Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3053 - beskæftigelse m.v. Bilag 3
Offentligt
921856_0001.png
SAMLENOTAT
24. november 2010
Samlenotat vedr. rådsmøde for beskæftigelse og
sociale anliggender den 6. december 2010
J.nr. 2010-0005475
JAIC/rmh/she
Beskæftigelsesdelen af rådsmødedagsordenen forventes at se ud som følger :
1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv
92/85/EØF om iværksættelse af foranstaltninger til forbedring af sikkerheden
og sundheden under arbejdet for arbejdstagere, som er gravide, som lige har
født eller som ammer, KOM (2008)
0637
-
Fremskridtsrapport
- Orienterende debat
side 3
3. Kommissionens forslag til Rådets og Parlamentets beslutning om at gøre 2012
til Europæisk År for Aktiv Aldring og Fremme af Solidaritet mellem Generationer,
KOM (2010) 462
side 9
- Generel debat
4. Beskæftigelsespolitikker i Europa 2020-strategien og det europæiske semester
- Udveksling af synspunkter
a) Meddelelse fra Kommissionen om flagskibsinitiativet « Nye færdigheder
til nye jobs », KOM (2010) 0682, KOM (2010) 0477
- Præsentation ved Kommissionen
- Formandskabskonklusioner om flagskibsinitiativerne ”Unge på vej” og ”Nye
færdigheder til nye jobs”
b) Beskæftigelsespolitik for en konkurrencedygtig økonomi med lav CO2,
KOM-dokument foreligger ikke
i) Udtalelse fra Beskæftigelsesudvalget om beskæftigelse og
klimaforandringer
- Godkendelse af udtalelsen fra Beskæftigelsesudvalget
ii) Beskæftigelsespolitik for en konkurrencedygtig økonomi med
svag CO2-udledning, som både er grøn og økonomisk mht. ressourcer
- Rådskonklusioner
c) Betydningen af en aldrende arbejdsstyrke og befolkning for beskæftigelses-
politikkerne, KOM-dokument foreligger ikke
- Rådskonklusioner
d) Det europæiske semester
i) Fælles udtalelse fra Beskæftigelseskomiteen (EMCO) og Komiteen for Social
side 11
side 13
side 15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
beskyttelse (SPC) om arbejdet med en evalueringsramme vedrørende indsatsen
til gennemførelsen af EU2020-strategien, KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse af fælles udtalelse fra Beskæftigelsesudvalget og Udvalget for Social
Beskyttelse
ii) Udtalelse fra Beskæftigelseskomiteen (EMCO) på baggrund af en afgrænset
landeeksamination af medlemslandenes Nationale Reformprogrammer 2010
(NRP2010), KOM-dokument foreligger ikke
- Godkendelse af udtalelsen fra Beskæftigelsesudvalget
5. Ligestilling mellem kvinder og mænd i Den Europæiske Union (2010-1015)
b) Styrkelse af engagementet og handlingerne for bekæmpelse af lønforskelle
mellem mænd og kvinder såvel som fremskridtsstatus for Beijing-handlingspro-
grammet, KOM-dokument foreligger ikke
- Rådskonklusioner
7. Fremtiden for tilbagetrækningssystemer
- Orienterende debat
a) Fællesrapport fra Udvalget for Social Beskyttelse og Udvalget for Økonomisk
Politik, KOM-dokument foreligger ikke
- Præsentation (resumé)
b) Sikre, tilstrækkelige og bæredygtige pensioner for alle europæiske borgere,
KOM-dokument foreligger ikke
- Rådskonklusioner
side 19
side 21
side 23
side 25
side 29
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv
92/85/EØF om iværksættelse af foranstaltninger til forbedring af sikkerheden og sundheden
under arbejdet for arbejdstagere, som er gravide, som lige har født eller som ammer, KOM
(2008)
0637
-
Fremskridtsrapport
- Orienterende debat
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmødet den 8. juni 2009.
Resumé
Med direktivet revideres det eksisterende graviditetsdirektiv 92/85/EØF om iværksættelse af
foranstaltninger til forbedring af sikkerheden og sundheden under arbejdet for lønmodtagere, som er
gravide, som lige har født, eller som ammer.
Kommissionen har i sit forslag
angivet, at målet er at
give bedre beskyttelse til lønmodtagere, som er gravide, som lige har født eller som ammer. Det
foreslås at regulere barselorloven ved bl.a. at forlænge perioden fra 14 til 18 uger, heraf mindst 6
obligatoriske uger umiddelbart efter fødslen. Endvidere foreslås afskedigelsesbeskyttelsen udvidet og
lønmodtagernes arbejdsvilkår forbedret bl.a. med i princippet fuld løn under barsel. Endelig foreslås
indsat horisontale bestemmelser om bevisbyrde, repressalier, sanktionsmuligheder og
ligebehandlingsorganer til beskyttelse af lønmodtagerne.
EU-Parlamentet har foreslået yderligere
stramninger, der går videre end Kommissionens forslag. Her foreslås bl.a. en barselorlov på 20
uger med fuld løn og 2-ugers fædreorlov.
1. Baggrund
Forslaget har hjemmel i artikel
153,
stk. 2, og artikel
157,
stk. 3 (EUF).
Retsgrundlaget for dette forslag er en kombination, idet graviditetsdirektivet 92/85/EØF bygger på
EF-traktatens artikel 118a (nu artikel
153)
og er et særdirektiv inden for rammerne af direktivet om
sikkerhed og sundhed (direktiv 89/391/EØF). EF-traktatens artikel 141 (nu
artikel 157)
tilføjes til
retsgrundlaget for forslaget, idet der tilføjes en række ligebehandlingselementer i direktivforslaget.
Forslaget kan vedtages med kvalificeret flertal.
Baggrunden for forslaget er, at Kommissionen
i sin køreplan for ligestilling mellem kvinder og
mænd 2006-2010 forpligtede sig til at gennemgå den gældende EU-ligestillingslovgivning, der ikke
var omfattet af omarbejdningen i 2005. Graviditetsdirektiv 92/85/EØF var ikke omfattet af
omarbejdningen.
Europa-Parlamentet opfordrede i sin beslutning af 27. september 2007, medlemsstaterne til at fordele
udgifterne til barsel- og forældreorlov ligeligt med henblik på at sikre, at kvinder ikke længere udgør
en dyrere arbejdskraft end mænd og opfordrede også medlemsstaterne til i samarbejde med
arbejdsmarkedets parter at bekæmpe forskelsbehandlingen af gravide kvinder på arbejdsmarkedet og
at iværksætte alle de nødvendige tiltag for at sikre et højt beskyttelsesniveau for mødre.
I december 2007 opfordrede Det Europæiske Råd Kommissionen til at evaluere bestemmelserne
vedrørende en bedre balance mellem arbejde og privatliv.
I marts 2008 gentog Rådet, at der skal udfoldes ekstra bestræbelser på at forene arbejdsliv med privat-
og familieliv for både kvinder og mænd.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2. Formål og indhold
Forslaget vil ændre gældende graviditetsdirektiv 92/85/EØF om iværksættelse af foranstaltninger til
forbedring af sikkerheden og sundheden under arbejdet for arbejdstagere, som er gravide, som lige har
født, eller som ammer.
Kommissionens forslag
indeholder følgende ændringer:
1. Artikel 8, barselorlovens indhold
1. Barselorloven udvides fra 14 til 18 uger.
2. 6 uger af barselorloven er obligatorisk og skal tages efter fødslen. Lønmodtagere kan frit vælge,
hvornår den ikke obligatoriske del af orloven placeres, før eller efter fødslen.
3. Hvis fødslen forekommer efter den forventede dato, forlænges den del af orloven, der ligger forud
for fødslen til den faktiske dato for fødslen, uden at dette medfører en forkortelse af barselorloven.
4. Medlemsstaterne kan træffe beslutning om en supplerende orlov i tilfælde af for tidlig fødsel,
hospitalsindlæggelse af barnet i umiddelbar tilknytning til fødslen, handicappede nyfødte og
flerfødsler.
5. Eventuel sygeorlov indtil 4 uger før fødslen i tilfælde, hvor der opstår sygdom eller komplikationer
som følge af graviditeten eller fødslen, afkorter ikke barselorloven.
2. Artikel 10, forbud mod afskedigelse
1) Forbuddet mod afskedigelse udvides til at omfatte ethvert skridt med henblik på afskedigelse fra
graviditetens indtræden og til udløbet af barselorloven.
2) Arbejdsgiverens forpligtigelse til skriftligt at give en berettiget begrundelse for afskedigelsen af en
kvinde under barselorlov, udvides til 6 måneder efter udløbet af hendes barselorlov.
3) Lønmodtagere skal beskyttes mod følgerne af en ulovlig afskedigelse efter nr. 1) og 2).
4) Enhver form for dårligere behandling af en kvinde i forbindelse med graviditet og barselorlov er
direkte forskelsbehandling.
3. Artikel 11, arbejdsvilkår
a) En gravid lønmodtager, der bliver hjemsendt uden at have fremlagt en lægeerklæring, har ret til
fuld løn indtil begyndelsen af barselorloven.
b) Lønmodtagere har ret til at vende tilbage til det samme eller et tilsvarende arbejde og til at nyde
godt af enhver forbedring i arbejdsvilkårene, som de ville have været berettiget til under deres fravær.
c) Princippet er fuld løn under barselorlov, idet ydelsen er passende, når den sikrer en indtægt der
svarer til den seneste månedsløn inden barselorloven eller en gennemsnitlig månedsløn. Dog kan
ydelsen underlægges et loft, som fastlægges af medlemsstaterne, forudsat at det ikke ligger under
sygedagpengesatsen.
d) Lønmodtagere har eller får ret til at forhandle ændrede arbejdsvilkår ved tilbagekomst fra barsel.
4. Artikel 12a, 12b, 12 c og 12d, horisontale bestemmelser
12a. Bevisbyrde. Hvis vedkommendes rettigheder efter direktivet krænkes, påhviler det indklagede at
bevise, at direktivet ikke er blevet overtrådt. Gælder dog ikke i straffesager.
12b. Beskyttelse mod repressalier.
12c. Sanktioner skal fastsættes af medlemsstaterne. Dette kan være skadeserstatning, som skal stå i
rimeligt forhold til overtrædelsens grovhed.
12d. Ligebehandlingsorgan skal også være kompetent til at behandle sager inden for direktivets
anvendelsesområde.
EU-Parlamentet har medio oktober 2010 foreslået yderligere stramninger, der går videre end
Kommissionens forslag, se nedenfor.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget skal vedtages i fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet. EU-Parlamentet
har
efter sin 1. gennemlæsning og på baggrund af udtalelsen fra Kvindeudvalget foreslået en række
stramninger til Kommissionens forslag, bl.a.:
At barselsorloven udvides til 20 uger med fuld løn.
at fædre får ret til fuldt betalt fædreorlov på mindst to uger inden udløbet af
barselsorloven,
at de beskæftigelsesmæssige rettigheder skal forbedres. Her foreslås det bl.a., at
lønmodtagere ikke forpligtes til at udføre natarbejde eller overarbejde i løbet af de sidste 10
uger inden fødslen eller i den resterende del af graviditeten, hvis dette er påkrævet af
hensyn til moderens eller fostrets sundhed samt under hele ammeperioden, og
at der skal være udvidede rettigheder ved flerbørnsfødsler og handicap.
4. Nærhedsprincippet
Forslaget kommer til at ændre et gældende direktiv. En sådan ændring kan udelukkende foretages
gennem endnu et direktiv.
Kommissionen angiver, at der kun med en fælles minimumsstandard kan sikres et sæt fælles
spilleregler i samtlige medlemsstater for beskyttelse af arbejdstagere, som er gravide, som lige har
født, eller som ammer.
Udover at beskytte de pågældende kvinders sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen er det
kommissionens opfattelse, at forslaget også vil have en positiv indvirkning på kvinders muligheder
for at forene private, familiemæssige og arbejdsmæssige forpligtelser.
Det er Kommissionens vurdering, at ændringerne overholder proportionalitetsprincippet, idet
Kommissionen mener, at forslaget ikke går længere end nødvendigt for at sikre, at målene opfyldes.
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens vurdering af forholdet til nærheds- og
proportionalitetsprincippet.
5. Gældende dansk ret
Forslaget vil medføre behov for en række ændringer i barselloven og mindre ændringer i
arbejdsmiljøloven, fordi både barselorlovens tilrettelæggelse, vilkår og beskyttelsesregler ændres.
Hvis Parlamentets ændringsforslag vedtages, vil direktivet gribe ind i det danske ydelsesniveau
under barsel. Det vil få betydning for den nuværende løndannelse i Danmark. Det bemærkes, at
der i dag ikke gælder en umiddelbar ret for kvinder til løn i barselsperioden.
6. Konsekvenser
Direktivet vurderes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, idet forslaget ikke vil
udvide den samlede udgift til barselorlov, som allerede i dag er en længere periode end den forslåede
udvidede periode.
Hvis Parlamentets ændringsforslag vedtages, vil direktivet gribe ind i det
danske ydelsesniveau under barsel. Det vil skabe et betydeligt finansieringsbehov og vil få
betydning for den nuværende løndannelse i Danmark.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
921856_0006.png
I det omfang forslaget vedtages, kan det forventes at få konsekvenser for virksomhedernes
administration af barselorlov og arbejdsmarkedet. Dette må forudses som følge af den begrænsede
fleksibilitet, en fastlæggelse af ydelserne under orlov, og en detailstyring, der vil modvirke mødres
deltagelse på arbejdsmarkedet. Dette vil efter regeringens opfattelse ikke bidrage til at sikre
ligestilling på det danske arbejdsmarked.
Det er dog Kommissionens vurdering, at den foreslåede længere barselorlov vil have en positiv
indvirkning på mødres sundhed, og at bedre rettigheder, når kvinder vender tilbage til arbejdet efter
endt barselorlov, vil bidrage til at sikre ligestillingen mellem mænd og kvinder på arbejdsmarkedet.
7. Høring
Kommissionens oprindelige forslag blev
den 29. oktober 2008 sendt i høring i Specialudvalget for
Arbejdsmarkedet og Sociale Forhold med frist den 7. november 2008.
Følgende høringssvar er modtaget fra arbejdsgiverorganisationer:
DA er meget kritisk overfor Kommissions forslag, da det reelt vil ændre et arbejdsmiljødirektiv til et
ligestillingsdirektiv, skabe uklarhed om placeringen af fraværsperioder og underminere bestemmelser
om betaling i de kollektive aftaler. Kommissionen har ikke godtgjort et behov for et ændret direktiv
på dette område, og desuden er timingen meget uheldig, idet fremsættelsen af forslaget kan gøre det
vanskeligt for parterne at nå frem til en aftale om revision af forældreorlovsdirektivet, og dermed
skade den europæiske sociale dialog.
Det er DA´s opfattelse, at forslaget er bureaukratisk, formynderisk og rammer langt over målet i
forhold til, hvad der er behov for af initiativer på området, herunder hæmmer det fleksibilitet som
både medlemslandene i deres nationale retsorden samt arbejdsmarkedets parter på nationalt niveau har
opbygget i de seneste årtier.
KL finder baggrunden for revisionen fagligt utilstrækkeligt. Derudover finder KL at flere af artiklerne
bør udgå. Artikel 10 om udvidelsen af afskedigelsesbeskyttelsen strider mod den flexicurity som
Kommissionen priser i andre sammenhænge, bestemmelserne om fastlæggelse af løn skal ikke ske på
EU plan, og bestemmelserne om bevisbyrde, repressalier og sanktioner bør fastlægges nationalt.
3 rederiforeninger, Danmarks Rederiforening, Rederiforeningen for mindre skibe og Bilfærgernes
Rederiforening. Det er rederiforeningernes opfattelse, at der ikke er behov for en ændring af det
eksisterende direktiv, og at det er betænkeligt, at der inddrages spørgsmål om løn, der hører under
arbejdsmarkedets kompetence. Det anses for unødvendigt at udvide den obligatoriske orlovsperiode
og rederiforeningerne ønsker den hidtidige fleksibilitet vedrørende orlovens placering opretholdt.
Finanssektorens Arbejdsgiverforening mener, at Danmark er langt fremme i forhold til mange andre
medlemslande i EU, når det gælder om at sikre kvinders muligheder på arbejdsmarkedet under
graviditet og efter fødsel. Det skyldes ikke kun barselslovgivningen, men også i høj grad de
overenskomstmæssige regler, der supplerer loven for så vidt angår ret til frihed og ret til betaling.
Hertil kommer reglerne omkring vuggestuer og daginstitutioner, der er med til at sikre børnefamilier
fleksibilitet i hverdagen. Derfor finder FA også, at direktivet i første omgang er målrettet mod andre
medlemslande, hvor vilkårene endnu ikke er på niveau med de danske.
FA har dog følgende kommentarer vedr. artikel 11 nr. 5 om, at en medarbejder under eller ved
tilbagevenden fra barselsorlov ”kan anmode om ændringer i arbejdstider og arbejdsordninger, og at
arbejdsgiveren skal være forpligtede til at tage sådanne anmodninger i betragtning under hensyntagen
til arbejdsgiverens og arbejdstagerens behov”. Dette synspunkt kan FA ikke være uenig i, men finder,
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
921856_0007.png
at indførelsen af den delte bevisbyrde i artikel 12 a i forhold til ovenstående er for vidtgående, og i
praksis er der stor fare for, at det vil betyde et alvorligt indhug i ledelsesretten.
Principielt støtter FA ethvert tiltag, der øger fleksibiliteten på arbejdsmarkedet, men vil alligevel
anbefale et loft på, hvor meget af sin barsel en kvinde må holde før fødslen. FA formoder at reglen er
indført for de lande, der ikke giver kvinden ret til meget barsel før fødslen.
Følgende høringssvar er modtaget fra lønmodtagerorganisationer:
Lederne er uenige i, at den obligatoriske barselorlov skal ændres fra 2 til 6 uger, idet kvinden selv skal
kunne bestemme og planlægge, hvor lang tid hun vil holde orlov. Lederne er enige i de foreslåede
ændringer af artikel 10, 11 og 12. Dog mener Lederne, at den foreslåede ydelse i artikel 11, nr. 3) skal
fastsættes uden noget loft, og at bestemmelsen om bevisbyrde er overflødig, idet denne allerede er
gældende.
FTF støtter forslaget om en obligatorisk barselorlov på 6 uger, da kvinden vil få mere tid sammen
med barnet, og adgang til frit at placere den ikke obligatoriske del af orloven, idet kvinden derved vil
have mulighed for at spare orlov inden fødslen til brug efter fødslen. For så vidt angår retten til
supplerende barselorlov i særlige situationer, og ændringer i arbejdstid efter tilbagevenden til
arbejdspladsen efter endt orlov, undrer FTF sig over, at der ikke i anden lovgivning er iværksat skridt
for så vidt angår faderen, da begge forældre har samme behov.
LO er overordnet positiv over for tiltag, som tilsigter at forbedre kvinders retsstilling på
arbejdsmarkedet. Dog finder LO at ligestilling mellem kønnene sikres bedst ved at dele af
barselorloven reserveres til fædrene. LO hilser den obligatoriske barsel på 6 uger velkommen. LO er
bekymret over muligheden for at lægge 12 ugers orlov før fødslen, idet mest mulig af den
barselsrelaterede orlov skal anvendes i overensstemmelse med barnets tarv, og at kvindelige
lønmodtagere kan presses på tidlig graviditetsorlov i de brancher, hvor man har erfaring for
forudgående sygemeldinger.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De fleste lande
har udtrykt
skepsis enten over for direktivforslaget generelt og over for enkelte
bestemmelser. Det påhviler Kommissionen at klarlægge de enkelte bestemmelsers konsekvenser for
kvinders position på arbejdsmarkedet.
Der har endnu kun været en foreløbig udveksling af synspunkter om EU-Parlamentets æn-
dringsforslag i Rådets arbejdsgruppe. Så godt som alle lande tager afstand fra Parlamentets
forslag om 20 ugers barsel med fuld kompensation, navnlig fordi fuld kompensation vil betyde
en uacceptabel stor udgift i en tid, hvor der allerede er pres på budgetterne. Mange lande finder
også, at forslaget vil have en social slagside, hindre ligestilling og være et brud med EU’s
nærhedsprincip i forhold til at fastsætte en fælles minimumsregulering. Også et stort flertal af
lande tager i lighed med Danmark afstand fra forslaget om fædreorlov, og det faktum at
direktivet herved bevæger sig væk fra at handle om gravides sikkerhed og sundhed. Man
forudser derfor et særdeles vanskeligt forhandlingsforløb.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen har været kritisk over for dele af Kommissionens forslag om ændring af
graviditetsdirektivet.
Direktivet er et beskyttelsesdirektiv for kvinder og kan derfor ikke tage stilling til fædres
rettigheder. Forslaget indeholder en række nye bestemmelser, der trækker retsgrundlaget for
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
barselorlov til kvinder i den forkerte retning, hvorved fleksibiliteten bliver yderligere begrænset for
forældrene. Videre er det problematisk i forhold til den danske aftalemodel, at ydelserne under
barselorlov fastlægges som en EU-forpligtelse.
Direktivet pålægger yderligere begrænsninger for tilrettelæggelse af arbejdet og bidrager derved ikke
til fleksibilitet for kvinderne på arbejdsmarkedet.
Forslaget lægger op til en detailstyring af medlemsstaterne, der efter dansk opfattelse dels modvirker
mødres deltagelse på arbejdsmarkedet og dels kolliderer med de meget forskellige orlovsrettigheder,
som de forskellige europæiske lande har.
Regeringen vil arbejde for at fjerne eller modificere uhensigtsmæssige ændringsforslag, der strider
mod hensynet til fleksibilitet og ligestilling på området
og mod parternes autonomi på
arbejdsmarkedet.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen
blev
forelagt Folketingets Europaudvalg forud for rådsmødet den 9. marts 2009
og rådsmødet
den 8. juni 2009
til orientering.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Kommissionens forslag til Rådets og Parlamentets beslutning om at gøre 2012 til Europæisk
År for Aktiv Aldring og Fremme af Solidaritet mellem Generationer, KOM (2010) 462
- Generel indstilling
Nyt notat
1. Baggrund
Europæiske år skal skabe bevidsthed om emner, der har betydning for EU’s borgere. Initiativet
omkring europæiske år er taget af Europa-Parlamentet og Ministerrådet og gennemføres i samarbejde
med en lang række aktører på EU-, nationalt, regionalt og lokalt plan.
2012-året for aktiv aldring kommer i forlængelse af 2010-året for bekæmpelse af fattigdom og social
udstødelse og 2011-året for frivillighed.
2. Formål og indhold
Det overordnede formål med året er – hovedsageligt gennem udveksling af erfaringer og god praksis
– at fremme og støtte medlemsstaternes, de lokale og regionale myndigheders, de sociale
samarbejdspartneres, civilsamfundets og arbejdsmarkedets parters indsats for at fremme aktiv aldring.
Med betegnelsen ”aktiv aldring” sigtes der på at fremme betingelserne for ældres deltagelse i
arbejdslivet, forbedre ældres arbejdsvilkår, herunder initiativer, der tilskynder til sund aldring, samt
bekæmpe social udstødelse ved hjælp af forskellige former for aktiv deltagelse i samfundet.
Målene for året er:
1.
At skabe generel opmærksomhed om værdien af aktiv aldring
med henblik på at understrege
det nyttige bidrag, som ældre giver til samfundet og økonomien, at fremme aktiv aldring og at
gøre mere for at mobilisere de ældres potentiale.
2.
At tilskynde til debat og udvikle gensidig læring
blandt medlemsstaterne og interessenter på
alle niveauer for at fremme politikker for aktiv aldring, identificere og sprede god praksis og
tilskynde til samarbejde og synergier.
3.
At skabe en ramme for forpligtelse og konkret handling,
så medlemsstaterne og interessenter
på alle niveauer får mulighed for at udvikle politikker gennem specifikke aktiviteter og på
frivillig basis forpligte til specifikke mål for aktiv aldring.
4.
At gøre op med aldersrelaterede stereotyper
med hensyn til beskæftigelsesevnen.
De foranstaltninger, der iværksættes for at nå de opstillede mål, vil på europæisk, nationalt, regionalt
eller lokalt plan omfatte følgende initiativer:
Konferencer, arrangementer og initiativer, der har til formål at skabe debat og formulere
specifikke mål.
Oplysnings-, uddannelses og pr-kampagner.
Udveksling af information, erfaringer og god praksis.
Iværksættelse af studier og forskning på EU- og nationalt plan samt formidling af deres resultater.
Hver medlemsstat skal udpege en national koordinator, som har ansvaret for at arrangere
medlemsstatens deltagelse i det europæiske år. Den nationale koordinator får ansvar for at koordinere
de nationale aktiviteter og opfordres til at facilitere lokale og regionale aktiviteter.
Kommissionen forelægger senest den 30. juni 2014 en rapport om gennemførelsen, resultaterne og
den samlede evaluering af initiativerne.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Europa-Parlamentets holdning
Ikke relevant.
3. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Forslaget har ikke i sig selv konsekvenser for gældende dansk ret.
6. Konsekvenser
Forslaget har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser, men aktiviteterne i medlemslandene skal
finansieres af hvert enkelt medlemsland.
7. Høring
Forslaget er sendt til Specialudvalget for Beskæftigelse og Sociale Forhold samt til udvalgte
interesseorganisationer til orientering.
8. Regeringens foreløbige holdning
Regeringen er generelt positivt indstillet over for forslaget.
9. Forventningerne til andre medlemslandes holdninger
Det forventes, at alle medlemslande har en positiv holdning til forslaget.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4 a) Meddelelse fra Kommissionen om flagskibsinitiativet ”Nye færdigheder til nye jobs”
KOM (2010) 0682
KOM (2010) 0477
- Præsentation ved Kommissionen
- Formandskabskonklusioner om flagskibsinitiativerne ”Unge på vej” og ”Nye færdigheder til nye
jobs”
Nyt notat.
1. Baggrund
Kommissionen ventes den 23. november at vedtage en meddelelse om nye kvalifikationer til nye jobs.
Indholdet af meddelelsen kendes endnu ikke. Det er dog tilkendegivet, at initiativet bl.a. skal
medvirke til et fortsat fokus på flexicurity.
”Nye kvalifikationer til nye jobs” er et af de 7 flagsskibsinitiativer, som blev lanceret i forbindelse
med vedtagelse af den ny Europa 2020 strategi. Kommissionens meddelelse udgør således
lanceringen af initiativet.
Det er forventningen, at meddelelsen vil udgøre en overordnet ramme for konkrete initiativer, som
skal udmøntes i den kommende periode. Meddelelsen vil formentlig berøre både
Beskæftigelsesministeriets og Undervisningsministeriets ressort.
Kommissionen ventes på rådsmødet den 6. december 2010 at give en orientering om initiativet.
Desuden ventes formandskabet at fremlægge formandskabskonklusioner om flagskibsinitiativerne
”Unge på vej” og ”Nye færdigheder til nye jobs”. Disse er ligeledes endnu ikke modtaget.
2. Formål og indhold
Meddelelsen ventes at omhandle behovet for at investere i færdigheder og modernisere
uddannelsessystemerne samt fremme livslang læring, således at arbejdsmarkedernes fremtidige
kompetencebehov sikres.
Meddelelsen ventes desuden at liste konkrete initiativer på området, som skal udmøntes i de
kommende år.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
6. Konsekvenser
Forslaget forventes har ikke i sig selv at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet.
7. Høring
Forslaget har ikke været i høring.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Regeringens foreløbige generelle holdning
Indholdet af meddelelsen kendes endnu ikke. Regeringen ventes dog overordnet at kunne hilse
initiativet velkommen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige landes holdning kendes endnu ikke.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
921856_0013.png
4 b) Beskæftigelsespolitik for en konkurrencedygtig økonomi med lav CO2, KOM-dokument
foreligger ikke
i) Udtalelse fra Beskæftigelsesudvalget om beskæftigelse og klimaforandringer
- Godkendelse af udtalelsen fra Beskæftigelsesudvalget
ii) Beskæftigelsespolitik for en konkurrencedygtig økonomi med svag CO2-udledning, som både
er grøn og økonomisk mht. ressourcer
- Rådskonklusioner
Nyt notat.
Resumé
Det belgiske formandskab har fremlagt udkast til rådskonklusioner om ”grøn beskæftigelse” med
fokus på klimaforandringernes betydning for de europæiske arbejdsmarkeder. Omstillingen til en
grøn økonomi vil få betydning for indretningen af arbejdsmarkedet i form af både nye sektorer, nye
jobs og behov for nye kompetencer.
Beskæftigelsesudvalget (EMCO) har forberedt et udkast til udtalelse om beskæftigelse og
klimaforandringer, der især peger på det komplekse samspil og gensidigt afhængige forhold mellem
miljømæssig bæredygtighed på den ene side og arbejdsmarkedet på den anden side. Politikker, der
sigter mod en grønnere økonomi, vil betyde en høj grad af omallokering af arbejdskraften, hvorfor
der er behov for passende beskæftigelsespolitikker til at håndtere mis-matchet mellem udbud og
efterspørgsel efter beskæftigelse og kompetencer.
1. Baggrund
Det belgiske formandskab har fremlagt udkast til rådskonklusioner om beskæftigelse og grøn
økonomi. Baggrunden for fokus på ”grøn beskæftigelse” er forventningen om, at klimaforandringerne
påvirker de europæiske arbejdsmarkeder.
Beskæftigelsesudvalget (EMCO) har forberedt et udkast til udtalelse om beskæftigelsesdimensionen
af klimaforandringerne. Det fremhæves især, at klimaforandring vil betyde en væsentlig
redistribuering og omallokering af jobs, både internt i sektorer og mellem sektorer.
2. Formål og indhold
Det generelle og øgede fokus på bæredygtighed og grøn vækst i andre sektorer vil ændre de
industrielle strukturer hen imod en mere ressourceeffektiv, CO2-besparende og grønnere økonomi og
vil således påvirke den måde, arbejdet udføres på og dermed skabe nye typer af jobs. Evnen til at være
innovativ i nye grønne teknologier påvirker allerede i dag konkurrenceevnen på internationalt plan. På
denne baggrund antages det, at beskæftigelsespolitikken (i samarbejde med både miljø-, økonomi-,
uddannelses- og socialpolitikken) kan være med til at lette overgangen til en grønnere økonomi. Det
bemærkes i øvrigt, at rådskonklusionerne henviser til det igangværende arbejde om samme emne i en
lang række andre internationale fora, herunder f.eks. OECD, ILO og UNEP.
Rådskonklusionerne fokuserer især på 3 overordnede konsekvenser for arbejdsmarkedet: Nye sektorer
opstår og dermed nye (typer af) jobs. Derfor vil arbejdstagerne få brug for nye kompetencer. Det er
derfor især afgørende for arbejdsmarkederne, at man på både kort, mellemlangt og langt sigt kan
forudse de kompetencer, arbejdsstyrken vil få brug for. Kun derigennem kan potentialet for grøn
innovation udnyttes fuldt ud. Flexicurity fremhæves i øvrigt som et af flere egnede værktøjer til at
imødegå denne udvikling gennem opmuntring til mobilitet og sikre overgange. Desuden understreges
vigtigheden af et godt arbejdsmiljø og livslang læring.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Rådskonklusionerne om ”grøn beskæftigelse” opfordrer mere operationelt til udveksling af ”good
practice” og identifikation af et sæt af kompetencer knyttet til grøn økonomi, der kan bruges af
arbejdsformidlingerne i Europa til at re-fokusere ledige mod de muligheder, der er i en grøn økonomi.
Ligeledes skal de europæiske lande blive bedre til at forudse og håndtere omstrukturering af
virksomheder og arbejdsgange og støtte arbejdsmarkedets parters rolle heri.
Medlemsstaterne skal støtte overgangen til grønnere arbejdspladser og grøn organisering af arbejdet,
særligt gennem dialog med arbejdsmarkedets parter. Medlemsstaterne skal endvidere opmuntre
virksomhederne til gennem ”corporate social responsibility” at bruge grøn teknologi, herunder mere
effektiv brug af IT i opgaveløsningen samt mere miljøvenlig transport, for derigennem at forbedre
deres konkurrenceevne. Således skal ejerskabet til overgangen til grøn økonomi udbredes.
Endelig skal udviklingen af beskæftigelsesdimensionen af overgangen til en grønnere økonomi
overvåges gennem brug af de indikatorer, der er udviklet i Beskæftigelsesudvalget (EMCO).
Ligeledes skal skattesystemerne gøres mere beskæftigelses- miljø- og vækstvenlige.
Udkastet til udtalelse fra Beskæftigelsesudvalget (EMCO) peger især på det komplekse samspil og
gensidigt afhængige forhold mellem miljømæssig bæredygtighed på den ene side og arbejdsmarkedet
på den anden side. Politikker der sigter mod en grønnere økonomi vil betyde en høj grad af
omallokering af arbejdskraften. Derfor er der behov for passende beskæftigelsespolitikker til at
håndtere mis-matchet mellem udbud og efterspørgsel efter beskæftigelse og kompetencer. I denne
forbindelse vil arbejdsformidlingerne spille en vigtig rolle. Grøn vækst vil naturligvis få negativ
betydning for sektorer, der er specialiseret i ”gamle” produktionsmetoder, men omvendt kan der også
skabe nye muligheder i geografiske områder og sektorer, hvor man specialiserer sig i nye
produktionsformer og kompetencer.
EMCO fremhæver vigtigheden af stabile og klare politikker på arbejdsmarkedet for at hjælpe de
europæiske medlemsstater gennem overgangen til en grønnere økonomi. EMCO ser desuden
udviklingen hen imod en grønnere økonomi som en unik mulighed for at accelerere strukturelle
arbejdsmarkedsreformer, i forhold til f.eks. at eliminere barrierer for mobilitet; at styrke evnen til at
forudse kompetencebehovet; at uddanne og videreuddanne hele arbejdsstyrken, osv.
EMCO fremhæver vigtigheden af et passende sæt af indikatorer for at kunne analysere og vurdere den
grønne økonomis påvirkning af arbejdsmarkedet. EMCO vil i den forbindelse undersøge
mulighederne for at inddrage indikatorresultaterne om beskæftigelse og miljø i Joint Assessment
Framework (JAF) for EU2020 for at sikre en ordentlig overvågning af reformtiltag til adressering af
klimaforandringerne.
EMCO understreger, at den europæiske beskæftigelsesstrategi skal sikre, at ”grønne jobs” bliver mere
en bare et tomt slogan for det kommende årti. For at kunne nå EU2020-strategiens mål er det
afgørende, at alle relevante aktører på både europæisk, nationalt, regionalt og lokalt plan inddrages.
EMCO opfordrer medlemsstaterne til at vedtage landespecifikke anbefalinger, der opmuntrer
medlemsstaterne til at tackle deres respektive udfordringer med at gøre deres arbejdsmarkeder
grønnere.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Gældende dansk ret
Rådskonklusionerne og udtalelsen fra Beskæftigelsesudvalget (EMCO) har ikke direkte konsekvenser
for dansk ret.
6. Konsekvenser
Rådskonklusionerne og udtalelsen fra Beskæftigelsesudvalget (EMCO) har ingen
lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfundsøkonomiske konsekvenser eller konsekvenser for
beskyttelsesniveauet.
7. Høring
Udkastet til rådskonklusioner vil blive sendt til EU-Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Sociale
Forhold til orientering.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De fleste lande forventes at være positive over for udkastet til rådskonklusioner.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for udkastet til rådskonklusioner om ”grøn beskæftigelse” samt
Beskæftigelsesudvalgets (EMCO) udkast til udtalelse om beskæftigelsesdimensionen af
klimaforandringerne.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4 c) Betydningen af en aldrende arbejdsstyrke og befolkning for beskæftigelsespolitikkerne,
KOM-dokument foreligger ikke.
- Rådskonklusioner
Nyt notat
Resumé:
Baggrunden for rådskonklusionerne er, at næsten alle ministrene i forbindelse med EPSCO’s møde
den 21. oktober 2010 tilkendegav, at den aldrende arbejdsstyrke og befolkning var en flaskehals for
vækst og beskæftigelse. Rådskonklusionerne henviser til rådskonklusioner fra de sidste to år, der med
forskellige indfaldsvinkler har haft fokus på aldring, herunder sundhed og værdighed. Ligeledes
henvises til Det europæiske Råds konklusioner, herunder om Europa 2020-strategien med
beskæftigelsesmålet på EU-niveau i 2020 på 75 pct. inklusiv en større deltagelse af ældre
arbejdstagere. Konklusionerne understreger, at indfrielse af EU2020 beskæftigelses- målet og
aldringen har konsekvenser for samfundet, herunder for finansieringen af pensioner, for
sundhedssystemet samt arbejdsmarkedet. Regeringen er generel positiv over for forslaget til
rådskonklusioner.
1. Baggrund
Baggrunden for rådskonklusionerne er, at næsten alle ministrene i forbindelse med EPSCO’s møde
den 21. oktober 2010 tilkendegav, at den aldrende arbejdsstyrke og befolkning var en flaskehals for
vækst og beskæftigelse. Herudover er rådskonklusionerne en opfølgning på de rådskonklusioner om
aktiv aldring, som blev vedtaget under det spanske formandskab på EPSCO den 7. juni 2010.
2. Formål og indhold
Rådskonklusionerne henviser til rådskonklusioner i de sidste to år, der med forskellige indfaldsvinkler
har haft fokus på aldring, herunder vinklerne sundhed, værdighed og Det europæiske Råds
konklusioner, herunder om Europa 2020-strategien med beskæftigelsesmålet på EU-niveau i 2020 på
75 pct. inklusiv en større deltagelse af ældre arbejdstagere.
Konklusionerne understreger, at indfrielse af EU2020-målet om en beskæftigelsesfrekvens på 75 i
2020 og aldringen har konsekvenser for samfundet, herunder for finansieringen af pensioner og
sundhedssystemet samt arbejdsmarkedet.
Konklusionerne anfører, at en højere beskæftigelsesfrekvens for ældre arbejdstagere kræver en
flerdimensional og integreret tilgang. Der skal bl.a. sættes fokus på aspekter som
aldersdiskrimination; livslang læring; arbejdsmiljø; sundhed og sikkerhed – herunder for de ansatte i
sundheds- og servicesektorerne; arbejdsvilkårene i disse sektorer (herunder arbejdstid); hensyntagen
til både arbejds- og privatliv; adgang til sociale rettigheder (herunder pension); adgang til omsorg for
de ældre arbejdstageres slægtninge, der er til at betale; samt at alle relevante aktører (virksomheder,
arbejdsmarkedets parter på nationalt, regionalt og lokalt plan, offentlige og private serviceudbydere
samt uddannelses- og træningsudbydere) har en vigtig rolle i indsatsen for aktiv aldring.
Rådskonklusionerne inviterer derfor medlemslandene og Kommissionen til at bekæmpe stereotype
opfattelser af og holdninger til ældre arbejdstagere, sikre fuld og effektiv implementering af direktiv
2000/78 om diskrimination på grund af alder samt implementering af flexicurity-politikker, der
fremmer arbejdsmarkedsdeltagelse og letter overgange på arbejdsmarkedet.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Medlemslandene og Kommissionen opfordres til at tilskynde ældre arbejdstagere til fortsat at være
aktive på arbejdsmarkedet ved at gennemføre følgende principper: Fremme omfattende HR-
politikker, investering i menneskelig kapital, give erhversvejledning, lette genindtræden på
arbejdsmarkedet, tilpasse og modernisere den sociale sikring og den socíale beskyttelse.
Rådskonklusionerne opfordrer i forbindelse med gennemførelsen af reformer bl.a. til, at der tages
særlig hensyn til kønsperspektivet; at udvikle fælles principper for beskæftigelsespolitikker via
EMCO (beskæftigelsesudvalget) i et perspektiv af aktiv aldring; at fremme udveksling af god praksis
medlemslandene imellem; at invitere den europæiske unions institutioner til at sætte fokus på og
forbedre ældre ansattes arbejdsvilkår; at anvende unionens programmer mv. herunder Socialfonden til
fremme af øget beskæftigelse for ældre; og at tilskynde arbejdsmarkedets parter til at vedtage en
rammeaftale om konsekvenserne af aktiv aldring samt at udarbejde prognoser for omsorgssektoren
om behovet for personale.
Medlemslandene opfordres endvidere til i deres nationale reformprogram, at have fokus på behovet
for at øge de ældres beskæftigelsesfrekvens; at styrke jobcentrenes kapacitet med hensyn til
vejledning specifikt til de ældre, at støtte arbejdsgivere i deres indsats for uddannelse og træning af de
ansatte gennem hele deres karriere; bedre at udnytte ældres erfaringer ved at tilskynde dem til at blive
mentorer for yngre arbejdstagere; at indsatsen mod aldersdiskrimination integreres i alle
beskæftigelsespolitikker og programmer; at give personalet i omsorgs- og den personlige
servicesektor gode arbejdsvilkår for at modvirke afgange fra professionen; samt at udarbejde
prognoser for disse sektorers arbejdskraftbehov.
Endelig opfordres Kommissionen til at fremme Socialfondens betydning i forbindelse med
uddannelse af personale til omsorgs- og den personlige servicesektor, at sætte speciel fokus på Forum
for Omstrukturering i 2012 ved ældre arbejdstagere, at tilskynde til samarbejde mellem
medlemslandene og yde støtte i forbindelse med udarbejdelse af handlingsplan, hvor det skønnes
nødvendigt, at styrke arbejdsmarkedsdimensionen i aldringsrapporten samt at forberede et dokument i
2011 vedrørende ældres arbejdsmarkedsdeltagelse.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Rådskonklusionerne har ikke direkte konsekvenser for dansk ret.
6. Konsekvenser
Rådskonklusionerne har ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfundsøkonomiske
konsekvenser eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
7. Høring
Rådskonklusionerne vil blive fremsendt til EU-Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Sociale
Forhold til orientering.
8. Generelle forventninger til andre landes holdning
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der forventes generel opbakning til rådskonklusionerne med baggrund i, at medlemslandene har
modtaget formandskabets oplæg til rådskonklusioner positivt.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringens foreløbige generelle holdning til udkastet til rådskonklusioner er positiv.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Rådskonklusionerne har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4 d) Det europæiske semester
i) Fælles udtalelse fra Beskæftigelseskomiteen (EMCO) og Komiteen for Social beskyttelse
(SPC) om arbejdet med en evalueringsramme vedrørende indsatsen til gennemførelsen af
EU2020-strategien, KOM-dokument foreligger ikke.
- Vedtagelse af fælles udtalelse fra Beskæftigelsesudvalget og Udvalget for Social Beskyttelse
Nyt notat
1. Baggrund
I henhold til Det Europæiske Råds konklusioner er en effektiv overvågningsmekanisme nøglen til en
succesfuld gennemførelse af EU2020-strategien. DER vil hvert år på baggrund af Kommissionens og
Rådets overvågning af fremskridt for strategien foretage en overordnet vurdering af fremskridt med
gennemførelsen af strategien både på EU-plan og på nationalt plan. I regi af EMCO og SPC pågår på
den baggrund et udviklingsarbejde af en fælles evalueringsramme, Joint Assessment Framework
(JAF), som et konkret analyseredskab til brug for monitoreringen af EU2020-strategien.
2. Formål og indhold
Den fælles evalueringsramme, JAF, er et analytisk redskab til analyse af indsatsen med
implementeringen af EU2020-strategien. Strategiens struktur lægger op til, at dette værktøj skal
fokusere på to hovedelementer:
1) Overvågning og vurdering af strukturreformer under beskæftigelsesretningslinjerne ved brug af en
kvalitativ og kvantitativ metode. Dermed skal afdækkes nøgleudfordringer og potentielle risici for
landenes arbejdsmarkeder. Medlemslandenes forskellige udgangssituation skal tages i betragtning i
arbejdet med konkretiseringen af metoden for overvågningen.
2) Kvantitativ monitorering af fremskridt mod de overordnede EU mål og relaterede nationale mål i
forbindelse med implementeringen af beskæftigelsesretningslinjerne.
Resultaterne fra de to hovedelementer i JAF skal anvendes til konstruktion af en
beskæftigelsesmonitor, der skal være karakteriseret ved at være let forståelig, transparent og præcis og
let at kommunikere indholdet af. Der skal senere udarbejdes en tilsvarende monitor/indikator på det
socialpolitiske område.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Den fælles udtalelse fra EMCO og SPC har ikke direkte konsekvenser for dansk ret.
6. Konsekvenser
En godkendelse af udtalelsen har ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfundsøkonomiske
konsekvenser eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
7. Høring
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Udtalelsen vil blive fremsendt til Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Sociale Forhold til
orientering.
8. Generelle forventninger til andre landes holdning
Medlemslandene forventes at være positive over for udtalelsen og støtte, at den godkendes.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for udarbejdelsen af en sådan udtalelse og forventer at støtte dens
godkendelse.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4 d) Det europæiske semester
ii) Udtalelse fra Beskæftigelseskomiteen (EMCO) på baggrund af en afgrænset
landeeksamination af medlemslandenes Nationale Reformprogrammer 2010 (NRP2010), KOM-
dokument foreligger ikke
- Godkendelse af udtalelsen fra Beskæftigelsesudvalget
Nyt notat
1. Baggrund
Beskæftigelsesudvalget besluttede, at den i overgangsperioden mod det europæiske semester, der
starter 1. januar 2011, ville holde en afgrænset landeeksamination af medlemslandenes udkast til
NRP2010 med henblik på at levere et input til ministrenes policy-debat på EPSCO-rådets møde i
december.
2. Formål og indhold
Formålet er at give beskæftigelsesministrene mulighed for at holde en policy debat med fokus på
medlemslandenes flaskehalse på arbejdsmarkedet, landenes reform-indsats til imødegåelse af
flaskehalse samt indfrielse af de nationale beskæftigelsesmål. Beskæftigelsesudvalgets udtalelse
forventes derfor at indeholde tre hovedafsnit:
1. Den overordnede policy-indsats i relation til de udfordringer hovedparten af medlemslandene er
berørt af.
2. EMCO’s syn på hovedudfordringerne for grupper af lande.
3. EMCO’s foreløbige syn på medlemslandenes nationale beskæftigelsesmål.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Beskæftigelseskomiteens udtalelse har ikke direkte konsekvenser for dansk ret.
6. Konsekvenser
En godkendelse af udtalelsen har ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfundsøkonomiske
konsekvenser eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
7. Høring
Beskæftigelsudvalgets udtalelse vil blive fremsendt til Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og
Sociale Forhold til orientering.
8. Generelle forventninger til andre landes holdning
Medlemslandene forventes at være positive over for Beskæftigelsesudvalgets udtalelse og støtte dens
vedtagelse.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for udarbejdelsen af en sådan EMCO-udtalelse og venter at støtte
dens vedtagelse.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Ligestilling mellem kvinder og mænd i Den Europæiske Union (2010-2015)
b) Styrkelse af engagementet og handlingerne for bekæmpelse af lønforskelle mellem kvinder og
mænd såvel som fremskridtsrapport for Beijing-handlingsplanen, KOM (010) 0491
- Rådskonklusioner
Nyt notat.
1. Baggrund
Rådskonklusionerne er sat på dagsordenen for det kommende rådsmøde med henblik på vedtagelse.
Rådskonklusioners vedtagelse kræver enstemmighed. Rådskonklusionerne skal ses som en del af den
årlige indsats i forbindelse med gennemførelsen af Beijing-handlingsplanen fra 1995. Rådet vedtog
også i 2001 rådskonklusioner om ligeløn.
2. Formål og indhold
Rådskonklusionerne om styrket indsats mod lønforskelle mellem mænd og kvinder har til formål at
medvirke til at reducere lønforskellene mellem kvinder og mænd. Rådskonklusionerne indeholder en
række anbefalinger til, hvordan medlemsstaterne bør arbejde med ligeløn.
Rådskonklusionerne for 2010 indeholder en opdatering af anbefalinger og indikatorer, om hvorledes
lønforskelle mellem kvinder og mænd skal opgøres.
Rådskonklusionerne anbefaler, at medlemsstaterne arbejder med at udbygge den europæiske
ligelønsstatistik, således at indikatorer baseret bl.a. på årsløn, timeløn, arbejdstid, erhvervserfaring og
uddannelse tages i betragtning.
Derudover behandles nedbrydning af det kønsopdelte arbejdsmarked, deltid og fremme af
løngennemsigtighed.
Endelig har en ligelønsrapport udarbejdet for formandskabet påvist, at der er en sammenhæng mellem
en høj beskæftigelsesfrekvens for kvinder og store lønforskelle.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
4. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Rådskonklusionerne om styrket indsats mod lønforskelle mellem mænd og kvinder har ikke direkte
konsekvenser for dansk ret, fordi rådskonklusioner ikke pålægger medlemsstaterne at ændre deres
lovgivning. Ligeløn er reguleret i lovbekendtgørelse nr. 899 af 5. september 2008 om lige løn til
mænd og kvinder, der implementerer det omarbejdede ligebehandlingsdirektiv 2006/54/EF. Dette
direktiv regulerer bl.a. lønmæssig forskelsbehandling på grund af køn.
6. Konsekvenser
Ikke relevant.
7. Høring
Rådskonklusionerne vil blive sendt til EU-Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Sociale Forholde
til orientering.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Generelle forventninger til andre landes holdning
Adskillige medlemsstater har under forhandlingerne givet udtryk for, at formandskabet ville pålægge
medlemsstaterne for mange forpligtelser. Formandskabets oprindelige forslag er derfor blevet
modificeret noget, ikke mindst i forhold til en forpligtelse om at indføre kvoter for kvinder i
bestyrelser
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne om styrket indsats mod lønforskelle mellem
mænd og kvinder.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Fremtiden for tilbagetrækningssystemer
a) Fællesrapport fra Udvalget for Social Beskyttelse og Udvalget for Økonomisk Politik
- Præsentation (Resumé)
Nyt notat
Resumé
EU’s Udvalg for Økonomisk Politik (EPC) og Udvalget for Social Beskyttelse (SPC) har igangsat et
fælles udregningsarbejde vedrørende pensioner. Rapporten, inkl. en række konklusioner under
overskriften ”Opdateret europæisk dagorden for tilstrækkelige og finansielt holdbare pensioner”,
skal præsenteres for EPSCO i december og for ECOFIN i november og evt. forelægges det
Europæiske Råd i december 2010. På EPSCO den 7. juni blev en foreløbig version af rapporten
behandlet. ECOFIN forventes at vedtage den foreliggende rapport og konklusionerne den 17.
november 2010.
Der er gennemført pensionsreformer i mange EU-lande indenfor det seneste årti, men der ventes
fortsat at være behov for reformer, der forbedrer de offentlige finanser ved at reducere eller
finansiere udgifter relateret til aldring. I mange lande har pensionsreformer medført større vægt på
opsparingsbaserede pensioner, hvorved arbejdslivets længde og karriereforløb i stigende grad vil
have betydning for pensionsudbetalingerne for fremtidige pensionister i Europa. Dermed kan
reformer, der sikrer et fleksibelt arbejdsmarked, lav ledighed og højere tilbagetrækningsalder både
bidrage til at forbedre den finanspolitiske holdbarhed og størrelsen af fremtidige
pensionsudbetalinger. Der ventes enighed om at understrege vigtigheden af at fortsætte indsatsen for
at sikre holdbarheden af de offentlige finanser i lyset af den demografiske udvikling, herunder
gennem konsolidering af de offentlige finanser og gældsreduktion bl.a. i lyset af krisen, øget
beskæftigelse og produktivitet, samt reformer af pensionssystemer mv
1. Baggrund
EPSCO ventes på rådsmødet den 6.-7. december 2010 at debattere pensionssystemernes langsigtede
holdbarhed og tilstrækkeligheden af fremtidige pensionsudbetalinger med afsæt i rapporten ”EPC –
SPC Joint report on pensions”. Rapporten er udarbejdet af udvalget for økonomisk politik (EPC) og
udvalget for social beskyttelse (SPC). ECOFIN forventes at vedtage den foreliggende rapport,
herunder konklusionerne den 17. november 2010.
2. Formål og indhold
EU’s Udvalg for Økonomisk Politik (EPC) og Udvalget for Social Beskyttelse (SPC) har igangsat et
fælles udregningsarbejde vedrørende pensioner med fokus på at:
1) foretage en statusopgørelse over resultaterne af gennemførte pensionsreformer i de sidste 10-
15 år,
2) vurdere effekten af disse reformer i lyset af de øgede udfordringer som følge af den
finansielle/økonomiske krise og befolkningens aldring m.v.,
3) a) redegøre på denne baggrund for de vigtigste politiske udfordringer på lang sigt og b) og de
politiske muligheder for forsat at sikre tilstrækkelige og holdbare pensioner.
Rapporten har været forelagt EPSCO i en foreløbig version i juni 2010.
EU-landenes samarbejde vedrørende pensioner finder sted inden for Den Åbne Koordinationsmetode
og sker med udgangspunkt i 3 vedtagne overordnede fælles mål for de enkelte landes
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
921856_0026.png
pensionssystemer: 1) sikre tilstrækkelige pensioner; 2) sikre finansielt holdbare pensioner; 3) sikre
gennemskuelige og fleksible pensionsordninger.
Konklusionerne anerkender den hidtidige reformindsats og understreger vigtigheden af yderligere
strukturelle reformer, der kan øge den langsigtede finanspolitiske holdbarhed og dermed grundlaget
for tilstrækkelige pensioner. Der peger på, at ældre arbejdere, immigranter og kvinde udgør en meget
stor ressource, som i højere grad bør aktiveres, og at en forlængelse af arbejdslivet ved at reducere
tidlig tilbagetrækning og ved at forhøje den reelle tilbagetrækningsalder både forbedrer holdbarheden
og tilstrækkeligheden af pensionerne. Konklusionerne fremhæver derudover behovet for at overvåge,
hvordan en stigende afhængighed af opsparingsbaserede pensioner påvirker pensionsudbetalingerne
for fremtidige pensionister.
Rapporten fra EPC/SPC har følgende hovedindhold:
1. Rapporten viser, at de seneste års pensionsreformer i en række lande (fx i Danmark en gradvis
forhøjelse af pensionsalderen fra 65 til til 67 år og indeksering af pensionsalderen med udviklingen i
levetiden) har begrænset den forventede vækst i de offentlige udgifter til pensioner, hvilket har styrket
holdbarheden af pensionsordningerne og dermed deres muligheder for at kunne levere tilstrækkelige
pensioner på længere sigt.
Den øgede holdbarhed er i mange lande især opnået ved at sikre en større sammenhæng mellem
indbetalte bidrag og resulterende pensioner, aktuarmæssige reguleringsmekanismer (udviklingen i
forventet levealder), indekseringsregler m.v. Den hidtidige betydelige fokus på pensionssystemernes
finansielle holdbarhed medfører ifølge rapporten en øget udfordring med hensyn til fortsat at sikre
tilstrækkelige pensioner, fx via længere tid på arbejdsmarkedet m.v.
