Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
3052 - Transport, tele og energi Bilag 6
Offentligt
918481_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
16. november 2010
Færdsels- og våben-
kontoret
2008-84-0505
FST40362
Samlenotat vedrørende den sag inden for Justitsministeriets an-
svarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (transport, tele-
kommunikation og energi) den 2.-3. december 2010.
Side:
2-12
Dagsordenspunkt 1
Forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv om fremme af græn-
seoverskridende retshåndhævelse på
trafiksikkerhedsområdet
- Foreløbig politisk enighed
KOM (2008) 151
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dagsordenspunkt 1: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv om fremme af grænseoverskridende retshåndhævelse på tra-
fiksikkerhedsområdet (KOM (2008) 151)
Revideret notat. Ændringerne er markeret med kursiv.
Resumé
Forslaget har til formål at forbedre færdselssikkerheden i EU ved at gøre
det lettere at håndhæve visse færdselslovsovertrædelser, uanset i hvilken
medlemsstat det køretøj, overtrædelsen er begået med, er indregistreret.
Forslaget tilsigter herved tillige at sikre ligebehandling af bosiddende og
ikke-bosiddende overtrædere.
Forslaget indeholder navnlig bestemmel-
ser om informationsudveksling, der skal gøre det muligt at håndhæve vis-
se færdselsforseelser begået med motorkøretøjer indregistreret i andre
EU-lande. Forslaget vurderes ikke at være i strid med nærhedsprincip-
pet. Formandskabets reviderede forslag er omfattet af Danmarks forbe-
hold vedrørende retlige og indre anliggender, og forslaget har derfor
hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser for Dan-
mark. Under den offentlige debat om sagen på rådsmøder i oktober og
december 2008 blev der udtrykt bred støtte til formålet med forslaget.
Fra dansk side er man generelt positivt indstillet over for formandska-
bets kompromisforslag. Det er forventningen, at dette vil blive behandlet
på rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 2. december
2010 med henblik på foreløbig politisk enighed.
1. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 19. marts 2008 forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om fremme af grænseoverskridende
retshåndhævelse på trafiksikkerhedsområdet (KOM (2008) 151 endelig).
Kommissionen har anført, at baggrunden for forslaget er, at målet for
EU’s trafiksikkerhedspolitik siden 2001 har været at halvere antallet af
trafikdræbte inden 2010. Kommissionen har i den forbindelse endvidere
anført, at håndhævelse af færdselsreglerne har vist sig at være et særdeles
effektivt middel til at mindske antallet af dræbte, men at trafikforseelser
– som sagerne står nu – ofte ikke straffes, hvis de begås med et køretøj,
der er registreret i en anden medlemsstat. Kommissionen har desuden
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
918481_0003.png
anført, at der er indgået en række bilaterale aftaler mellem medlemssta-
terne, men at sådanne aftaler har vist sig vanskelige at føre ud i livet.
Forslaget har på den baggrund til formål at forbedre færdselssikkerheden
i EU ved at gøre det lettere at retsforfølge visse færdselslovsovertrædel-
ser, uanset i hvilken medlemsstat det køretøj, overtrædelsen er begået
med, er indregistreret. Forslaget tilsigter herved tillige at sikre ligebe-
handling af bosiddende og ikke-bosiddende overtrædere.
De indledende drøftelser af forslaget koncentrerede sig navnlig om
hjemmelsgrundlaget. Rådets Juridiske Tjeneste udtalte i den forbindelse,
at tjenesten ikke finder, at der er hjemmel til forslaget i traktatens trans-
portafsnit.
Sagen har tidligere været behandlet på rådsmøder (transport, telekom-
munikation og energi) den 9.-10. oktober 2008 og den 8.-9. december
2008, hvor det dog ikke har været muligt at finde en løsning navnlig på
grund af uenighed om hjemmelsgrundlaget.
Det belgiske formandskab har imidlertid fremlagt et revideret kompro-
misforslag, der i overensstemmelse med Rådets Juridiske Tjenestes vur-
dering lægger op til anvendelse af Den Europæiske Unions Funktions-
mådes (TEUF) afsnit om et område med frihed, sikkerhed og retfærdig-
hed som hjemmelsgrundlag.
