Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3045 - Økofin Bilag 1
Offentligt
910469_0001.png
3. november 2010
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 17. november
2010
1) Administrativt samarbejde på skatteområdet (bistandsdirektivet)
-
Politisk enighed
KOM(2009) 29
2) Moms på forsikringstjenester og finansielle tjenester
-
Politisk debat
KOM(2007) 747, KOM(2007) 746
3) Revision af direktiv om finansielle konglomerater
-
Generel indstilling
KOM(2010 )433
4) Revision af forordning om kreditvurderingsbureauer
-
Generel indstilling
KOM(2010) 289
5) Revisionsrettens årsberetning om budgetgennemførelsen i 2009
-
Præsentation
KOM-dokument foreligger ikke
6) Opfølgning på møde i Det Europæiske Råd den 28.-29. oktober 2010
-
Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
7) Opfølgning på G20-topmøde den 11.-12. november 2010
-
Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
8) Klimafinansiering
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
9) Pensionsrapport
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
10) EU–statistik
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Side 2
[særskilt
dokument]
[særskilt
dokument]
Side 10
Side 18
Side 21
Side 24
Side 28
Side 31
[særskilt
dokument]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Dagsordenspunkt 1:
Administrativt samarbejde på skatteområdet (bi-
standsdirektivet)
Resumé
ECOFIN drøftede den 19. oktober 2010 et forslag til kompromis om administrativt samarbej-
de på skatteområdet (bistandsdirektivet). Der opnåedes ikke enighed om forslaget, og en ny
drøftelse ventes på ECOFIN den 17. november 2010, hvor det er hensigten at opnå politisk
enighed om sagen. Det ny direktiv skal afløse det gældende bistandsdirektiv fra 1977, som ikke
har fulgt den internationale udvikling, herunder især i forhold til bankhemmelighed. Direktivet
skal styrke og udvide udvekslingen af oplysninger imellem medlemsstaternes skattemyndigheder.
Drøftelsen ventes denne gang igen især at angå automatisk informationsudveksling.
KOM(2009)29
Baggrund
Det gældende bistandsdirektiv (77/799/EØF) har til formål at sikre, at medlems-
staterne udveksler de oplysninger, som er nødvendige for en korrekt beskatning af
personer og virksomheder i en medlemsstat, som har økonomiske relationer til en
anden medlemsstat. Direktivet er ændret mange gange siden 1977.
Direktivet er imidlertid utilstrækkeligt til at opfylde formålet. Den vigtigste mangel
er, at direktivet giver en medlemsstat mulighed for at afslå en anmodning fra en
anden medlemsstat om oplysninger med den begrundelse, at statens egen lovgiv-
ning eller administrative praksis (bankhemmelighed) forhindrer den i at indhente
oplysningerne. Desuden indebærer direktivet ikke pligt til automatisk informati-
onsudveksling. Det vil sige, at oplysninger som en medlemsstats myndigheder får
indberettet om visse betalinger, på nuværende tidspunkt ikke periodevis videre-
sendes automatisk i de tilfælde, hvor modtagerne af betalingerne er hjemmehø-
rende i en anden medlemsstat.
Kommissionen har derfor fremsat forslag til et nyt bistandsdirektiv, som skal for-
bedre udvekslingen af oplysninger imellem medlemsstaternes skattemyndigheder.
Der udestår imidlertid stadig spørgsmål om bl.a. hvilke indtægtstyper, der skal
være omfattet af automatisk informationsudveksling. Kommissionens forslag in-
debærer overordnet, at alle direkte skatter og indirekte skatter bliver omfattet af
ensartede regler om udveksling af oplysninger, undtagen told og indirekte skatter,
som er omfattet af Rådets forordning (EF) nr. 1798/2003 og Rådets forordning
2073/2004. Derudover indeholder forslaget en række ændringer vedr. bistandens
art, udvekslingen af oplysninger, administrativt samarbejde mv.
Bistandens art
Direktivforslaget har regler om fem forskellige typer af bistand til fremsendelse af
oplysninger: udveksling efter anmodning, automatisk udveksling, spontan udveks-
ling, embedsmænds tilstedeværelse på en anden medlemsstats territorium og sam-
tidigt gennemførte undersøgelser (”simultane revisioner”). Disse fem typer er de
samme som de fem typer af bistand, som almindeligvis aftales bilateralt efter en
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
bestemmelse i en dobbeltbeskatningsoverenskomst, der svarer til artikel 26 i
OECD’s model til sådanne overenskomster. Direktivforslagets bestemmelse om,
at embedsmænd fra en medlemsstat kan være til stede ved en skatteundersøgelse
på en anden medlemsstats territorium er ny i forhold til det gældende direktiv.
Direktivforslaget ændrer reglen om automatisk udveksling af oplysninger. Det
betyder, at en medlemsstat med aftalte mellemrum sender en anden medlemsstat
de oplysninger om visse betalinger, som den førstnævnte stat har fået indberettet,
når modtagerne er hjemmehørende i den anden medlemsstat. Oplysningerne skal
altså sendes, uden at den anden stat har anmodet om dem.
Herudover medfører direktivforslaget en præcisering af den spontane udveksling
af oplysninger. En medlemsstat vil i fremtiden være forpligtet til at sende oplys-
ninger til en anden medlemsstat i tilfælde, hvor førstnævnte stat vurderer det som
sandsynligt, at skattereglerne overtrædes, eller at der er tale om skatteundgåelse
eller -unddragelse i den anden medlemsstat, eller vurderer, at der er risiko for, at
der vil ske ukorrekt beskatning i den anden medlemsstat.
Udveksling af oplysninger
Direktivforslaget har en bestemmelse om, at oplysninger, som en medlemsstat har
modtaget efter direktivet, skal holdes fortrolige på samme måde som oplysninger,
som denne stat indhenter efter sin egen lovgivning. De oplysninger, som en med-
lemsstat har modtaget efter direktivet, skal endvidere kunne anvendes til andre
formål end beskatning efter tilladelse fra den anden stat, som har givet oplysnin-
gerne. En medlemsstat, som har modtaget oplysninger fra en anden medlemsstat,
skal desuden kunne videregive oplysningerne til en tredje medlemsstat, forudsat at
direktivets regler og procedurer overholdes.
Direktivforslaget har en særlig bestemmelse, hvorefter oplysninger, som en med-
lemsstat modtager fra et ikke-EU-land, kan videregives til andre medlemsstater,
som har interesse i oplysningerne, i det omfang det er i overensstemmelse med
aftalen med det pågældende land.
Mht. medlemsstaternes forpligtelser og begrænsninger heri foreslås det, at den
medlemsstat, der modtager en anmodning om oplysninger, skal indsamle informa-
tionen, selv om den ikke har brug for oplysningerne til egne skattemæssige formål.
Direktivforslaget forpligter ikke en medlemsstat til at indhente eller videregive
oplysninger, hvis det ville være i strid med statens lovgivning at gennemføre så-
danne undersøgelser eller indhente sådanne oplysninger til egne formål. En med-
lemsstat kan dog ikke afslå at indhente oplysninger alene med den begrundelse, at
oplysningerne findes i et pengeinstitut el.lign., eller at oplysningerne vedrører ejer-
skabet til fx et selskab eller en fond. Det vil bl.a. indebære, at medlemsstater, der
har bankhemmelighed, skal afskaffe denne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Direktivforslaget indeholder derudover en form for såkaldt ”mestbegunstigelses-
bestemmelse”. Bestemmelsen medfører, at hvis en medlemsstat har påtaget sig
forpligtelser over for et ikke-EU-land til at afgive oplysninger i videre omfang, end
hvad der følger af direktivet, så skal medlemsstaten afgive oplysninger i samme
omfang til de øvrige EU-medlemsstater, som ønsker at indgå et sådant gensidigt
videre samarbejde.
Efter direktivforslaget er der dog visse begrænsninger for en medlemsstats mulig-
heder for at anmode om bistand i en anden medlemsstat. Eksempelvis skal en
medlemsstat først anmode en anden medlemsstat om oplysninger, når den har
udtømt egne rimelige muligheder for selv at skaffe oplysningerne.
Administrativt samarbejde mv.
I modsætning til det gældende direktiv indeholder forslaget en række regler om
tilrettelæggelsen af det administrative samarbejde mellem medlemsstaterne, her-
under bl.a. regler om en organisationsplan, fælles procedureregler, fælles formula-
rer, formater og kanaler for udveksling af oplysninger samt udvidede feed-back-
procedurer.
Indhold
Det belgiske formandskab havde op til ECOFIN den 19. oktober 2010 fremsat et
kompromisforslag som indebar, at medlemsstaternes pligt fra 2014 kun omfattede
automatisk udveksling af de oplysninger, som de var i besiddelse af, for så vidt
angik følgende otte indkomstkategorier: lønindkomst, bestyrelseshonorarer, ud-
bytter, kapitalgevinster, royalties, livsforsikringsprodukter, pensioner og indkomst
af fast ejendom. Direktivforslaget pålagde ikke medlemsstaterne at indhente op-
lysninger mhp. automatisk udveksling.
Nederlandene og Italien havde ifm. ECOFIN den 19. oktober 2010 også udarbej-
det et kompromisforslag, som bl.a. indebar, at medlemsstaternes fra 2014 ville få
pligt til automatisk at udveksle omlysninger om minimum to af følgende tre ind-
komstkategorier: lønindkomst, bestyrelseshonorarer og pensioner. En gruppe
lande heriblandt Danmark udtrykte på ECOFIN støtte til dette forslag, mens en
anden gruppe lande ikke kunne acceptere forslaget.
Formandskabet har på den baggrund fremlagt et nyt kompromisforslag, der ind-
snævrer de mulige indkomstkategorier, som vil kunne danne udgangspunkt for
automatisk informationsudveksling, idet medlemsstaterne ifølge forslaget kun skal
have pligt til fra 2014 automatisk at udveksle de oplysninger om følgende fem
indkomstkategorier, som de måtte være i besiddelse af: lønindkomst, bestyrelses-
honorarer, livsforsikringsprodukter, pensioner og indkomst af fast ejendom. Di-
rektivforslaget pålægger derfor fortsat ikke medlemsstaterne at indhente oplysnin-
ger mhp. automatisk udveksling. Formandskabets seneste forslag vil dog stadig
betyde, at der opstår en ubalance i omfanget af afsendte og modtagne oplysninger
imellem medlemsstater, som har indberettede oplysninger om indtægtstyper i for-
skelligt omfang.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Formandskabet foreslår også, at medlemsstaterne skal videregive oplysninger til
Kommissionen om omfanget af den automatiske informationsudveksling samt
om fordele og udgifter forbundet hermed for de berørte parter. Kommissionen
skal ifølge forslaget inden 1. juli 2018 forelægge en rapport om erfaringerne med
automatisk informationsudveksling og eventuelt et forslag om ændring af direkti-
vet. På den baggrund kan ECOFIN beslutte, at medlemsstaterne får pligt til au-
tomatisk informationsudveksling af mindst to indtægtstyper, og at listen over ind-
tægtstyper skal udvides med udbytter, kapitalgevinster og royalties.
