Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3045 - Økofin
Offentligt
1453853_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
16369/10
PRESSE 301
PR CO 35
PRESSEMEDDELELSE
3045. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den 17. november 2010
Formand
Didier REYNDERS
Belgiens vicepremierminister samt finansminister og minister
for institutionelle reformer
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 6083 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
16369/10
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453853_0002.png
17.XI.2010
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet gav grønt lys for en reform af EU's nuværende rammer for
finansielt tilsyn,
som tager sigte
på at fjerne de mangler, der blev synlige under den seneste krise på de globale finansielle
markeder.
Reformen indebærer oprettelsen af et europæisk udvalg for systemiske risici og tre europæiske
myndigheder, der skal føre tilsyn med bank-, forsikrings- og værdipapirsektoren. De nye organer vil
udgøre en del af et europæisk finanstilsynssystem, herunder tilsynsmyndighederne i medlems-
staterne.
Det nye system vil være operationelt fra den 1. januar 2011.
Rådet gjorde status over resultaterne af
G20-topmødet
i Seoul og over Det Europæiske Råds møde i
oktober, bl.a. med hensyn til
økonomisk styring.
Det vedtog endvidere konklusioner vedrørende
-
pensioner
og godkendte en rapport om alderspensioners bæredygtighed i lyset af den
aldrende befolkning og efter den økonomiske og finansielle krise
statistikker
over de offentlige finanser, herunder om fremskridt med henblik på en
handlingsplan til tackling af statistiske mangler i Grækenland.
-
16369/10
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453853_0003.png
17.XI.2010
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
MOMSBEHANDLING AF FINANSIELLE TJENESTEYDELSER................................................. 7
BEKÆMPELSE AF SKATTESVIG - ADMINISTRATIVT SAMARBEJDE .................................. 9
DECHARGE FOR EU-BUDGETTET – REVISIONSRETTENS ÅRSBERETNING .................... 10
OPFØLGNING AF DET EUROPÆISKE RÅD I OKTOBER ......................................................... 11
OPFØLGNING AF G20-TOPMØDET I SEOUL............................................................................. 12
KLIMAÆNDRINGER ...................................................................................................................... 13
ALDERSPENSIONER –
Konklusioner
............................................................................................ 15
STATISTIKKER OVER DE OFFENTLIGE FINANSER –
Konklusioner......................................
15
EVENTUELT .................................................................................................................................... 16
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING.................................................................... 17
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Reform af det finansielle tilsyn ............................................................................................................................. 18
Tilsyn med finansielle enheder i et finansielt konglomerat ................................................................................... 19
Kvalitetsrapporter vedrørende betalingsbalancestatistik ....................................................................................... 19
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Konsulær beskyttelse af EU-borgere..................................................................................................................... 20
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
16369/10
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.XI.2010
UDENRIGSANLIGGENDER
EU's politimission i de palæstinensiske område.................................................................................................... 20
Tjenesten for EU's Optræden Udadtil - Budget- og personaleregler ..................................................................... 20
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Konventionen om fødevarebistand - EU's deltagelse ............................................................................................ 21
Bidrag til Den Europæiske Udviklingsfond i 2011 ............................................................................................... 21
HANDELSPOLITIK
Antidumpingforanstaltninger - Polyethylenterephthalat med oprindelse i Kina og Indien ................................... 21
BESKÆFTIGELSESPOLITIK
Anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen til Nederlandene.................................. 22
MILJØ
Revision af konventionen om grænseoverskridende luftforurening over store afstande ....................................... 22
STATISTIKKER
Godstransport og passagerbefordring ad søvejen .................................................................................................. 23
UDNÆVNELSER
