Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
S 1075
Offentligt
955514_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Finansministeren
10. februar 2011
Svar på spørgsmål S 1075 af 2. februar 2011 stillet af Pia
Adelsteen (DF)
Spørgsmål
Hvad er ministerens holdning til ideen om, at EU skal love gældsplagede med-
lemslande lavere renter på deres gæld, hvis de indfører den form for økonomisty-
ring, som EU – eller måske snarere Tyskland – ønsker sig, og mener ministeren, at
det er en metode, som man bør benytte sig af fremadrettet?
Svar
I det internationale låneprogram til Irland, som der konkret henvises til i begrun-
delsen for spørgsmålet, er der tale om et samlet låneprogram til Irland finansieret
af bidrag fra forskellige långivere, herunder IMF, EU27’s lånemekanismen EFSM
og eurolandenes midlertidige lånefacilitet EFSF samt bilaterale lån fra hhv. Dan-
mark, UK og Sverige. Forrentningen af sådanne lån fastsættes typisk på forhånd
uden mulighed for løbende ændringer i renteniveauet, ud over hvad der måtte føl-
ge automatisk af ændringer i de markedsrenter eller finansieringsomkostninger,
som den fastsatte rente typisk refererer til. Der foreligger så vidt vides ikke for-
melle forslag om at nedsætte renten for lånet til Irland.
Det samlede låneprogram til Irland er tilknyttet en lang række økonomisk-
politiske betingelser, fastsat i samarbejde mellem Irland, IMF, EU-Kommissionen
og ECB. Disse konditionaliteter skal bl.a. sikre, at Irland gennemfører den nød-
vendige konsolidering nu og i de kommende år, og understøtte den langsigtede
holdbarhed af Irlands offentlige finanser. For långiverne fastsættes rentevilkårene i
en samlet vurdering af balancen mellem forrentning og den sikkerhed, som de
konkrete konditionaliteter giver for, at Irland tilbagebetaler og forrenter sit lån.
Fra dansk side lægges generelt – og i forbindelse med fastsættelsen af de nærmere
konditionaliteter for konkrete låneprogrammer, som Danmark bidrager til (f.eks.
gennem EU og IMF) – vægt på konditionaliteter, der i videst muligt omfang sikrer
en tilpas hurtig og ambitiøs udvikling mod en sund og holdbar økonomisk politik
for låntagerlandet, herunder særligt en styrkelse af de offentlige finanser og en
troværdig implementering af det aftalte låneprogram. Afhængig af den konkrete si-
tuation i det pågældende land, vil dette formål normalt kunne nås på flere forskel-
lige måder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2 af 2
Det bemærkes, at man aktuelt og frem til marts 2011 drøfter indretningen af den
europæiske stabilitetsmekanisme (ESM), som er den permanente lånemekanisme
for eurolandene, der fra midten af 2013 skal afløse EU27’s lånemekanisme EFSM
og eurolandenes midlertidige lånefacilitet EFSF. Der foregår i den sammenhæng
en generel drøftelse af prissætning og konditionaliteter for ESM’s finansielle assi-
stance. Det kan ikke udelukkes, at der i den forbindelse kan blive drøftet forslag,
hvor forrentningen og prissætningen af ESM’s finansielle assistance kan afhænge
af, om det låntagende land opfylder konkrete mål for f.eks. størrelse på stramnin-
ger og underskud eller i form af specifikke betingelser vedrørende de økonomisk-
politiske tiltag, der vurderes at kunne have særlig gavnlig effekt på at nå lånepro-
grammets mål. Det kan principielt være en mulighed at overveje en sådan sam-
menhæng mellem forrentning og konditionaliteter i det omfang den kan under-
støtte incitamenterne til at implementere et låneprogram. Idet der er lagt op til, at
ESM udelukkende finansieres af eurolandene, ventes spørgsmålet om sammen-
hæng mellem forrentning af ESM’s finansielle assistance og konditionaliteter i sid-
ste ende primært at være et anliggende for eurolandene.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen