Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3053 - beskæftigelse m.v.
Offentligt
1453850_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
17323/1/10 REV 1
(OR. en)
PRESSE 331
PR CO 43
PRESSEMEDDELELSE
3053. samling i Rådet
Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik
Bruxelles, den 6.-7. december 2010
Formand
Joëlle MILQUET
Vicepremierminister samt beskæftigelses- og
ligestillingsminister,
Laurette ONKELINX,
vicepremierminister samt social- og
sundhedsminister
Michel DAERDEN,
minister for pensioner.
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 5394 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
17323/1/10 REV 1
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453850_0002.png
6.-7.XII.2010
De vigtigste resultater af Rådets samling
Beskæftigelse og social- og arbejdsmarkedspolitik
Rådet drøftede udkastet til direktiv om
barselsorlov
for første gang, siden Europa-Parlamentet
fastlagde sin førstebehandlingsholdning, og noterede sig formandskabets statusrapport om direktivet
om
ligebehandling af alle uanset religion eller tro, handicap, alder eller seksuel orientering.
Ministrene vedtog to sæt konklusioner vedrørende kønspolitik, dels om
gennemførelsen af
strategien om ligestilling mellem kvinder og mænd,
dels om
bekæmpelse af løngabet mellem
mænd og kvinder.
Ministrene udvekslede synspunkter om
beskæftigelsespolitikkerne i Europa
2020-strategien og det europæiske halvår
og vedtog to udtalelser, som baner vej for den nye
styringsstruktur under det europæiske halvår.
Under frokosten drøftede ministrene
den sociale dimension i de nationale reformprogrammer i
forbindelse med Europa 2020-strategien.
Desuden vedtog Rådet en generel indstilling til et udkast til afgørelse om at udnævne
2012 til året
for aktiv aldring.
Ministrene vedtog konklusioner om
den sociale dimension inden for ram-
merne af Europa 2020-strategien.
De havde en orienterende debat om
pensionssystemernes
fremtid
og vedtog konklusioner om tilstrækkelige
og bæredygtige pensioner.
Ministrene vedtog
en erklæring om
bekæmpelse af fattigdom og social udstødelse
for at markere afslutningen af
2010 som det europæiske år for bekæmpelse af fattigdom og social udstødelse. Endelig vedtog
Rådet konklusioner om
sociale tjenesteydelser af almen interesse.
17323/1/10 REV 1
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453850_0003.png
6.-7.XII.2010
Sundhed og forbrugerpolitik
Ministrene nåede til politisk enighed om udkastet til forordning om
fødevareinformation til
forbrugerne.
De udvekslede synspunkter om opfølgningen af
erfaringerne fra A(H1N1)-
pandemien
og især om fælles indkøb af vacciner og antivirale midler.
Under frokosten udvekslede ministrene synspunkter om den fælles rapport fra Udvalget for
Økonomisk Politik og Kommissionen om
europæiske sundhedssystemer i Europa.
Ydermere vedtog Rådet tre sæt konklusioner om:
investering i
morgendagens sundhedspersonale i Europa:
innovation og samarbejde,
innovation og solidaritet i lægemiddelsektoren,
innovative tilgange til
kroniske sygdomme.
Som A-punkter vedtog ministrene uden drøftelse:
ikke at godkende Europa-Parlamentets andenbehandlingsændringer til udkastet til forordning om
nye fødevarer,
hvilket indebærer, at en forligsprocedure nu vil blive iværksat,
at mobilisere et samlet beløb på 6,17 mio. EUR under
Den Europæiske Fond for Tilpasning til
Globaliseringen,
der yder støtte til arbejdstagere, der er blevet afskediget i Polen og Spanien,
at vedtage en forordning, som gør det lettere for lokale, regionale og nationale offentlige
myndigheder at finansiere investeringsprojekter inden for
energieffektivitet og vedvarende
energi,
særlig i byområder.
Med undtagelse af frokostdrøftelserne og punkterne under eventuelt var der offentlig adgang til
hele samlingen, som ligesom pressekonferencerne kan følges ved hjælp af videostreaming på
følgende adresse:
http://www.consilium.europa.eu/videostreaming.
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
17323/1/10 REV 1
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453850_0004.png
6.-7.XII.2010
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 6
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Direktiv om barselsorlov...................................................................................................................... 9
Direktiv om princippet om ligebehandling ........................................................................................ 11
Ligestilling mellem kønnene.............................................................................................................. 12
Beskæftigelsespolitikken som led i Europa 2020-strategien og det europæiske halvår .................... 13
Den sociale dimension af Europa 2020-strategien............................................................................. 15
Året for aktiv aldring.......................................................................................................................... 16
Social beskyttelse og social inklusion................................................................................................ 16
Pensionssystemernes fremtid ............................................................................................................. 17
Bekæmpelse af fattigdom og social udstødelse ................................................................................. 18
Sociale tjenesteydelser af almen interesse ......................................................................................... 18
Fødevareinformation til forbrugerne.................................................................................................. 19
A(H1N1)-pandemien ......................................................................................................................... 20
Europæiske sundhedssystemer........................................................................................................... 21
Morgendagens sundhedspersonale i Europa ...................................................................................... 22
Innovation og solidaritet i lægemiddelsektoren ................................................................................. 22
Kroniske sygdomme .......................................................................................................................... 23
Eventuelt ............................................................................................................................................ 24
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
BESKÆFTIGELSE
Anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen til fordel for Polen og Spanien ............ 27
17323/1/10 REV 1
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.-7.XII.2010
SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK
Koordinering af sociale sikringsordninger - EU og Schweiz ................................................................................ 27
LANDBRUG
Nye fødevarer ........................................................................................................................................................ 28
EKSTERNE FORBINDELSER
Aftale mellem EU og Schweiz om offentlige indkøb............................................................................................ 28
Rammeaftale mellem EU og Canada..................................................................................................................... 28
FISKERI
Partnerskabsaftale mellem EU og Salomonøerne.................................................................................................. 29
Tilpasning til Lissabontraktaten - tekniske foranstaltninger i Østersøen............................................................... 29
ENERGI
Miljøvenligt design af ventilatorer/blæsere ........................................................................................................... 30
Det europæiske genopretningsprogram for energiområdet.................................................................................... 30
DET INDRE MARKED
