Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3058+3060 - Almindelige anl. Bilag 6
Offentligt
937872_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa
EUK j.nr. 400.A.5-0-0
Den 17. december 2010
Rådsmøde (almindelige anliggender og udenrigsanliggender)
den 13.-14. december 2010
REDEGØRELSE
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 16.-17. december 2010
Rådet for almindelige anliggender forberedte Det Europæiske Råd den 16.-17. december ved
en konklusionsgennemgang og en uformel frokost med den faste formand for Det Europæi-
ske Råd, van Rompuy. De fleste lande kunne tilslutte sig det forslag til traktatændring, som var
blevet lagt frem. Der var bred enighed om, at traktatændringen skulle være kort og simpel, og
at den forenklede traktatændringsprocedure skulle anvendes. Der var også bred opbakning til
principperne for en permanent kriseløsningsmekanisme, som eurogruppen nåede til enighed
om den 28. november. Der var ingen ønsker om ændring af DER-konklusionsteksten vedrø-
rende de finansielle rammer.
2. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 4. februar 2011
Formandskabet præsenterede dagsordenen for det ekstraordinære møde i Det Europæiske
Råd den 4. februar. Dagsorden for mødet vil være energi, herunder energieffektivitet, energi-
infrastruktur og eksterne aspekter af energipolitikken, samt innovation som del af udmøntnin-
gen af Europa 2020-strategien med fokus på vækst og jobskabelse.
3. Styrket EU-katastrofeberedskab
Rådkonklusionerne om det videre arbejde med opfølgningen på Kommissionens meddelelse
blev vedtaget uden bemærkninger fra medlemsstaterne. Kommissionen fandt det opmuntren-
de, at der var enighed om at styrke EU's katastrofeberedskab og understregede, at det primære
ansvar for katastrofeberedskabsområdet fortsat lå hos medlemsstaterne, men at der dog også
var merværdi i et samarbejde på EU-plan.
4. Samhørighedspolitik
Kommissær Hahn præsenterede den 5. samhørighedsrapport og fremhævede, at Kommissio-
nen sigtede efter en mere effektiv og resultatorienteret samhørighedspolitik: Dette skulle op-
nås ved tematisk koncentration med få klare og målbare målsætninger; konditionalitet der
identificerede forudsætninger for effektiv gennemførelse og incitamenter i form af belønning
af de regioner, der har gjort mest for at nå 2020-målene. Hahn tilføjede, at implementering af
2020-målene tilsagde, at hele Unionen fortsat var omfattet af samhørighedspolitikken.
Formandskabet præsenterede drøftelserne under det uformelle regionalministermøde i Liege
den 22.-23. november. På baggrund af drøftelserne i Liege kunne man konstatere, at der var
stor tilslutning til 2020-orientering i form af tematisk koncentration med tilstrækkelig garanti
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
937872_0002.png
2
for regional fleksibilitet. Samtidigt havde man noteret, at mange nye medlemsstater lagde fort-
sat vægt på investeringer i infrastruktur.
Det indkommende ungarske formandskab oplyste, at man forudså en generel debat om sam-
hørighed under rådsmødet for almindelige anliggender den 21. februar 2011, hvor man for-
ventede, at Rådet ville vedtage rådskonklusioner.
5. Udvidelsen
Der blev vedtaget rådskonklusioner, hvori Rådet byder Kommissionens positive vurdering af
fremskridt i Montenegro velkommen, og hvor Rådet noterer sig Kommissionens anbefaling
om tildeling af kandidatstatus, der vil blive behandlet af Det Europæiske Råd. Der var en ge-
nerel drøftelse af bilaterale udeståenders rolle i tiltrædelsesprocessen. Drøftelsen af kandidat-
landene fokuserede særligt på Tyrkiet, mens drøftelsen af Vestbalkan fokuserede på Kosovo.
6. Implementering af Europa 2020-strategien
Det belgiske formandskab præsenterede arbejdet med Europa 2020-strategien. Kommissionen
fremhævede det arbejde, der er gjort indtil videre bl.a. med fremlæggelsen af flagskibsinitiati-
ver og en række meddelelser af horisontal karakter. Kommissionen gjorde ligeledes status for
medlemsstaternes foreløbige nationale reformprogrammer og roste medlemsstaterne for deres
positive tilgang, samt orienterede om processen fremadrettet i forbindelse med lanceringen af
det europæiske semester i januar 2011. Som kommende formandskab gav Ungarn en kort re-
degørelse for deres arbejde med Europa 2020-strategien og takkede det belgiske formandskab
og Kommissionen for det arbejde, der har muliggjort, at man under ungarsk formandskab vil
kunne påbegynde implementeringen af flagskibsinitiativerne.
