Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 126
Offentligt
Europaudvalget
REFERAT
AF 1. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Fredag den 7. oktober 2011
Kl. 11.00
Vær. 2-133
Benny Engelbrecht (S) næstformand, Jens Joel (S), Jep-
pe Kofod (S), Sofie Carsten Nielsen (RV), Rasmus Hel-
veg Petersen (RV), Lone Loklindt (RV), Lisbeth Bech
Poulsen (SF), Holger K. Nielsen (SF), Nikolaj Villumsen
(EL), Finn Sørensen (EL), Per Clausen (EL), Lykke Friis
(V), Eva Kjer Hansen (V) formand, Henrik Høegh (V), Ja-
kob Ellemann-Jensen (V), Pia Adelsteen (DF), Merete
Riisager (LA) og Lene Espersen (KF)
Udenrigsminister Villy Søvndal, europaminister Nicolai
Wammen, klima-, energi- og bygningsminister Martin Li-
degaard og miljøminister Ida Auken
Desuden deltog:
Formanden ledede mødet under det meste af dagsordenens punkt 1, mens
næstformanden ledede mødet under de resterende dagsordenspunkter.
Formanden/næstformanden og de fleste af ordførerne lykønskede de nye mini-
stre med jobbene, og ministrene takkede herfor.
FO
Punkt 1. Rådsmøde nr. 3117+3119 (almindelige anliggender og
udenrigsanliggender) den 10.-11. oktober 2011
Udenrigsministeren forelagde dagsordenspunkterne 5-12 samt 15.
Europaministeren forelagde dagsordenspunkterne 1-4 samt 13-14.
Udenrigsministeren:
Tak for velkomsten. Jeg ser frem til et godt samarbejde
med Europaudvalget. Det skal jeg bestræbe mig på.
Jeg vil i dag forelægge punkterne på rådsmødet vedrørende udenrigsanliggen-
der. Europaministeren vil efterfølgende orientere om rådsmødet vedrørende al-
mindelige anliggender.
Jeg vil alene gennemgå de punkter på dagsordenen for rådsmødet, som er af
særlig interesse. De øvrige punkter på dagsordenen kan vi selvfølgelig drøfte,
hvis I ønsker det.
Formanden:
Det glæder at kunne byde velkommen til den nye europaminister. Vi
glæder os meget til samarbejdet. Jeg tror, der er en vis forventning om, at vi vil se
en del til hinanden, ikke mindst i lyset af at Danmark overtager formandskabet for
EU.
6
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 126: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/10-11
1. Europaudvalgsmøde 7/10-11
Europaministeren:
Tak til formanden for den venlige velkomst. Jeg er enig med
formanden i, at alt tyder på, at vi kommer til at se en hel del til hinanden. Det glæ-
der jeg mig til. Jeg har forstået, at man ikke nødvendigvis er helt færdig med kon-
stitueringen, men jeg vil dog tillade mig at lykønske udvalget med valget af for-
mand. Jeg glæder mig meget til samarbejdet.
Jeg vil gerne sige, at jeg på regeringens vegne ser frem til at fortsætte det gode
og tætte samarbejde med Europaudvalget, som jeg ved at der har været tradition
for.
Jeg vil også i allerede i dag sige, at jeg håber, vi inden for kort tid kan mødes
uformelt. Jeg vil gerne invitere til en sammenkomst med Europaudvalget, sådan
at vi får lejlighed til dels at få en diskussion om de store emner, der er på dagsor-
denen, men også at jeg kan lære Europaudvalgets medlemmer at kende, og at
Europaudvalget kan lære mig bedre at kende. Der er sikkert også nogle af jer, der
gerne vil have lejlighed til at snakke lidt mere uformet med hinanden.
Jeg vil – som det også fremover vil være arbejdsdelingen – i dag forelægge mø-
det i Rådet for almindelige anliggender, der afholdes på tirsdag. Jeg vil tillade mig
i min fremstilling alene at gennemgå de punkter på dagsordenen for rådsmødet,
som jeg tror vil have udvalgets særlige interesse. Det betyder naturligvis ikke, at
man ikke kan spørge til andre ting. Det er et forsøg på at komprimere budskaber-
ne, sådan at udvalget kan arbejde bedst muligt. Det er den måde, jeg har valgt at
gøre det på.
1. Vækstforstærkende tiltag
Information fra formandskabet
Rådsmøde 3117+3119 – bilag 1 (samlenotat side 2)
Europaministeren
nævnte ikke dette punkt.
7
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 126: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/10-11
1. Europaudvalgsmøde 7/10-11
2. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 17.-18. oktober 2011
Politisk drøftelse
Rådsmøde 3118 – bilag 1 (samlenotat side 2)
Rådsmøde 3117+3119 – bilag 1 (samlenotat side 4)
Det Europæiske Råd 17-18/10-11 – bilag 8 (udkast til
konklusioner) (fortroligt)
Udvalgsmødereferat:
(Senest behandlet i EUU 9/9-11, referat endnu ikke omdelt)
Europaministeren:
På rådsmødet på tirsdag skal vi forberede det kommende
møde i Det Europæiske Råd den 17. oktober. Statsministeren vil senere her i ud-
valget i næste uge redegøre for forventningerne til Det Europæiske Råd. Ligesom
det har været tilfældet de sidste par år, ventes den økonomiske situation igen at
dominere dagsordenen.
Jeg forventer, at håndteringen af den aktuelle gældskrise i eurozonen vil udgøre
en central del af drøftelserne, herunder situationen i Grækenland og andre af de
mest udsatte lande, men også spørgsmålet om yderligere styrkelse af det øko-
nomiske samarbejde navnlig blandt eurolandene. Gældskrisen og styrkelsen af
samarbejdet blandt eurolandene er hovedemne for et særskilt topmøde blandt
stats- og regeringscheferne i eurozonen, som finder sted dagen efter mødet i Det
Europæiske Råd.
Der er endvidere lagt op til en drøftelse af, hvordan EU kan fremme væksten i
Europa parallelt med finanspolitisk konsolidering som led i en samlet strategi for
økonomisk genopretning, samt hvordan man styrker den europæiske konkurren-
ceevne, herunder gennem sin eksterne økonomiske politik. Det forventes, at Det
Europæiske Råd vil sætte fokus på de initiativer, som har det største vækstpoten-
tiale, bl.a. det indre marked, et digitalt indre marked og eksterne handelsaftaler.
Dette emne vil også blive behandlet separat på rådsmødet på tirsdag.
Fra regeringens side ser vi meget positivt på, at det Europæiske Råd har sat
fremme af vækst på dagsordenen. Det er vigtigt, at de igangværende konsolide-
ringsbestræbelser i EU går hånd i hånd med et stærkt fokus på at styrke vækst
og beskæftigelse. Det er også emner, der vil stå centralt under det kommende
danske formandskab. Det er i den forbindelse særligt glædeligt, at der lægges op
til at ”speede” arbejdet op inden for det indre marked og det digitale indre marked.
Der lægges også op til et videre arbejde med væksttiltag relateret til energiområ-
det og innovation. Vi vil i regeringen arbejde hårdt for, at grøn vækst kommer til at
indgå i den europæiske vækstdagsorden.
Det Europæiske Råd vil endvidere skulle forberede EU’s forhandlingsposition
forud for G20-topmødet i november. Dette er et selvstændigt dagsordenspunkt på
rådsmødet, og det vil jeg vende tilbage til om lidt.
8
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 126: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/10-11
1. Europaudvalgsmøde 7/10-11
Endelig vil Det Europæiske Råd også skulle forberede EU’s holdning forud for
den kommende klimakonference i Durban – COP17 – som finder sted i perioden
28. november - 9. december 2011.
EU’s position i forhold til Durban-konferencen er blevet forberedt på Økofinråds-
mødet den 4. oktober og vil blive forberedt på Miljørådet den 10. oktober. Fi-
nansministeren har forelagt sagen skriftligt for Folketingets partier den 29. sep-
tember, og klima-, energi- og bygningsministeren vil senere i dag forelægge sa-
gen. Regeringen vil arbejde for at sikre, at aftalen fra Cancun sidste år bliver ope-
rationaliseret. Derudover vil regeringen arbejde for at skabe fremdrift på en række
andre områder, herunder spørgsmålet om en ny klimaaftales retligt bindende ka-
rakter samt en eventuel ny forpligtelsesperiode under Kyotoprotokollen.
Per Clausen
forstod, at den danske regering under det danske formandskab
planlægget at kommer med et egentligt udspil til, hvordan man få sat fokus på at
skabe vækst og arbejdspladser. Derfor spurgte han, om Europaudvalget inden for
overskuelig fremtid bliver præsenteret for dette udspil, så det får mulighed for at
drøfte det.
Lene Espersen
var glad for regeringens fokus på at skabe øget vækst og be-
skæftigelse, og pegede på, at det i den forbindelse ville være godt at have fokus
på det indre marked.
Europaministeren
ville gerne ved en senere lejlighed lægge op til en diskussion
med Europaudvalget om vækst, måske i særlig grad grøn vækst, og glædede sig
over Per Clausens tilslutning. Når regeringen har lagt sig fast på programmet for
formandskabet, ville men tage en sådan drøftelse med Europaudvalget.
Europaministeren var ligesom Lene Espersen klar til at sætte fokus på det indre
marked og glædede sig i den forbindelse over udmeldingerne fra Barroso.
9
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 126: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/10-11
1. Europaudvalgsmøde 7/10-11
3. G20-topmødet i Cannes den 3.-4. november 2011
Politisk drøftelse
Rådsmøde 3117+3119 – bilag 1 (samlenotat side 7 – vedhæftet,
ikke omdelt endnu)
(Forelæggelse i Statsministeriet d. 19/9-11 – bilag endnu ikke
formelt modtaget)
Europaministeren:
Som en del af rådsmødet vil der være en drøftelse af forbe-
redelsen af G20-topmødet, der finder sted den 3.-4. november i Cannes. Drøftel-
sen forventes at fokusere på forberedelsen af de emner på G20-topmødets
dagsorden, der ikke er underlagt de fælles EU-retningslinjer, som blev vedtaget
på Økofinrådsmødet den 4. oktober. Vi har endnu ikke set den formelle G20-
dagsorden, men det er forventningen, at man bl.a. vil drøfte G20’s handlingsplan
om fødevareprisudsving og landbrugsudvikling, statusrapport fra G20’s arbejds-
gruppe om udvikling samt en rapport fra den britiske premierminister om G20's
rolle i den globale arkitektur.