Det belgiske formandskab forventes på denne baggrund at sætte sagen
på dagsordenen for rådsmødet (transport, telekommunikation og energi)
den 2.-3. december 2010 med henblik på foreløbig politisk enighed om
det fremlagte kompromisforslag.
Det danske retsforbehold
Formandskabets reviderede forslag er fremsat med hjemmel i Traktaten
om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF), 3. del, afsnit V.
Forslaget er derfor omfattet af Danmarks forbehold vedrørende retlige
og indre anliggender. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet
til Lissabon-traktaten, finder på den baggrund anvendelse.
Ifølge protokollens artikel 1 deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse
af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF, 3. del, afsnit V, og
ifølge artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
til TEUF, 3. del, afsnit V, bindende for eller finder anvendelse i Danmark
(”retsforbeholdet”).
En eventuel gennemførelse af forslaget er således ikke bindende for eller
finder anvendelse i Danmark.
2. Indhold
Kommissionens
oprindelige
forslag er fremsat under henvisning til Trak-
taten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 71, stk.
1, litra c,
(nu TEUF artikel 91, stk. 1, litra c)
hvoraf det fremgår, at Rådet
fastsætter foranstaltninger til forbedring af transportsikkerheden.
I lyset af de hidtidige indvendinger imod Kommissionens valg af hjem-
melsgrundlag har det belgiske formandskab fremlagt et revideret kom-
promisforslag med hjemmel i TEUF artikel 87, stk. 2.
Den følgende gennemgang er baseret på det foreliggende kompromisfor-
slag.
Forslaget omfatter overtrædelser af medlemsstaternes færdselslovgivning
for så vidt angår bestemmelser om hastighed, spirituskørsel, kørsel uden
sikkerhedssele, kørsel over for rødt,
kørsel under indflydelse af narkoti-
ske stoffer, undladelse af at overholde sikkerhedsafstand, manglende
brug af styrthjelm, ulovlig brug af nødspor og anvendelse af mobiltelefon
eller anden form for kommunikationsudstyr under kørslen. Alle de på-
gældende overtrædelser skal forstås i overensstemmelse med national ret
i den medlemsstat, hvor overtrædelsen har fundet sted. De opregnede
overtrædelser er omfattet af direktivforslaget, uanset, om de i henhold til
national ret er kvalificerede som administrative eller strafferetlige, jf.
forslagets præambelbetragtning.
Det centrale element i forslaget er etablering af en procedure for infor-
mationsudveksling mellem medlemsstaterne, der skal gøre det muligt i
videre omfang at håndhæve visse færdselslovsovertrædelser begået med
biler indregistreret i andre EU-lande. Det fremgår i den forbindelse af
forslaget, at medlemsstaterne skal give hinanden adgang til at foretage
automatiske søgninger i de nationale køretøjsregistre til brug for de
færdselssager, der omfattes af direktivet.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Søgningerne, der skal foretages på baggrund af et køretøjs registre-
ringsnummer og landemærke, omfatter oplysninger om selve motorkøre-
tøjet og oplysninger om ejeren/brugeren af motorkøretøjet. Det fremgår i
den forbindelse, at søgningerne skal foretages i overensstemmelse med
den procedure, som er fastsat i afsnittet om søgninger i køretøjsregistre i
Rådets afgørelse 2008/616/RIA om gennemførelse af afgørelse
2008/615/RIA om intensivering af det grænseoverskridende samarbejde,
navnlig om bekæmpelse af terrorisme og grænseoverskridende kriminali-
tet (dvs. gennemførelsesretsakten til den såkaldte Prümafgørelse). Med
forslagets præambelbetragtning lægges der i tilknytning hertil op til at
anvende den samme tekniske platform, som anvendes til udveksling af
køretøjsregistreringsoplysninger i henhold til Prümafgørelsen.