Mærkning af tekstilprodukter ................................................................................................................................ 31
17323/1/10 REV 1
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453850_0006.png
6.-7.XII.2010
DELTAGERE
Belgien:
Joëlle MILQUET
Laurette ONKELINX
Michel DAERDEN
Philippe COURARD
Jean-Marc DELIZĖE
Fadila LAANAN
Bulgarien:
Totyu MLADENOV
Stefan KOSTANTINOV
Den Tjekkiske Republik:
Jaromir DRÁBEK
Leoš HEGER
Danmark:
Inger STØJBERG
Benedikte KIJÆR
Bertel HAARDER
Henrik HØEGH
Tyskland:
Andreas STORM
Daniel BAHR
Kristina SCHRÖDER
Ilse AIGNER
Estland:
Hanno PEVKUR
Irland:
Geraldine BYRNE NASON
Grækenland:
Loukia KATSELI
Andreas LOVERDOS
Spanien:
Valeriano GÓMEZ SÁNCHEZ
María Luz RODRÍGUEZ FERNÁNDEZ
Isabel MARTÍNEZ LOZANO
Roberto SABRIDO BERMÚDEZ
Sagrario LOZA
Vincenç TOMAS
Frankrig:
Roselyne BACHELOT-NARQUIN
Philippe LEGLISE-COSTA
Italien:
Ferruccio FAZIO
Vincenzo GRASSI
Cypern:
Sotiroula CHARALAMBOUS
George ZODIATES
Vicepremierminister samt beskæftigelses- og ligestillings-
minister, med ansvar for migrations- og asylpolitik
Vicepremierminister samt social- og sundhedsminister
Minister for pensioner og storbyer
Statssekretær
Statssekretær for sociale spørgsmål
Kulturminister og minister for audiovisuelle spørgsmål,
sundhed og ligestilling
Arbejds- og socialminister
Sundhedsminister
Arbejds- og socialminister
Sundhedsminister
Beskæftigelsesminister
Socialminister
Indenrigs- og sundhedsminister
Fødevare-, landbrugs- og fiskeriminister
Statssekretær under forbundsministeren for uddannelse og
forskning, medlem af Forbundsdagen
Statssekretær under forbundssundhedsministeren, medlem
af Forbundsdagen
Minister for familiespørgsmål
Minister for fødevarer, landbrug og forbrugerbeskyttelse
Socialminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Finansminister
Minister for beskæftigelse og social beskyttelse
Arbejds- og indvandringsminister
Statssekretær for beskæftigelse
Generalsekretær for social- og arbejdsmarkedspolitik
Formand for det spanske fødevaresikkerheds- og
ernæringsagentur
Minister for sociale spørgsmål i den selvstyrende region
Rioja
Minister for sundhed og forbrugerspørgsmål i den
selvstyrende region De Baleariske Øer
Minister for solidaritet og social samhørighed
Stedfortrædende fast repræsentant
Sundhedsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Arbejdsminister og minister for social sikring
Stedfortrædende fast repræsentant
17323/1/10 REV 1
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453850_0007.png
6.-7.XII.2010
Letland:
Juris BĀRZDIŅŠ
Lelde LICE-LICITE
Litauen:
Janina KUMPIENE
Audrone MORKŪNIENĖ
Sundhedsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Vicesundhedsminister
Vicesocial- og arbejdsminister
17323/1/10 REV 1
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453850_0008.png
6.-7.XII.2010
Luxembourg:
Nicolas SCHMIT
Mars DI BARTOLOMEO
Ungarn:
Miklòs RÉTHELYI
Malta:
Dolores CRISTINA
Joe CASSAR
Nederlandene:
Henk KAMP
Derk OLDENBURG
Østrig:
M. Rudolf HUNDSTORFER
M. Alois STÖGER
Harald GÜNTHER
Polen:
Ewa KOPACZ
Radoslaw MLECZKO
Portugal:
Helena ANDRÉ
Rumænien:
Valentin MOCANU
Adrian STREINU CERCEL
Slovenien:
Dorijan MARUŜIČ
Anja KOPAČ MRAK
Slovakiet:
Jozef MIHÁL
Jan PORUBSKY
Finland:
Paula RISIKKO
Katariina POSKIPARTA
Eeva KUUSKOSKI
Sverige:
Hillevi ENGSTRÖM
Ulf KRISTERSSON
Göran HÄGGLUND
Jan Roland OLSSON
Det Forenede Kongerige:
Chris GRAYLING
Anne MILTON
Kommissionen:
Viviane REDING
László ANDOR
John DALLI
Minister med ansvar for udenrigsspørgsmål og
indvandring
Sundheds- og social minister
Minister for naturressourcer
Uddannelses-, arbejds- og familieminister
Minister for sundhed, ældrespørgsmål og lokale
behandlings- og omsorgstilbud
Social- og beskæftigelsesminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for arbejde, sociale spørgsmål og
forbrugerbeskyttelse
Forbundssundhedsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Sundhedsminister
Understatssekretær. Arbejds- og Socialministeriet
Arbejdsminister og minister for social solidaritet
Statssekretær
Statssekretær, Sundhedsministeriet
Sundhedsminister
Statssekretær, Arbejds-, Familie- og Socialministeriet
Arbejds-, social- og familieminister
Statssekretær, Sundhedsministeriet
Omsorgsminister
Statssekretær, Ministeriet for Beskæftigelse og Økonomi
Statssekretær, Social- og Sundhedsministeriet
Arbejdsmarkedsminister
Socialforsikringsminister
Social- og sundhedsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Arbejdsmarkedsminister
Statssekretær (folkesundhed)
Næstformand
Medlem
Medlem
17323/1/10 REV 1
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453850_0009.png
6.-7.XII.2010
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Direktiv om barselsorlov
På basis af en statusrapport fra formandskabet (16509/10
+
16509/10 COR 1)
og et spørgeskema
(16510/10) havde Rådet en orienterende debat om udkastet til direktiv om forbedring af
sikkerheden for arbejdstagere, som er gravide, og arbejdstagere, som lige har født, eller som ammer.
Et meget stort flertal af ministrene fandt, at de ændringer, Europa-Parlamentet havde vedtaget under
sin førstebehandling, især den foreslåede udvidelse af barselsorlovens minimumslængde til mindst
20 uger med fuld løn, ikke udgør et hensigtsmæssigt grundlag for forhandlinger. De så med
bekymring på de økonomiske virkninger og understregede, at et direktiv bør fastsætte
minimumsstandarder under hensyn til nærhedsprincippet og de forskellige situationer i de
forskellige medlemsstater.
Mange ministre stillede sig tøvende over for at inkludere fædreorlov i anvendelsesområdet for
udkastet til direktiv om barselsorlov, hvis vigtigste formål var at forbedre sundheden og
sikkerheden under arbejdet for gravide arbejdstagere og arbejdstagere, som lige har født, eller som
ammer, og ikke at forene arbejdsliv, familieliv og privatliv, som er omfattet af andre EU-regler.
Visse delegationer fandt imidlertid, at udkastet til direktiv også bør omfatte fædre.
Mange ministre var parate til at indføje en passerellebestemmelse i udkastet til direktiv, så
medlemsstaterne kan tage hensyn til andre former for orlov end barselsorlov, der tilbydes moderen
under bestemte betingelser.
Mange ministre understregede behovet for nøje at overveje udkastet til direktiv, og nogle af dem
opfordrede til en yderligere analyse af konsekvenserne.
Det belgiske formandskab konkluderede, at Kommissionens oprindelige forslag, hvis mål var at
udvide barselsorlovens minimumslængde fra 14 til 18 uger, kunne være et mere acceptabelt
grundlag for et kompromis end Europa-Parlamentets ændringer. Formandskabet understregede også
behovet for at undersøge spørgsmålet grundigt, herunder med arbejdsmarkedets parter, så man
sikrede et afbalanceret resultat. Det belgiske formandskab meddelte, at det ville overveje, hvordan
sagen bedst håndteres i løbet af de kommende uger i koordinering med Ungarn og Polen, de to
kommende formandskaber.
17323/1/10 REV 1
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453850_0010.png
6.-7.XII.2010
Dette var første gang, Rådet havde drøftet dette spørgsmål siden fastlæggelsen af Europa-
Parlamentets førstebehandlingsholdning den 20. oktober 2010, som anmodede om en udvidelse af
minimumsbarselsorloven til 20 uger med fuld løn
(http://www.europarl.europa.eu/da/pressroom/content/20101020IPR88388/html/20-ugers-fuldt-
betalt-barselsorlov).
Sidste gang, dette udkast til direktiv var på Rådets dagsorden, var den
8. juni 2009, da EPSCO-Rådet noterede sig en statusrapport fra det tjekkiske formandskab
10064/1/09
+10064/1/09
COR 1).
Hovedformålet med Kommissionens forslag er at udvide minimumslængden for barselsorlov fra
14 til 18 uger, hvoraf mindst seks uger skal tages lige efter fødslen. Andre elementer i forslaget
omfatter princippet om fuld løn under de 18 uger med mulighed for, at medlemsstaterne kan indføre
et loft, der ikke må ligge under sygedagpengeniveauet, retten til, at kvinder, når de vender tilbage
efter barselsorlov, eller allerede når de er på barselsorlov, kan anmode arbejdsgiveren om at få
tilpasset deres arbejdsordning og arbejdstider samt retten til at vende tilbage til det samme eller et
tilsvarende arbejde.