Formandskabet har desuden foreslået en overgangsbestemmelse vedr. det ny di-
rektivs ikrafttræden. Bestemmelsen vil betyde, at en medlemsstat vil kunne undla-
de at sende oplysninger til en anden medlemsstat, hvis på samme tid følgende
betingelser er opfyldt 1) oplysningerne vedrører en periode før 2011, dvs. ændret
fra 2010 ift. kompromisforslaget inden ECOFIN den 19. oktober 2010, og 2)
videreformidling af oplysningerne kan afvises efter det gældende direktiv, hvis det
ville være i strid med statens lovgivning eller praksis. Det er ikke tilstrækkeligt, at
et land blot opfylder en enkelt af disse betingelser. Det betyder samtidig, at kun et
mindre antal lande vil kunne henholde sig denne bestemmelse, da det i de fleste
EU-lande heriblandt i Danmark er foreneligt med statens lovgivning og praksis at
foretage informationsudveksling lande imellem. Forslaget medfører altså et stop
for bankhemmelighed, der vedrører oplysninger fra 2011 og frem.
Hjemmelsgrundlag
Direktivforslaget har hjemmel i Traktatens artikel 93 og 94, som kræver enstem-
mig vedtagelse af medlemsstaterne.
Nærhedsprincippet
Bekæmpelse af skattesvig forudsætter et effektivt administrativt samarbejde på
EU-niveau, som kun kan opnås ved en fælles retsakt. Regeringen vurderer derfor,
at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Høring
Direktivforslaget har været i høring hos Advokatsamfundet, CEPOS – Center for
Politiske Studier, Finansrådet, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, For-
eningen Danske Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer samt Forsikring og
Pension.
Advokatsamfundet anfører retssikkerhedsmæssige betænkeligheder ved en be-
stemmelse i Kommissionens forslag, der tillægger udenlandske embedsmænd ad-
gang til at gøre brug af lokale kontrolbeføjelser. Denne bestemmelse er udgået i
det seneste forslag.
Advokatsamfundet kritiserer desuden en bestemmelse om udenlandsk bevismate-
riale, som efter Advokatsamfundets opfattelse indskrænker de nationale domstoles
adgang til at vurdere værdien af disse beviser. Hertil skal bemærkes, at den pågæl-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
dende bestemmelse alene går ud på, at en medlemsstat kan påberåbe eller anvende
oplysninger, rapporter mv., som den har modtaget fra en anden medlemsstat, som
bevismateriale på samme måde som tilsvarende oplysninger, rapporter mv., som
staten har modtaget fra andre af dens myndigheder.
Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Efter gældende dansk ret varetages de opgaver, der omfattes af direktivet, af
SKAT.
Konsekvenserne af forslaget om automatisk udveksling af oplysninger er endnu
ikke vurderet, da det endnu ikke er afklaret, hvilke oplysninger der skal være om-
fattet af automatisk informationsudveksling og om udvekslingen skal foregå efter
en bestemmelse om pligt eller til rådighed værende information. Det er muligt, at
der kan være behov for at tilpasse de danske indberetningsregler. Det er ligeledes
muligt, at der må ændres i kontrol- og indberetningsreglerne vedrørende danske
pengeinstitutter mv.
Forslaget indeholder tidsfrister for bl.a. besvarelse af anmodninger om oplysnin-
ger. Sådanne tidsfrister findes ikke i gældende dansk ret og kræver derfor muligvis
en ændring i lovgivningen.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Gennemførelse af direktivforslaget vil medvirke til at begrænse provenutab, der
opstår ved skatteunddragelse og utilsigtet udnyttelse af skatteregler. Direktivet vil
således have en positiv virkning for statsfinanserne og samfundsøkonomien.
Gennemførelse af direktivforslaget forventes at medføre et behov for øgede res-
sourcer i SKAT, herunder udgifter til systemudvikling. Der kan ikke skønnes over
størrelsen heraf, før direktivets endelige udformning kendes, og før det er endeligt
afklaret, hvilke oplysninger der skal udveksles automatisk, og hvilke statistiske
oplysninger medlemsstaterne skal afgive, samt fremgangsmåden herfor. Disse
udgifter afholdes inden for SKATs eksisterende udgiftsrammer.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen er tidligere blevet forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud
for ECOFIN den 2. december 2009 og ECOFIN den 19. oktober 2010.
Holdning
Dansk holdning
Danmark kan generelt støtte forslaget om et nyt bistandsdirektiv, idet man arbej-
der for, at omfanget af den automatiske informationsudveksling bliver så bredt
som muligt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Andre landes holdninger
Flertallet af medlemsstater forventes at kunne støtte et nyt bistandsdirektiv, idet
enkelte lande mener, at direktivet i højere grad skal sikre automatisk informati-
onsudveksling.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
Dagsordenspunkt 2:
Moms på forsikringstjenester og finansielle tjenester
– særskilt dokument
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
Dagsordenspunkt 3:
Revision af direktiv om finansielle konglomerater
– særskilt dokument
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
910469_0010.png
10
Dagsordenspunkt 4:
Resumé
Revision af forordning om kreditvurderingsbureauer
Kommissionen har i juli 2010 fremsat forslag til revision af forordning 1060/2009 om kredit-
vurderingsbureauer. Forslaget lægger dels op til centralisering af kontrol og overvågning med
kreditvurderingsbureauer på EU-niveau og dels til mere åbenhed om baggrunden for deres vurde-
ringer og deres økonomiske interesser. Det belgiske formandskab lægger på det kommende
ECOFIN op til en drøftelse af revisionen af forordningen på baggrund af de hidtidige forhand-
linger i rådets arbejdsgruppe. Europa-Parlamentet har endnu ikke påbegyndt sin behandling af
forslaget.
Nedenstående er udarbejdet på baggrund af Kommissionens forslag KOM(2010)289 og for-
mandskabets kompromistekst 15594/10 og giver et prioriteret uddrag af sagen.
KOM(2010) 289
Baggrund
Kommissionen har den 2. juni 2010 fremsat forslag til ændring af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1060/2009 af 16. september 2009 om
kreditvurderingsbureauer (CRA-forordningen) (KOM(2010) 289
1
). Ved et kredit-
vurderingsbureau forstås en virksomhed, som skal levere uvildige vurderinger
(ratings) af sandsynligheden for, at virksomheder, myndigheder og en bred vifte af
udstedere af finansielle instrumenter, f.eks. obligationer, misligholder deres for-
pligtelser.
Gældende CRA-forordning
CRA-forordningen fra 2009 vedrører registrering og tilladelse til at drive kredit-
vurderingsvirksomhed inden for EU. Forordningen indeholder desuden regler om
intern organisation i kreditvurderingsbureauer for at undgå interessemodsætninger
og generelt øge troværdigheden og gennemsigtigheden af ratingen, herunder gen-
nem krav om et uafhængigt internt administrations-/tilsynsorgan og en ”compli-
ance”-funktion (dvs. interne procedurer, regler mv., der sikrer overholdelse af
reglerne), fastsættelse af ”fit and proper”-regler (dvs. krav vedr. kvalifikationer
m.v. for relevante medarbejdere, navnlig ledelse mv.), krav til kreditanalytikernes
private investeringer mv. Forordningen vedrører ikke metoder mv. til, hvordan
vurderinger/ratings kan udarbejdes. Forordningen fra 2009 er allerede trådt i
kraft, om end enkelte bestemmelser først vil gælde fra hhv. 7. december 2010 og
7. juli 2011. Eksisterende kreditvurderingsbureauer har senest 7. september 2010
skullet ansøge om registrering og godkendelse i overensstemmelse med kravene i
forordningen.
Ifølge den gældende forordning er det de nationale tilsynsmyndigheder (i Dan-
mark Finanstilsynet), der registrerer, giver tilladelse til og fører tilsyn med den
interne organisering i kreditvurderingsbureauer etableret i det pågældende EU-
land, herunder i samarbejde med øvrige nationale tilsynsmyndigheder i EU vareta-
1
http://ec.europa.eu/internal_market/securities/docs/agencies/100602_proposal_en.pdf
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
910469_0011.png
11
ger opgaver i forbindelse med de bestemmelser, der giver mulighed for at finan-
sielle virksomheder i EU vil kunne lægge vurderinger fra kreditvurderingsbureauer
fra tredjelande til grund i reguleringsøjemed. Forordningen giver ikke de nationale
tilsynsmyndigheder indflydelse på udformning og indholdet af vurderingerne.
Kommissionens forslag til revision af CRA-forordningen
Kommissionens forslag til revision af CRA-forordningen foreslår at flytte tilsynet
med kreditvurderingsbureauerne fra de nationale tilsynsmyndigheder til den nye
EU-tilsynsmyndighed for værdipapirer og markeder (ESMA – European Securi-
ties and Markets Authority).
Baggrunden for Kommissionens forslag er, at den finansielle krise ifølge Kom-
missionen har afsløret et behov for at styrke tilsynet med de finansielle markeder
samt på udvalgte områder at etablere et mere centralt tilsyn inden for EU. Den
såkaldte de Larosière-rapport anbefalede i februar 2009 bl.a., at ansvaret for god-
kendelse og overvågning af kreditvurderingsbureauer bør overdrages til en ny
europæisk tilsynsmyndighed. Udstedelse af kreditvurderinger adskiller sig fra an-
den finansiel virksomhed ved at have betydning på tværs af hele EU, idet vurde-
ringerne har betydning for og lægges til grund for investorer, tilsyn og regulering i
hele EU. Det fremgår ligeledes af betragtningerne til den gældende CRA-
forordning, at der kan være fordele af et mere konsolideret tilsyn med kreditvur-
deringsbureauerne, givet erfaringerne med den hidtidige samarbejdsstruktur mel-
lem de nationale tilsyn under den finansielle krise. Siden vedtagelsen af den gæl-
dende CRA-forordning er der endvidere opnået enighed om forordningerne vedr.
etablering af de nye EU-tilsynsmyndigheder, herunder ESMA
2
, der generelt styr-
ker tilsynssamarbejdet i EU.