Revisionsretten ...................................................................................................................................................... 23
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
Møde i EØS-Rådet ................................................................................................................................................ 23
16369/10
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453853_0005.png
17.XI.2010
DELTAGERE
Belgien:
Didier REYNDERS
Bernard CLERFAYT
Bulgarien:
Simeon DJANKOV
Den Tjekkiske Republik:
Miroslav KALOUSEK
Danmark:
Claus HJORT FREDERIKSEN
Tyskland:
Wolfgang SCHÄUBLE
Jörg ASMUSSEN
Estland:
Jürgen LIGI
Irland:
Brian LENIHAN
Grækenland:
Théodoros SOTIROPOULOS
Spanien:
Elena SALGADO
Frankrig:
Philippe ETIENNE
Italien:
Giulio TREMONTI
Cypern:
Andreas MAVROYIANNIS
Letland:
Andris VILKS
Litauen:
Raimundas KAROBLIS
Luxembourg:
Luc FRIEDEN
Ungarn:
Andras KARMAN
Malta:
Tonio FENECH
Nederlandene:
Jan Kees de JAGER
Østrig:
Josef PRÖLL
Polen:
Jan VINCENT-ROSTOWSKI
Portugal:
Manuel LOBO ANTUNES
Rumænien:
Mihnea MOTOC
Slovenien:
Rado GENORIO
Finansminister
Statssekretær
Vicepremierminister og finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Statssekretær
Finansminister
Finansminister
Fast repræsentant
Viceministerpræsident samt økonomi- og finansminister
Fast repræsentant
Økonomi- og finansminister
Fast repræsentant
Finansminister
Fast repræsentant
Finansminister
Statssekretær
Finansminister
Finansminister
Vicekansler og forbundsfinansminister
Finansminister
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Fast repræsentant
16369/10
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453853_0006.png
17.XI.2010
Slovakiet:
Ivan KORČOK
Finland:
Jyrki KATAINEN
Sverige:
Anders BORG
Det Forenede Kongerige:
George OSBORNE
Fast repræsentant
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Kommissionen:
Olli REHN
Algirdas ŠEMETA
Michel BARNIER
Medlem
Medlem
Medlem
Endvidere deltog:
Philippe MAYSTADT
Thomas WIESER
Lorenzo CODOGNO
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
16369/10
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453853_0007.png
17.XI.2010
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
MOMSBEHANDLING AF FINANSIELLE TJENESTEYDELSER
Rådet holdt en orienterende debat om forslagene til et direktiv og en forordning, der tager sigte på at
tydeliggøre reglerne for momsbehandlingen af forsikringstjenester og andre finansielle tjenester.
Det anmodede De Faste Repræsentanters Komité om at følge det videre arbejde med forslagene og
tage hensyn til delegationernes synspunkter.
Ifølge EU's regler, som senest er fastsat i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdi-
afgiftssystem, er finansielle tjenester fritaget for moms. Reglerne, der oprindelig blev fastsat i
1970'erne har imidlertid givet anledning til forskellige fortolkninger i medlemsstaterne, hvilket har
ført til konkurrenceforvridning. Anvendelse af momsfritagelse er forbundet med høje
overholdelsesomkostninger og administrative byrder som følge heraf, og inkonsekvent
gennemførelse har medført et stigende antal retssager, navnlig for så vidt angår nye typer tjenester.
Formålet med Kommissionens forslag er således
at tydeliggøre definitionerne af fritagne tjenester og derigennem øge retssikkerheden for
både økonomiske aktører og nationale skattemyndigheder
at give økonomiske aktører (og ikke medlemsstaterne, som det er tilfældet i øjeblikket) ret
til at vælge at betale afgift i stedet for at blive inden for momsfritagelsen
at give økonomiske aktører mulighed for at samle momsfritagne investeringer i puljer.
Rådet er enigt i, at arbejdet med modernisering af definitionerne af fritagne tjenester bør fortsætte
med høj prioritet. Endvidere
blev det anerkendt, at der med hensyn til de økonomiske aktørers omkostningsdeling ikke
er behov for yderligere arbejde i Rådet på dette stadium
16369/10
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.XI.2010
for så vidt angår muligheden for afgiftspålæggelse anmodede Rådet Kommissionen om at
undersøge mulighederne for at tillade en fravigelse fra den aktuelle momsfritagelse
med hensyn til definitionerne af fritagne tjenester blev det vedtaget, at der bør tages
behørigt hensyn til nødvendigheden af at sikre lige vilkår for økonomiske aktører og for
medlemsstater, til den generelle konkurrenceevne i EU's finansielle sektor og til følgerne
for de statslige budgetter. Mere specifikt:
bør moderniseringen af definitionerne føre til neutralitet og konsekvens i
anvendelsen af momsfritagelsen for alle bestanddele af de fritagne tjenester
anmodede Rådet for så vidt angår investeringsfonde og pensionsfonde
Kommissionen om at aflægge rapport om de samlede virkninger af ændringer i
lovgivningsmiljøet, således at gruppen kan tage de foreliggende muligheder under
overvejelse
var der i forbindelse med finansielle derivater enighed om, at de foranstaltninger, der
skal vedtages, ikke bør berøre den naturligt afgiftspligtige karakter af varer og
tjenester, og at fritagelsen bør begrænses til transaktioner, der rent faktisk kan
betragtes som fritagne finansielle tjenester eller forsikringstjenester.