Forslaget indgår i Kommissionens pakke for bedre balance mellem arbejde og privatliv, der tager
sigte på at bidrage til en bedre forening af arbejds-, privat- og familieliv. Den anden del af pakken
udgøres af et forslag til direktiv om ligebehandling af selvstændige erhvervsdrivende og deres
medhjælpende ægtefæller, som blev vedtaget af Rådet den 24. juni 2010 (11299/10) efter en
andenbehandlingsaftale med Europa-Parlamentet.
I den forbindelse bør det erindres, at Rådet den 8. marts 2010 vedtog et direktiv, der udvidede
arbejdstagernes ret til forældreorlov fra tre til fire måneder for begge forældre (16945/09
+
5922/1/10 REV 1).
Mindst en af de fire måneder kan ikke overdrages til den anden forælder (dvs. at
den går tabt, hvis den ikke tages), hvilket tilskynder fædrene til at tage orloven.
17323/1/10 REV 1
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453850_0011.png
6.-7.XII.2010
Direktiv om princippet om ligebehandling
På grundlag af en statusrapport (16335/10) orienterede formandskabet Rådet om status i drøftel-
serne om udkastet til direktiv om gennemførelse af princippet om ligebehandling af alle uanset
religion eller tro, handicap, alder eller seksuel orientering.
I lyset af kompleksiteten af de områder, forslaget vedrører, og eftersom der i øjeblikket ikke er
nogen udsigt til at opnå enstemmighed, har det belgiske formandskab valgt en anden vej fremad end
sine forgængere og besluttet sig for en målrettet tilgang. Formandskabet har fokuseret på to om-
råder: finansielle tjenesteydelser og boliger, idet dets hensigt er at opnå større klarhed i
bestemmelserne vedrørende den legitime skelnen på basis af alder eller handicap, der foretages i
finansielle tjenesteydelser
(f.eks. forsikringer, livsforsikring, lån, pantebreve), og affatte teksterne
for
boliger
mere klart, f.eks. vedrørende deres anvendelsesområde og betydning af "forbedring".
Kommissionens forslag har til formål at udvide beskyttelsen mod forskelsbehandling på grund af
religion eller tro, handicap, alder eller seksuel orientering til også at gælde områder uden for
arbejdsmarkedet (f.eks. social beskyttelse, herunder social sikring og sundhedspleje, sociale goder,
uddannelse samt adgang til varer og tjenester, herunder boliger).
17323/1/10 REV 1
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453850_0012.png
6.-7.XII.2010
Ligestilling mellem kønnene
Ministrene vedtog
to sæt konklusioner
om ligestilling. Det første, med titlen "Støtte for gennem-
førelsen af Europa-Kommissionens
strategi for ligestilling mellem kvinder og mænd 2010-
2015"16880/10,
hilser strategien velkommen og understreger dens forbindelser med Europa 2020-
strategien. Den giver de økonomiske argumenter for ligestilling, som er en nødvendighed for at
styrke væksten og beskæftigelsen og er en forudsætning for at opfylde det overordnede mål om en
beskæftigelsesfrekvens på 75 % for kvinder og mænd. Med vedtagelsen af konklusionerne
opfordrede ministrene også Det Europæiske Råd til at tilpasse og forbedre den europæiske
ligestillingspagt.
Den nye strategi erstatter Kommissionens køreplan for ligestilling mellem kvinder og mænd 2006-
2010, som Det Europæiske Råd i marts 2006 gav sin tilslutning til i form af en europæisk
ligestillingsstrategi.
Det andet sæt konklusioner vedrører
bekæmpelse af lønforskelle mellem kvinder og mænd
(16881/10). Gennem vedtagelse af teksten understregede ministrene behovet for en mere indgående
forståelse af løngabet mellem mænd og kvinder, der stadig udgør 18 % i EU. Konklusionerne
opfordrer medlemsstaterne til at vedtage eller følge et samlet sæt af foranstaltninger for at tackle
hele spektret af årsager til det kønsbestemte løngab, der er forbundet med uligheder på arbejds-
markedet mellem kvinder og mænd og med koordinering af tiltagene mellem alle relevante nøgle-
aktører, navnlig arbejdsmarkedets parter, på alle niveauer. Medlemsstaterne og Kommissionen
opfordres til at træffe de fornødne foranstaltninger med henblik på at overvåge løngabet og regel-
mæssigt overvåge fremskridt ved at anvende
hovedindikatorer
under hensyn til metodologien i
lønstrukturundersøgelsen (SES) under hensyntagen til
supplerende indikatorer.
Ministrene noterede sig også en rapport fra det belgiske formandskab om løngabet mellem mænd og
kvinder (16881/10
ADD 1
+
16516/10 ADD 2).
Belgien reviderede også det sæt indikatorer, der var
blevet udviklet under dets forrige formandskab i 2001.
17323/1/10 REV 1
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453850_0013.png
6.-7.XII.2010
Beskæftigelsespolitikken som led i Europa 2020-strategien og det europæiske halvår
Ministrene udvekslede synspunkter om beskæftigelsespolitikkerne som led i Europa 2020-strategien
og det europæiske halvår.
Denne drøftelse var baseret på input vedrørende nogle af Kommissionens flagskibsinitiativer,
beskæftigelsespolitik med henblik på en lavemissionsøkonomi, aldringens indvirkning på
beskæftigelsespolitikkerne og det europæiske halvår.
Under udvekslingen af synspunkter fokuserede de ministre, der tog ordet, på gennemførelsen og
overvågningen af Europa 2020-strategien og især det europæiske halvår. Da
beskæftigelsespolitikken og de makroøkonomiske politikker er indbyrdes forbundne, vil EPSCO-
Rådets arbejde præge Det Europæiske Råds forårsmøde i form af nøglebudskaber om
beskæftigelsespolitikkerne. Det er vigtigt at koordinere EPSCO-Rådets aktion med aktiviteterne i de
andre rådssammensætninger, bl.a. Økofin-Rådet.
Delegationerne anså målsætningen om 75 % beskæftigelse for kvinder og mænd senest i 2020 for
afgørende for Europa 2020-strategien. Det blev påpeget, at der må tages særligt hensyn til unge,
kvinder og ældre arbejdstagere, især når det gælder uddannelsesordninger, der skal svare til
arbejdsmarkedets behov.
Hvad angik
Europa 2020-flagskibsinitiativet
"Nye kvalifikationer og job" fik ministrene en
redegørelse af Kommissionen (17066/10
REV 1)
samt en redegørelse om formandskabets
konklusioner om dette initiativ og om flagskibsinitiativet "Unge på vej" (16993/10).
Ministrene vedtog dernæst to sæt konklusioner om to centrale hovedudfordringer i EU's 2020-
politikker, nemlig de klimatiske og de demografiske ændringer.
17323/1/10 REV 1
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453850_0014.png
6.-7.XII.2010
Først vedtog ministrene konklusioner om "Beskæftigelsespolitikker for en
konkurrencedygtig,
CO
2
-fattig, ressourceeffektiv og grøn økonomi" (16992/10),
idet de erindrede om, at "grønne
job" har potentialet til at blive et vigtigt vækstsegment på fremtidens arbejdsmarkeder i EU, og
opfordrede til ambitiøse tiltag med det dobbelte formål at stimulere beskæftigelsen i de grønne
sektorer (grønne job) og sikre, at alle job bliver grønne. I konklusionerne opfordres medlems-
staterne og Kommissionen til bl.a. at blive bedre til at foregribe behovene på arbejdsmarkedet,
navnlig når det gælder grønne kompetencer og omstruktureringer, så man sikrer kvaliteten af de job,
der skabes eller omstilles som følge af klimaforandringen, fremme grønne arbejdspladser, og at de
mindsker deres økologiske påvirkning, tilskynde til ejerskab hos alle relevante aktører og
interessenter på arbejdsmarkedet (dvs. arbejdsmarkedets partnere, arbejdsformidlinger og aktører på
uddannelsesområdet) og undersøge mulighederne for at gøre skattesystemerne mere beskæftigelses-
, miljø- og vækstvenlige. Konklusionerne opfordrer også Kommissionen til at foreslå yderligere
tiltag i 2011 med henblik på at vedtage retningslinjer for beskæftigelsespolitikkerne, der kan gøre
arbejdsmarkedet klart til overgangen til en grøn økonomi, og undersøge, hvordan de relevante EU-
fonde kan imødegå udfordringen i forbindelse med overgangen til en konkurrencedygtig, CO
2
-
fattig, ressourceeffektiv og grøn økonomi.
