Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 427
Offentligt
1120018_0001.png
1120018_0002.png

NOTAT

Til:CC:Fra:Emne:
Folketingets Europaudvalg.
J.nr.:Bilag:
400.A.5-3-4-579
Udenrigsministeriet
Dato:
14. maj 2012
EU-Domstolen: Intervention i de forenede sager C-514/11 P, LPN modKommissionen og C605/11 P, Finland mod Kommissionen
BaggrundRetten afsagde den 9. september 2011 dom i sag T-29/08, LPN mod Kommissionen, derdrejede sig om aktindsigt i dokumenter på miljøområdet.I sagen havde sagsøgeren, Liga para a Protec§ão da Natureza (herefter LPN) nedlagt påstandom annullation af en afgørelse fra Kommissionen, hvorefter LPN’s anmodning om aktindsigt idokumenter vedrørende opførelse af et vandreservoir i Portugal afslås.Kommissionen havde i sin afgørelse anvendt en generel formodningsregel, hvorefter den antog,at eftersom alle dokumenterne vedrørte en igangværende traktatkrænkelsessag, kunnedokumenterne undtages fra aktindsigt med henvisning til en generel undtagelse i artikel 4, stk. 2i Europa-Parlamentets og Rådets forordning EF nr. 1049/2001 af 30. maj 2001 om aktindsigt iEuropa-Parlamentets,RådetsogKommissionensdokumenter(herefteraktindsigtsforordningen), hvorefter aktindsigt bl.a. kan afslås, hvis udbredelse af dokumentet vilvære til skade for beskyttelsen af formålet med inspektioner, undersøgelser og revision.Kommissionen havde ligeledes afvist, at der forelå en mere tungtvejende offentlig interesse iudbredelse af dokumenterne. Eftersom der bl.a. er tale om miljøoplysninger, afvisteKommissionen dette både i forhold til artikel 4, stk. 2 i aktindsigtsforordningen og i forhold tilartikel 6, stk. 1 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning EF nr. 1367/2006 af 6. september2006 om anvendelse af Århus-konventionens bestemmelser om adgang til oplysninger, offentligdeltagelse i beslutningsprocesser samt adgang til klage og domstolsprøvelse på miljøområdet påFællesskabets institutioner og organer (forordningen om miljøoplysninger mv.).Danmark intervenerede i sagen, da spørgsmål om mest mulig aktindsigt i EU har høj prioritet iDanmark. Den danske regering afgav skriftligt og mundtligt indlæg i sagen, hvor regeringenblandt andet understregede, at aktindsigtsforordningens undtagelsesbestemmelser skal fortolkesindskrænkende, og at der altid skal foretages en konkret og individuel vurdering af, om der skalgives aktindsigt i et dokument.
2
Retten afviste i dommen LPN’s påstand, idet den fastslog, at Kommissionen havde lov til atanvende en generel formodningsregel på dokumenterne, og at der ikke var påvist en meretungtvejende offentlig interesse i udlevering af dokumenterne.Rettens dom er blevet appelleret til EU-Domstolen af både LPN og af Finland. De toappelsager er blevet forenet til en samlet sag. Både LPN og Finland påstår, at Retten tager fejl,når den anerkender Kommissionens fortolkning af undtagelsesbestemmelsen iaktindsigtsforordningen, da der ikke gælder en generel formodningsregel mod aktindsigt itraktatkrænkelsessager. Ligeledes tager dommen ikke højde for, at Kommissionen skulle haveforetaget en vurdering af, hvorvidt der forelå en mere tungtvejende offentlig interesse iudlevering af dokumenterne.Der er frist for intervention i sagen den 14. maj 2012.Sagens betydning for DanmarkDanmark intervenerede i sagen ved Retten for at bidrage til at sikre den størst mulige åbenhed iarbejdet med EU-institutionerne. Eftersom Rettens dom giver Kommissionen mulighed for atindskrænke retten til aktindsigt efter aktindsigtsforordningen, agter den danske regering atintervenere i appelsagen for at understrege, at forordningens undtagelsesbestemmelser altid skalfortolkes indskrænkende, og at der altid skal foretages en konkret og individuel vurdering af,om der skal gives aktindsigt i et dokument.Et centralt spørgsmål i den konkrete sag er, hvorvidt der kan antages at eksistere en generelformodningsregel om, at alle dokumenter, der vedrører en verserende traktatkrænkelsessag kanundtages fra aktindsigt med henvisning til artikel 4, stk. 2 i aktindsigtsforordningen, eller omder skal foretages en konkret og individuel vurdering af de enkelte dokumenter. Sagenbehandler også spørgsmålet om, hvorvidt Kommissionen – i tilfælde hvor dokumenterundtages fra aktindsigt - er forpligtet efter både aktindsigtsforordningen og forordningen ommiljøoplysninger til at foretage en konkret vurdering af, om der findes en mere tungtvejendeoffentlig interesse i udlevering af dokumenterne.
Udenrigsministeriet