Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 318
Offentligt
1086228_0001.png
1086228_0002.png
1086228_0003.png
1086228_0004.png
N O T AT
28. februar 2012J.nr. 2104/1165-0009Ref. bgi/bg/kgr/pwi/kaj
Til Folketingets Europaudvalg om åbningsskrivelse om gennemførelsen af direktivet omfremme af anvendelsen af energi fra vedvarende energikilderKommissionen har den 25. november 2011 fremsendt en åbningsskrivelse om gennemførelseaf VE-direktivet(direktiv 2009/28/EF om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarendeenergikilder og om ændring og senere ophævelse af direktiv 2001/77/EF og 2003/30/EF).Svarfristen er den 27. februar 2012.Åbningsskrivelsen vedrører en række bestemmelser, som Kommissionen ikke har fundet gen-nemførelsesforanstaltninger for. Nedenfor gives et resumé af svaret til Kommissionen opdeltefter emne.Regeringen bemærker, at det havde været formålstjenstligt, hvis Kommissionen havde tagetkontakt til det relevante fagministerium om korrekt gennemførelse af direktivet, inden åb-ningsskrivelsen blev afsendt. Regeringen opfordrer ligeledes i svaret til, at der afholdes etmøde, hvis Kommissionen måtte få behov for at få forhold nærmere belyst efter besvarelsenaf åbningsskrivelsen.Bestemmelser der retter sig mod staten m.v.Åbningsskrivelsen drejer sig bl.a. om artiklerne 3 og 5, som indeholder regler om bindendenationale overordnede mål og foranstaltninger for anvendelse af energi fra vedvarende ener-gikilder samt beregningen af andelen af energi fra vedvarende energikilder i det udvidede en-delige energiforbrug. Danmark skal således sikre, at energi fra vedvarende energikilder udgørmindst 30 % af det udvidede endelige energiforbrug i 2020. På transportområdet skal Dan-mark sikre, at andelen af vedvarende energikilder udgør mindst 10 %.Artikel 3 og 5 skal ses i sammenhæng med definitionerne i artikel 2, litra b) om aerotermiskenergi, litra c) om geotermisk energi, litra d) om hydrotermisk energi, litra f) om udvidet en-deligt energiforbrug og litra k) om støtteordning. Artiklerne skal herudover ses i sammen-hæng med bilag II, som indeholder en normaliseringsregel for indregning af elektricitet pro-duceret ved vandkraft og vindkraft, og bilag VII, som indeholder en regel for beregning afenergi fra varmepumper. Reglerne i begge bilag indgår i beregningen af det udvidede endeligeenergiforbrug. Kommissionen har heller ikke fundet gennemførelsesforanstaltninger for dissebestemmelser.
Side 1/4
Herudover nævner åbningsskrivelsen artikel 17, stk. 8, hvorefter staten ikke ud fra andre bæ-redygtighedsbegrundelser må afvise af tage biobrændstoffer og flydende biobrændsler, der erfremstillet i overensstemmelse med artiklen, i betragtning.Endelig finder Kommissionen, at også artiklerne 6-12, som vedrører statistiske overførsler,fælles projekter og støtteordninger mellem medlemsstaterne, bør gennemføres, førend be-stemmelserne kan anvendes. Medlemsstaten er dog ikke forpligtede til at gennemføre artik-lerne nu.I svaret til Kommissionen finder regeringen, at de pågældende artikler (og definitioner og bi-lag, når de anvendes i sammenhæng med disse artikler) ikke indeholder konkrete rettighedereller forpligtelser for borgerne. Bestemmelserne retter sig direkte mod staten, hvorfor der ikkeer krav om, at de gennemføres ved indskrivning i de danske regler. Kun hvor definitionerneanvendes konkret, findes det hensigtsmæssigt at indsætte definitionerne i de danske regler.Der henvises i den forbindelse til en ændring af bekendtgørelsen om oprindelsesgaranti forVE-elektricitet, hvori er indsat en definition af støtteordning. Ændringsbekendtgørelsen er no-tificeret den 20. februar 2012.Kommissionen har heller ikke fundet gennemførelsesforanstaltninger i forhold til artikel 2, lit-ra l) om VE-forpligtelse. Hertil bemærker regeringen, at denne definition ikke er relevant,hvorfor der ikke skal ske gennemførelse ved indskrivning i de danske regler.Definitioner og bilag vedrørende biobrændstoffer og flydende biobrændslerÅbningsskrivelsen drejer sig endvidere om definitioner af flydende biobrændsler ogbiobrændstoffer i artikel 2, litra h) og i) samt definitioner i artikel 2, litra m), n) og o), somanvendes ved beregning af drivhusgaseffekterne af