Det forventes, at Kommissionen medio 2011 vil fremsætte yderligere forslag til
revision af CRA-forordningen, herunder vedr. øget konkurrence og mere gen-
nemsigtighed ved udarbejdelsen af kreditvurderinger.
Formandskabet har efter forhandlinger om Kommissionens forslag i den relevan-
te rådsarbejdsgruppe udarbejdet et konkret kompromisforslag, som ventes drøftet
på det kommende ECOFIN.
Indhold
Kommissionens forslag og formandskabets kompromisforslag til revision af
CRA-forordningen indebærer, at ansvaret for godkendelse af og tilsynet med kre-
ditvurderingsbureauer overdrages fra de nationale tilsynsmyndigheder til den
kommende EU-tilsynsmyndighed på værdipapirområdet, ESMA. ESMA overtager
dermed det direkte tilsyn med kreditvurderingsbureauer.
Kommissionen finder, at forslaget vil medvirke til, at:
Etableringen af ESMA indgår som en del af den såkaldte tilsynspakke, som Europa-Parlamentet og Rådet nåede til enig-
hed om i september 2010. ESMA erstatter det eksisterende europæiske samarbejdsudvalg for værdipapirtilsyn (CESR).
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
910469_0012.png
12
-
-
-
-
sikre en ensartet implementering af forordningen om kreditvurderingsbureau-
er, idet opgaven centraliseres og flyttes fra tilsynet i hjemlandet,
nedbringe unødigt byrdefulde administrative opgaver, idet færre myndigheder
involveres i processen. Dette vil også gavne kreditvurderingsbureauerne, idet
de som udgangspunkt alene skal forholde sig til én enkelt myndighed,
der ikke opstår en risiko for, at nationale tilsyn i de enkelte EU-lande ikke har
de tilstrækkelige ressourcer eller incitamenter til at føre tilsyn med et kredit-
vurderingsbureau, hvilket kan have vidtrækkende implikationer for hele EU,
reguleringen af kreditvurderingsbureauerne i EU håndteres på en robust og
effektiv måde med henblik på at sikre finansiel stabilitet, beskyttelse af inve-
storerne og størst mulig gennemsigtighed.
Overdragelse af tilsynsansvar til ESMA
Overdragelsen af tilsynsansvaret til ESMA indebærer, at de nationale tilsyn i de
relevante EU-lande ikke længere vil have ansvaret for godkendelse af og tilsynet
med kreditvurderingsbureauer. ESMA får ligeledes overdraget opgaver fra det
eksisterende Det Europæiske Værdipapirtilsynsudvalg (CESR), som ESMA erstat-
ter, i forbindelse med modtagelse og registrering af ansøgninger fra kreditvurde-
ringsbureauerne. I det omfang, det er nødvendigt, skal ESMA kunne trække på de
nationale tilsyn i relation til f.eks. inspektioner og løbende overvågning af kredit-
vurderingsbureauerne, og ESMA vil kunne uddelegere opgaver til de nationale
tilsyn i de relevante EU-lande. Kommissionens forslag ændrer ikke, at de nationa-
le tilsyn fortsat skal være ansvarlige for tilsynet med finansielle virksomheders
(f.eks. bankers og forsikringsselskabers) anvendelse af kreditvurderinger i et regu-
leringsøjemed samt i relation til anvendelse af kreditvurderinger i prospekter.
Det foreslås, at ESMA skal have en række konkrete beføjelser til håndhævelse af
CRA-forordningen. ESMA skal således uden retskendelse have adgang til et kre-
ditvurderingsbureaus lokaler, kunne udbede sig oplysninger m.m. ESMA skal her-
udover kunne pålægge kreditvurderingsbureauer sanktioner, hvis de forpligtelser,
der pålægges kreditvurderingsbureauer i henhold til forordningen, ikke overhol-
des. Sanktionerne kan f.eks. være midlertidigt at forbyde det pågældende kredit-
vurderingsbureaus udstedelse af ratings eller at inddrage godkendelsen af kredit-
vurderingsbureauet. Desuden vil et kreditvurderingsbureau kunne pålægges bøder
ved alvorlige overtrædelser af reglerne. I bilag til kompromisforslaget findes detal-
jerede procedureregler for bøder, herunder bødestørrelser. Ifølge kompromisfor-
slaget vil provenuet fra bøderne indgå i EU’s generelle budget.
Øget gennemsigtighed vedr. vurdering af strukturerede produkter
I Kommissionens forslag til revision af CRA-forordningen var endvidere inde-
holdt forslag med henblik på at sikre større gennemsigtighed om kreditvurderin-
gen af strukturerede finansielle produkter, dvs. finansielle instrumenter eller akti-
ver som er resultatet af og kapitaldækkes som en securitisation
3
, jf. kreditinstitutdi-
Med securitisation forstås en transaktion eller ordning, hvorved risikoen ved et engagement (f.eks. et lån) eller en pulje af
engagementer opdeles i trancher og er karakteriseret ved flg.: 1) Betalingerne i forbindelse med en transaktion eller ordning
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
910469_0013.png
13
rektivet. Kreditvurderingsbureauer skulle således give andre kreditvurderingsbu-
reauer adgang til de oplysninger, der ligger til grund for kreditvurderingen af disse
produkter. Forudsætningen herfor var, at det kreditvurderingsbureau, der udleve-
res oplysninger til, også er registreret og opfylder en række betingelser, f.eks. i
forhold til størrelse og til håndtering af fortrolige oplysninger. Dette skal bidrage
til at reducere interessekonflikter mellem et kreditvurderingsbureau og udstedere
af strukturerede finansielle produkter samt at øge konkurrencen på markedet for
kreditvurderinger. Disse bestemmelser er taget ud af formandskabets kompromis-
forslag for at afvente lignende regler i lande uden for EU, af hensyn til at sikre
konvergens hermed. Bestemmelserne forventes i stedet indeholdt i Kommissio-
nens senere forslag om revision af CRA-forordningen, der planlægges i 2011.
Bestemmelser vedr. tredjelande
Udgangspunktet i den gældende CRA-forordning er, at finansielle virksomheder i
EU i reguleringsøjemed kun vil kunne anvende ratings udstedt af kreditvurde-
ringsbureauer registreret og godkendt i EU i overensstemmelse med kravene i
forordningen.
Dog åbner den gældende CRA-forordning mulighed for, at kreditvurderinger, der
er udstedt af kreditvurderingsbureauer i tredjelande, kan anvendes i regulerings-
øjemed i EU, forudsat at de overholder krav, der er mindst lige så strenge som
dem, der fremgår af den gældende CRA-forordning. Der skal desuden foreligge
samarbejdsaftaler mellem tilsynsmyndighederne i det relevante EU-land og tredje-
landet.
Den gældende CRA-forordning indfører således en valideringsordning, der tillader
kreditvurderingsbureauer, der er registreret og godkendt i EU, at validere kredit-
vurderinger udstedt i tredjelande. Ved valideringen af en kreditvurdering udstedt i
tredjelande bør kreditvurderingsbureauet løbende afgøre og kontrollere, om kre-
ditvurderingsaktiviteterne, der fører til udstedelsen af sådanne kreditvurderinger i
tredjelande, opfylder krav, der er lige så strenge som dem, der fremgår af den gæl-
dende CRA-forordning, og hvorledes der i praksis opnås samme mål og virknin-
ger. Overholdelsen heraf vil i sidste ende kunne kontrolleres af den nationale til-
synsmyndighed i det land, hvor det validerende kreditvurderingsbureau er under
tilsyn.
Den gældende CRA-forordning justerer ligeledes i visse tilfælde kravet om fysisk
tilstedeværelse i EU, navnlig for så vidt angår mindre kreditvurderingsbureauer fra
tredjelande, som ikke er repræsenteret eller associeret i EU, forudsat at de ikke har
systemisk betydning for finansmarkedernes stabilitet. En særlig godkendelsesord-
ning for sådanne kreditvurderingsbureauer er mulig, efter at Kommissionen har
fastsat ækvivalensen af et tredjelands retlige og tilsynsmæssige rammer. Disse kre-
ditvurderingsbureauer indgiver ansøgning til Det Europæiske Værdipapirstilsyns-
udvalg (CESR), jf. den gældende CRA-forordning.
afhænger af indfrielsen af et engagement eller en pulje af engagementer og 2) rangordningen af trancher afgør fordelingen
af tabene i transaktionens eller ordningens levetid.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
Kommissionens forslag til revision af forordningen indebærer, at ESMA i stedet
for de nationale tilsynsmyndigheder vil få til opgave nærmere at vurdere, i hvilket
omfang kreditvurderingsbureauer fra tredjelande opfylder de relevante bestem-
melser i CRA-forordningen, og er underlagt regulering og tilsyn i tredjelandet. Det
vil desuden være ESMA og ikke de nationale tilsynsmyndigheder i EU, der indgår
de nævnte samarbejdsaftaler med tilsynsmyndighederne i de pågældende tredje-
lande. Endeligt vil ESMA overtage CESR’s rolle i forbindelse med ovennævnte
ækvivalensvurdering.
Hjemmelsgrundlag
Forslaget har hjemmel i art. 114 i Traktaten om den Europæiske Unions Funkti-
onsmåde (Lissabon Traktaten) og skal vedtages under fælles beslutningstagen efter
den almindelige lovgivningsprocedure.
Nærhedsprincippet
Kommissionen fremhæver, at udstedelse af kreditvurderinger afviger fra andre
former for finansielle serviceydelser, idet denne type virksomhed i sin natur er
grænseoverskridende. Selv om en kreditvurdering vedrører en virksomhed i et
bestemt land og er udstedt af et kreditvurderingsbureau i samme land, kan kredit-
vurderingen således have betydning for investorer i hele EU.