16369/10
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453853_0009.png
17.XI.2010
BEKÆMPELSE AF SKATTESVIG - ADMINISTRATIVT SAMARBEJDE
Formandskabet orienterede Rådet om det igangværende arbejde om et udkast til direktiv om
administrativt samarbejde om direkte beskatning.
Det er formandskabets mål, at Rådet skal nå til politisk enighed om teksten på sin samling
den 7. december.
Direktivudkastet tager sigte på at sætte medlemsstaterne i stand til bedre at kunne bekæmpe
skatteunddragelse og skattesvig. På baggrund af skatteydernes øgede mobilitet og et stigende antal
grænseoverskridende transaktioner er dets formål at imødekomme medlemsstaternes voksende
behov for gensidig bistand – navnlig via udveksling af oplysninger – med henblik på at sætte dem i
stand til bedre at kunne ansætte skatterne.
Som én blandt flere foranstaltninger til gennemførelse af den EU-strategi om bekæmpelse af
skattesvig, der blev lanceret i 2006, indeholder den en revision af direktiv 77/799/EØF, som det
administrative samarbejde har bygget på siden 1977.
Rådet gennemgik teksten den 19. oktober. Rådet anmodede De Faste Repræsentanters Komité om
at følge det videre tekniske arbejde med bestemmelser vedrørende automatisk udveksling af
oplysninger inden for visse kategorier af indkomst og kapital.
16369/10
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453853_0010.png
17.XI.2010
DECHARGE FOR EU-BUDGETTET – REVISIONSRETTENS ÅRSBERETNING
Rådet noterede sig præsentationen ved formanden for Revisionsretten, Vitor Caldeira, af rettens
årsberetning om forvaltningen af EU's almindelige budget.
Ifølge beretningen, som dækker budgettet for 2009, er der sket fremskridt på nogle områder af
budgetforvaltningen, navnlig med hensyn til udgifterne til samhørighedspolitikken, selv om Rettens
syn på de underliggende transaktioners lovlighed og formelle rigtighed dog fortsat er negativt som i
de foregående år.
Rådet opfordrede derfor alle de parter, der medvirker i forvaltningen af EU-budgettet, til at fortsætte
deres bestræbelser på at forbedre kontrollen og nedbringe fejlmarginerne i budgetbetalingerne.
Det anmodede De Faste Repræsentanters Komité om at foretage en mere indgående gennemgang af
beretningen og følge udarbejdelsen af en henstilling til Europa-Parlamentet om meddelelse af
decharge til Kommissionen med henblik på gennemførelse af budgettet for 2009.
Rådet forventes at vedtage henstillingen på sin samling den 15. februar.
16369/10
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453853_0011.png
17.XI.2010
OPFØLGNING AF DET EUROPÆISKE RÅD I OKTOBER
Formandskabet orienterede Rådet om sine hensigter med hensyn til opfølgningen af Det
Europæiske Råds møde den 28.-29. oktober for så vidt angår:
økonomisk styring
afgifter og skatter i finanssektoren.
Rådet havde en udveksling af synspunkter.
Med hensyn til økonomisk styring godkendte Det Europæiske Råd i oktober den endelige rapport
fra en taskforce, der blev oprettet i marts med henblik på udarbejdelse af forslag til fremme af bedre
budgetdisciplin i medlemsstaterne og en forbedret kriseløsningsramme på EU-plan. Det opfordrede
Rådet og Europa-Parlamentet til at nå til enighed om den heraf følgende lovgivning inden
sommeren 2011 på grundlag forslag fra Kommissionen for at muliggøre en hurtig og effektiv
gennemførelse af gruppens henstillinger.