biobrændstoffer, samt bilag III om energi-indholdet i transportbrændstoffer.Regeringen anfører i svaret, at definitionen af biobrændstoffer i artikel 2, litra i) er gennem-ført. Notifikation af den gældende definition er sket den 16. januar 2012. Art. 2, litra m), n) ogo) samt bilag III vil snarest blive gennemført ved bekendtgørelse, senest 1. juli. Definitionen iartikel 2, litra h) er ikke gennemført. Energistyrelsen har rettet henvendelse til Kommissionenherom. Det anføres herudover, at regeringen bl.a. på baggrund af Kommissionens svar vilvurdere spørgsmålet og vende tilbage herom.Godkendelsesordning for installatørerKommissionen har også peget på manglende gennemførelse af artikel 14, stk. 3, som indehol-der regler om, at medlemsstaterne skal sikre, at certificeringsordninger eller tilsvarende kvali-ficeringsordninger senest den 31. december 2012 bliver eller er til rådighed for installatører afsmå biomassekedler og -ovne, solcellesystemer og solvarmesystemer, systemer til overflade-nær udnyttelse af geotermisk energi samt varmepumper. Artikel 14, stk. 3, skal ses i sammen-hæng med artikel 14, stk. 4. Definitionerne i artikel 2, litra b), c) og d) er ligeledes relevante iforbindelse hermed, ligesom bilag IV og VII har betydning. Endvidere kan artikel 2, litra k)være relevant.Danmark har ikke gennemført artikel 14, stk. 3. I svaret til Kommissionen anføres, at detteskyldes, at regeringen har forstået sammenhængen mellem artikel 14, stk. 3, og artikel 27 i di-rektivet således, at den omstændighed, at ordningerne, som er nævnt i artikel 14, stk. 3, førstSide 2/4
skal stilles til rådighed senest den 31. december 2012, også indebærer, at den nødvendige lov-givning senest skal være trådt i kraft på dette tidspunkt. Klima-, energi- og bygningsministe-ren fremsatte den 8. februar 2012 et lovforslag, som omfatter bestemmelser, som bemyndigerministeren til at udstede regler, der gennemfører artikel 14, stk. 3. Lovforslaget forventes ved-taget i løbet af foråret 2012 og forventes at træde i kraft den 1. juli 2012. Den bekendtgørelse,som udmønter lovforslagets hjemmelsbestemmelser forventes også udstedt med ikrafttrædelseden 1. juli 2012. Relevante definitioner samt bilag IV og VII vil blive gennemført i forbindel-se hermed, dog kan Danmark først foretage en endelig gennemførelse af bilag VII, når Kom-missionen har fastlagt de retningslinjer, som nævnes i bilaget. Retningslinjerne fastlæggesifølge bilaget af Kommissionen senest den 1. januar 2013.Artikel 14, stk. 4, 1. pkt., vil blive opfyldt i kraft af regeludstedelsen, jf. nedenfor under op-lysningsforpligtelser. Artikel 14, stk. 4, 2. pkt., er frivillig for medlemsstaterne, men det oply-ses, at lovforslaget indeholder forslag til en hjemmelsbestemmelse, hvorefter ministeren kanoffentliggøre en liste over kvalificerede installatører.Særlige oplysningsforpligtelserÅbningsskrivelsen drejer sig også om en række oplysningsforpligtelser i direktivets artikel 14,stk. 1, 2, 4, 5 og 6, samt artikel 21, stk. 1.Regeringen anfører bl.a. i svaret til Kommissionen, for så vidt angår artikel 14, stk. 1 og 4, atder allerede i kraft af regeludstedelsen oplyses om støtteforanstaltninger og godkendelsesord-ningen for installatører. Herudover bliver der i praksis stillet yderligere oplysninger til rådig-hed på hjemmesider.Artikel 14, stk. 2, pålægger medlemsstaterne at sikre, at oplysninger om nettofordele, om-kostninger og energieffektivitet i forbindelse med udstyr og systemer til anvendelse af op-varmning, køling og elektricitet fra vedvarende energikilder stilles til rådighed. Regeringenanfører i svaret, at man fra dansk side har valgt, at det er de kompetente myndigheder, somstiller disse oplysninger til rådighed. Det vurderes endvidere, at det er generelle oplysninger iforbindelse med udstyr og systemer til anvendelse af opvarmning, køling og elektricitet, somskal stilles til rådighed. Det vurderes videre, at det afgørende i denne sammenhæng er, at for-brugere og andre relevante aktører får information om det nævnte udstyr og de nævnte syste-mer og bliver klar over udstyret og systemerne fordele m.v. i forhold til konventionelle sy-stemer. Fra dansk side har man valgt, at det er Center for Energibesparelser, som i