Den måde, kreditvurderingsbureauerne driver deres forretning, er typisk også
grænseoverskridende. Særligt de store kreditvurderingsbureauer opererer med en
global forretningsmodel, hvor kreditvurderinger ofte udarbejdes i samarbejde mel-
lem flere selskaber indenfor samme koncern på tværs af forskellige lande. Dette
betyder også, at de europæiske tilsynsmyndigheder har behov for at koordinere
med myndigheder i lande uden for EU.
Regeringen finder, at tilsynet med kreditvurderingsbureauer kan varetages mest
effektivt på EU-niveau, og at Kommissionens forslag derfor er i overensstemmel-
se med nærhedsprincippet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet forventes at påbegynde behandling af forslaget i december
2010. Europa-Parlamentet har i forbindelse med forhandling af den ny EU-
tilsynsstruktur, der etablerer ESMA, støttet, at tilsyn med kreditvurderingsbureau-
er overdrages til ESMA.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Registrering og godkendelse af kreditvurderingsbureauer i Danmark er reguleret i
lov om finansiel virksomhed.
Finanstilsynet har beføjelser til at træffe afgørelse om registrering af kreditvurde-
ringsbureauer, inddragelse af registrering og andre foranstaltninger efter reglerne i
den gældende CRA-forordning.
Der er ikke aktuelt kreditvurderingsbureauer etableret i Danmark.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
Forordninger har ifølge EU-retten direkte retsvirkning og skal derfor ikke imple-
menteres i national lovgivning, og således kræver revisionen af forordningen som
udgangspunkt ingen ændringer af dansk lovgivning. Forordningen gør det dog på
visse områder nødvendigt at tilpasse og fastsætte supplerende regler i national ret.
For det første skal ESMA’s direkte tilsynsopgave adresseres i lov om finansiel
virksomhed, herunder at ESMA som led i kontrolbesøg skal have adgang til et
kreditvurderingsbureaus virksomhed.
For det andet skal Finanstilsynets samarbejdsrelationer med ESMA adresseres i
lov om finansiel virksomhed, idet Finanstilsynet på opfordring fra ESMA skal
bistå ESMA ved inspektioner og kontroller på stedet. Det forudsættes endvidere,
at medlemsstaterne fortsat skal have en form for nationalt tilsyn på området, idet
ESMA kan uddelegere opgaver til de nationale tilsyn eller anmode tilsynene om
assistance.
For det tredje vil forslaget medføre andre konsekvensændringer i lov om finansiel
virksomhed, idet Finanstilsynet ikke længere vil kunne træffe afgørelser i forhold
til kreditvurderingsbureauerne.
Statsfinansielle konsekvenser
På længere sigt skal ESMA finansieres ved at opkræve afgifter fra kreditvurde-
ringsbureauerne. I 2011 forventes finansieringen af ESMA's nye opgaver at ske
dels fra landenes finanstilsyn dels fra EU-budgettet. De totale samlede omkost-
ninger er vurderet til at udgøre EUR 2,5 mio. i 2011 (2010-prisniveau). Der er i
forslaget lagt op til, at EU budgettet finansierer 40 % af disse udgifter (1,0 mio.
euro), hvoraf Danmark finansierer ca. 2 % af EU's udgifter, svarende til ca.
150.000 kr. De resterende 60 % af udgifterne (1,5 mio. euro) finansieres af bidrag
fra de nationale tilsynsmyndigheder. Finanstilsynet vil således bidrage med finan-
siering på ca. 2 % af EUR 1,5 mio., svarende til ca. 225.000 kr. Finanstilsynets
budget finansieres af bidrag fra de finansielle virksomheder. Fra 2012 og frem
forventes ESMA finansieret af kreditvurderingsbureauerne. Omkostningerne for
2011 indkræves efterfølgende hos kreditvurderingsbureauerne.
Der forventes endvidere implikationer for EU budgettets indtægtsside, idet der vil
kunne udstedes bøder, såfremt kreditvurderingsbureauerne ikke overholder reg-
lerne i forordningen. Højere indtægter til EU’s budget vil alt andet lige reducere
medlemsstaternes bidrag til EU-budgettet. Omfanget heraf kendes ikke på nuvæ-
rende tidspunkt.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionen vurderer, at forslaget vil betyde både et mere effektivt og et mere
ensartet tilsyn. Således fremhæver Kommissionen, at kreditvurderingsbureauerne
havde et medansvar for den finansielle krise ved at reagere for sent på de forvær-
rede markedsforhold og ikke at have justeret deres kreditvurderinger, da krisen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
910469_0016.png
16
voksede. Et mere effektivt tilsyn vil medvirke til at reducere risikoen for en ny
krise ved at sikre en højere kvalitet af kreditvurderinger generelt.
Ligeledes vurderer Kommissionen, at et mere effektivt tilsyn medfører en bedre
beskyttelse af investorernes interesser i forhold til f.eks. kreditvurderingsbureau-
ernes uafhængighed, gennemskueligheden af deres analyser og kvaliteten af kre-
ditvurderingerne som følge af kravene til interne organisering og tilsynet hermed.
Et mere ensartet tilsyn i EU kan medvirke til at reducere risikoen for konkurren-
cemæssige forvridninger og såkaldt tilsynsarbitrage – dvs. at virksomhederne etab-
lerer sig i de lande, der har den mest lempelige tilsynspraksis.
Kommissionen fremhæver, at denne konklusion ikke indebærer, at tilsynet med
andre typer finansielle virksomheder som banker og forsikringsvirksomheder også
kan varetages mest effektivt på EU-niveau, idet udstedelse af kreditvurderinger
som nævnt i sin natur afviger fra andre former for finansielle serviceydelser.
Høring
Kommissionens forslag til revision af CRA-fordordningen er sendt i høring i EU
specialudvalget for den finansielle sektor.
Realkreditrådet (RR) anfører, at begrebet strukturerede finansielle instrumenter bør
præciseres, herunder et ønske om en specifik stillingtagen til hvert enkelt af følgende
instrumenter: 1) covered bonds, 2) junior covered bonds, 3) ansvarlig lånekapital -
hybrid kapital samt 4) seniorgæld.
RR ønsker endvidere kravet om at stille information til rådighed specificeret, for så
vidt angår, om kravet gælder eksisterende kreditvurderinger eller kun nye kreditvur-
deringer, og om det gælder pr. udstedelse eller for et program. Yderligere ønsker RR
specificeret, hvilket organ der kan tage stilling til, om information er tilstrækkelig til at
udgøre grundlaget for en kreditvurdering, hvilke sanktioner der er for at undlade at
stille information til rådighed, og hvor lang tid informationen skal være til rådighed.
Herudover finder RR, at udstedere skal have mulighed for at frabede sig uopfordre-
de kreditvurderinger. RR kritiserer i den forbindelse kravet om at stille protokolførte
informationer til rådighed via en hjemmeside for alle godkendte kreditvurderingsbu-
reauer. RR finder, at et kreditvurderingsbureau, som får adgang til oplysninger fra et
konkurrerende kreditvurderingsbureau, bør pålægges årligt at vurdere en større andel
end de foreslåede 10 % af de strukturerede finansielle instrumenter, de anmoder om
oplysninger om, således at det bedre sikres, at anmodningen om adgang til disse op-
lysninger reelt vedrører muligheden for at udstede vurderinger, og ikke tjener andre
formål (f.eks. adgang til følsomme oplysninger).
Endeligt finder RR, at kravet om også at offentliggøre igangværende kreditvurde-
ringsprocesser er problematisk, hvis der foregår et arbejde, som i øvrigt af forret-
ningsmæssige eller markedsmæssige årsager holdes fortroligt i forberedelsesfasen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
910469_0017.png
17
Det bemærkes, at de bestemmelser vedr. transparens, som høringssvaret fra RR i sin
helhed refererer til, ikke indgår i formandskabets seneste kompromisforslag, jf. be-
skrivelsen af indholdet ovenfor.
Forsikring & Pension (F&P) støtter arbejdet med at skabe den størst mulige tillid til
kreditvurderingsbureauerne og at skabe størst mulig gennemsigtighed i kreditvurde-
ringsprocessen. F&P anfører, at kreditvurderingsbureauer - både i kraft af krav om
kreditvurdering af mange finansielle produkter samt af bureauernes stærke mar-
kedsmæssige stilling - indtager en meget central rolle. F&P finder, at det er vigtigt, at
kreditvurderingen foregår på en betryggende måde i forhold til de vurderede selska-
ber, og at kreditvurderingsbureauerne derfor bør have et adfærdskodeks. F&P fore-
slår, at offentliggørelse af kreditvurderingsbureauernes adfærdskodeks gøres obliga-
torisk.
Dansk Aktionærforening støtter Kommissionens forslag.
Landbrug & Fødevarer støtter Kommissionens forslag.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Det bemærkes,
at den gældende CRA-forordning den 15. januar 2009 blev forelagt Folketingets
Europaudvalg til forhandlingsoplæg.
Det bemærkes, at det i forbindelse med forelæggelse for Folketingets Europaud-
valg af sagen vedr. den nye struktur for finansielt tilsyn i EU, har været nævnt, at
der var enighed om at lade den europæiske værdipapirtilsynsmyndighed (ESMA)
føre det direkte tilsyn med kreditvurderingsbureauer.
Holdning
Foreløbig dansk holdning
Danmark kan generelt støtte forslaget, herunder at tilsynet med kreditvurderings-
bureauer overdrages til ESMA, og at der sikres en ensartet anvendelse af forord-
ningens regler i hele EU.
Andre landes holdning
Der ventes at være generel støtte til kompromisforsalget, idet der dog ventes at
være følgende udeståender i forhandlingerne:
For det første spørgsmålet om hvilke krav kreditvurderingsbureauer fra tredjelan-
de skal overholde for at operere i EU. En række lande finder, at det foreliggende
kompromisforslag bør præcisere den gældende forordning på dette punkt.
For det andet er der lande, der ønsker yderligere afklaring af det retlige grundlag
for at give ESMA mulighed for at sanktionere kreditvurderingsbureauer, herunder
navnlig muligheden for at pålægge kreditvurderingsbureauer bøder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
910469_0018.png
18
Dagsordenspunkt 5:
Revisionsrettens årsberetning om budgetgennemfø-
relsen i 2009
Resumé
På ECOFIN den 17. november 2010 ventes Revisionsretten at præsentere årsberetningen om
gennemførelsen af EU-budgettet i 2009, der offentliggøres den 9. november. ECOFIN forventes
at tage Rettens præsentation af årsberetningen til efterretning. Herefter vil Rådet behandle årsbe-
retningen med henblik på udarbejdelsen af decharge-henstillingen til Europa-Parlamentet, der
forventes drøftet på møde i ECOFIN i februar 2011.