Det vurderes, at den teoretiske dækningsgrad
1
vil falde fra 2006 til 2046 i mange medlemslande,
primært som følge af indekseringsregler eller reduktioner i pensionsudbetalinger. For en række lande
ventes dækningsgraden at være uændret, mens dækningsgraden ventes at stige i lande, hvor
dækningsgraden i 2006 var meget lav. Derudover ventes dækningsgraden i Danmark at stige, hvilket
afspejler modningen af de private pensionsordninger herunder især arbejdsmarkedspensioner.
De gennemførte pensionsreformer vil i vidt omfang betyde en højere gennemsnitlig
tilbagetrækningsalder i 2060, hvorved erhvervsdeltagelsen og beskæftigelsen vurderes at stige
væsentligt. På trods af dette ventes pensionsudgifternes andel af BNP at stige fra 2007 til 2060 i langt
de fleste lande og med 2�½ procentpoint i gennemsnit for alle EU-landene. For Danmark ventes stort
set uændrede pensionsudgifter som andel af BNP.
2. Rapporten påpeger, at den større vægt i EU-lande af bidragsbaserede og opsparingsbaserede
pensionsordninger (jf. arbejdsmarkedspensionerne i Danmark) gør den enkelte pension mere
afhængig af udviklingen på arbejdsmarkedet og finansmarkederne. Det påpeges derfor i rapporten, at
krisen har understreget behovet for at se nærmere på den risiko m.v., som koblingen til de finansielle
markeder udgør.
Rapporten påpeger, at den tredelte strategi, som blev besluttet af det Europæiske Råd i Stockholm i
marts 2001 med henblik på at imødegå udfordringerne som følge en aldrende befolkning, forsat er
1
Pensionsudbetaling i forhold til løn året før for en hypotetisk person, der antages at være mand, arbejder i 40 år og går på pension som 65-årig. .
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
gyldig: 1) reducere offentlig gæld, 2) øge beskæftigelse og produktivitet, 3) reformere
pensionsordninger, sundhed og langvarig pleje.
Rapporten fastslår, at medmindre den enkelte arbejder længere, vil det blive vanskeligt at opnå
pensioner, som både er finansielt holdbare og tilstrækkelige. Rapporten påpeger derfor behovet for at
se på incitamenter og barrierer for øget beskæftigelse.
3. Politikanbefalinger. Rapporten konstaterer, at pensionssystemer og -politik er meget forskellig på
tværs af EU-landene. De forskellige pensionssystemer indebærer forskellige typer af risici og
udfordringer, og der findes således ikke én løsning, som er ideel for alle lande. Pensionssystemer og -
reformer må udformes således, at der sikres finanspolitisk holdbarhed samtidigt med et bæredygtigt
ydelsesniveau.
Det anbefales at søge en tættere sammenhæng mellem ændringer i levetid og parametre i
pensionssystemer, som f.eks. pensionsalder eller pensionsudbetalinger. Det anbefales endvidere, at
der søges en passende balance mellem antallet af år den enkelte bruger på arbejdsmarkedet og på
pension, og at udformningen af arbejdsmarkedet og pensionssystemet understøtter hinanden, således
at forlængelse af arbejdslivet belønnes, mens tidlig tilbagetrækning vil føre til reducerede ydelser.
I den forbindelse bemærkes, at det danske pensionssystem i vidt omfang afspejler anbefalingerne.
Sammenhæng mellem levetid og pensionssystemet er således sikret i forbindelse med velfærdsaftaler,
hvor efterløns- og pensionsalderen fra 2025 henholdsvis 2030 indekseres i forhold til stigningen i
levetiden. Samtidigt sikrer den relativt store udbredelse af private (herunder
arbejdsmarkedsrelaterede) pensionsordninger en sammenhæng mellem arbejdslivets længde og
pensionsudbetalinger.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
4. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
6. Forslagets konsekvenser
Forslaget har ikke konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
7. Høring
Fællesrapporten vil ikke blive sendt i høring.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige lande ventes at hilse rapporten inkl. konklusionerne velkommen.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt enig i pensionsrapporten, herunder konklusionerne.
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Pensionsrapporten, herunder konklusionerne, understreger, at håndteringen af de demografiske
udfordringer for den finanspolitiske holdbarhed fortsat bør have opmærksomhed også i lyset af den
aktuelle krise. Rapporten understreger endvidere vigtigheden af at øge beskæftigelsen som et middel
til både at sikre finansielt holdbare og tilstrækkelige pensioner samt behovet for at se nærmere på de
private pensionsordninger med henblik på at forbedre sikkerheden for de optjente pensionsrettigheder
m.v.
10. Tidligere forelæggelse fra Folketingets Europaudvalg
Et foreløbigt rapportudkast blev forelagt Folketingets Europaudvalg forud for EPSCO den 7. juni
2010 og ECOFIN den 8. juni 2010.
Den foreliggende rapport har været forlagt Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN den 17.
november 2010.
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Fremtidens tilbagetrækningssystemer
b) Sikre, tilstrækkelige og bæredygtige for alle europæiske borgere, KOM-dokument foreligger
ikke
- Rådskonklusioner
Resumé
Det belgiske formandskab har fremlagt et forslag til rådskonklusioner om tilstrækkelige, sikre og
holdbare pensioner for alle europæiske borgere. Formandskabets forslag til rådskonklusioner må
bl.a. ses dels som en opfølgning på fællesrapporten fra SPC og EPC om pensioner, jf. samlenotatets
pkt. 7 a, dels i sammenhæng med den debat om pensioner, som Kommissionen har sat i gang med
udsendelse af grønbogen ”Sikre, tilstrækkelige og bæredygtige pensionssystemer i Europa”.
Forslaget må herunder specielt ses i lyset af, at de gennemførte pensionsreformer i mange lande har
medført en større individuel risiko som følge af en større vægt på opsparingsbaserede
pensionssystemer. Opsparingsbaserede pensionstyper gør desuden den enkeltes pensionsudbetaling
mere afhængig af arbejdslivets længde og karriereforløb.
I forslaget til konklusioner opfordres medlemsstaterne til bl.a. at fremme de ældres trivsel i alle
aspekter af deres tilværelse; at forbedre overvågningen af den nuværende såvel som fremtidige
tilstrækkelighed og bæredygtighed af pensionerne; at fremme information til fremtidige pensionister,
så de kan blive fuldt og korrekt informeret om deres fremtidige offentlige og private
pensionsrettigheder; at overveje yderligere hvordan man i udformningen af de nationale
pensionssystemer kan fjerne hindringer for mobilitet; at lette adgangen til pensionsrettigheder til
personer i atypiske arbejdsforhold ved at forbedre dækningen og støtte opbygningen af rettigheder; at
fremme involveringen af arbejdsmarkedets parter og alle relevante aktører i forbindelse med design
og implementering pensionsreformer.
1. Baggrund
Formandskabets udkast til rådskonklusioner må ses dels som en opfølgning på Fællesrapporten fra
SPC og EPC om pensioner, jf. notatets pkt.7 a, dels i sammenhæng med den debat om pensioner, som
Kommissionen har sat i gang med udsendelse af grønbogen ”Sikre, tilstrækkelige og bæredygtige
pensionssystemer i Europa”.
Formålet med grønbogen er at få en bred offentlig debat om pensionssystemerne i Europa, og om
hvordan EU kan støtte medlemsstaternes bestræbelser for at opnå sikre, tilstrækkelige og bæredygtige
pensioner. Grønbogen fremhæver, at målene om tilstrækkelige og bæredygtige pensioner og målene i
Europa 2020-strategien gensidigt understøtter hinanden. Indretningen af pensionssystemerne i
medlemslandene spiller en stadig større rolle i lyset af øget aldring. Dertil kommer, at den
internationale krise har vist, at de enkelte pensionsordninger er indbyrdes afhængige, og at visse
ordninger har svagheder med hensyn til sikkerhed for pensionerne. Grønbogen foreslår derfor en
integreret tilgang til en strategi vedrørende bæredygtige og holdbare pensioner i EU.
Befolkningens aldring, de senere års ændringer i medlemsstaternes pensionssystemer samt den
finansielle og økonomiske krise har sat fokus på pensionssystemerne i Europa. Tilstrækkelige og
bæredygtige pensioner er en af den nuværende Kommissions politiske prioriteter, og målet om
tilstrækkelige og bæredygtige pensioner bør ifølge Kommissionen spille sammen med målene i
Europa 2020-strategien.
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er velkendt, at Europa står overfor en demografisk udfordring, hvor en højere levealder
kombineret med lave fødselstal fører til en ændring af befolkningssammensætningen. Som følge heraf
vedtog DER på mødet i Stockholm i 2001 en trestrenget strategi med henblik på at tackle de
budgetmæssige konsekvenser heraf. Strategien indeholdt følgende målsætninger 1) En hurtig
nedbringelse af gælden, 2) en forøgelse af beskæftigelsesfrekvensen og produktiviteten og 3) reformer
af pensions-, sundheds- og langtidsplejesystemerne. Desuden fastlagde DER i Laeken i 2001 en
række fælles målsætninger for pensioner og fremhævede behovet for tilstrækkelige, bæredygtige og
fleksible pensionssystemer.
Medlemsstaterne har efterfølgende gennemført ændringer i deres pensionssystemer. Disse reformer
har bidraget positivt til at skabe bæredygtige pensioner men også i nogle tilfælde givet arbejdstagere
øgede risici for tilstrækkelig pensioner. Hovedtendenserne har været følgende:
1) Tilskyndelse til at arbejde længere, hævet pensionsalder mv.
2) Overgang fra etsporede til flersporede systemer
3) Foranstaltninger til at korrigere skævheder med hensyn til tilstrækkelighed
4) Foranstaltninger til at korrigere for skævheder med hensyn til køn.
Den finansielle krise har forværret den demografiske udfordring. Arbejdsløshed, lavere vækst, større
gæld og ustabile finansmarkeder har gjort det vanskeligere at sikre tilstrækkelige og bæredygtige
pensioner. Krisen har endvidere udstillet de risici, der er forbundet med eksisterende
pensionsordninger, herunder vanskelighederne ved at leve op til pensionstilsagnene, som i sidste ende
vil kunne lægge pres på de offentlige finanser. Krisen har således tilføjet nye dimensioner til den
allerede eksisterende reformdagsorden, herunder behov for at korrigere skævheder med hensyn til
tilstrækkelighed og de offentlige finansers bæredygtighed, større fokus på at forhøje pensionsalderen,
behov for at revidere reglerne for fondsbaserede ordninger samt behov for at sikre effektive og
intelligente regler for finansmarkederne i betragtning af pensionskassernes indflydelse.
2. Formål og indhold
Formandskabets forslag til rådskonklusioner må bl.a. ses dels som en opfølgning på fællesrapporten
fra SPC og EPC om pensioner, jf. samlenotatets pkt. 7 a, dels i sammenhæng med den debat om
pensioner, som Kommissionen har sat i gang med udsendelse af grønbogen ”Sikre, tilstrækkelige og
bæredygtige pensionssystemer i Europa”. Forslaget må herunder specielt ses i lyset af, at de
gennemførte pensionsreformer i mange lande har medført en større individuel risiko som følge af en
større vægt på opsparingsbaserede pensionssystemer. Opsparingsbaserede pensionstyper gør desuden
den enkeltes pensionsudbetaling mere afhængig af arbejdslivets længde og karriereforløb.
Med henvisning til bl.a. SPC/EPC fællesrapport om pensioner og til kommissionens grønbog om
”Sikre, tilstrækkelige og bæredygtige pensionssystemer i Europa” opfordrer rådskonklusionerne
medlemslandene til
og at fremme de ældres trivsel i alle aspekter af deres tilværelse;
at forbedre udnyttelsen af administrative og andre relevante data og udvikling af nationale
analytiske værktøjer til at overvåge tilstrækkelighed og bæredygtighed af pensionerne, for at
støtte evidensbaseret politikudformning;
at fremme information for fremtidige pensionister, så de kan blive fuldt og korrekt informeret om
deres fremtidige offentlige og private pensionsrettigheder;
at overveje yderligere hvordan de i udformningen af deres pensionssystemer kan fjerne hindringer
for mobilitet;
30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
at lette adgangen til pensionsrettigheder til personer i atypiske arbejdsforhold ved at forbedre
dækningen og støtte opbygningen af rettigheder, hvor det er passende;
at fremme involveringen af arbejdsmarkedets parter og alle relevante aktører i forbindelse med
design og implementering pensionsreformer;
Kommissionen opfordres til
til fortsat at levere input til diskussionerne på europæisk plan, især baseret på resultaterne af
høringen om grønbogen "Mod tilstrækkelige, bæredygtige og sikre europæiske
pensionssystemer”, og idet man samtidig respekterer medlemsstaternes forskellige tilgange;
inden for de eksisterende rammer af den åbne koordinationsmetode at støtte medlemsstaterne
yderligere med hensyn til at udvikle deres statistiske apparat og analytiske redskaber og dermed
forbedre deres kapacitet til at vurdere konsekvenserne af pensionspolitikker på tilstrækkelighed
og bæredygtighed af pensionerne.
Kommissionen og medlemsstaterne opfordres endvidere til
at forbedre arbejdet med pensionsspørgsmål inden for rammerne af den åbne
koordinationsmetode som et element i gennemførelsen af Europa 2020's strategien;
at overveje konsekvenserne af de budgetmæsssige tiltag og de igangværende pensionsreformer
under hensyntagen til deres virkninger i form af tilstrækkelighed, sikkerhed og bæredygtighed.
Dette indebærer, at man i samarbejde med SPC og EPC nøje overvåger fremskridt men hensyn til
at forholde sig til tilstrækkeligheden og bæredygtigheden af de fremtidige pensioner;
at samarbejde inden for de eksisterende rammer af den åbne koordinationsmetode om udvikling af
metoder , som giver medlemsstaterne mulighed for i fællesskab og med konsistens at vurdere
konsekvenserne af pensionspolitikker med hensyn til bæredygtighed og tilstrækkelighed;
at tage hensyn til kønsaspektet i forbindelse med spørgsmålet om tilstrækkelige og holdbare
pensioner;
Konklusionerne opfordrer endelig Udvalget for social beskyttelse (SPC) til
at overvåge pensionssystemer i relation til tilvejebringelse af tilstrækkelige, tilgængelige, sikre og
bæredygtige pensioner, herunder deres sociale resultater;
at overvåge private pensionsordninger rolle, design og resultater, for eksempel via udveksling af
”best practices” om hvordan man kan forbedre sikkerheden og effektiviteten af pensionsoptjening
gennem bedre risikoreduktion, øget kapacitet til kunne absorbere chockbelastninger, klarere
information om risici og afkast af forskellige investeringsmuligheder og mere effektiv
administration;
fortsat at gennemgå de forskellige klassifikationer af pensionsordninger baseret på de eksisterende
nationale pensionslovgivninger, for at øge sammenligneligheden af de eksisterende statistiske
begreber og indikatorer, især med hensyn til de i nogle tilfælde uklare grænser mellem sociale
sikringsordninger og private ordninger, arbejdsmarkedsbaserede og individuelle ordninger og
frivillige og obligatoriske ordninger;
at fortsætte sit samarbejde med EPC om pensioner med henblik på at øge konsistensen i begreber
og metoder, der vedrører tilstrækkelighed og bæredygtighed, på grundlag af deres særlige
mandater og aftalte procedurer;
at udveksle oplysninger med hensyn til begrebet en tilstrækkelig pension i alderdommen, som
anvendes i de forskellige nationale pensionssystemer.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
6. Forslagets konsekvenser
Forslaget har ikke konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
7. Høring
Udkastet til rådskonklusioner vil blive sendt til EU-Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Sociale
Forhold til orientering.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der har været en vis skeptisk med hensyn det hensigtsmæssige i disse konklusioner på et tidspunkt,
hvor der er en proces i gang om grønbogen og der i øvrigt er parallelle konklusioner om pensioner fra
SPC/EPC-fællesrapporten om pensioner. Det forventes dog, at landene vil kunne tilslutte sig et
udkast til konklusioner.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Den danske regering kan som udgangspunkt tilslutte sig udkastet til konklusioner. Den danske
regering hilser det velkomment, at der i lyset af den demografiske udfordring til medlemslandenes
pensionssystemer og til den finansielle og økonomiske krise med dette forslag til konklusioner sættes
fokus på spørgsmålet om holdbare, tilstrækkelige og sikre pensioner.
Den danske regering noterer, at konklusionerne ikke sætter spørgsmålstegn ved medlemsstaternes
beføjelser med hensyn til pensioner eller ved arbejdsmarkedsparternes rolle, og at det heller ikke
antydes, at der kun findes én ideel udformning af pensionssystemer.
Den danske regering er enig i, at pensionsområdet må ses i en større sammenhæng med udgangspunkt
i en koordineret indsats på alle tre områder i den strategi, der blev vedtaget af Det Europæiske Råd på
mødet i Stockholm i 2001 med henblik på at tackle de budgetmæssige konsekvenser af aldringen: En
hurtig nedbringelse af gælden, en forøgelse af beskæftigelsesfrekvensen og produktiviteten og
reformer af pensions-, sundheds og langtidsplejesystemerne.
Den danske regering støtter således, at tiltag på pensionsområdet ses i relation til kravene i stabilitets-
og vækstpagten, og på at skabe overensstemmelse mellem pensionsreformer og Europa 2020-
strategien samt det indre markeds funktion og udveksling af varer og tjenester over grænserne i EU til
gavn for forbrugere og virksomheder.
Den finansielle og økonomiske krise har vist, at den større udbredelse af opsparingsbaserede
pensionsordninger i en række medlemslande har bidraget til at sikre en større finansiel bæredygtighed,
men samtidig indebærer nye risici med hensyn til at sikre tilstrækkelige pensioner. Fra dansk side kan
regeringen derfor støtte, at man i EU-regi også i høj grad fokuserer på spørgsmål i relation til
pensionernes sikkerhed.
32
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den danske regering mener generelt, at EU bør støtte medlemslandene i bestræbelserne på at
gennemføre reformer, der kan øge arbejdsudbuddet, herunder øge den gennemsnitlige
tilbagetrækningsalder. Dette vil på samme tid aflaste de offentlige finanser og bidrage til sikre
tilstrækkelige og holdbare pensioner i overensstemmelse med, at holdbare offentlige finanser og
holdbare pensioner er to sider af samme sag. De foreliggende Konklusionerne er i overensstemmelse
hermed.
10. Tidligere forelæggelse fra Folketingets Europaudvalg
Forslaget til rådskonklusioner har ikke været forelagt tidligere.
33