Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 10
Offentligt
1029574_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
Færdsels- og våbenkon-
toret
Sagsbeh: Katarina Hvid Lundh
Sagsnr.: 2011-84-0011
Dok.:
239010
Samlenotat vedrørende den sag inden for Justitsministeriets
ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (transport,
telekommunikation og energi) den 6. oktober 2011
Side:
2-13
Dagsordenspunkt 1 Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om ændring af kontrolapparat-
forordningen og køre- og hviletidsforord-
ningen
- politisk drøftelse
KOM(2011)0451
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dagsordenspunkt […]:
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om ændring af kontrolapparatforordningen og køre-
og hviletidsforordningen
Revideret udgave af grundnotat. Ændringer er anført i kursiv.
KOM (2011) 451 endelig
Resumé
Forordningsforslaget har til formål at forbedre det nuværende kontrolap-
paratsystem med henblik på at sikre en bedre håndhævelse af køre- og hvi-
letidsreglerne og mindske unødvendige administrative byrder for bl.a.
transportvirksomheder. Forslaget indeholder således en række bestemmel-
ser, som skal forbedre kontrolapparatets tekniske aspekter, herunder reg-
ler om indførelse af fjernkommunikation fra kontrolapparatet til kontrol-
formål. Forslaget indeholder herudover bl.a. regler om typegodkendelse af
kontrolapparater, kontrol med værksteder, uddannelse af kontrolmedar-
bejdere og medlemsstaternes sanktioner for overtrædelse af kontrolappa-
ratforordningen. Forslaget vurderes ikke at være i strid med nærhedsprin-
cippet. Forslaget medfører behov for tilpasning af dansk lovgivning, og det
skønnes ligeledes at have statsfinansielle konsekvenser. Der ses ikke at fo-
religge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger
til forslaget. Danmark er positivt indstillet over for formålet med forslaget.
1. Baggrund
Reglerne om køre- og hviletid er fastsat i forordning 561/2006 (køre- og
hviletidsforordningen). Forordningen gælder – med visse undtagelser – for
godstransport med lastbil og personbefordring med bus, og den indeholder
bl.a. bestemmelser om den maksimale køretid og om, hvornår og hvor
længe føreren skal kunne hvile.
Ved siden af køre- og hviletidsreglerne gælder reglerne om kontrolappara-
ter (fartskrivere), som er fastsat ved forordning nr. 3821/85 (kontrolappa-
ratforordningen). Formålet med kontrolapparatet er at registrere førerens
køre- og hviletider, så det kan kontrolleres, at reglerne i køre- og hviletids-
forordningen overholdes.
Kontrolapparatforordningen indeholder regler om anvendelse, typegod-
kendelse, installation og kontrol af kontrolapparater i køretøjer, der er om-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fattet af reglerne i køre- og hviletidsforordningen. Forordningen indehol-
der desuden en række forpligtelser for myndigheder, transportvirksomhe-
der og førere.
Der anvendes i dag to typer af kontrolapparat – det analoge kontrolapparat
og det digitale kontrolapparat. I det analoge kontrolapparat, som har været
anvendt siden 1985 og fortsat anvendes i ældre køretøjer, registreres føre-
rens køre- og hviletid på et diagramark. I det digitale kontrolapparat, som
blev indført for køretøjer, der er indregistreret efter den 1. maj 2006, sker
registreringen dels i kontrolapparat og dels på et førerkort.
Med henblik på at forbedre det nuværende kontrolapparatsystem fremsatte
Kommissionen den 19. juli 2011 et forordningsforslag om ændring af kon-
trolapparatforordningen og køre- og hviletidsforordningen. Forslaget fore-
lå på dansk den 26. juli 2011.
Forordningsforslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Euro-
pæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) artikel 91 og skal vedtages med
kvalificeret flertal efter reglerne om den almindelige lovgivningsprocedu-
re, jf. artikel 294.
Sagen forventes forelagt på rådsmødet (transport, telekommunikation og
energi) den 6. oktober 2011 med henblik på en overordnet politisk drøftel-
se af udvalgte spørgsmål. Formandskabet har endnu ikke præsenteret
spørgsmålene (pr. 21. september 2011).