Med forslaget lægges der endvidere op til, at den medlemsstat, hvori
overtrædelsen er begået, i overensstemmelse med national ret skriftligt
skal informere ejeren/brugeren af det pågældende køretøj, såfremt med-
lemsstaten agter at fortsætte sin håndhævelse af sagen. I den forbindelse
lægges der særligt op til, at den pågældende skal informeres om tid og
sted for overtrædelsen. Til brug for denne information indeholder for-
mandskabets forslag en formular, som medlemsstaterne kan vælge, men
ikke er forpligtet til at anvende. Formularen, der i vidt omfang er inspi-
reret af Kommissionens oprindelige forslag til et standard bødeforlæg,
indeholder bl.a. oplysninger om den begåede overtrædelse, oplysninger
om bødesanktionen og oplysninger om klage-/appeladgang. Formularen
indeholder endvidere et udkast til svarbrev, som ejeren/brugeren kan be-
nytte til at tilkendegive, om vedkommende vil vedkende sig den pågæl-
dende overtrædelse.
Med forslaget indføres desuden en række databeskyttelsesmæssige regler
for den informationsudveksling, som finder sted på baggrund af direkti-
vet. Det fremgår i den forbindelse, at reglerne indeholdt i Rådets ram-
meafgørelse 2008/977/RIA om beskyttelse af personoplysninger i forbin-
delse med politisamarbejde og retligt samarbejde i kriminalsager finder
anvendelse tillige med de relevante databeskyttelsesregler i Prümafgø-
relsen og gennemførelsesretsakten hertil.
Herudover indeholder forslaget en bestemmelse om, at Kommissionen på
sin hjemmeside skal offentliggøre de relevante nationale færdselsregler.
Endvidere indeholder forslaget en bestemmelse om, at den informations-
udvekslingsmekanisme, der etableres med direktivet, skal være åben for
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
deltagelse af tredjelande, forudsat at de pågældende lande har indgået
en aftale herom med EU.
Endelig indeholder forslaget en forpligtelse for medlemsstaterne til over
for Kommissionen at afrapportere om de foretagne søgninger i henhold
til direktivet, ligesom forslaget indeholder en revisionsbestemmelse,
hvorefter Kommissionen på et senere tidspunkt over for Europa-
Parlamentet og Rådet skal tilkendegive, om der er behov for at udvide
listen over færdselslovsovertrædelser omfattet af direktivet og i givet fald
fremsætte forslag herom.
3. Gældende dansk ret
Ved lov nr. 479 af 17. juni 2008, er der bl.a. foretaget en ændring af lov
om registrering af køretøjer. Lovændringen har til formål at gennemføre
Prümafgørelsen, der for så vidt angår motorkøretøjer indebærer, at
oplys-
ningerne i køretøjsregisteret kan videregives til politiet, samt at Rigspoli-
tichefen kan give de kompetente retshåndhævende myndigheder i andre
medlemsstater online-adgang til at foretage elektronisk søgning i de op-
lysninger, som politiet er i besiddelse af. Det fremgår således af § 18 i
lov om registrering af køretøjer, at Rigspolitichefen kan give den kompe-
tente retshåndhævende myndighed i en EU-medlemsstat adgang til at
foretage elektronisk søgning i de oplysninger fra køretøjsregisteret, der
er videregivet til politiet til brug for efterforskningen af en konkret straf-
fesag eller en konkret sag om opretholdelse af den offentlige sikkerhed.
Af bemærkninger til bestemmelsen fremgår det bl.a., at bestemmelsen
giver mulighed for at gennemføre Prümafgørelsens artikel 12, hvorefter
der skal være adgang til søgning med henblik på forebyggelse og efter-
forskning af strafbare handlinger og behandling af andre lovovertrædel-
ser, der i den søgende medlemsstat hører under domstolenes eller ankla-
gemyndighedens kompetence, og med henblik på opretholdelse af den
offentlige sikkerhed.
Ved lov nr. 715 af 25. juni 2010 er der endvidere indsat hjemmel til, at
justitsministeren på grundlag af en overenskomst herom kan udstrække
adgangen til stater uden for EU.
Reglerne om persondatabeskyttelse findes i persondataloven, som bl.a.
indeholder bestemmelser om til hvilke formål, der kan behandles person-
oplysninger, om datakvalitet og sletning af oplysninger, om den fysiske
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
behandlingssikkerhed, herunder i form af krav om logning, samt om den
registreredes rettigheder i forbindelse med behandling af oplysninger om
den pågældende. For så vidt angår spørgsmålet om datasikkerhed kan
der endvidere henvises til bekendtgørelse nr. 528 af 15. juni 2000 om
sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af personoplysninger, som be-
handles for den offentlige forvaltning.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
4.1 Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget er som nævnt fremsat efter TEUF, 3. del, afsnit V, og derfor
omfattet af Danmarks forbehold vedrørende retlige og indre anliggender.
