Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 28
Offentligt
1030288_0001.png
Europaudvalget
OFFENTLIGT REFERAT
AF 40. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Fredag den 9. september 2011
Kl. 10.00
Vær. 2-133
Anne-Marie Meldgaard (S) formand, Flemming Møller (V),
Anne Grete Holmsgaard (SF), Lone Dybkjær (RV)
Udenrigsminister Lene Espersen (KF)
Desuden deltog:
Formanden
nævnte ved mødets begyndelse, at det ville blive det sidste Euro-
paudvalgsmøde inden valget den 15. september.
Punkt 1. Rådsmøde nr. 3109 (almindelige anliggender) den 12.
september 2011
Udenrigsministeren:
Jeg vil alene gennemgå de punkter på dagsordenen for
rådsmødet, som er af særlig interesse. Jeg kan informere Europaudvalget om, at
punkt 6 og 8, altså punkterne vedrørende Kroatien og EU-Domstolen, er taget af
dagsordenen. Jeg vil koncentrere mig om de væsentligste dagsordenspunkter,
der er tilbage, men vi kan selvfølgelig drøfte alle punkter, hvis I ønsker det.
Alle dagsordenspunkter forelægges til orientering.
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 17.-18. oktober 2011
– Kommenteret dagsorden
Rådsmøde 3109 – bilag 1 (samlenotat side 2)
Udenrigsministeren:
På rådsmødet på mandag vil vi have en første drøftelse af
dagsordenen for mødet i Det Europæiske Råd den 17.-18. oktober. Det Europæi-
ske Råd vil i oktober drøfte eksterne aspekter af EU’s økonomiske politik, hvor jeg
forventer, der særligt vil være fokus på, hvordan man styrker den europæiske
konkurrenceevne. Derudover er der også lagt op til en drøftelse af andre økono-
miske emner med fokus på vækstorienterede politikker. Endvidere vil man skulle
forberede en række bilaterale topmøder, som finder sted i slutningen af året. Det
drejer sig om møder med Indien, Kina, Rusland, Ukraine og eventuelt USA. En-
delig vil Det Europæiske Råd skulle forberede G20-topmødet i Cannes til novem-
ber og klimatopmødet i Durban i Sydafrika i november/december.
Som sagt er der på mandag tale om en første drøftelse af dagsordenen for mø-
det, og Europaudvalget vil få en mere detaljeret redegørelse forud for rådsmødet i
næste måned.
Anne Grete Holmsgaard
hæftede sig ved, at man på Det Europæiske Råds
møde også skulle gøre status over forberedelserne til klimakonferencen i Durban,
altså COP17, og ville gerne have lidt at vide herom.
1606
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 28: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 9/9-11
40. Europaudvalgsmøde 9/9-11
Udenrigsministeren
svarede, at det var for tidligt at sige noget, idet der endnu
ikke forelå nogen papirer.
1607
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 28: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 9/9-11
40. Europaudvalgsmøde 9/9-11
2. Kommissionens forslag til EU’s flerårige finansielle ramme for
perioden 2014 til 2020
– Politisk drøftelse
KOM (2011) 0500, KOM (2011) 0403, KOM (2011) 0398, KOM (2011)
0510, KOM (2011) 0511, KOM (2011) 0512
Rådsmøde 3109 – bilag 1 (samlenotat side 4)
KOM (2011) 0500 – bilag 3 (grund- og nærhedsnotat: af 27/7-11)
(udgiftssiden)
KOM (2011) 0510 – bilag 1 (grund- og nærhedsnotat af 27/7-11)
(indtægtssiden)
EU-note (10) – E 53 (note om EU’s flerårige finansielle ramme af
10/8-11)
Udenrigsministeren:
Der ventes på rådsmødet en drøftelse af den flerårige fi-
nansielle ramme for EU’s budget med særlig fokus på spørgsmål om længde,
struktur og fleksibilitet.
Kommissionen foreslår vedrørende længden, at næste finansielle ramme ligesom
den nuværende løber over en syvårig periode fra 2014 til 2020. Der foreslås en
overordnet nogenlunde uforandret struktur med omtrent samme opdeling på ka-
tegorier som i den indeværende ramme, men indholdet af budgetkategorierne
svarer dog ikke fuldt ud til de nuværende kategorier. Hertil kommer, at Kommissi-
onen foreslår at placere en række udgifter uden for rammen, herunder program-
mer som i dag finansieres inden for rammen. Kommissionens forslag indeholder
endvidere en række elementer, som vil øge fleksibiliteten.