2. Indhold
2.1. Generelt om forslaget
Forordningsforslaget har til formål at forbedre det nuværende kontrolappa-
ratsystem med henblik på at sikre en bedre håndhævelse af køre- og hvile-
tidsreglerne og mindske unødvendige administrative byrder for bl.a. trans-
portvirksomheder.
Forbedringen af kontrolapparatsystemet skal bl.a. ske ved, at kontrolappa-
ratets tekniske aspekter forbedres. Forslaget indeholder således bl.a. regler
om automatisk registrering af den daglige arbejdsperiodes afgangs- og an-
komststed via et globalt satellitnavigationssystem (GNSS), indførelse af
fjernkommunikation fra kontrolapparatet til kontrolformål samt integrering
af det digitale kontrolapparat i intelligente transportsystemer (ITS).
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1029574_0004.png
Herudover indeholder forslaget en række andre bestemmelser, som skal
forbedre kontrolapparatsystemet, herunder bl.a. regler om styrkelse af
værkstedernes troværdighed, oplæring af kontrolmedarbejdere og med-
lemsstaternes sanktioner for overtrædelse af kontrolapparatforordningen.
2.2. Nærmere om hovedelementerne i forslaget
Forslaget indeholder som nævnt en række ændringer af kontrolapparatfor-
ordningen, som har til formål at forbedre kontrolapparatets tekniske aspek-
ter, jf. forslagets artikel 4-6.
Forslaget indeholder således en bestemmelse om, at køretøjer skal have
kontrolapparater monteret, der er tilsluttet et globalt satellitnavigationssy-
stem (GNSS), jf. forslagets artikel 4. Denne foranstaltning indebærer, at
der til støtte for kontrolmedarbejdernes kontroller foretages en automatisk
registrering af positionsdata, således at den daglige arbejdsperiodes af-
gangs- og ankomststed kan bestemmes.
Med henblik på at lette gennemførelsen af målrettede vejkontroller og
mindske den administrative byrde, som påføres transportvirksomheder ved
stikprøvekontrol, indeholder forslaget en bestemmelse om, at kontrolappa-
rater skal kunne kommunikere med de kompetente kontrolmyndigheder,
mens køretøjet er i bevægelse (fjernkommunikation), jf. forslagets artikel
5.
Forslaget indeholder desuden en bestemmelse om, at det digitale kontrol-
apparat skal være interoperabelt med ITS-applikationer (applikationer in-
den for intelligente transportsystemer), jf. forslagets artikel 6. Denne for-
anstaltning indebærer, at andre ITS-applikationer vil have lettere adgang til
de data, som kontrolapparatet registrerer og frembringer.
Herudover indeholder forslaget som nævnt en række andre bestemmelser,
som ligeledes skal forbedre kontrolapparatsystemet.
Forslagets artikel 7-14 indeholder en række bestemmelser om typegodken-
delse af køretøjsenheder mv., som i det væsentlige er en videreførelse af de
eksisterende regler. Herudover indeholder forslaget en ny bestemmelse om
fabrikanternes konstruktion, afprøvning og løbende efterkontrollering af
kontrolapparater, jf. forslagets artikel 15, og det indfører mulighed for, at
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
medlemsstaterne kan tillade praktisk afprøvning af kontrolapparater, som
endnu ikke er typegodkendt, jf. forslagets artikel 16.
Forslaget indeholder desuden et nyt kapitel, som har til hensigt at styrke
værkstedernes troværdighed, jf. forslagets kapitel IV. Dette kapitel inde-
holder bl.a. regler, der styrker de retlige rammer for værkstedsautorisatio-
ner. Forslagets artikel 19 indeholder således bl.a. en bestemmelse om, at
medlemsstaterne skal træffe egnede foranstaltninger for at forebygge inte-
ressekonflikter mellem installatører eller værksteder og vejtransportører.
Det bestemmes videre, at i tilfælde, hvor en transportvirksomhed også ar-
bejder som autoriseret installatør eller værksted, må virksomheden ikke in-
stallere og kalibrere kontrolapparater i egne køretøjer.