Baggrund
Generelt om decharge-proceduren
På ECOFIN den 17. november 2010 ventes Revisionsretten at præsentere årsbe-
retningen med tilhørende revisionserklæring om EU’s budgetgennemførelse i
2009. Revisionsrettens årsberetning offentliggøres den 9. november og forelægges
samme dag for Europa-Parlamentets Budgetkontroludvalg.
ECOFIN forventes at tage Revisionsrettens præsentation af årsberetningen til
efterretning. Herefter vil beretningen blive behandlet i Rådets Budgetudvalg og
Coreper med henblik på udarbejdelse af henstilling fra Rådet til Europa-Parlamen-
tet om meddelelse af decharge til Kommissionen for gennemførelsen af budgettet,
jf. artikel 319, stk. 1 i Lissabon-traktaten. Henstillingen forventes behandlet på
mødet i ECOFIN i februar 2010. Det bemærkes, at Rådet træffer afgørelse med
kvalificeret flertal.
Generelt om årsberetningen og revisionserklæringen
Revisionsrettens årsberetning om EU-budgetgennemførelsen offentliggøres som
nævnt først den 9. november 2010. Det er derfor endnu ikke muligt at redegøre
for årsberetningens nærmere indhold.
Generelt kan dog nævnes, at Rettens årsberetning, der omhandler samtlige indtæg-
ter og udgifter i Unionen, offentliggøres efter hvert regnskabsårs afslutning. Be-
retningen har forinden været oversendt til Unionens øvrige institutioner med
henblik på indhentning af besvarelser til Revisionsrettens bemærkninger, jf. artikel
287, stk. 4 i Lissabon-traktaten.
Som en vigtig del af beretningsarbejdet har Revisionsretten siden 1995 (for regn-
skabsåret 1994) afgivet en revisionserklæring til Europa-Parlamentet og Rådet til
brug for disse institutioners behandling af EU’s regnskab og dermed Kommissio-
nens gennemførelse af budgettet, jf. også Lissabon-traktatens artikel 287, stk. 1.
Revisionserklæringen omtales typisk som DAS’en, der er en forkortelse for ”la
déclaration d’assurance”, som direkte oversat betyder forsikrings- eller sikkerheds-
erklæringen. Erklæringen omfatter dels regnskabernes rigtighed, og dels de under-
liggende transaktioners lovlighed og formelle rigtighed.
Regnskabernes rigtighed
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
910469_0019.png
19
I revisionserklæringen om regnskabernes rigtighed udtaler Retten sig om, hvorvidt
EU’s endelige konsoliderede årsregnskab rapporterer pengestrømme og finansielle
resultater fuldstændigt og nøjagtigt, og om aktiverne og passiverne er registreret
korrekt ved regnskabsårets udgang.
I denne del af DAS-revisionen undersøger Retten, om Kommissionen har sikret,
at de relevante regnskabsregler reelt anvendes, og om Kommissionens foranstalt-
ninger bidrager til at give rimelig sikkerhed for, at det endelige konsoliderede års-
regnskab giver et retvisende billede af EU’s finanser.
De underliggende transaktioners lovlighed og formelle rigtighed
I revisionserklæringen om de underliggende transaktioners lovlighed og formelle
rigtighed drager Retten en række generelle konklusioner om overvågnings- og
kontrolsystemernes effektivitet samt fejlforekomsten vedrørende samtlige ind-
tægts- og udgiftstransaktioner fordelt på budgettets hovedområder.
I denne del af DAS-revisionen indsamler Retten tilstrækkeligt bevis til at kunne
afgøre, om midlerne er modtaget og brugt i overensstemmelse med fastlagte fæl-
lesskabs- og kontraktbestemmelser, og om midlerne er beregnet korrekt og nøjag-
tigt. Rettens revision går i den forbindelse bl.a. ud på at undersøge, om transakti-
onerne har fundet sted, om modtagerne var berettigede til at få den tildelte støtte
og om de anmeldte omkostninger, henholdsvis mængder var rigtige og støttebe-
rettigede. Transaktionerne eller betalingerne revideres helt ned til den endelige
modtager.
Hjemmelsgrundlag
Det er Europa-Parlamentet, der træffer afgørelse om decharge til Kommissionen
for gennemførelsen af budgettet, jf. artikel 319, stk. 1 i Lissabon-traktaten. Kom-
missionen skal efterfølgende træffe alle egnede foranstaltninger til at efterkomme
bemærkningerne i såvel Parlamentets afgørelse som Rådets henstilling om de-
charge, jf. artikel 319, stk. 3 i Lissabon-traktaten.
Nærhedsprincippet
Dechargeproceduren vedrørende Kommissionens gennemførelse af budgettet
finder sted på unionsniveau og sagen er derfor i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Rådets behandling af Revisionsrettens årsberetning har ingen lovgivningsmæssige
eller statsfinansielle konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Dansk holdning
Revisionsrettens årsberetning med tilhørende revisionserklæring om EU’s budget-
gennemførelse i 2009 først offentliggøres den 9. november 2010. Fra dansk side
ventes man at kunne tage Revisionsrettens præsentation af årsberetningen til ef-
terretning, i det der fra dansk side lægges vægt på en korrekt gennemførelse af
EU’s budget.
Andre landes holdninger
Da Revisionsrettens årsberetning endnu ikke har været drøftet, kendes andre lan-
des holdninger ikke.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21
Dagsordenspunkt 6:
Resumé
Opfølgning på møde i Det Europæiske Råd den 28.-
29. oktober 2010
På ECOFIN den 17. november 2010 ventes der en opfølgning på møde i Det Europæiske Råd
den 28.-29. oktober 2010. Opfølgningen ventes især at angå det igangværende arbejde om et
styrket økonomisk samarbejde i EU, herunder den fremadrettede proces for behandlingen af
Taskforce-rapportens anbefalinger og Kommissionens forslag.
Baggrund og indhold
Der blev holdt møde i Det Europæiske Råd (DER) den 28.-29. oktober 2010.
Mødet var domineret af en række økonomiske problemstillinger, herunder særligt
det igangværende arbejde om et styrket økonomisk samarbejde i EU. Derudover
forberedte DER G20-topmødet den 11.-12. november 2010 i Seoul, Korea, Can-
cúnkonferencen om klimaforandringer i Mexico og en række forestående topmø-
der med strategiske partnere. Der henvises til særskilt dagsordenspunkt vedr. op-
følgning på G20-topmødet den 11.-12. november 2010.
Taskforcen om styrket økonomisk samarbejde i EU
DER endosserede Taskforcens rapport med anbefalinger om en styrkelse af det
økonomiske samarbejde i EU. Anbefalingerne vedrører større finanspolitisk disci-
plin, bredere økonomisk overvågning, øget koordination af økonomiske politik-
ker, en ramme for krisehåndtering og stærkere institutioner. I forlængelse heraf
enedes man på DER om behovet for at landene etablerer en permanent kriseløs-
ningsmekanisme for at sikre den finansielle stabilitet, og man bad på den bag-
grund DER-formanden om at gennemføre konsultationer med medlemslandene
mhp. den ændring af Traktaten, som vurderes nødvendig for indførelsen af en
sådan mekanisme, uden at ændre artikel 125 om forbud mod hæftelse for med-
lemsstaters gæld. Det er tanken, at Kommissionen i samarbejde med DER-
formanden skal igangsætte forberedende arbejde om de generelle detaljer ved en
mekanisme. Beslutninger om hovedprincipper forbundet med den permanente
kriseløsningsmekanisme, og beslutningen om en begrænset ændring af Traktaten
ventes truffet på DER i december i år, således at Traktatændringen kan ratificeres
i medlemslandene senest i midten af 2013. DER-formanden ventes efterfølgende
ligeledes i konsultation med medlemslandene, at undersøge spørgsmålet om frata-
gelsen af eurolandes ret til at deltage i beslutninger vedr. ØMU’en, hvis der opstår
en permanent trussel mod stabiliteten i euroområdet.
G-20 topmødet den 11.-12. november 2010 i Seoul, Korea
DER vurderer, at om end verdensøkonomien er ved at komme sig igen efter kri-
sen, er der stadig en række problemstillinger, der på globalt plan kræver vedvaren-
de opmærksomhed, herunder vedr. holdbarhedsrisici, ufuldstændig genetablering
af den finansielle sektor, høj arbejdsløshed, volatiliteten i de globale råvarepriser
og globale makroøkonomiske ubalancer. DER bekræftede de retningslinjer, som
Rådet er nået til enighed om, og man drøftede de prioriteter, som repræsentanter-
ne for EU og de EU-medlemsstater, som er medlemmer af G20, skal fremme på
G20-topmødet. DER lægger i den sammenhæng vægt på, at der på G20-topmødet
sendes ambitiøse signaler hvad angår implementeringen af den fælles G20-ramme
for stærk, bæredygtig og balanceret vækst. DER ser endvidere frem til, at man på
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
910469_0022.png
22
G20 bekræfter de såkaldte Basel-standarder, som vurderes som værende et vigtigt
skridt i styrkelsen af den globale finansielle stabilitet, og at man endosserer den
aftale om kvote- og styringsreform af IMF, som G20-landenes finansministre
nåede til enighed om på mødet den 22.-23. oktober 2010. På baggrund af Rådets
rapport om afgifter og beskatning af den finansielle sektor vurderer DER, at der
er behov for yderligere arbejde mhp., at Rådet skal afrapportere til DER vedrø-
rende bankafgifter og undgåelse af dobbeltbeskatning til december i år.
Cancúnkonferencen om klimaforandringer
DER finder det afgørende, at EU fortsat spiller en konstruktiv rolle i de kom-
mende klimaforhandlinger under Cancúnkonferencen i Mexico til december i år,
og at der leveres et fælles budskab fra EU-landene. DER endosserede Rådets
konklusioner af 14. oktober 2010 om forberedelsen af Cancúnkonferencen og
bekræftede, at EU er parat til at overveje endnu en forpligtelsesperiode i henhold
til Kyoto-protokollen, såfremt betingelserne fastlagt i disse rådskonklusioner op-
fyldes. DER erklærer, at man vil revurdere situationen efter konferencen i Can-
cún, og i lyset heraf evt. forpligte sig yderligere end det nuværende reduktionsmål
for drivhusgasemissioner på 20 %, mhp. at kunne reagere ift. udviklingen i de
internationale klimaforhandlinger.
