Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 22
Offentligt
1029845_0001.png
1029845_0002.png
1029845_0003.png
1029845_0004.png
1029845_0005.png
1029845_0006.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen, Kontor for fødevarekvalitet, teknologiog markedsføring /Dep. 3.1/2.1Sagsnr.: 2011-20-221- 1054 / Dep. sagsnr.: 118766. oktober 2011FVM 935
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005med hensyn til maksimalgrænseværdier for amidosulfuron, azoxystrobin, bentazon, bi-xafen, cypermethrin, cyproconazol, fluopyram, flusilazol, imazapic, malathion, propico-nazol, spinosad og tebuconazol (komitésag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Forslaget omhandler ændringer af maksimalgrænseværdier i bilag II og III til pesticid-rammeforordning nr. 396/2005 for 13 aktivstoffer i en række afgrøder. Forslaget omhandlerændringer af eksisterende maksimalgrænseværdier på baggrund af nye anvendelser af stof-ferne amidosulfuron, azoxystrobin, bentazon, bixafen, cypermethrin, cyproconazol, fluopy-ram, propiconazol, spinosad og tebuconazol på visse afgrøder i EU samt ansøgninger omfastsættelse af grænseværdier, der muliggør import af fødevarer, der indeholder fluopyram,flusilazol, imazapic og malathion. Der er gennemført risikovurderinger for alle stoffer, og deændrede grænseværdier vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable. En vedtagelse af for-slaget vurderes på den baggrund samlet set at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Dan-mark. Regeringen vil afstå fra at stemme.BaggrundKommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til forordning nr. 396/2005 af23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og ani-malske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter pe-sticidrammeforordningen).Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a i pesticidrammeforordningen.Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i den Stående Komité for Fø-devarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
2såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden fortidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dy-resundhed (SCoFCAH) den 10.-11. oktober 2011.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdGenerelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidresterMaksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningensbilag II for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med optagelse ellerikke-optagelse på EU's positivliste til anvendelse af pesticider (bilag I til direktiv91/414/EØF). Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, derendnu ikke er færdigevaluerede; der er dog foretaget en sundhedsmæssig vurdering af allemaksimalgrænse-værdier i bilag III.Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføresder i EU en konkret risikovurdering, og der fastlægges på den baggrund specifikke maksimal-grænseværdier for pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksi-malgrænseværdi på baggrund af konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatiskfastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg for afgrøde - pesticidkombinationen. Det-te er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden.En maksimalgrænseværdi kan desuden efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU ind-føres eller ændres på baggrund af:Ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EUImplementering af Codex Alimentarius (FAO/WHO) grænseværdier i EUNye oplysninger om for eksempel toksikologiPlanlagt revurdering af pesticidetAndre særlige forhold (for eksempel at stoffet findes som miljøforurening)Ved tilbagekaldelse af eksisterende godkendelserAnsøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EUeller import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret afen medlemsstat i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter
3en videnskabelig sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer af maksimalgrænse-værdier.Kommissionens forslagKommissionens forslag omhandler ændringer af maksimalgrænseværdier for stofferne amido-sulfuron, azoxystrobin, bentazon, bixafen, cypermethrin, cyproconazol, fluopyram, propico-nazol, spinosad og tebuconazol som konsekvens af henholdsvis ansøgninger omnye anven-delseraf pesticiderne på de pågældende afgrøder i EU, og ansøgninger om fastsættelse afgrænseværdier, der muliggør import af fødevarer, der indeholder stofferne fluopyram, flusila-zol, imazapic og malathion (importtolerance).Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelig risikovurdering fra Den EuropæiskeFødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), at maksimalgrænseværdier (MRL) i bilag II og III æn-dres for aktivstofferne amidosulfuron, azoxystrobin, bentazon, bixafen, cyproconazol, fluopy-ram, malathion, propiconazol, spinosad og tebuconazol. For aktivstofferne cypermethrin, flu-silazol og imazapic foreslås, at maksimalgrænseværdierne forbliver uændrede.Forslaget anfører følgende:Grænseværdier som følge af nye anvendelser:For amidosulfuron sættes ny maksimalgrænseværdi for kvæg (fedt, lever, nyre ogmælk).For azoxystrobin sættes ny maksimalgrænseværdi for sennepsfrø, valmuefrø og sæd-dodder.For bentazon sættes ny maksimalgrænseværdi for bønner med bælg og friske urter.For bixafen sættes ny maksimalgrænseværdi for rapsfrø, hørfrø, sennepsfrø ogvalmue-frø.For cypermethrin anbefaler Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), atder ikke godkendes flere nye anvendelser, før der er foretaget en fuld evaluering, jf.forordning 1107/2009. Derfor foreslår Kommissionen, at maksimalgrænseværdierneforbliver uændrede.For cyproconazol sættes maksimalgrænseværdien op for rapsfrø.For fluopyram sættes ny maksimalgrænseværdi for vindruer, gulerod, majroe,springløg, tomater, curcubits, blomkål, broccoli, rosenkål, hovedkål, kinakål, vårsalat,hovedsalat, havekarse, langskulpet vinterkarse, rucola, rød sennep, blade af brassica,artiskok, porrer, ferskner, banan, peberfrugter, bønner med og uden bælg, samt kød,lever, nyre, spiseligt slagteriaffald fra svin, kvæg, får og ged samt mælk.For propiconazol sættes ny maksimalgrænseværdi for ris.For spinosad sættes ny maksimalgrænseværdi for bananer og radiser.For spinosad sættes maksimalgrænseværdien op for persille.For tebuconazol sættes ny maksimalgrænseværdi for tørrede ærter og linser.
4
Grænseværdier som følge af importtolerance:For fluopyram sættes ny maksimalgrænseværdi for nødder, æbler, pærer, kirsebær,jordbær, kartofler, løg, jordnødder, tørrede ærter og bønner, rapsfrø, sojabønner, majs,rug, sorghum, hvede og sukkerroer.For flusilazol vurderer Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), atantallet af udførte restforsøg for te er utilstrækkeligt. Derfor foreslår Kommissionen, atmaksimalgrænseværdien forbliver uændret.For imazapic har der ikke tidligere været fastsat specifikke maksimalgrænseværdier.Den ansøgte importtolerance for sukkerrør ligger under 0,01 mg/kg. Derfor foreslårKommissionen, at maksimalgrænseværdien forbliver uændret.For malathion sættes ny maksimalgrænseværdi for kamille.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftskomitéproceduren med kon-trol.Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direk-te gældende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fastsætter med-lemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.KonsekvenserForslaget har ikke statsfinansielle eller administrative konsekvenser. Forslaget vurderes hellerikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske Fødevare-sikkerhedsautoritet (EFSA), som har vurderet, at de foreslåede maksimalgrænseværdier ersundhedsmæssigt acceptable for forbrugerne. For de stoffer, hvor Den Europæiske Fødevare-sikkerhedsautoritet (EFSA) vurderer, at der ikke er tilstrækkeligt videnskabeligt grundlag, harKommissionen undladt at foreslå ændringer af grænseværdierne og fastholder dermed de nu-værende grænseværdier.DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og har udtalt, at der ikke ersundhedsmæssige problemer med de foreslåede maksimalgrænseværdier. DTU Fødevareinsti-tuttet bemærker, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) ikke har foretageten vurdering af eventuelle kombinationseffekter, idet der endnu ikke foreligger en harmonise-ret metode til dette.Der forskes internationalt og på DTU Fødevareinstituttet i kombinationseffekter, og der eksi-sterer et betydeligt vidensgrundlag, når det gælder kombinationseffekter for pesticidrester.Der findes imidlertid ikke på nuværende tidspunkt en systematisk harmoniseret metode til at
5vurdere eventuelle kombinationseffekter af grupper af pesticider. Det fremgår af pesticid-rammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal indarbejdes ivurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode. Der arbejdes i denEuropæiske Fødevaresikker-hedsautoritet (EFSA), herunder med dansk deltagelse, målrettetpå at udvikle en sådan metode til risikovurdering af kombinationseffekter for pesticidrester.I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter i forbindelsemed fastsættelse af maksimalgrænseværdier har DTU Fødevareinstituttet, på grundlag af dennuværende viden om kombinationseffekter og indtag af pesticidrester hos den danske befolk-ning, foretaget en foreløbig vurdering af risikoen for indtaget af pesticider, hvor der tageshøjde for kombinationseffekter. På baggrund heraf vurderes de foreslåede maksimalgrænse-værdier ikke at give anledning til sundhedsmæssige bekymring.Fødevarestyrelsen finder på baggrund af vurderingerne fra Den Europæiske Fødevaresikker-hedsautoritet (EFSA) og DTU Fødevareinstituttet, at de foreslåede ændringer af maksimal-grænseværdier vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt accepta-bel. En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund samlet set at betyde et uændret be-skyttelsesniveau i Danmark.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:Landbrug & Fødevarer kommenterer, at da forslaget følger Den Europæiske Fødevaresikker-hedsautoritets (EFSA’s) anbefaling, har de ikke bemærkninger til forslaget.Regeringens foreløbige generelle holdningAlle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, somfører til fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bilag II ogIII), eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænse-værdier (optagelse på bilag IV). Pesticidrammeforordningen og de deraf afledte forordningerer derfor vigtige elementer i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kanalene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik påfuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesti-cidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag lø-bende ændres, herunder bilag II og III.I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af eventuelle kombinationseffekter, læggerregeringen afgørende vægt på, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA’s) ri-sikovurdering foreligger tidsnok til, at DTU Fødevareinstituttet kan gennemføre en risikovur-
6dering, herunder en foreløbig vurdering af eventuelle kombinationseffekter, og at ændringenaf grænseværdier på den baggrund ikke giver anledning til sundhedsmæssig bekymring.Forslaget indeholder maksimalgrænseværdier for en række aktivstoffer i en række afgrøder.For alle stoffer er det vurderingen, at de foreslåede ændringer af maksimalgrænseværdier vilmedføre en tilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.Regeringen vil afstå fra at stemme.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være kvali-ficeret flertal for forslaget.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.