Efter forslaget skal der oprettes nationale elektroniske registre og træffes
foranstaltninger for at sammenkoble disse registre indbyrdes med henblik
på at sikre en mere effektiv granskning og kontrol af førerkort og lette
kontrolmedarbejdernes opgaver, jf. forslagets artikel 26.
Forslaget indeholder desuden en bestemmelse om, at førerkortets funktio-
ner skal integreres i kørekortet, jf. forslagets artikel 27, for derved at und-
gå, at førerkortet benyttes til svig og misbrug. Det bemærkes, at denne for-
anstaltning nødvendiggør mindre tilpasninger af direktiv 2006/126 om kø-
rekort (tredje kørekortdirektiv), hvilket ikke er omfattet af det foreliggende
forslag.
Forslaget indeholder i kapitel VI en række bestemmelser om anvendelse af
førerkort, diagramark og kontrolapparat, som i vidt omfang svarer til de
gældende bestemmelser, idet der dog som noget nyt bl.a. er indsat en for-
pligtelse for medlemsstaterne til at forbyde fremstilling, distribution, an-
noncering og/eller salg af genstande, der er konstrueret og/eller beregnet til
at manipulere kontrolapparatet.
Det følger endvidere af forslaget, at medlemsstaterne skal sørge for en pas-
sende oplæring af deres kontrolmedarbejdere i at analysere de registrerede
data og kontrollere kontrolapparatet, jf. forslagets artikel 35. Samtidig føl-
ger det af forslaget, at kommissionen skal vedtage afgørelser om de meto-
der, der benyttes til uddannelse af kontrolmedarbejdere. Kommissionens
afgørelser herom skal vedtages efter en rådgivningsprocedure, jf. nærmere
artikel 40.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1029574_0006.png
Desuden indeholder forslaget en sanktionsbestemmelse, jf. artikel 37. Det
fremgår bl.a. heraf, at de overtrædelser af kontrolapparatforordningen, der
er klassificeret som ”meget alvorlige overtrædelser”, jf. Kommissionens
direktiv 2009/5, skal sanktioneres efter den nationale lovgivnings højeste
sanktionskategori for overtrædelser af lovgivningen for vejtransport.
Endvidere følger det af forslaget, at Kommissionen på en række områder
tillægges beføjelser til at vedtage delegerede retsakter, jf. TEUF artikel
290. Det gælder dels henblik på tilpasning af kontrolapparatforordningens
bilag I, I B og II til den tekniske udvikling, dels supplering af bilag I B
med de tekniske specifikationer, der kræves til en automatisk registrering
af positionsdata, til at indføre fjernkommunikation og til at sikre en græn-
seflade med intelligente transportsystemer, jf. forslagets artikel 39, jf. arti-
kel 4, 5, 6 og 38.
Herudover indeholder forslaget en nærmere regulering af beskyttelse af
personoplysninger, jf. artikel 34. Det følger bl.a. heraf, at medlemsstaterne
skal sørge for, at behandlingen af personoplysninger udføres i overens-
stemmelse med de gældende direktiver om beskyttelse af persondata.
Forslaget indeholder i øvrigt et afsnit med definitioner af forordningens
centrale begreber, en angivelse af forordningens anvendelsesområde samt
bestemmelser om medlemsstaternes indbyrdes bistand og samarbejde.
For så vidt angår køre- og hviletidsforordningen indebærer forslaget, at der
foretages en mindre udvidelse af kredsen af køretøjer, som undtages fra
visse bestemmelser i denne forordning, idet den radius på 50 km. fra virk-
somhedens hjemsted, som visse nærmere afgrænsede køretøjer må eller
skal benyttes indenfor, ændres til 100 km., jf. forslagets artikel 2.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget til forordning behandles efter den fælles beslutningsprocedure
(TEUF artikel 294), der indebærer, at forslaget skal vedtages af Europa-
Parlamentet.
Forslaget har endnu ikke været behandlet af Europa-Parlamentet.
4. Nærhedsprincippet
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen har om nærhedsprincippet anført, at formålet med forslaget
ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne hver for sig.
Kommissionen har herved lagt vægt på, at vejgodstransporten i stadig hø-
jere grad foregår på tværs af landegrænserne i EU, at de sociale bestem-
melser er harmoniseret på EU-niveau i kraft af køre- og hviletidsforord-
ningen, og at det er en forudsætning for kontrollen med, at denne lovgiv-
ning overholdes, at kontrolapparater er interoperable mellem medlemssta-
ter. Det vil derfor efter Kommissionens opfattelse virke mod hensigten at
regulere kontrolapparater på nationalt niveau.
Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er
overholdt. Regeringen kan i den forbindelse tilslutte sig betragtningerne i
forslaget.
5. Gældende dansk ret
Køre- og hviletidsforordningen og kontrolapparatforordningen er umiddel-
bart gældende i Danmark.
Regler om køre- og hviletid, udstedelse af fartskriverkort og autorisation af
værksteder er fastsat i bekendtgørelse nr. 328 af 28. marts 2007 om køre-
og hviletidsbestemmelserne i vejtransport (køre- og hviletidsbekendtgørel-
sen), bekendtgørelse nr. 687 af 29. juni 2005 om udstedelse af fartskriver-
kort og bekendtgørelse nr. 686 af 29. juni 2005 om autorisation af værk-
steder til udførelse af arbejde på kontrolapparater (fartskrivere) inden for
vejtransport.
6. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
6.1. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Færdselsloven indeholder hjemmel til at fastsætte bestemmelser om gen-
nemførelsen, anvendelsen og kontrol med overholdelsen af EU-direktiver
og forordninger samt internationale aftaler, overenskomster eller lignende
om køre- og hviletid inden for vejtransport.
De danske regler er som nævnt fastsat i køre- og hviletidsbekendtgørelsen,
bekendtgørelsen om udstedelse af fartskriverkort og bekendtgørelsen om
autorisation af værksteder til udførelse af arbejde på kontrolapparater (fart-
skrivere) inden for vejtransport. En vedtagelse af forordningsforslaget vil
medføre behov for visse ændringer af de danske regler på området.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.2. Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes at have statsfinansielle konsekvenser, navnlig for så
vidt angår integrering af førerkortets funktioner i kørekortet og sammen-
kobling af nationale elektroniske registre med oplysninger om førerkort.
Ligeledes vurderes forslagets bestemmelser om indførelse af fjernkommu-
nikation fra kontrolapparatet til kontrolformål at få statsfinansielle konse-
kvenser. Desuden vurderes det, at forslagets bestemmelser om kontrol med
værksteder samt oplæring af kontrolmedarbejdere vil kunne få statsfinan-
sielle konsekvenser.
Integrering af fører-/kørekort skønnes at ville medføre betydelige omkost-
ninger, men der er endnu ikke foretaget en nærmere opgørelse heraf. Lige-
ledes er udgifter ved opkobling af det danske førerkortregister endnu ikke
er opgjort.
Det er på nuværende tidspunkt ikke umiddelbart muligt at opgøre de stats-
finansielle konsekvenser for så vidt angår indførelse af fjernkommunikati-
on, idet udgifterne navnlig afhænger af det nærmere indhold af de delege-
rede retsakter. Det er ligeledes ikke umiddelbart muligt at opgøre de stats-
finansielle konsekvenser for så vidt angår oplæring af kontrolmedarbejde-
re, idet udgifterne afhænger af det nærmere indhold af de afgørelser, som
Kommissionen efterfølgende vil skulle udstede, herunder af om der bliver
tale om retningslinjer eller bindende regler.
Ligeledes er det ikke på nuværende tidspunkt muligt at opgøre eventuelle
udgifter til værkstedskontrollen, idet disse navnlig afhænger af, hvorvidt
man vil opretholde det nuværende danske system, der i vidt omfang er ba-
seret på brugerbetaling.
6.3. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget indeholder som nævnt en række foranstaltninger, som tilsigter at
mindske de løbende administrative byrder for bl.a. transportvirksomheder.
