Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3055+3056 - Almindelige anl. Bilag 1
Offentligt
921169_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 24. november 2010
Rådsmøde (udenrigsanliggender - udvikling) den 9. december 2010
SAMLENOTAT
2. Grønbog: EU’s udviklingspolitik til støtte for inklusiv vækst og bæredygtig udvikling .............2
3. Afghanistan ...................................................................................................................................5
4. FN’s fjerde konference om de mindst udviklede lande (LDC IV) ..............................................7
5. Højniveau-møde 4 om bistandseffektivitet i Busan, november 2011 ...........................................9
6. Innovativ finansiering ................................................................................................................. 11
7. Bistandseffektivitet og transparens ............................................................................................ 13
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
921169_0002.png
2. Grønbog: EU’s udviklingspolitik til støtte for inklusiv vækst og bæredygtig udvikling
KOM (2010) 0629
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen ventes under mødet i Rådet at præsentere grønbogen om udviklingspolitik til støtte for inklusiv
vækst og bæredygtig udvikling.
2. Baggrund
Kommissionen lægger i den netop offentliggjorte grønbog op til en modernisering af EU’s ud-
viklingsbistand, og muligvis også – hvis det forekommer hensigtsmæssigt – en revision af den
europæiske konsensus om udvikling fra 2005. Kommissionen peger på, at verden har forandret
sig og stiller udviklingspolitikken over for nye udfordringer, som også EU bliver nødt til at for-
holde sig til. Det gælder ikke blot behovet for bedre inddragelse af områder som klima, migrati-
on, sikkerhed i udviklingspolitikken, men også konsekvenserne af den finansielle krise.
Kommissionens formål med grønbogen er i første omgang at skabe debat om EU’s udviklings-
politik. Grønbogen er lagt ud i en offentlig høring, der løber fra den 15. november 2010 til den
17. januar 2011. Alle interesserede parter – privatpersoner, organisationer, lande – kan deltage.
Høringen – og selve grønbogen - består af en række bredt formulerede spørgsmål.
Lissabon-traktaten giver udviklingspolitikken en central placering og fremhæver bekæmpelsen af
fattigdom som udviklingspolitikkens hovedformål. Kommissionen konkretiserer dette i grønbo-
gen ved at pege på opfyldelsen af årtusindemålene som EU’s topprioritet.
Grønbogen peger på behovet for en målrettet indsats, hvis millennium-udviklingsmålene skal
være nået inden 2015. EU er samlet set verdens største bistandsdonor, men også her vil der være
brug for at tænke i nye baner, herunder se på merværdien af f.eks. mere samlede indsatser. Også
samspillet mellem udviklingspolitikken og andre, nyere globale udfordringer som f.eks. klimafor-
andringer, migration og sikkerhed bør indgå i overvejelserne. Det samme gælder nødvendighe-
den af folkelig opbakning til udviklingsbistanden i Europa – her peger grønbogen på behovet for
at gøre EU-borgerne opmærksom på udviklingspolitikkens relevans i den bredere politiske sam-
menhæng.
Inden for denne ramme peger grønbogen på fire hovedmålsætninger og foreslår en række ind-
satsområder:
Udviklingspolitik der virker
– fokus på, hvordan det bedst kan sikres, at der kommer resultater
og merværdi ud af bistanden, inkl. forslag om at hovedvægten lægges på følgende kerneområder:
Vækst til gavn for menneskelig udvikling (støtte inklusiv vækst og social udvikling); God rege-
ringsførelse (støtte resultatorienterede regeringsreformer); Sikkerhed og skrøbelighed (sikre bedre
sammenhæng mellem sikkerhed og udvikling i skrøbelige stater/konfliktlande);
Bistandskoordination i praksis (arbejde for bl.a. fælles programmering af bistanden);
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Politik-sammenhæng (sikre at der ved formulering af EU’s øvrige politikker tages hensyn til evt.
konsekvenser for udviklingslandene) og Budgetstøtte (Særskilt grønbog herom i høring i øjeblik-
ket).
Udviklingspolitik som katalysator for inklusiv og bæredygtig vækst
– fokus på, hvordan
EU bedst kan støtte udviklingslandenes bestræbelser på at gennemføre vækstfremmende politik-
ker og indsatser, inkl. forslag om EU-indsatser på følgende områder: Partnerskaber for inklusiv
vækst (støtte privatsektorvækst, der også tilgodeser behovet for bl.a. social beskyttelse) og
Fremme regional integration
Bæredygtig udvikling – en ny drivkraft
– fokus på, hvordan EU bedst kan bidrage til, at ud-
viklingslandenes vækst – i egen og global interesse – sker på et bæredygtigt grundlag, inkl. forslag
om følgende hovedprioriteter: Klimaforandringer, biodiversitet og udvikling (støtte til bl.a. kli-
masikring, bedre naturressource- og økosystemforvaltning samt opstartsfinansiering) og
Energi og udvikling (introduktion og samarbejde om vedvarende energiteknologi).
Landbrug og fødevaresikkerhed
– fokus på, hvordan EU bedst kan bidrage til større fødeva-
resikkerhed gennem først og fremmest støtte til udviklingen af bæredygtige og effektive land-
brug.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Kommissionen ventes på rådsmødet at præsentere grønbogen. Der forventes en meningsudveks-
ling om de bredere linjer i Kommissionens oplæg samt en præcisering af det videre forløb, her-
under hvordan medlemslandene indgår mest hensigtsmæssigt i processen.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om sagen.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt enig i behovet for et eftersyn af EU’s udviklingspolitik, også i lyset af de
muligheder for et tættere samspil med EU’s forskellige politikker og instrumenter, der er skabt
med Lissabon-traktaten. Kommissionens initiativ til et ”selv-eftersyn” og en åben debat om ud-
viklingspolitikkens rolle er således velkomment. Regeringen har foreløbig med tilfredshed noteret
sig, at der lægges op til et fortsat fokus på fattigdomsbekæmpelse som omdrejningspunktet for
EU’s udviklingspolitik. Regeringen er som udgangspunkt enig i behovet for at give høj prioritet
til de hovedmålsætninger, som skitseres i grønbogen. De konkrete forslag i grønbogen kræver en
nærmere undersøgelse. I undersøgelsen vil også kunne indgå spørgsmålet om, hvorvidt yderligere
prioriteter bør indgå i Kommissionens videre arbejde.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være almindelig opbakning til Kommissionens ønske om at modernisere EU’s
udviklingspolitik, men næppe på nuværende tidspunkt i processen klare udmeldinger i relation til
de mere konkrete forslag i grønbogen.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
921169_0005.png
3. Afghanistan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte EU bistandens udrulning i Afghanistan, herunder EU’s halvårlige statusrapport for Af-
ghanistan.
2. Baggrund
Rådet har i oktober 2009 under svensk formandskab vedtaget en handlingsplan for styrket ind-
sats i Afghanistan. I forlængelse heraf er der udfærdiget en implementeringsplan, som opfølges af
halvårlige ministerdrøftelser på baggrund af statusrapporter. Handlingsplanen fremhæver de tal-
rige områder, som EU skal fokusere på: Subnational regeringsførelse, kapacitetsopbygning, valg-
reform/demokratisering, reintegration, korruptionsbekæmpelse, narkotikabekæmpelse, politi,
retssektor, menneskerettigheder, landbrug og udvikling af landdistrikter, styrket europæisk og
international koordination samt humanitær bistand. EU's støtte til politi- og retssektoren gennem
EU’s politimission er et af de centrale områder. Handlingsplanen er et godt udgangspunkt for at
skabe øget sammenhæng og synergi mellem EU’s udenrigs-, udviklings- og sikkerhedspolitik.
Samtidig danner den rammen for EU’s udviklingspolitiske støtte til transitionsdagsordenen i Af-
ghanistan, hvor regeringsførelse og udvikling figurer som to af de tre kriterier.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Udviklingsministrene forventes at drøfte udrulningen af EU's bistand i Afghanistan, vurderet i
lyset af strategien, implementeringsrapporten samt medlemslandenes egne oplysninger, med del-
tagelse af EU's særlige udsending (EUSR), Vygaudas Ušackas. Vurderingen forventes at tage ud-
gangspunkt i de generelle bistandspolitiske principper som fx bistandseffektivitet, arbejdsde-
ling/budgetstøtte, antikorruption, nationalt ejerskab og udsigter for national overtagelse af aktivi-
teter i lyset af transitionsdagsordenen.
EU’s halvårlige statusrapport for Afghanistan på udviklingsområdet, der ventes vedtaget på
rådsmødet den 13.-14. december 2010 og indeholde tre overordnede anbefalinger til EU’s
samlede udviklingspolitiske ageren: (1) fokus på opbygning af afghansk kapacitet til at vareta-
ge udviklingsmæssige opgaver gennem øget brug af nationale programmer og multilaterale
trustfonde; (2) øget regionalt samarbejde med især Pakistan, Indien og Iran samt (3) øget ind-
sats for at fremme reformer af retsvæsnet og politiet. Få så vidt angår punkt 3 understreges
det, at EU's politimission bør tilføres de nødvendige ressourcer, og at chefen for EU's poli-
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
timission bør få mandat til at foretage de nødvendige dispositioner lokalt (jf. Art 6.1, Råds-
konklusioner 2010/279/CFSP (18. maj 2010)).
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ønsker, at EU bliver endnu bedre til at samtænke sine mange instrumenter - herun-
der diplomati, krisestyringsoperationer som EU’s politimission i Afghanistan samt humanitær- og
udviklingsbistand. Endvidere bør EU’s politimission fokuseres yderligere.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være principiel enighed blandt medlemslandene om behovet for at forbedre
samtænkningen af EU’s instrumenter i Afghanistan.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
921169_0007.png
4. FN’s fjerde konference om de mindst udviklede lande (LDC IV)
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte FN’s fjerde konference om de mindst udviklede lande (LDC IV), der finder sted i Istanbul
i maj 2011.
2. Baggrund
Konferencen finder sted på baggrund af FN’s Generalforsamlings resolution 63/227 og 64/213,
hvorved det besluttedes at indkalde til den fjerde FN-konference om de mindst udviklede lande
(LDCs) i Istanbul i foråret 2011. Der har tidligere været afholdt konferencer om de mindst ud-
viklede lande i 1981, 1991 og 2001 med det formål at mobilisere international støtte til den so-
cioøkonomiske udvikling i de mindst udviklede lande. På den tredje LDC-konference, der fandt
sted i Bruxelles i 2001, vedtoges Brussels Programme of Action for de mindst udviklede landes
udvikling i årtiet 2001- 2010. LDC IV giver det det internationale samfund mulighed for få skabt
øget politisk opmærksomhed omkring central udviklingsproblematikker i forhold til de mindst
udviklede lande samt at evaluere udmøntningen af Brussels Programme of Action.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet er med drøftelsen er at påbegynde en dialog om medlemslandenes prioriteter for LDC
IV konferencen samt afsøge muligheden for fælles EU-prioriteringer.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil arbejde for, at der med LDC IV konferencen fortsat fastholdes fokus på de speci-
elle problemer, som de mindst udviklede lande står overfor i forbindelse med deres socio-
økonomiske udvikling. Fra dansk side ventes endvidere især fokus på de aspekter, der ligger i
tråd med de danske udviklingsprioriteter såsom vækst og den private sektors rolle, samt at sikre
at konferencens resultat ligger i tråd med slutdokumentet for FN’s MDG-topmøde i september
2010.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes, at være en foreløbig udveksling af synspunkter om mulige prioriteter for LDC IV
og generel opbakning angående mødets betydning.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
921169_0009.png
5. Højniveau-møde 4 om bistandseffektivitet i Busan, november 2011
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes, at drøfte Højniveau-møde 4 om bistandseffektivitet i Busan, november 2011.
2. Baggrund
Det kommende højniveau-møde om bistandseffektivitet i Busan skal ses som en opfølgning på
og en fortsættelse af de handlingsplaner for bistandseffektivitet, der blev vedtaget af det interna-
tionale samfund i 2005 i Paris og 2008 i Accra. Busan mødet giver det internationale samfund
mulighed for at skabe øget politisk opmærksomhed omkring centrale udviklingsproblematikker
og sikre allerede indgåede aftaler efterleves til gavn for udviklingslandene. Konferencens hoved-
formål nemlig bistandseffektivitet på baggrund af Paris Deklarationen og Accra Agenda for Ac-
tion blev slået fast på det seneste møde i arbejdsgruppen for bistandseffektivitet i Paris. En væ-
sentlig del af grundlaget for konferencen vil være resultaterne af den pågående evaluering og
monitorering af gennemførelsen af Paris og Accra beslutningerne.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med drøftelsen er at påbegynde en dialog om medlemslandenes prioriteter for Busan
samt afsøge muligheden for fælles EU-prioriteringer.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen ventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen er ikke sendt i høring.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil arbejde for, at der i Busan bliver et øget fokus på resultater, samt at det internati-
onale samfund fastholdes på de allerede afgivne løfter for bistandseffektivitet så som brug af
modtagerlandets systemer, ejerskab, forudsigelighed af støtten, samt kapacitetsopbygning. Fra
dansk side ses det gerne, at det relativt store centrale bureaukrati, der er opstået såvel i Paris som
i mange modtagerlande i forbindelse med gennemførelsen af Paris Deklarationen og Accra
Agenda for Action finder et mere fornuftigt leje, og at der i konferencens slutdokument fokuse-
res på opfyldelse af de allerede indgående initiativer på landeniveau.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være opbakning fra gruppen af ligesindede lande til de danske prioriteter samt
generel opbakning angående mødets betydning.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
921169_0011.png
6. Innovativ finansiering
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte innovativ finansiering.
2. Baggrund
På fransk foranledning forventes Udenrigsrådet (udviklingsministre) den 9. december 2010 bl.a.
at diskutere innovativ finansiering. Innovativ finansiering er en bred dagsorden, der bl.a. omfat-
ter alternative finansieringskilder til udviklingssamarbejde.
Blandt flere andre mulige innovative finansieringskilder drøftes internationalt en global transakti-
onsafgift (Tobin-skat o.l.) på internationale finansielle transaktioner. I EU er især Frankrig forta-
ler herfor, og præsident Sarkozy har blandt andet rejst emnet under MDG-topmødet i FN i sep-
tember d.å. og ventes at ville forfølge sagen under det franske G20-formandskab, der netop er
indledt. Flere, herunder IMF, Kommissionen og Den Europæiske Centralbank (ECB), har dog
påpeget en række problemer med at indføre en skat på finansielle transaktioner, herunder at den
kan virke stærkt adfærdsforvridende og vil påvirke både finansielle virksomheder og andre aktø-
rers brug af de finansielle markeder, herunder borgere og virksomheder. Det anføres, at selv en
lille skat på finansielle transaktioner vil kunne nedsætte volumen og likviditet på de finansielle
markeder, hvilket også vil være til skade for virksomheder, borgere, investorer o.l. Desuden pe-
ger bl.a. Kommissionen på, at en aftale ville skulle håndhæves globalt, hvis man vil undgå, at den
blot fører til, at finansielle transaktioner flytter til lande, som ikke gennemfører og håndhæver
skatten.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet ventes på fransk foranledning at drøfte innovativ finansiering.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes på nuværende tidspunkt ikke at have væsentlige konsekvenser for statsfinanser-
ne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen har en klar interesse i at følge debatten om innovativ finansiering tæt, dels ud fra en
reel interesse, dels i lyset af de udviklede landes ODA-forpligtelser.