forbindelsemed sin oplysningsopgave på energibesparelsesområdet også oplyser om nettofordele, om-kostninger og energieffektivitet i forbindelse med udstyr og systemer til anvendelse af op-varmning, køling og elektricitet fra vedvarende energikilder. Der henvises til hjemmesidenwww.goenergi.dk. Den relevante lov er notificeret den 20. februar 2012.Artikel 14, stk. 5, vedrører rådgivning for alle relevante aktører, især for planlæggere og arki-tekter, så disse er i stand til behørigt at overveje den optimale kombination af vedvarendeenergi, højeffektive teknologier og fjernvarme og fjernkøling ved planlægning, udformning,opførelse og renovering af industri- eller beboelsesområder. Regeringen anfører, at den her-med forstår, at der i bred forstand skal stilles rådgivning om energibesparelser, herunder an-vendelse af VE-systemer, til rådighed for alle relevante aktører, især for planlæggere og arki-tekter i forbindelse med opførsel eller renovering af nye bygninger eller eksisterende bygnin-ger samt at det er op til den enkelte medlemsstat at bestemme form og indhold af denne råd-Side 3/4
givning. Der henvises til ”Videnscenter for energibesparelser i bygninger”, som drives afTeknologisk institut iht. aftale fra november 2008. Der anføres, at f.eks. planlæggere og arki-tekter bl.a. kan få rådgivning om effektive kombinationer af energiløsninger via hjemmesidenwww.byggeriogenergi.dk eller ved direkte henvendelse. Den relevante lov er notificeret den20. februar 2012.For så vidt angår artikel 14, stk. 6, som omhandler passende informations-, bevidstgørelses-,rådgivnings- eller uddannelsesprogrammer med henblik på orientering af borgeren om fordeleog praktiske spørgsmål i forbindelse med udvikling og anvendelse af energi fra vedvarendeenergikilder, har regeringen forstået bestemmelsen på den måde, at det ikke er nødvendigtmed egentlig lovgivning, idet den retter sig mod staten. Regeringen henviser til, at der løben-de udvikles forskellige programmer inden for bestemmelsens anvendelsesområde, eksempel-vis Klima- og Energiguiden, Videnscenter for energibesparelser i bygninger og det nordiskeenergikommuneprojekt.Artikel 21, stk. 1, 1. pkt., indeholder en forpligtelse for medlemsstaterne til at sørge for, at of-fentligheden informeres om tilgængeligheden af og miljøfordelene ved alle de forskelligeenergikilder til transport. I regeringens svar henvises til, at denne ikke skal gennemføres iretsforskrifter. Det bemærkes, at relevant information om vedvarende energikilder til transportfindes på offentlige myndigheders hjemmesider.Artikel 21, stk. 1, 2. pkt., indeholder en forpligtelse for medlemsstaterne til at kræve, at detskal angives ved salgsstederne, når procentdelene af biobrændstoffer, der blandes i mineral-oliederivater, overstiger 10 volumenprocent. Regeringen anfører i svaret, at bestemmelsen vilblive gennemført indenfor det næste halve år, samtidig med at der fastsættes krav til andrebrændstoffer til transport end benzin og diesel.Tariffer for transmission og distribution af elektricitet fra anlæg, der bruger vedvaren-de energikilderArtikel 16, stk. 8, indeholder en bestemmelse om, at medlemsstaterne skal sikre, at tarifferopkrævet af transmissions- og distributionssystemoperatørerne for transmission og distributi-on af elektricitet fra anlæg, der bruger vedvarende energikilder, afspejler de omkostningsfor-dele, der kan opnås som følge af anlæggets tilslutning til nettet.Regeringen medgiver, at der ikke foreligger en bestemmelse, som sikrer dette. Det er vurde-ret, at der ikke er særlige omkostningsfordele for transmissions- og distributionsnettene vedanlæg, der anvender vedvarende energikilder. Der henvises til, at nettabet lokalt kan reduceresved indfødning på lavere spændingsniveau, men at dette skal holdes op imod den omstændig-hed, at tilslutning af mere fluktuerende produktion også kræver forstærkning af både distribu-tions- og transmissionsnettet samt det forhold, at nettariffen for producenter allerede er megetlav, omkring 1/100 af forbrugernes nettariffer.Besvarelsen afsluttes med, at regeringen opfordrer til, at der afholdes et møde, hvis Kommis-sionen måtte få behov for at få forhold nærmere belyst efter besvarelsen af åbningsskrivelsen.
Side 4/4