Topmøder med tredjelande
I overensstemmelse med DER-konklusionerne fra september 2010 drøftede man
på DER de centrale politiske budskaber som repræsentanterne for EU skal frem-
me under de kommende topmøder med USA, Rusland, Ukraine, Indien og Afrika.
Opfølgning på DER på ECOFIN den 17. november 2010
På ECOFIN den 17. november 2010 ventes en opfølgning på DER den 28.-29.
oktober 2010, som primært ventes at angå den videre proces med behandling og
implementering af Taskforce-rapportens anbefalinger og Kommissionens forslag
om et styrket økonomisk samarbejde i EU.
DER ønsker en hurtig behandling af forslagene, og det udstukne mål er, at Rådet
og Europa-Parlamentet skal kunne nå til enighed på basis af Kommissionens for-
slag senest i sommeren 2011. Rådets næste skridt i den lovgivningsmæssige proce-
dure ventes at være at nå til enighed om en ”generel tilgang” som grundlag for de
kommende trialogforhandlinger med Europa-Parlamentet fsva. de af Kommissio-
nens forslag, som skal vedtages under den almindelige beslutningsprocedure.
4
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
4
KOM(2010)526 (æ
ndring af forordning 1466/97), KOM(2010)524 (forordning om sanktioner for eurolande i Stabilitets- og Vækstpag-
ten), KOM(2010)527 (forordning om bredere makroøkonomisk overvågning) og KOM(2010)525 (forordning om sanktioner for eurolande
under den makroøkonomiske overvågning) vedtages under den almindelige beslutningsprocedure. KOM(2010)523 (direktiv om nationale
finanspolitiske rammer) og KOM(2010)522 (ændring af forordning 1467/97) vedtages under den særlige beslutningsprocedure, i overens-
stemmelse med Traktatens artikel 289.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
23
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Ikke relevant.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Ikke relevant.
Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Regeringens holdning
Regeringen støtter den ventede videre proces i relation til styrkelsen af det øko-
nomisk-politiske samarbejde, herunder udarbejdelse af en ”generel tilgang” for
ECOFIN’s position forud for de kommende forhandlinger med Europa-
Parlamentet.
Andre landes holdninger
EU-landene ventes generelt at støtte den ventede videre proces i relation til styrkel-
sen af det økonomisk-politiske samarbejde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24
Dagsordenspunkt 7:
Opfølgning på G20-topmødet den 11.-12. november
2010
Resumé
ECOFIN ventes at følge op på G20-topmødet i Seoul, Korea den 11.-12. november 2010.
Fokus for G20-topmødet ventes især at være på implementeringen af G20-landenes fælles ram-
me for stærk, bæredygtig og balanceret vækst, herunder enighed om udformningen af landespeci-
fikke anbefalinger til de enkelte G20-lande og reformer af den finansielle regulering, herunder
endossering af Basel-komitéens forslag til kapital- og likviditetsregler (Basel III). Endvidere
ventes på G20-topmødet en drøftelse af reformerne af IMF, som man nåede til generel enighed
om på G20 finansministermødet 22.-23. oktober. Det Europæiske Råds drøftede den 28.-29.
oktober den fælles EU-holdning til G20-topmødet, og man nåede til enighed om rådskonklusio-
ner herom.
Baggrund og indhold
På det kommende ECOFIN ventes en opfølgning på G20-topmødet i Seoul, Ko-
rea den 11.-12. november, hvor især implementeringen af den fælles ramme for
stærk, bæredygtig og balanceret vækst ventes at være i fokus. Endvidere ventes på
topmødet en drøftelse af reformer af den finansielle regulering og der forventes
en opfølgning på enigheden på G20 finansministermødet om de overordnede
linjer i en reform af Den Internationale Valutafond (IMF).
På G20 finansministermødet den 22.-23. oktober drøftede G20-landene imple-
menteringen af den fælles
G20-ramme for stærk, bæredygtig og balanceret vækst.
Man
nåede til enighed om en række initiativer, som landene bør gennemføre, herunder
at gennemføre strukturelle reformer mhp. at styrke den globale efterspørgsel, sikre
jobskabelse og øge landenes vækstpotentiale; at de avancerede lande implemente-
rer mellemfristede finanspolitiske konsolideringer tilpasset nationale omstændig-
heder i overensstemmelse med tidligere aftaler; at bevæge sig i retning af mere
markedsbestemte valutakurser, som afspejler underliggende forhold i økonomien
og undgå uhensigtsmæssigt store udsving i valutakurser; at afstå fra alle former for
protektionistiske tiltag; at styrke det multilaterale samarbejde mhp. at sikre ekstern
holdbarhed og gennemføre de nødvendige tiltag for at reducere de globale uba-
lancer. Det forventes, at man på G20-topmødet vil tage stilling til en handlings-
plan, som vil adressere de tiltag, som de enkelte G20-lande forpligter sig til at
gennemføre inden for den fælles ramme.
For så vidt angår
reformer af den finansielle regulering,
nåede G20 på finansminister-
mødet bl.a. til enighed om at implementere de nye kapital- og likviditetsstandarder
for banker foreslået af Basel-komitéen inden for den aftalte tidsramme. G20 en-
dosserede endvidere anbefalingerne fra Financial Stability Board (FSB) vedr. styr-
kelse af intensiteten og effektiviteten af det finansielle tilsyn samt vedr. rammer,
processer og tidsplaner for håndtering af risici forbundet med systemisk vigtige
finansielle institutioner (”too-big-to-fail”).
G20 nåede endvidere til enighed om en række overordnede linjer i en
reform af
IMF,
herunder at der bør vedtages en kvote- og stemmereform, der sikrer et skift i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25
kvoteandele til fordel for dynamiske emerging market lande og udviklingslande
samt underrepræsenterede lande på over 6 pct. af kvoterne i IMF. Samtidig nåede
man til enighed om, at reformen bør resultere i 2 færre avancerede europæiske
stole i IMF’s bestyrelse, som G20-landene forpligter sig til at fastholde på dens
nuværende størrelse på 24 medlemmer. Et centralt element i sikringen heraf vil
være øget anvendelse af rotation, så flere lande i de respektive valgkredse får ad-
gang til en plads i bestyrelsen, bl.a. inspireret af den gældende praksis i den nor-
disk-baltiske valgkreds, som Danmark er en del af. Endelig nåede man på G20
finansministermødet til enighed om, at alle medlemmer af bestyrelsen fremover
skal på valg, til forskel fra de nuværende regler, hvor de fem største lande i IMF
udpeger sine bestyrelsesmedlemmer. Reformerne af IMF og implementeringen
heraf ventes drøftet i IMF’s bestyrelse over de kommende uger frem mod G20-
topmødet, herunder på baggrund af enigheden på G20-finansministermødet.
Det Europæiske Råd drøftede den 28.-29. oktober den fælles EU-tilgang til G20-
topmødet den 28.-29. oktober 2010 på baggrund af ECOFIN’s forberedelse af
G20-finansministermødet. Det Europæiske Råds konklusioner lægger blandt an-
det vægt på følgende:
Verdensøkonomien er i bedring, men der er fortsat en række udeståender,
der kræver vedvarende opmærksomhed på globalt plan, herunder risici i
forhold til finansiel holdbarhed, ufuldstændig retablering af den finansielle
sektor, høj arbejdsløshed, udsving i de globale råvarepriser og genopbygning
af globale makroøkonomiske ubalancer.
G20-topmødet bør sende et ambitiøst signal om at G20-landene bør gen-
nemføre de nødvendige initiativer, der er opnået enighed om inden for
rammen for stærk, bæredygtig og balanceret vækst, særligt vedr. finanspoliti-
ske konsolideringsplaner, reformer af den finansielle regulering, social sam-
hørighed, jobskabelse og behovet for yderligere strukturreformer. Re-
balancering af den globale vækst kræver også særlig opmærksomhed.
EU ser frem til, at G20-topmødet bekræfter Basel-aftalen vedr. kapital- og
likviditetskrav for banker, som udgør et vigtigt skridt i styrkelsen af den
globale finansielle stabilitet.
EU understreger nødvendigheden af fortsat at holde markederne åbne, sæt-
te fornyet skub i Doha-forhandlingerne samt vedtage en vækstorienteret
dagsorden for udvikling. Den understreger nødvendigheden af at undgå en-
hver form for protektionisme og undlade valutakurstiltag for at opnå kort-
sigtede konkurrencefordele.
G20-enigheden om reformer af IMF skal bidrage til gøre IMF mere effek-
tiv, troværdig og legitim og gøre det muligt for IMF at understøtte det in-
ternationale monetære og finansielle system. Reformer af såvel kvote- og
stemmefordelingen som IMF’s styring i bredere forstand bør leveres samlet
som en enkelt, samlet pakke inden for samme tidsramme.
Yderligere arbejde er nødvendigt mht. afgifter og skatter på finansielle insti-
tutioner, både på internationalt og nationalt niveau. I overensstemmelse
med ECOFIN’s rapport til DER bør der ske en yderligere koordinering
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26
mellem de forskellige ordninger for bankafgifter for at undgå dobbeltbe-
skatning. ECOFIN opfordres til at rapportere tilbage til DER i december
2010.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke været hørt om sagen.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har ikke konsekvenser for dansk ret.
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke direkte samfundsøkonomiske konsekvenser i Danmark. Overord-
net ventes G20-arbejdet som helhed at have positive samfundsøkonomiske kon-
sekvenser, i det omfang det understøtter global økonomisk vækst og finansiel
stabilitet.
Høring
Sagen har ikke været i høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
ECOFIN’s forberedelse af G20 finansministermødet den 22.-23. oktober 2010 og
G20-topmødet den 11.-12. november 2010 blev forelagt Europaudvalget til oriente-
ring den 15. oktober 2010 forud for rådsmødet (ECOFIN) den 19. oktober 2010.
Holdning
Regeringens holdning
Regeringen noterer sig enigheden på G20-finansministermødet, herunder vedr.
reformer af den finansielle regulering og finansielt tilsyn samt enigheden om re-
former af IMF.
