rapporten er tilgængelig på:
http://ec.europa.eu/agriculture/markets/milk/hlg/report_150610_en.pdf
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Parlamentet. Kommissionen vil overveje rapporten, og der forventes fremsat forslag inden udgan-
gen af 2010.
Der er på møderne i gruppen blevet drøftet kontraktforhold mellem mælkeproducenter og mejerier,
producenternes kollektive forhandlingsposition, interprofessionelle organisationer, gennemsigtighed
og prisovervågning i fødevareforsyningskæden, markedsinstrumenter (herunder eventuel brug af fu-
tures), mærkning og kvalitetsregler samt innovation og forskning.
Gruppen af højtstående eksperter fremsætter i sin rapport 7 henstillinger til Kommissionen om føl-
gende:
Kontraktforhold mellem mælkeproducenter og mejerier:
Kommissionen inviteres til at
overveje en øget anvendelse af formelle skriftlige kontrakter, dog på frivillig basis, men med
mulighed for medlemsstaterne for at gøre dem obligatoriske. Kontrakterne kunne for eksempel
skabe rammer for levering af rå mælk, herunder pris, mængde, leveringstidspunkt og kontrakt-
varighed. Gruppen understreger, at Kommissionen i sine overvejelser skal tage højde for den
særlige karakter, som andelsselskaber har.
Producenternes forhandlingsposition:
Kommissionen inviteres til at overveje muligheden for
at indføre en bestemmelse under landbrugspolitikken, der giver producentorganisationer, der be-
står af mælkeproducenter, lov til at forhandle kontraktbetingelser med et mejeri. Varigheden af
en sådan bestemmelse bør vurderes og denne bør kunne tages op til revision. Det skal bemær-
kes, at fem medlemsstater, herunder Danmark, ikke var enige i denne henstilling.
Interprofessionelle organisationer:
Kommissionen foreslås at undersøge, hvorvidt nogle af de
gældende bestemmelser for interprofessionelle organisationer i frugt- og grøntsagssektoren også
vil kunne anvendes i mejerisektoren under forudsætning af, at et velfungerende indre marked
sikres.
Gennemsigtighed i forsyningskæden:
Kommissionen inviteres til at videreudvikle det europæ-
iske prisovervågningsværktøj for fødevarer (European Food Price Monitoring Tool). Ligeledes
inviteres Eurostat og de nationale statistiske institutter til, under hensyn til omkostningerne, at
undersøge mulighederne for at formidle flere oplysninger.
Markedsinstrumenter og futures:
Der var generelt enighed i gruppen om, at det eksisterende
sikkerhedsnet er passende. Kommissionen inviteres til at undersøge mulige instrumenter, der for
eksempel kan mindske indkomstvolatilitet, og som er forenelige med WTO’s "grønne boks".
Kommissionen bedes overveje, særligt via målrettede uddannelsesprogrammer, at lette anven-
delsen af futures.
Mærkning:
Kommissionen inviteres til at overveje forskellige muligheder for obligato-
risk/frivillig produktmærkning af mejeriprodukter, herunder oprindelse/produktionssted (”place
of farming”), samt at indføre særlige mærkningsregler for imitationsprodukter. Eventuelle over-
vejelser bør dog tage højde for gældende regler om mærkning, som p.t. revideres.
Innovation og forskning:
Kommissionen inviteres til at styrke innovation i den fremtidige fæl-
les landbrugspolitik efter 2013, herunder især i landdistriktspolitikken. Kommissionen inviteres
desuden til at forbedre formidlingen af de aktuelle muligheder for innovation og forskning inden
for rammerne for landdistriktsudvikling og forskningsrammeprogrammet. De involverede par-
ter, herunder for eksempel interesseorganisationer, opfordres til at definere klare forskningsmål
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
890206_0005.png
med henblik på, at sektoren bedre kan få nytte af de nationale forskningsprogrammer og EU's
forskningsrammeprogram.
Der foreligger udkast til rådskonklusioner fra formandskabet. Udkastet er inspireret af henstillin-
gerne i gruppens rapport, om end henstillingerne i højere grad afspejler drøftelserne i gruppen og
medlemsstaternes forskellige holdninger til de drøftede emner. På en række områder går udkastet til
rådskonklusioner videre end henstillingerne fra gruppen blandt andet i forhold til standardkontrak-
ter, konkurrencelovgivning, interprofessionelle organisationer, markedsforanstaltninger og innova-
tion.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig i sagen.
Konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv statsfinansielle, administrative eller lovgivningsmæssige konsekvenser.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i § 2-udvalget (landbrug).
Landbrug & Fødevarer bemærker, at det centrale for gruppen af højtstående eksperter på mælkeom-
rådet har været diskussionen om at forbedre de europæiske mælkeproducenters forhandlingsposition
overfor forarbejdnings- og detailleddet – særligt gennem kontraktforhold og gennem oprettelsen af
producentorganisationer og interprofessionelle organisationer. Landbrug & Fødevarer ser med be-
kymring på, at mange EU-lande argumenterer for nye former for markedsregulering til erstatning
for mælkekvoternes ophør i 2015. Helt generelt er det vigtigt for Landbrug & Fødevarer, at ram-
merne for den nuværende andelsorganisering i dansk mejeribrug ikke forringes; at varernes frie be-
vægelighed i EU sikres; og at markedsorienteringen af mælkesektoren fortsat fremmes.
I forhold til de konkrete forslag har Landbrug & Fødevarer følgende bemærkninger:
Kontrakter
Landbrug & Fødevarer har fastholdt, at det er nødvendigt med
frivillighed
i forhold til kontrakter af
hensyn til andelsorganiseringen i Danmark. Det er derfor glædeligt, at der er blevet indskrevet, at
kontraktformen – enten lovgivning eller retningslinjer (best practice) – både vil være frivillig og vil
respektere andelsformen.
Landbrug & Fødevarer fastholder dog, at tilgangen i blok 1 om kontraktrelationer på mange måder
er fejlagtig. Det skyldes ikke kun, at mælkesektoren i Danmark allerede har organiseret sig, men
også antydningen af, at kontrakter ses i en udbudsregulerende kontekst (blandt andet afspejlet i
overskriften: ”Contractual
relations between milk producers and dairies to better balance supply
and demand on the dairy market”).
Landbrug & Fødevarer mener desuden, at spørgsmålet om kontrakter har vejet uforholdsmæssigt
meget i drøftelserne i gruppen af højtstående eksperter på mælkeområdet, idet 86 % af den indveje-
de mælk ifølge Kommissionen allerede er omfattet af en kontrakt mellem mejeri og producent, eller
leveres til producentens eget andelsmejeri. Det tager Landbrug & Fødevarer som udtryk for, at de
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
nødvendige instrumenter som udgangspunkt er til rådighed. Endvidere har Landbrug & Fødevarer
løbende arbejdet for en øget markedsorientering af mælkesektoren og er af den grund umiddelbart
meget tøvende overfor et nyt reguleringstiltag, som muligheden for at medlemsstaterne kan kræve
obligatoriske kontrakter for alle producenter, vil være.
Producentorganisationer
Landbrug & Fødevarer er ikke modstander af at sikre lempeligere regler for oprettelsen af produ-
centorganisationer i mælkesektoren. Det er dog under forudsætning af, at der af hensyn til andelsor-
ganiseringen sikres
frivillige
organiseringsforhold for mælkeproducenterne. Endvidere er det afgø-
rende, at der ikke knyttes støtte til en producentorganisation, idet det vil virke konkurrenceforvri-
dende i forhold til de allerede etablerede andelsvirksomheder.