Ministrene godkendte også Beskæftigelsesudvalgets udtalelse om "Miljøudfordringerne:
beskæftigelsesaspekter" (16514/10
+
16514/10 ADD 1).
Heri kræves, at det fulde potentiale i den
europæiske beskæftigelsesstrategis instrumenter, f.eks. programmet for gensidig læring, bør
anvendes til at sikre, at grønne job bliver mere end blot et slogan i det kommende tiår, og
tilvejebringe et omfattende sæt ajourførte indikatorer (om grønne job, grønne kompetencer, grønne
arbejdspladser, grøn overgang, grønne arbejdsmarkeder og grøn vækst), der kan sikre en korrekt
udformet overvågning af de reformforanstaltninger, der skal tackle de beskæftigelsesmæssige
forhold i forbindelse med klimaforandringerne i sammenhæng med Europa 2020-strategien.
For det andet vedtog ministrene konklusioner om
konsekvenserne for beskæftigelsespolitikkerne
af arbejdsstyrkens og befolkningens aldring
(16506/10) med det dobbelte formål at sikre et
længere arbejdsliv gennem bedre arbejdsvilkår og høste fordelene ved de jobs, der er behov for
inden for sektoren for sundhed og personlige tjenesteydelser (den hvide sektor). Konklusionerne
opfordrer medlemsstaterne og Kommissionen til at bekæmpe stereotype forestillinger om ældre
mennesker ved at udvikle initiativer for bevidstgørelse af borgerne og udvikle fælles principper for
beskæftigelsespolitikker i forbindelse med aktiv aldring baseret på en samlet tilgang til politikker
vedrørende menneskelige ressourcer, investere mere i kompetencer for ældre arbejdstagere og
tilbyde erhvervsvejledning. De opfordrer også medlemsstaterne til at overveje at vedtage
handlingsplaner til at støtte udviklingen af medlemsstaternes politik for arbejdsstyrken inden for
plejesektoren og sektoren for personlige tjenesteydelser med henblik på at tackle ovennævnte
udfordringer inden for uddannelse, arbejdsvilkår og disse sektorers tiltrækningskraft, idet der tages
hensyn til eksempler på god praksis fra hele Den Europæiske Union.
17323/1/10 REV 1
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453850_0015.png
6.-7.XII.2010
Hvad angår
det europæiske halvår
godkendte Rådet en fælles udtalelse fra Beskæftigelsesudvalget
og Udvalget for Social Beskyttelse om
den fælles evalueringsramme og overvågningen af
beskæftigelsesresultater
16984/10
+
16984/10 ADD 1,
som Rådet havde anmodet om i oktober.
Dette analytiske instrument vil muliggøre en effektiv overvågning af medlemsstaternes
gennemførelse af beskæftigelsesretningslinjerne og deres fremskridt hen imod EU's og nationale
overordnede mål i Europa 2020-strategien og derved styrke den europæiske beskæftigelsesstrategis
effektivitet i det nye europæiske halvår og den nye styringsstruktur.
Som et led i den nye styringsstruktur vil Rådet også godkende en
udtalelse fra
Beskæftigelsesudvalget med de politiske konklusioner af den foreløbige landegennemgang,
som fandt sted på grundlag af de nationale reformprogrammer, medlemsstaterne fremlagde i
november (16985/10). Udtalelsen understreger prioritetsområder for politiske reformer på
arbejdsmarkedet: at øge arbejdsmarkedsdeltagelsen, at fremme målrettede aktiveringspolitikker og
politikker for færdigheder, at sikre et tilstrækkeligt udbud af almene og erhvervsrettede
uddannelsesmuligheder, at lette den beskæftigelsesmæssige og geografiske mobilitet, samt
betydningen af politikker, der direkte bidrager til jobskabelse.
Den sociale dimension af Europa 2020-strategien
Under frokosten drøftede ministrene på basis af et spørgeskema fra formandskabet (17280/10) den
sociale dimension i Europa 2020-strategien, og navnlig visse foreløbige overvejelser med
udgangspunkt i udkastene til nationale reformprogrammer.
Formandskabet sammenfattede drøftelsen således:
Der er brug for større fokus på, hvordan koordineringen af budget- og skattepolitikker med
arbejdsmarkeds- og socialpolitikkerne kan forbedres, så stramningstiltag ikke står i vejen for
den sociale udvikling. Arbejdsmarkeds- og socialpolitikkernes rolle som en stabiliserende
faktor i krisetider blev alment anerkendt.
De økonomiske og sociale udfordringer skal behandles samlet i de nationale
reformprogrammer. Medlemsstaterne har det primære ansvar for beskæftigelses- og
arbejdsmarkeds- og socialpolitikker. Dog kan Udvalget for Social Beskyttelse yde støtte, så de
nationale reformprogrammer kan tage bedre hensyn til sociale anliggender.
Der er ikke kun behov for udvidet koordinering mellem de relevante udvalg på EU-niveau. Det
er også vigtigt, at de sociale konsekvenser af de politikker, der gennemføres i andre relevante
rådssammensætninger, evalueres bedre.
17323/1/10 REV 1
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453850_0016.png
6.-7.XII.2010
Året for aktiv aldring
Ministrene vedtog en generel indstilling til et udkast til afgørelse om 2012 som det europæiske år
for aktiv aldring (16511/10) i afventning af vedtagelsen af Europa-Parlamentets
førstebehandlingsudtalelse.
Formålet med udkastet til afgørelse er at styrke solidariteten mellem generationerne ved at øge
opmærksomheden omkring ældres bidrag til samfundet og ved at udbrede nyskabende
foranstaltninger, som kan bidrage til at mobilisere det fulde potentiale hos den voksende gruppe af
personer i slutningen af 50'erne og ældre. Udkastet skal stimulere debatten og udvikle gensidig
læring mellem medlemsstaterne for at fremme politikker for aktiv aldring og tilbyde en ramme for
engagement og konkret indsats for at give medlemsstaterne og interessenterne mulighed for at
udvikle politikker gennem specifikke aktiviteter.
Social beskyttelse og social inklusion
Ministrene drøftede konklusioner om den sociale dimension i forbindelse med en integreret Europa
2020-strategi (16512/10), der tilskynder medlemsstaterne til at fortsætte deres arbejde med at
definere nationale mål og politiske foranstaltninger til bekæmpelse af fattigdom og social
udstødelse og understreger, at EPSCO-Rådet har en nøglerolle i det europæiske halvår, hvad angår
vurderingen af fremskridtene hen imod Europa 2020-målet om fremme af social inklusion.
Konklusionerne erindrer også om, at gennemførelsen af de sociale aspekter af de integrerede
retningslinjer, navnlig retningslinje 10, "Fremme social inklusion og bekæmpe fattigdom", er en af
forudsætningerne for at nå målene i Europa 2020-strategien og dens overordnede mål.