Regeringen lægger vægt på, at gennemførelsen af initiativerne i G20 er i overens-
stemmelse med EU’s gældende økonomisk-politiske rammer og beslutninger,
herunder for så vidt angår G20-landenes koordinering af finanspolitiske konsoli-
deringsstrategier og implementeringen af G20-rammen for stærk, bæredygtig og
balanceret vækst, samt G20’s koordinering vedrørende finansiel regulering, her-
under implementering af Basel-aftalerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27
For så vidt angår IMF-reformerne er det vigtigt, at de videre drøftelser og beslut-
ninger om konkretiseringen og implementeringen af reformerne foregår i IMF’s
ledende organer, herunder IMF’s bestyrelse, hvor alle IMF-lande er repræsenteret.
Det er afgørende for reformerne, at de er forankret i et bredt flertal af IMF-
landene.
For så vidt angår Basel-komitéens udspil til styrkede kapital- og likviditetsregler,
som endosseredes på G20 finansministermødet, støttes fra dansk side generelt
intentionen med de nye regler, idet man på linje med EU’s Terms of Reference
lægger vægt på en fleksibel implementering af reglerne, der f.eks. tager hensyn til
det danske realkreditsystem.
Andre landes holdninger
Der ventes i ECOFIN at være generel opbakning til den enighed der måtte opnås
på G20-topmødet. Der var i ECOFIN den 19. oktober bred enighed om den fæl-
les EU-holdning (Terms of Reference) forud for G20-finansministermødet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28
Dagsordenspunkt 8:
Resumé
Klimafinansiering
ECOFIN skal vedtage konklusioner om klimafinansiering omhandlende tre emner: for det
første præsentationen af EU’s opstartsfinansiering til klimaformål på COP16 i Cancún. For
det andet en reaktion på FN-Generalsekretærens Højniveaugruppes rapport om kilder til kli-
mafinansiering. For det tredje en EU-holdning til spørgsmålet om oprettelsen af en Grøn Kli-
mafond i forbindelse med UNFCCC-forhandlingerne.
Regeringen kan generelt støtte det forventede udkast til rådskonklusioner. Rådskonklusionerne
sikrer, at EU i Cancun kan præsentere en oversigt over sin opstartsfinansiering, der demonstre-
rer, at finansieringen bliver leveret og kommer konkrete tiltag til gode. Regeringen vil også kunne
støtte, at EU byder AGF-rapporten velkommen. Med hensyn til Den Grønne Klimafond,
finder regeringen det væsentligt, at der bakkes op om, at denne fond snart etableres.
Baggrund
Finansieringen af klimatiltag i udviklingslandene indgår som en væsentlig del af
Københavner-Erklæringen (Copenhagen Accord) og de igangværende UNFCCC-
forhandlinger. For det første indeholder Accorden en fælles forpligtelse fra de
industrialiserede lande om samlet at levere op til 30 milliarder USD i opstartsfi-
nansiering i perioden 2010-2012. EU har i den forbindelse forpligtet sig til at leve-
re 2,4 milliarder euro om året, i alt 7,2 mia. euro. EU har besluttet at præsentere
hvorledes man har levet op til denne forpligtelse i 2010 på COP16. I den sam-
menhæng har Den Økonomiske og Finansielle Komité (EFC) og Den Økono-
misk-Politiske Komité (EPC) udarbejdet en rapport, som ECOFIN forventes at
godkende og basere sine rådskonklusioner på.
For det andet indeholder Accorden en bestemmelse om, at der skal nedsættes en
Højniveaugruppe, der skal studere forskellige kilder til klimafinansiering med hen-
blik på at undersøge, hvorledes klimafinansieringsmålet på 100 milliarder USD i
2020 bedst nås. FN-Generalsekretær Ban Ki-Moon har på denne baggrund nedsat
en ”High-Level Advisory Group on Climate Change Financing” (AGF) med
Norges statsminister Jens Stoltenberg og Etiopiens premierminister Menes Zena-
wi i spidsen. Denne gruppe vil offentliggøre konklusionerne af sit arbejde i form
af en rapport under pre-COP'en i november 2010. ECOFIN-rådskonklusionerne
forventes at fastlægge EU’s holdning til denne rapport.
For det tredje indeholder Accorden en beslutning om at etablere en klimafond,
den såkaldte Copenhagen Green Climate Fund, også henvist til som the Green
Climate Fund eller the Green Fund. Der er i UNFCCC betydelig opbakning til, at
fonden snart etableres, for eksempel ved på COP16 at påbegynde en proces, hvor
en ekspertgruppe skal udarbejde et udkast til Den Grønne Klimafonds fundats og
vedtægter.
Indhold
Det foreløbige udkast til rådskonklusioner forventes for det første at byde rappor-
ten fra EFC og EPC velkommen, og bekræfte EU’s forpligtelse til at levere op-
startsfinansiering samt at EU allerede leverer på denne forpligtelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
29
For det andet forventes rådskonklusionerne at indeholde konklusioner angående
AGF-rapporten. Der foreligger endnu ikke udkast til disse konklusioner, men det
forventes, at ECOFIN vil byde rapporten velkommen, understrege vigtigheden af
at anvende et bredt spektrum af kilder for at nå målet på 100 millioner USD i
2020, og understrege EU’s vilje til at samarbejde med andre lande om at etablere
en international struktur for mobilisering af klimafinansiering.
For det tredje forventes udkastet til rådskonklusioner at indeholde en understreg-
ning af behovet for oprettelsen af den Grønne Klimafond samt støtte til, at man
på COP 16 igangsætter en proces (som led i en balanceret pakke) for etablering af
Den Grønne Klimafond med henblik på operationalisering på COP17. Udkastet
forventes også at understrege vigtigheden af, at processen involverer den nødven-
dige ekspertise, herunder fra finansielle institutioner.
Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet udtaler sig ikke om rådskonklusioner.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Der er tale om rådskonklusioner, som ikke har umiddelbar retsvirkning i forhold
til dansk lov.
Statsfinansielle konsekvenser
Konklusionerne har ikke i sig selv konsekvenser for statsfinanserne, men ydelse af
opstartsfinansiering har statsfinansielle konsekvenser, idet der over Regeringens
Klimapulje er afsat 300 mio. kr. i 2010, 400 mio. kr. i 2011 og 500 mio. kr. i 2012.
På længere sigt må indgåelse af en global klimaaftale med tilhørende forpligtelser
til at yde klimabistand ligeledes forventes at kunne have statsfinansielle konse-
kvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Konklusionerne har ikke i sig selv konsekvenser for samfundsøkonomien, men
globale aftaler om klimafinansieringskilder kan eventuelt have samfundsøkonomi-
ske konsekvenser.
Høring
Ikke relevant.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Regeringens holdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30
Regeringen kan generelt støtte det nævnte udkast til rådskonklusioner. Det er væ-
sentligt, at EU i Cancun kan præsentere en oversigt over sin opstartsfinansiering,
der demonstrerer, at finansieringen bliver leveret og kommer konkrete tiltag til
gode. Transparent opstartsfinansiering er vigtig ift. UNFCCC-forhandlingerne, da
det demonstrerer, at EU overholder sine forpligtelser fra Accorden.
AGF-rapporten foreligger endnu ikke, men Regeringen vil dog kunne støtte, at
EU byder AGF-rapporten velkommen. Det er væsentligt for regeringen, at nye
kilder til klimafinansiering respekterer princippet om staters suverænitet over op-
krævning af skatter.
Med hensyn til Den Grønne Klimafond, finder regeringen det væsentligt, at den
snart etableres, for eksempel ved, at man på COP 16 igangsætter en proces for
etablering af Den Grønne Klimafond med henblik på operationalisering på
COP17. Denne operationalisering bør ske med behørig involvering af finansiel
ekspertise. Ligeledes anses det overordnet set for væsentligt, at der i fondens
governance-struktur er en ligelig repræsentation mellem i- og u-lande.
Andre landes holdning
Der forventes enighed om et sæt rådskonklusioner.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
31
Dagsordenspunkt 9:
Resumé
Pensionsrapport
ECOFIN ventes at vedtage rådskonklusioner vedrørende holdbarheden og tilstrækkeligheden af
EU-landenes pensionssystemer. Der er gennemført pensionsreformer i mange EU-lande indenfor
det seneste årti, men der ventes fortsat at være behov for reformer, der forbedrer de offentlige finan-
ser ved at reducere eller finansiere udgifter relateret til aldring. I mange lande har pensionsrefor-
mer medført større vægt på opsparingsbaserede pensioner, hvorved arbejdslivets længde og karrie-
reforløb i stigende grad vil have betydning for pensionsudbetalingerne for fremtidige pensionister i
Europa. Dermed kan reformer, der sikrer et fleksibelt arbejdsmarked, lav ledighed og højere
tilbagetrækningsalder både bidrage til at forbedre den finanspolitiske holdbarhed og størrelsen af
fremtidige pensionsudbetalinger. Der ventes enighed om at understrege vigtigheden af at fortsætte
indsatsen for at sikre holdbarheden af de offentlige finanser i lyset af den demografiske udvikling,
herunder gennem konsolidering af de offentlige finanser og gældsreduktion bl.a. i lyset af krisen,
øget beskæftigelse og produktivitet, samt reformer af pensionssystemer mv.
Baggrund
ECOFIN ventes på det kommende møde at vedtage konklusioner vedr. pensions-
systemernes langsigtede holdbarhed og tilstrækkeligheden af fremtidige pensions-
udbetalinger med afsæt i rapporten ”Progress and key challenges in the delivery of
adequate and sustainable pensions in Europe” udarbejdet af udvalget for økono-
misk politik (EPC) og udvalget for social beskyttelse (SPC under beskæftigelses-
og socialministerrådet – EPSCO). Konklusionerne ventes ligeledes vedtaget af
EPSCO på rådsmøde d. 6.-7. december 2010.
Pensionsrapporten beskriver de væsentligste karakteristika for de pensionsrefor-
mer, der er gennemført i EU-landene de seneste 10 år. Derpå vurderes reformer-
nes effekt på pensionssystemernes ydelser og betydning for udviklingen i de ald-
ringsrelaterede omkostninger og den finanspolitiske holdbarhed.
Rapporten tager udgangspunkt i de seneste fremskrivninger af de aldersrelaterede
ændringer i de offentlige finanser frem til 2060, som fremlagt i en separat rapport
fra april 2009 om de økonomiske konsekvenser af aldring (Ageing report 2009),
samt de seneste vurderinger af landenes finanspolitiske holdbarhed, som er frem-
lagt i september 2009 (Sustainability report 2009), begge udarbejdet af Kommissi-
onen og udvalget for økonomisk politik (EPC).
