Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3040+3041 - Almindelige anl. Bilag 2
Offentligt
904829_0001.png
Supplerende samlenotat forud for rådsmøde (almindelige anliggender og
udenrigsanliggender) den 25. oktober 2010
20. Rådsforordning om sanktioner over for Iran
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes ved en rådsforordning at implementere Rådets afgørelse 2010/413/FUSP af 26. juli 2010.
Der er tale om EU’s gennemførelse af FN-resolution 1929 samt ledsagende EU-foranstaltninger over for Iran i
opfølgning på erklæringen fra Det Europæiske Råd den 17. juni 2010.
2. Baggrund
FN’s sikkerhedsråd vedtog den 9. juni 2010 resolution 1929, der indfører en række nye
sanktioner over for Iran. Resolutionen lægger desuden op til, at der vedtages ledsagende
foranstaltninger og peger endvidere særligt på energiområdet og begrænsning af finansielle
transaktioner relateret til finansiering af atomprogrammet.
I opfølgning på FN-resolution 1929 vedtog Det Europæiske Råd (DER) den 17. juni 2010 en
erklæring, hvori man understreger ønsket om at engagere Iran i forhandlinger om
atomprogrammet, og at man for at bringe Iran tilbage til forhandlingsbordet er parat til at
vedtage ledsagende EU-foranstaltninger. Den 26. juli fulgte EU’s udenrigsministre op på
erklæringen med vedtagelsen af Rådets afgørelse 2010/413 om restriktive foranstaltninger over
for Iran og om ophævelse af Fælles Holdning 2007/140/FUSP. De områder, som er dækket af
Rådets afgørelse, omhandler: handel med varer med både civil og militær anvendelse (dual use),
samt produkter, der kan anvendes til intern repression, handel og investeringer inden for
nøgleteknologier på energiområdet, restriktioner på investeringer inden for iransk nuklear
industri og mineindustri, restriktioner på pengeoverførsler og den iranske banksektor,
restriktioner på Irans adgang til forsikrings- og obligationsmarked og restriktioner på visse
serviceydelser til iranske skibe og cargo-fly. Rådsafgørelsen indeholder desuden lister med
navne på personer med relation til Revolutionsgarden, som omfattes af visumrestriktioner og
indefrysning af midler.
I overensstemmelse med sædvanlig praksis gennemføres Rådets afgørelser om sanktioner ved
vedtagelse af en rådsforordning, som udmønter rådsafgørelsen og fastlægger de nærmere
detaljerede regler med henblik på at sikre en ensartet anvendelse blandt EU-landene.
En række andre lande har også gennemført og suppleret resolution 1929. Det gælder blandt
andet USA, Canada, Australien og Japan.
3. Hjemmelsgrundlag
Traktat om den Europæiske Unions Funktionsmåde, artikel 215 om sanktioner over for
tredjelande.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Udkastet til Rådsforordning udgør en gennemførelse af og omfatter de kategorier, som er
omhandlet i Rådets afgørelse 2010/413/FUSP af 26. juli 2010, der gennemfører og supplerer
resolution 1929 fra FN’s sikkerhedsråd af 9. juni 2010.
Der er tale om indførelse af nye sanktioner i forhold til de allerede gældende EU-sanktioner,
som følger af Rådets forordning 423/2007 om restriktive foranstaltninger over for Iran. Af
hensyn til at sikre en sammenhængende retsakt, der samlet beskriver EU’s sanktioner over for
Iran, lægges der op til at ophæve den gældende forordning og foretage en sammenskrivning, der
således både rummer det eksisterende og det nye sæt sanktioner.
Indholdet af de nye sanktioner vil i hovedsagen bestå i følgende, idet det bemærkes, at der
lægges op til ganske detaljerede regler inden for de enkelte områder. For så vidt angår handel
med produkter med både civil og militær anvendelse (dual use) lægges der op til at overgå fra
det nugældende autorisationsregime, som allerede følger af EU-regler om eksport af dual-use
produkter. Hertil vil en række særlige produkter, som efter gældende regler og efter særlig
tilladelse kan udføres til Iran, med den nye forordning ikke længere kunne udføres.