Regeringen støtter den foreslåede længde 2014-2020 på den næste finansielle
ramme. Overordnet støttes også den foreslåede struktur, men vi finder principielt,
at alle udgifter under EU’s budget bør placeres inden for den finansielle ramme,
således at der sikres fuld transparens om størrelsen af de samlede udgifter. Den
foreslåede fleksibilitet er klart for vidtgående, idet spørgsmålet må ses i tæt sam-
menhæng med det samlede udgiftsniveau.
Anne Grete Holmsgaard
nævnte, at der i principperne for budgettet peges på, at
man skal give svar på vedvarende og nye udfordringer angående miljøet, klima-
ændringer, humanitær bistand osv., men når man går teksten igennem, har man
på nuværende tidspunkt lidt svært ved at se dette afspejlet. Hun spurgte, hvad
Danmarks position har været.
Det undrede hende, at ITER-fusionsprojektet havde en særskilt linje, som går
frem til 2020, og stillede spørgsmålstegn ved, om det var hensigtsmæssigt.
Lone Dybkjær
bad udenrigsministeren sige lidt om regeringens principielle hold-
ning til de finansielle rammer, idet hun var klar over, at det var tidligt, og at det var
finansministeren, der havde ansvaret, men hun ville gerne vide lidt mere, idet hun
påpegede, at vi som regel kommer for sent ind i billedet.
Hun syntes, det var fint, hvis den større fleksibilitet betød, at man fik større mulig-
heder for at gribe ind, hvis der opstod nye situationer. Det er sindssygt vigtigt, at vi
1608
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 28: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 9/9-11
40. Europaudvalgsmøde 9/9-11
forbedrer konkurrenceevnen og får bekæmpet ungdomsarbejdsløsheden, mens
den traditionelle landbrugsstøtte bør sættes ned.
NOT
Udenrigsministeren
nævnte, at det var finansministeren, som havde ansvaret
for de flerårige finansielle rammer, men hun ville gerne sende et notat over om de
overordnede holdninger. Det er som bekendt regeringens holdning, at det er uri-
meligt, at Danmark skal være med til at finansiere andre rige landes rabatter.
Derudover er det regeringens holdning, at man samlet skal have et restriktivt
budget, hvor der sker reelle omprioriteringer med flere penge til vækst og beskæf-
tigelse, retlige og indre anliggender og eksterne relationer, mens der skal ske re-
duktioner i landbrugsstøtten, samhørighedspolitikken og administration. Vi vil ger-
ne have et fremadrettet budget. På indtægtssiden finder regeringen det afgøren-
de at fastholde medlemslandene eneret til skatteopkrævning, så nye EU's ind-
tægter må ikke få karakter af egentlige skatter. Vi er imidlertid åbne over for at
anvende et andet beregningsgrundlag end det nuværende momsgrundlag og
BNI, idet beregningsgrundlag og satser som hidtil skal defineres af medlemslan-
dene. Ministrene har haft en generel drøftelse af Kommissionens forslag og me-
ner, at man kan bruge Kommissionens forslag som udgangspunkt for forhandlin-
gerne. Herudover er der de forholdsvis forudsigelige reaktioner, idet nettobidrag-
yderne findere udgiftsrammen for høj, mens nettomodtagerne finder den passen-
de. De nye medlemslande ønsker generelt en omfordeling af landbrugsstøtten til
fordel for dem og mener også, at man skal bevare solidariteten i samhørigheds-
politikken.
Med hensyn til ITER er vi lidt skeptiske over for, at det er flyttet ud af budgettet,
idet vi er bange for, at hvis man flytter alt muligt ud, bliver det meget svært at styre
udgifterne. Men selvfølgelig skal der være en vis grad af fleksibilitet, blot vi ikke
får for meget opdrift.
Anne Grete Holmsgaard
takkede for løftet om et notat, som også bør redegøre
for holdningen til det globale klima og biodiversitet.
Hun syntes, man skulle gøre alt, hvad man kunne, for at ITER ikke flyttede ud af
budgettet. Hun var bange for, at ITER vil trække penge ud af de midler, som der
er fantastisk god brug for på det grønne område og til at få flere unge i arbejde.