Rådet noterede sig også resuméet af den fælles vurdering fra Udvalget for Social Beskyttelse og
Europa-Kommissionen af de sociale virkninger af den økonomiske krise og de politiske tiltag
(16905/10
ADD 1).
17323/1/10 REV 1
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453850_0017.png
6.-7.XII.2010
Pensionssystemernes fremtid
På basis af et spørgeskema fra formandskabet (17082/10) havde Rådet en orienterende debat om
pensionssystemernes fremtid og vedtog konklusioner om tilstrækkelige og bæredygtige pensioner
(16513/10).
Rådet havde en omfattende drøftelse af pensionssystemernes fremtid i lyset af den fælles rapport fra
Udvalget for Social Beskyttelse og Udvalget for Økonomisk Politik, hvorefter det vedtog konklu-
sioner om tilstrækkelige, sikre og bæredygtige pensioner til alle europæiske borgere. I sin
konklusion om drøftelserne noterede formandskabet en generel konsensus om:
behovet for at respektere nærhedsprincippet under hensyntagen til de nationale systemers
mangfoldighed,
det faktum, at medlemsstaterne ud over denne mangfoldighed deler fælles værdier og fælles
målsætninger på dette område,
behovet for en helhedsorienteret tilgang, som tager hensyn til principperne om tilstrækkelighed
og pensionernes bæredygtighed,
den åbne metode for koordinering af social beskyttelse og social inklusion og vigtigheden af
passende indikatorer,
medlemsstaternes villighed til at sikre pensionister en anstændig indkomst trods de
finanspolitiske stramninger i forbindelse med finans- og økonomikrisen.
Ved at vedtage konklusionerne om passende og bæredygtige pensioner opfordrede ministrene
medlemsstaterne til at informere kommende pensionister om deres fremtidige offentlige og private
pensionsrettigheder og gøre det lettere for personer med atypisk beskæftigelse at få adgang til
pensionsrettigheder. Kommissionen og medlemsstaterne blev opfordret til at overveje
konsekvenserne af budgetforanstaltningerne og de igangværende pensionsreformer under
hensyntagen til deres virkninger for så vidt angår tilstrækkelighed, sikkerhed og bæredygtighed.
Kommissionen og EU-landene bør også samarbejde om at udvikle metoder, der gør det muligt for
medlemsstaterne at vurdere pensionspolitikkernes virkninger, for så vidt angår bæredygtighed og
tilstrækkelighed.
Desuden noterede Rådet sig den fælles rapport om pensioner fra Udvalget for Økonomisk Politik og
Udvalget for Social Beskyttelse (15886/10
ADD 3).
Kommissionen offentliggjorde den 7. juli 2010 en grønbog med titlen "Sikre, tilstrækkelige og
bæredygtige pensionssystemer i Europa" (12102/10).
17323/1/10 REV 1
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453850_0018.png
6.-7.XII.2010
Bekæmpelse af fattigdom og social udstødelse
Ministrene vedtog en erklæring om "Det europæiske år for bekæmpelse af fattigdom og social
udstødelse: Samarbejde om at bekæmpe fattigdom i 2010 og fremover" (16435/10), idet de
erindrede om resultaterne i dette europæiske år og opridsede de udfordringer, der venter forude.
Ved at vedtage erklæringen slog ministrene til lyd for en videreudvikling af resultaterne fra det
europæiske år for bekæmpelse af fattigdom og social udstødelse gennem flagskibsinitiativet "En
europæisk platform mod fattigdom" og opfordrede EU og dets medlemsstater til at videreføre deres
samarbejde om at bekæmpe fattigdom.
Sociale tjenesteydelser af almen interesse
Rådet vedtog konklusioner med titlen "Sociale tjenesteydelser af almen interesse er kernen i den
europæiske sociale model", idet det opfordrede Udvalget for Social Beskyttelse til at arbejde videre
med dette spørgsmål, bl.a. med henblik på at forberede det næste forum om sociale tjenesteydelser
af almen interesse. Konklusionerne opfordrer Kommissionen til at foretage en yderligere
præcisering af anvendelsen af EU-reglerne på sociale tjenesteydelser af almen interesse for at øge
deres retssikkerhed. Kommissionen bør f.eks. også opridse sine synspunkter om, hvordan en social
tjenesteydelse kan identificeres som en økonomisk eller ikke-økonomisk tjenesteydelse af almen
interesse.
Ministrene blev briefet om et dokument fra Udvalget for Social Beskyttelse om en frivillig
europæisk kvalitetsramme for sociale tjenesteydelser (16319/10), som fastlægger kvalitetsnormer,
de sociale tjenesteydelser af almen interesse bør opfylde. De fik også en mundtlig redegørelse af
Kommission om dens toårige rapport om sociale tjenesteydelser af almen interesse, som giver et
overblik over medlemsstaternes initiativer med henblik på at forbedre sådanne tjenesteydelsers
kvalitet.
17323/1/10 REV 1
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453850_0019.png
6.-7.XII.2010
Fødevareinformation til forbrugerne
Ministrene nåede under førstebehandlingen til politisk enighed om et forslag til forordning om
fødevareinformation til forbrugerne (16555/10). Denne nye lovgivning skal sikre, at
fødevaremærkningen indeholder de væsentlige oplysninger på en klar og læselig måde, så
forbrugerne kan træffe informerede og afbalancerede kostvalg.
Et af de hovedelementer, Rådet blev enigt om, er næringsdeklarationens obligatoriske karakter:
Mærkning af energiværdien og mængden af bestemte næringsstoffer (fedt, fedtsyrer, kulhydrater,
protein, sukker og salt) bør gøres obligatorisk.
Som generelt princip skal energiværdien og mængderne af disse næringsstoffer udtrykkes per 100 g
eller per 100 ml, men kan også angives som en procent af referenceindtagene.
Fødevarevirksomhedsledere kan imidlertid også anvende supplerende udtryks- eller
præsentationsformer, så længe bestemte betingelser er opfyldt (f.eks. forudsat at de ikke vildleder
forbrugerne, og at der foreligger dokumentation for, at gennemsnitsforbrugeren kan forstå sådanne
udtryks- og præsentationsformer). Selv om alle elementer i næringsdeklarationen skal være anført i
samme synsfelt, kan visse elementer gentages "på forsiden af pakken".
Rådet nåede også til enighed om, at mærkning af oprindelsesland bør være obligatorisk, som det er
tilfældet i dag, hvis manglen herpå vildleder forbrugere. Desuden vil der blive anmodet om
obligatorisk mærkning af oprindelsesland for flere kødtyper (svin, lam og fjerkræ) i henhold til
gennemførelsesbestemmelser.
1
Desuden skal Kommissionen inden for tre år efter den nye
forordnings ikrafttræden fremlægge en rapport, der undersøger en eventuel udvidelse af den
obligatoriske mærkning af oprindelsesland til andre produkter (mælk, mælk anvendt som
ingrediens, kød anvendt som ingrediens, uforarbejdede fødevarer, varer, der består af en enkelt
ingrediens, ingredienser, der udgør mere end 50 % af en specifik fødevare).
Desuden nåede Rådet til enighed om at undtage visse alkoholholdige drikkevarer (bl.a. vin,
produkter baseret på aromatiserede vine, mjød, øl og spiritus, men ikke alkoholsodavand) fra
næringsdeklarationens bestemmelser samt fra angivelse på ingredienslisten. Kommissionen bør
imidlertid senest fem år efter den nye forordnings ikrafttrædelse undersøge, om denne undtagelse
fortsat er berettiget.
1
Oksekød er allerede genstand for obligatorisk mærkning af oprindelsesland via særskilt
lovgivning.
19
17323/1/10 REV 1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453850_0020.png
6.-7.XII.2010
Ikke-færdigpakkede fødevarer vil også blive undtaget fra næringsdeklarationen, medmindre
medlemsstaterne træffer anden beslutning. Allergener skal imidlertid anføres.