Interprofessionelle organisationer
Landbrug & Fødevarer har været bekymret for brug af interprofessionelle organisationer. I Land-
brug & Fødevarers optik vil det være en teknisk handelshindring, hvis en interprofessionel organisa-
tion kan forhandle udbuds- og afsætningskoordination på plads mellem primær-, forarbejdnings- og
detailleddet nationalt. Landbrug & Fødevarer bifalder, hvis nye initiativer vedrørende interprofessi-
onelle organisationer i mælkesektoren ikke må omfatte aktiviteter i modstrid med den frie konkur-
rence. Landbrug & Fødevarer er dog bekymret over, at det i rapporten er uklart på
hvilke vilkår,
at
man fremadrettet tænker fri konkurrence på det indre marked for mælkesektoren. Enten er det på
nuværende vilkår eller på de vilkår, som gør sig gældende i frugt og grønt sektoren, hvor man netop
kan lave udbuds- og afsætningskoordination.
Markedsinstrumenter
Landbrug & Fødevarer støtter anbefalingen fra gruppen af højtstående eksperter på mælkeområdet
om, at interventionsregler – som de er i Sundhedstjekket – fastholdes som kriseinstrument, der i gi-
vet fald kan spænde et sikkerhedsnet under markedet.
Der er en anbefaling i rapporten om, at nye instrumenter er relevante for at reducere indkomstvolati-
litet, forudsat at de er grøn boks kompatible.
Støtte til forsikringsordninger eller lignende har løbende været diskuteret i Landbrug & Fødevarer,
når EU-dagsordenen har givet anledning til det. Det har hver gang vist sig, at interessen for forsik-
ringsordninger mod ugunstige vejrforhold etc. er nærmest ikke eksisterende. Når det drejer sig om
usikre markedsforhold, så har interessen klart været at anvende de eksisterende instrumenter i form
af intervention og privat oplagring frem for forsikringsordninger eller lignende.
Futures
Anbefalingerne for futures peger i retning af en europæisk futuresbørs for smør og skummetmælks-
pulver, men ikke for råmælk. Det understreges desuden, at futures skal operere på markedsbetingel-
ser uden direkte involvering af Kommissionen. Dansk mejeribrug er ikke modstandere af, at der op-
rettes en futuresbørs i Europa, hvis der er behov for det i andre europæiske lande, og forudsat, at en
futuresbørs fungerer på markedsbetingelser.
Fødevarekvalitet og mærkning
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
890206_0007.png
Landbrug & Fødevarer støtter – i tråd med anbefalingen fra gruppen af højtstående eksperter på
mælkeområdet – en større indsats for at undgå, at ikke-mejeriprodukter markedsføres som værende
mejeriprodukter.
Landbrug & Fødevarer støtter, at man beholder gældende mærkningsregler, hvor der er frivillig an-
givelse af ”place of farming”. ”Mandatory place of farming” er ikke i Landbrug & Fødevarers inte-
resse, idet obligatoriske mærkningsregler vil være i modstrid med varernes fire bevægelighed i EU
og et tilbageskridt mod en opdeling af EU´s indre marked i
nationale
markeder. Generelt set er ob-
ligatoriske mærkningsregler også problematiske i forhold til global handel med fødevarer, idet det
kan medføre lignende tiltag fra lande udenfor EU, hvilket vil være i modstrid med interesserne
blandt de eksportorienterede nationer i EU. “Mandatory place of farming” mærkning vil være prak-
tisk umuligt, idet mælken i noget omfang indvejes og forarbejdes
på tværs
af grænserne I EU.
Innovation
Landbrug & Fødevarer bemærker med tilfredshed, at afsnittet om forskning og innovation er blevet
forbedret i forhold til tidligere udkast, så der iværksættes en stærkere indsats for:
At kommunikere bedre om eksisterende forskning og innovationsmuligheder.
At sikre klare forskningsprioriterer for mælkesektoren for at få bedre nytte af nationale og
EU forskningsprogrammer.
At mælkesektoren skal indtænkes mere i forbindelse med Gruppen på Højt Plan om Fødeva-
reindustriens konkurrenceevne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen tager rapporten fra gruppen af højtstående eksperter på mælkeområdet til efterretning.
Regeringen arbejder for, at gennemførelsen af centrale dele af sundhedstjekket fastholdes, således at
strategien for afvikling af mælkekvoterne ligger fast. Regeringen vil endvidere arbejde for at mar-
kedsorientere mælkesektoren yderligere, herunder at markedsinstrumenter som intervention og
prisstøtte enten ophører eller opretholdes på et minimum som et reelt sikkerhedsnet. Danmark er
skeptisk over for en eventuel udvidelse af undtagelser fra eksisterende EU-konkurrenceregler og en
udvidelse af rammerne for interprofessionelle organisationer i mælkesektoren, idet en udvidelse kan
begrænse det indre markeds funktion. Danmark kan støtte rådskonklusionerne, såfremt de afspejler
henstillingerne i gruppens rapport.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Rapporten afspejler drøftelserne i gruppen, som de har fundet sted, og de forskellige medlemsstaters
holdninger hertil. Medlemsstaternes repræsentanter i gruppen har været delt på visse af emnerne,
hvilket også fremgår af henstillingerne. Rapporten blev drøftet på rådsmødet (landbrug og fiskeri)
den 12. juli 2010, hvor der generelt var bred opbakning hertil, idet henstillingerne i rapporten af-
spejler drøftelserne i gruppen. Det er endnu uklart, hvorvidt der kan opnås opbakning til rådskon-
klusionerne.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg den 9. juli 2010 forud for rådsmødet
(landbrug og fiskeri) den 12. juli 2010, jf. samlenotat oversendt den 1. juli 2010.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
890206_0008.png
2.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af direktiv
2001/18/EF for så vidt angår medlemsstaternes mulighed for at begrænse eller
forbyde dyrkning af gmo'er på deres område og Meddelelse til Europa-
Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regi-
onsudvalget om valgfrihed for medlemsstaterne til at træffe beslutninger om
dyrkning af genetisk modificerede afgrøder
KOM (2010) 375 og KOM (2010) 380
Revideret genoptryk af Miljøministeriets grundnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 3.
september 2010. Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Kommissionen ønsker med sit forslag at ændre EU-lovgivningen for at give medlemsstaterne mu-
lighed for selv at bestemme, hvorvidt de ønsker, at der dyrkes GM-planter på deres territorium
uden at ændre godkendelsessystemet på fællesskabsniveau og uafhængigt af de tiltag, som med-
lemsstaterne har ret til foretage jf. udsætningsdirektivets artikel 26a for at forhindre utilsigtet til-
stedeværelse af genetisk modificerede organismer i andre produkter (sameksistensregler).
For at undgå, at denne mulighed underminerer godkendelsessystemet på fællesskabsniveau, skal
anvendelsen af denne mulighed begrundes ud fra andre kriterier end dem, der indgår i fællesska-
bets godkendelsesprocedure. Dvs. begrundelsen må ikke ske med henvisning til, at dyrkning af den
pågældende GM-plante skulle medføre risici for miljø og menneskers og dyrs sundhed.
Ligeledes må anvendelse af denne mulighed ikke begrundes med hensyn til at forhindre utilsigtet
tilstedeværelse af GMO’er i andre produkter, idet fællesskabslovgivningen allerede giver grundlag
(artikel 26a i udsætningsdirektivet) for at løse sådanne problemer gennem sameksistensregler.
Forslaget berører ikke godkendelser til import af GMO’er til EU alene til foder og fødevarebrug.
1. Status
Kommissionen sendte den 13. juli 2010 ovennævnte forslag til Rådet. Den danske sprogversion
blev oversendt til Rådet den 16. juli 2010.
Forslaget har hjemmel i Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde artikel 114 om har-
monisering af medlemslandenes lovgivning vedr. det indre marked og skal derfor vedtages af Rådet
med kvalificeret flertal efter den almindelige lovgivningsprocedure jf. artikel 294.
Kommissionen har endvidere fremlagt en meddelelse KOM(2010)380 til Europa-Parlamentet, Rå-
det, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om valgfrihed for med-
lemsstaterne til at træffe beslutninger om dyrkning af genetisk modificerede afgrøder, der beskriver
baggrunden for forslaget.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
890206_0009.png
Sagen er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 27. september 2010 med hen-
blik på udveksling af synspunkter.
2. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at ændre Direktiv 2001/18/EC, art. 26 (Udsætningsdirektivet) ved at tilfø-
je en ny art. 26b der giver medlemslandene mulighed for, at forbyde, begrænse eller hindre dyrk-
ning af genetisk modificerede organismer (GM-planter) på deres territorium.
Muligheden for at forbyde, begrænse eller hindre dyrkning af GM-planter er efter forslaget møntet
på bestemte eller alle GM-planter og et forbud kan gælde for dele af en medlemsstat eller for hele
medlemsstatens territorium. Nationale forbud kan omfatte dyrkning af GMO’er godkendt til dyrk-
ning under både udsætningsdirektivet og forordning 1829/2003.
Forslaget berører ikke godkendelser til import af GMO’er til EU alene til foder og fødevarebrug.
Forslaget lægger heller ingen restriktioner for den frie handel med frø.
Udsætningsdirektivet og forordning nr. 1829/2003 om genetisk modificerede fødevarer og foder-
stoffer udgør et sammenhængende lovgrundlag for godkendelse af GM-planter til dyrkning i EU.
Ifølge denne lovgivning skal GM-planter til dyrkning underkastes en individuel risikovurdering før
de kan blive godkendt til markedsføring i det fælles marked. Formålet er at sikre et højt niveau
m.h.t. beskyttelse af miljøet og menneskers og dyrs sundhed.
Når en GM-plante er godkendt til dyrkning i overensstemmelse med denne lovgivning, kan med-
lemsstaterne i dag ikke forbyde eller begrænse markedsføring af denne plante, undtagen under be-
stemte betingelser fastlagt i fællesskabslovgivningen.
Kommissionen begrunder sit forslag med, at der i de sidste år har været tiltagende tilkendegivelser
fra medlemsstaterne om, at beslutninger om den konkrete dyrkning af GM-planter mest hensigts-
mæssigt sker på medlemsstatsniveau, hvorfor medlemsstaterne skulle have ret til at have en mulig-
hed for at vedtage regler vedrørende dyrkning af GM-planter på deres territorium efter at GM-
planten er blevet godkendt til markedsføring på fællesskabsniveau.
Kommissionen ønsker med sit forslag at ændre EU-lovgivningen for – i overensstemmelse med
subsidiaritetsprincippet - at give medlemsstaterne frihed til at bestemme hvorvidt de ønsker, at der
dyrkes GM-planter på deres territorium. Dette sker uden at ændre godkendelsessystemet på fælles-
skabsniveau og sker uafhængigt af de tiltag, som medlemsstaterne har ret til foretage jf. udsæt-
ningsdirektivets artikel 26a for at forhindre utilsigtet tilstedeværelse af genetisk modificerede orga-
nismer i andre produkter (sameksistensregler).
For at bevare godkendelsessystemet på fællesskabsniveau, skal anvendelsen af denne mulighed be-
grundes ud fra andre kriterier end dem, der indgår i fællesskabets godkendelsesprocedure.
Dvs. den enkelte medlemsstats begrundelse må ikke ske med henvisning til at dyrkning af den på-
gældende GM-plante skulle medføre risici for miljø og menneskers og dyrs sundhed,
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
890206_0010.png
Ligeledes må anvendelse af denne mulighed ikke begrundes med hensyn til at forhindre utilsigtet
tilstedeværelse af GMO’er i andre produkter, idet fællesskabslovgivningen allerede giver grundlag
(artikel 26a i udsætningsdirektivet) for at løse sådanne problemer gennem sameksistensregler.
Det vil således være en betingelse for anvendelsen af et nationalt forbud eller begrænsning af dyrk-
ning af GM-planter, at forbuddet ikke er begrundet i risici for miljøet eller menneskers og dyrs
sundhed eller i et ønske om at forhindre utilsigtet tilstedeværelse af GMO’er i andre produkter.
Forbud eller begrænsninger kan alene dreje sig om dyrkning, og ikke den uhindrede omsætning og
import af genetisk modificeret udsæd. Tilsvarende må disse forholdsregler ikke være rettet imod
anvendelse af udsæd i hvilket der findes tilfældig eller uundgåelige spor af GMO’er, der er god-
kendt i EU.
Kommissionen har endvidere den 13. juli 2010 vedtaget en ny ikke-bindende anbefaling m.h.t. ud-
arbejdelse af sameksistensregler.
I de nye anbefalinger præciseres muligheden for, at medlemsstaterne kan begrænse dyrkning af
GM-planter på større områder af deres territorium for at undgå utilsigtet tilstedeværelse af GMO’er
i konventionelle og økologiske afgrøder (GMO-frie områder). Dog skal anvendelse af denne mulig-
hed begrundes af medlemsstaterne ved påvisning af, at de gældende sameksistensregler ikke er til-
strækkelige til at forhindre utilsigtet tilstedeværelse af GMO’er.
Endelig skal anvendelsen af forbuddet eller begrænsninger for medlemslandene være i overens-
stemmelse med traktaterne, særligt med hensyn til ikke-diskriminering af nationale og ikke-
nationale produkter og fællesskabets internationale forpligtelser f.eks. i forhold til WTO.
Formandskabet forventes at præsentere forslaget på rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 27.
september 2010, med en efterfølgende diskussion af det samlede forslags økonomiske konsekven-
ser, foreneligheden med det Indre Marked og EU's handelsmæssige forpligtelser i for eksempel
WTO. Det er således den samlede idé om medlemsstaternes selvbestemmelse i forhold til godken-
delse til dyrkning, der vil være diskussionens omdrejningspunkt.
3. Europaparlamentets udtalelse
Europaparlamentet har endnu ikke behandlet forslaget.
4. Nærhedsprincippet
Der sker med forslaget en tilbageføring af kompetence til medlemsstaterne, der hidtil har ligget på
fællesskabsniveau. Dette vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Konsekvenser for Danmark
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser.
Udsætningsdirektivet er implementeret i dansk lovgivning ved lov om miljø og genteknologi, lov-
bekendtgørelse nr. 811 af 21. juni 2007 og bekendtgørelse om godkendelse af udsætning i miljøet af
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
890206_0011.png
genetisk modificerede organismer, bekg. nr. 1319 af 20. november 2006 af udsætning i miljøet af
genetisk modificerede organismer.
Kommissionens forslag er udformet som en forordning om end den tilsigter at ændre et direktiv,
nemlig direktiv 2001/18/EC (udsætningsdirektivet). En forordning kan umiddelbart anvendes i
medlemsstaterne og medføre pligter og rettigheder direkte for borgerne i de enkelte EU-lande. Der
kræves derfor ikke national lovgivning for, at forordningen gælder som lovgivning i medlemssta-
terne.
Selv om forordningen vil have direkte virkning i dansk ret, kan der dog godt være tale om, at det er
nødvendigt at fastsætte supplerende bestemmelser eller foretage justeringer i lovgivningen. I for-
hold til ændringen af udsætningsdirektivet vil denne mulighed dog kræve en nøje juridisk analyse,
der ikke er gennemført for nuværende.
Forordning 1829/2003 om genetisk modificerede fødevarer og foder har direkte retskraft og er såle-
des ikke som sådan implementeret i dansk lovgivning. Bekendtgørelse nr. 1308 af 14.december
2005 om mærkning af fødevarer (§§ 72 og 77) indeholder dog straffebestemmelser om overtrædelse
af forordningens regler for så vidt angår fødevarer. For så vidt angår foder er straffebestemmelserne
implementeret med bekendtgørelse nr. 1177 af 11. oktober 2007 om foder og foderstofvirksomhe-
der. Der vil ikke være behov for at ændre disse bekendtgørelser.
