Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 149
Offentligt
1049487_0001.png
1049487_0002.png
NOTAT
Den 30. november 2011

Til Folketingets Europaudvalg

om besvarelse af Kommissionens begrundede udtalelse nr. 2009/4047

vedrørende den danske gennemførelse af forsyningspligtdirektivet

Kommissionen henledte ved åbningsskrivelse af 27. januar 2011 op-mærksomheden på den ifølge Kommissionen mangelfulde gennemførelsei dansk lovgivning af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2002/22/EF af 7. marts 2002 om forsyningspligt og brugerrettigheder iforbindelse med elektroniske kommunikationsnet og -tjenester (forsy-ningspligtdirektivet).Den 30. maj 2011 meddelte den danske regering, at den efter en helheds-vurdering havde besluttet at ændre på modellen for finansiering af deradiobaserede maritime nød- og sikkerhedstjenester, således at krydsfi-nansieringsmekanismen ville blive fjernet ved en ændring af den danskelovgivning.Ved begrundet udtalelse af 29. september 2011 bemærkede Kommissio-nen, at de danske myndigheder hverken havde forelagt et udkast til lov-givning eller en realistisk tidsplan for vedtagelse af en sådan lovgivning.Kommissionen opfordrede den danske regering til at træffe de nødvendi-ge foranstaltninger til at efterkomme den begrundede udtalelse indenforto måneder.På den baggrund har regeringen sendt et udkast til ændring af henholdsvislov om elektroniske kommunikationsnet- og tjenester samt tidsplan forvedtagelseafloven.Statsministerietshjemmeside:http://www.stm.dk/_a_2279.htmlfremgår lovforslaget af regeringenslovprogram.Ved ændringen af loven ændres § 18, stk. 1, 2. pkt., således at nettoom-kostninger opgøres samlet for de forsyningspligtydelser, som er omfattetaf forsyningspligtdirektivet, og samlet for de forsyningspligtydelser, somikke er omfattet heraf. Med den nye bestemmelse vil der ikke længerekunne foretages modregning mellem forsyningspligtydelser, som er om-fattet af forsyningspligtdirektivet, og forsyningspligtydelser, som ikke eromfattet heraf.Det er regeringens opfattelse, at såfremt mekanismen til krydsfinansieringmellem de af forsyningspligtdirektivet omfattede tjenester og tjenester,der falder uden for direktivet, fjernes, vil Kommissionens bekymringer
2/2
være imødekommet for så vidt angår de danske regler om underskudsfi-nansiering, jf. artikel 32, samt for så vidt angår vurderingen af om netto-omkostningerne udgør en urimelig byrde, jf. artikel 12 og 13 og de dan-ske udpegningsregler, jf. artikel 3 og 8.Erhvervs- og vækstministeren forventes at fremsætte forslaget til ændringaf teleloven for Folketinget i januar 2012. Ændringen af lov og bekendt-gørelse forventes at træde i kraft i april 2012.