Disse foranstaltninger vil dog samtidig kunne medføre øgede omstillings-
byrder. Dette gælder navnlig reglerne om kontrolapparatets tekniske ind-
retning. Ligeledes vil bl.a. reglerne om værkstedskontrol kunne indebære
yderligere løbende byrder.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Høring
Forslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisa-
tioner mv.:
ATL – Arbejdsgiverorganisationen for Transport og Logistik, Dansk Byg-
geri, Dansk Erhverv, Dansk Transport og Logistik (DTL), Danske Biludle-
jere, Danske Busvognmænd, Danske Regioner, Danske Speditører, Data-
tilsynet, De Danske Bilimportører, DI Transport, DTU Transport, 3F’s
Transportgruppe, FDM, Forbrugerrådet, Frie Danske Lastbilvognmænd,
ITD – International Transport Danmark, Kommunernes Landsforening,
Landbrug & Fødevarer, Politiforbundet i Danmark, Rigsadvokaten, Rigs-
politiet, Rådet for Sikker Trafik, og TUR – Transporterhvervets Uddannel-
ser.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra
Dansk Erhverv, Dansk
Transport og Logistik (DTL)
og
ITD – International Transport Dan-
mark, DI Transport
og
ATL – Arbejdsgiverorganisationen for Trans-
port og Logistik, DTU Transport, Forbrugerrådet, Frie Danske Last-
bilvognmænd, Rigsadvokaten
og
Rigspolitiet.
Forbrugerrådet
har ikke bemærkninger til forslaget, idet det vurderes at
ligge uden for rådets interesseområde.
Frie Danske Lastbilvognmænd
har oplyst, at man kan tilslutte sig forsla-
get.
Rigsadvokaten
har ikke bemærkninger til forslaget.
Rigspolitiet
har anført, at indførelsen af fjernkommunikation i forbindelse
med kontrolmyndighedernes udførelse af kontrol, jf. forslagets artikel 5, er
hensigtsmæssig. Rigspolitiet bemærker dog, at kontrol med overholdelse
af køre- og hviletidsreglerne kun udgør en del af politiets kontroller på
tungvognsområdet. Politiet vil fortsat standse et bredt udsnit af tunge køre-
tøjer og ikke alene koncentrere kontrollen om de overtrædelser, som fjern-
kommunikationen giver oplysning om. Samtidig kan det tænkes, at politiet
ved standsning af køretøjer, hvor der ikke konstateres overtrædelser af kø-
re- og hviletidsbestemmelserne i forbindelse med anvendelse af fjern-
kommunikationen, alligevel afslører overtrædelser. Her kan eksempelvis
nævnes de tilfælde, hvor en fører anvender en anden førers førerkort.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Efter Rigspolitiets opfattelse bør det derfor overvejes, hvorvidt udgiften
ved indførelse af fjernkommunikation står i et rimeligt forhold til den ad-
ministrative fordel, kontrolmyndigheden vil opleve i det daglige arbejde.
Efter Rigspolitiets opfattelse tilgodeser integreringen af det digitale kon-
trolapparat i intelligente transportsystemer, jf. forslagets artikel 6, ikke
umiddelbart de formål, der fremgår af artikel 1 i køre- og hviletidsforord-
ningen, idet tiltaget hverken er med til at harmonisere vilkårene for kon-
kurrencen mellem de forskellige former for landtransport eller forbedre ar-
bejdsvilkårene eller færdselssikkerheden. Rigspolitiet kan ikke på nuvæ-
rende tidspunkt vurdere, om tiltaget indebærer øgede omkostninger for
kontrolmyndigheden.
Rigspolitiet finder umiddelbart, at en integration af førerkortet i kørekortet,
jf. forslagets artikel 27, kan være hensigtsmæssig. Den nærmere udform-
ning af et integreret fører-/kørekort skal overvejes nærmere. Omkostnin-
gerne ved udvikling og ombytning af samtlige kørekort samt indføring af
chip i kortet har Rigspolitiet ikke på nuværende tidspunkt et sikkert grund-
lag for at vurdere. Rigspolitiet anslår dog, at udgiften herved som mini-
mum vil udgøre et to-cifret millionbeløb. I øvrigt bemærker Rigspolitiet, at
en eventuel ombytning af samtlige kørekort bør koordineres med den fore-
stående ombytning af alle kørekort i forbindelse med implementering af
tredje kørekortdirektiv.