7. Kommissionens forslag til forordning vedrørende etablering af Borgerinitiativet
Formandskabet orienterede kort om Borgerinitiativet, hvor der var opnået enighed med Eu-
ropa-Parlamentet om et kompromisforslag, som det var forventningen at Europa-Parlamentet
ville vedtage på plenarforsamlingen dagen efter. Der var generelt stor tilfredshed med, at det
endelig forslag var både borgervenligt og troværdigt, og at det belgiske formandskab havde
formået at opnå et kompromis med Europa-Parlamentet i førstebehandlingen, der gjorde mu-
ligt at iværksætte Borgerinitiativet så snart så muligt, efter medlemsstaterne havde fået imple-
menteret de nødvendige nationale systemer til verifikation af støttetilkendegivelserne gennem
stikprøvekontrol.
8. Det vestlige Balkan
Rådet drøftede den kommende dialog mellem Serbien og Kosovo. Rådet understregede be-
tydningen af dialogen for samarbejdet mellem de to lande og udtrykte støtte til udenrigsrepræ-
sentant Ashtons rolle i facilitering af dialogen.
9. Sudan
Der var på rådsmødet enighed om, at Sudan ville være en udenrigspolitisk topprioritet for
2011, og at EU skulle være rede til at agere hurtigt i overensstemmelse med den ”contingency
plan”, der var udarbejdet. Det var vurderingen, at registreringsprocessen forud for folkeaf-
stemningen i januar 2011 var forløbet over forventning, men at der samtidig var bekymrende
troppebevægelser i Darfur, der kunne indebære en betydelig sikkerhedsrisiko. Desuden be-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
937872_0003.png
3
kymring over at væsentlige udeståender endnu ikke var løst. Der blev vedtaget rådkonklusio-
ner.
10. Mellemøsten
Ministrene havde en længere drøftelse med fokus på fredsprocessen og på Gaza. Der var bred
opbakning bag fortsat støtte til USA’s bestræbelser for at fremme forhandlingerne om en fred
mellem Israel og palæstinenserne med henblik på en to-stats løsning. Der var ligeledes bred
opbakning bag EU’s udenrigsrepræsentant Ashtons tredelte tilgang til Gaza med fokus på in-
frastruktur, udstyr og træning af grænsepersonel for at fremme passagemulighederne ind og
ud af Gaza. Der blev vedtaget rådskonklusioner.
11. Somalia
Enighed om behov for en sammenhængende strategi for Afrikas Horn og pointering fra bl.a.
Danmark af, at udnævnelsen af en EU særlig repræsentant for Afrikas Horn kunne være led i
et styrket EU-engagement på Hornet. Betydningen af, at EU styrkede samarbejdet med de
dele af Somalia, der fungerede, blev fremhævet. Det blev påpeget, at der stadig ikke er et ef-
fektivt system for retsforfølgning af tilfangetagne pirater. EU’s udenrigsrepræsentant Ashton
gav tilsagn om, at Rådet ville vende tilbage til Somalia først i det nye år.
12. Afghanistan
Stor ros til EU's særlige repræsentant, Usackas, der samtidig er delegationschef for EU-
delegationen i Kabul, for hans indsats, som havde været med til at styrke EU’s profil. Fremad-
rettet opbakning til at sætte fokus på kapacitetsopbygning herunder af embedsapparatet, hvor
støtte til regionale træningscentre for embedsmænd blev fremhævet. Flere medlemslande be-
tonede, at 2010 var et vendepunkt. Med NATO-topmødet var der en fælles tidsplan for an-
svarsoverdragelsen. Der var enighed om, at der ikke alene kunne findes en militær løsning på
konflikten, men kun en politisk. Flere medlemslande bakkede op om nødvendigheden af for-
soningsprocessen men understregede samtidigt, at kvinders rettigheder var et område, hvor
man ikke måtte gå på kompromis. Betydningen af EU’s politimission EUPOL blev understre-
get af flere, herunder Danmark, som anførte, at andre muligheder måtte overvejes, hvis man
ikke kunne nå styrkemålet gennem sekunderinger.
