Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
S 1743
Offentligt
1005809_0001.png
1005809_0002.png
1005809_0003.png
Folketingets Lovsekretariat
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
31. maj 2011
Vedlagt fremsender jeg min besvarelse af spørgsmål S 1743 stillet af PerClausen (EL) den 18. maj 2011.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Med venlig hilsenTlf.FaxCVR-nr33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
Brian Mikkelsen
[email protected]www.oem.dk
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
31. maj 2011

Besvarelse af spørgsmål S 1743 stillet af Per Clausen (EL) den 18. maj

2011.

Spørgsmål:

Vil ministeren sikre, at der gennemføres en effektiv kontrol af, omsikkerhedsreglerne - herunder særligt sprogkravene - overholdes påBornholmtrafikken på de skibe, hvor der anvendes udenlandskarbejdskraft?

Svar:

Søfartsstyrelsen har til brug for besvarelsen oplyst følgende, hvortil jeg kanhenholde mig:”Sikkerheden om bord på passagerskibe, der regelmæssigt anløber danskehavne, bliver løbende kontrolleret ved regelmæssige syn og kontroller, derudføres af Søfartsstyrelsen.Passagerskibe i international fart, f.eks. sejlads mellem en dansk og enudenlandsk havn, er omfattet af den internationale konvention om sikker-hed for menneskeliv til søs, SOLAS. Konventionen er gennemført i danskret.Både danske og udenlandske passagerskibe skal synes, inden de sættes ifart og derefter hvert år. Konstateres der ved synet fejl eller mangler, kræ-ves de udbedret, inden skibet sættes i fart eller fortsætter sejladsen. Admi-nistrationen i det land, hvor skibet er hjemmehørende (flagstaten), eller enaf denne anerkendt organisation, udsteder på denne baggrund et passager-sikkerhedscertifikat. Endvidere kræves det, at rederiet har et sikkerhedssty-ringssystem, som flagstaten, eller en af denne anerkendt organisation, audi-terer med regelmæssige mellemrum.Hvis et passagerskib sejler regelmæssigt mellem to EU-lande, pålæggesdisse lande i henhold til et EU-direktiv at samarbejde og blandt andet af-holde fælles syn på passagerskibet hvert år, de såkaldte EU-syn.Udenlandske passagerskibe, der sejler mellem en dansk og udenlandskhavn, er tillige omfattet af bestemmelserne i lov om sikkerhed til søs. Tilskibe, der opfylder bestemmelserne i de internationale konventioner, stillesnormalt ikke yderligere krav. Danmark har dog indført særlige sprogkravfor besætningen. For sejlads mellem Rønne og Ystad kræves således, atbesætningsmedlemmer, der – i henhold til mønstringsrullen - har til opgaveat vejlede passagererne i en nødsituation, kan kommunikere på dansk,svensk eller norsk. Besætningens sprogfærdigheder kontrolleres ved de år-lige syn.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
2/2
Således er der foretaget kontrol af den udenlandsk flagede færge SKANIA,der i højsæsonen anvendes på ruten mellem Rønne og Ystad, og sikker-hedskravene, herunder de danske sprogkrav, var opfyldt.”Jeg finder, at det er af afgørende betydning, at sikkerhedsniveauet til søs erhøjt, ikke mindst på passagerskibe, hvor der er mange mennesker om bord.Som det fremgår af ovenstående udføres der allerede kontrol af sikker-hedskravene om bord på skibe i henhold til internationale, EU og danskeregler. Dette sker for at sikre, at sikkerheden er tilfredsstillende, herundersprogkravene.