Fvsa. en finansiel transaktionsskat deler regeringen det synspunkt, at der er en række væsentlige
udfordringer forbundet hermed. Med mindre der kan findes en holdbar løsning på ovennævnte
problemer, er man fra dansk side skeptisk over for en skat på finansielle transaktioner. Man er
dog indforstået med, at emnet undersøges nærmere i EU-regi. I denne sammenhæng er det dog
vigtigt, at man i EU tager en holistisk tilgang, hvor der både ses på positive og negative forhold
og evt. afledte konsekvenser af nye former for innovativ finansiering. Det er samtidigt vigtigt, at
en sådan undersøgelse ikke begrænser sig til EU’s medlemsstater, men har et globalt perspektiv.
Regeringen har tidligere tilkendegivet sin støtte til andre alternative innovative finansieringskilder.
Regeringen støtter således en skat på brændstof til fly og skibe (bunker fuels), hvilket bl.a. er ble-
vet drøftet i relation til international klimafinansiering.
Det er samtidigt regeringens holdning, at debatten om innovativ finansiering ikke må fordreje
eller overskygge diskussionen om vigtigheden af at leve op til afgivne forpligtelser i forhold til en
eventuel manglende efterlevelse af FN’s bistandsmålsætning. Den Europæiske Centralbank
(ECB) har i denne sammenhæng udtrykt stærk skepsis over for en finansiel transaktionsskat og
vurderer, at en evt. ensidig indførelse heraf i EU vil være skadelig for de finansielle markeder i
EU.
Endeligt skal det bemærkes, at det fortsat er uklart, hvordan midler fra innovativ finansiering i
givet fald ville blive administreret, fordelt, anvendt og monitoreret.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Foruden Frankrig forventes også enkelte andre lande at være positive over for emnet. Omvendt
er de fleste andre lande, modstandere af ideen om en finansiel transaktionsskat.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
921169_0013.png
7. Bistandseffektivitet og transparens
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes, at drøfte transparens og gensidig ansvarlighed som en mulig tilføjelse til EU's operationelle ramme
for bistandseffektivitet. Sverige ventes endvidere at præsentere sine ideer på transparensområdet.
2. Baggrund
Som led i opfølgningen på handlingsplanen for bistandseffektivitet, der blev vedtaget af det in-
ternationale samfund i 2008 i Accra, vedtog Rådet i 2009 konklusioner om en operationel ramme
for EU's arbejde med bistandseffektivitet. Rådskonklusionerne opfordrer blandt andet medlems-
staterne til at styrke arbejdet med transparens og gensidig ansvarlighed i EU’s udviklingssamar-
bejde.
Sverige har endvidere bedt om en orienterende drøftelse om transparens byggende på et oplæg
ved den svenske minister. Oplæget kan tænkes at være inspireret af den svenske transparensga-
ranti. Garantien skal sikre, at dokumenter og data om bistanden er offentligt tilgængelig i Sverige
og i modtagerlandene.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet er at påbegynde en dialog om transparens og gensidig ansvarlighed, der skal resultere i
et nyt afsnit i EU's operationelle ramme for arbejdet med bistandseffektivitet. Betydningen af
transparens og gensidig ansvarlighed i relation til allokering og anvendelsen af bistandsmidler
mellem donor og modtager land er væsentligt for at øge ejerskab samt sikre en mere effektiv res-
sourceanvendelse af udviklingsmidlerne.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen ventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. Høring
Sagen er ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen tillægger transparens og gensidig ansvarlighed i relation til allokering og anvendelsen
af bistandsmidlerne stor betydning og ser derfor frem til drøftelse. Danmark har allerede en høj
grad af åbenhed både hjemme og i partnerlandene via adgang til centrale dokumenter samt til
sammenfatninger af status for fremdriften i udviklingssamarbejdet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes at være tilslutning til at styrke arbejde for øget transparens og gensidig ansvarlighed
ikke mindst fra kredsen af ligesindede lande.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
14