Dansk Erhverv
er overordnet positivt indstillet over for forordningsfor-
slaget, idet det kan mindske virksomhedernes administrative omkostnin-
ger, øge mulighederne for ressourcestyring samt forbedre og effektivisere
myndighedernes kontrolmuligheder og dermed nedbringe konkurrencefor-
vridende adfærd inden for forordningernes anvendelsesområde.
Dansk Erhverv peger på, at de nye kontrolmuligheder, som forslaget inde-
holder, skal vurderes ud fra behovet for yderligere – og administrativt
mindre byrdefuld – kontrol på den ene side og hensynet til privatlivets fred
på den anden side. Dansk Erhverv peger endvidere på, at kontrolapparatsy-
stemet i videst muligt omfang bør indrettes således, at transportvirksomhe-
dernes kommercielle og logistikmæssige interesser fremmes.
For så vidt angår de enkelte bestemmelser i forslaget er det Dansk Er-
hvervs opfattelse, at artikel 27 om at integrere førerkortets funktioner i kø-
rekortet er et væsentligt fremskridt. Desuden støtter Dansk Erhverv forsla-
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
gets artikel 35 om, at medlemsstaterne skal sørge for en passende oplæring
af deres kontrolmedarbejdere.
Dansk Erhverv bemærker i relation til forslagets artikel 4, at der bør findes
en afklaring på, hvordan den genererede datatrafik skal takseres, og henvi-
ser i den forbindelse til de eksisterende vanskeligheder ved etablering af et
fungerende europæisk roamingmarked på mobilområdet.
For så vidt angår forslagets artikel 37 bemærker Dansk Erhverv, at man
generelt ikke støtter, at der på EU-niveau fastsættes sanktionsmæssige for-
anstaltninger.
Endelig fraråder Dansk Erhverv at opretholde bestemmelsen i forslagets
artikel 19, stk. 4, hvoraf det fremgår, at i tilfælde, hvor en transportvirk-
somhed også arbejder som autoriseret installatør eller værksted, må virk-
somheden ikke installere og kalibrere kontrolapparater i egne køretøjer.
Dansk Erhverv anfører i tilknytning hertil, at bestemmelsen i bedste fald er
unødvendig og i værste fald vil give anledning til etablering af selskabs-
mæssige konstruktioner for at ”neutralisere” bestemmelsen.
Dansk Transport og Logistik (DTL)
og
ITD – International Transport
Danmark
understreger generelt vigtigheden af, at kontrolapparatet funge-
rer som et redskab til støtte for såvel kontrolmyndigheder som chauffører
og transportvirksomheder. DTL og ITD stiller sig desuden generelt tviv-
lende over for Kommissionens økonomiske forudsætninger og beregninger
vedrørende forslagets gennemførelse.
I forhold til de enkelte dele af forslaget er DTL og ITD positivt indstillet
over for forslagets artikel 4 om automatisk registrering af positionsdata via
satellitnavigation. DTL og ITD efterlyser dog en afklaring af, hvilke om-
kostninger der er forbundet med indførelsen af denne foranstaltning, her-
under særligt hvordan datatrafikken vil blive tariferet.
DTL og ITD er endvidere positivt indstillet over for forslagets artikel 5 om
fjernkommunikation til kontrolformål, men efterlyser også her en nærmere
afklaring af, hvilke omkostninger der er forbundet med denne foranstalt-
nings indførelse. DTL og ITD påpeger i denne sammenhæng desuden vig-
tigheden af, at datasikkerheden prioriteres højt ved anvendelsen af føl-
somme personoplysninger.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DTL og ITD er desuden positivt indstillet over for forslagets artikel 6 om
integrering af det digitale kontrolapparat i intelligente transportsystemer.
DTL og ITD ser ligeledes positivt på forslagets artikel 35 om, at medlems-
staterne skal sørge for en passende oplæring af deres kontrolmedarbejdere.