ECOFIN ventes at vedtage rådskonklusioner om rapporten på baggrund af drøf-
telsen heraf.
Rapporten har været forelagt ECOFIN i en foreløbig version i juni 2010.
Indhold
Konklusionerne ventes at hilse rapporten velkommen og gentage Rådets opbak-
ning til holdbare pensionssystemer samt de tre ben i den såkaldte Stockholm-
strategi for håndtering af aldringen (vedtaget af Rådet i marts 2001), gennem
gældsreduktion, øget beskæftigelse og produktivitet samt reformer af pensionssy-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
910469_0032.png
32
stemet samt sundheds- og plejesektoren. Konklusionerne ventes at anerkende den
hidtidige reformindsats og understrege vigtigheden af yderligere strukturelle re-
former, der kan øge den langsigtede finanspolitiske holdbarhed og dermed fortsat
udgøre grundlaget for bæredygtige pensioner. Konklusionerne ventes at fremhæve
muligheden for at øge beskæftigelsen og forbedre de offentlige finanser ved at i
højere grad at inkludere ældre, kvinder og indvandrere på arbejdsmarkedet. Der-
udover fremhæves, at en forlængelse af arbejdslivet både kan bidrage til at forbed-
re den finanspolitiske holdbarhed og medføre større bidrag til opsparingsbaserede
pensionsordninger og dermed større pensionsudbetalinger for den enkelte. Kon-
klusionerne ventes endvidere at fremhæve behovet for at overvåge, hvordan ud-
satte grupper dækkes, og hvordan en stigende afhængighed af opsparingsbaserede
pensioner påvirker pensionsudbetalingernes størrelse og risiko for fremtidige pen-
sionister.
Rapporten fra EPC/SPC har følgende hovedindhold:
Hovedtræk i pensionsreformer de seneste 10 år
Over hele Europa er levetiden stigende og fertiliteten relativt lav. Der bliver såle-
des færre i de erhvervsaktive aldersgrupper til at forsørge en voksende gruppe af
ældre. Mange lande har derfor gennemført reformer med fokus på højere tilbage-
trækningsalder, herunder ved at begrænse tidlige tilbagetrækningsordninger, samt
en udbredelse af pensionssystemet for ikke-dækkede grupper. Derudover har der
været en tendens til, at dele af pensionssystemet er blevet opsparingsbaseret, såle-
des at det samlede pensionssystem indeholder både skattefinansierede og opspa-
ringsbaserede elementer. Mange reformer har således medført en tættere sam-
menhæng mellem bidrag til pensionsordninger og pensionsudbetalinger, ligesom
en del har indført ændringer af indekseringsregler. Idet reformerne medfører tæt-
tere sammenhæng mellem bidrag og udbetalinger, herunder gennem øget anven-
delse af opsparingsbaserede pensionssystemer, vil individuelle forhold vedr. be-
skæftigelse og tilbagetrækning i højere grad påvirke pensionsudbetalingerne, hvil-
ket styrker tilskyndelsen til at arbejde. En anden konsekvens af mere opsparings-
baserede pensionssystemer er, at pensionsudbetalingerne generelt bliver mere
afhængige af makroøkonomiske forhold, herunder afkast på aktiver o.l.
Vurdering af pensionssystemernes holdbarhed
Det vurderes, at den teoretiske dækningsgrad
5
vil i de kommende årtier falde i 11
medlemslande, primært som følge af indekseringsregler eller reformer, som redu-
cerer pensionsudbetalingerne. For en række lande ventes dækningsgraden at være
uændret, mens dækningsgraden ventes at stige i lande, hvor dækningsgraden i
2006 var meget lav. Derudover ventes dækningsgraden i Danmark at stige, hvilket
afspejler modningen af de private pensionsordninger herunder især arbejdsmar-
kedspensioner.
Pensionsudbetaling i forhold til løn året før for en hypotetisk person, der antages at være mand, arbejder i 40 år og går på
pension som 65-årig.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
33
Der er gennemført fremskrivninger af de aldersrelaterede udgifter frem til 2060 i
Ageing Report 2009. De gennemførte pensionsreformer vil i vidt omfang betyde
en højere gennemsnitlig tilbagetrækningsalder i 2060, hvorved erhvervsdeltagelsen
og beskæftigelsen vurderes at stige væsentligt. På trods af dette ventes de offentli-
ge pensionsudgifters andel af BNP at stige fra 2007 til 2060 i langt de fleste lande
og med 2�½ pct.-enhed i gennemsnit for alle EU-landene. For Danmark ventes
stort set uændrede pensionsudgifter som andel af BNP fra 2007 til 2060. Dette
dækker dog over, at udgifterne i den mellemliggende periode fra i dag til omkring
2050 vil ligge højere. I opgørelsen af den samlede finanspolitiske holdbarhed, hvor
aldringsrelaterede udgifter har en væsentlig betydning, vurderes stort set alle lande
at have holdbarhedsgab, dvs. et behov for en permanent styrkelse af de offentlige
finanser for at sikre langsigtet finanspolitisk holdbarhed. Danmark vurderes i
EU’s beregning imidlertid ikke at have et holdbarhedsgab. Det bemærkes at vur-
deringen af den finanspolitiske holdbarhed både for Danmark og for EU-landene
generelt vurderes at undervurdere holdbarhedsproblemet, blandt andet fordi be-
regningerne er fra medio 2009 og baserer sig på tal for de offentlige finanser før
krisen og ikke de aktuelle større strukturelle underskud.
Aktuelle og fremtidige udfordringer
Den økonomiske krise har medført store underskud og forøgelse af gælden i EU-
landene. Det understreges, at konsolideringen af de offentlige finanser, med afsæt
de aftalte principper for exit-strategien vedtaget af ECOFIN i oktober 2009, er
væsentlig for at sikre håndteringen af fremtidige stigninger i aldringsrelaterede
udgifter.
Som nævnt ventes pensionsudgifters og øvrige aldringsrelaterede udgifters andel
af BNP at stige frem mod 2060, ligesom langt de fleste lande vurderes at have
holdbarhedsgab på trods af allerede gennemførte reformer. Det er således stadig
en væsentlig udfordring for EU-landene at gennemføre reformer der sikrer fi-
nanspolitisk holdbarhed, f.eks. gennem reformer, der begrænser stigningen i pen-
sions- og aldringsrelaterede udgifter.
I lyset af at de gennemførte pensionsreformer medfører en større individuel risiko
som følge af en større vægt på opsparingsbaserede pensionssystemer, fremhæves
det som væsentligt at sikre en passende dækning samt beskyttelse af de individuel-
le opsparinger i pensionsselskaberne mv. Opsparingsbaserede pensionstyper gør
desuden den enkeltes pensionsudbetaling mere afhængig af arbejdslivets længde
og karriereforløb. Dermed kan reformer, der sikrer et fleksibelt arbejdsmarked, lav
ledighed og højere tilbagetrækningsalder både bidrage til at forbedre den finanspo-
litiske holdbarhed og størrelsen af fremtidige pensionsudbetalinger.
Politikanbefalinger
Rapporten konstaterer, at pensionssystemer og -politik er meget forskellig på
tværs af EU-landene. De forskellige pensionssystemer indebærer forskellige typer
af risici og udfordringer, og der findes således ikke én løsning, som er ideel for alle
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
34
lande. Pensionssystemer og -reformer må udformes således, at der sikres finans-
politisk holdbarhed samtidigt med et bæredygtigt ydelsesniveau.
Det anbefales at søge en tættere sammenhæng mellem ændringer i levetid og pa-
rametre i pensionssystemer, som f.eks. pensionsalder eller pensionsudbetalinger.
Det anbefales endvidere, at der søges en passende balance mellem antallet af år
den enkelte bruger på arbejdsmarkedet og på pension, og at udformningen af ar-
bejdsmarkedet og pensionssystemet understøtter hinanden, således at forlængelse
af arbejdslivet alt andet lige indebærer højere ydelser, mens tidlig tilbagetrækning
vil føre til reducerede ydelser.
I den forbindelse bemærkes, at det danske pensionssystem i vidt omfang afspejler
anbefalingerne. Sammenhæng mellem levetid og pensionssystemet er således sik-
ret i forbindelse med Velfærdsaftalen, hvor efterløns- og pensionsalderen fra 2025
indekseres i forhold til stigningen i levetiden. Samtidigt sikrer den relativt store
udbredelse af private (herunder arbejdsmarkedsrelaterede) pensionsordninger mv.
en sammenhæng mellem arbejdslivets længde og pensionsudbetalinger.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Sagen har ikke været forelagt Europa-Parlamentet.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ingen direkte statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ingen direkte samfundsøkonomiske konsekvenser. I det omfang rap-
porten og rådskonklusionerne fører til gennemførelsen af reformer og/eller kon-
soliderig af de offentlige finanser, der forbedrer holdbarheden af de offentlige
finanser i EU-landene, vil dette have positive samfundsøkonomiske konsekvenser
for Danmark og EU-landene som helhed.
Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg i forbindelse med ECOFIN
d. 8. juni 2010. Rapporten om de økonomiske konsekvenser af aldring (Ageing
report 2009), hvis fremskrivninger refereres i rapporten, blev drøftet på ECOFIN
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
35
den 5. maj 2009 og blev i den forbindelse forelagt Folketingets Europaudvalg den
30. april 2009 til orientering. Tilsvarende blev rapporten om finanspolitisk hold-
barhed, hvis resultater refereres i rapporten, drøftet på ECOFIN d. 10. november
2010 og blev i den forbindelse forelagt Folketingets Europaudvalg den 6. novem-
ber 2009 til orientering.
Holdning
Foreløbig dansk holdning
Regeringen er generelt enig i pensionsrapporten og støtter udkastet til rådskonklu-
sioner. Pensionsrapporten og rådskonklusionerne understreger at håndteringen af
de demografiske udfordringer for den finanspolitiske holdbarhed fortsat bør have
opmærksomhed også i lyset af den aktuelle krise.
Andre landes holdning
Der ventes generel opbakning til pensionsrapporten og indholdet af rådskonklusi-
onerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
36
Dagsordenspunkt 10:
EU-statistik
- særskilt dokument