Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3053 - beskæftigelse m.v. Bilag 8
Offentligt
938044_0001.png
NOTAT
8. december 2010
Referat af EPSCO-rådsmøde (beskæftigelses-, social,
sundheds – og forbrugerpolitik) den 6. december
2010
J.nr. 2001-0005475
JAIC/she
Mødet var det andet og sidste EPSCO møde under det belgiske formandskab, der
til det sidste har fastholdt et højt ambitionsniveau på beskæftigelses- og socialom-
rådet med såvel vedtagelse af rådskonklusioner på en række områder samt præsen-
tation af formandskabskonklusioner vedr. Kommissionens to flagskibsinitiativer
indenfor Europa 2020-strategien samt om EU’s eksterne dimension. Hvor gover-
nance og det europæiske semester havde stor bevågenhed på det sidste møde, var
der på dette møde dedikeret tid til drøftelse af barseldirektivet og sociale aspekter
af Europa 2020 samt pensioner. Mødet forløb uproblematisk.
Pkt. 3. Forslag til direktiv ændring af Rådets direktiv 92/85/EØF om iværk-
sættelse af foranstaltninger til forbedring af sikkerheden og sundheden under
arbejdet for arbejdstagere, som er gravide, som lige har født eller som am-
mer. Fremskridtsrapport og orienterende debat.
Formandskabet havde sat barseldirektivet på dagsordenen med henblik en drøftelse
af såvel substans som fremgangsmåde efter Europa-Parlamentets betænkning.
Formanden for Rådet Joëlle Milquet henviste til tidligere drøftelser under det tjek-
kiske formandskab, der kunne danne grundlag for det videre arbejde med forslaget
samt til den længe ventede betænkning fra Europa-Parlamentet. Med hensyn til
substansen i forslaget tilkendegav formanden, at Rådet allerede havde udtrykt støt-
te til formålene (sikkerhed og sundhed samt ligestilling) i forbindelse med tidligere
debatter før Parlamentets ændringsforslag. Formanden bemærkede dog, at budget-
ter og finansielle implikationer af forslaget, herunder som følge af Europa-
Parlamentets ændringsforslag havde betydning for medlemsstaternes holdning.
Formanden fremhævede, at spørgsmålene om løn og orlovens varighed er proble-
matiske for flere medlemsstater og tilkendegav, at man kunne forestille sig en
gradvis implementering af henholdsvis af såvel længde som ydelse samt at det var
vigtigt at se samlet på udgifter i forbindelse med barsel.
Formanden fremhævede videre, at kvinders arbejdsmarkedsdeltagelse er en vigtig
del af mulighederne for at nå beskæftigelsesmålet i Europa 2020. Med hensyn til
proces og fremgangsmåde for den kommende tids forhandlinger mindede forman-
den om, at der var tale om co-decision, og at der skulle arbejdes i positiv og kom-
promissøgende ånd.
Kommissær Reding udtrykte indledningsvis forståelse for medlemsstaternes be-
kymringer for de finansielle implikationer men fandt, at der også var behov for at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
938044_0002.png
se på komplikationer for arbejdsmarkederne. Kommissæren erindrede om, at det
store potentiale for kvinders arbejdsmarkedsdeltagelse var vigtigt for at nå målene i
Europa 2020. Kommissæren fandt, at der var grundlag for at bringe EU-reglerne
up-to-date med mindstestandarder, der som minimum svarer til ILO’s barselkon-
vention men tilkendegav dog, at der var vigtigt at undgå uforholdsmæssige byrder
for medlemssterne. Kommissæren støttede op om forslaget om en pasarelle be-
stemmelse og ønskede fremskridt i sagen, samtidig med at Kommissionen ville lyt-
te til medlemsstarerne.
Drøftelserne
Langt de fleste medlemsstater tilkendegav, at de ikke så sig i stand til at støtte for-
slaget efter Europa-Parlamentets ændringsforslag, og drøftelsen illustrerede, at Rå-
det og Europa-Parlamentet står langt fra hinanden, efter Parlamentet har vedtaget
en betænkning med vidtrækkende ændringsforslag. Mange lande tilkendegav, at
ændringsforslagene var så økonomisk byrdefulde, at de ikke lod sig gennemføre,
navnlig ikke i den nuværende økonomiske situation.
Nogle lande udtalte direkte, at man ikke så behov for noget nyt direktiv og fandt
det eksisterende direktiv tilstrækkeligt. Mange fremhævede, at subsidiaritetsprin-
cippet ikke syntes respekteret af ændringsforslagene fra Europa-Parlamentet.