Det Europæiske Råd fandt også, at arbejdet med, hvordan der tages hensyn til virkningerne af
pensionsreformer i stabilitets- og vækstpagtens gennemførelse, bør fremskyndes, og anmodede
Rådet om at aflægge rapport herom til Det Europæiske Råd forud for dets møde den 16.-
17. december.
I forlængelse af taskforcens arbejde blev formanden for Det Europæiske Råd opfordret til at
foretage en høring om en begrænset ændring af EU-traktaterne, der vil være nødvendig med henblik
på etableringen af en permanent krisemekanisme for at sikre den finansielle stabilitet i euroområdet
som helhed.
Det Europæiske Råd hilste det velkommen, at Kommissionen har til hensigt i tæt samråd med
formanden for Det Europæiske Råd at påtage sig et forberedende arbejde om den nye
krisemekanismes generelle kendetegn. Det vil vende tilbage til dette spørgsmål på mødet i
december med henblik på at træffe en endelig afgørelse om såvel udformningen af en
krisemekanisme som en begrænset traktatændring.
Med hensyn til afgifter og skatter i finanssektoren noterede Det Europæiske Råd sig en rapport fra
Rådet, der fremhæver risikoen for konkurrenceforvridninger som følge af medlemsstaternes
ukoordinerede indførelse af afgifter, og som vurderer potentialet for en mulig indførelse af en afgift
på finansielle transaktioner eller en afgift på finansielle aktiviteter. Det anmodede Rådet om at
rapportere tilbage vedrørende dette spørgsmål om afgifter i december og anerkendte, at der bør
undersøges forskellige muligheder vedrørende beskatning af finanssektoren tillige med god praksis
med henblik på at forhindre skattely og skatteunddragelse.
16369/10
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453853_0012.png
17.XI.2010
OPFØLGNING AF G20-TOPMØDET I SEOUL
Rådet drøftede opfølgningen af G20-topmødet den 11.-12. november i Seoul, bl.a. med hensyn til
de centrale spørgsmål vedrørende makroøkonomiske ubalancer og reformer af den finansielle
regulering.
16369/10
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453853_0013.png
17.XI.2010
KLIMAÆNDRINGER
Formandskabet vedtog følgende konklusioner med støtte fra 26 delegationer:
"Rådet
1.
BEKRÆFTER PÅ NY det kollektive tilsagn fra udviklede lande i Københavnsaftalen om at
tilvejebringe nye og supplerende ressourcer, herunder skovbrug og investeringer gennem
internationale institutioner på næsten 30 mia. USD for perioden 2010-2012. ERINDRER OM
konklusionerne fra Det Europæiske Råd den 25. marts og tilsagnet fra EU og dets medlemsstater
om at give 7,2 mia. EUR kumulativt i perioden 2010-2012 og forelægge en samlet rapport om
gennemførelsen af sit tilsagn om hurtig startfinansiering i Cancún og derefter en gang om året.
2.
UNDERSTREGER i denne forbindelse, at EU og dets medlemsstater har gjort mærkbare
fremskridt med gennemførelsen af sit tilsagn om hurtig startfinansiering for 2010 i
overensstemmelse med tilsagnet i Københavnsaftalen om at tackle klimaændringer i
udviklingslande.
3.
GODKENDER den
endelige rapport fra EPC/EFC
1
om finansiering fra EU og dets
medlemsstater i 2010 til "hurtig start"-foranstaltninger, som skal fremlægges på partskonferencen
(COP16) under UNFCCC den 29. november til 10. december i Cancún.
4.
OPFORDRER EPC/EFC til at ajourføre oplysningerne i Cancún-rapporten om hurtig
startfinansiering, så der tages hensyn til alle oplysninger, der modtages inden UNFCCC-samlingen i
Cancún.
5.
OPFORDRER Kommissionen til at integrere rapportering om hurtig startfinansiering i sin
årlige rapport om EU's ansvar og udviklingsfinansiering, efter behov med en yderligere ajourføring
ved årets udgang for så vidt angår UNFCCC-møder.