På det polske formandskabs foranledning har man for første gang en drøftelse af
de ikke-finansielle G20-emner i Rådet for almindelige anliggender. Det er et tiltag,
som Danmark støtter. Fra dansk side arbejdes der for at sikre en styrket EU-
koordination forud for G20-topmøderne ved at anvende eksisterende rådsstruktu-
rer til at forberede emner, der ikke i forvejen behandles i Økofinregi. Det kan ek-
sempelvis være i forhold til fødevaresikkerhed, klima og miljø, udvikling og han-
del.
Per Clausen
hæftede sig ved Europaministerens udtalelse om, at forberedelser-
ne på miljø- og fødevareområdet ville ske i den etablerede EU-struktur, og spurg-
te, om det ville ske i Økofinsammenhæng eller i de råd, der normalt beskæftiger
sig med miljø og fødevarer.
Lykke Friis
mente, der ville komme en interessant diskussion på det kommende
G20-møde, hvor man skal diskutere økonomisk genopretning og konkurrenceev-
ne. Hun håbede, Danmark ville deltage aktivt i forberedelserne.
Hun gjorde opmærksom på, at en tobinskat altså ikke er noget, Venstre går ind
for, uanset hvilket regi den tænkes indført i. Hvis den ikke bliver global, er den
fuldstændig uacceptabel.
Hun nævnte, at EU jo i forvejen prioriterer grøn vækst, men gik ud fra, at det dre-
jer sig om at omsætte dette i praksis. Måske kunne det være noget med at udfase
støtten til fossile brændsler.
Lene Espersen
mente ligesom Lykke Friis ikke, at en global finansiel transakti-
onsskat var den rigtige vej at gå, idet hun aldrig troede, man fik lande som Cay-
man Islands med på det, og så ville man blot flytte pengestrømmene til sådanne
lande. Hun var modstander af en EU-transaktionsskat, idet den ville flytte ar-
10
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 126: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/10-11
1. Europaudvalgsmøde 7/10-11
bejdspladser ud af Europa. Derfor betegnede hun det som et fuldstændig vanvit-
tigt forslag.
Jeppe Kofod
ville gerne støtte det, Europaministeren sagde om, at EU kan spille
en afgørende rolle på en række vigtige punkter, når det gælder forberedelse af
G20-møderne. Han roste, at man ville kigge på global styring, både når det gæl-
der fødevarepriser og vores optræden i institutioner, hvor Danmark også har en
stemme, f.eks. i Verdensbanken. Det gælder også, når man taler om den finan-
sielle udfordring, som verden står over for.
Lisbeth Bech Poulsen
var begejstret for den udvikling, der synes at være i G20-
sammenhæng med hensyn til en skat på finansielle transaktioner, og bakkede
også fuldt og helt op om en EU-transaktionsskat.
Nikolaj Villumsen
gav fuldstændig opbakning til at arbejde for en tobinskat på
G20-mødet og tilføjede, at det er afgørende for Enhedslisten, at provenuet skal
bruges til at hjælpe ulandene og ikke bare ende i EU's kasse.
Pia Adelsteen
var modstander af en EU-transaktionsskat og bakkede fuldstæn-
dig op om det, Lykke Friis og Lene Espersen sagde. Den vil komme til at koste
arbejdspladser.
Merete Riisager
udtrykte ligeledes stor bekymring for en skat på europæiske
transaktioner. Hun gjorde opmærksom på, at en finansiel transaktionsskat vil væ-
re specielt skadelig i Danmark, som i forvejen har et af verdens højeste skattetryk.
Når man taler om vækst, bør man fokusere på rammevilkårene for virksomheder-
ne snarere end på støtte.
Jens Joel
var enig med dem, som mente, at global styring skal behandles i EU-
regi eller allerbedst i internationalt regi og i de internationale institutioner, hvor vi
kan deltage med reel indflydelse.
Europaministeren
syntes, det var godt, at EU er en del af G20-kredsen, men vi
ønsker også, at hele EU skal bidrage med input. Han var åben over for at inddra-
ge de enkelte ressortområder.
Som Lykke Friis er inde på, har vi tænkt os fra dansk side at engagere os aktivt i
forberedelserne af G20-topmødet.
Han opfattede de klare meldinger, der var kommet i dag om transaktionsskatten,
som han forstod at der var meget forskellige holdninger til. Regeringen er positivt
indstillet over for en individuel transaktionsskat, men vi lytter selvfølgelig også til
de meldinger, der kommer fra Folketingets partier her.
Det er rigtigt, som Lykke Friis er inde på, at EU har været inde på grøn vækst
tidligere, men vi håber, vi kan sætte en meget offensiv dansk dagsorden, når
det gælder grøn vækst. Vi ser det danske formandskab som en mulighed her-
for – gerne i samarbejde med Kommissionen, Europa-Parlamentet og de na-
tionale parlamenter.
Europaministeren opfattede Jeppe Kofods bemærkninger som en opbakning
til de meldinger, der var kommet fra regeringens side.
11
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 126: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/10-11
1. Europaudvalgsmøde 7/10-11
4. Samhørighedspolitikken
Præsentation
Rådsmøde 3117+3119 – bilag 1 (samlenotat side 10 –
vedhæftet, ikke omdelt endnu)
Europaministeren:
Som en del af rådsmødet vil der være en præsentation ved
kommissær for regionaludvikling, Hahn, af Kommissionens forslag til nye struktur-
fondsforordninger. Formandskabet forudser ingen drøftelse, idet forslagene først
blev fremsat den 5. oktober. Formandskabet planlægger indtil videre en første
politisk drøftelse af den fremtidige samhørighedspolitik under det uformelle regio-
nalministermøde den 24. november samt at hellige rådsmødet den 16. december
til en videregående drøftelse af samhørighedspolitikken.
Det var, hvad jeg har valgt at fokusere på, men naturligvis står jeg til rådighed for
spørgsmål og kommentarer også til andre emner.
Lene Espersen
var glad for, at regeringen forholdt sig skeptisk til ideen om en
øget EU-medfinansieringssats angående samhørighedsprogrammerne, idet man
ikke får en hensigtsmæssig anvendelse af EU-midlerne, hvis det bliver et tag-
selv-bord. I hvert fald må det ikke på nogen måde præjudicere samhørighedspoli-
tikken fremadrettet. De konservative mener grundlæggende, at der skal være
national medfinansiering både for at sikre ejerskabet og for at sikre, at midlerne
bliver brugt korrekt.
Hun tilføjede, at man forud for Europaudvalgets møde havde haft en ganske inte-
ressant samtale med de danske medlemmer af Europa-Parlamentet, som viste,
at der også blandt regeringspartiernes MEP'er var en vis skepsis over for nogle af
de nye ideer til en samhørighedspolitik.
Nikolaj Villumsen
pegede på, at man i forbindelse med samhørighedspolitikken
taler om, at EU skal kunne tilbageholde midler fra strukturfonden og socialfonden
og andre fonde. Han spurgte, om det også vil kunne ramme Danmark, hvis EU
synes, vi forelægger en dårlig finanslov, og vi ikke vil ændre den.
Europaministeren
bekræftede, at den holdning til samhørigshedsfonden, som
Lene Espersen gav udtryk for, også var regeringens linje.
I svaret til Nikolaj Villumsen nævnte europaministeren, at Kommissionen i sit nye
forslag vil udvide sanktionen med tilbageholdelse af midler fra kun at gælde struk-
turfonden til også at gælde regionalfonden, socialfonden, landdistriktsfonden og
fiskerifonden. Det har særlig betydning for EU-lande, der modtager makrofinansiel
bistand.
Nikolaj Villumsen
gjorde opmærksom på, at muligheden for at tilbageholde
midler gælder både eurolande og ikke-eurolande, og gentog sit spørgsmål
om, hvorvidt det kunne komme til at gå ud over Danmark.
12
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 126: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/10-11
1. Europaudvalgsmøde 7/10-11
Per Clausen
spurgte, om han skulle forstå Europaministerens svar sådan, at
Danmark støtter, at der bliver mulighed for at tilbageholde overførsler fra for-
skellige fonde, også når det gælder Danmark. I bekræftende fald, hvad er så
den reelle forskel på eurolande og ikke-eurolande? Eurolande må få bøder,
men over for ikke-eurolande kan man tilbageholde et tilsvarende beløb.
Lykke Friis
refererede til regeringsgrundlaget, hvor der står, at regeringen
agter at overholde vækst- og stabilitetspagten.
Hun gjorde opmærksom på, at der er en kobling til det nye forslag, som
Kommissionen var kommet med dagen før, men hun havde fuld respekt for, at
Europaministeren ikke kunne svare på det nu.
Europaministeren
mente, det var en rent teoretisk diskussion, Per Clausen
var inde på, idet Danmark vil overholde vækst- og stabilitetspagten, så EU vil
ikke tilbageholde midler over for os.
Det er korrekt, som Lykke Friis er inde på, at Kommissionen dagen før var
kommet med et forslag. Det ville regeringen gerne have lejlighed til at arbejde
med, før man på et senere tidspunkt fik mulighed for at drøfte det i Europaud-
valget.
Per Clausen
gentog sit spørgsmål om forskellen på eurolandene og ikke-
eurolandene, idet han ikke godtog et svar om, at Danmark altid ville overholde
reglerne. Han tilføjede, at regeringen jo respekterer EU-forbeholdene, selv om
nogle af regeringspartierne ikke er tilhængere af dem.
Nikolaj Villumsen
sagde, at Enhedslisten meget gerne medvirker til at over-
holde vækst- og stabilitetspagten og gerne beskatter bankerne, hvis det er
det, der skal til, men det er afgørende for Enhedslisten, at danske lønmodta-
gere ikke bliver belastet, hvis EU ikke vil acceptere den økonomiske politik, vi
beslutter os til.
Europaministeren
gjorde Per Clausen opmærksom på, at vi allerede er om-
fattet af muligheden for tilbageholdelse af midler, når det gælder den sociale
fond.
Han bekræftede, at regeringen respekterer EU-forbeholdene, indtil de måtte
blive afskaffet ved en folkeafstemning.
13
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 126: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/10-11
1. Europaudvalgsmøde 7/10-11
5. (Evt.) Gasboringer ud for Republikken Cypern
Politisk drøftelse
Rådsmøde 3117+3119 – bilag 1 (samlenotat side 13 –
vedhæftet, ikke omdelt endnu)
Udenrigsministeren
nævnte ikke dette punkt.
14
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 126: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/10-11
1. Europaudvalgsmøde 7/10-11
6. Mellemøsten
Politisk drøftelse
Rådsmøde 3117+3119 – bilag 1 (samlenotat side 15 –
vedhæftet, ikke omdelt endnu)
Rådsmøde 3106+3107 – bilag 2 (skriftlig forelæggelse den 13/7-
11)
Udenrigsministeren:
Udenrigsministrene vil drøfte den aktuelle udvikling i Mel-
lemøsten og EU’s engagement i regionen. Jeg forventer, at fokus for drøftelsen vil
være mulighederne for en genoptagelse af fredsforhandlingerne mellem israeler-
ne og palæstinenserne. Sagen har som bekendt været drøftet intensivt over de
seneste uger, bl.a. i FN i New York.
Som bekendt indgav præsident Abbas i forbindelse med sin tale den 23. septem-
ber på FN’s generalforsamling ansøgning om staten Palæstinas FN-medlemskab
til FN’s generalsekretær. FN’s Sikkerhedsråd har, som proceduren foreskriver,
indledt behandlingen af ansøgningen og skal senere tage stilling til, om det vil
anbefale generalforsamlingen at se positivt på ansøgningen. I første omgang er
det Sikkerhedsrådets ”Komite for Optagelse af Nye Medlemmer”, der vurderer
ansøgningen.
Med USA’s udmelding om i givet fald at ville nedlægge veto mod fuldt medlem-
skab for en stat Palæstina i FN, synes der ikke at være udsigt til, at Sikkerhedsrå-
det vil kunne anbefale et sådant medlemskab, så længe det ikke er baseret på en
forhandlet løsning.
Kvartetten udsendte samme dag en erklæring, hvori de to parter opfordres til
straks og uden forhåndsbetingelser at genoptage direkte bilaterale forhandlinger
baseret på en stram tidstabel. Den indebærer:
At der inden én måned skal afholdes et forberedende møde for at aftale dagsor-
den og forhandlingsprocessen.
At begge parter på mødet vil erklære, at formålet er at opnå en aftale inden for en
fastsat tidsramme, dog ikke senere end udgangen af 2012.
At kvartetten forventer, at parterne inden for tre måneder fremkommer med om-
fattende forslag om grænser/territorium og sikkerhed og har gjort væsentlige
fremskridt inden seks måneder.
Kvartetten opfordrer yderligere begge parter til at afholde sig fra provokerende
handlinger, ligesom parternes forpligtelser i henhold til køreplan-for-fred genopfri-
skes.
Ikke mindst i lyset heraf reagerede det internationale samfund over en bred kam
skarpt på den israelske udmelding den 27. september om yderligere byggerier i
bosættelsen i bydelen Gilo i Øst-Jerusalem. Jeg bakker i den forbindelse fuldt op
om udenrigsrepræsentantens klare afstandtagen til de israelske byggeplaner.
15
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 126: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/10-11
1. Europaudvalgsmøde 7/10-11
Udover den palæstinensiske ansøgning om fuldt FN-medlemskab og kvartet-
erklæringen er der et tredje element, som kan komme i spil igen, nemlig en reso-
lution i generalforsamlingen. En sådan resolution ses for palæstinenserne som en
mulighed for en opgraderet status i forhold til FN, men uden fuldt medlemskab.
Der kunne også indgå en række elementer, som ville definere omridset af og kri-
terier for en fredsløsning og dermed supplere den førnævnte kvarteterklæring, i
hvilken der fokuseres på tidshorisonten for mere end indholdet af fredsforhandlin-
gerne. Det nærmere indhold er dog ikke afklaret. Det er spørgsmål, som vi og EU
vil følge meget nøje, og regeringen vil arbejde for et fortsat meget tæt koordineret
forløb i EU-kredsen.
Under hele forløbet forud for og i New York har EU ved udenrigsrepræsentant
Ashton været stærkt engageret i sammen med særligt de øvrige kvartetmedlem-
mer at finde en formel, der vil føre til en genoptagelse af fredsforhandlingerne.
Disse bestræbelser fra Ashtons side forventer jeg videreført med udgangspunkt i
kvarteterklæringen.
Regeringen vil støtte aktivt op om disse bestræbelser med det overordnede for-
mål at få genstartet de direkte forhandlinger og sikre en fælles EU-tilgang i forhold
til Mellemøsten. Jeg skal understrege, at der ikke forelægger et udkast til resoluti-
on i FN’s generalforsamling, som regeringen vil skulle forholde sig til.
Per Clausen
ville gerne have præciseret, hvad den danske regerings position er,
når det gælder en eventuel optagelse af Palæstina i FN. Vil regeringen under alle
omstændigheder støtte en optagelse, eller vil man kun gøre det, hvis EU går ind
for det?
Udenrigsministeren
sagde, at den danske regerings position er, at vi støtter en
anerkendelse af en palæstinensisk stat, idet vi støtter palæstinensernes ret til at
leve i en anerkendt stat. Spørgsmålet er, hvordan vi når dertil. I øjeblikket ligger
sagen i FN's Sikkerhedsråd, hvor der er en sikker forventning om, at USA vil ned-
lægge veto. Hvis sagen derefter kommer op på FN's generalforsamling, vil vi i
processen aktivt søge at påvirke EU-landene i retning af en fælles anerkendelse
af en palæstinensisk stat. Vi kender imidlertid ikke resolutionen endnu. Måske vil
der blive tale om en form for observatørstatus. Udenrigsministeren ville godt have
noget bevægerum i den videre proces.
Per Clausen
takkede for svaret, som vel er så præcist, som det kan blive på nu-
værende tidspunkt. Hvis han bad om en yderligere præcisering, var han bange
for at få et svar, han ikke brød sig om, og derfor ville han lade være med det.
Nikolaj Villumsen
gik ind for fuld anerkendelse af Palæstina, uafhængig af hvad
EU måtte mene. Han pegede på, at vi har en handelsaftale med Israel, som byg-
ger på, at menneskerettighederne overholdes, og spurgte, om der er på tale at
genoverveje denne aftale, så man kan få Israel til at stoppe bosættelserne og
stoppe overtrædelser af menneskerettighederne.
Udenrigsministeren
nævnte i svaret til Nikolaj Villumsen, at den eksisterende
handelsaftale er suspenderet i øjeblikket, og at der ikke er planer om at gå videre
16
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 126: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/10-11
1. Europaudvalgsmøde 7/10-11
med den. Vi har reageret på, at Israel ikke overholder almindeligt anerkendte
principper, men udvider bosættelserne, men der er ikke lagt op til nye skridt.
17
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 126: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/10-11
1. Europaudvalgsmøde 7/10-11
7. Sydlige naboskab
Politisk drøftelse/rådskonklusioner
Rådsmøde 3117+3119 – bilag 1 (samlenotat side 17)
EU-note (10) – E 39 (EU-note af 11/3-11 om ny EU strategi for
det sydlige middelhavsområde)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (10) – bilag 534 (side 1482, senest behandlet i
EUU 17/6-11)
Udenrigsministeren:
På rådsmødet vil der være en drøftelse af det sydlige na-
boskab med fokus på udviklingen i Syrien, Libyen og Yemen samt information om
Tunesien og Egypten.
I Libyen fortsætter kampene, særligt i byerne Sirte, Bani Walid og Al Jufra i den
sydlige del, også med angreb på civile. Det synes dog at være et spørgsmål om
tid, før de kan afsluttes. Det libyske overgangsråd, NTC, har taget lederskab for
genopbygningsplanlægningen i samarbejde med FN, som koordinerer den inter-
nationale indsats, og har som bekendt indtaget Libyens plads i FN. Der er fokus
på at få gang i den libyske økonomi og genoptage internationalt økonomisk sam-
arbejde på alle niveauer. Signalet fra NTC er, at man har behov for rådgivning og
teknisk støtte. NTC samarbejder tæt med bl.a. EU om en omfattende behovsana-
lyse.
Jeg forventer på rådsmødet en opdatering på EU’s rolle i genopbygningen af Li-
byen. EU vil særligt skulle støtte NTC i forhold til grænsekontrol og sikkerhed,
offentlig kommunikation og mediehåndtering samt støtte til opbygning af civilsam-
fundet, herunder inddragelse af kvinder. Centralt for EU's tilgang er, at libyerne
har ejerskab af processen, og at FN har den koordinerende rolle for den internati-
onale indsats. EU’s udenrigsrepræsentant har over for NTC gjort klart, at den poli-
tiske proces må være så inklusiv som muligt, at hævnaktioner må søges undgået,
og at en ny libysk stat må bygge på demokrati og respekt for menneskerettighe-
der. Det er synspunkter, som den danske regering kan bakke fuldt og helt op om.
Udviklingen i Syrien er fortsat helt uacceptabel. På rådsmødet forventer jeg, at
der vil være en drøftelse af den aktuelle udvikling i lyset af den beklagelige bloke-
ring af vedtagelsen af en resolution fra FN’s Sikkerhedsråd tidligere i denne uge
om Syrien. Drøftelsen forventes at handle om, hvad EU kan gøre, efter det er
blevet klart, at Sikkerhedsrådet ikke vil vedtage den ventede resolution. Det kan
f.eks. være mulighederne for brug af menneskerettighedsinstrumenter og yderli-
gere tiltag, der kan supplere EU’s sanktioner. EU har løbende styrket sit sank-
tionsregime. I september blev der vedtaget sanktioner mod oliesektoren, og der
overvejes p.t. yderligere økonomiske sanktioner mod blandt andet Syriens olie-
sektor. EU arbejder også for at inddrage de regionale aktører, som spiller en vig-
tig rolle i forhold til regimet.
18
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 126: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/10-11
1. Europaudvalgsmøde 7/10-11
Der forventes også en drøftelse af Yemen. Situationen i Yemen er særdeles be-
kymrende. Præsident Saleh er vendt tilbage til landet efter sit ophold i Saudi Ara-
bien, og alt tyder på, at han fortsat nægter at acceptere Golflandenes mæglings-
forslag. Der er de seneste uger rapporteret om et stigende antal civile ofre i den
tilspidsede konflikt i landet.
Den nydannede EU-taskforce for Tunesien afholdt sit første møde i Tunesien den
28. og 29. september med udenrigsrepræsentant Ashton og den tunesiske pre-
mierminister Essebsi som værter. Mødet, som fandt sted tre uger inden det første
demokratiske valg i Tunesien, sender et stærkt signal om EU’s engagement i re-
gionen. Samtidig er det fra EU’s side et vigtigt første skridt i retning af en mere
effektiv og målrettet naboskabspolitik i forhold til de sydlige naboer.
De første parlamentsvalg i Egypten efter Mubarak bliver indledt den 28. novem-
ber og fortsætter frem til marts 2012. Militærrådet har med den nye valglov ikke
bidraget til klarhed over valgprocessen, og der synes at herske frustration over
det komplicerede valgforløb i Egypten. Der lægges fra international side pres på
myndighederne for at tillade internationale valgobservatører.
Nikolaj Villumsen
tilsluttede sig ideen om at give libyerne et reelt ejerskab til re-
formerne i Libyen, men spurgte, hvordan vi kan være sikre på, at det også bliver
en reel støtte til demokratiet, idet han pegede på, at EU tidligere støttede Gad-
dafis regime.
Udenrigsministeren
støttede udviklingen mod demokrati i Libyen, herunder op-
bygningen af en fri presse og en styrkelse af kvindernes rettigheder. Det er noget
helt andet end den tidligere støtte til Gaddafi.
19
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 126: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/10-11
1. Europaudvalgsmøde 7/10-11
8. Hviderusland
Politisk drøftelse/rådskonklusioner
Rådsmøde 3117+3119 – bilag 1 (samlenotat side 21 –
vedhæftet, ikke omdelt endnu)
Udenrigsministeren:
På rådsmødet ventes en drøftelse af situationen i Hvide-
rusland i lyset af myndighedernes fortsatte undertrykkelse på menneskeret-
tigheds- og demokratiområdet. I forbindelse med topmødet under EU’s østlige
partnerskab i Warszawa den 29.-30. september 2011 var Hviderusland inviteret
på udenrigsministerniveau, men valgte at udeblive og tog heller ikke del i den poli-
tiske erklæring fra mødet.
Drøftelsen på rådsmødet vil fokusere på muligheden for en skærpelse af EU’s
sanktioner mod Hviderusland. De nuværende sanktioner omfatter visumforbud og
indefrysning af finansielle midler for personer, der tog aktiv del i undertrykkelsen
af opposition og civilsamfund umiddelbart efter præsidentvalget i 2010. Derudover
er der tale om økonomiske sanktioner mod udvalgte hviderussiske virksomheder
samt en våbenembargo.
Skærpelsen vil kunne bestå af dels en udvidelse af listen over personer på sank-
tionslisten og dels en udvidelse af kriterierne for visumforbudslisten til at omfatte
personer, der er ansvarlige for den generelle undertrykkelse i landet og ikke blot
begivenhederne i forbindelse med præsidentvalget i december 2010. Der vil der-
udover også kunne blive tale om en udvidelse af de økonomiske sanktioner til at
omfatte en række andre hviderussiske virksomheder.
Holger K. Nielsen
gjorde opmærksom, at oppositionspolitikere fra Hviderusland
har brug for at kunne rejse til EU-lande. Det kan de i princippet godt, men de har
ikke råd til det, fordi Schengenvisa er så dyre. Her mente han, den danske rege-
ring kunne gøre en god indsats ved at få etableret en eller anden særordning
Udenrigsministeren
pegede på, at man var i færd med at gøre noget for, at un-
ge fra Ukraine kunne komme til Danmark. Vi vil undersøge, hvad vi kan gøre for
oppositionspolitikere, for det er en oplagt god idé, at de får mulighed for at besøge
EU-landene.
20
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 126: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/10-11
1. Europaudvalgsmøde 7/10-11
9. (Evt.) EU-Kina topmødet
Politisk drøftelse
Rådsmøde 3117+3119 – bilag 1 (samlenotat side 23 –
vedhæftet, ikke omdelt endnu)
Udenrigsministeren
nævnte ikke dette punkt.
Per Clausen
forstod, at der var foregået en "forventningsafstemning" forud for det
forestående topmøde mellem Kina og EU, og spurgte, om det betyder, at man
har fundet et upassende lavt niveau at behandle menneskerettigheder på, så de
ikke generer handelen.
Lykke Friis
havde også noteret sig bemærkningen om "forventningsafstemning"
og pegede på, at det principielt er vigtigt, at der er reciprocitet, idet der i øjeblikket
er en asymmetri, når det gælder protektionisme og grøn protektionisme.
Udenrigsministeren
havde en klar forventning om, at menneskerettigheds-
spørgsmålet ville blive taget op på det kommende topmøde med Kina. Den dan-
ske regering ville forbeholde sig retten til at kritisere overtrædelser af menneske-
rettigheder, undertrykkelse af mindretal og manglende politiske reformer i Kina.
Han tilføjede dog som en personlig bemærkning, at den anden side af mønten
var, at man i Kina faktisk havde løftet 300 millioner mennesker op fra fattigdom
over en periode på 15-20 år. Regeringen har ikke tænkt sig at nedtone betydnin-
gen af menneskerettigheder, hvilket ikke kun gælder Kina, men hele verden.
Udenrigsministeren erkendte i svaret til Lykke Friis, at der er an asymmetri i for-
hold til protektionisme, som helt sikkert også vil blive taget op på det kommende
topmøde. Forventningen er, at dagsordenen vil omfatte økonomiske emner, spe-
cielt markedsadgang og beskyttelse af intellektuelle ejendomsrettigheder.
21
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 126: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/10-11
1. Europaudvalgsmøde 7/10-11
10. Iran
Politisk drøftelse/rådskonklusioner
Rådsmøde 3117+3119 – bilag 1 (samlenotat side 25 –
vedhæftet, ikke omdelt endnu)
Udenrigsministeren
nævnte ikke dette punkt.
Pia Adelsteen
var bekymret for, at det så ud, som om berigelsen af uran bare
fortsatte, og bad derfor udenrigsministeren uddybe, om vi ikke kan gøre noget.
Udenrigsministeren
erkendte, at situationen er noget fastfrosset for tiden. Der er
et stærkt internationalt ønske – som også deles af den danske regering – om at
fastholde presset på Iran, men det er også vigtigt at koordinere det i EU, så det
bliver et samlet pres.
22
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 126: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/10-11
1. Europaudvalgsmøde 7/10-11
11. EU's mål og prioriteter for De Forenede Nationers 13. Konference om
Handel og Udvikling (UNCTAD XIII), der holdes 21-26. april 2012 i
Doha, Qatar
Rådskonklusioner
Rådsmøde 3117+3119 – bilag 1 (samlenotat side 27 –
vedhæftet, ikke omdelt endnu)
Udenrigsministeren
nævnte ikke dette punkt.
23
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 126: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/10-11
1. Europaudvalgsmøde 7/10-11
FO
12. EU-Ukraine associeringsaftale
Politisk drøftelse
Rådsmøde 3117+3119 – bilag 1 (samlenotat side 30 –
vedhæftet, ikke omdelt endnu)
(Forelæggelse i Statsmin. 19/9-11 – bilag endnu ikke formelt
modtaget)
Udenrigsministeren:
Denne sag er til forhandlingsoplæg.
Forhandlingerne mellem EU og Ukraine om en associeringsaftale og en dyb og
omfattende frihandelsaftale er sat på dagsordenen for vores møde i dag til for-
handlingsoplæg, fordi forhandlingerne forventes afsluttet i løbet af de kommende
måneder. På rådsmødet forventes en drøftelse af EU’s relationer til Ukraine mere
generelt.
EU og Ukraine har siden marts 2007 forhandlet en associeringsaftale og siden
2008 også en dyb og omfattende frihandelsaftale, der vil indgå som en integreret
del af associeringsaftalen. Der arbejdes for, at man kan afslutte forhandlingerne
med udgangen af 2011. Associeringsaftalen vil afløse den tidligere indgåede
partnerskabs- og samarbejdsaftale mellem EU og Ukraine. Lignende aftaler for-
handles med andre af EU’s østlige partnerlande – Moldova, Georgien, Armenien
og Aserbajdsjan.
EU følger parallelt med dette tæt de retssager, som de ukrainske myndigheder
har indledt mod fremtrædende medlemmer af oppositionen, bl.a. mod den tidlige-
re premierminister Timosjenko. EU har flere gange udtrykt stærk bekymring over
situationen og understreget behovet for en retfærdig, transparent og uafhængig
rettergang for at undgå opfattelsen af et selektivt retsvæsen. Jeg forventer en
drøftelse heraf på rådsmødet, hvor der vil blive lagt op til en skarp reaktion over
for Ukraine, såfremt det kommer til hårde domsfældelser – men uden at standse
forhandlingerne.
I EU kredsen er der således fuld enighed om at tage afstand fra politisk motivere-
de retssager. Samtidig er der også enighed om, at EU skal fortsætte forhandlin-
gerne om det nye aftalekompleks, da det er et centralt instrument for at fastholde
Ukraines engagement med EU og dermed tilskynde Ukraine til at efterleve inter-
nationale retssikkerhedsstandarder.
Regeringen støtter, at en associeringsaftale og en dyb og omfattende frihandels-
aftale mellem EU og Ukraine kan færdigforhandles og undertegnes, da det vil
være en aftale af vigtig strategisk betydning både for Ukraine og for EU. En aftale
kan fungere som en central drivkraft for at fastholde Ukraine på vejen mod et tæt-
tere samarbejde med EU, herunder en tilnærmelse til EU’s principper og værdier.
Regeringen støtter samtidig, at EU fastholder de stærke politiske signaler til Ukra-
ine om behovet for, at landet gennemfører politiske og økonomiske reformer og
efterlever internationalt anerkendte principper på retsstats- og menneskeret-
tighedsområdet.
24
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 126: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/10-11
1. Europaudvalgsmøde 7/10-11
Pia Adelsteen
var dybt bekymret over situationen i Ukraine og betragtede ankla-
gen mod Timosjenko som en politisk motiveret anklage. Desuden pegede hun på,
at der er meget stor korruption i Ukraine. I samlenotatet står der, at der skal være
en dyb og omfattende frihandelsaftale, som også skal indeholde tjenesteydelser.
Det fik hende til at frygte, at der kunne blive tale om social dumping, som vil med-
føre et yderligere pres på danske lønninger.
Per Clausen
spurgte, om det ikke var sådan, at associeringsaftalen med Ukraine
indeholder nogle klare forpligtelser, når de handler om frihandel, og kun nogle
fromme ønsker om dialog, når de handler om menneskerettigheder og retssik-
kerhed.
Lene Espersen
betegnede det som meget vigtigt, at der bliver indgået en asso-
cieringsaftale med Ukraine, så man kan få en institutionaliseret dialog om fælles
værdier, demokrati, respekten for menneskerettigheder osv. En associeringsafta-
le vil styrke de kræfter, som ønsker et Ukraine, som vender blikket mod Vest. En
dyb og omfattende frihandelsaftale betyder, at den skal omfatte næsten al handel,
hvilket de konservative fandt meget fornuftigt.
I forbindelse med den forfølgelse, der sker af politiske modstandere – ikke mindst
den tidligere premierminister Timosjenko – forstod hun, at der blev lagt op til en
skarp reaktion fra EU's side, såfremt der gives meget lange fængselsstraffe. Hun
spurgte, hvilke reaktioner udenrigsministeren tænkte på.
Lykke Friis
udtalte sig på linje med Lene Espersen og understregede, at der er
et kolossalt potentiale for et samarbejde f.eks. på energiområdet.
Udenrigsministeren
svarede Pia Adelsteen, at der ikke er tale om tjenesteydel-
ser i associeringsaftalen, som har fokus på handel. Det fremgår af regerings-
grundlaget, at man kigger særskilt på social dumping.
Udenrigsministeren sagde til Per Clausen, at vi er optaget af menneskerettighe-
derne, men han advarede mod at kæde dem sammen med associeringsaftalen.
Fra dansk side og fra EU's side holder vi nøje øje med retssagerne og lægger et
pres på Ukraine, men udenrigsministeren mente ikke, man skulle blande dette
sammen med forhandlingerne om en associeringsaftale, for i så fald vil det ikke
lykkes at få en associeringsaftale. Som Lene Espersen nævner, skal vi støtte de
tendenser i Ukraine, som ønsker at vende ansigtet mod Vest. I øvrigt kvitterede
udenrigsministeren for Lene Espersens støtte vedrørende Ukraine.
Per Clausen
syntes ikke, det var særligt ambitiøst, når udenrigsministeren ville
undlade at blande menneskerettigheder og handel sammen. Han havde lidt svært
ved at acceptere denne skelnen, selv om han godt var klar over, at den lå helt i
forlængelse af den tidligere regerings linje.
Pia Adelsteen
havde ikke noget imod en frihandelsaftale, men pegede igen på,
at der i samlenotatet står, at den dybe og omfattende frihandelsaftale også skal
omfatte tjenesteydelser. Det kan give os problemer med social dumping.
Jens Joel
erklærede sig enig med Lene Espersen og Lykke Friis i, at associe-
ringsaftalen med Ukraine bør komme på plads. Han var klar over, at regeringen
25
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 126: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/10-11
1. Europaudvalgsmøde 7/10-11
er optaget af menneskerettigheder og demokrati, og bad udenrigsministeren be-
kræfte, at der konkret ligger i associeringsaftalen, at der kommer en institutionali-
seret dialog, hvor vi også kan sætte hårdt mod hårdt, når det drejer sig om men-
neskerettigheder.
Udenrigsministeren
sagde til Per Clausen, at regeringen ikke underordner
menneskerettigheder i forhold til handel. I den forbindelse henviste han til, at der
står i associeringsaftalen, at Ukraine tilnærmer sig EU's principper og værdier,
navnlig hvad angår demokrati, retsstat og respekt for menneskerettigheder.
I svaret til Pia Adelsteen gentog udenrigsministeren, at associeringsaftalen ikke
omhandler tjenesteydelser, så den ville ikke indebære social dumping. Han tilfø-
jede, at regeringen vil sikre, at vi ikke får underbetalt arbejdskraft til Danmark. Det
er en del af regeringsgrundlaget.
Pia Adelsteen
kunne efter udenrigsministerens svar tilslutte sig forhandlingsop-
lægget.
Per Clausen
havde ikke så meget tillid til EU's institutioner, men han havde tillid
til udenrigsministeren, så han kunne også tilslutte sig forhandlingsoplægget.
Formanden
konkluderede, at der ikke var konstateret et flertal imod regeringens
forhandlingsoplæg, idet ingen partier havde ytret sig imod det, så til sit første for-
handlingsoplæg havde udenrigsministeren fået tilslutning fra hele Folketinget.
Udenrigsministeren
håbede, dette ville blive en tradition.
26
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 126: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/10-11
1. Europaudvalgsmøde 7/10-11
13. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af
Rådets forordning (EF) nr. 1083/2006 for så vidt angår visse
bestemmelser om finansiel forvaltning for visse medlemsstater, som
er i eller trues af alvorlige vanskeligheder med hensyn til deres
finansielle stabilitet
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmøde (almindelige anliggender
og udenrigsanliggender) den 10.-11. oktober, men forventes vedtaget
på et senere rådsmøde
KOM (2011) 0482
Europaministeren
nævnte ikke dette punkt.
Nikolaj Villumsen
hæftede sig ved, at Danmark på det sidste møde i Økofin var
gået med til, at vores finanslov skulle sendes til Bruxelles, før man havde set den i
Folketinget, nemlig til foråret, mens Folketinget først plejer at behandle den om
efteråret. Enten må vi lade være med at sende den, eller også må man samtidig
sende den til de folkevalgte, så man kan få en åben og folkelig debat om, hvilken
økonomisk politik Danmark skal føre. I den forbindelse pegede han på, at man
under valgkampen havde talt om, at vi skulle investere os ud af krisen og ikke
spare os ud af den.
Pia Adelsteen
bakkede op om Nikolaj Villumsens ønske om, at Danmark ikke
skal sende sin finanslov ned til EU, inden nogen i Folketinget har set den.
Europaministeren
forstod Enhedslistens og Dansk Folkepartis synspunkt
om, hvor meget vi skal informere EU om – hvilket ikke er nye synspunkter –
men pointerede, at regeringen ikke lægger op til en ændret praksis. Han hå-
bede selvfølgelig, at de tidligere regeringspartier fortsat delte denne tilgang.
27
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 126: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/10-11
1. Europaudvalgsmøde 7/10-11
14. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1083/2006 for så vidt
angår tilbagebetalingspligtig støtte og finansieringsteknik
KOM (2011) 0483
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmøde (almindelige anliggender
og udenrigsanliggender) den 10.-11. oktober, men forventes vedtaget
på et senere rådsmøde
Europaministeren
nævnte ikke dette punkt.
15. EU-Australien
Vedtagelse
Udenrigsministeren
nævnte ikke dette punkt.
28
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 126: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/10-11
1. Europaudvalgsmøde 7/10-11
Punkt 2. Rådsmøde nr. 3118 (miljø) den 10. oktober 2011
Dagsordenspunkterne 1-3 samt 6 hører under Miljøministeriets ressort og blev
forelagt af miljøministeren.
Dagsordenspunkt 4 hører under klima-, energi- og bygningsministeriets ressort
og blev forelagt af klimaministeren.
Miljøministeren:
Jeg kan henvise til samlenotat om rådsmødet den 10. oktober –
miljødelen – som blev sendt til udvalget den 4. oktober 2011. Notatet er lavet, før
den nye regering trådte til, og afspejler ikke det høje ambitionsniveau, som den
nye regering lægger vægt på, når det drejer sig om grøn omstilling.
Jeg forelægger 3 punkter – alle til orientering. Herudover vil jeg orientere om en
verserende sag hos EU-Domstolen.
Klimaministeren:
Jeg glæder mig til samarbejdet med jer både i denne sag un-
der dagsordenens punkt 4 og i alle de andre kommende sager. Der er ikke no-
gen, der er i tvivl om, at de ting, som vi sidder og bakser med i forbindelse med de
internationale klimaforhandlinger, ikke er lette og ikke er noget, der ligger lige på
den flade hånd, eller som bliver til noget i morgen. Så meget desto vigtigere er det
at have en strategi for den kurs, vi vælger at føre. Heldigvis er der en god tradition
for, at der er bred opbakning til den politik, vi fører.
Med disse indledende ord vil jeg kaste mig over mit første talepapir, som jeg nok
vil supplere med lidt om mit hovedindtryk af de klimaforhandlinger, der lige har
været i Panama City for et par dage siden.
1. Evaluering af 6. miljøhandlingsprogram og konklusioner om
udviklingen af et nyt program
Rådskonklusioner
KOM (2011) 0531
Rådsmøde 3118 – bilag 1 (samlenotat side 2 – vedhæftet, ikke
omdelt endnu)
Miljøministeren:
Jeg kan generelt støtte formandskabets udkast til rådskonklusi-
oner.
Jeg er enig i vurderingen, at det 6. miljøhandlingsprogram har været en effektiv
overordnet ramme for udviklingen af miljøpolitikken og i væsentlig grad har bidra-
get til at gøre fremskridt og nå positive resultater.
Jeg er også enig i konstateringen af, at der er en række mangler og begrænsnin-
ger i det 6. miljøhandlingsprogram, og at det i vid udstrækning skyldes mangel på
implementering og mangel på nødvendige finansielle midler.
29
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 126: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/10-11
1. Europaudvalgsmøde 7/10-11
Endelig er jeg enig i opfordringen til Kommissionen om at fremsætte et forslag til
et nyt 7. miljøhandlingsprogram. Et nyt 7. miljøhandlingsprogram må bygge vide-
re på de positive erfaringer, der har været med det 6. miljøhandlingsprogram,
samt forsøge at tage højde for de begrænsninger, der også har været med det 6.
Det 7. miljøhandlingsprogram bør være et samlet, langsigtet program for unio-
nens miljøpolitik. Det bør udvikle en ambitiøs vision for EU's miljøpolitik frem mod
2050, som tager fat på varige miljøproblemer i forbindelse med global bæredygtig
udvikling, og som klart angiver prioriteterne og miljømålene samt realistiske og
gennemførlige mål og frister for 2020.
Henrik Høegh
mente, der var både plusser og minusser i den foreliggende tekst,
og at resultatet både kan blive succes og fiasko. Derfor ville han komme med et
advarende ord. Han mente, det var bedre, at man holdt balancen og prøvede at
få nogle med, idet vi har en interesse i, at det lykkes. Han spurgte, hvor den nye
regering især tænkte sig at lægge skrappere ud.
Han henviste til, at der i samlenotatet stod, at selv det 7. handlingsprogram ikke
ville påvirke det danske beskyttelsesniveau, hvilket han måtte forstå sådan, at vi
allerede ligger højere. Derfor havde han svært ved at forstå, at der også står, at
programmet kan have væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
Pia Adelsteen
sagde, at det virkede, som om man vil sætte højere mål, men
samtidig står der, at der skal sikres en sammenhæng mellem mål, midler og fi-
nansiering. Er det derfor, der står, at det vil få statsfinansielle konsekvenser?
Miljøministeren
kunne være enig med Henrik Høegh i, at sagen ikke skal stå på
listen over fiaskoer. Hun havde påpeget, at det 6. miljøhandlingsprogram havde
været en succes, så det var et godt udgangspunkt at bygge videre på, eventuelt
under dansk formandskab. Det kunne være godt at fokusere på grøn økonomi og
ressourceeffektivitet. Desuden skal man fokusere på klimaforandringer og biodi-
versitet, forebyggelse og begrænsning af miljøforurening samt forbedring af livs-
kvaliteten og menneskers sundhed.
Med hensyn til statsfinansielle konsekvenser har konklusionerne i sig selv ikke
økonomiske konsekvenser, men en gennemførelse af 7. miljøhandlingsprogram
må forventes at få økonomiske konsekvenser. Man kan gøre det forskelligt i de
forskellige lande. Vi har en tilgang, idet vi prøver at inddrage de forskellige berørte
parter. Vi vil prøve at gøre tingene på en måde, der ikke kommer til at koste flere
penge.
Henrik Høegh
gentog sit spørgsmål om, hvordan det kan påvirke statsfinanser-
ne, når der står, at programmet ikke vil påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Miljøministeren
svarede, at hvis man begynder at have en ny tilgang til miljøom-
rådet, kan det have statsfinansielle konsekvenser, selv om beskyttelsesniveauet
ligger højt i Danmark i forvejen.
Jens Joel
gav opbakning til de emner, miljøministeren havde nævnt, og mente,
det først og fremmest er meget vigtigt, at man tager dem med på arbejdsplanen
30
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 126: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/10-11
1. Europaudvalgsmøde 7/10-11
og sørger for, at de bliver taget alvorligt. Han tilføjede, at vi i Danmark ikke har så
meget succes, at vi ikke kan blive bedre.
Han vidste ikke, hvad Henrik Høegh mente med balance, men hvis han mente
det, regeringen har gjort gennem de sidste ti år, så var han langt mere tilfreds
med den nye tilgang. Hvis man begynder at tænke på en ny måde, kan det på
kort sigt godt kræve nogle investeringer, som på længere sigt giver en bedre
samfundsøkonomi.
Miljøministeren
takkede for opbakningen.
31
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 126: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/10-11
1. Europaudvalgsmøde 7/10-11
2. EU’s forberedelse til FN’s konference om bæredygtig udvikling fra 4.-
6. juni 2012 i Rio de Janeiro (Rio+20)
Rådskonklusioner
KOM (2011) 0363
Rådsmøde 3118 – bilag 1 (samlenotat side 6 – vedhæftet, ikke
omdelt endnu)
Miljøministeren:
Jeg kan generelt støtte formandskabets udkast til rådskonklusi-
oner om Rio+20.
Fra dansk side er vi enige i de temaer og specifikke sektorer, som rådskonklusio-
nerne fremhæver, herunder bl.a. energi, vand, landbrug, oceanerne, biodiversitet,
kemikalier samt bæredygtig forbrug og produktion. Det er først og fremmest her,
vi fra EU’s side skal vise omverdenen, at vi er indstillet på at gå efter konkrete og
forpligtigende resultater for verdenssamfundet.
Men jeg savner konkrete mål og initiativer i de generelle udmeldinger i Kommissi-
onens meddelelse. Det er fra nu af og frem til selve Rio+20 konferencen, at EU
skal demonstrere globalt lederskab. I den sammenhæng vil regeringen aktivt ar-
bejde for at få udkrystalliseret sådanne konkrete mål og initiativer, som vi og EU
kan spille ind i forberedelserne af Rio+20.
Samtidig vil jeg understreges vigtigheden af aktiv inddragelse af erhvervslivet og
civilsamfundet både i forberedelsen, gennemførelsen og opfølgningen af Riokon-
ferencen.
Henrik Høegh
pegede på, at der er tale om brede aftaler, og at det især handler
om at animere til at være foregangsland med hensyn til ressourcestyring, hvor vi
har en masse erfaringer, vi vil være parat til at øse af.
Lykke Friis
henviste til, at der står i regeringsgrundlaget, at regeringen vil arbejde
for, at der skabes synergi mellem Rio+20 og forhandlingerne på COP 17 i Dur-
ban. Hun kunne godt tænke sig at få uddybet, hvordan den synergi skal opstå.
Miljøministeren
måtte i svaret til Lykke Friis primært henvise til klimaministeren,
som er den, der forhandler i Durban.
Lykke Friis
spurgte, om hun skulle forstå svaret på den måde, at Rio+20 nu hø-
rer under Klimaministeriets ressort og ikke længere hører under Miljøministeriet,
som den gjorde under den tidligere regering. Hun gik ud fra, at begge ministre
ville bidrage til synergien.
Miljøministeren
sagde, at selvfølgelig ligger Rio+20 for en stor del stadig hos
miljøministeren, men ministerierne har tænkt sig at arbejde sammen. Hun tilføje-
de, at hvis man får mere bæredygtige mål i Rio+20 processen, så skulle de selv-
følgelig gerne spille sammen med Durban-målene.
Miljøministeren tilføjede, at hun skulle til Warszawa mandag og tirsdag og bl.a.
tale med det polske formandskab.
32
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 126: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/10-11
1. Europaudvalgsmøde 7/10-11
Lykke Friis
var beroliget af svaret. Det glædede hende, at der ville komme ind-
spark fra begge ministerier.
3. Forberedelse af Baselkonventionens 10. Partskonference (COP10)
om kontrol med grænseoverskridende overførsel af farligt affald og
bortskaffelse heraf (Cartagena, 17.-21. oktober 2011)
Rådskonklusioner
Rådsmøde 3118 – bilag 1 (samlenotat side12 – vedhæftet, ikke
omdelt endnu)
Miljøministeren:
Jeg kan tilslutte mig rådsbeslutningen og rådskonklusionerne til
Baselkonventionens 10. partskonference.
For mig er det centralt, at konklusionerne lægger vægt på, at forbuddet mod ek-
sport af farligt affald fra OECD-lande til ikke-OECD-lande træder i kraft hurtigst
muligt.
Desuden er det vigtigt for mig, at partskonferencen får taget en beslutning om
ophugning af skibe, der sikrer, at der kommer klare linjer for, hvornår skibe er om-
fattet af Hong Kong konventionen, og hvornår de er omfattet af Baselkonventio-
nen, således at området ikke dobbeltreguleres.
33
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 126: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/10-11
1. Europaudvalgsmøde 7/10-11
4. Rådskonklusioner: Forberedelse af UNFCCC COP17/CMP7 i Durban,
Sydafrika, 28. november – 9. december 2011
Vedtagelse af rådskonklusioner
Rådsmøde 3118 – bilag 2 (samlenotat side 2 – vedhæftet, ikke
omdelt endnu)
Klimaministeren:
Det polske formandskab har fremlagt udkast til rådskonklusio-
ner om EU’s forhandlingsmandat i Durban. Konklusionerne er sat på dagsorde-
nen for miljørådsmødet på mandag til vedtagelse. Jeg forelægger sagen til udval-
gets orientering.
Hvis jeg skal sige det kort, så samler forventningerne til COP17 i Durban sig un-
der to overskrifter:
En operationalisering af Cancunaftalen.
Fremdrift på centrale udestående forhandlingsspørgsmål.
De helt store knaster i forhandlingerne er særligt, om der skal vedtage en ny for-
pligtelsesperiode under Kyotoprotokollen, og karakteren af en eventuel global
klimaaftale.
Jeg må desværre med det samme sige, at der ikke er nogen, heller ikke de sydaf-
rikanske værter, der forventer, at det vil lykkes at få en juridisk bindende global
aftale – hvad vi vel alle sammen gerne ville have – i Durban.
Det er derfor også afgørende at holde fast i de fremskridt, som blev opnået i Can-
cun på COP16 for et år siden.
Cancun lagde en arbejdsplan for 2011 med en række punkter, som parterne fik i
opdrag at levere på i Durban.
Der arbejdes bl.a. ved operationaliseringen af Cancunaftalen på, at Durban kan
levere yderligere byggesten til en ny international klimaarkitektur.
Det gælder en operationalisering af den grønne fond, hvor den såkaldte Transiti-
onal Committee er i gang med at udarbejde et konkret forslag til fondens design.
Danmark er centralt placeret i det arbejde med nationalbankdirektør Per Callesen,
som har sæde i komiteen.
Det er på nuværende tidspunkt ikke sandsynligt, at fonden bliver operationel ved
indgangen til 2012. Forhåbningen er, at parterne i Durban kan blive enige om, at
udestående spørgsmål overlades til Den Grønne Fonds bestyrelse. Hvis det ikke
er tilfældet, er der udsigt til komplicerede politiske forhandlinger i Durban.
En anden vigtig byggesten er etableringen af en ny teknologimekanisme. For-
håbningen er her, at mekanismen kan blive fuldt operationel i 2012. Det kræver,
at parterne i Durban kan blive enige om en række detaljer i mekanismen.
Og det gælder i arbejdet med at implementere rammeværket for tilpasning, Can-
cun Adaptation Framework, CAF. Der skal oprettes en tilpasningskomité og leve-
34
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 126: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/10-11
1. Europaudvalgsmøde 7/10-11
res en proces for styrkelse af de mindst udviklede landes nationale tilpasnings-
indsatser.
Forhåbningen er, at parterne på COP17 kan blive enige om tilpasningskomiteens
sammensætning, arbejdsgang og relation til andre institutioner og retningslinjer
for processen med at styrke tilpasningsindsatserne i de mindst udviklede lande.
Herudover arbejdes der videre med et program for det, der kaldes "loss and da-
mage" – det vil sige skader, der rammer særligt sårbare lande, som følge af kli-
maforandringer.
Hvis disse initiativer skal operationaliseres, indebærer det, at parterne skal nå
videre med en række elementer i det fremtidige regelværk.
Det er forhåbningen, at der kan komme en særskilt beslutning om indsatsen mod
afskovning med afklaring af en række tekniske og metodiske spørgsmål.
Der skal ligeledes forhandles om fortsættelse og forbedring af eksisterende mar-
kedsmekanismer og om etablering af nye, sektorbaserede mekanismer, så ver-
dens drivhusgasudledninger kan reduceres omkostningseffektivt og bidrage til
bæredygtig udvikling.
Det forventes ikke, at alt dette kan lukkes i Durban, da det hænger tæt sammen
med det andet spor, nemlig forhandlingerne om Kyotoprotokollens fremtid.
Endelig indeholdt Cancunaftalen væsentlige kompromisser om overvågning, rap-
portering og verifikation af reduktioner i drivhusgasudledningerne – det der hed-
der MRV. Jeg håber, I er godt inde i teknikken, for der er mange faglige udtryk.
Men det tror jeg, I er. Det er håbet, at der i Durban kan ske fremdrift i forhold til at
udforme retningslinjer for nye krav til rapporteringen for både i- og ulande. Det var
noget af det, som gav lidt problemer under COP15 i København.
Implementeringen af Cancunaftalen kan volde problemer i Durban. Men de helt
store knaster politisk set forventes at komme i forhandlingerne om de centrale
udestående spørgsmål. Det drejer sig særligt om en mulig anden forpligtelsespe-
riode under Kyotoprotokollen og fremskridt i forhandlingerne om en global aftale.
I forhold til Kyotoprotokollens fremtid er billedet følgende.
Udviklingslandene frygter, at det eneste juridiske aftalegrundlag, der blev skabt
med Kyotoprotokollen, forsvinder, hvis der ikke opnås enighed om en anden afta-
leperiode i Durban.
Kina og andre vækstøkonomier ser en strategisk interesse i at presse Kyoto-
landene til at påtage sig en ny forpligtelsesperiode. Det vil være med til at opret-
holde den etablerede skelnen mellem i- og ulande uantastet – og fjerne fokus fra,
at også vækstøkonomierne må forpligte sig, for at de globale udledninger kan
begrænses tilstrækkeligt.
Heroverfor står ilandene – det er sådan nogle som os – som ønsker at nedbryde
de anakronistiske vandtætte skotter mellem i- og ulandes forpligtelser. Jordens
klima er forholdsvis ligeglad med, hvor drivhusgasserne kommer fra.
Kyotolandene vil tilmed sikre, at USA, der står udenfor Kyotoprotokollen, forpligter
sig til sammenlignelige reduktioner i overensstemmelse med 2-graders målet.
35
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 126: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/10-11
1. Europaudvalgsmøde 7/10-11
Rusland, Japan og Canada har meldt ud, at de ikke agter at påtage sig en anden
forpligtelsesperiode under Kyoto.
Det er åbenlyst, at en ny forpligtelsesperiode under Kyoto, hvor EU er eneste bi-
dragsyder, ikke løser noget i sig selv.
Kommissionens formand og klimakommissæren har begge tilkendegivet, at EU
er villig til at overveje en ny forpligtelsesperiode. Men kun som led i en bredere
aftale, der forbedrer Kyotoreglerne og skaber nye markedsmekanismer – og hvor
andre store udledere også forpligter sig til at tage deres rimelige andel.
Tallene siger da også det meste: EU står for ca. 11 pct. af de globale udledninger.
Det tal vil falde til 9 pct. i 2020. Så EU kan ikke alene løse det globale klimapro-
blem.
Lidt håb er der, lidt lys i mørket. De progressive ulande synes i stigende grad at
være indstillet på at diskutere løsninger, som indebærer, at de vigtigste elementer
af Kyotoarkitekturen – det såkaldte Kyoto acquis – bæres videre i en overgangs-
periode uden bindende reduktionsmål. Dog på betingelse af at en sådan over-
gangsordning efterfølges af juridisk bindende forpligtelser for ilandene.
Bevægelsen blandt disse ulande er interessant. Vi agter at arbejde videre med
sådanne mellemoptioner, som bl.a. også drøftes i Cartagenagruppen, som for-
uden Danmark har deltagelse af en række ambitiøse ilande og ulande fra bl.a.
Latinamerika og de små østater.
Det leder mig frem til det udkast til rådskonklusioner, som vi skal drøfte på miljø-
rådsmødet mandag den 10. oktober.
Konklusionerne bekræfter, at EU vil arbejde for de hovedprioriteter, som jeg netop
har gennemgået. Herudover er der en henvisning til Økofins konklusioner for så
vidt angår klimafinansiering.
Der er dog ikke enighed i EU-kredsen om spørgsmålet om en ny forpligtelsespe-
riode under Kyotoprotokollen. Jeg forventer, at vi får et ret vigtigt møde, hvor dette
spørgsmål vil være fokuspunktet for drøftelserne.
Der udestår også enighed om håndteringen af overskydende landekvoter og ar-
bejdet med EU’s klimaroadmap. Det vender jeg tilbage til om lidt.
Det er regeringens holdning, at EU på den ene side bør signalere fleksibilitet med
hensyn til at indgå i en ny forpligtelsesperiode i Durban.
På den anden side er der også nogle klare strategiske hensyn. EU skal –
sammen med Norge og Schweiz, der også er positive – ikke være de eneste, der
påtager sig internationalt bindende forpligtelser.
Det vil fjerne opmærksomheden ikke bare fra USA, Kina og andre vækstøkono-
mier, men også fra de hidtidige Kyotolande Japan, Rusland og Canada. Det vil
cementere den skelnen, som med Kyotoprotokollen blev skabt mellem i- og ulan-
de. Og det risikerer dermed at bringe os længere fra en global klimaaftale i stedet
for det modsatte.
For regeringen er det ikke et mål i sig selv, at EU forpligter sig til en ny periode
under Kyotoprotokollen. Det er heller ikke et mål i sig selv, at andre lande gør det.
36
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 126: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/10-11
1. Europaudvalgsmøde 7/10-11
En ny forpligtelsesperiode skal tages, hvis det fremmer indgåelsen af en global
klimaaftale, som også omfatter de store udledere.
Med andre ord anses forhandlingerne om en ny forpligtelsesperiode for at være
et strategisk aktiv for EU. Og det vil være dumt af EU at spille det bedste kort af
hænde uden at få noget til gengæld.
Derfor er det i vores optik i EU’s interesse at stille krav om klare fremskridt i ret-
ning af en juridisk bindende global aftale, inden man forpligter sig til en ny forplig-
telsesperiode. Det indebærer enighed om en procesplan og en vis parallelitet i
forpligtelserne som en betingelse for at sige ja til en ny forpligtelsesperiode.
EU kan selvfølgelig helt tilslutte sig ønsket om at beskytte den regelbaserede,
multilaterale tilgang, der ligger i Kyotoprotokollen. Det er regeringens holdning, at
EU skal medvirke til at værne om det system og ikke gå med til den bottom-up
tilgang, som f.eks. USA og i stigende grad Kina og Indien er fortalere for.
Et andet centralt element i EU's tilgang til Kyotoprotokollen er udfordringerne med
at få håndteret de miljømæssige svagheder ved protokollen på en klimamæssig
forsvarlig måde. Her tænker jeg specielt på problemet med det store overskud af
landekvoter fra første forpligtelsesperiode og de uhensigtsmæssige beregnings-
regler for optag af CO
2
i skove og jorde, der begge er knyttet til Kyotoprotokollen.
Med hensyn til de overskydende landekvoter har Danmark i lang tid forfægtet, at
der bør ske en fuld annullering.
Det store overskud af landekvoter, som er oparbejdet – i høj grad i de østeuropæ-
iske lande og de tidligere Sovjetlande; jeg skal tale med min polske kollega om
ikke så længe om dette tema – risikerer fuldstændigt at underminere den miljø-
mæssige integritet af en ny forpligtelsesperiode, svække carbonmarkedet og øde-
lægge prissignalet til investorerne, hvis ikke det håndteres på en meget restriktiv
måde. En beslutning om at overføre landekvoterne risikerer også at føre til urime-
lige krav om kompensation fra lande med overskud i en eventuel efterfølgende
intern EU-diskussion, f.eks. i forbindelse med en skærpelse af EU’s reduktions-
mål.
