Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 155
Offentligt
1051302_0001.png
1051302_0002.png
1051302_0003.png
1051302_0004.png
1051302_0005.png
1051302_0006.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen, Kontor for fødevarekvalitet, teknologiog markedsføring /Dep. 3.1/2.1Sagsnr.: 2011-20-221- 01099 / Dep. sagsnr.: 12852Den 5. december 2011FVM 968
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005med hensyn til maksimalgrænseværdier for clopyralid, dimethomorph, fenpyrazamin,folpet og pendimethalin (komitésag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Forslaget omhandler ændringer af maksimalgrænseværdier i bilag II og III til pesticid-rammeforordning nr. 396/2005 for 5 aktivstoffer i en række afgrøder. Forslaget indebærerændringer af eksisterende maksimalgrænseværdier på baggrund af nye anvendelser af stof-ferne clopyralid, dimethomorph, fenpyrazamin, folpet og pendimethalin på visse afgrøder iEU. Der er gennemført risikovurderinger for de anførte stoffer, og de ændrede grænseværdiervurderes at være sundhedsmæssigt acceptable. En vedtagelse af forslaget vurderes på denbaggrund samlet set at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen læggerimidlertid afgørende vægt på, at der for stoffet clopyralid fremlægges dokumentation for sta-biliteten af restindhold i animalske produkter, samt at analysemetoden valideres for kød,mælk og lever.Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget befinder sig indenfor de retningslin-jer, regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere, for behandling af komitésagerom fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.BaggrundKommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til forordning nr. 396/2005 af23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og ani-malske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter pe-sticidrammeforordningen).Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a i pesticidrammeforordningen.
2Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i den Stående Komité for Fø-devarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden fortidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dy-resundhed (SCoFCAH) den 9. december 2011.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdGenerelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidresterMaksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningensbilag II for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med optagelse ellerikke-optagelse på EU's positivliste til anvendelse af pesticider (bilag I til direktiv91/414/EØF). Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, derendnu ikke er færdigevaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold;der er dog foretaget en sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænse-værdier i bilag III.Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføresder i EU en konkret risikovurdering, og der fastlægges på den baggrund specifikke maksimal-grænseværdier for pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksi-malgrænseværdi på baggrund af konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatiskfastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg for afgrøde–pesticid-kombinationen. Det-te er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden.En maksimalgrænseværdi kan desuden, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU,indføres eller ændres på baggrund af:ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EUimplementering af Codex Alimentarius (FAO/WHO) grænseværdier i EUnye oplysninger om for eksempel toksikologiplanlagt revurdering af pesticidetandre særlige forhold (for eksempel at stoffet findes som miljøforurening)tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser
3
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EUeller import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret afen medlemsstat i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefteren videnskabelig sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer af maksimalgrænse-værdier.Kommissionens forslagSom konsekvens af ansøgninger om nye anvendelser af pesticider på en række afgrøder i EU,indebærer Kommissionens forslag ændringer af maksimalgrænseværdier for stofferne clopy-ralid, dimethomorph, fenpyrazamin, folpet og pendimethalin.For stoffet clopyralid sættes maksimalgrænseværdien ned for nyre fra kvæg på grund af en ju-stering i forbindelse med vurdering af stoffet og anvendelserne på foderafgrøder.Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra Den EuropæiskeFødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), at maksimalgrænseværdier (MRL) i bilag II og III æn-dres for aktivstofferne clopyralid, dimethomorph, fenpyrazamin, folpet og pendimethalin.Forslaget anfører følgende:Grænseværdier som følge af nye anvendelser:For clopyralid sættes maksimalgrænseværdien op for kålroer, majroer, broccoli,blomkål, hovedkål og hørfrø.For clopyralid sættes ny maksimalgrænseværdi for kød og lever fra kvæg, får og gedsamt for nyre fra får og ged.For clopyralid sættes maksimalgrænseværdien ned for nyre fra kvæg.For dimethomorph sættes maksimalgrænseværdien op for spinat.For dimethomorph sættes ny maksimalgrænseværdi for bladbeder.For fenpyrazamin sættes ny maksimalgrænseværdi for spisedruer, druer tilvinfremstilling, tomater, peberfrugter, auberginer, curcubits med spiselig skræl(agurker, drueagurker og courgetter).For folpet sættes maksimalgrænseværdien op for tomater.For folpet sættes ny maksimalgrænseværdi for hvidløg.For pendimethalin sættes ny maksimalgrænseværdi for kålrabi, grønkål og kinakål,kørvel, purløg, blade af selleri, persille, salvie, rosmarin, timian, basilikum,laurbærblade og estragon.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftskomitéproceduren med kon-trol.
4Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direk-te gældende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fastsætter med-lemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.KonsekvenserForslaget har ikke statsfinansielle eller administrative konsekvenser. Forslaget vurderes hellerikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske Fødevare-sikkerhedsautoritet (EFSA), som har vurderet, at de foreslåede maksimalgrænseværdier ersundhedsmæssigt acceptable for forbrugerne.DTU Fødevareinstituttet, er anmodet om en vurdering af forslaget. DTU Fødevareinstituttethar vedrørende stoffet clopyralid udtalt, at der mangler valideringsdata for en analysemetodefor kød, mælk og lever, samt at der mangler undersøgelser for stabilitet af restindhold i ani-malske produkter.DTU Fødevareinstituttet har endvidere udtalt, at der ikke er sundhedsmæssige problemer medde foreslåede maksimalgrænseværdier. DTU Fødevareinstituttet bemærker, at Den Europæi-ske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombi-nationseffekter, idet der endnu ikke foreligger en harmoniseret metode til dette.Der forskes internationalt og på DTU Fødevareinstituttet i kombinationseffekter, og der eksi-sterer et betydeligt vidensgrundlag, når det gælder kombinationseffekter for pesticidrester.Der findes imidlertid ikke på nuværende tidspunkt en systematisk harmoniseret metode til atvurdere eventuelle kombinationseffekter af grupper af pesticider. Det fremgår af pesticid-rammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal indarbejdes ivurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode. Der arbejdes i DenEuropæiske Fødevaresikker-hedsautoritet (EFSA), herunder med dansk deltagelse, målrettetpå at udvikle en sådan metode til risikovurdering af kombinationseffekter for pesticidrester.I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter i forbindelsemed fastsættelse af maksimalgrænseværdier har DTU Fødevareinstituttet på grundlag af dennuværende viden om kombinationseffekter og indtag af pesticidrester hos den danske befolk-ning, foretaget en foreløbig vurdering af risikoen for indtaget af pesticider, hvor der tageshøjde for kombinationseffekter. På baggrund heraf vurderes de foreslåede maksimalgrænse-værdier ikke at give anledning til sundhedsmæssige bekymring.Fødevarestyrelsen finder, på baggrund af vurderingerne fra Den Europæiske Fødevaresikker-hedsautoritet (EFSA) og DTU Fødevareinstituttet, at de foreslåede ændringer af maksimal-grænseværdier vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt accepta-
5bel. En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund, samlet set, at betyde et uændret be-skyttelsesniveau i Danmark.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:Biodynamisk Forbrugersammenslutning gør opmærksom på, at forslaget øger restindholdet imange fødevarer væsentligt. Biodynamisk Forbrugersammenslutning foreslår derfor at gørealle fødevarer biodynamisk eller økologisk, for at undgå gift i fødevarer.Good Food Group A/S mener, at den europæiske lovgivning er for eftergivende omkring an-tallet af pesticider, der anvendes, samt de mængder, som pesticiderne anvendes i, det vil sigeat grænseværdierne sættes for højt. Der opleves en manglende hensyntagen og samhørighedmed reglerne i andre dele af verdenen, hvilket besværliggør eksport af produkter til samhan-delspartnere i Nordamerika og det asiatiske område.Advokatrådet udtaler sig kritisk om den korte høringsfrist og bemærker, at en sådan frist i rea-liteten udelukker en nærmere stillingtagen til de forslag, der er indeholdt i høringsmaterialet.Landbrug & Fødevarer kommenterer, at da forslaget følger Den Europæiske Fødevaresikker-hedsautoritets (EFSA’s) anbefaling, har de ikke bemærkninger til forslaget.Regeringens foreløbige generelle holdningAlle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, somfører til fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bilag II ogIII), eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænse-værdier (optagelse på bilag IV). Pesticidrammeforordningen, og de deraf afledte forordninger,er derfor vigtige elementer i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kanalene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik påfuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesti-cidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag lø-bende ændres, herunder bilag II og III.I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af eventuelle kombinationseffekter, læggerregeringen afgørende vægt på, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA’s) ri-sikovurdering foreligger senest i forbindelse med Kommissionens fremsættelse af forslagetsåledes, at DTU Fødevareinstituttet kan gennemføre en risikovurdering, herunder en foreløbigvurdering af eventuelle kombinationseffekter, og at ændringen af grænseværdier på den bag-grund ikke giver anledning til sundhedsmæssig bekymring.
6Forslaget indeholder maksimalgrænseværdier for en række aktivstoffer i en række afgrøder.For alle stoffer er det vurderingen, at de foreslåede ændringer af maksimalgrænseværdier vilmedføre en tilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.Regeringen lægger imidlertid afgørende vægt på, at grænseværdier ikke fastsættes på et util-strækkeligt datagrundlag. På den baggrund forudsætter regeringens tilslutning til forslaget, atder for stoffet clopyralid leveres dokumentation for stabiliteten af restindhold i animalskeprodukter, samt at analysemetoden valideres for kød, mælk og lever.Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget befinder sig indenfor de retningslin-jer, regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere, for behandling af komitésager omfastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være kvali-ficeret flertal for forslaget.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.