6.
ERINDRER OM sine konklusioner af 14. oktober 2010 om, at institutionelle arrangementer
skal baseres på hensynet til samhørighed, bedre koordinering, effekt, responsivitet, ligelig
repræsentation og institutionel økonomi; UNDERSTREGER, at der i afgørelser om en institutionel
arkitektur bør tages behørigt hensyn til eksisterende institutioners funktioner og til, hvordan disse
kan styrkes.
1
Denne rapport omfatter et bilag (15889/10 ADD 1) vedrørende de tiltag, der støttes med
EU's hurtige startfinansiering.
13
16369/10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.XI.2010
7.
BEKRÆFTER ATTER sit tilsagn om at etablere Den Grønne Københavnsklimafond som en
operationel enhed for konventionens finansieringsmekanisme og STØTTER iværksættelsen i
Cancún, som led i en afbalanceret pakke, af en proces til etablering af fonden, så den er
operationsklar på COP17; UNDERSTREGER, at tekniske finanseksperter fra f.eks. finansielle
institutioner, herunder finansministerier, internationale finansielle institutioner, multilaterale
udviklingsbanker, skal spille en ledende rolle ved oprettelsen af fonden.
8.
NOTERER SIG den endelige rapport fra FN's generalsekretærs rådgivende gruppe ved-
rørende finansiering af bekæmpelsen af klimaændringer, især konklusionen om, at det er en
udfordring, men dog muligt, at opfylde målsætningen i Københavnsaftalen om at mobilisere
100 mia. USD om året inden 2020 til klimaændringer i udviklingslandene under forudsætning af
meningsfulde begrænsningsforanstaltninger i udviklingslandene og gennemsigtighed i
gennemførelsen ved hjælp af en kombination af offentlig finansiering, herunder innovative kilder
og privat finansiering.
9.
OPFORDRER Kommissionen og EFC/EPC til at udarbejde en detaljeret analyse på
grundlag af rapporten fra den rådgivende gruppe vedrørende finansiering med angivelse af
væsentlige faktorer i blandingen af de internationale og nationale, offentlige og private
finansieringsinstrumenter, der er nødvendige for tilvejebringe finansieringsstrømme i større
målestok efter 2012 inden for rammerne af en bindende og omfattende global aftale.
10.
BEKRÆFTER den rolle, som den private sektor, herunder CO
2
-markeder, allerede spiller
med hensyn til at generere finansiering til klimainvesteringer og FREMHÆVER, at denne rolle bør
styrkes. ANERKENDER også betydningen af offentlig finansiering i denne henseende og noterer
sig, at innovative kilder tilsammen kunne spille en vigtig rolle med hensyn til at tilvejebringe
offentlig finansiering i større målestok, og anerkender samtidig behovet for yderligere overvejelser,
herunder om hvordan de forskellige kilder bedst kan kombineres. UNDERSTREGER, at det er
nødvendigt at tilvejebringe yderligere indtægter uden at bringe den fiskale konsolidering og
bæredygtighed i fare og FREMHÆVER, at det vil være op til medlemsstaterne at bestemme,
hvorledes disse indtægter skal anvendes.
11.
STØTTER konklusionerne fra den rådgivende gruppe vedrørende finansiering om, at i
betragtning af den mangfoldighed af klimaforanstaltninger der kræver støtte i forskellige
udviklingslande og er nødvendige for at tilvejebringe en overgang til en klimarobust global
lavemissionsøkonomi, er det for at nå dette mål vigtigt at have en kombination af offentlig
finansiering, herunder innovative kilder og private kilder, herunder finansiering fra CO
2
-markeder,
sammen med øget udlåning og kreditgivning hos de internationale finansielle institutioner
(multilaterale og bilaterale).
16369/10
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453853_0015.png
17.XI.2010
12.
ANERKENDER, at et tydeligt prissignal for CO
2
, opnået gennem ambitiøse begrænsnings-
mål og et veludviklet, robust og gennemsigtigt globalt CO
2
-marked eller nationale CO
2
-afgifter vil
være afgørende for dels at nå emissionsreduktioner på en effektiv måde og dels øge de private og
offentlige kilder i overensstemmelse med målsætningen om 100 mia. USD.