Forslagets økonomiske konsekvenser
Erhvervsmæssigt dyrkes der ikke GMO-afgrøder i Danmark. Evt. økonomiske konsekvenser ved et
fremtidigt dansk forbud mod dyrkning af en GMO-afgrøde vil afhænge af den pågældende GMO’s
karakteristika, og kan derfor ikke vurderes for nuværende.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
Erhvervsadministrative konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have erhvervsadministrative konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Der skønnes ikke at være samfundsøkonomiske konsekvenser forbundet med forslaget. Erhvervs-
mæssigt dyrkes der ikke GMO-afgrøder i Danmark. Evt. samfundsøkonomiske konsekvenser ved et
fremtidigt dansk forbud mod dyrkning af en GMO-afgrøde vil afhænge af den pågældende GMO’s
karakteristika.
Beskyttelsesniveau
Forslaget skønnes ikke at ville påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark, da det udelukkende om-
handler begrundelser for nationale dyrkningsforbud, der ligger ud over mulige miljø- og sundheds-
mæssige risici.
6. Høring
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
890206_0012.png
Kommissionens forslag har været udsendt i almindelig høring hos relevante interesseorganisationer
mv. den 15. juli 2010 med frist 23. august 2010.
Der er i alt indkommer 12 høringssvar.
3 F finder, at der i forbindelse med afgørelser inden for de enkelte medlemslande om dyrkning af
GMO-afgrøder bør foretages en analyse af den samfundsmæssige nytteværdi, hvor også de ar-
bejdsmiljømæssige forhold indgår.
Ved dyrkning i medlemslandene bør det også sikres, at medarbejderstaben har den fornødne uddan-
nelse.
DI – organisation for erhvervslivet finder, at EU-kommissionens forslag er uheldigt og uhensigts-
mæssigt, idet mulighederne for nationale forskelligheder mht. dyrkning af GMO-afgrøder indebærer
risiko for fraktionering af det indre marked og en ulige konkurrencesituation. Flytningen af kompe-
tencen til de enkelte medlemslande bryder med et helt centralt princip om harmoniserede beslutnin-
ger, og DI finder ikke, at dette brud kan forsvares med henvisning til subsidaritetsprincippet. DI
finder, at det er helt centralt at fastholde, at nationale dyrkningsforbud ikke kan begrundes i miljø-,
sundheds- og sameksistensmæssige forhold, ligesom sådanne begrænsninger skal være i overens-
stemmelse med traktaterne og forpligtigelser i WTO.
DI frygter også, at forslaget på sigt fører til, at også import af GMO-foder og fødevarer bliver en na-
tionale afgørelse.
Endelig finder DI, at forslaget er et yderligere tilbageskridt i forhold til udnyttelse af GM-
teknologien, at vækstmuligheder i EU ikke kan indfries, og at fællesskabet derfor ikke vil være at
finde blandt de førende på dette felt.
Samlet set kan DI derfor ikke støtte Kommissionens forslag.
Økologisk Landsforening støtter Kommissionens forslag.
Foreningen lægger til grund, at det ikke vil være muligt at dyrke GMO-afgrøder, uden at det vil få
økonomiske konsekvenser for de producenter, der markedsfører GMO-fri produkter (f.eks. økologi-
ske), idet det vil give øgede udgifter til adskillelse, logistisk analyser og kontrol med forekomster af
GMO’er med deraf følgende tab af indtægter.
Foreningen fremhæver, at dyrkning af GMO-afgrøder forhindrer, at medlemslandene kan vælge en
national erhvervspolitik, der er baseret på produktion af bæredygtige fødevarer uden anvendelse af
GMO, da en voksende GMO-produktion kan udgøre en væsentlig barriere for at få flere økologiske
arealer i Danmark.
Økologisk Landsforening lægger vægt på, at der ikke stilles begrænsninger for, hvilke begrundelser
medlemsstaterne må anvende i forb. med forbud mod dyrkning af en GMO-afgrøde. Det bør således
være tilladt at vedtage nationale forbud som led i en national erhvervsstrategi, og for at sikre GMO-
fri produkter og for at sikre forbrugernes tillid til GMO-frie produkter.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
890206_0013.png
Landbrug og Fødevarer finder indledningsvist, at det er særdeles vigtigt, at de danske myndigheder
overfor Kommissionen påpeger nødvendigheden af, at der fremsættes forslag til løsning af det nu-
værende nul-tolerance problem – både i forhold til import af foder og fødevarer og i forhold til ud-
sæd. Dette har stor betydning både for den konventionelle foder- og fødevareproduktion og den
økologiske.
Landbrug og Fødevarer noterer endvidere med tilfredshed, at Kommissionen fastslår vigtigheden af
sameksistensregler, der imødegår risikoen for, at landmænd lider økonomiske tab som følge af, at
andre dyrker GMO-afgrøder.
Landbrug og Fødevarer finder imidlertid, at den af Kommissionens fremsatte nye rekommandation i
forhold til den nugældende rekommandation er et skridt i den forkerte retning, idet den nugældende
rekommandation alene lægger videnskabelige forhold til grund for udarbejdelse af sameksistensreg-
ler.
Danmark bør således arbejde for, at fastholde den nuværende grundige og operationelle rekomman-
dation for sameksistens.
Dermed kan der - jf. Landbrug og Fødevarer - opstilles klare betingelser, der skal overholdes, hvis
man skal kunne dyrke GMO-afgrøder, som på langt sigt i højere grad vil beskytte de landbrugere,
som ønske at fravælge GMO, end de nationale forbud som Kommissionen lægger op til.
I den forbindelse udtrykker Landbrug og Fødevarer bekymring for, om det foreliggende forslag
vedr. dyrkning er i overensstemmelse med WTO-reglerne og reglerne for det indre marked, idet
muligheden for at forbyde dyrkning i modsætning til de nugældende sameksistensregler ikke er ba-
seret på objektive kriterier.
Landbrug og Fødevarer opfordrer derfor på det kraftigste den danske regering til at arbejde for at
sikre, at en evt. kommende regulering er i overensstemmelse med såvel WTO-reglerne som reglerne
for det indre marked.
Afdelingen for biosystemer v/Risø DTU finder, at Kommissionens forslag er principielt rigtigt, idet
dyrkningsmæssige forhold kan være vidt forskellige mellem lande og regioner, hvilket vanskeliggør
sameksistens. Afdelingen finder dog at Kommissionens forslag er upræcist i forhold til at konkreti-
sere hvilke grunde, der anses for at være legale i forhold til et GMO-dyrkningsforbud. Kommissio-
nens bør derfor i forslaget præcisere, hvornår et forbud er legalt. Uklarhed i ved ikke at nævne, at
også etiske reservationer er legale begrundelser indebærer, at der kan rejses tvivl om hvorvidt
Kommissionens forslag overhovedet bliver operationelt i forhold til den differentierede holdning,
som EU-landene har til GM-afgrøde dyrkning.
Danmarks Naturfredningsforening er grundlæggende tilfreds med Kommissionens forslag, der be-
tragtes som en håndsrækning til og en ekstra sikkerhed for natur og miljø i medlemslandene.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
890206_0014.png
Foreningen finder dog, at der er uklarhed om, hvilke kriterier de enkelte medlemslande kan lægge
til grund for et evt. forbud. DN ønsker derfor en redegørelse for, hvad der kan udløse et forbud, og
om et evt. forbud kan underkendes af Kommissionen.
Endelig ønsker DN, at det sikres, at en evt. ændring af udsætningsdirektivet ikke kommer til at un-
derminere sameksistensreglerne. Sameksistensreglerne bør stadig være gældende og bør være uaf-
hængige af skiftende politiske flertal for og imod GMO-afgrøder.
Forbrugerrådet støtter Kommissionens forslag, idet rådet finder, at det sikrer forbrugerne et reelt
valg. Det reelle valg forudsætter, at de forbrugere, der ønsker at købe GMO-fri produkter, skal sik-
res den mulighed uden en påført merpris fra GMO-produktion.
Foreningen af Danske Biologer støtter Kommissionens forslag.
Dansk Erhverv har ingen bemærkninger til forslaget.
Grundnotat om forslaget har den 20. juli 2010 været forelagt miljøspecialudvalget til skriftlig høring
med frist den 26. juli 2010. Der kom i den forbindelse ikke bemærkninger til forslaget.
Sagen har endvidere været i skriftlig høring i §2-udvalget (landbrug).
Landbrug & Fødevarer henholder sig til de tidligere afgivne bemærkninger. Landbrug & Fødevarer
er endvidere af den opfattelse, at det fremlagte forslag ikke tager fat om de egentlige problemer, li-
gesom forslaget giver anledning til en række andre problemstillinger. Landbrug & Fødevarer finder,
at der grundlæggende er problemer med forslaget, og at Landbrug & Fødevarer er af den grundlæg-
gende opfattelse, at der skal holdes fast i fælles EU-regler. Landbrug & Fødevarer er desuden ufor-
stående overfor argumentet om, at forslaget ikke har samfundsøkonomiske konsekvenser med hen-
visning til, at der ikke i dag dyrkes GM-afgrøder i EU. En vurdering af de samfundsøkonomiske
aspekter giver jo alene mening, hvis de i et fremtidigt scenarie bygger på en konkret sammenligning
mellem dyrkning af henholdsvis forbud mod dyrkning af de GM afgrøder, som det på et tidspunkt
kunne være muligt at dyrke i EU.
7. Forhandlingssituationen
Der har endnu ikke været forhandlinger om forslaget.
8. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens forslag velkommen, idet det ligger indenfor rammerne af Folke-
tingets vedtagelse (V83) fra den 27. maj 2010 om genmodificerede afgrøder. Folketinget vedtager i
V83, at Danmark i EU-regi arbejder for nationale afgørelser vedrørende dyrkning af genetisk modi-
ficerede afgrøder. Det er endvidere regeringens holdning, at Danmark i EU-regi arbejder for nær-
mere afklaring af, hvilke legale begrundelser, som medlemsstaterne kan benytte, for at indføre et
forbud mod dyrkning af GM-afgrøder.
9. Tidligere forelæggelser for Folketinget
Der er oversendt grundnotat om forslaget til Folketingets Europaudvalg den 3. september 2010.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
890206_0015.png
3.
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1290/2005 om
finansiering af den fælles landbrugspolitik og forordning (EF) nr. 1234/2007 om
en fælles markedsordning for landbrugsprodukter og om særlige bestemmelser
for visse landbrugsprodukter (fusionsmarkedsordningen), for så vidt angår ud-
deling af fødevarer til de socialt dårligst stillede personer i Fællesskabet
KOM (2008) 563
Revideret genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 6. november 2008.
Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag til ændring af ordningen om fødevarefordeling til de dårligst
stillede i Fællesskabet. Medlemsstaterne skal fremover kunne iværksætte 3-årige programmer med
henblik på fordeling blandt de dårligst stillede af fødevarer, som primært stammer fra interventi-
onslagre og alternativt ved markedsopkøb. Forslaget om intensivering af fødevareprogrammet skal
ifølge Kommissionen imødegå et voksende fødevarebehov hos de socialt dårligst stillede som følge
af stigende fødevarepriser især i de nye medlemsstater samt en betydelig reduktion i interventions-
lagrene de senere år.
Baggrund
Kommissionen har den 17. september 2008 fremlagt forslag til ændring af Rådets forordning (EF)
nr. 1290/2005 om finansieringen af den fælles landbrugspolitik og Rådets forordning (EF) nr.
1234/2007 om en fælles markedsordning for landbrugsprodukter og om særlige bestemmelser for
visse landbrugsprodukter (fusionsmarkedsordningen), for så vidt angår fødevarefordeling til de dår-
ligst stillede i Fællesskabet. Forslaget er modtaget i dansk sprogversion den 25. september 2008.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 2 og kan vedtages af Rådet og Europa-
Parlamentet i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure.
Rådets Juridiske Tjeneste har efterfølgende afgivet en udtalelse om forslagets hjemmel, hvor det an-
føres, at TEUF artikel 43, stk. 2 umiddelbart ikke er den korrekte hjemmel, og at hjemlen alternativt
bør være TEUF artikel 352.
Europa-Parlamentet afgav den 26. marts 2009 deres udtalelse om Kommissionens forslag i første-
behandlingen. Kommissionen forventes på den baggrund at fremsætte et revideret forslag. Rådet har
endnu ikke fastlagt en fælles holdning i førstebehandlingen.
Et revideret forslag forventes sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 27. sep-
tember 2010 med henblik på præsentation.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er
tilgodeset.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Formål og indhold
Formålet er at ændre og udvide den eksisterende ordning med fødevarefordeling til de dårligst stil-
lede i Fællesskabet (fødevareprogrammet) til permanent at omfatte markedsopkøb. Herved kan
medlemsstaterne fortsat sikre forsyningen af fødevarer til socialt udsatte, såfremt der ikke findes til-
strækkelige interventionslagre. Baggrunden for forslaget skal dels ses i lyset af de stigende fødeva-
repriser i EU de seneste år, dels i behovet for at finde andre kilder til fødevareprogrammet, idet
EU’s interventionslagre er ved at være udtømte, samt at der sikres en større valgfrihed og dermed
bedre ernæringsbalance i de fødevarer, der indgår i programmet.
Fødevareprogrammet, hvis oprindelige formål var at uddele af EU’s overskudsproduktion af føde-
varer, har hidtil været baseret på EU’s overskudslagre og alene midlertidige markedsopkøb, hvor
der ikke fandtes passende interventionslagre. Kommissionen anfører, at programmet har medvirket
til at stabilisere markedet samt sikre forbrugerne fødevarer til rimelige priser. En række markedsori-
enterede reformer af den fælles landbrugspolitik har sammen med fordelagtige producentpriser
imidlertid betydet, at EU’s interventionslagre er reduceret betydeligt de seneste år.
Kommissionen har på denne baggrund foreslået en ændring af forordningen, således, at det i højere
grad bliver muligt at anvende budgetmidler til direkte markedsopkøb.
Forslaget vil gøre det muligt for de enkelte medlemsstater at redefinere fødevareprogrammets fokus
på en ernæringsmæssig korrekt sammensætning af fødevarehjælpen frem for, som hidtil, at være
baseret på interventionslagrenes produkter. Med den foreslåede ændring vil medlemsstaterne endvi-
dere kunne sikre en bedre langtidsplanlægning af fødevarehjælpen via en 3-årig plan for fødevare-
programmets aktiviteter. Medlemsstaterne skal i øvrigt basere deres støtteanmodninger på nationale
fødevareprogrammer, som gør det muligt at få en klarere og tydeligere prioritering i fødevarehjæl-
pen til de dårligst stillede. Nationale fødevareprogrammer, vil desuden gå forud for de EU-
medfinansierede programmer.
Forslaget introducerer national medfinansiering af fødevareprogrammet. Gennem en ændring af
Rådets forordning (EF) nr. 1290/2005 om finansieringen af den fælles landbrugspolitik, indsættes
der et maksimumbeløb for EU’s medfinansiering, så denne maksimalt udgør 75 % af udgifterne til
fødevareprogrammet og 85 % i samhørighedslandene for perioden 2010-2012. I programperioden
2013-2015 vil medfinansieringssatsen blive reduceret til henholdsvis 50 % og 75 %. Det reviderede
fødevareprogram skal træde i kraft den 1. januar 2010.
Kommissionen foreslår en fast rapporterings- og kontrolpligt i forhold til anvendelsen af midlerne.
Således skal medlemsstater, der deltager i ordningen, sende Kommissionen en årlig rapport om
gennemførelsen af ordningen samt holde Kommissionen opdateret om ændringer, der har konse-
kvenser for gennemførelsen af programmerne. Kommissionen forpligter sig til at fremsende en rap-
port om udmøntningen af ordningen til Europa-Parlamentet og Rådet i senest den 31. december
2012.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
890206_0017.png
Kommissionen forventes at fremlægge et revideret forslag, der dels mindsker den nationale medfi-
nansieringsgrad i forhold til Kommissionens oprindelige forslag, dels indeholder en række konse-
kvensrettelser.