Mange udtrykte behov for yderligere fleksibilitet, og nogle kunne leve med Kom-
missionens oprindelige forslag. Langt de fleste var afvisende overfor at regulere
fædreorlov i sammenhæng med et mødrebeskyttelsesdirektiv.
I forhold til forslaget om pasarellen, der skal tage højde for muligheden for kombi-
nation af orlovsmuligheder indtog flere en fleksibel holdning.
I relation til
processen
var kun fire lande indstillet på at indlede dialog med Euro-
pa-Parlamentet med henblik på at nå til enighed. En stor gruppe mente, der var
brug for mere tid til at analysere og vurdere forslaget, og at Rådet ikke skulle for-
haste sig.
En gruppe lande, herunder DK havde tilsluttet sig et ”statement for the minutes”
om de betænkeligheder forslaget giver anledning til efter EP’s ændringsforslag,
som primært indebærer en ret til 20 ugers barsel med fuld løn. Statementet inde-
holdt tillige ønske om at Rådet foretager en egen konsekvens analyse af forslaget.
Formanden konkluderede, at det ville blive meget svært at nå enighed på både pe-
riode, kompensation og fædreorlov, men at der syntes at være åbenhed overfor pas-
sarellen. Hun fandt, at det ville blive nødvendigt at tage afsæt i kommissionens op-
rindelige forslag, og at der syntes at være vilje til langsomt at arbejde frem mod et
kompromis. Formanden tilkendegav, at formandskabet ville udarbejde et formand-
skabsdokument med inddragelse af de kommende to formandskaber Ungarn og Po-
len, der viser vejen fremad mod et kompromis. Formanden lagde op til at kombine-
re de acceptable forslag fra hhv. Europa-Parlamentet og Kommissionen, så man
forhåbentlig kan ende med en acceptabel tekst.
4. Ligebehandlingsdirektivet
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
938044_0003.png
Vedrørende fremskidtsrapporten om ligebehandlingsdirektivet konstaterede for-
manden, at de fleste medlemsstater har bakket op om proceduren. Kommissionen
mente, at unionen burde være stolt af sin lovgivning, men at der stadig er huller, og
at dette direktiv ville lukke en masse huller.
5. EY 2012 – Europæisk år for aktiv aldring
Kommissær Andor bemærkede vedrørende beslutningen om at gøre 2012 til euro-
pæisk år for aktiv aldring, at vi fremover skal arbejde længere og være så selv-
hjulpne som overhovedet muligt samt at alle var enige om målsætningen om at rea-
lisere potentialet i den ældre befolkning. Kommissæren mente ikke, at det var nød-
vendigt at inddrage ”solidaritet mellem generationer” i titlen, da dette ville gøre
emnet mindre fokuseret.
Formandskabet konkluderede, at der var enighed om indstillingen.
Pkt. 7. Beskæftigelsespolitikker i Europa 2020-strategien og det europæiske
semester. Udveksling af synspunkter samt vedtagelse af rådskonklusioner
Formanden præsenterede konklusionerne vedr. grøn økonomi og grønne jobs (tran-
sition), omstrukturering mv. samt konklusionerne om aldring på arbejdsmarkeder-
ne.
Kommissær Andor orienterede kort om indholdet af Kommissionens flagskibsiniti-
ativ om New Skills and new Jobs, der blev vedtaget af Kommissionen den
23.11.2010, og som anviser, hvordan man når beskæftigelsesmålet på 75 % inden
2020. Kommissæren varslede, at Kommissionen i 2011 fremlægger et dokument
om beskæftigelseselementet af den grønne strategi.
Vedrørende det europæiske semester præsenterede formanden for beskæftigelses-
udvalget (EMCO), Bruno Coquet, beskæftigelsesudvalgets dokumenter om, hvor-
dan overvågningen kommer til at forløbe og henviste endvidere til den landegen-
nemgang, man havde haft i EMCO på baggrund af de foreløbigt indmeldte mål. I
den forbindelse udtrykte han bekymring over, at en sammenlægning af de indmeld-
te mål alene giver 72,8 %.
Kommissær Andor tilkendegav, at der skal være et analytisk indikatorbaseret værk-
tøj, der kan sikre et multilateralt tilsyn med beskæftigelse og social forhold. Kom-
missæren fremhævede videre, at medlemsstaterne sammen med arbejdsmarkedets
parter bør se på betydningen af lønfastsættelsesmekanismer.
Enkelte lande tog ordet og fremhævede henholdsvis behovet for øget fokus på livs-
lang læring og koordineringsbehovet i forhold til ECOFIN.
Formanden konkluderede, at det er vigtigt, at der er samarbejde med ECOFIN og at
EPSCO bør være opmærksom på timingen i arbejdet.
Rådet godkendte EMCO’s udtalelser om grøn økonomi og vedtog rådskonklusio-
nerne herom. Rådet vedtog ligeledes rådskonklusionerne om betydningen af en ald-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
938044_0004.png
rende befolkning og arbejdskraft uden debat. Rådet godkendte endvidere de to ud-
talelser fra EMCO og SPC om den fælles evalueringsramme.
Pkt. 8. Ligestilling mellem mænd og kvinder i den europæiske union (2010-
2015). Vedtagelse af rådskonklusioner.
Styrkelse af engagementet og handlingerne for bekæmpelse af lønforskelle mellem
mænd og kvinder såvel som fremskridtsstatus for Beijing-handlingsprogrammet
samt Kommissionens ligestillingsstrategi.
Rådet vedtog begge sæt rådskonklusioner. Formanden fremhævede vedrørende
konklusionerne om lønforskelle, at det var centralt, at man fik ajourført indikato-
rerne fra 2001, og anmodede medlemsstaterne om, at man i huskede på sagen i for-
bindelse med udarbejdelsen af de nationale reformprogrammer.
Med hensyn til konklusionerne om Kommissionens ligestillingspagt blev navnlig
mainstreamingspligten fremhævet. Kommissær Reding erindrede om, at ligestilling
er central for opnåelsen af 2020 målsætningen. Kun to lande tog ordet og udtrykte
deres eksplicitte støtte til konklusionerne.
9.
Social beskyttelse og social inddragelse
Kommissær Andor bemærkede, at nogle medlemsstater fortsat ikke har sat mål for
fattigdom og social inklusion, og at nogle medlemsstater ikke har sat tilstrækkeligt
ambitiøse mål. EPSCO’s ekspertise er central for at gennemføre det europæiske
semester, og stramninger skal være effektive og til at gennemføre uden at ramme
de mest sårbare. Der skal være fokus på langtidsarbejdsløse, og der må ikke over-
føres fattigdom mellem generationerne.
Konklusionerne blev vedtaget uden indlæg fra medlemsstaterne.
10. Pensionssystemernes fremtid
Kommissær Andor bemærkede, at der er modtaget mere end 1600 høringssvar til
grønbogen, og at størstedelen støtter den holistiske tilgang, men understreger at
subsidiaritetsprincippet skal respekteres. På EPSCO til marts vil Kommissionen
præsentere resultatet af høringen, og i efteråret vil man præsentere en hvidbog om
pensioner. Kommissionen ønsker ikke en fælles pensionsordning, men finder det
relevant at overvåge pensionsreformerne i medlemsstaterne.
De fleste lande udtrykte taknemmelighed over kommissions grønbog og et ønske
om bedre koordinering af EU’s mange systemer gennem den åbne koordinerings-
metode. Samtidig slog næsten samtlige lande dog fast, at lovgivning på området er
en national kompetence, og at subsidiaritetsprincippet ikke må overses.
Formandskabet
konkluderede,
at subsidiaritetsprincippet og den åbne koordinati-
onsmetode er et vigtig værktøj.
Rådskonklusionerne blev vedtaget.
11. EY 2010 – Erklæring om europæisk år til bekæmpelse af fattigdom
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
938044_0005.png
Formandskabet bemærkede, at
EU
er forpligtet til at løfte 20 mio. mennesker ud af
fattigdom inden 2020, og at børns fattigdom er den absolutte prioritet. Formanden
anbefalede at anvende strukturfondene for at nå målet.
Formandskabet ville offentliggøre erklæringen i EU-tidende og sende den til DER.
Endvidere skal erklæringen underskrives af ministrene på afslutningskonferencen
for fattigdomsåret den 16.-17. december i Bruxelles. Kommissær Andor bemærke-
de, at året passer godt med 2020-strategien og dets flagskibe. Erklæringen blev
vedtaget uden yderligere bemærkninger.
12. Sociale tjenesteydelser af almen interesse (SSGI), konklusioner
Kommissær Andor takkede for formandskabets indsats og bemærkede, at den fri-
villige kvalitetsramme kan hjælpe lokale myndigheder med at levere service af en
høj kvalitet. Henviste til deres FAQ og ”interactive information service” der er
henvendt til offentlige myndigheder.
Formandskabet fandt, at det er et første skridt til en fælles sprogbrug om SSGI.
Formanden for komiteen for social beskyttelse (SPC) bemærkede, at ved at skabe
frivillige rammer har man fundet to karakteristika ved SSGI. De skal være fleksib-
le, og de skal bidrage med kvalitet. Kvaliteten er essentiel. Men skal derfor se på
hvordan man kan forbedre uddannelsen for sektoren. Det er vigtigt at sektoren kan
komme til at vokse. Vi skal se på kvaliteten hos forskellige udbydere, men også på
hvordan ydelserne kan evalueres.
For at imødekomme enkelte landes problemer med henvisningen til ”the european
social model” i titlen, ville formandskabet lave en note, hvoraf fremgik, at det er
med respekt for det faktum, at der er mange forskellige sociale modeller i Unionen.
Med denne tilføjelse blev konklusionerne vedtaget.
AOB
Der var en længerevarende orientering under AOB. Det belgiske formandskab
havde udarbejdet formandskabspapirer om bl.a. den eksterne dimension af beskæf-
tigelsespolitikken og Kommissionens to flagskibe i regi af Europa 2020.
Den eksterne dimension af beskæftigelsespolitikken:
Formanden fandt det vigtigt at
beskæftigelsesministrene mødes i regi af G20 og at EPSCO bør jævnligt diskutere
eksterne forhold, herunder bl.a. handel. Formanden henviste videre til det afholde
Euro-med møde og til, at der holdes ministermøde i ASEM den 13.- 14 december.
Også Kommissæren fandt det vigtigt at være i dialog med globale partnere, da det
kan styrke opfyldelsen af 2020 målsætningerne.
Lovlig indvandring, direktivforslag om ”a single permit”, sæsonarbejdere og virk-
somhedsudstationerede medarbejdere:
Formandskabet orienterede om status for
arbejdet med ”single permit”, der primært foregår i RIA-regi. Det ventes, at Euro-
pa-Parlamentet vedtager en betænkning om forslaget inden udgangen af året. Med
hensyn til forslagene til sæsonarbejderdirektiv og ICT-direktiv var det formand-
skabets opfattelse, at der burde være drøftelser om de beskæftigelsesmæssige og
socialsikringsrelaterede problemstillinger i rådets socialgruppe.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
938044_0006.png
Femte samhørighedsrapport:
Kommissær Andor tilkendegav, at rapporten et vig-
tigt skridt på vejen mod en samhørighedspolitik efter 2013. Med en stram økono-
misk politik er et EU-budget og en politik, der afspejler behovet for beskæftigelse
og social inklusion nødvendig. Der skulle være særlig fokus på kvalifikationer og
mobilitet, således at ESF bedst muligt kunne bidrage til opfyldelsen af målene i Eu-
ropa 2020. Kommissæren fandt videre, at støtten skulle tilpasses landenes behov og
organisation.
Rapport fra 27/10 2010 om borgerskab: Kommissæren
orienterede om rapporten,
der sætter fokus på grundlæggende EU-borgerrettigheder. Rapporten indeholder 25
konkrete kort-medium sigts handlingsplaner og sætter fokus på problemer, der mø-
der borgere, der arbejder på tværs af grænser.
Status på ratifikation af handicapkonventionen:
Kommissionen bemærkede, at
RIA-rådets vedtagelse af Code of Conduct den 2. december 2010 var et vigtigt
skridt på vejen mod EU’s ratifikation. Kommissionen nævnte endvidere, at det lod
til, at medlemsstaterne har forskellige tilgange til ratifikationen således, at nogle
ville leve fuldt op til konventionen inden de ratificerede, mens andre først ratifice-
rede og derefter opfylde konventionen. Formandskabet foreslog regelmæssige fora
om status på konventionens artikel 33 (overvågning af implementering af konven-
tionen).
Endelig præsenterede Ungarn programmet for det kommende ungarske formand-
skab. Ungarn ville koncentrere sig om flagskibsinitiativerne og om unge på ar-
bejdsmarkedet. Dette vil være temaet for det uformelle møde i januar. Ungarn vil
desuden holde et ekstra EPSCO 9/5 om romaintegration.
6