13.
ANERKENDER behovet for øget international samordning i udformningen og
gennemførelsen af de kortlagte finansieringsinstrumenter for at sikre deres effektivitet.
OPFORDRER FN's generalsekretær og nuværende og kommende formandskaber for
partskonferencen til at sikre, at henstillingerne fra den rådgivende gruppe vedrørende finansiering
drøftes inden for rammerne af UNFCCC-processen; og søger enighed om en proces til
videreudvikling af konklusionerne og henstillingerne næste år på en åben og gennemsigtig måde for
at sikre fremskridt på COP17.
14.
TILSKYNDER andre internationale grupper til at drøfte konklusionerne og henstillingerne
fra den rådgivende gruppe vedrørende finansiering, navnlig G20, OECD, IMO og ICAO, de
internationale finansielle institutioner samt FN's fora. NOTERER SIG, at EU og dets medlemsstater
allerede er i gang med at gennemføre nogle af de foreslåede instrumenter og er rede til at dele deres
erfaringer med andre parter, der måtte overveje dem."
ALDERSPENSIONER –
Konklusioner
Rådet vedtog konklusionerne i
15885/10
STATISTIKKER OVER DE OFFENTLIGE FINANSER –
Konklusioner
Rådet vedtog konklusionerne i
15908/10
16369/10
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453853_0016.png
17.XI.2010
EVENTUELT
Østersøområdet
Rådet noterede sig en redegørelse fra formanden for Den Europæiske Investeringsbank vedrørende
EIB's bidrag til en EU-strategi for Østersøområdet. Det havde en kort udveksling af synspunkter.
EU's repræsentation på G-20-ministermøder
Rådet drøftede EU's repræsentation på G-20-ministermøder.
Kreditvurderingsbureauer
Rådet noterede sig de betænkeligheder, som Det Forenede Kongeriges delegation gav udtryk for
med hensyn til et forslag til forordning om ændring af forordning nr. 1060/2009 om
kreditvurderingsbureauer.
16369/10
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453853_0017.png
17.XI.2010
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
Følgende møder blev holdt i tilknytning til Rådets samling:
Dialog om makroøkonomisk politik med arbejdsmarkedets parter
Formandskabet havde den 16. november sin halvårlige dialog om makroøkonomisk politik med
arbejdsmarkedets parter (arbejdsgiver- og fagforeningsrepræsentanter på EU-niveau) med delta-
gelse af Kommissionen, formanden for Eurogruppen og formanden for Den Europæiske
Centralbank.
Eurogruppen
Ministrene fra medlemsstaterne i euroområdet deltog i et møde i Eurogruppen den 16. november.
Morgenmadsmøde med EFTA's finansministre
Ministrene holdt et morgenmadsmøde med deres kolleger fra Den Europæiske
Frihandelssammenslutning: Island, Liechtenstein, Norge og Schweiz. Mødet havde fokus på
konsolideringen af de statslige budgetter samt regulering af og tilsyn med de finansielle markeder.
*
*
*
Under frokosten drøftede ministrene den økonomiske situation og blev briefet af den svenske
minister om den nye svenske regerings økonomiske program.
16369/10
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453853_0018.png
17.XI.2010
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Reform af det finansielle tilsyn
Rådet vedtog retsakter, der støtter en reform af EU-rammerne for tilsynet med det finansielle
system, og som tager sigte på at fjerne de mangler, der blev synlige under den finansielle krise.
Det vedtog forordninger om:
-
Det Europæiske Udvalg for Systemiske Risici (ESRB), der sikrer makrotilsynet med det
finansielle system (39/10);
Den Europæiske Banktilsynsmyndighed (EBA) for så vidt angår tilsyn med bankydelser
(40/10);
Den Europæiske Tilsynsmyndighed for Forsikrings- og Arbejdsmarkedspensionsordninger
(EIOPA) for så vidt angår tilsyn med forsikringsselskabers tjenesteydelser (41/10);
Den Europæiske Værdipapir- og Markedstilsynsmyndighed (ESMA) for tilsyn med
værdipapirsektoren (42/10).