Udtalelser
Europa-Parlamentet afgav den 26. marts 2009 deres udtalelse om Kommissionens forslag i første-
behandlingen. Europa-Parlamentet er imod, at medlemsstaterne skal medfinansiere fødevarehjælps-
programmet. Europa-Parlamentet præciserer, at markedsopkøbene skal ske på en konkurrenceorien-
teret måde, hvormed der tilskyndes til opkøb af produkter med oprindelse i EU. Det anføres også, at
uddelingen af fødevarer kan bidrage til at øge fødevareforsyningssikkerheden, særligt i de mindre
udviklede regioner. Endelig foreslår Europa-Parlamentet at fremskynde den rapport, som Kommis-
sionen skal forelægge Rådet og Europa-Parlamentet fra den 31. december 2012 til den 31. december
2011. Europa-Parlamentet foreslår, at rapporten skal indeholde forslag til afgørelse om en viderefø-
relse af ordningen efter indeværende finansieringsperiode.
Konsekvenser
Forslaget indeholder meget generelle retningslinjer om udformningen af de fremtidige fødevarepro-
grammer.
Konsekvenser for EU-budgettet
Kommissionen finansierer mellem henholdsvis 75 % og 85 % af udgifterne til det udvidede fødeva-
reprogram de første tre år (2010-2012) og derefter 50 % og 75 % (2013-2015). Som udgangspunkt
skal medlemsstaterne finansiere det resterende beløb.
Det nuværende fødevareprogram har fuld EU-finansiering. Budgettet til fødevareprogrammet blev
fra og med vedtagelsen af EU’s budget for 2009 øget fra ca. 300 mio. € til 500 mio. € årligt.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget indebærer, at medlemsstaterne skal medfinansiere tiltag inden for fødevareprogrammet.
Kun i det tilfælde at Danmark anvender fødevareprogrammet, vil der være statsfinansielle konse-
kvenser forbundet med forslaget, udover udgifterne til EU’s budget, jf. ovenfor.
Høring
Landbrugsraadet oplyste på møde i §2-udvalget (landbrug) den 10. september 2008 og den 15. ok-
tober 2008, at Landbrugsraadet kan acceptere Kommissionens forslag, særligt hvis varerne købes til
markedspris og derfor ikke virker markedsforstyrrende. Fødevarehjælp blev dog ikke anset som er
en naturlig del af landbrugspolitikken.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark arbejder aktivt for at markedsorientere og liberalisere den fælles landbrugspolitik i EU. I
den forbindelse har den af Fællesskabet førte markedspolitik resulteret i, at de tidligere meget store
interventionslagre er reduceret betragteligt. I lyset heraf vil fødevareprogrammet ikke som tidligere
have en markedspolitisk berettigelse i form af nedbringelse af EU’s overskudslagre.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
890206_0018.png
Regeringen kan ikke støtte forslaget, da opkøb af fødevarer vil være en indirekte landbrugsstøtte.
Udlevering af fødevarer til socialt dårligt stillede personer kan ses som en uhensigtsmæssig sam-
menblanding af socialpolitik og landbrugspolitik.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget blev præsenteret på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 28.-29. september 2008 og drøf-
tet på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 28. november 2008, hvor der var et blokerende mindretal
af medlemsstater imod forslaget bestående af Tyskland, Storbritannien, Nederlandene, Tjekkiet,
Sverige og Danmark. Hovedparten af de resterende medlemsstater var skeptiske overfor introdukti-
onen af national medfinansiering. Det er uvist, om det blokerende mindretal kan opretholdes.
Tyskland fører i øjeblikket en retssag mod Kommissionen med påstand om annullering af Kommis-
sionens forordning (EF) nr. 983/2008, som indeholder 2009-planen om levering af fødevarer til de
socialt dårligst stillede personer i Fællesskabet. Tyskland anser fødevarehjælpsprogrammet for at
være et rent socialpolitisk instrument, der ikke er hjemmel for. Der forventes en afgørelse inden ud-
gangen af 2010.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 14. november 2008 forud for rådsmødet
(landbrug og fiskeri) den 28. november 2008, jf. samlenotat oversendt den 6. november 2008.
Der er oversendt grundnotat om forslaget til Folketingets Europaudvalg den 20. oktober 2008. Der
blev endvidere oversendt samlenotat om forslaget til Folketingets Europaudvalg den 16. oktober
2008 forud for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 27.-28. oktober 2008.
Det forventede forslag har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 25. september 2008 forud
for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 28.-29. september 2008, jf. samlenotat oversendt den 11.
september 2008.
Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
4.
Forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning (EU) om særlige foran-
staltninger på landbrugsområdet i EU’s fjernområder og Rapport til Europa-
Parlamentet og Rådet om særlige foranstaltninger på landbrugsområdet i EU’s
fjernområder
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
Resumé
Kommissionen forventes at fremlægge forslag og rapport til Rådet og Europa-Parlamentet om for-
anstaltninger på landbrugsområdet i EU’s fjernområder (POSEI). Kommissionen forventes i rap-
porten at redegøre for virkningerne af de gennemførte foranstaltninger.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Baggrund
Kommissionen forventes at fremlægge et forslag og en rapport til Rådet og Europa-Parlamentet om
særlige foranstaltninger på landbrugsområdet i EU’s fjernområder.
Forslaget forventes fremsat med hjemmel i TEUF artikel 42, 43, stk. 2 samt artikel 349 og skal be-
handles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Sagen forventes sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 27. september 2010
med henblik på præsentation og udveksling af synspunkter.
Indhold
Ifølge artikel 28, stk. 3 i Rådets forordning (EF) nr. 247/2006 af 30. januar 2006 om særlige foran-
staltninger på landbrugsområdet i EU’s fjernområder skal Kommissionen fremlægge rapport senest
den 31. december 2009, hvori der redegøres for virkningerne af de gennemførte foranstaltninger.
Rapporten kan ledsages af passende forslag, hvis det findes relevant. Det forventes, at Kommissio-
nen fremlægger rapporten.
Artikel 349 i TEUF indeholder mulighed for særlige foranstaltninger rettet mod fjernområderne,
som fortsat bør realiseres gennem skræddersyede initiativer, der imødekommer deres særlige behov,
navnlig i landbrugssektoren. Dette gælder blandt andet i relation til told, beskatning, landbrug og fi-
skeri. EU’s fjernområder er de fire franske oversøiske departementer (Guyana, Martinique, Guade-
loupe, Réunion), Madeira og Azorerne samt De Kanariske Øer.
Kommissionens rapport forventes at blive ledsaget af forslag om tilpasning af Rådets forordning
(EF) nr. 247/2006 af 30. januar 2006 om særlige foranstaltninger på landbrugsområdet i EU’s fjern-
områder, herunder indarbejdelse af delegationsbestemmelser i overensstemmelse med Lissabontrak-
tatens forskrifter.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Konsekvenser
Forslaget og rapporten forventes ikke at have statsfinansielle, lovgivningsmæssige eller administra-
tive konsekvenser.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i § 2-udvalget (landbrug).
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det forventes, at man fra dansk side kan tage præsentationen af forslaget og rapporten til efterret-
ning.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
890206_0020.png
Forslaget og rapporten er endnu ikke offentliggjort, hvorfor de øvrige medlemsstaters holdninger
endnu ikke er kendt. Det forventes, at der vil være en positiv holdning til forslaget og rapporten fra
medlemsstaterne.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5.
Forslag til Rådets afgørelse om fastsættelse af bestemmelser vedrørende import
til Den Europæiske Union fra Grønland af fiskevarer, levende toskallede blød-
dyr, pighuder, sækdyr, havsnegle og biprodukter heraf
KOM (2010) 176
Revideret genoptryk af grundnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 7. juli 2010. Æn-
dringer er markeret i marginen.
