Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 24
Offentligt
1030192_0001.png
1030192_0002.png
1030192_0003.png
1030192_0004.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen/3.1/2.1Sagsnr.: 2007-20-24-04441/Dep. sagsnr. 11526Den 10. oktober 2011FVM 936
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens forordning om gennemførelse af Europa-Parlamentets ogRådets forordning (EF) nr. 853/2004 for så vidt angår særlige garantier vedrørendesalmonella for sendinger til Danmark af konsumæg (komitésag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Kommissionen har fremsat forslag til forordning, der vil give Danmark særstatus med hensyntil salmonellaforekomst i konsumæg. En tildeling af særstatus vil indebære, at Danmark kanstille de samme krav til fravær af salmonella ved import og samhandel af konsumæg, somSverige og Finland fik ret til i forbindelse med deres optagelse i EU i 1995. I praksis betyderdet, at konsumægsflokke skal være testet efter særlige retningslinier og fundet fri for salmo-nella, før produkterne kan indføres til det danske marked. Forslaget vil betyde, at beskyttel-sesniveauet i Danmark øges. Regeringen kan støtte forslaget.BaggrundKommissionen har fremsendt forslag til forordning om gennemførelse af Europa-Parlamentetsog Rådets forordning nr. 853/2004 for så vidt angår særlige garantier vedrørende salmonellafor sendinger til Danmark af konsumæg. Forslaget er fremsat med hjemmel i forordningensartikel 8, stk. 3, litra b.Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for Fødevarekædenog Dyresundhed (SCoFCAH). Afgiver komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal,vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ udtalelse med kvalificeretflertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen indenfor to måneder kanforelægge Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH) et ændretforslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget for appelkomitéen. Afgives der ikkenogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget med mindre: a)forslaget vedrører beskatning, finansielle tjenesteydelser, beskyttelse af menneskers, dyrs ellerplanters sundhed eller sikkerhed eller endelige multilaterale beskyttelsesforanstaltninger, ellerb) det er fastsat i basisretsakten, at forslaget ikke kan vedtages, hvis der ikke er afgivet en ud-
2talelse, eller c) et simpelt flertal er imod forslaget. I de nævnte tilfælde kan Kommissionen in-denfor to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller indenfor en måned forelæggeforslaget for appelkomitéen.Afgiver appelkomitéen med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kom-missionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appelkomitéen med kvalificeret flertal en positivudtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appelkomitéen ikke nogen udtalelse medkvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyre-sundhed (SCoFCAH) den 17. oktober.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-princippet.Formål og indholdFormålet med forslaget er at give Danmark særstatus for konsumæg, således at Danmark kanstille krav om dokumenteret fravær af alle salmonellatyper pr. 1. januar 2012 i forbindelsemed indførsel eller import af konsumæg.Alle medlemsstater har mulighed for, med hjemmel i hygiejneforordning (EF) nr. 853/2004,at søge om at opnå særstatus for salmonella i fersk kød og konsumæg, hvilket Danmark somden første medlemsstat gjorde i september 2007. Danmark søgte om særstatus for såvel kon-sumæg som for kyllingekød. Dette forslag omhandler alene konsumægs-ansøgningen. Ansøg-ningen om særstatus for kyllingekød afventer, at Danmark opfylder de fastsatte kriterier.Der er siden tidspunktet for Danmarks ansøgning om særstatus for konsumæg indført et for-bud på EU-niveau mod omsætning af konsumæg, som stammer fra besætninger inficeret medSalmonella Typhimurium og med Salmonella Enteritidis, hvilket har øget beskyttelsesniveau-et i Danmark og EU. Fra dansk side har man dog ønsket at opretholde ansøgningen om sær-status, da en sådan vil give Danmark mulighed for at kræve fravær af alle salmonellatyper.Sverige og Finland fik i forbindelse med deres optagelse i EU i 1995 tildelt særstatus vedrø-rende salmonella i fersk kød og konsumæg. Derfor kan Sverige og Finland, som de enestemedlemsstater i EU, stille krav om fravær af salmonella i disse produkter ved import og sam-handel.Det er en betingelse for at få særstatus, at ansøger-medlemsstatens kontrolprogrammer kansidestilles med de svenske og finske. For at opfylde dette, skal kontrolprogrammerne opfyldeen række krav vedrørende såvel forebyggelse som opfølgning, prøveudtagningsfrekvens og
3tolerance. Desuden skal forekomsten af salmonella i ansøger-medlemsstaten, ifølge forord-ningen, være lige så eller næsten lige så lav som i Sverige og Finland. Udgangspunkterne forsammenligningen fremgår af en vejledning med minimumskrav til kontrolprogrammer medhenblik på opnåelse af særstatus, som medlemsstaterne har udarbejdet i samarbejde medKommissionen. Det fremgår heraf, at forekomsten skal være under 1 %. Der accepteres dogen forekomst på op til 2 %, hvis ansøger-medlemsstatens kontrolprogram er skrappere endSveriges og Finlands, således at forbrugernes sikring mod at få salmonellainficerede æg liggerpå et sammenligneligt niveau. I Danmark testes besætningerne med kortere intervaller, hvor-for en forekomst mellem 1 og 2 % giver garantier svarende til niveauet i Sverige og i Finland.For konsumæg vurderes det danske kontrolprogram at opfylde alle krav, og Kommissionenforeslår på dette grundlag, at Danmark opnår samme status som Sverige og Finland.UdtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.Gældende dansk retDet danske kontrolprogram for salmonella i konsumæg er fastlagt i bekendtgørelse nr. 1260 af15. december 2008 om bekæmpelse af salmonella i konsumægshønsehold og opdræt hertil.KonsekvenserDer vurderes ikke at være statsfinansielle, samfundsøkonomiske, erhvervsøkonomiske elleradministrative konsekvenser af forslaget, idet de nødvendige ændringer i det danske kontrol-program blev gennemført i slutningen af 2008.Forslaget vil samlet set betyde en forhøjelse af beskyttelsesniveauet for danske forbrugere, daDanmark ved import og samhandel af konsumæg kan stille krav om dokumentation for fraværaf salmonella.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen Forslaget har ligeledes tidligere været sendt ihøring i § 2-udvalget (landbrug). Der er indkommet følgende bemærkninger:Landbrug & Fødevarer hilser forslaget velkomment, og ser frem til at forslaget snarest bliveren realitet. Landbrug & Fødevarer bemærker endvidere, at man er tilfreds med, at forslagethonorerer den indsats, som er gjort nationalt i forhold til forebyggelse og bekæmpelse af sal-monella i alle dele af konsumægs-produktionen, og at der med forslaget gives reel og konkretmulighed for, at der kan stilles særlige garantier om fravær af salmonella i æg, der indføres tilDanmark.
4Regeringens generelle holdningRegeringen hilser forslaget velkommen, da det er et udtryk for imødekommelse af den danskeansøgning, og da forslaget er en anerkendelse af, at Danmark siden 2009 har opfyldt kravenefor at opnå særstatus for konsumæg.Regeringen støtter generelt, at medlemsstater, der har gjort en særlig indsats for bekæmpelseaf salmonella i fersk kød eller konsumæg kan blive belønnet i form af opnåelse af særstatus.Muligheden for at opnå særstatus er en del af forbrugerbeskyttelsen i EU, og regeringen hilserdette velkommen.Regeringen kan på den baggrund støtte forslaget.Generelle forventninger til andre landes holdningerDet må forudses, at der blandt medlemsstaterne ikke kan samles det nødvendige, kvalificeredeflertal for forslaget. Hvis et blokerende mindretal fortsat er til stede, forventes Kommissionenat bringe sagen videre til appeludvalget. Afgiver appelkomitéen med kvalificeret flertal en ne-gativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appelkomité-en med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver ap-pelkomitéen ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forsla-get.Tidligere forelæggelser for Folketingets Europa udvalgDer er oversendt grundnotat om forslaget til Folketingets Europaudvalg den 9. december2008.Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.