Danmark deltager således ikke i vedtagelsen af direktivforslaget, som
ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
Hvis det foreliggende forslag til direktiv fandt anvendelse i Danmark,
kan det ikke udelukkes, at der ville være behov for lovændringer. En
nærmere vurdering heraf afhænger af den endelige tekst.
4.2 Statsfinansielle konsekvenser
Hvis direktivforslaget fandt anvendelse i Danmark, kan det ikke udeluk-
kes, at det ville have statsfinansielle konsekvenser som følge af den elek-
troniske informationsudveksling. Vurderingen er imidlertid forbundet
med usikkerhed, da eventuelle konsekvenser navnlig afhænger af, om det
tekniske system til udveksling af køretøjsregistreringer i henhold til
Prümafgørelsen uden videre kan anvendes, eller om der er behov for
større tilpasninger, herunder som følge af flere søgninger i systemet.
5. Høring
Kommissionens oprindelige direktivforslag er sendt i høring hos følgen-
de myndigheder og organisationer:
Præsidenterne for Østre og Vestre Landsret, byretspræsidenterne og
dommeren på Bornholm, Advokatrådet, Dansk Cyklist Forbund, Danske
Motorcyklisters Råd (DMC), Den Danske Dommerforening, Det Krimi-
nalpræventive Råd, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Fagligt Fælles Forbund (3F), Forenede Danske Motorejere (FDM), For-
eningen af Offentlige Anklagere, Foreningen Liv og Trafik, Landsfor-
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
eningen af beskikkede Advokater, Institut for Menneskerettigheder, Insti-
tut for Transport (DTU), MC-Touring Club, Politiforbundet, Rigsadvo-
katen og Rådet for Større Færdselssikkerhed
(nu Rådet for Sikker Trafik).
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra præsidenterne for Østre og
Vestre Landsret, byretspræsidenterne og dommeren på Bornholm, der
alle har meddelt, at forslaget ikke giver dem anledning til at fremkomme
med bemærkninger.
Justitsministeriet har endvidere modtaget høringssvar fra Det Kriminal-
præventive Råd, Domstolsstyrelsen og Rigsadvokaten, der ikke har be-
mærkninger til forslaget. Rigsadvokaten har dog noteret sig, at forslaget
efter Justitsministeriets opfattelse rejser spørgsmål af hjemmelsmæssig
karakter.
Justitsministeriet har desuden modtaget høringssvar fra FDM, Institut for
Transport (DTU), Landsforeningen af beskikkede advokater og Rådet for
Større Færdselssikkerhed
(nu Rådet for Sikker Trafik).
FDM anfører, at foreningen kan tilslutte sig behovet for at forbedre færd-
selssikkerheden i EU. Foreningen anfører endvidere bl.a., at foreningen
er enig i, at den grænseoverskridende retshåndhævelse skal forbeholdes
de alvorligste forseelser, og at foreningen finder det væsentligt, at man
prioriterer beskyttelsen af persondata højt i forbindelse med de foreslåede
nødvendige dataudvekslinger. Foreningen finder det endvidere væsent-
ligt, at man, som foreslået, sikrer, at en bødetilkendegivelse meddeles
modtageren på det officielle sprog i bopælsstaten, og at der sikres ensar-
tethed i procedure og opbygning af tilkendegivelsen.
Institut for Transport (DTU) anfører, at instituttet grundlæggende mener,
at det er en god ide at forbedre trafiksikkerheden i EU ved hjælp af græn-
seoverskridende retshåndhævelse. Instituttet påpeger imidlertid også på,
at der efter instituttets opfattelse er en række uafklarede problemer i for-
bindelse med forslaget.
Landsforeningen af beskikkede advokater anfører, at den del af forslaget,
der vedrører udfyldelsen af en svarformular, kan være i strid med for-
buddet mod selvinkriminering i artikel 6 i Den Europæiske Menneskeret-
tighedskonvention og med retsplejelovens § 752, stk. 1. Landsforeningen
kan på den baggrund ikke anbefale, at Danmark støtter forslaget på det
foreliggende grundlag.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Justitsministeriet har efterfølgende hørt Datatilsynet over Kommissio-
nens oprindelige forslag.