KOM (2010) 176
Resumé
Forslaget indebærer, at EU ved Rådsafgørelse tillader import på samhandelsvilkår fra Grønland af
fisk, fiskevarer og muslinger med mere (levende og ikke-levende) til konsum samt biprodukter frem-
stillet heraf, for eksempel fiskemel og fiskeolie. Formålet med aftalen er, at Grønland kan handle
med EU med de nævnte produkter på grundlag af reglerne for EU's indre marked, forudsat at
Grønland implementerer EU's folke- og dyresundhedsmæssige bestemmelser for de pågældende
produkter, og forudsat at Grønland etablerer et veterinært grænsekontrolsted til kontrol af produk-
ter omfattet af aftalen, som kommer fra andre tredjelande. Forslaget skønnes ikke at berøre beskyt-
telsesniveauet.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2010)176 af 23. april 2010 fremsendt forslag til Rådets afgørelse om
fastsættelse af bestemmelser vedrørende import til Den Europæiske Union fra Grønland af fiskeva-
rer, levende toskallede bløddyr, pighuder, sækdyr, havsnegle og biprodukter heraf. Forslaget er
oversendt til Rådet den 29. april 2010 i en dansk sprogudgave.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 203, og skal i særlig lovgivningsprocedure vedta-
ges enstemmigt af Rådet efter høring af Europa-Parlamentet.
Nærhedsprincippet
Forslaget vedrører en lettelse af samhandelen med fisk og fiskevarer med videre mellem EU og
Grønland, som ikke kan opnås ved andre foranstaltninger. Det er regeringens vurdering, at forslaget
er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Formål og indhold
Siden Grønland i 1985 trådte ud af EU, er eksport af animalske produkter, herunder fisk, fiskevarer,
toskallede bløddyr og biprodukter heraf til EU sket som tredjelandseksport, hvilket betyder, at pro-
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
890206_0021.png
dukterne skal underkastes veterinær grænsekontrol ved ankomsten til EU, før disse kan overgå til fri
omsætning.
Grønlands Selvstyre rejste i 2002 ønske om at indgå en bilateral aftale med EU, således at Grønland
kan eksportere fisk, fiskevarer, muslinger med mere og biprodukter heraf til EU på samhandelsvil-
kår. Det vil sige uden, at produkterne skal ledsages af certifikater og underkastes systematisk vete-
rinær grænsekontrol ved ankomsten til EU. Færøerne indgik en tilsvarende aftale med EU i 1999.
På baggrund af dette har Kommissionen fremlagt udkast til Rådets afgørelse om fastsættelse af be-
stemmelser vedrørende import til Den Europæiske Union fra Grønland af fisk, fiskevarer, levende
muslinger med mere og biprodukter heraf.
Formålet med aftalen er at fjerne veterinærkontrol af de omfattede produkter ved forsendelser fra
grønlandske fiskevirksomheder til EU. Aftalen vil betyde, at følgende produkter afsendt fra grøn-
landske fiskevirksomheder, som er autoriseret af Fødevarestyrelsen, kan sendes til EU på samhan-
delsvilkår, det vil sige uden at produkterne skal underkastes veterinær grænsekontrol ved ankom-
sten til EU:
Vildtfangne fisk til human konsum,
Fiskevarer, herunder produkter af muslinger til human konsum,
Vildtfangne samt opdrættede levende muslinger til human konsum,
Vildtfangne levende pighuder, sækdyr og snegle til human konsum,
Fiskemel, fiskeolie, tørret og fersk fisk, som ikke er bestemt til human konsum.
De nævnte grønlandske fiskevirksomheder er underlagt tilsyn og kontrol af Fødevarestyrelsen.
Aftalen vil samtidig betyde, at ovennævnte produkter, der indføres fra andre tredjelande til Grøn-
land, kun må indføres via et EU-godkendt veterinært grænsekontrolsted i Grønland og først efter, at
det er kontrolleret, at produkterne overholder EU-lovgivningen.
Grønland bliver ved aftalens indgåelse omfattet af EU’s informationssystemer: Trade Control and
Expert System (TRACES), Rapid Alert System for Food and Feed (RASFF), Animal Disease Noti-
fication System (ADNS). Trade Control and Expert System (TRACES) omhandler data om flytning
af og handel med produkterne, Animal Disease Notification System (ADNS) er et indberetningssy-
stem for anmeldepligtige dyresygdomme hos akvakulturfisk og Rapid Alert System for Food and
Feed (RASFF) er et varslingssystem for risici for menneskers og dyrs sundhed i fødevarer og foder.
Forslaget lægger op til, at Kommissionen i forskriftskomitéprocedure kan vedtage de nødvendige
gennemførelsesforanstaltninger.
Formandskabet har den 7. september 2010 udsendt udkast til korrigeret forslag, som gør det enty-
digt, at bestemmelserne udelukkende drejer sig om dyresundhed og hygiejneforhold. Der er tillige
indarbejdet delegationsbestemmelser i overensstemmelse med Lissabontraktatens forskrifter.
Udtalelser
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
890206_0022.png
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget, men på baggrund af en drøftelse i Euro-
pa-Parlamentets Fiskeriudvalg den 14. juli 2010 og på baggrund af et udkast til betænkning forven-
tes det, at Europa-Parlamentet vil forholde sig positivt til forslaget.
Det fremgår af udkastet til betænkning fra Europa-Parlamentets fiskeriudvalg, at udvalget kan til-
slutte sig forslagets substans.
Gældende dansk ret
Danmark skal ligesom andre EU medlemsstater acceptere produkter omfattet af afgørelsen fra
Grønland på samhandelsvilkår. En vedtagelse af forslaget vil kræve, at Fødevarestyrelsen som
kompetent myndighed i Grønland på området implementerer relevant EU-lovgivning i grønlandsk
lovgivning.
Konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet. Forslaget vurderes ikke at have statsfinan-
sielle konsekvenser, men forslaget vil have erhvervsøkonomiske konsekvenser, idet kontroludgif-
terne forudsættes gebyrfinansieret.
Høring
Sagen er sendt i høring i det Rådgivende Fødevareudvalgs EU-underudvalg, §5-udvalget (fiskeri)
og §2-udvalget (landbrug), der er indkommet følgende bemærkninger.
Danish Seafood Association og DI Fødevarer bemærker, at det glæder den danske fiskeindustri, at
der nu omsider er udsigt til aftale om EU-veterinærkontrol på Grønland. Organisationerne opfordrer
til, at de praktiske faciliteter hurtigt kan blive bragt på plads, så aftalen kan blive ført ud i livet.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter forslaget, da en vedtagelse af forslaget vil betyde at fisk og fiskevarer m.v. kan
sendes fra Grønland til EU på samhandelsvilkår, hvilket vil tilgodese økonomiske interesser hos bå-
de den grønlandske og danske fiskeindustri. Det grønlandske fiskerierhverv vil ligeledes blive side-
stillet med det færøske fiskeerhverv, da Færøerne i 1999 indgik en lignende aftale med EU.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger ikke offentligt tilgængelige tilkendegivelser om medlemsstaternes holdninger til for-
slaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Der er oversendt grundnotat til Folketingets Europaudvalg den 27. maj 2010. Et revideret grundno-
tat er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 7. juli 2010.
Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
890206_0023.png
6.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) om ændring af
Rådets forordning (EF) nr. 1234/2007 (fusionsmarkedsordningen) for så vidt
angår støtte ydet inden for rammerne af Tysklands alkoholmonopol og Rapport
fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om Tysklands alkoholmo-
nopol
KOM (2010) 336 og KOM (2010) 337
Revideret genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 1. juli 2010. Æn-
dringer er markeret i marginen.