Lone Dybkjær
var ikke afvisende over for, at ITER skulle have sin egen budget-
linje, idet man så i det mindste kan se, hvor mange penge det beslaglægger, men
der er tale om en "gøgeunge", som trækker midler ud fra andre ting på budgettet.
I Kommissionens forslag står der, at hvis Storbritannien, Nederlandene og Sveri-
ge ikke fortsat får rabatter, ville de komme til at bidrage uforholdsmæssigt meget
til EU's budget. Når Kommissionen ikke går ind for at give Danmark rabat, er det
så fordi den ikke mener, vi bidrager uforholdsmæssigt meget til EU's budget?
Udenrigsministeren
sagde, at vi ikke har nogen problemer med, at ITER får sin
egen budgetlinje, men vi mener, det er et problem, at det tages ud af budgettet og
på den måde "fredes".
Hun svarede Lone Dybkjær vedrørende rabatter, at Kommissionen har reduceret
rabatterne og har frataget Østrig deres rabat. Vi har i øjeblikket drøftelser med
Kommissionen om, hvordan tallene er beregnet. Vi har ikke noget imod at betale
1609
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 28: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 9/9-11
40. Europaudvalgsmøde 9/9-11
rabatter til de fattige lande, men vil ikke betale til de rige lande. Udenrigsministe-
ren tilføjede, at det naturligvis ville være bedst, hvis der blev lavet et budget, hvor
der slet ikke var nogen rabatter, men det er urealistisk.
1610
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 28: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 9/9-11
40. Europaudvalgsmøde 9/9-11
3. Samarbejds- og verifikationsmekanismen for Bulgarien og
Rumænien
– Rådskonklusioner
KOM (2011) 0459, KOM (2011) 0460
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (10) – bilag 363 (side 1011, senest behandlet i
EUU 17/3-11)
Rådsmøde 3109 – bilag 1 (samlenotat side 14)
Udenrigsministeren:
Her skal Rådet vedtage de faste konklusioner om Kom-
missionens årlige rapporter om udviklingen i de to lande. Vi er fra dansk side til-
fredse med det konklusionsudkast, som foreligger. Rådskonklusionerne ventes
vedtaget på rådsmødet uden drøftelse.
Lad mig om de to rapporter kort sige, at de identificerer de fremskridt, som er gjort
over det sidste år i de to lande. Samtidig konstateres der også et reelt politisk en-
gagement. Det er jeg glad for, og det skal selvfølgelig noteres. Men rapporterne
peger også på, at der fortsat er et arbejde at gøre.
Læser man rapporterne, står man med indtrykket af, at det for begge landes ved-
kommende handler om at styrke indsatsen i kampen mod korruption på højt såvel
som lavt niveau. Tilsvarende skal kræfterne sættes ind på at følge reformindsat-
sen til dørs, så love, regler og retsreformstrategier forlader skrivebordene og i
højere grad får praktisk og konkret virkning for alle aktører i det juridiske system.
Kommissionen kommer i den forbindelse med en længere række operative og
detaljerede anbefalinger møntet på hvert af landene.
Fra dansk side lægger vi vægt på, at der i rådskonklusionerne om rapporterne
udtrykkes fuld støtte til Kommissionens grundige arbejde og monitorering. Vi læg-
ger også vægt på, at Kommissionens anbefalinger i rapporterne bruges til at sen-
de et klart budskab til Bulgarien og Rumænien om, på hvilke konkrete områder
der skal sættes ind. Det er de øvrige EU-lande også opmærksomme på.
Endelig vil det fremgå af konklusionerne, at mekanismen med Bulgarien og Ru-
mænien skal forblive i kraft, indtil alle benchmarks er opfyldt. Og som noget nyt
lægger Kommissionen i sommeren 2012 – dvs. næste år – op til en overordnet
evaluering af de fremskridt, som har fundet sted under mekanismen siden dens
ikrafttrædelse den 1. januar 2007.
1611
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 28: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 9/9-11
40. Europaudvalgsmøde 9/9-11
4. EU-Mongoliet partnerskabs- og samarbejdsaftale
– Aftalen forventes underskrevet i forbindelse med rådsmødet (almindelige
anliggender) den 12. september 2011 eller et senere rådsmøde
KOM (2011) 0117
Rådsmøde 3109 – bilag 1 (samlenotat side 17)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (08) – bilag 303 (side 977, senest behandlet i EUU
10/3-09) (ikke omtalt)
Udenrigsministeren
nævnte ikke dette punkt.
5. EU-Vietnam partnerskabs- og samarbejdsaftale
– Aftalen forventes underskrevet i forbindelse med rådsmødet (almindeli-
ge anliggender) den 12. september 2011 eller et senere rådsmøde
KOM (2010) 0699
Rådsmøde 3109 – bilag 1 (samlenotat side 19)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (09) – bilag 558 (side 1568, senest behandlet i
EUU 9/9-10)
Udenrigsministeren
nævnte ikke dette punkt.
1612
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 28: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 9/9-11
40. Europaudvalgsmøde 9/9-11
6. Status for arbejdet med tiltrædelsestraktaten for Kroatien
– Status
Rådsmøde 3109 – bilag 1 (samlenotat side 22)
Rådsmøde 3106+3107 – bilag 2 (skriftlig forelæggelse af
rådsmøde 18/7-11)
Udenrigsministeren
oplyste, at punktet var taget af dagsordenen.
Lone Dybkjær
spurgte, hvorfor punkt 6 og 8 var taget af dagsordenen, idet hun
specielt ville vide, om der var problemer med Kroatien.
Udenrigsministeren
mente ikke, der var specielle problemer med Kroatien. Når
punkterne er taget af dagsordenen, er det fordi maskineriet ikke er helt oppe at
køre endnu.
1613
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 28: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 9/9-11
40. Europaudvalgsmøde 9/9-11
7. Styrket økonomisk samarbejde – trialogforhandlinger
Status
KOM (2010) 0522, KOM (2010) 0523, KOM (2010) 0524, KOM (2010)
0525, KOM (2010) 0526 og KOM (2010) 0527
Rådsmøde 3109 – bilag 1 (samlenotat side 24)
KOM (2010) 0522 – bilag 1 (grund- og nærhedsnotat af 23/11-
10)
KOM (2010) 0522 – svar på spørgsmål 1
KOM (2010) 0523 – bilag 1 (grund- og nærhedsnotat af 23/11-
10)
KOM (2010) 0524 – bilag 1 (grund- og nærhedsnotat af 23/11-
10)
KOM (2010) 0525 – bilag 1 (grund- og nærhedsnotat af 23/11-
10)
KOM (2010) 0526 – bilag 2 (grund- og nærhedsnotat af 23/11-
10)
KOM (2010) 0526 – bilag 1 (fælles fransk/tysk deklaration)
KOM (2010) 0527 – bilag 1 (Grund- og nærhedsnotat af 24/11-
10)
KOM (2010) 0526 – svar på spørgsmål 1
KOM (2010) 0526 – svar på spørgsmål 2
EUU alm. del (10) – svar på spørgsmål 1
EUU alm. del (10) – svar på spørgsmål 2
EUU alm. del (10) – svar på spørgsmål 3
KOM (2010) 0367 – svar på spørgsmål 7
Det Europæiske Råd 28-29/10-10 – bilag 5 (konklusioner fra
mødet i DER)
EU-note (10) – E 3 (notat af 7/10-10 fra den økonomiske
konsulent)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (10) – bilag 534 (side 1498, senest behandlet i
EUU 17/6-11)
EUU alm. del (10) – bilag 503 (side 1251, behandlet i EUU 13/5-
11)
EUU alm. del (10) – bilag 362 (side 970, behandlet i EUU 14/3-
11)
EUU alm. del (10) – bilag 333 (side 763, behandlet i EUU 11/2-
11)
EUU alm. del (10) – bilag 264 (side 639 FO, forhandlingsoplæg
forelagt EUU 14/1-11)
EUU alm. del (10) – bilag 170 (side 450, behandlet i EUU 3/12-
10)
EUU alm. del (10) – bilag 67 (side 66 FO, forhandlingsoplæg
forelagt EUU 15/10-10)
1614
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 28: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 9/9-11
40. Europaudvalgsmøde 9/9-11
EUU alm. del (09) – bilag 490 (side 1489 FO, forhandlingsoplæg
forelagt EUU 9/7-10)
EUU alm. del (09) – bilag 449 (side 1270 FO, forhandlingsoplæg
forelagt i EUU 4/6-10)
Udenrigsministeren:
Der har været trialogforhandlinger med Europa-Parlamen-
tet om et styrket økonomisk samarbejde siden den politiske aftale i Økofin og på
mødet i Det Europæiske Råd i marts.
Det styrkede økonomiske samarbejde vedrører en styrkelse af stabilitets- og
vækstpagten, et nyt samarbejde om makroubalancer og et direktiv om de natio-
nale budgetmæssige rammer.
Det polske formandskab vil på rådsmødet på mandag orientere om status for for-
handlingerne. Der ventes dog ingen substansdrøftelser på mødet.
Målet for det polske formandskab er at opnå enighed med Europa-Parlamentet i
løbet af september.
Fra dansk side vil vi tage statusorienteringen til efterretning.
Regeringen ønsker enighed om en endelig reformaftale snarest muligt. Et styrket
økonomisk samarbejde er et vigtigt element i landenes håndtering af krisen. En
aftale vil derudover sende vigtige signaler til markederne om, at landene tager
deres økonomiske udfordringer seriøst, ikke mindst i forhold til nedbringelse af
underskuds- og gældsniveauer.
1615
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 28: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 9/9-11
40. Europaudvalgsmøde 9/9-11
8. Reform af EU-domstolen (ændring af statutten for EU-Domstolen og
bilag I hertil – udvidelse af antallet af dommere ved Retten og
indførelse af Vicepræsident ved Domstolen)
Status
COD (2011) 0901
Rådsmøde 3109 – bilag 1 (samlenotat side 28)
Rådsmøde 3106+3107 – bilag 2 (skriftlig forelæggelse af
rådsmøde 18/7-11)
Udenrigsministeren
oplyste, at punktet var taget af dagsordenen.
1616
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 28: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 9/9-11
40. Europaudvalgsmøde 9/9-11
9. Forslag til tre rådsbeslutninger om Kommissionens henstillinger til
Rådet om at udvide forhandlingsdirektiverne vedrørende
frihandelsaftalerne med Canada, Indien og Singapore til også at
omfatte investeringer
– Vedtagelse
Rådsmøde 3109 – bilag 1 (samlenotat side 32)
EUU alm. del (10) – bilag 364 (grundnotat af 7/4-11)
Udenrigsministeren:
Rådet forventes at vedtage supplerende forhandlingsdirek-
tiver til Kommissionen, således at Kommissionen nu kan lade investeringsemner
indgå i forhandlingerne om frihandelsaftalerne med Canada, Singapore og Indien.
De supplerende forhandlingsdirektiver forudses vedtaget uden drøftelse. Når jeg
fremhæver sagen her, er det fordi udvalget i maj interesserede sig meget for sa-
gen i relation til Indien. Her modtog udvalget en deputation fra Læger uden
Grænser, som ønskede at redegøre for sine bekymringer i den forbindelse. Læ-
ger uden Grænser gav dengang udtryk for, at man frygtede, at Indien ville blive
begrænset i sine muligheder for at regulere området for patentbeskyttelse, for så
vidt angår den indiske produktion af billig kopimedicin til behandling af diverse
sygdomme såsom HIV/AIDS, som Læger uden Grænser køber i Indien med
henblik på sine aktiviteter i især Afrika, men også andre steder i verden.
Teksten til forhandlingsdirektiverne har siden maj været forhandlet grundigt i EU’s
handelspolitiske komites særlige formation for tjenesteydelser og investeringer. I
disse forhandlinger har vi fra dansk side medvirket aktivt til at sikre, at det står
udtrykkeligt i direktiverne, at frihandelsaftalens investeringsbeskyttelsesafsnit ikke
vil forhindre vedtagelse og håndhævelse af nationale forholdsregler, som er nød-
vendige for at forfølge legitime politiske formål som f.eks. sociale, miljømæssige,
sikkerhedsmæssige og offentlig sundhedsmæssige formål, når blot det sker på
en ikke-diskriminatorisk måde. Under forhandlingerne har også Kommissionen
lagt vægt på, at en sådan formulering kom til at indgå i direktiverne. På det grund-
lag har jeg ingen betænkeligheder ved, at Danmark tilslutter sig forslaget.
Jeg har gjort lidt ud af dette punkt, fordi der har været en drøftelse i udvalget om,
hvordan vi fik denne mekanisme skrevet ned på papir.
1617
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 28: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 9/9-11
40. Europaudvalgsmøde 9/9-11
10. Eventuelt – Åbne møder i Statsministeriet. Tak for samarbejdet
Formanden
nævnte, at Europaudvalget jo har indført, at møderne er offentlige,
og mente, det var et problem, at de møder, der holdes i Statsministeriet efter val-
get og før der er nedsat et nyt Europaudvalg, ikke er offentlige. Hun havde drøftet
sagen med ordførerne, og der var enighed blandt alle ordførere om, at møderne
burde være åbne. Derfor opfordrede hun udenrigsministeren til at overveje, hvor-
dan dette kunne ske. Hun nævnte, at der i forbindelse med det sidste folketings-
valg i 2007 blev forelagt 11 sager til forhandlingsoplæg på de lukkede møder i
Statsministeriet.
Udenrigsministeren
havde noteret sig Europaudvalgets synspunkt vedrørende
åbenhed og ville prøve at finde en løsning, for regeringen må have en mulighed
for at drøfte sagerne med Folketinget også i den periode, der går, indtil et nyt Fol-
keting er godkendt, og der er valgt et nyt Europaudvalg. Den model, der hidtil har
været fulgt, syntes hun egentlig var en god og pragmatisk løsning, som gør, at
regeringen kan varetage Danmarks interesser bedst muligt. Hun ville arbejde for,
at det alene er uopsættelige sager, der forelægges, og regeringen vil udvise tilba-
geholdenhed med hensyn til antallet af sager, som kræver forhandlingsoplæg. I
den forbindelse nævnte hun, at vi denne gang er heldige, idet perioden ligger i
september, hvor der ikke er så meget arbejdsstof i EU, så antallet af sager med
forhandlingsoplæg denne gang ventes at blive væsentligt mindre end sidst. Der
er behov for at forelægge fire rådsmøder.
Lone Dybkjær
takkede for udenrigsministerens tilsagn, men forstod ikke, hvorfor
møderne i Statsministeriet skulle være lukkede.
Anne Grete Holmsgaard
havde samme holdning og spurgte, hvor mange for-
handlingsoplæg regeringen regnede med at forelægge.
Formanden
sagde, at for hende var det afgørende spørgsmålet om åbenhed.
Hvis det ikke kan lade sig gøre at indføre åbenhed i forbindelse med det kom-
mende valg, argumenterede hun for, at regeringen i det mindste lod en medar-
bejder fra Europaudvalgets Sekretariat overvære møderne, så man på den måde
kunne sikre en større kontinuitet i udvalgets arbejde og ikke skulle nøjes med de
meget kortfattede referater, der blev udarbejdet af Statsministeriet.
Udenrigsministeren
gentog sine synspunkter og pegede på, at man jo var i den
specielle situation, at man ikke vidste, hvem der var valgt til Europaudvalget. Hun
syntes, det ville være helt naturligt, at man efter valget fik en drøftelse mellem
statsministeren og Præsidiet om, hvordan man eventuelt kunne gøre det bedre
fremover.
Som det ser ud nu, regner regeringen med at kunne nøjes med at forelægge et
eller to forhandlingsoplæg i perioden efter dette valg.
Det var regeringens indstilling, at man gerne ville drøfte med Europaudvalgets
Sekretariat, hvordan det kunne blive grundigt informeret om møderne.
1618
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 28: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 9/9-11
40. Europaudvalgsmøde 9/9-11
Formanden
påpegede, at dette kun var det andet valg, efter at møderne i Euro-
paudvalget var blevet åbne, og at det derfor var vigtigt nu at sikre åbenheden på
dette område også.
Udenrigsministeren:
Til sidst vil jeg gerne benytte lejligheden til at takke for-
manden for et godt samarbejde igennem de seneste to år. Jeg synes, du har ud-
vist et fantastisk stort både personligt og fagligt engagement i udvalgsarbejdet.
Det vil jeg på vegne af mig selv og mine ministerkollegaer gerne takke dig for.
Anne Grete Holmsgaard indledte med at takke udenrigsministeren og hendes
embedsmænd for et godt samarbejde.
Lone Dybkjær
sagde ligeledes tak for et godt samarbejde.
Udenrigsministeren takkede for de pæne ord og sagde, at hun og hendes em-
bedsmænd også havde været rigtigt glade for samarbejdet.
Formanden
sluttede den åbne del af mødet med – idet det var det sidste møde,
hun deltog i, da hun ikke genopstillede – at takke udenrigsministeren for de pæne
ord. Samtidig takkede hun de journalister og tilhørere, som havde fulgt møderne i
Europaudvalget. Endelig takkede hun medarbejderne i ministerierne og ikke
mindst i Europaudvalgets Sekretariat for et forbilledligt samarbejde.
1619