Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3050 - Landbrug og fiskeri Bilag 2
Offentligt
918007_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
17. november 2010
Dyrevelfærdskontoret
2010-5410-0093
CWS41266
Samlenotat (Forslag til rådskonklusioner om velfærd for katte og
hunde)
15620/10 ADD 1 REV 2
Nyt notat
Resumé
I forslaget til rådskonklusioner opfordres Kommissionen til at iværksætte
en række nærmere beskrevne undersøgelser vedrørende hundes og kattes
velfærd i medlemslandene. På baggrund af disse undersøgelser opfor-
dres Kommissionen til efter omstændighederne at iværksætte passende
tiltag. Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige
medlemslandes holdninger til forslaget. Fra dansk side er man positiv
over for forslaget. Det belgiske formandskab forventes at sætte forslaget
på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 29.-30. novem-
ber 2010 til vedtagelse.
1. Baggrund
Det belgiske formandskab gennemførte i september 2010 en spørgeske-
maundersøgelse blandt EU’s medlemslande. Undersøgelsen havde til
formål at indsamle oplysninger om medlemslandenes regulering af en
række dyrevelfærdsmæssige forhold vedrørende hunde og katte, herunder
vedrørende handel med hunde og katte og adgangen til at foretage hale-
og ørekupering af hunde. Bl.a. på baggrund af resultaterne af denne un-
dersøgelse udarbejdede formandskabet det foreliggende forslag. Det bel-
giske formandskab forventes at sætte forslaget på dagsordenen for råds-
mødet (landbrug og fiskeri) den 29.-30. november 2010 til vedtagelse.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2. Indhold
I forslaget til rådskonklusioner opfordres Kommissionen til at undersøge
og eventuelt fremsætte forslag til tiltag, der skal fremme hunde og kattes
velfærd. Endvidere opfordres Kommissionen i rådskonklusionerne til at
fremsætte et konkret forslag vedrørende udstilling af og handel med hun-
de og katte, der har været udsat for visse kirurgiske indgreb.
Kommissionen opfordres nærmere bestemt til
at undersøge forskellene mellem medlemslandenes tiltag vedrø-
rende opdræt af og handel med hunde og katte i EU og i passende
omfang at forberede forslag til tiltag til harmonisering af det indre
marked,
at undersøge og – hvis dette vurderes at være påkrævet – udarbej-
de forslag til tiltag, der har til formål at indføre kompatible sy-
stemer til brug for identifikation og registrering af hunde og katte
for derved at sikre borgerne bedre garantier ved hjælp af en mere
effektiv adgang til at opspore disse dyr. Forslag til tiltag kan ind-
drage behovet for at sikre en hurtig og præcis efterforskning især
i tilfælde af ulovlig handel og zoonose (sygdomme, der kan over-
føres fra dyr til mennesker),
at undersøge og – hvis dette vurderes at være påkrævet – at forbe-
rede et konkret forslag til at begrænse, inden for EU, udstillingen
ved offentlige begivenheder af hunde og katte, der har været ud-
sat for kirurgiske indgreb, som ikke har et helbredende formål
(der ikke sigter mod at hindre reproduktion) og handlen med disse
dyr, samt
hvis nødvendigt og i koordination med medlemslandene at udvik-
le passende tiltag med henblik på at fremme og understøtte ud-
dannelse om ansvarligt ejerskab af hunde og katte samt støtte na-
tionale oplysningskampagner om den negative virkning på hun-
des og kattes velfærd af kirurgiske indgreb, som ikke har et hel-
bredende formål.
3. Gældende dansk ret
3.1. Handel med og opdræt af hunde og katte
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ifølge af dyreværnslovens § 18, stk. 1, 1. pkt., må erhvervsmæssig handel
med og opdræt af dyr kun drives med tilladelse fra en fødevareregion.
Tilladelsen skal angive, hvilke dyr den omfatter og kan tilbagekaldes, når
særlige forhold taler derfor, jf. § 18, stk. 1, 3. og 4. pkt.
I medfør af lovens § 18, stk. 2, kan justitsministeren fastsætte regler om
indretning og drift af virksomheden, herunder om krav, der kan stilles til
personalet, og om tilsyn. Justitsministeriet har i medfør af dyreværnslo-
vens § 18, stk. 2, udstedt bekendtgørelse nr. 1466 af 12. december 2007
om erhvervsmæssig handel med og opdræt af hunde samt hundepensio-
ner og hundeinternater. Ved erhvervsmæssig handel med hunde forstås i
bekendtgørelsen erhvervelse af hunde med videresalg for øje, jf. be-
kendtgørelsen § 2, stk. 1, mens erhvervsmæssigt opdræt af hunde i be-
kendtgørelsen forstås som opdræt, hvor der med anvendelse af tre eller
flere avlstæver avles tre eller flere kuld hvalpe årligt.
Bekendtgørelsen indeholder krav til udøvelsen af erhvervsmæssig handel
med og opdræt af hunde, herunder krav til indretningen af lokaler, krav
til hundenes opholdsrum og krav om, at hundene skal have adgang til en
løbegård.
Erhvervsmæssig handel med katte er reguleret af Justitsministeriets be-
kendtgørelse nr. 1022 af 12. december 2002 om erhvervsmæssig handel
med dyr, som ligeledes er udstedt i medfør af dyreværnslovens § 18, stk.