-
-
-
Det vedtog også:
-
en forordning om overdragelse til Den Europæiske Centralbank af specifikke opgaver i
relation til Det Europæiske Udvalg for Systemiske Risici's funktionsmåde (13694/10);
et direktiv om ændring af direktiv 98/26/EF, 2002/87/EF, 2003/6/EF, 2003/41/EF,
2003/71/EF, 2004/39/EF, 2004/109/EF, 2005/60/EF, 2006/48/EF, 2006/49/EF og
2009/65/EF for så vidt angår de beføjelser, de tre europæiske myndigheder har fået tildelt
(43/10).
-
Rådets vedtagelse ligger i forlængelse af den enighed, der var opnået med Europa-Parlamentet om
de centrale elementer i reformen, og som Rådet gav sin tilslutning til på samlingen den 7.
september.
16369/10
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453853_0019.png
17.XI.2010
ESRB og de tre nye myndigheder bliver en del af et europæisk finanstilsynssystem, der omfatter
tilsynsmyndighederne i medlemsstaterne. ESRB og EIOPA får hjemsted i Frankfurt, EBA i London
og ESMA i Paris.
Det nye system bliver operationelt fra den 1. januar 2011.
Flere oplysninger findes i pressemeddelelse
16452/10
Tilsyn med finansielle enheder i et finansielt konglomerat
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling til et udkast til direktiv, der tager sigte på at
tilpasse tilsynet med finansielle enheder i et finansielt konglomerat til den nye EU-ramme for
tilsynet med finansmarkederne (15592/10
+
15593/10 ADD 1),
i afventen af udtalelsen fra Den
Europæiske Centralbank og Europa-Parlamentets holdning.
Kvalitetsrapporter vedrørende betalingsbalancestatistik
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en afgørelse om
kvalitetskriterier og kvalitetsrapporter vedrørende betalingsbalancestatistik.
Kommissionens afgørelse tilpasser fælles kvalitetskriterier og kvalitetsrapporternes hyppighed for
betalingsbalancestatistik til bestemmelserne i forordning nr. 223/2009 om europæiske statistikker.
Udkastet til afgørelse er underlagt den såkaldte forskriftsprocedure med kontrol. Det betyder, at
Kommissionen nu, hvor Rådet har givet sit samtykke, kan vedtage afgørelsen, medmindre Europa-
Parlamentet modsætter sig det.
16369/10
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453853_0020.png
17.XI.2010
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Konsulær beskyttelse af EU-borgere
Rådet godkendte ajourførte retningslinjer for konsulær beskyttelse af EU-borgere i tredjelande
(15613/10).
Uanset den omstændighed, at konsulære spørgsmål primært henhører under det nationale ansvar,
opstiller disse retningslinjer en ramme for det konsulære samarbejde, især i situationer, hvor der er
fare for EU-borgeres sikkerhed i et tredjeland.
UDENRIGSANLIGGENDER
EU's politimission i de palæstinensiske område
Rådet vedtog en afgørelse om ændring af fælles aktion 2005/797/FUSP og afgørelse
2009/955/FUSP om Den Europæiske Unions politimission i de palæstinensiske områder for så vidt
angår det finansielle referencegrundlag, der skal dække missionens operative behov (15415/10).
Afgørelsen fastsætter beløbet for 2010 til 6,87 mio. EUR.
Tjenesten for EU's Optræden Udadtil - Budget- og personaleregler
Rådet vedtog reviderede udgaver af EU's personale- og finansforordning, der er nødvendig for, at
Tjenesten for EU's Optræden Udadtil kan fungere. Vedtagelsen skete efter, at der var opnået
enighed ved førstebehandlingen med Europa-Parlamentet. Ændringerne afspejler og konkretiserer
de aftaler, der er indgået inden for rammerne af Rådets afgørelse af 26. juli 2010 om, hvordan EU-
Udenrigstjenesten skal tilrettelægges og fungere.
Disse to tekster er de sidste retsakter, der er nødvendige for at gøre EU-Udenrigstjenesten
operationel. Denne tjeneste er én af de væsentligste ændringer, der er indført med
Lissabontraktaten.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
16450/10.