Resumé
Kommissionen har fremlagt en rapport om Tysklands alkoholmonopol og har i forlængelse heraf
fremlagt forslag om forlængelse af Tysklands alkoholmonopols særlige undtagelse fra statsstøtte-
reglerne om ydelse af støtte til produktion af landbrugsethanol. Den nuværende undtagelsesbe-
stemmelse udløber den 31. december 2010. Kommissionen foreslår en forlængelse af den nuværen-
de undtagelse til den 31. december 2017 samtidig med, at forslaget indeholder en plan for afvikling
af monopolet senest denne dato.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2010) 336 af 24. juni 2010 fremlagt forslag til ændring af Rådets
forordning (EF) nr. 1234/2007 (fusionsmarkedsordningen) for så vidt angår støtte ydet inden for
rammerne af Tysklands alkoholmonopol og har ved KOM (2010) 337 af 24. juni 2010 fremlagt en
rapport til Europa-Parlamentet og Rådet om Tysklands alkoholmonopol. Forslaget og rapporten er
oversendt til Rådet i en dansk sprogversion den 30. juni 2010.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 42 og 43, stk. 2., og skal behandles efter den al-
mindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Forslaget forventes vedtaget på et kommende rådsmøde. Det forventes, at der kan opnås enighed
om forslaget i en 1. behandling med Europa-Parlamentet.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er
tilgodeset.
Formål og indhold
Ifølge artikel 182, stk. 4, i Rådets forordning (EF) nr. 1234/2007 (fusionsmarkedsordningen), kan
Tyskland indtil den 31. december 2010 yde støtte inden for rammerne af Tysklands alkoholmonopol
for produkter, der efter yderligere forarbejdning markedsføres af monopolet som landbrugsethanol
og er opført i traktatens bilag I. Den samlede årlige støtte må ikke overstige 110 mio. €.
Det fremgår af artikel 184, stk. 3, i Rådets forordning (EF) nr. 1234/2007 (fusionsmarkedsordnin-
gen), at Kommissionen inden den 31. december 2009 skulle have forelagt Europa-Parlamentet og
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Rådet en rapport om anvendelsen af undtagelsen i artikel 182, stk. 4, for så vidt angår Tysklands al-
koholmonopol, herunder også en evaluering af den støtte, der er ydet inden for rammerne af dette
monopol, ledsaget af relevante forslag. Kommissionen har den 24. juni 2010 ved KOM (2010) 337
fremlagt rapporten.
I rapporten påpeges det, at betydningen af Tysklands alkoholmonopol er aftagende, samt at antallet
af brænderier tilknyttet Tysklands alkoholmonopol er faldet med ca. 70 i perioden fra 2001-2008.
Det fremgår endvidere af rapporten, at alkoholmonopolets afsætning er faldet, ligesom godtgørel-
serne er faldet fra 110 mio. € i 2003 til 80 mio. € i 2008. Flere brænderier har omstruktureret deres
produktion gennem investeringer i energibesparende udstyr, effektiviseringer og salgsfremstød. Der
er ifølge rapporten stadig behov for yderligere omstilling, inden brænderierne kan fungere under
frie markedsvilkår.
Med forslaget foreslås en forlængelse af anvendelsen af den særlige undtagelse fra statsstøtteregler-
ne indtil den 31. december 2017, idet der i denne periode kan ydes støtte af Tyskland for produkter,
der efter yderligere forarbejdning markedsføres af monopolet som landbrugsethanol. Det foreslås, at
produktion og salg fra monopolet gradvist skal afvikles indtil den 31. december 2017, hvorefter
monopolet skal ophøre med at eksistere.
Kommissionen foreslår to forskellige afviklingsforløb af de tyske brænderier:
1) Der findes i øjeblikket 677 plomberede landbrugsbrænderier (landwirtschaftliche Ver-
schlussbrennereien), som hovedsageligt forarbejder korn og kartofler til ethanol. Forslaget
tilsigter at understøtte disse brænderiers udtræden af monopolet ved at opretholde undtagel-
sen indtil udgangen af 2013, idet brænderiernes produktion gradvist bliver reduceret fra
540.000 hektoliter i 2011, 360.000 hektoliter i 2012 til 180.000 hektoliter i 2013. Når et
brænderi ikke længere er tilknyttet alkoholmonopolet, kan brænderiet modtage en kompen-
sation på 257,50 € pr. hektoliter nominelle brændingsrettigheder. Kompensation ydes senest
den 31. december 2013, men kan udbetales i flere rater frem til den 31. december 2017.
2) De små brænderier, for hvilke afgiften fastsættes skønsmæssigt (Abfindungsbrennereien),
råstofbrugere (Stoffbesitzer) og kooperative frugtbrænderier (Obstgemeinschaftsbrennerei-
en) er overvejende lokalt forankret og producerer meget små mængder af alkohol, hovedsa-
geligt fra frugt (op til 300 liter om året pr. brænderi). Med forslaget kan disse brænderier
ydes støtte fra monopolet under forudsætning af, at den samlede produktion, der modtager
støtte, ikke overstiger 60.000 hektoliter årligt indtil udgangen af 2017.
Forslaget fastsætter, at det samlede støttebeløb, som kan udbetales fra den 1. januar 2011 til den 31.
december 2013 ikke må overstige 269,9 mio. €, og at det samlede udbetalte støttebeløb fra den 1.
januar 2014 til den 31. december 2017 ikke må overstige 268 mio. €.
Fremstilling af landbrugsethanol under monopolet er begrænset og udgør p.t. mindre end 10 % af
den samlede fremstilling af landbrugsethanol i Tyskland. Alkoholen sælges navnlig til spiritus-, fø-
devare-, lægemiddel- og kosmetiksektoren, og der sælges ingen alkohol til anvendelse i biobrænd-
stoffer. Eftersom alle plomberede brænderier skal være ude af monopolet senest den 31. december
2013, vil produktionen under monopolet blive væsentligt mindre efter denne dato.
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
890206_0025.png
Det fremgår af forslaget, at Tyskland, som hidtil, hvert år inden den 30. juni skal forelægge en rap-
port om, hvorledes ordningen fungerer. Desuden skal de tyske myndigheders rapport fra 2013 til
2016 hvert år inkludere en afviklingsplan for små brænderier, for hvilke afgiften fastsættes skøns-
mæssigt, samt for råstofindehavere og kooperative frugtbrænderier.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser, ligesom forslaget ikke
har konsekvenser for EU’s budget.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse forventes at foreligge i slutningen af november 2010. Europa-
Parlamentet forventes at kunne støtte forslaget.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i § 2-udvalget (landbrug).
Landbrug & Fødevarer bemærker, at det er en vigtig prioritet, at der er ens konkurrencevilkår mel-
lem EU-landene. Derfor er det vigtigt, at statsstøttereglerne overholdes, og at undtagelser så vidt
muligt undgås. Landbrug & Fødevarer støtter derfor en afvikling af det tyske alkoholmonopols sær-
lige undtagelse fra statsstøttereglerne om ydelse af støtte til landbrugsethanol, og gerne før 2017.
Det kan i den forbindelse også nævnes, at manglende sikkerhed for konkurrenceevne i sidste ende
kan blokere (eller forsinke) for udbygningen med bioethanolproduktion i Danmark, til trods for
denne udbygnings betydelige klima- og beskæftigelseseffekter.
Regeringens foreløbige holdning
Der er tale om forlængelse af en særlig undtagelse fra statsstøttereglerne for så vidt angår en foran-
staltning på landbrugsområdet i EU, som skal understøtte et erhverv under omstilling. Idet omstil-
lingen går i retning af afvikling af alkoholmonopolet, kan regeringen støtte forslaget med henblik
på, at alkoholmonopolet endeligt ophører.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 12. juli 2010 udtrykte Tyskland støtte til forslaget og opfor-
drede til en hurtig vedtagelse. Ingen medlemsstater udtalte sig imod forslaget.
Tidligere fremlæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 9. juli 2010 forud for rådsmødet (landbrug
og fiskeri) den 12. juli 2010, jf. samlenotat oversendt den 1. juli 2010.
25