Endelig fastsatte Rådet en mimimumsskriftstørrelse for de obligatoriske oplysninger på
mærkningen, der sammen med de øvrige kriterier, f.eks. kontrast, skal sikre mærkningens
læselighed.
Teksten, som der blev opnået politisk enighed om i Rådet, vil nu blive gennemgået juridisk og
sprogligt, før den vedtages endeligt på en kommende rådssamling som Rådets
førstebehandlingsholdning. Teksten vil derefter blive fremsendt til Europa-Parlamentet med henblik
på andenbehandling. Europa-Parlamentet fastlagde sin førstebehandlingsholdning den 16. juni 2010
(http://www.europarl.europa.eu/en/pressroom/content/20100615IPR76127).
A(H1N1)-pandemien
Baseret på et spørgeskema fra formandskabet (16862/10) udvekslede ministrene synspunkter om
opfølgningen af Rådets konklusioner om erfaringerne fra A(H1N1)-pandemien, som blev vedtaget i
september 2010, og især om fælles indkøb af vacciner og antivirale midler.
Idet de erindrede om svaghederne ved individuelle indkøb af pandemiinfluenzavacciner og
antivirale midler under H1N1-influenzapandemien, hvad angår ligelig fordeling og købekraft, slog
mange ministre til lyd for fælles indkøb af pandemivacciner og antivirale midler. Et stort flertal af
delegationerne var enigt om, at rammekontrakter, som medlemsstaterne kan tilslutte sig på frivillig
basis, udgør den mest passende form for fælles indkøb. Det forventes at ville styrke
medlemsstaternes forhandlingsposition i drøftelser med lægemiddelindustrien og sikre lige adgang
til vacciner. Behovet for en nærmere præcisering af visse udestående spørgsmål, f.eks. spørgsmålet
om produktansvar og forenelighed med konkurrenceregler, inden der træffes en afgørelse, er blevet
fremhævet.
Et bredt flertal af ministre erkendte også behovet for en fælles minimumsdækning af
pandemivacciner og var enigt om, at vaccinerne til dækning af dette fælles minimum skal leveres
inden alle andre supplerende ordrer og fordeles ligeligt. Ministrene ønskede at målrette den fælles
minimumsdækning mod strategiske sektorer som f.eks. sundhedspersonale, politifolk og
brandmænd. Forslagene om en sådan fælles minimumsdækning varierede mellem 2 % og 20 %, idet
mange delegationer understregede behovet for også at tage hensyn til særlige nationale forhold.
Visse delegationer anså definitionen af en fælles vaccineringsstrategi for en forudsætning for at
fastsætte en fælles minimumsdækning.
17323/1/10 REV 1
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453850_0021.png
6.-7.XII.2010
Rådet er blevet gjort opmærksom på, at anførelse af vacciners udløbsdato, hvis denne er over-
skredet, yderligere kan øge borgernes modvilje mod at lade sig vaccinere, selv om de pågældende
vacciner fortsat er sikre og effektive.
Kommissæren for sundheds- og forbrugerpolitik, John Dalli, meddelte, at Kommissionen ville
arbejde videre med en fælles indkøbsordning i Udvalget for Sundhedssikkerhed. Hvad angår
udløbsdatoen for vacciners holdbarhed, oplyste John Dalli, at han ville anmode Det Europæiske
Lægemiddelagentur om at fortsætte arbejdet med industrien på dette område.
Drøftelsen var en opfølgning af Rådets konklusioner af 13. september 2010, hvori det bl.a.
opfordrer Kommissionen til "snarest muligt og senest i december 2010 at rapportere om og
udarbejde en ordning for fælles indkøb af vacciner og antivirale midler, der giver medlemsstaterne
ret til på frivillig basis at foretage fælles indkøb af disse produkter eller anvende en fælles tilgang til
kontraktforhandlinger med virksomhederne, og som især omfatter spørgsmål som ansvar,
tilgængelighed og pris for så vidt angår lægemidler samt fortrolighed".
Europæiske sundhedssystemer
Under frokosten udvekslede ministrene synspunkter om den fælles rapport fra Udvalget for
Økonomisk Politik og Kommissionen om europæiske sundhedssystemer i Europa. Derefter drog
formandskabet følgende konklusioner under den officielle samling.
Medlemsstaternes sundhedssikkerhedssystemer oplever i dag pres fra forskellig side som følge af
bl.a. finanskrisen, den aldrende befolkning og behovet for at foretage omkostningskrævende
investeringer. Sundhed bør ikke opfattes som en budgetjusteringsvariabel, og forebyggende
sundhedsforanstaltninger bør ikke ene og alene betragtes som udgifter, men også som en
investering, der kan nedbringe udgifterne.
Kommissæren for sundheds- og forbrugerpolitik, John Dalli, understregede, at formålet med
bæredygtighed ikke var at skære ned på udgifterne, men sikre højere omkostningseffektivitet.
Økofin-Rådet, der fandt sted samme dag som EPSCO-Rådet, vedtog konklusioner om den fælles
rapport om sundhedssystemer i EU (16939/10).
17323/1/10 REV 1
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453850_0022.png
6.-7.XII.2010
Morgendagens sundhedspersonale i Europa
Rådet vedtog konklusioner med titlen "Investering i morgendagens europæiske sundhedspersonale:
Muligheder for innovation og samarbejde" (16558/10), hvor medlemsstaterne opfordres til at styrke
samarbejdet om at forudsige sundhedspersonalets fremtidige behov og øge bevidstheden om
betydningen af et attraktivt arbejdsmiljø med henblik på at motivere sundhedspersonalet.
Medlemsstaterne og Kommissionen opfordres til at udvikle en handlingsplan for at tackle
sundhedspersonalets vigtigste udfordringer i hele EU på mellemlang og lang sigt. Kommissionen
bør inkludere uddannelse af sundhedspersonalet som et prioritetsområde og overveje, hvordan EU's
finansieringsinstrumenter kan udnyttes optimalt.
Konklusionerne tager hensyn til resultaterne fra den konference, som det belgiske formandskab
afholdt i La Hulpe den 9.-10. september 2010. Det europæiske sundhedspersonales fremtid udgør en
af formandskabets prioriteter på folkesundhedsområdet.
Innovation og solidaritet i lægemiddelsektoren
Rådet vedtog konklusioner om innovation og solidaritet i lægemiddelsektoren (16586/10), som
opfordrede medlemsstaterne til at tage initiativ til at fremme en fornuftig og ansvarlig brug af
værdifulde innovative lægemidler med henblik på at opnå et optimalt klinisk resultat og en effektiv
udgiftsstyring. Kommissionen og EU-landene bør fortsætte med at arbejde hen imod styrket
prioritering i forbindelse med fordelingen af ressourcer til lægemiddelforskning, så sandsynligheden
for værdifulde innovationer øges. De bør også prioritere en revision af direktivet om kliniske forsøg
med det formål at sikre bedre lovrammer for udvikling af lægemidler. Desuden bør de undersøge,
om en effektiv grænseoverskridende udveksling af kliniske data kan realiseres, og træffe passende
foranstaltninger med henblik på at oprette sammenkoblede registre, f.eks. vedrørende sjældne
sygdomme. De bør også undersøge, hvordan innovative lægemidler kan gøres mere tilgængelige i
hele EU.
17323/1/10 REV 1
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453850_0023.png
6.-7.XII.2010
Kroniske sygdomme
Rådet vedtog også konklusioner om innovative tilgange til kroniske sygdomme inden for
folkesundheden og sundhedssystemerne (16559/10), som opfordrede medlemsstaterne til at videre-
udvikle patientcentrerede politikker inden for kroniske sygdomme. EU-landene og Kommissionen
opfordres til at indlede en refleksionsproces med henblik på at optimere indsatsen over for
udfordringerne i forbindelse med kroniske sygdomme. Denne refleksion bør bl.a. omfatte
sundhedsfremme og forebyggelse af kroniske sygdomme, sundhedspleje, forskning i kroniske
sygdomme og sammenligning af kroniske sygdomme på europæisk plan. Resultaterne af
refleksionsprocessen bør senest i 2012 sammenfattes i et arbejdsdokument.
Konklusionerne tager hensyn til resultaterne fra den konference, det belgiske formandskab afholdt i
Bruxelles den 20. oktober 2010. Kroniske sygdomme er en af formandskabets prioriteteter på
folkesundhedsområdet.
17323/1/10 REV 1
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453850_0024.png
6.-7.XII.2010
Eventuelt
Beskæftigelses- og socialpolitik
Beskæftigelsespolitikkernes eksterne dimension
Rådet noterede sig formandskabets konklusioner om beskæftigelses- og socialpolitikkens eksterne
dimension (16652/10), som opfordrede til fremme af internationale arbejdsstandarder og udvikling
af et minimum for social beskyttelse, som ILO har slået til lyd for, samt et mere internationalt og
regionalt samarbejde om arbejds-, beskæftigelses- og socialpolitik, især på G20-niveau.
Formandskabet briefede også ministrene om Middelhavsunionens anden konference -
Beskæftigelses- og arbejdsministrene i Euromedpartnerskabet (17042/10) og om ASEM-
beskæftigelsesministrenes tredje konference.
Lovlig indvandring
Det belgiske formandskab informerede Rådet (16929/10) om følgende tre dossierer, som under-
søges i Rådet for Retlige og Indre Anliggender:
udkast til direktiv om én enkelt ansøgningsprocedure for en kombineret tilladelse til
tredjelandsstatsborgere til at opholde sig og arbejde på en medlemsstats område og om et sæt
fælles rettigheder for arbejdstagere fra tredjelande, der har lovligt ophold i en medlemsstat
udkast til direktiv om betingelserne for tredjelandsstatsborgeres indrejse og ophold med henblik
på sæsonarbejde
udkast til direktiv om indrejse- og opholdsbetingelser for virksomhedsinternt udstationerede
tredjelandsstatsborgere
Direktiverne om virksomhedsinternt udstationerede arbejdstagere og sæsonarbejdere undersøges i
øjeblikket af RIA-Rådet. Formandskabet orienterede om bestemmelserne i direktivet, som tager fat
på vigtige spørgsmål vedrørende beskæftigelse, arbejdsvilkår, arbejdstageres rettigheder og social
beskyttelse, og understregede den vigtige rolle, EPSCO-Rådet spiller i drøftelserne om
indvandringsdirektiver.
17323/1/10 REV 1
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453850_0025.png
6.-7.XII.2010
Samhørighedspolitikkens fremtid
Ministrene fik en redegørelse af Kommissionen om konklusionerne af dens femte rapport om
økonomisk, social og territorial samhørighed.
Topmødet om ligestilling
Det belgiske formandskab informerede Rådet om konklusionerne af topmødet om ligestilling
(17206/10).
Handicappolitikker
Kommissionen informerede Rådet om Den europæiske handicapstrategi 2010-2020: et nyt tilsagn
om et Europa uden barrierer (16489/10). Det belgiske formandskab briefede ministrene om status
over gennemførelsen af FN's konvention om rettigheder for personer med handicap og den valgfrie
protokol.
Rapport om unionsborgerskab for 2010
Kommissionen fremlagde sin rapport om unionsborgerskab for 2010.
Konferencer tilrettelagt af formandskabet
Belgien informerede Rådet om resultaterne fra de konferencer, der blev tilrettelagt under Belgiens
formandskab (17207/10).
Sundhed og forbrugerpolitik
Lægemiddelpakken
Kommissæren for sundheds- og forbrugerpolitik, John Dalli, tilkendegav, at Kommissionen er villig
til at ændre sine forslag vedrørende information til offentligheden om receptpligtige
humanmedicinske lægemidler af hensyn til medlemsstaternes bekymringer. Det kommende
ungarske formandskab oplyste, at det var parat til at behandle denne sag som en prioritet, så snart
det ændrede forslag er blevet fremlagt.
Europæisk innovationspartnerskab med henblik på aktiv og sund aldring
Kommissær John Dalli informerede ministrene om dette initiativ (17309/10) og bebudede en
offentlig høring, der skal munde ud i udarbejdelsen af et strategidokument, som skal offentliggøres
næste år.
17323/1/10 REV 1
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453850_0026.png
6.-7.XII.2010
"Legal Highs"
Den polske delegation gjorde ministrene opmærksom på det hastigt voksende problem med lovligt
salg af psykoaktive stoffer og opfordrede, støttet af flere delegationer, til et fælles forebyggende
EU-initiativ til at supplere de nationale foranstaltninger (17260/10). Kommissær John Dalli
påpegede, at Kommissionen var rede til at yde støtte til medlemsstaterne og udarbejde en samlet
løsning for problemet i EU.
Oplysninger om konferencer tilrettelagt af formandskabet
Belgien orienterede Rådet om følgende konferencer tilrettelagt under Belgiens formandskab
(17137/10):
sundhedssikkerhed: erfaringerne fra A(H1N1)-pandemien i 2009 – en bedre forvaltning af
fremtidige sundhedstrusler (1.-2. juli 2010)
16615/10
Investering i morgendagens sundhedspersonale i Europa: innovation og samarbejde (9.-10.
september 2010)
Innovation og solidaritet i lægemiddelsektoren (23.-24. september 2010)
Innovative tilgange til kroniske sygdomme inden for folkesundheden og sundhedssystemerne
(20. oktober 2010)
Reduktion af ulighederne på sundhedsområdet i et regionalt perspektiv. Hvad fungerer, og hvad
fungerer ikke? (den 8.-9. november 2010)
Demens i Europa (25.-26. november 2010)
Konferencer om en fællesskabsramme for miljø og sundhed
Konference på højt niveau om evaluering af ernæringspolitikken i EU (8.-9. december 2010)
Oplysninger om internationale begivenheder tilrettelagt af det belgiske formandskab
Belgien informerede også Rådet om visse internationale begivenheder under Belgiens formandskab
(17264/10).
Horisontale emner
Det kommende formandskabs arbejdsprogram
Ungarn informerede ministrene om sit arbejdsprogram.
17323/1/10 REV 1
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453850_0027.png
6.-7.XII.2010
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
BESKÆFTIGELSE
Anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen til fordel for Polen og
Spanien
Rådet vedtog afgørelser, som mobiliserede et samlet beløb på 6,17 mio. EUR under Den
Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen, der yder støtte til arbejdstagere, der er blevet
afskediget i Polen og Spanien som følge af en nedgang i efterspørgslen i deres respektive sektorer
efter den globale finans- og økonomikrise. Et beløb på 2,06 mio. EUR er blevet afsat til afskedigede
arbejdstagere i den spanske tekstilfremstillingssektor, 1,56 mio. EUR er tiltænkt tidligere
arbejdstagere i den spanske detailsektor, 1,42 mio. EUR til afskedigede arbejdstagere i den spanske
fremstillingsindustri for færdige produkter af natursten, 0,63 mio. EUR til afskedigede arbejdstagere
fra de polske virksomheder SEWS Polska og Leoni Autokabel Polska, 0,38 mio. EUR til tidligere
arbejdstagere i den spanske virksomhed Lear Automative og 0,11 mio. EUR til afskedigede
arbejdstagere fra den polske virksomhed H. Cegielski-Poznań og fire af dens leverandører.
Støtteforanstaltningerne skal medfinansieres af de to medlemsstater og omfatter bl.a. uddannelse,
erhvervsvejledning, jobsøgning og bistand til iværksætterlyst.
SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK
Koordinering af sociale sikringsordninger - EU og Schweiz
Rådet vedtog en afgørelse om den holdning, Den Europæiske Union skal indtage i det blandede
udvalg, der er nedsat med Schweiz om fri bevægelighed for personer for så vidt angår erstatningen
af nævnte aftales bilag II om koordinering af sociale sikringsordninger (11632/10).
17323/1/10 REV 1
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453850_0028.png
6.-7.XII.2010
LANDBRUG
Nye fødevarer
Rådet afviste Europa-Parlamentets andenbehandlingsændringer til udkastet til forordning om nye
fødevarer. Det indebærer, at en forligsprocedure vil blive iværksat i henhold til Lissabontraktatens
artikel 294. Når et møde i forligsudvalget, der sammensættes af repræsentanter for begge
institutioner, er blevet indkaldt, skal udvalget inden for en frist på otte uger finde et kompromis.
Hovedformålet med udkastet til forordning er at fremme udvikling og markedsføring i EU af sikre
innovative fødevarer og sikre et højt niveau af fødevaresikkerhed og beskyttelse af menneskers
sundhed.
EKSTERNE FORBINDELSER
Aftale mellem EU og Schweiz om offentlige indkøb
Rådet vedtog en holdning, der skal indtages i det blandede udvalg, der er nedsat i henhold til aftalen
mellem EU og Schweiz om offentlige indkøb med henblik på ajourføring af fortegnelserne over
ordregivende enheder i EU's medlemsstater.
Rammeaftale mellem EU og Canada
Rådet bemyndigede Kommissionen og den højtstående repræsentant til at indlede forhandlinger om
en rammeaftale med Canada.
Kommissionen vil også på vegne af EU's medlemsstater forhandle de bestemmelser i den fremtidige
aftale, som ikke falder inden for EU's kompetence.
17323/1/10 REV 1
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453850_0029.png
6.-7.XII.2010
FISKERI
Partnerskabsaftale mellem EU og Salomonøerne
Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse af en fiskeripartnerskabsaftale mellem Den Europæiske
Union og Salomonøerne. Denne afgørelse afslutter forhandlingerne mellem EU og Salomonøerne
om en fiskeriaftale, der giver EU-fartøjer mulighed for at fiske i farvande, som fiskerimæssigt hører
ind under Salomonøernes højhedsområde eller jurisdiktion (9335/10).
Tilpasning til Lissabontraktaten - tekniske foranstaltninger i Østersøen
Rådet godkendte en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 2187/2005 for så vidt angår
forbud mod high-grading og restriktioner i forbindelse med fiskeri efter skrubbe og pighvar i
Østersøen, Bælterne og Øresund. Ved forordningen fastlægges tekniske foranstaltninger til be-
varelse af fiskeressourcerne i Østersøen, Bælterne og Øresund. Den fastlægger især specifikke
bestemmelser om størrelse og type af alle de dele, som fiskeredskaber består af, herunder
maskestørrelse (49/10).
I lyset af Lissabontraktaten er det nødvendigt at flytte bestemmelserne vedrørende tekniske
foranstaltninger og navnlig forbuddet mod high-grading og restriktioner i forbindelse med fiskeri
efter skrubbe og pighvar ud af den nuværende lovramme, som fastsætter de årlige
fiskerimuligheder, og indsætte dem i Rådets forordning (EF) nr. 2187/2005.
Europa-Parlamentet afgav sin udtalelse om denne tekst under førstebehandlingen på plenarmødet
den 23. november 2010.
17323/1/10 REV 1
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453850_0030.png
6.-7.XII.2010
ENERGI
Miljøvenligt design af ventilatorer/blæsere
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning om gennem-
førelse af direktiv 2009/125/EF for så vidt angår krav til miljøvenligt design af elmotordrevne
ventilatorer/blæsere med en indgangseffekt på mellem 125W og 500kW.
Udkastet til forordning er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol, hvilket betyder, at da Rådet
nu har givet sin tilslutning, kan Kommissionen vedtage forordningen, medmindre Europa-
Parlamentet modsætter sig det.
Det europæiske genopretningsprogram for energiområdet
Rådet vedtog en forordning, som gør det lettere for lokale, regionale og nationale offentlige
myndigheder at finansiere investeringsprojekter inden for energieffektivitet og vedvarende energi,
særligt i byområder (51/10). Det samlede beløb afsat til denne finansielle facilitet er
146,3 mio. EUR, som stammer fra uanvendte midler fra Det europæiske genopretningsprogram for
energiområdet som fastsat ved forordning 663/2009 på linje med Kommissionens erklæring, der er
vedlagt forordningen
(EUT L 200 af 31.7.2009).
Ved forordning 663/2009 indførtes et program til støtte for den økonomiske genopretning i Europa
ved at tildele 3,98 mia. EUR i 2009 og 2010 til projekter på energiområdet, navnlig gas- og el-
infrastruktur, offshore-vindkraftanlæg og CO
2
-opsamling og -lagring.
17323/1/10 REV 1
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453850_0031.png
6.-7.XII.2010
DET INDRE MARKED
Mærkning af tekstilprodukter
Rådet vedtog sin førstebehandlingsholdning til et udkast til forordning med henblik på at evaluere
EU's system til standardbeskrivelse af fibre og mærkning af tekstilprodukter (13807/10,
13807/10
ADD 1
og
16705/10 ADD1).
Den italienske delegation stemte imod.
Vedtagelsen af Rådets førstebehandlingsholdning, der vil blive fremsendt til andenbehandling i
Europa-Parlamentet, følger den enighed, Rådet nåede frem til den 13. september 2010.
Udkastet til forordning har til formål at revidere de nuværende bestemmelser om anvendelse af
tekstilfiberbetegnelser, etikettering, mærkning og bestemmelse af tekstilprodukters
fibersammensætning med henblik på at forbedre det indre markeds funktion og give nøjagtige
oplysninger til forbrugerne.
I henhold til Rådets holdning bør den fremtidige forordning også indeholde bestemmelser til at
forbedre systemet med henblik på:
yderligere at harmonisere betegnelserne for tekstilfibre samt angivelserne på etiketter og mærker
og i dokumenter, som ledsager tekstilprodukterne på de forskellige trin af produktionen,
forarbejdningen og distributionen,
at sikre korrekt information til alle forbrugere i Unionen. Denne forordning hindrer ikke de
erhvervsdrivende i desuden i tillæg til obligatoriske regler om etikettering og mærkning af
sammensætningen at angive små mængder af fibre, der kræver særlig opmærksomhed for at
bevare tekstilproduktets oprindelige kvalitet.
at reducere de administrative byrder for de nationale myndigheder ved at muliggøre hurtigere
vedtagelse af nye tekstilfiberbetegnelser, som kan tages i anvendelse samtidigt i hele EU,
at fastsætte metoder til prøveudtagelse og analyse af tekstilprodukter, som kan gøres til
europæiske standarder,
at styrke retssikkerheden ved at erstatte de tre eksisterende relevante direktiver (73/44/EØF,
96/73/EF og 2008/121/EF) med et enkelt retligt instrument.
17323/1/10 REV 1
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453850_0032.png
6.-7.XII.2010
Den nye retsakt vil udtrykkeligt fastslå fabrikanters og importørers ansvar for at levere etiketten
eller mærkningen og de heri anførte oplysninger, når et tekstilprodukt bringes i omsætning.
Den 25. maj 2010 noterede Rådet sig Parlamentets holdning (9905/10), som det fastlagde under
førstebehandlingen den 18. maj 2010. Rådet noterede sig også oplysningerne fra Kommissionen
vedørende status i det interinstitutionelle arbejde (10120/10).
Kommissionens oprindelige forslag blev fremlagt i 2009 (6095/1/09).
17323/1/10 REV 1
32
DA