Datatilsynet har fremsat bemærkninger til en række af bestemmelserne
om elektronisk udveksling af oplysninger og anført, at tilsynet går ud fra,
at implementeringen af det foreslåede informationsudvekslingssystem vil
ske under iagttagelse af bestemmelserne i persondataloven, herunder reg-
lerne i persondatalovens kapitel 11 (sikkerhed) og reglerne i sikkerheds-
bekendtgørelsen.
6. Nærhedsprincippet
Kommissionen har
om sit oprindelige forslag
anført, at målsætningerne
med forslaget ikke i tilstrækkeligt omfang kan opfyldes af medlemssta-
terne hver især, og at målsætningerne bedre kan gennemføres
i EU,
hvor-
for
EU
kan træffe foranstaltninger i overensstemmelse med subsidiari-
tetsprincippet, jf. TEU artikel 5. Kommissionen har i den forbindelse an-
ført, at der kun med et EU-instrument – gennem udveksling af relevant
information via et elektronisk system – kan gennemføres konsekvent og
effektiv EU-dækkende retsforfølgning af færdselsforseelser på tværs af
grænserne.
Tilsvarende betragtninger fremgår af præamblen til formandskabets
kompromisforslag.
Det er regeringens vurdering, at formandskabets kompromisforslag ikke
er i strid med nærhedsprincippet. Regeringen kan i den forbindelse til-
slutte sig betragtningerne i det foreliggende forslag.
7. Andre landes kendte holdninger
På rådsmøderne (transport, telekommunikation og energi) den 9.-10. ok-
tober 2008 og den 8.-9. december 2008 var der en offentlig debat om sa-
gen med udgangspunkt i det oprindelige forslag. Der blev udtrykt bred
støtte til ønsket om at styrke trafiksikkerheden. Et flertal af medlemslan-
dene, herunder Danmark, tilkendegav samtidig, at sagen bør løses inden
for det politimæssige og strafferetlige samarbejde og ikke med hjemmel i
traktatens bestemmelser om foranstaltninger på transportområdet, som
Kommissionens oprindelige forslag lægger op til. På grund af uenighed
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
om hjemmelsgrundlaget gav sagen ikke anledning til substansdrøftelse
på de pågældende rådsmøder.
Der foreligger ikke offentlige tilkendegivelser fra de øvrige medlemssta-
ter til formandskabets kompromisforslag.
8. Foreløbig generel dansk holdning
Fra dansk side er man generelt positiv over for tiltag, der kan styrke
færdselssikkerheden.
Fra dansk side har man imidlertid ikke kunnet støtte Kommissionens op-
rindelige forslag på grund af valget af hjemmelsgrundlag.
Med det ændrede hjemmelsgrundlag, som formandskabets forslag lægger
op til, er man fra dansk side generelt positivt indstillet over for forslaget.
9. Europa-Parlamentet
Forslaget til direktiv behandles efter den fælles beslutningsprocedure, jf.
TEUF artikel 294, der indebærer, at forslaget skal behandles i Europa-
Parlamentet.
Kommissionens oprindelige forslag har været behandlet dels på ud-
valgsniveau og dels på Europa-Parlamentets planerforsamling den 17.
december 2008.
Europa-Parlamentets Udvalg om Transport og Turisme har den 3. okto-
ber 2008 afgivet betænkning om forslaget. Europa-Parlamentets Udvalg
om Borgernes Rettigheder og Retlige og Indre anliggender har den 11.
september 2008 afgivet en udtalelse om forslaget.
Det fremgår bl.a. af betænkningen, at ordføreren tilslutter sig Kommissi-
onens målsætninger på trafiksikkerhedsområdet og mener, at frem-
gangsmåden er den rette med henblik på at nedbringe antallet af overtræ-
delse på de europæiske veje. Ordføreren gentager dog, at opfølgning på
overtrædelser så vidt muligt bør ske via rammeafgørelse 2005/215/RIA.