2. I bekendtgørelsen fastsættes en række krav til hold af dyr som led i
erhvervsmæssig handel med dyr, herunder krav til indretningen af lokaler
og dyreanlæg, der anvendes i forbindelse med erhvervsmæssig handel
med dyr.
3.2. Operative indgreb
Ifølge af dyreværnslovens § 14, stk. 2, må operative og lignende indgreb,
som har til formål at ændre et dyrs udseende, ikke foretages.
I medfør af lovens § 14, stk. 3, kan justitsministeren fastsætte nærmere
regler om operative og lignende indgreb, herunder regler om kastration,
afhorning, mærkning, fjernelse af kløer og andre legemsdele og beskæ-
ring af næb samt klove og hove. Justitsministeren kan endvidere fastsætte
nærmere regler om halekupering af visse hunderacer, der kan anvendes
til jagt, jf. lovens § 14, stk. 3, 2. pkt.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I medfør af lovens § 14, stk. 5, kan justitsministeren forbyde visse typer
af operative og lignende indgreb.
Med hjemmel i § 14, stk. 3, har Justitsministeriet udstedt bekendtgørelse
nr. 324 af 6. maj 2003 om halekupering og kastration af dyr. Det følger
af bekendtgørelsens § 1, stk. 1, at dyr kun må halekuperes, hvis det kon-
kret er påkrævet af veterinære hensyn, og at dyret skal bedøves, inden
kuperingen foretages. Det følger dog af bekendtgørelsens § 1, stk. 3, at
hunde må halekuperes i overensstemmelse med bekendtgørelse om hale-
kupering af visse hunderacer, men at hunden skal bedøves, inden kupe-
ringen foretages.
I medfør af justitsministeriets bekendtgørelse nr. 627 af 29. august 1991
om halekupering af visse hunderacer må halekupering, som har til formål
at ændre en hunds udseende, kun foretages på hvalpe efter stambogsførte
forældredyr af følgende racer:
1) Ruhåret hønsehund,
2) Korthåret hønsehund,
3) Weimaraner,
4) Vizla,
5) Breton.
I medfør af bekendtgørelsens § 2 må halekupering kun foretages af en
dyrlæge, og indgrebet må ikke foretages, når hunden er mere end 4 dage
gammel.
3.3. Udstillingsforbud
Ifølge af dyreværnslovens § 11, stk. 2, må hale- eller ørekuperede hunde
ikke udstilles eller på anden måde fremvises med henblik på bedømmelse
af hundens ydre, dens brugsegenskaber eller færdigheder. Forbuddet
gælder dog ikke for hunde, der er halekuperet i overensstemmelse med
de regler, der er fastsat i medfør af § 14, stk. 3, 2. pkt., jf. ovenfor under
pkt. 3.2.
Justitsministeren kan i ganske særlige tilfælde meddele undtagelse fra
bestemmelsen i stk. 2, jf. lovens § 11, stk. 3.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der er ikke fastsat regler, der begrænser adgangen til at udstille eller
fremvise katte, som har været udsat for operative indgreb.
3.4. Registrering af hunde og katte
Ifølge af hundelovens § 1, stk. 1, skal besidderen af en hund sørge for, at
hunden, inden den er 8 uger gammel, er mærket og registreret. Besidde-
ren af en hund skal endvidere sørge for, at hunden, fra den er 4 måneder
gammel, bærer halsbånd forsynet med et skilt, der angiver besidderens
navn og adresse.
I medfør af lovens § 1, stk. 2, fastsætter justitsministeren nærmere be-
stemmelser om mærkning, registrering og gebyr og om udformningen af
skiltet. Justitsministeren kan herunder bestemme, at mærknings- og regi-
streringsordningen skal administreres af en eller flere private organisati-
oner, og at besidderen af en hund skal give de nødvendige oplysninger
samt indbetale gebyr til disse organisationer.
Justitsministeriet har i medfør af lovens § 1, stk. 2, udstedt bekendtgørel-
se nr. 1500 af 20. december 2004 om mærkning og registrering af hunde.
Det fremgår af bekendtgørelsens § 2, at Dansk Hunderegister er ansvarlig
for registrering af hunde efter reglerne i bekendtgørelsen. Bekendtgørel-
sen indeholder herudover bl.a. regler om mærkning af hunde samt om,
hvilke oplysninger hundens besidder skal oplyse i forbindelse med en
registrering.
Der er ikke fastsat regler vedrørende registrering af katte.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget til rådskonklusioner har hverken lovgivningsmæssige eller
statsfinansielle konsekvenser.
5. Høring
Forslaget til rådskonklusioner har ikke været sendt i høring.
6. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Andre landes kendte holdning
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-
lemslandes holdninger til forslaget.
8. Foreløbig dansk holdning
Danmark kan støtte vedtagelsen af rådskonklusionerne.
9. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke høres forud for medlemslandenes vedtagel-
se af rådskonklusionerne.
10. Den Nationale Komité vedrørende Landbrugsdyr
Forslaget har været forelagt skriftligt for Den Nationale Komité vedrø-
rende Landbrugsdyr, som i den forbindelse var udvidet med en række
yderligere relevante interesseorganisationer mv.
11. Tidligere forelæggelse for Folketinget
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg
eller Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
6