DTL og ITD foreslår endvidere, at kravet om, at en virksomhed ikke må
installere og kalibrere kontrolapparater i egne køretøjer (jf. forslagets arti-
kel 19, stk. 4), slettes. Efter DTL og ITD’s opfattelse er det tilstrækkeligt
til at forebygge interessekonflikter mellem installatører eller værksteder og
vejtransportvirksomheder at stille betingelse om, at installatører og værk-
steder opfylder vandelskravet (jf. forslagets artikel 19, stk. 2, litra c).
Efter DTL og ITD’s opfattelse er forslagets artikel 27 om integrering af fø-
rerkortets funktioner i kørekortet et væsentlig element i begrænsningen af
mulighederne for at omgå reglerne om køre- og hviletid og kontrolappara-
tet, og DTL og ITD ser derfor positivt på denne foranstaltning.
Endelig er DTL og ITD skeptiske over for forslagets artikel 37 om, at
”meget alvorlige overtrædelser” af kontrolapparatforordningen skal sank-
tioneres efter den nationale lovgivnings højeste sanktionskategori for over-
trædelser af lovgivningen for vejtransport.
DI Transport
og
ATL – Arbejdsgiverorganisationen for Transport og
Logistik
støtter forordningsforslagets overordnede formål om bl.a. at gøre
kontrolapparatsystemet mere omkostningseffektivt og forbedre kontrollen
med overholdelsen af reglerne om kontrolapparatet.
I forhold til de enkelte bestemmelser er DI Transport og ATL positivt ind-
stillet over for forslagets artikel 5 om fjernkommunikation til kontrolfor-
mål, såfremt denne foranstaltning fører til administrative lettelser samt en
hurtigere og mere effektiv vejkontrol.
DI Transport og ATL er desuden positive over for forslagets artikel 4 om
automatisk registrering af positionsdata via satellitnavigation samt forsla-
gets artikel 6 om integrering af det digitale kontrolapparat i intelligente
transportsystemer, hvorved der bliver mulighed for at integrere det digitale
kontrolapparat med flådestyring mv. Herudover er DI Transport og ATL
positivt indstillet over for forslagets artikel 27 om integrering af førerkor-
tets funktioner i kørekortet.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Endelig støtter DI Transport og ATL forslagets artikel 37 om sanktioner-
ingen af ”meget alvorlige overtrædelser” af kontrolapparatforordningen og
henviser i den forbindelse til Kommissionens rapport fra maj 2009 om
medlemslandenes sanktioner for alvorlige overtrædelser af køre- og hvile-
tidsreglerne (KOM(2009)225), der viser, at der eksisterer store forskelle
med hensyn til bl.a. kategoriseringen af overtrædelser af reglerne. Ifølge
DI Transport og ATL er det i den forbindelse helt afgørende, at der skelnes
mellem snyd og manipulation med kontrolapparatet, f.eks. i form af brug
af magneter, og mindre betjeningsfejl.
DTU Transport
er generelt positive over for et forbedret kontrolapparat-
system. DTU Transport fremhæver bl.a., at en betydelig andel af de køre-
tøjer, der afsløres i at overtræde bestemmelserne om køre- og hviletid, kø-
rer med et manipuleret kontrolapparat, og at et forbedret kontrolapparatsy-
stem, der er bedre sikret mod uregelmæssigheder og svig, derfor vil være
at foretrække.
DTU Transport anfører desuden, at det bør sikres, at de valgte krypterings-
teknologier til skrivning af data i kontrolapparatsystemet samt til den even-
tuelle trådløse kommunikation i forbindelse med vejkontrol er fremtidssik-
ret, således at teknologierne ved ibrugtagningen af det nye kontrolapparat-
system ikke er forældet og dermed muliggør digital manipulation.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser fra de øvrige med-
lemsstater til forslaget.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side er man positivt indstillet over for formålet med forslaget.
Regeringens holdning til forslagets enkelte elementer beror på en nærmere
analyse heraf, herunder ikke mindst en nærmere vurdering af de økonomi-
ske konsekvenser.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Samtidig med oversendelse af dette notat sendes forslaget sammen med et
grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg, Folketingets Tra-
fikudvalg og Folketingets Retsudvalg.
13