Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 461
Offentligt
1127411_0001.png
1127411_0002.png
1127411_0003.png
1127411_0004.png
Kulturministeren
Folketingets EuropaudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerietNybrogade 21203 København KTlfFaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
9. maj 2012
Folketingets Europaudvalg har den 20. marts 2012, efter ønske fra Eva Kjer Hansen(V), indkaldt finansministeren, europaministeren og kulturministeren i samråd vedr.den ekstra pulje til EU-oplysning under Danmarks EU-formandskab. Efterfølgende harFEU anmodet om, at samrådsspørgsmålene besvares skriftligt (EUU E Alm. del), hvil-ket jeg hermed skal gøre på regeringens vegne.

Spørgsmål:

Ministrene bedes redegøre for, hvorfor regeringen har valgt at bryde 20 års sammen-hold omkring EU-oplysning ved ikke at invitere Folketingets partier bredt til en drøf-telse af ekstrabevillingen på 3 mio. kroner, herunder hvorledes dette bidrager til et ”tætsamarbejde med de EU-positive partier i Folketinget”, som statsministeren formulererdet.

Svar:

Som led i forhandlingerne om finansloven for 2012 aftalte regeringen og Enhedslisten,at rammen for det danske EU-formandskab skulle øges med 10 mio. kr. Heraf blev 3mio. kr. afsat til en ekstraordinær pulje til øget oplysningsindsats og folkelig debat omEU under formandskabet.Der bevilges i dag ca. 20 mio. kr. årligt til Europa-Nævnet, som formidler oplysning omEU. De ekstra midler i EU-formandskabspuljen har ingen indvirkning på den særskil-te bevilling til Europa-Nævnet, som forvaltes af Folketingets fem største partier.EU-formandskabspuljen blev vedtaget som et supplement til Europa-Nævnets ordinæremidler og er afsat som led i finanslovsaftalen. Det er naturligt, at midlerne på linje medalle andre dele af aftalen udmøntes af de partier, der har tilvejebragt finansieringen.Der er ikke noget princip om, at partier uden for finanslovsaftalen skal inddrages, nårder afsættes nye midler til EU-oplysning. Det skal bemærkes, at Europa-Nævnet ikkeer den eneste instans, der formidler oplysning om EU. Der kan også nævnes bl.a. Folke-
Dok. nr. 1345941
Side 2
tingets EU-oplysning og Europaparlamentets og EU-Kommissionens kontorer i Dan-mark.

Spørgsmål:

Ministrene bedes også redegøre for, hvorfor der skal opbygges en paralleladministrationi Kulturstyrelsen til at forvalte de 2 mio. kroner og herunder begrunde, hvorfor de 2mio. kroner ikke kunne forvaltes på samme måde som de øvrige midler.

Svar:

Den ekstraordinære bevilling i 2012 på 3 mio. kr., hvoraf Kulturstyrelsen har forvaltet2 mio. kr. og Europa-Nævnet 1 mio. kr., blev vedtaget som en engangsbevilling for 2012i forbindelse med Danmarks EU-formandskab.Kulturstyrelsen, som også sekretariatsbetjener Europa-Nævnet, forvalter de 2 mio.kr.efter de generelle principper for styrelsens tilskudsadministration. Det er principper,som også omfatter Europa-Nævnets midler. Det er således samme personer i sam-me myndighed, der står for forvaltningen af midlerne. Opgaven er løst med de kompe-tencer, Kulturstyrelsen i forvejen besidder. Der er derfor ikke oprettet en parallelad-ministration.Puljen er juridisk adskilt fra Europa-Nævnet, idet den er afsat af regeringen og Enheds-listen iht. aftale om finansloven for 2012.Puljekonstruktionen svarer i øvrigt helt til almindelig bevillingsmæssig praksis.

Spørgsmål:

Ministrene bedes desuden redegøre for forskellene i kravene til ansøgningerne til hhv.de oprindelige oplysningsmidler og de nye 2 mio. kroner, herunder give eksempler påprojekter, der kan gives støtte til i den ene pulje, men ikke i den anden.

Svar:

Det bemærkes indledningsvist, at spørgsmålets udtryk ”de oprindelige oplysningsmid-ler” er forstået som en henvisning til de ordinære midler, som uddeles af Europa-Nævnet, og at disse midler fortsat består.Kulturstyrelsen har udmøntet EU-formandskabspuljen på 2 mio. kr. i henhold til krite-rierne i bekendtgørelse nr. 124 af 7. februar 2012 om pulje til fremme af oplysning ogfolkelig debat om EU under Danmarks EU-formandskab.
Side 3
Hvad angår forskellene mellem EU-formandskabspuljen og Europa-Nævnets puljer in-deholder § 5 i bekendtgørelsen for EU-formandskabspuljen de overordnede kriterier forKulturstyrelsens behandling af ansøgninger.I overensstemmelse med § 5 i bekendtgørelse om puljens anvendelse har Kulturstyrel-sen lagt vægt på, at puljen samlet set fordeles til en bred kreds af institutioner, civil-samfundsorganisationer samt privatpersoner under hensyntagen til kvalitet, relevansog balance i de konkrete ansøgte projekter.Tilskud er således givet til projekter, der:1) i al væsentlighed afholdes inden for Danmarks EU-formandskab, der løber indtil 1.juli 2012,2) i indhold og form henvender sig til en bred eller ny målgruppe for EU-oplysning iDanmark,3) vurderes at kunne have effekt i målgruppen eller offentligheden,4) er offentligt og annonceres bredt i offentligheden, og5) hvor projektets formål, metode, platform, målgruppe mv. er velbeskrevet.Med hjemmel i samme bestemmelse har Kulturstyrelsen derudover lagt vægt på, atprojekterne bør adressere Danmarks rolle under formandskabet i en bred kontekst ellermere direkte rette sig mod et eller flere af de mål, Danmark har opstillet for formand-skabet, samt lagt vægt på projekter, hvor der tages nye kommunikationsformer i brug.Europanævnet kan i medfør af bekendtgørelse nr. 200 af 9. marts 2011, § 7, lægge vægtpå at støttede initiativer, der:1) i indhold og form henvender sig til en bred eller ny målgruppe i Danmark,2) har stor gennemslagskraft i målgruppen eller offentligheden,3) er offentligt og annonceres bredt i offentligheden, og4) er væsentligt egenfinansieret eller væsentligt finansieret fra anden side.Der er således både et vist sammenfald i kriterier og nogle kriterier, der er specifikkefor henholdsvis Europa-Nævnets ordinære pulje og den særlige ekstra pulje fordelt afKulturstyrelsen.Kulturstyrelsen modtog 94 ansøgninger, hvor der samlet set var ansøgt om mere end 18mio. kr. til puljen på 2 mio. kr. Puljemidlerne er blevet fordelt på baggrund af en kon-kret vurdering af den enkelte ansøgning set i forhold til det samlede felt af ansøgningerog i henhold til ovennævnte kriterier. Europa-Nævnet foretager på samme vis en kon-kret vurdering i forbindelse med tildelingsrunder af de ordinære puljemidler baseret påden samlede mængde ansøgninger og karakteren heraf. Der kan således ikke umiddel-bart opstilles eksempler på projekter, der ville have kunnet få støtte i den ene pulje menikke i den anden, da det altid vil bero på en konkret vurdering og skal ses i forhold tildet samlede ansøgerfelt.
Side 4
Uddelingerne fra den ekstra EU-formandskabspulje er koordineret med Europa-Nævnets uddelinger.

Spørgsmål:

Afslutningsvist bedes ministrene tilkendegive, om regeringen agter fremover at lavelignende smalle aftaler med Enhedslisten på EU-området.

Svar:

Regeringen lægger stor vægt på at fastholde det brede og tætte europapolitiske samar-bejde med involvering af alle interesserede partier – både under den resterende del afformandskabet og efter formandskabet.Regeringen vil gerne understrege, at sagen omfatter ekstra midler til oplysningsaktivi-teter under formandskabet. Regeringen mener derfor ikke, at sagen bør ændre på ellerhave indvirkning på det brede samarbejde om fremtidig EU-oplysning eller den bredtfunderede europapolitik fremover generelt.
Uffe Elbæk