16369/10
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453853_0021.png
17.XI.2010
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Konventionen om fødevarebistand - EU's deltagelse
Rådet bemyndigede Kommissionen til på vegne af EU at deltage i forhandlingerne på internationalt
plan om en konvention om fødevarebistand og vedtog forhandlingsdirektiver med henblik herpå.
Konventionen om fødevarebistand fra 1999 er den sidste i en lang række af multilaterale
samarbejdsinstrumenter. Den har været gældende siden1967 og er et særskilt juridisk instrument
under den nuværende Internationale Kornoverenskomst fra 1995, der også omfatter konventionen
om kornhandel. Formålet med konventionen er at bidrage til fødevaresikkerheden på verdensplan
og øge det internationale samfunds formåen, når det gælder situationer, der kræver nødhjælp, og
udviklingslandenes behov for fødevarer i øvrigt.
Bidrag til Den Europæiske Udviklingsfond i 2011
Rådet vedtog en afgørelse om fastsættelse af de finansielle bidrag, medlemsstaterne skal betale til
Den Europæiske Udviklingsfond i 2011.
Afgørelsen fastsætter også beløbet for første tranche af bidrag for regnskabsåret 2011 (15831/10).
Yderligere oplysninger findes på: www.foodaidconvention.org.
HANDELSPOLITIK
Antidumpingforanstaltninger - Polyethylenterephthalat med oprindelse i Kina og Indien
Rådet vedtog en forordning
om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af visse typer
polyethylenterephthalat med oprindelse i Folkerepublikken Kina efter en
udløbsundersøgelse i henhold til forordning (EF) nr. 1225/2009 (15392/10) og
om afslutning af en delvis interimsundersøgelse af antidumpingforanstaltningerne og
udligningsforanstaltningerne vedrørende importen af polyethylenterephthalatfolie med
oprindelse i Indien (15414/10).
16369/10
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453853_0022.png
17.XI.2010
BESKÆFTIGELSESPOLITIK
Anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen til Nederlandene
Rådet vedtog afgørelser om anvendelse af i alt 10,5 mio. EUR under Den Europæiske Fond for
Tilpasning til Globaliseringen, der yder støtte til arbejdstagere, der er blevet afskediget i den
nederlandske sektor for udgivelse, trykning og reproduktion pga. faldene i efterspørgsel efter trykt
mediemateriale som følge af den globale finansielle og økonomiske krise.
Beløbet er allokeret til følgende regioner: Noord Holland og Zuid Holland (2,33 mio. EUR), Noord
Holland og Utrecht (2,27 mio. EUR), Noord Brabant og Zuid Holland (2,89 mio. EUR), Limburg
(0,55 mio. EUR), Gelderland og Overijssel (2,01 mio. EUR), Drenthe (0,45 mio. EUR).
Støtteforanstaltningerne skal medfinansieres af Nederlandene og omfatter bl.a. uddannelse,
erhvervsvejledning, jobsøgning og bistand til iværksætteri.
MILJØ
Revision af konventionen om grænseoverskridende luftforurening over store afstande
Rådet vedtog en afgørelse om ændring af nogle forhandlingsdirektiver om EU's deltagelse i
forhandlingerne om revisionen af en protokol til konventionen om grænseoverskridende
luftforurening over store afstande.
16369/10
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453853_0023.png
17.XI.2010
STATISTIKKER
Godstransport og passagerbefordring ad søvejen
Rådet vedtog en forordning om ændring af direktiv 2009/42/EC om statistisk registrering af gods-
transport og passagerbefordring ad søvejen med henblik på at gøre indsamlingen af data efter
fragttype til søtransportstatistik obligatorisk (54/10).
UDNÆVNELSER
Revisionsretten
Rådet udnævnte Gijs M. de VRIES til medlem af Revisionsretten for perioden fra den 1.
januar 2011 til den 31. december 2013.
(14719/10).
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
Møde i EØS-Rådet
Rådet noterede sig forberedelserne til 34. møde i EØS-Rådet, der skal holdes den 22. november i
Bruxelles.
16369/10
23
DA