For at give jer en fornemmelse af, hvad vi taler på: Forskellige beregninger viser,
at den samlede mængde af AAU’er – altså overskydende kvoter til overførsel –
fra første periode kan blive i størrelsesordenen 7-11 gigaton CO
2
. Det er mere
end de samlede reduktionstilsagn fra ilandene for hele perioden 2013-2020. Det
er ikke noget lille problem. Selv hvis man sætter et loft for overførsler på 5 pct., vil
antallet af AAU’er kunne dække næsten tre gange EU's reduktionsindsats i 20
pct.-scenariet.
Det er altså store tal, vi taler om. Danmark har over sommeren iværksat en række
tiltag, der skulle skabe opmærksomhed om problemstillingen internt i EU og mo-
bilisere støtte for det danske standpunkt.
Danmark har udarbejdet et non-paper med vores synspunkter og argumenter.
Det er blevet rundsendt til vores EU-kolleger i Bruxelles, og de danske ambassa-
der i en række hovedstæder har været i byen for at fremlægge og drøfte de dan-
ske synspunkter.
37
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 126: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/10-11
1. Europaudvalgsmøde 7/10-11
Indtrykket fra de foreløbige tilbagemeldinger fra ambassaderne er heldigvis, at
der er en voksende forståelse for de danske argumenter, om end det bliver svært
at nå i mål med en fuldstændig annullering af samtlige AAU’er.
Det er mit håb, at vi på rådsmødet kan finde frem til nogle formuleringer, der i det
mindste går i retning af at sætte særdeles skrappe restriktioner på overførsel og
eventuel brug af kvoter fra den første forpligtelsesperiode.
Det er i hvert fald en sag, som jeg har tænkt mig at kæmpe meget indædt for.
Det sidste emne, jeg lige vil knytte et par ord til, er EU’s klimaroadmap, som også
bliver omtalt i rådskonklusionerne.
Det har været en hård kamp at lande en formulering, som også nogle af de øst-
europæiske lande kan leve med.
For regeringen er det vigtigt at skabe et afsæt for, at vi under det danske EU-
formandskab kan genoptage en egentlig diskussion af reviderede EU-mål i 2020
eller alternativt eventuelle delmål frem mod 2050.
Der skal ikke herske tvivl om, at regeringen vil – før, under og efter det danske
EU-formandskab – presse på for, at EU øger sit reduktionsmål for drivhusgasser
fra 20 pct. til 30 pct. uanset udfaldet af en international klimaaftale. Og vi vil pres-
se på for nye og bindende mål for tiden efter 2020.
Det vil vi af den simple grund, at det vil være til gavn for klimaet; det vil mindske
vores afhængighed af importeret olie, kul og gas; og det vil være med til at sikre
arbejdspladser inden for clean tech sektorer, hvor Danmark – stadig – er i den
absolutte verdenselite.
Lad mig som noget af sidste knytte en kort kommentar til sammenhængen mel-
lem Durban nu til december og Rio+20 topmødet, som finder sted til juni næste år
– altså under det danske EU-formandskab. Det er en del af regeringsgrundlaget.
Regeringen vil selvfølgelig prioritere Rio+20 topmødet i 2012 højt, og vi vil arbejde
aktivt for, at der skabes enighed om et sæt nye globale bæredygtighedsmål på
bl.a. energiområdet. Her har FN’s generalsekretær lanceret mål om universel ad-
gang til energi i 2030; om fordobling af mængden af vedvarende energi; og om
fordobling af energieffektiviteten i 2030.
Regeringen ser klima og bæredygtig udvikling som tæt forbundne udfordringer.
Regeringen har derfor klart signaleret, at to så vigtige, internationale begivenhe-
der bør ses i sammenhæng, og at alle mulige synergier udnyttes.
Det er desværre lidt for tidligt at sige, hvordan en sådan synergi kan skabes. Dur-
ban har endnu ikke har fundet sted. Og forhandlingerne om dagsordenen for
Rio+20 er først så småt gået i gang. Derfor vil vi komme tilbage til det senere.
Jeg glæder mig til mit første møde på mandag den 10. oktober. Jeg vil lægge alle
de kræfter, jeg har, i, at EU får en klar og operationel forhandlingsposition til Dur-
ban, der klart kan kommunikeres, og som placerer EU lige i midten af de strategi-
ske forhandlinger om Kyotoprotokollen og en samlet global juridisk forpligtende
aftale.
38
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 126: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/10-11
1. Europaudvalgsmøde 7/10-11
Lykke Friis
takkede for en glimrende gennemgang og citerede fra regerings-
grundlaget: "Regeringen vil optrappe arbejdet for en klimaaftale i FN-regi." Hun
spurgte, hvad det indebærer. Skal man afsætte flere ressourcer, skal man se på
Kyotoprotokollen? Lykke Friis tilføjede, at uanset hvad Danmark gør, står man
over for kolossalt vanskelige forhandlinger.
I klimadiskussionen i EU er der en betydelig fare for, at man når frem til en tekst,
som ikke kan kommunikeres, og så står EU svagt i Durban. I Durban er udfor-
dringen den, at mange vil mene, at EU allerede har bundet sig til højere redukti-
onsmål, selv om hun var enig med klimaministeren i, at det er en forhandlingschip
for EU. Derfor spurgte Lykke Friis, hvad klimaministeren ville gøre ikke mindst i
EU-kredsen for at få gang i det meget vigtige arbejde vedrørende retlige modeller.
Per Clausen
var overbevist om, at vi havde fået en klimaminister, som ville gøre,
hvad der overhovedet var muligt – eller hvad han kunne få lov til at gøre for sin
egen regering. EU har ingen strategi. De eneste, der har en strategi, er dem, der
ingenting vil. Regeringen støtter i EU, at man skal opretholde det synspunkt, at
det globale CO
2
-udslip skal toppe i 2020. Det har intet at gøre med de krav, man
burde stille ud fra et naturvidenskabeligt synspunkt, for så burde det toppe i 2015,
hvis det overhovedet er tilstrækkeligt. Her må Danmark gå i spidsen.
Klimaministeren
erkendte, at det var et helt centralt problem, Lykke Friis slog
ned på, nemlig hvilken arkitektur vi skal prøve at få mandat til at gå efter i Durban.
Det er vanskeligt at sige det helt præcist, men som han oplevede verden lige nu,
vil den store konfrontation komme mellem de lande – især ulande – som arbejder
for en juridisk bindende top-down model, som han havde meget svært ved at se
for sig at USA og Kina og Indien kunne acceptere, og de lande, som ønsker en
bottom-up model. Det mente han heller ikke var en farbar vej. Dels er den ikke
rimelig i forhold til ulandene, dels er den for løs i konturerne. Man skal nok finde
en hybrid mellem de to modeller. Der er tegn på, at nogle af de mest progressive
ulande går ind herfor. Altså at man laver noget, der ikke er juridisk bindende, men
som dog er mere håndfast end en bottom-up model. Regeringen håber, det er en
farbar vej til at lave et kompromis i EU. Klimaministeren tilføjede, at der er brug for
kreativitet, for nu udløber første forpligtelsesperiode i Kyotoprotokollen, og hvis
der ikke kommer en ny, skal man finde et alternativ.
Klimaministeren så nok ikke på EU's rolle i de internationale forhandlinger helt på
samme måde som Per Clausen, idet han mente, at hvis der var nogen, der for-
søgte at skabe en strategi, var det vel EU. Han mente, at rettesnoren måtte være
FN's klimapanels anbefalinger, som er det sikreste videnskabelige grundlag, vi
har. Ifølge dem skal vi allersenest i 2020 toppe med de internationale udlednin-
ger, hvorimod de vestlige udledninger skal toppe i 2015. Regeringen bygger hel-
digvis på den tidligere regerings indsats. Vi har faktisk allerede gjort noget, og
regeringen er klar til at gøre mere. Når men kigger rundt omkring i verden, ser
man, at der faktisk sker mange ting i erhvervslivet investeringsmæssigt. F.eks. er
den grønne teknologi mangedoblet. Det sker bare ikke med den tilstrækkelige
koordination.
39
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 126: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/10-11
1. Europaudvalgsmøde 7/10-11
6. Siden sidst
Mundtlig orientering om væsentlige, verserende retssager ved Domsto-
len på Miljøministeriets område:
a) C-474/10 Seaport
Miljøministeren:
I overensstemmelse med Europaudvalgets beretning kan jeg
oplyse, at den nordirske højesteret har forelagt spørgsmål om fortolkning af be-
stemmelser i direktivet om strategisk miljøvurdering af visse planer og program-
mer for EU-Domstolen.
Direktivet angiver, at ”berørte myndigheder” skal høres over miljøvurderingen af
planer eller programmer.
Spørgsmålet er, om den myndighed, som udarbejder miljøvurderingen, og den
myndighed, der skal høres over vurderingen, må være den samme? Eller om der
skal udpeges en ny, uafhængig ”berørt myndighed”, som kan høres.
Der falder dom i sagen den 20. oktober.
Generaladvokatens forslag til afgørelse lægger op til at kræve adskillelse mellem
den planlæggende myndighed og den berørte miljømyndighed.
Hvis Domstolen følger generaladvokatens forslag, kan det betyde væsentlige
ændringer i Danmarks administrative struktur. Hovedparten af de planer og pro-
grammer, der er omfattet af direktivet, udarbejdes i Danmark af enten Natursty-
relsen, Miljøstyrelsen eller kommunerne. Det er for eksempel lokalplaner, kom-
muneplaner mv. Disse tre myndigheder er i mange miljøspørgsmål også berørt
myndighed i henhold til direktivet.
Danmark har afgivet indlæg i sagen til støtte for den opfattelse, at direktivet ikke
indeholder et krav om udpegning af en ny uafhængig myndighed, der skal høres.
Det bemærkes, at Storbritannien og EU-Kommissionen har afgivet tilsvarende
indlæg i sagen.
Hvis Domstolen følger generaladvokatens forslag, vil jeg derfor rette henvendelse
til Kommissionen og opfordre til, at den stiller forslag til ændring af direktivet, så
det danske standpunkt, som deles af Kommissionen, bliver tydeliggjort.
Mødet slut kl. 13.40.
Ref.: BE/an
40