13. EU’s strategiske partnere og 14. Prioriteter for 2011
På rådsmødet var der desuden en middagsdrøftelse af EU’s forhold til sine strategiske partne-
re med særligt fokus på Kina og Rusland, bl.a. med henblik på udenrigsrepræsentantens fore-
læggelse den 17. december for Det Europæiske Råd af en første statusrapport for arbejdet.
Ligeledes var der en bred drøftelse af prioriteter for Udenrigsrådets arbejde i 2011, hvor uden-
rigsrepræsentant Ashton, udover de forventede konfliktområder, tilkendegav at ville sætte sær-
ligt fokus på etableringen af den Fælles Udenrigstjeneste.
15. Iran
EU’s udenrigsrepræsentant Ashton orienterede udenrigsministrene om mødet mellem EU3+3
og den iranske atom-forhandler, dr. Saeed Jalili, i begyndelsen af december. Der var som for-
ventet ikke fundet nogen løsning på atomsagen, men man var blevet enige om at afholde et
nyt møde i januar i Istanbul.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
937872_0004.png
4
16. OSCE
Drøftelse af resultatet af det nyligt afholdte OSCE-topmøde i Kazakhstan, hvor et fåtal af
medlemslande fandt, at sluterklæringen ikke var tilstrækkelig. Denne kritik blev imødegået af
en række andre medlemslande. Topmøderesultatet var måske ikke optimalt, men trods alt et
godt udgangspunkt for det videre arbejde. Litauen gav som indkommende OSCE-
formandskab en kort orientering om prioriteringerne for sit formandskab.
17. Moldova
Der var en kort drøftelse af situationen i Moldova efter parlamentsvalget den 28. november
2010. Der var enighed om, at valget var blevet vel gennemført med overholdelse af internati-
onale standarder. Det var vigtigt, at der hurtigt blev dannet en ny regering, som kunne fortsæt-
te reformarbejdet og få afklaret spørgsmålet om valg af en præsident. Der var enighed om, at
en løsning på Transnistrien-spørgsmålet var afgørende for forløbet af kommende forhandlin-
ger om en frihandelsaftale samt fremskridt på visumområdet.
18. Indgåelse af multilateral anti-piratkopieringsaftale, ACTA (Anti-Counterfeiting
Trade Agreement)
Punktet var ikke på dagsorden for rådsmødet.
19. Rådserklæring om civil og militær kapacitetsudvikling i EU efter 2010
Rådet godkendte uden drøftelse erklæringen om civil og militær kapacitetsudvikling efter
2010.
20. Eventuelt
Forfølgelse af religiøse minoriteter
På opfordring fra enkelte medlemsstater en kort drøftelse om religionsfrihed og beskyttelse af
religiøse minoriteter. Især blev der udtrykt bekymring for det kristne mindretal i Irak. Bred
støtte blandt medlemsstaterne til at rejse emnet og dernæst til, at den Fælles Udenrigstjeneste
burde tage dette spørgsmål op. EU’s udenrigsrepræsentant Ashton konkluderede, at Rådet
bad PSC om at gøre status ift. rådskonklusionerne fra november 2009 om religionsfrihed, med
henblik på at inkludere spørgsmålet om religionsfrihed og beskyttelse af religiøse minoriteter i
den årlige rapportering om menneskerettigheder.
Elfenbenskysten
Rådet havde en kort drøftelse af situationen i Elfenbenskysten efter valget den 28. november
2010 og vedtog rådskonklusioner, der understregede, at alle - herunder tidligere præsident
Laurent Gbagbo
-
skal respektere valgresultatet. På den baggrund besluttede Rådet at indføre
målrettede sanktioner mod personer, der modarbejder den demokratiske proces i landet.
Kommissionen og den Fælles Udenrigstjeneste blev anmodet om at komme med forslag til
sådanne sanktioner.
Sortehavsregionen
Der var en kort orientering om status for EU´s tilgang til Sortehavsregionen, og enkelte lande
udtrykte ønske om udarbejdelse af en samlet strategi for EU´s tilgang til regionen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
937872_0005.png
5
Kaliningrad
Et medlemsland omtalte kortfattet spørgsmålet om lokal grænsetrafik mellem Kaliningrad-
regionen og Polen.