Forordningen vil samtidig indeholde bilag med lister over produkter, som stadig vil kunne
udføres til Iran, hvis der er indhentet tilladelse hertil (kapitel II). Der indføres endvidere forbud
mod salg af produkter og ydelse af teknisk rådgivning inden for nøgleteknologier i olie- og
energisektoren (kapitel II, artikel 8). Ligeledes forbydes investeringer i samme sektor. For så
vidt angår den finansielle sektor forbydes ydelse af en række finansielle produkter og ydelser til
personer og virksomheder, såfremt der skønnes at være en relation til Irans berignings-
aktiviteter mv. Som led i indefrysningen af økonomiske midler for personer og virksomheder
med relation til Revolutionsgarden målrettes særligt mod Islamic Republic og Iran Shipping
Lines (IRISL), som vurderes at have relation til Irans atomprogram. Der indføres derfor en
indefrysning af dette selskabs og dets datterselskabers midler, ligesom der indføres
begrænsninger i dette selskabs handlerum (kapitel III). Der lægges op til at indføre et
notifikations- og autorisationsregime for pengeoverførsler til Iran. Der vil således skulle
orienteres om overførsler af beløb over 10.000 euro, og overførsler af beløb over 40.000 euro
vil skulle autoriseres, idet der vil skulle gives afslag, såfremt der er mistanke om en relation til de
ulovlige dele af Irans atomprogram (Kapitel V). På transportområdet indføres regler om øget
oplysningspligt for fragter i form af krav til oplysninger om indhold af fragt samt forbud mod
at levere serviceydelser for iranske skibe og cargo-fly, i det omfang der er mistanke om
transport af produkter omfattet af forordningens liste over ulovlige produkter (kapitel VI).
Forordningen giver mulighed for gebyrfinansiering.
Danske virksomheder eksporterede i 2009 for ca. 658 mio. kr. til Iran, svarende til ca. 3.519
individuelle varetransaktioner.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Lov nr. 474/2005 om anvendelsen af visse af Det Europæiske Fællesskabs retsakter om
økonomiske forbindelser til tredjelande m.v. og bekendtgørelse nr. 475/2005 om kontrol med
udførslen af produkter og teknologi med dobbelt anvendelse (”dual-use”) og kontrol med
ydelse af teknisk bistand forventes ændret som konsekvens af forordningen. Forordningen er
derudover umiddelbart anvendelig i dansk ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke at have direkte konsekvenser for miljøet eller beskyttelsesniveauet.
Sagen må forventes at have statsfinansielle konsekvenser i forbindelse med myndighedernes
administration af notifikations- og autorisationsregimer og forbud for såvel produkter samt
finansielle overførsler. Forordningen implementeres og håndhæves efter den gældende
ressortfordeling mellem de danske myndigheder. Omfanget af eventuelle ekstra
administrationsudgifter vil afhænge af sanktionernes indvirkning på samhandlen med Iran.
Sagen må desuden forventes at øge virksomhedernes administrative byrder i forbindelse med
samhandel med Iran, ligesom et fald i eksporten kan forventes.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
I atomsagen er Regeringens målsætning en fuldstændig og verificerbar iransk efterlevelse af
IAEA’s og Sikkerhedsrådets vedtagelser, herunder garanti for det iranske atomprograms
udelukkende civile karakter. Der bakkes fra dansk side fuldt op om EU3+3 kredsens arbejde
for at afprøve alle muligheder i forhandlingssporet. Samtidig støttes, at det multilaterale pres
over for Iran fastholdes. Fra dansk side støttes, at EU vedtager foranstaltninger med henblik på
at gennemføre og supplere FN-resolution 1929 for at fremme mulighederne i
forhandlingssporet.
Regeringen har lagt vægt på, at sanktionerne mod Iran tilrettelægges, så de så effektivt som
muligt sætter det iranske styre, og i særdeleshed Revolutionsgarden, under pres for at fremme
en forhandlingsløsning, og i videst muligt omfang undgår at ramme den iranske civilbefolkning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes enighed om vedtagelsen af de restriktive foranstaltninger.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Rådskonklusionerne om EU’s sanktioner i opfølgning på FN’s sikkerhedsrådsresolution 1929
blev forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg den 11. juni 2010.