For at tage højde for de nationale juridiske særtræk for så vidt angår af-
gørelser om trafikbøder, ønsker ordføreren dog, at der tilvejebringes an-
dre fuldbyrdelsesforanstaltninger i tilfælde, hvor rammeafgørelsen ikke
kan anvendes. Ordføreren ønsker, at medlemsstaterne styrker praksis in-
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
den for trafiksikkerhedskontrol gennem indførelse af minimumskriterier,
at de europæiske bilister skal informeres om iværksættelsen af direktivet,
og at Kommissionen forpligtes til efter to år efter direktivets ikrafttrædel-
se at rapportere om direktivets gennemførelse og de indhøstede erfarin-
ger efter denne evaluering.
Europa-Parlamentets plenarforsamling
har i forbindelse med sin første-
behandling den 17. december 2008 vedtaget en række ændringsforslag til
Kommissionens oprindelige forslag. Ændringerne indeholder følgende
hovedelementer:
Parlamentet ønsker indsat en ny bestemmelse, hvorefter medlemsstaterne
inden for rammerne af direktivet skal fastsætte en række minimumsret-
ningslinjer for trafiksikkerhed. Samtidig skal Kommissionen efter en ko-
mitologiprocedure fastsætte retningslinjer på EU-niveau for trafiksikker-
hedsområdet. Retningslinjerne skal følge nærmere angivne principper for
færdselskontrol i medlemsstaterne. Disse principper indeholder krav til
anvendelsen af automatisk kontroludstyr og målkrav vedrørende national
færdselskontrol i relation til hastighedsovertrædelser, spirituskørsel,
kørsel over for rødt lys og manglende selebrug.
Endvidere indeholder Parlamentets holdning yderligere bestemmelser
om databeskyttelse, herunder navnlig bestemmelser om anvendelse af
persondatadirektivet (direktiv 95/46/EF), som finder anvendelse uden for
der politi- og strafferetlige område.
Desuden indeholder Parlamentets holdning ændringer vedrørende ud-
formning af bødeforlæg, herunder opregning af en række minimumsop-
lysninger, som bødeforlægget skal indeholde. Samtidig forpligtes ejeren
af det pågældende motorkøretøj til at afgive oplysninger om føreren af
køretøjet i overensstemmelse med bopælsstatens lovgivning, hvis ved-
kommende ikke selv var fører. Dette gælder dog ikke, hvis identifikatio-
nen kan ske på anden vis i henhold til bilaterale eller multilaterale afta-
ler. Endvidere indeholder Parlamentets holdning bestemmelser om bøde-
inddrivelse, der både tager sigte på inddrivelse af strafferetlige bøder og
administrative bøder.
Herudover er der indsat en bestemmelse om information til trafikanterne
vedrørende nationale færdselsregler bl.a. via hjemmesider og ved skilt-
ning.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Endelig indeholder Parlamentets holdning en ny bestemmelse, der på-
lægger Kommissionen at evaluere direktivets anvendelse og virkning, og
som samtidig lægger op til, at Kommissionen skal fremsætte forslag til
harmonisering af medlemsstaternes kontroludstyr og kontrolpraksis, li-
gesom Kommissionen skal undersøge, om retningslinjerne vedrørende
kontrolmål mv. bør gøres obligatoriske, idet Kommissionen i givet fald
skal fremsætte forslag herom.
10. Juridisk Specialudvalg og Specialudvalget for politimæssigt og
retligt samarbejde
Sagen har været drøftet på et møde i Juridisk Specialudvalg den 17. juli
2008.
Sagen har endvidere været drøftet på et møde i Specialudvalget for poli-
timæssigt og retligt samarbejde den 15. november 2010.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg, Trafikud-
valg og Retsudvalg
Et grundnotat om
Kommissionens oprindelige forslag
er sendt til Folke-
tingets Europaudvalg den 6. juni 2008. Grundnotatet er ligeledes sendt til
Folketingets Retsudvalg og Folketingets Trafikudvalg.
Sagen har tidligere været forelagt ved oversendelse af samlenotat til Fol-
ketingets Europaudvalg, Folketingets Retsudvalg og Folketingets Trafik-
udvalg forud for rådsmøderne (transport, telekommunikation og energi)
den 9.-10. oktober 2008 og den 8.-9. december 2008.
12