Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
S 877
Offentligt
947096_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Finansministeren
24. januar 2011
Svar på spørgsmål nr. S 877 af 14. januar 2011 stillet af Per
Clausen (EL)
Spørgsmål:
”Er ministeren enig i, at det vil være et stort nederlag for det danske krav om, at
Europa-Parlamentet skal have indsigt i Rådets regnskab, før det godkender dette,
som støttes af et enigt Folketing, hvis denne sag ikke bringes i orden - senest un-
der det danske formandskab?”
Svar:
Folketinget og herunder særligt Folketingets Europaudvalg har tidligere
beskæftiget sig med problemstillinger knyttet til dechargeproceduren mellem Eu-
ropa-Parlamentet og Rådet. Dechargeproceduren har gennem årene været reguler-
et ved den såkaldte ”gentlemanaftale” fra 1970, der hidtil har været forstået på den
måde, at de to institutioner afholder sig fra at blande sig i hinandens administra-
tive budgetter. Som en konsekvens heraf har dechargeproceduren i sager om Par-
lamentets og Rådets budgetgennemførelse været baseret på uformelle drøftelser
mellem de to institutioner. Siden 2009 har Parlamentet imidlertid sat
spørgsmålstegn ved gentlemanaftalens indhold og rækkevidde og tilkendegivet et
ønske om at ophæve eller revidere aftalen.
Som jeg tidligere har orienteret Folketinget om, har man fra dansk side i januar
2010 udarbejdet et forslag om, at gentlemanaftalen på dechargeområdet afløses af
en eksplicit aftale mellem Råd og Parlament om samarbejdet under dechargepro-
ceduren. Forslaget har til hensigt at formalisere og modernisere dechargesamar-
bejdet og er baseret på gensidig åbenhed og ligeværdighed i dechargeproceduren
mellem de to institutioner. En fuld gennemførelse af forslaget vil indebære større
gennemsigtighed - og dermed indsigt - i begge institutioners gennemførelse af
deres respektive budgetter.
Det danske forslag til en modernisering af samspillet mellem de to institutioner på
dechargeområdet er i begyndelsen af 2010 blevet præsenteret i flere møder i
rådsregi på arbejdsgruppe- og ambassadørniveau. Endvidere har vi fra dansk side
konsekvent anmodet skiftende formandskaber og Rådets sekretariat om at sætte
dechargesagen på dagsordenen, når lejlighed bød sig.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Det er min vurdering, at det danske engagement i denne sag har medvirket til at
fremme Rådets overvejelser om, hvorledes en formalisering af dechargeproce-
duren mellem Råd og Parlament vil kunne finde sted. Jeg kan i den forbindelse
oplyse, at Rådets skiftende formandskaber har beskæftiget sig aktivt med sagen og
i april 2010 fået mandat til at gå i dialog med Parlamentet om en revision af gen-
tlemanaftalen. Jeg kan endvidere oplyse, at Rådets generalsekretær i juli 2010 har
sendt Parlamentet et forslag til en aftale mellem de to institutioner om behan-
dlingen af deres respektive budgetter i de forskellige faser af budgettets cyklus og
herunder dechargefasen. Forslaget bygger på en forudsætning om gensidig
åbenhed og ansvarlighed samtidigt med, at balancen mellem de to institutioner
opretholdes. Forslaget lægger sig for dechargedelens vedkommende tæt op ad det
danske forslag til en fornyelse af dechargesamarbejdet.
Situationen er imidlertid den, at Parlamentet endnu ikke har forholdt sig til Rådets
forslag. Rådet afventer derfor Parlamentets reaktion.
Det er imidlertid min vurdering, at dechargesagens forløb i 2010 afspejler en min-
dre fastlåst forhandlingssituation end tidligere. Jeg håber derfor, at der snarest kan
påbegyndes egentlige drøftelser mellem Råd og Parlament om en revision af gen-
tlemanaftalen og dermed også om den nødvendige fornyelse af dechargesamspillet
mellem de to institutioner. Fra dansk side vil vi selvsagt fortsat presse på for at få
løst dechargekonflikten - forhåbentlig inden det danske formandskab. Såfremt
sagen ikke er løst, når Danmark overtager EU-formandskabet den 1. januar 2012,
vil vi overveje, hvorledes sagen skal håndteres under vores formandskab. Det er
dog for tidligt at fastlægge den nærmere prioritering af sagerne under det danske
EU-formandskab, der vil være præget af en række store sager på det budg-
etmæssige og administrative område.
Afslutningsvist vil jeg i øvrigt henvise til min besvarelse af spørgsmål nr. S 876 af
14. januar 2010.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen